11) Hallituksen esitys eduskunnalle sähkö- ja
maakaasumarkkinoita koskevaksi lainsäädännöksi
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Erittäin tärkeä lainsäädäntökokonaisuus
siinä, ja hallituksen esitys hyvin perusteellisesti ottaa
siihen kantaa. Siinä on kuitenkin muutamia sellaisia asiakokonaisuuksia,
joita pitäisi ja olisi pitänyt vielä rohkeammin
tarkastella.
On oikein, että huolehditaan siitä, että myrskyvahinkoja
ja niiden taloudellisia tappioita pystytään torjumaan.
On mahdotonta ajatella, että tässä maassa
olisi alueita, joilla elinkeinoelämä, tavallinen
kansa joutuvat kohtuuttomasti kärsimään
myrskyjen aiheuttamista vahingoista, ja siksi huoltovarmuuden turvaaminen
on erityisen tärkeää ja se on kansallinen
tahtotila. Edellisen hallituksen aikana tähän
puututtiin ponnekkaasti, lähdettiin valmistelemaan lainsäädäntöä,
jolla turvataan suomalaisten asujien, teollisuuden, erityisesti
elinkeinon harjoittamismahdollisuudet. Arvioitiin, että noin
kolmen miljardin euron tappiot tulivat näistä kahdesta
myrskystä, jotka tämänkin hallituksen
esityksen osalla on mainittu.
On hyvä, että tämän lain
valmistelun aikana ollaan pystytty valiokunnan näkemyksiä ottamaan
huomioon siten, että määräaikoja
sähkövarmuuden osalta ollaan voitu hieman pidentää ja,
erittäin tärkeää, se turvalauseke
siellä, joka ollaan saatu aikaiseksi, on tärkeää,
että se on siellä, niin että valtiovalta
ryhtyy toimenpiteisiin, mikäli siirtohinnat kohtuuttomasti
aiheuttavat eriarvoisuutta alueilla. Sinne jäi kauneusvirhe
eikä niinkään kovinkaan pieni, josta
voi olla näin kansanedustajana pahoillaan. Se asettaa meidän
elinkeinoelämän ja erityisesti teollisuuden toimijat hieman
eriarvoiseen asemaan. Samassa yhteydessä päätettiin
kantaverkosta, ja tässä kohtaa lainsäädännön
nopea rytmitys, vaikka valiokunnassakin asiaan oli varmasti riittävästi
aikaa, kuultavia runsas joukko, näyttäytyi kumminkin sille,
että aika loppui ennen kuin aivan harkitusti oltaisiin
voitu päätöksiä viedä aivan
loppuun asti.
Me olemme luomassa nyt järjestelmää,
jolla Fingrid velvoitetaan ensisijaisesti pääkaupunkiseudulle
luomaan kantaverkko. Fingridin toiminta perustuu siihen, että kustannamme
sen kaikki sähkönkuluttajat siirtohintoina, ja
tämä asettaa ne yritykset, jotka mahdollisesti
sijoittuvat jopa sellaisille alueille, joilla huoltovarmuuden turvaamisen
vuoksi siirtohinnat voivat kolminkertaistua, niin tulee vielä yksi
lisäpanos tämän kantaverkon hinnoittelun
myötä. Toivonkin ja oikeastaan edellytän,
että se turvalauseke tarkoittaa sitä, että jos
kahden myrskyn hinta oli kolme miljardia ja ollaan arvioitu, että tämän
turvaavan verkon kustannukset olisivat 3,5 miljardia, niin tässä huomioitaisiin
jatkossa myös se, että jossakin vaiheessa se 3,5
miljardia tulee maksettua. Ei voi olla niin, että niillä alueilla,
missä huoltovarmuutta korostetaan, edelleen voitaisiin
jatkossa periä ja periä ja periä korkeita
siirtomaksuja. Uskon, että toimet tulevat jatkossa olemaan
sellaisia, että tämä seurantavastuu,
mikä hyvin on esitykseen kirjattu, tarkoittanee myös
sitä, että ylihinnoittelua siirtomaksujen avulla
ei voida suorittaa, vaan jossakin vaiheessa se parannettu huoltovarmuuden
rakentaminen on tullut maksuun ja siirtohintoja pitää pystyä niillä alueilla myöskin
laskemaan.
Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla huoltovarmuuden
tuomat kustannukset tulevat jossakin vaiheessa maksuun. Niitä pitää pystyä myös
jatkossa sitten alentamaan niillä alueilla.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän asian ensimmäisessä käsittelyssä kävin
aika tarkkaan ja perusteellisesti läpi, mitä hallituksen
esitys nyt merkitsee, mitkä sen taustat ovat, mitä hyvää siinä on
ja mitä ehkä vähän heikkouksiakin.
Samalla kiitin tästä kaikesta yhteistyöstä,
minkä valiokunta koki ja sai, työ- ja elinkeinoministeriä ja
ministeriön virkamiehiä ja ministeri Vapaavuorta.
Tämä on toistamiseen syytä sanoa. Siinä määrin
rakentava oli se käsittelyprosessi, mikä mainitun
ministeriön ja sen korkean johdon kanssa läpi
yhteisesti kuljettiin. En käy siis tästä syystä lain
yksityiskohdista enää tarkempaa analyysia tekemään.
Muistutan kuitenkin, että tässä ensimmäisessä käsittelyssä keskusta
toi tänne oman esityksensä äänestykseen,
jossa äänestysesityksessämme pykälämuutoksessa,
31 §:n korjauksessa, me tähtäsimme
siihen erikoisuuteen, minkä hallitus nyt tulee ajamaan,
jos hallituspuolueiden edustajat äänestävät
tämän lain — ja niin kuin varmasti nyt tämä äänestetäänkin — läpi
siinä muodossa, mihinkä hallituspuolueiden edustajat
tämän lain äänestivät.
Se käytännössä tarkoittaa sitä,
että jatkossa sellaisen kantaverkon — jonka kantaverkon
pääasiallinen tehtävä on siirtää sähköä maan osista
toisiin, olla tällainen isojen kulutusalueitten ja tuotantoalueitten
välinen jämerä verkko, sähkönsiirtoverkko — rooli
tai mantteli nyt sonnustetaan sitten myöskin Helsingissä Helsinginniemelle
rakennettavan paikallisverkon päälle näin
kuvakielellä sanottuna. Eli kun tänne jatkossa
rakennetaan korkeajännitteinen paikallinen jakeluverkko,
kuinka ollakaan, se saa sitten kantaverkon statuksen ja roolin.
Mielestämme tämä oli ja on todella
suuri virhe ja vääryys, koska tämä verkko
täällä ei ole mikään
maan eri osien välinen sähkönsiirtoverkko, vaan
kysymys on selvästi paikallisesta verkosta. Hallitus kikkailee
tällaisella teknisellä ratkaisulla, sillä,
että kysymys on korkeajännitteisestä verkosta,
mikä tänne tarvitaan, ja sitten tavallaan sen
sateenvarjon alla kuljettaa tulevat paikallisverkot kaikkien suomalaisten
maksettavaksi. Kysymys ei ole ihan vähäisestä asiasta:
koska kantaverkon maksavat kaikki suomalaiset, niin sen kustannukset
ovat keskimäärin noin yksi viidestoistaosa siitä,
mikä on sähkönsiirrossa paikallisverkkojen
keskimääräinen kustannus.
Nyt Helsinkiin tulevat satojen miljoonien eurojen investoinnit
eivät tule vain helsinkiläisten maksettavaksi,
vaan täsmälleen samassa suhteessa kaikkien suomalaisten
yhteisesti maksettavaksi. Muualla Suomessa käy paikallisten
verkkojen suhteen niin — niiden, jotka jakavat sähköä korkeampijännitteisistä verkoista
muuntamoitten kautta asiakkaille — että näillä alueilla
nyt tämän hallituksen muutoin sinänsä hyvän
esityksen seurauksena sähkön siirtohinta nousee
selvästikin. Pahimmillaan se nousu voi olla moninkertainen,
ja se taatusti tulee näkymään sitten myöskin
lopputuotteessa elikkä siinä sähkössä, mistä kansalainen
maksaa, kun hän maksaa sekä sähkönsiirrosta,
itse sähköstä ja vielä eri veroista.
Kaikessa tässä laskussa eräissä tapauksissa tämä sähkönsiirron
hintojen nousu tulee olemaan aika merkittävä,
ja kun se tulee olemaan erittäinkin merkittävä eikä vain
aika merkittävä, niin tätä taustaa
vasten on aika lailla kohtuutonta, että sitten Helsinginniemelle
rakennettava tosiasiallinen paikallinen verkko saa tämän
erittäin paljon edullisemman verkon statuksen ja sitä kautta
asiakkaat täällä saavat erittäin
paljon halvemmalla siirtohinnalla sähköä omiin
tarpeisiin.
Tämä asetelma on väärä,
ja se, arvoisa puhemies, muutoin hyvässä esityksessä kyllä jäi
vaivaamaan ja jää vaivaamaan. Tiedän,
että monet edustajat, edustaja Myllykoski ja muut, eivät
ole ilman muuta tätä nieleskelleet, mutta ymmärrän kyllä sen — sen
verran pitkään on tullut maan hallituksessa istuttua
vuosien varrella ja hallituspuolueiden edustajana oltua — että monta
kertaa se niin on, että sitten se hallituksen esitys tahtoo olla
ei nyt ihan Jumalan laki mutta kuitenkin niin, että on
vahva puristus sen eteenpäinviemisellä.
Arvoisa puhemies! Nyt tulen tätä kautta siihen,
mihinkä liittyy keskustan vastalauseessa esitelty perustelulausuma,
jonka esitän tässä äänestettäväksi.
Esitän, että sen mukaan äänestettäisiin.
Siinä kysymys on siitä, että tämä esitys, monessa
hyvä esitys, johtaa nyt todellakin siihen, että hintaerot
sähkönsiirrossa nousevat ensimmäisen
kerran erittäin suuriksi. Tällä hetkellä vielä ne
erot ovat keskimäärin noin 1,5-kertaiset. Alimman
kvartaalin ja ylimmän kvartaalin välinen ero on
noin 50-prosenttinen, elikkä 1,5-kertainen on siellä kalliimmassa
päässä verrattuna siihen halvimpaan päähän
tällä hetkellä vielä. Mutta
lain voimaantulon seurauksena tapahtuu se, että nämä erot
kasvavat todella merkittävästi, ja kun kysymys,
sähkönsiirrosta puheen ollen, on kumminkin tämmöistä koko
kansakuntaa palvelevasta perusinfrastruktuurista, niin kuten muuallakin
yhteiskunnassa niin myöskin sähkönsiirrosta
puheen ollen kyllä yhteiskunnan pitäisi tasata
näitä eroja niin, että kansalainen siellä ja täällä ei
olisi kovin suurten kustannuserojen kohteena. Nyt käy niin,
että nämä erot kasvavat monta kertaa
kohtuuttoman suuriksi.
Tästä syystä, arvoisa puhemies, siinä lausumassa,
jota näin esittelen, keskusta esittää,
että hallitus nopeasti tuo eduskuntaan esityksen, jolla sähkönsiirtokustannusten
maksimiero rajataan kaksinkertaisuuteen ja että alimman
ja ylimmän hintakvartaalin ero ei saa nousta 50:tä prosenttia suuremmaksi.
Eli tavallaan tämän esityksen jälkimmäinen
osa stabiloi nykyisen tilanteen, että 50:tä prosenttia
suuremmat nuo sähkönsiirron hintaerot eivät
saa olla esimerkiksi Pohjois-Karjalassa tai Suur-Savon Sähkön
alueella verrattuna Helsingin täkäläisiin
jakelualueisiin. Tällainen esitys varmasti maksaa jonkun
verran, jos se tästä näitten suuntaviivojen
pohjalta toteutettaisiin, mutta hinta ei ole tavattoman suuri, ja
tuo yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus, tasapuolisuuden periaate,
johonka viittaan, on kyllä riittävä puhumaan
sen puolesta, että hallitus tämmöisen
esityksen tuo.
Minä annan tunnustuksen hallituspuolueiden edustajille,
että he saivat tänne mietintöön
kirjattua lausuman, joka edellyttää, että tätä seurataan ja
jos kovin räikeitä eroja syntyy, niin sitten ryhdyttäisiin
toimenpiteisiin, korjaustoimenpiteisiin. Meidän tämä lausuma
lähtee siis merkittävästi tiukemmasta
vaatimuksesta. Me suorastaan vaadimme, että lailla hallitus
näiden tuossa lausumassa sanottujen suuntaviivojen ja tässä kertomieni
suuntaviivojen mukaisesti tuo esityksen ja tämä ongelmatiikka
näin korjattaisiin.
Hallitus kerää sähköverolla
aika tarkkaan miljardi euroa. Me keräämme siis
nyt jo sellaista veroa, joka kerätään
sähkönkäyttäjiltä,
ja kun varsinkin nyt nuo mainituilla alueilla — pitkillä, korkeitten
siirtokustannusten alueilla — olevat ihmiset maksavat myös
tätä veroa tosiasiassa, kun otetaan arvonlisävero,
vähän enemmän kuin jotkut muut, niin
sitäkin suuremmalla syyllä on mielestäni
perusteltu tämä äsken sanotun lausuman
mukainen esitys, sen aikaansaaminen.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietenkin aivan totta, mitä edustaja
Pekkarinen valiokunnan puheenjohtajana tuossa toi esille, mutta
on äärimmäisen tärkeätä,
että hallitus on sen pitkän aikavälin
tarkastelun myös sinne ottanut mukaan eli sinne on määritelty,
koska pitää olla 50 prosenttia ja koska 70 prosenttia.
Tässä maassa on sähköyhtiöitä,
jotka ovat jakeluverkostaan huolehtineet aivan eriarvoisesti. On
myös huomioitava se, että on ilmeistäkin
niissä, joissa on annettu jakeluverkon mennä retuperälle,
että siellä sitten myöskin kuormaa tulee
ja siirtohintoihin varmasti voimakkaita korotuspaineita. Mutta puheenvuorossani
halusin korostaa sitä, että tämän
tarkastelun pitää myös sisältää se,
että siitä ei saa tulla perinne jatkossa niin,
että vain maailman tappiin asti sitten pidetään
niitä korkeita siirtokustannushintoja.
Edustaja Pekkariselle kiitoksia erittäin hyvästä pykäläaloitteesta.
Ei aivan Jumalan sana, mutta varmasti puolitotuus.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakipaketti on melko paksu niin fyysisesti
kuin asiallisestikin katsottuna. Tässä on meillä Suomella
hieman kiirekin, että tämä saadaan tämän vuoden
loppuun mennessä käytäntöön.
Tässä on myös hyvä osuus tätä meidän
sähkönsaannin varmuuden kehittämistä,
mutta yhtä lailla tässä on hyviä asioita,
kuten esimerkiksi sähkön ja kaasun verkkoonpääsyn
helpottamista, kaasu- ja sähkömarkkinalainsäädännön
kautta esimerkiksi pientuotannon mahdollistamista.
Mutta täytyy ensiksi sanoa kiitokset vielä ministeriön
valmistelulle, joustavalle valmistelulle, yhtä lailla ministerille
ja meidän valiokunnalle. Meillä oli erittäin
hyvä keskustelu asiasta, ja myös hallituspuolueet
olivat hyvin kuulolla. Erityiskiitos meidän valiokunnan
puheenjohtaja Mauri Pekkariselle, että asia saatiin hyvin
tähän jamaan.
Se, mitä tässä esille on juuri tullut,
on keskustan osalta tämä kantaverkkomääritelmä,
mikä ei nyt meitä miellyttänyt. Toinen
asia on sitten tämä Pekkarisen esille tuoma vastalauseen
1 mukainen lausumaehdotus. Arvon puheenjohtaja, kannatan tätä edustaja
Pekkarisen tekemää vastalausemuutosehdotusta.
Tässä on juuri se asia, että sähkön
siirtohinnat tulevat eroamaan näitten investointien ja
myös tämän kantaverkkomääritelmän
kautta maan eri osissa liian paljon, tulevat moninkertaisiksi, ja sitten
juuri kantaverkon investoinnit vielä tulevat kaatumaan
sitten koko Suomen päälle. Eli paketti on melko
hyvä ja toisaalta se lausumaesitys, minkä turvalausekkeen
olivat hallituksen jäsenetkin tähän loihtineet,
mutta se ei aivan riitä, joten olen tämän
lausumaesityksen takana.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi otan kantaa edustaja Myllykosken
sanomaan. Hän tosin nyt lähti kyllä salista
pois, mutta ei tässä yhteydessä voi syyttää siirtoyhtiöitä siitä,
että jotkut siirtoyhtiöt ovat antaneet mennä sähköverkkonsa
retuperälle. Ei meillä tällaisia siirtoverkkoja
ole olemassakaan, jotka ovat retuperällä.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys uudeksi
sähkömarkkinalaiksi on kuitenkin kaikesta huolimatta
epäonnistunut oleellisilta osiltaan. Täytyy tunnustaa
ja antaa tunnustusta hallitukselle siitä, että se
on tämän valiokuntakäsittelyn aikana
kuitenkin tullut siitä alkuperäisestä esityksestä kyllä aika
paljonkin vastaan. Mutta kun tämä lakiesitys on
näiltä olennaisilta osiltaan kuitenkin epäonnistunut,
niin meidän mielestämme ei riitä se,
että todetaan, että meillä on nyt tässä tiettyjä puutteita,
tiettyjä vajavaisuuksia, jopa virheitä. Se ei
ole menettelytapana oikein, että sen jälkeen ruvetaan
seuraamaan, mitä nämä virheet ja puutteet
sitten aiheuttavat, vaan pitäisi tehdä kerralla
sellainen laki, joka olisi toimiva.
Tässä kuitenkin tämän lain
yhteydessä velvoitetaan sähköyhtiöt
investoimaan. Tästä investointivelvoitteesta aiheutuu
todennäköisesti tai voi aiheutua perustuslaillisen
omaisuudensuojan kanssa oleva ristiriita. Tämä lakiesitys
myöskin moninkertaistaa sähkön siirtohinnan
osissa Suomea, nimenomaan haja-asutusalueilla. Näin kansalaiset
ja yritykset laitetaan epäarvoiseen asemaan. Tämä kantaverkkomääritys
on myöskin meidän mielestämme epäonnistunut.
Arvoisa puhemies! Esitän vastalauseen 2 mukaisesti
lakiesitystä hylättäväksi.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tosiaan tuo perussuomalaisten vastalause
kiinnittää huomiota todella tärkeisiin
asioihin ja nimenomaan kansalaisten näkökulmasta.
Tämä kaapelointi on, totta kai, toimitusvarmuuden
turvaamiseksi äärimmäisen hyvä asia,
mutta tämmöisen jätti-investoinnin maksattaminen
kuluttajilla, tai edes riski siihen, on pääsyy
perussuomalaisten vastalauseelle ja lakiesityksen hylkäämisesitykselle.
Täällä jo kiinnitettiin huomiota
näitten siirtokustannusten tasaamiseen, ja tällainen
tasaamisjärjestelmä on syytä rakentaa
pikaisesti, jotta nämä jo nykyisellään
korkeat sähkön siirtohinnat eivät nouse
vielä mahdottomammiksi.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Turusen tekemää hylkäysesitystä.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä uusi lakiesitys sähkö-
ja maakaasumarkkinoita koskevaksi lainsäädännöksi
on kannatettava siinä mielessä, että se
parantaa sähkön huoltovarmuutta ihan koko maassa.
Talousvaliokunta käsitteli hyvin perusteellisesti lakia
eri näkökulmista, ja teimme siihen paljon tarpeellisia ja
hyviä muutoksia liittyen muun muassa siihen, että tavoitteelle
sallittiin pidempi siirtymäaika ja myös tiettyjä poikkeuksia
haja-alueille. Tällä tavoitellaan sitä,
että ei olisi merkittävän suuria lisäkustannuksia
sähkönsiirrolle.
Ehkä yksi kysymys, mikä itseäni mietitytti tässä lainsäädännössä,
oli tämä tasaerälaskutus. Nimittäin
EU-lainsäädäntö edellytti sitä,
että on tarjottava erilaisia maksutapavaihtoehtoja, ja
laki tuo mukanaan sen, että mahdollistetaan tasaerälaskutus.
Tavallaanhan tasaerälaskutus uhkaa romuttaa orastavat saavutukset
energiansäästössä, koska oleellista
on, että sähkönkuluttaja voi itse reaaliaikaisesti
seurata sähkönkulutustaan, käyttäytymistään
ja sitä kautta toimia energiatehokkaasti tai käyttää sähköä silloin,
kun se on halvinta. Mutta toisaalta valiokunta teki tähänkin
asiaan lakiin parannuksia niin, että tasaerälaskutus on
vain poikkeus, ja myös mahdollistetaan se, että sähköyhtiöt
voivat myös laskuttaa tästä erilaisesta
maksutavasta.
Energiatehokkuustavoitteisiin nähden ja uusiutuvan
energian tavoitteisiin nähden olisi ollut tietysti hyvä,
että tähänkin lakiin olisi saatu pientuotannon
verkkoonpääsyn pohdiskelua tai jotakin elementtiä mukaan,
mutta toisaalta voimassa oleva lainsäädäntö mahdollistaa
pientuotannon verkkoonpääsyn, ja yhdessä käsittelyn
kuluessa totesimme, että on tarvetta kehittää toimivat
menettelytavat, jotka edistävät pientuotannon
verkkoonpääsyä.
Maakaasumarkkinoita koskevan lainsäädännön
suhteen edistetään uusiutuvien kaasujen siirtoa
maakaasuverkossa, mikä on erinomainen asia.
Itse asiassa tässä salissa on käyty
keskustelua tästä kantaverkon määritelmästä.
Aikaisemminhan lainsäädännössä ei
ollut selkeää määritelmää kantaverkolle,
joten on hyvä, että sellainen on nyt tehty, ja
mielestäni se on hyvin perusteltu määritelmä.
Toki on niin, että suurissa keskittymissä kantaverkko
tulee lähemmäksi asukkaita säteittäinkin.
Itse ainakin vakuutuin siitä, että Helsinginkin
verkko on tässä suhteessa valtakunnallinen. Tietysti
valiokunta huolehti myös siitä, etteivät
sähkön siirtohinnat kohtuuttomasti eriytyisi,
ja siksi mietinnön mukaan seurataankin näitä sähkön
siirtohintoja ja tarvittaessa ryhdytään toimenpiteisiin.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Nuo korkeat siirtomaksut tulevat varsinkin
maaseutuyrittäjille, ja ihmisille siellä se hintalappu tulee
ja asettaa siellä elävät ihmiset eriarvoiseen asemaan
kuin esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla.
Muutenkin siellä olevilla yrittäjillä, minä nyt
tiedän jotakin siitä asiasta, on pitkät
välimatkat, siellä tulee sähköhukka.
Sitä ei ole otettu huomioon tässä ollenkaan.
Mitä tulee täällä varsinkin
pakkasaikaan, niin siellä tulee paljon hukkaa ja se tulee
sen yrittäjän maksettavaksi. Elikkä minä kannatan
perussuomalaisten hylkäämisesitystä.
Keskustelu päättyi.