4) Hallituksen esitys lahjontaa koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen
eräiden määräysten hyväksymisestä sekä eräiden
virkarikoksia ja niihin liittyviä rikoksia koskevien säännösten
muuttamisesta
Matti Vähänäkki /sd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on
esitys Euroopan neuvoston lahjontaa koskevan rikosoikeudellisen
yleissopimuksen ja siihen liittyvän lainsäädännön
hyväksymisestä. Esityksessä eniten huomiota
on herättänyt ehdotus säätää kansanedustajan
lahjominen ja lahjuksen ottaminen kansanedustajana rangaistavaksi.
Muilta osin hallituksen esitys, vaikka on aika paksukin, sisältää enemmänkin vuonna
1990 voimaan tulleiden virkarikossäännösten
korjaamista nykyisen järjestelmän ja rikoslain
kokonaisuudistuksen mukaisiksi.
Euroopan neuvoston lahjontaa koskevan rikosoikeudellisen yleissopimuksen
eli korruptiosopimuksen 4 artikla velvoittaa sopimuspuolen säätämään
rangaistavaksi lainsäädäntövaltaa käyttävän
kansanedustuslaitoksen jäsenen aktiivisen ja passiivisen
lahjomisen. Sopimuksen 37 artiklan 1 kappaleen mukaan valtio
voi kuitenkin varata itselleen oikeuden olla säätämättä näitä tekoja
rangaistavaksi. Allekirjoittaessaan yleissopimuksen Suomi ei ilmoittanut
tällaisen varauman tekemisestä.
Lakivaliokunta on päätynyt puoltamaan esitykseen
sisältyvien ehdotusten hyväksymistä usein
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Asia on ollut perustuslakivaliokunnassa lausunnolla. Perustuslakivaliokunta
päätyy lausunnossaan siihen, että vaikka
kansanedustajan lahjontaa koskevat ehdotukset voidaan käsitellä tavallisessa
säätämisjärjestyksessä,
rikoslain muuttamista ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Vähänäkki, ihan pieni hetki.
Salissa on aivan liian paljon meteliä.
... siis rikoslain muuttamista koskevasta lakiehdotuksesta on
silti syytä poistaa kansanedustajaan liittyvät
lahjontasäännökset ja Suomen on aiheellista
tehdä korruptiosopimukseen sitä koskeva varauma.
Perustuslakivaliokunta katsoo lausunnossaan, ettei kansanedustajan
lahjontaa koskeva säännösehdotus ole
riittävän täsmällinen. Säännöksen
sanamuodon perusteella ei voida ennakoida, onko jokin toiminta tai
laiminlyönti rangaistavaa. Perustuslakivaliokunnan mukaan
asiaa arvioitaessa on lisäksi otettava huomioon kansanedustajan
tehtävän erityinen luonne ja tähän
perustuva vaatimus turvata edustajan tehtävän
hoitaminen siihen perusteettomasti kohdistuvilta häiriöiltä.
Kansanedustaja on tehtävänsä vuoksi jatkuvasti
yhteydessä yhteiskunnan eri alojen toimijoihin käydäkseen
keskusteluja eduskunnan käsiteltävänä olevista
ja sinne käsiteltäväksi tulevista asioista.
Näille keskusteluille on ominaista pyrkimys vaikuttaa edustajan
käsityksiin ja toimintaan.
Perustuslakivaliokunta toteaa myös, että edustajan
tehtävä on herkkä kielteiselle julkisuudelle. Henkilövaaliin
perustuvassa järjestelmässä pelkkä väite
edustajaan tai edustajaehdokkaaseen mahdollisesti kohdistuvasta
rikosepäilystä voi olla vaalin tuloksen kannalta
ratkaiseva. Vaalin tulokseen nähden on tällöin
samantekevää, johtaako epäily syytteen
nostamiseen ja rangaistuksen tuomitsemiseen vai todetaanko väite
perättömäksi.
Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan ehdotetulla
kriminalisoinnilla on lähinnä symbolinen merkitys
eikä rikoslakia pidä käyttää tällaiseen
tarkoitukseen. Epämääräiseksi
jäävä kriminalisointi yhdessä mahdollisuuden
kanssa esittää kansanedustajaan kohdistuvia vihjailuja,
väitteitä ja epäilyjä voivat
aiheuttaa edustajantoimen hoitamiselle ja poliittiselle kulttuurille
suurempia haittoja kuin rangaistussäännöksellä saavutettaviksi
arvioidut hyödyt olisivat. Näin siis perustuslakivaliokunta.
Mahdollisiin epäkohtiin voidaan tarvittaessa puuttua esimerkiksi
vaalirahoituksen avoimuutta koskevaa lainsäädäntöä kehittämällä.
Lakivaliokunta puolestaan on arvioinut kansanedustajan lahjontasäännösten
tarpeellisuutta, täsmällisyyttä sekä kriminalisoinnin
hyötyjä ja haittoja oman toimialansa näkökulmasta.
Tässä arvioinnissa perustuslakivaliokunnan lausuntoon
on suhtauduttu vakavasti.
Lakivaliokunta toteaa, että kansanedustajan lahjontasäännösten
tarkoituksena on suojata eduskunnan päätöksentekoa
epäasialliselta vaikuttamiselta ja kansalaisten luottamusta
päätöksenteon asianmukaisuuteen. Suojeltavan
oikeushyvän tärkeyden vuoksi kriminalisointia
voidaan pitää perusteltuna. Näin siis
lakivaliokunta.
Rikoslainsäädännölle yhteiskunnallisena sääntelykeinona
on luonteenomaista myös sen symbolinen merkitys. Säätämällä jokin
teko rangaistavaksi osoitetaan sen haitallisuus ja korostetaan oikeudellisesti
suojatun edun merkitystä. Ei ole yksinkertaista arvioida,
missä määrin ehdotettu kriminalisointi
lisäisi riskiä, että kansanedustajan
väitetään perusteettomasti syyllistyneen
rikokseen. Arvioinnissa voidaan ottaa huomioon, että rikoslain
lahjusrikossäännökset koskevat nykyäänkin
kunnanvaltuutettuja. Kunnanvaltuutettujen osalta tai kunnallisvaaleihin
liittyen ei ole ilmennyt sellaisia seikkoja, joiden perusteella
väärien ilmiantojen riskin voisi olettaa olevan
merkittävän.
Jo nyt kansanedustajan voidaan perusteettomasti väittää syyllistyneen
johonkin muuhun rikokseen. Lakivaliokunnan arvion mukaan väärien
ilmiantojen riski ei oletettavasti kohtuuttomasti lisäänny,
mikäli kansanedustajaan liittyvät lahjontasäännökset
kirjoitetaan riittävän täsmällisesti.
Huomionarvoista on myös se, että lahjuksen ottaminen
on paheksuttavaa riippumatta siitä, onko se säädetty
rangaistavaksi. Väite kansanedustajien syyllistymisestä lahjuksen
ottamiseen aiheuttaa jo sellaisenaan kielteistä julkisuutta.
Lahjuksen ottamisen täsmällinen kriminalisointi
voi jopa vähentää perusteettomia väitteitä kansanedustajan
epäasiallisista sidonnaisuuksista, koska väärä ilmianto
on säädetty rangaistavaksi.
Lahjuksen ottaminen kansanedustajana on säädetty
rangaistavaksi lähes kaikissa Euroopan unionin jäsenmaissa.
Vaikka esimerkiksi vaalijärjestelmät, vaalikampanjointi
ja tiedotusvälineiden toiminta poikkeavat eri maissa, ei
ole syytä olettaa, että väärien
rikosilmoitusten osalta Suomi poikkeaisi merkittävästi
esimerkiksi muista Pohjoismaista, joista ei ole kantautunut minkäänlaisia
tietoja epäkohdista. Sitä vastoin on todennäköistä,
että varauman tekeminen sopimuksen kannalta keskeiseen
säännökseen herättäisi
laajaa kansainvälistä huomiota.
Lakivaliokunta on myös pohtinut lahjontasäännösten
suhdetta kansanedustajan koskemattomuuteen, koska tätä käsitellään
esityksen perusteluissa varsin niukasti. Niissä todetaan
ainoastaan, että valtaosa kansanedustajan lahjusrikoksista
tulisi ilmeisesti kuulumaan säännöksen soveltamisalaan.
Rikoslakiin ehdotetun säännöksen mukaan
lahjuksen ottaminen kansanedustajana -rikos täyttyisi ennen
kuin kansanedustaja on esittänyt mielipiteitään
tai osallistunut asian käsittelyyn valtiopäivillä.
Rikoksen tunnusmerkistötekijät liittyvät
kuitenkin erittäin läheisesti kansanedustajan
toimeen ja toimimiseen kansanedustajana. Lakivaliokunnan käsityksen
mukaan sellainen lopputulos, että kansanedustajaa vastaan
voitaisiin nostaa syyte lahjuksen ottamisesta kansanedustajana ilman
eduskunnan suostumusta, olisi perustuslain kansanedustajan koskemattomuutta
suojaavan säännöksen tarkoituksen kannalta
erittäin arveluttava.
Lakivaliokunta esittää useita täsmennyksiä rikoslain
40 luvun 4 §:ään, jossa lahjuksen
ottaminen kansanedustajana ehdotetaan kriminalisoitavaksi. Perustuslakivaliokunnan
lisäksi lakivaliokunnan kuulemat asiantuntijat ovat pitäneet säännösehdotusta
liian epätäsmällisenä, jonka vuoksi
jouduttiin suurempi remontti tekemään.
Ensinnäkin valiokunta ehdottaa, että säännöksen
selkeyttämiseksi siitä poistetaan maininta kansanedustajaehdokkaasta.
Säännöksen rajaaminen kansanedustajiin
ei kavenna sen soveltamisalaa niin merkittävästi
kuin ensi silmäykseltä näyttää.
Kansanedustajaehdokas, joka ei ole kansanedustaja, olisi ehdotetun
säännöksen perusteella rikosoikeudellisen
vastuun piirissä vain noin kuukauden ajan ennen vaalipäivää.
Myöskään Euroopan neuvoston korruptiosopimus
ei edellytä tällaista näin pitkälle
menevää kriminalisointia. Miksi olisimme, herää kysymys,
paavillisempia kuin paavi itse, joka vaatii ainoastaan kansanedustajien
kohdalla kriminalisointia?
Toiseksi valiokunta ehdottaa, että pykälästä poistetaan
tekotapaa koskeva ilmaisu siitä, että kansanedustaja
lupaa toimia tai antaa ymmärtää toimivansa
edun vuoksi tietyllä tavalla. Lupausta vihjeellisempi toimintatahtoa
koskeva ilmaisu on liian epätäsmällinen.
Kolmanneksi valiokunta ehdottaa, että ilmaisu "asian
ratkaisemiseksi" korvataan ilmaisulla "asian päättämiseksi".
Säännöksen soveltamisalaan kuuluu sen
jälkeen selkeästi lainsäädäntöön
ja budjettivallan käyttöön liittyvä päätöksenteko
täysistunnossa ja valiokunnassa sekä esimerkiksi
eduskunnan kansliatoimikunnassa tapahtuva yksittäisen asian
ratkaiseminen.
Neljänneksi valiokunta ehdottaa, että vaatimus
siitä, että menettely on omiaan heikentämään
luottamusta eduskunnan päätöksentekoon, poistetaan
ja pykälään lisätään
edun oikeudettomuutta koskeva vaatimus.
Edellä sanotun lisäksi valiokunnan mietinnössä on
annettu hallituksen esityksen perusteluja täydentäviä tulkintaohjeita.
Perättömän ilmiannon varalta valiokunta
on kiinnittänyt huomiota esitutkintasäännöksiin
ja todennut, että esitutkinta velvoittaa ripeään
toimintaan ja edellyttää asianmukaista tiedottamista.
Tämä oli lakivaliokunnan virallinen kanta,
johon kaikki jäsenet ovat yhtyneet. Oppositiokaan ei näyttänyt
eriäviä mielipiteitä asiassa.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuvittelin, että laki kansanedustajien
lahjonnan kriminalisoinnista olisi itsestäänselvyys,
jota kaikki kannattavat. Onhan lain perimmäisenä tavoitteena
lisätä päätöksenteon
avoimuutta sekä luotettavuutta ja sitä kautta
vahvistaa uskoa edustukselliseen demokratiaan. Vihreä eduskuntaryhmä on
nähnyt lain hyväksymisen erittäin tärkeäksi.
Yllätyin, että tämä osoittautui
näinkin pitkäksi ja vaikeaksi prosessiksi.
Hallitus esitti, että Euroopan neuvoston lahjontaa
koskeva rikosoikeudellinen yleissopimus hyväksyttäisiin
mahdollisimman vähin varaumin. Rangaistavaa olisi niin
lahjuksen ottaminen kuin antaminen ja lain piiriin kuuluisivat sekä kansanedustajat
että eduskuntavaaliehdokkaat.
Perustuslakivaliokunta katsoi, ettei eduskunnan tulisi hyväksyä kansanedustajan
lahjontaan liittyviä säännöksiä.
Yhtenä perusteluna oli se, että edustajan työ on
erityisen herkkä kielteiselle julkisuudelle ja pelkkä väite
rikosepäilystä voi olla vaalimenestyksen kannalta
ratkaisevaa eikä myöhemmin todettu syyttömyys
enää vaikuta vaalin tulokseen.
Lakivaliokunta paneutui huolella perustuslakivaliokunnan näkemyksiin.
Totesimme, ettei ole yksinkertaista arvioida, missä määrin
esitetyt rangaistussäännökset lisäisivät
perusteettomia lahjontaväitteitä. Asiaa voi kuitenkin
katsoa myös toiselta kannalta. Nykytilanne ei estä perusteettomien
lahjonta- tai rikosväitteiden esittämistä.
Lakivaliokunta arvioikin, että lahjuksen ottamisen täsmällinen
kriminalisointi voi päinvastoin vähentää perusteettomia
vihjeitä, koska myös väärä ilmianto
on säädetty rangaistavaksi.
Lakivaliokunnan arviota tukevat kokemukset kunnallispolitiikasta.
Rikoslain lahjussäännökset koskevat nykyisin
kunnanvaltuutettuja, eikä kunnallispolitiikasta saatu kokemus
osoita väärien ilmiantojen olevan suurikaan riski.
Toisin kuin perustuslakivaliokunta annoimme suuren painoarvon lain
symboliselle merkitykselle. Lailla voidaan harvoin poistaa rikoksia,
mutta sillä voidaan osoittaa raja oikean ja väärän
välille.
Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää 4 §:ään määritelmää "oikeudeton
etu" ja rajaa näin normaalin kanssakäymisen muodot
rikossäännösten ulkopuolelle. Tämän
määritelmän luulisi auttavan perustuslakivaliokunnan
täsmällisyysvaatimusten täyttymistä.
Rangaistavuuden raja säilyisi edelleen suurin piirtein
sellaisena kuin se on esitetty hallituksen esityksen perusteluissa.
Etuna on myös ilmaisun lähentyminen muissa lahjusrikoksissa
ja Euroopan neuvoston korruptiosopimuksissa käytettyä käsitteistöä.
Arvoisa puhemies! Kansainvälisessä rikosoikeudessa
kamppailu lahjontaa vastaan on erittäin keskeinen tavoite.
Siksi varaumien tekeminen Euroopan neuvoston sopimukseen näyttäisi ulkopuolisten
silmissä vähintäänkin oudolta
ja nakertaisi kansainvälistä uskottavuuttamme.
Minusta se olisi häpeällistä. Esimerkiksi
YK:ssa on parhaillaan valmisteltavana lahjontaa koskeva sopimus,
ja jotta voimme vaatia korruption kitkemistä muilta, on
meidän itse toimittava esimerkillisesti.
Lakivaliokunta jätti eduskuntavaaliehdokkaat rangaistavuuden
ulkopuolelle. Monet asiantuntijat katsoivat, ettei kansanedustajaehdokas
ole kriminalisoinnin kannalta niin tärkeässä asemassa
kuin lainsäädäntövaltaa käyttävä kansanedustaja.
Valiokunta perustelee kantaansa myös sillä, että kansanedustajaehdokkaan
asemaan olisi parempi palata sitten, kun vaalirahoituksen julkistamisvelvollisuudesta
on kertynyt riittävästi kokemusta. Olkoon nyt
näin. Tärkeintä on lain läpimeno.
Lopuksi harmittelen sitä, että laki astuu
voimaan vasta ydinvoimaäänestyksen jälkeen.
Esitys annettiin eduskunnalle 22.5.2001, joten meillä olisi
ollut hyvin aikaa saada laki voimaan jo ennen, jo tämän
vuoden alusta. Useat asiantuntijat nostivat juuri ydinvoimaäänestyksen
esimerkiksi sellaisesta päätöksestä,
jossa kiusaus lahjontaan ja lahjusten vastaanottamiseen voi olla suuri.
Siksi olisin toivonut, että eduskunnasta olisi löytynyt
poliittista tahtoa lain nopeammalle käsittelylle. Harvoin
on yhdellä äänestyksellä niin
suoria yhteiskunnallisia ja taloudellisia vaikutuksia kuin tässä. Äänestys
on kuitenkin takana, joten nyt on todettava hieman sarkastisesti, että parempi
myöhään kuin ei milloinkaan.
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Aluksi korjaan pienen virheen, jonka varapuheenjohtaja
ed. Vähänäkki teki esittelyssä huomaamattaan,
mutta johtuen ehkä siitä, että asiasta
ei äänestetty.
Lakivaliokunnan mietintöön liittyy kyllä eriävä mielipide
tai itse asiassa vastalause, jonka ed. Aittoniemi on jättänyt.
Hän on perustellut vastalausettaan perustuslakivaliokunnan
kannanotoilla, joita kyllä puolestaan sitten varapuheenjohtaja
Vähänäkki esitteli. Itse asiassa ehkä tässä ainokaisessa
vastalauseessa, joka ei kyllä sitten enää valiokunnan
käsittelyssä saanut kannatusta, heijastuu se vaikeus,
mikä eduskunnassa on tämän asian käsittelyssä ollut,
ja kuten ed. Ojansuu äsken kertoi, itsekin sitä kovasti
ihmettelin. Jossain vaiheessa perustuslakivaliokunnan lausunnon
jälkeen alkoi kyllä ihmetellä, onkohan
siellä jotenkin eksytty väärille raiteille,
mutta kyllähän nämä rikosoikeuden
täsmällisyysvaatimukset olivat sinänsä perusteltuja.
Muuten tämä pelko tuntui vähän
hätävarjelun liioittelulta. Asiassa on hyvin monta
puolta, ja koetan nyt vain käsitellä niistä muutamaa,
jotta ei annettu aika ylity.
Ensinnäkin, onko meidän syytä säätää tällaista
rikoslain pykälää, jonka mukaan kansanedustuslaitoksen
jäsenen, Suomen korkeimman päättävän
elimen jäsenen, lahjominen ja lahjuksen vastaanottaminen
on rikollista? Paljon on tässä vuoden kuluessa
perusteltu asiaa sillä, että Suomi on maailman
vähiten korruptoitunut maa. Kolmena vuotena on nyt tehnyt
Berliinissä päämajaansa pitävä laitos
Transparency International tutkimuksen, jonka tarkoituksena on ensi
sijassa palvella kansainvälisiä liikeyrityksiä,
jotta ne tietäisivät, minkälaisessa maassa
toimivat. Tuoreimman tutkimuksen mukaan Suomi saa 10 pisteestä lähes
täydet eli 9,9 ja on maailman vähiten korruptoitunut
maa. Perää pitää näistä 91 maasta
Bangladesh pistemäärällä 0,4.
Toisaalta myös muissa kansainvälisissä EU-yhteyksissä Suomen
virkamiehet ovat usein joutuneet vastaamaan kysymykseen: Oletteko
aivan varma, kun sanotte, että teillä ei esiinny
korruptiota? Ehkä ongelmanne on vain se, että te
ette tunnista korruptiota? Itse asiassa, kun näin kysytään,
niin täytyyhän sitä ihmetellä,
voiko siitä olla kysymys, että meillä esiintyy
kyllä korruptiota samalla tavalla kuin muuallakin maailmassa,
mutta me olemme niin sinisilmäisiä ja suorarankaisia
suomalaisia, että emme tunnista tätä ongelmaa.
Kymmenen vuotta sitten Suomessa ei ollut perheväkivaltaa
ja 20 vuotta sitten kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan insestistä,
mutta nyt nämä molemmat ovat ongelmia. Mutta kun
on oikein vaikeita kysymyksiä, niin ehkä niiltä suljetaan
silmät ja vasta sitten, kun asia kirjataan rikoslakiin
ja tunnustetaan, että ongelma on olemassa, aletaan nähdä,
että näitäkin tapauksia löytyy.
Toivottavasti tästä ei ole kysymys, mutta tämän
takia se perustelu, että meillä ei ole korruptiota,
puoltaa tämän lain hyväksymistä pikemmin
kuin sitä, mihin perustuslakivaliokunta päätyi,
että ei olisi syytäkään tätä rikolliseksi
säädellä.
Toisena kysymyksenä paljon asiaa väännettiin
siitä, mikä tällainen "oikeudeton etu"
sitten on. Itse asiassa hallituksen esityksessä sivulla
46 on monessa kappaleessa pitkälti selostettu, mitä se
voi olla. Se vastaa kyllä näitä lahjontamääritelmiä,
mitä meillä on muiden ihmisten kuin kansanedustajien
kohdalta ollut voimassa pitemmän aikaa. Etu voi olla laadultaan
taloudellinen, se voi olla aineeton, se voi olla rahaa, esine, matkustamista,
muita palveluita, niiden tarjoamista. Tällainen etu voi
olla esimerkiksi maksuton palvelu. Sen lisäksi etu voidaan
osoittaa suoraan kansanedustajalle itselleen, mutta se voidaan ohjata
myös jollekin toiselle, esimerkiksi edustajan sukulaiselle
tai jollekin edustajan läheiselle tai tärkeälle
tai häntä tukevalle yhteisölle.
Tämä määritelmä nyt
sitten ilmeisesti hermostutti joitakuita käsittelyn yhteydessä.
Itse en osaa nähdä tätä suurena
ongelmana, koska mielestäni sellainen käsite kuin
terve järki kyllä sanoo, milloin on kyse sallitusta
vaalityön ja vaalirahoituksen tukemisesta ja milloin on
kyse lahjuksesta. Jos se on kovasti epäselvää,
niin olen sitä mieltä, että meistä jokaisen
on kyllä sitten itsellemme aika selkeästi selvitettävä,
milloin minua yritetään lahjoa ja milloin joku
haluaa tukea vaalityötä. Totta kai nämä ovat
ongelmallisia kysymyksiä, mutta tällaisten asioiden
pois pyyhkiminen ja piilottaminen sillä varjolla, että määritelmä on liian
vaikea, ei ole oikeaa eikä rehellistä, vaan kyllä terve
järki sen sanoo, milloin kyseessä on lahjonta
tai lahjontayritys.
Sen lisäksi aika tuore laki vaalirahoituksesta myös
määrittelee, milloin on kyse vaalirahoituksesta
eli milloin on kyse siitä, että tuetaan vaalityötä.
Tällainen etuhan ei tietenkään ole oikeudeton,
vaan se on nimenomaan sallittu ja hyväksytty ja kirjataan
kansanedustajan saamaan vaalitukeen. Vaalirahoituspykälässä on
kyllä yksi ongelma, ja se on se, että vaalirahoituksen
ilmoittamatta jättämistä ei ole rikosoikeudellisesti säännelty,
vaan se pohjaa ainoastaan siihen, että uskotaan, että kansanedustajat
tai kunnanvaltuutetut tai presidentti sitten aikanaan ilmoittavat, että ovat
tällaista lahjoitusta saaneet, ja julkisuus sitten hoitaa
lopun.
Uskon, että nyt, kun myös kansanedustajien lahjominen
tulee rangaistavaksi, siinä samalla voidaan myös
tarkastella, onko tarpeen myöhemmässä vaiheessa
muuttaa vaalirahoituksen julkisuutta käsittelevää lakia
niin, että rahoituslähteen tai rahoitussumman
ilmoittamatta jättäminen olisi myöskin
rangaistavaa. Olisin alun perinkin toivonut, että näin
olisi, mutta tätäkin voidaan varmasti tarvittaessa
korjata.
Kolmantena asiana pohdittiin kovasti sitä, milloin
kansanedustaja on kansanedustaja ja milloin häntä voidaan
lahjoa. Ed. Kanerva, joka oli salissa, mutta ei ole enää,
käytti tätä esimerkkiä kovasti
siitä, että tuolla Kymppikerroksessa kuulemma
voidaan myös lahjoa kansanedustajaa. Näinhän
se on, että tämän pykälän
kirjoitustavan mukaan kansanedustajalle voidaan milloin tahansa,
missä tahansa, tarjota lahjomaa ja jo se on rikollista,
että suostuu tämän ottamaan vastaan, ja
sekin on rikollista, että sitä tarjoaa.
Sen lisäksi tietenkin tämän edun
vastaanottamisen pitää liittyä siihen,
että samalla kansanedustaja lupaa toimia jollakin tavalla
edustajan tehtävässään. Edustajan
tehtävä sitten taas on määritelty
monellakin tavalla, eli kuten lakivaliokunta tähän
kirjoitti, että kun toimii eduskunnassa käsiteltävänä olevan
tai käsiteltäväksi tulevan asian päättämiseksi
tietyllä tavalla, niin silloin on kyse lahjuksesta.
Siinä on kaksi puolta: ensinnäkin ottaa vastaan
lahjuksen ja toiseksi lupaa toimia tietyllä tavalla. Itse
kyllä koen, että kyse on ihan normaalista rehdistä,
reilusta käyttäytymisestä, ja jos se ei
sitä ole, silloin on kyse lahjuksesta. Uskon, että tämä varmasti
nyt selkeyttää tätä asiaa ja
tuo esille sen, että näitäkin asioita
on syytä pohtia huolimatta siitä, että hyvin
pärjäämme näissä kansainvälisissä vertailuissa.
Hallituksen alkuperäisessä esityksessähän
oli se ongelma, että edellytettiin, että kansanedustajaa
voidaan lahjoa vain, kun tehdään joitain yksityiskohtaisia
päätöksiä, esimerkiksi eduskunnan lisärakennuksen
urakointisopimuksen hyväksyminen tai jotain tätä tyyppiä.
Kansainvälisen sopimuksen eli Euroopan neuvoston sopimuksen sopimusartiklassahan
on kuitenkin täsmällisesti kirjoitettu, että kansanedustajan
lahjominen on rikollista silloin, kun on kyse lainsäädäntötyöstä tai
asioiden päättämisestä kansanedustuslaitoksesta.
Hyvä, että tämäkin nyt on selkeämmin
tähän ulos kirjattu.
Itse asiassa aika monet niistä laeista, joita me päätämme,
voivat näyttää objektiivisilta ja yleisluontoisilta,
mutta käytännössä ne koskettavat vain
esimerkiksi yhtä yritystä tai muutamaa yritystä.
Silloinhan kyse on aivan selkeästi jotakin tiettyä yritystä koskevasta
asiasta, mikä hyvinkin voi antaa aihetta pohdiskella sitä,
olisiko paljon hyötyä siitä, että lahjotaan
nyt joku tai jonkin valiokunnan jäsen.
Hyvä esimerkki on ydinvoima, joka aikaisemmin tuli
esille. Mutta esimerkiksi merenkulun tukipaketissa, jota liikennevaliokunta
jokin aika sitten käsitteli, hyvin yleisluontoisesti säädetään palkan
sivukulujen määrittelystä ja palauttamisesta,
mutta käytännössähän
se koskee vain muutamaa yritystä, eli kyllä kaikki
ne asiat, mitä me täällä päätämme,
ovat sen luonteisia, että jos on rikollinen mieli, niin
kyllä tätä pykälää tarvitaan sen
suojaamiseksi, että kansanedustajan työhön ei
yritetä vaikuttaa epäasiallisesti.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Pariin seikkaan ed. Lapintien puheenvuorossa
kommentteja.
Ensinnäkin hän arveli, ovatko nämä hyvät
tilastomerkinnät korruptionvastaisesta työstä oikeita
Suomen tapauksessa vai onko laajaa piilorikollisuutta. Tässä voisi
aika syvällä rintaäänellä todeta,
että ne ovat oikeita. Pohjoismaissa laaja julkisuusperiaate,
joka on viety kaikille hallinnon tasoille ja kaikkiin toimijoihin,
on paras ennalta ehkäisevä keino korruptiota ja
lahjontaa vastaan. Oikeastaan aina pitää kansainvälisille tarkkailijoille
esimerkiksi selostaa tilanne, oikeastaan lähteä liikkeelle
siitä, että se on paljon olennaisempi kuin rikosnormistot
estämään tällaista korruptiota,
joko rakenteellista tai yksittäistapauksiin kohdistuvaa.
Toiseksi vaalirahoituksen ilmoitusvelvollisuudesta: Ed. Lapintie
kaipaili kriminalisointia ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöntien
varalta. On muistettava, että siinä on sitten
muitakin vaihtoehtoja. On hallinnolliset tehosteet, uhkasakot ja
vastaavat, jotka olisivat luontevia ja ensisijaisia, jos joitakin
tehosteita tarvitaan, ensisijaisia siis kriminalisointiin verrattuna.
Jos on kysymys esimerkiksi vaalituesta, jota ei ole ilmoitettu vaalirahoitusilmoituksessa,
niin se ei suoraan johda siihen, että sitä pidettäisiin
lahjomana, vaan tietysti silloinkin vaaditaan näyttöä siitä, että on
tällainen vaikuttamistarkoitus ja muut kriminalisoinnin
kriteerit olemassa. Tietysti se on yksi indisio, aihenäyttö,
siitä, että jotakin hämärää on,
jos kyseistä tukea ei ole vaalirahoitusilmoituksessa julkituotu.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Valiokunta kyllä pohdiskeli näitä vaalirahoitusvaihtoehtoja.
Tässähän ei nyt ole valiokunnan lausumaa,
mutta toivon, että oikeusministeri silti pistäisi
korvan taakse sen, että nämä kansanedustajan
lahjomarikokset ja vaalirahoitus eivät ole vielä ihan
kunnossa. Nythän Suomi joutuu kuitenkin jättämään
varauman tähän kansainväliseen rikosoikeussopimukseen, koska
esimerkiksi puoluesihteerin lahjominen ei ole rangaistavaa tai jonkun
toisen puoluehallituksen jäsenen, joka yrittää sitä kautta
sitten vaikuttaa kansanedustajaan. Itse olisin toivonut, että tässä yhteydessä olisimme
voineet myös tällaisen välillisen lahjoman
säätää rangaistavaksi, jotta
olisimme välttyneet kokonaan näiltä varaumilta,
ja sen lisäksi tähän liittyy kyllä kiinteästi se,
että jotenkin täytyy sanktioida se, että ei
ilmoita rehellistä, reilua vaalirahaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys kulminoituu todella tähän kansanedustajan
lahjontakysymykseen. Muilta osin valiokunnassakaan ei erityisempiä ongelmia
tai kysymyksiä herännyt. Tämä on
riittävän iso asia keskustelun aiheeksi. Tässä on
pohjana, niin kuin on kuultu jo näissä erinomaisissa
aikaisemmissa puheenvuoroissa, muun muassa varapuheenjohtaja Vähänäkin
esittelyssä, Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen
eräiden määräysten hyväksyminen.
Euroopan neuvosto on siis eri, tietysti kaikki tietävät,
kuin Euroopan unioni. Euroopan neuvostoon kuuluu meille
vastikään jaetun, käsittelyssä olevan
kertomuksen mukaan tänä päivänä — huhtikuussa
liittyi 44. valtio, Bosnia-Hertsegovina — 44 jäsenmaata,
pääosin myös Itä-Euroopan uudet
valtiot, entiset sosialistiset valtiot jopa Armeniaa ja Azerbaidzhania
myöten.
Euroopan neuvosto on siis tämän sopimuksen hyväksynyt,
ja nyt on kysymys siitä, jättääkö Suomi
siihen varauman kansanedustajien lahjonnan osalta. Tämä sopimus
tulee sitovaksi, kun sen hyväksyy 14 jäsenmaata.
Vielä ei näin monta ilmeisesti ole mukana.
Korruptio on erityisen vakava ongelma Itä-Euroopan
maissa, niissä maissa, jotka ovat Euroopan neuvostoon liittyneet
90-luvulla ja viime aikoina. Mutta se on ongelma monissa muissakin
Euroopan maissa, myös läntisessä Euroopassa.
Se on rikollista toimintaa, ja siihen liittyy sellaisia tekijöitä,
joista kärsivät muun muassa suomalaiset yritykset,
jotka käyvät ulkomaankauppaa ja ovat mukana elinkeinotoiminnassa
eri puolilla. Myös tämä poliittisten
päättäjien ja parlamenttien jäsenten
lahjontakysymys on siis tässä mielessä hyvin
vakavasti otettava ongelma, rikollisuuden muoto.
Kun Euroopan neuvosto on saanut aikaan tällaisen yleissopimuksen
ja kun Suomi on Euroopan neuvoston jäsenmaa, niin tältä pohjalta
erityisesti kun harkitsin tätä asiaa, tulin siihen
tulokseen, että Suomen sivistys- ja oikeusvaltiona on syytä olla
tässä rintamassa mukana edistämässä laajalla
44 valtion yhteisöllä ja sen sisällä korruption
vastaista toimintaa myös tältä osin.
Tämä oli aivan ratkaiseva peruste sille, että katsoin,
että Suomen on tähän syytä sitoutua
ja olla näin edistämässä tätä korruption
vastaista taistelua Euroopassa, jopa vähän Aasian
puolella.
Arvoisa puhemies! Tätä kansanedustajan lahjonnan
kriminalisointia on vastustettu muun muassa sillä perusteella,
että Suomessa ei ole tällaisia ongelmia. On totta,
että tällaisia ongelmia ei ole ilmi tullut. Voi
olla, että niitä ei todellakaan ole, tai sitten
voi olla, että kun ne eivät ole kriminalisoituja,
niitä ei ole nostettu esille tai jostakin muusta syystä asia
ei ole noussut esiin. Uskon toki, että Suomessa ei tällaisia
ongelmia olekaan, mutta kysyn, onko meillä ensin oltava
ongelmia ja onko vasta sitten muutettava rikoslakia.
Pankkikriisi kymmenisen vuotta sitten oli sellainen tapahtuma,
että meillä ei lainsäädännössä, ei
pankkivalvonta- eikä rikoslainsäädännössä,
ollut varauduttu sellaiseen tilanteeseen, johon siinä yhteydessä jouduttiin.
Ensin syntyi suuri ongelma, sitten vasta ruvettiin lainsäädäntöä panemaan
kuntoon, ja taannehtivaa rikoslainsäädäntöähän
me emme voi säätää. Siksi mielestäni tämä peruste,
että meillä ei ole ongelmia, on hyvin kyseenalainen
eikä itselleni riitä perusteeksi tämän
asian hylkäämiselle.
Täällä on mainittu muutamia eduskunnan
käsittelemiä asiatyyppejä, joissa voi
tulla erityisesti vastaan lahjonta. Ydinvoima on sen tyyppinen asia.
Telakkatuki on sen tyyppinen asia, samoin merenkulun tuki tai todellakin
eduskunnan lisärakennuksen urakoihin ja muihin vastaaviin kansliatoimikunnan
käsittelemiin asioihin liittyvät asiat. Periaatteessa
näin voi olla, ja käytännössäkin
voitaisiin tällaiseen tilanteeseen ajautua. Varsinkin esimerkiksi
kansliatoimikunnassa muutama jäsen käsittelee
isoja, tärkeitä asioita. Siellä voisi
olla tällaiseen mahdollisuus.
Meidän ei tietystikään pidä puolin
eikä toisin näitä kauhukuvia maalata.
Siihen ei ole varmastikaan syytä. Hieman tuntui, että perustuslakivaliokunnan
lausunnossa maalattiin lähes kauhukuvia siitä,
että nyt tulee ilmiantoja joka mutkassa vastaan ja sitten
kaikki 200 edustajaa tai ainakin monet ovat julkisen syyttelyn ja
sitä kautta häpeän kohteena. Mielestäni
tällaiseen ei ole perusteita. Esimerkiksi naapurimaassa
Ruotsissa tämä on jo ollut järjestelmänä,
ja siellä viime vuosina on pari kolme tapausta ollut eikä niistäkään
ole ollut mitään suuria ongelmia. Osassa on ehkä ollut jotakin
aihetta, osassa ei.
Tätä asiaa on siis syytä hyvin vakaasti
harkita siltä pohjalta, että me ennakoimme mahdollisuuksia
ja panemme lainsäädännön siihen
kuntoon, että voimme niistä sitten selvitä kunnialla.
Arvoisa puhemies! Ehdokkaita en näe perustelluksi sisällyttää tähän
järjestelmään. Sitä ei Euroopan
neuvoston sopimus edellytä. Vaalirahoituksen julkisuus
pieneltä osin tätä asiaa auttaa. Sitä on
mielestäni syytä tehostaa, niin kuin ed. Lapintie
nosti asian esille. Jos ehdokkaat otettaisiin, se käsittäisi
vain 31 päivää ennen vaaleja. Se on suhteellisen
lyhyt aika. Jos haluaa lahjuksen ottaa, niin ottaa sen 32 päivää ennen
ja on vapaa rikoksen syntymisestä. Näin ollen
johonkin raja on vedettävä. Mielestäni
tässä tilanteessa on paikallaan vetää se
siihen, mihin Euroopan neuvoston sopimus edellyttää,
eli kansanedustajain ja Euroopan parlamentin jäsenten kohdalle.
Arvoisa puhemies! Näillä perusteilla hyväksyn
tämän hallituksen esityksen siinä muodossa kuin
lakivaliokunta esittää.
Johannes Leppänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä lakivaliokunnan mietintö n:o
10/2002, joka koskee Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen
yleissopimuksen eräiden määräysten
hyväksymistä. Kansankielellä sanottuna
on kysymyksessä kansanedustajien lahjonnan kriminalisointi.
Yleissopimus on tehty Strassburgissa 4. päivä marraskuuta
98, ja Suomi on allekirjoittanut sopimuksen tammikuussa 99. Suomi
ei käyttänyt sopimuksen 37 artiklan 1 kappaleen
mukaista mahdollisuutta varauman tekemiseen, jolla olisi varattu
oikeus olla säätämättä 4
artiklassa tarkoitettu toiminta osittain tai kokonaan rangaistavaksi.
Hallituksen esitys lähetettiin 22. päivänä toukokuuta
2001 eduskunnan hallintovaliokunnalle, jolle perustuslakivaliokunnan
tuli antaa lausunto. Täällä on jo useamman
kerran siteerattu perustuslakivaliokunnan lausuntoa, ja siteeraan sitä itsekin
hyvin lyhyesti.
Perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa 19. päivänä kesäkuuta
2001. Lausunnossaan, sen ponnessa, valiokunta esitti, että eduskunnan suostumus
on tarpeen lahjontaa koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen
yleissopimukseen sekä varaumien tekemiseen siihen, että näistä päätetään äänten
enemmistöllä ja että lakiehdotukset voidaan
käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Perustuslakivaliokunta katsoi kuitenkin, että lakiehdotuksesta
on syytä poistaa kansanedustajaan liittyvät lahjontasäännökset
ja että Suomen on aiheellista tehdä Euroopan neuvoston
korruptiosopimuksen 4 artiklaan sopimuksen 37 artiklan 1 kappaleessa
tarkoitettu varauma.
Perustuslakivaliokunta perusteli kantaansa perustuslain 8 §:ssä säädetyllä rikosoikeudelliseen
laillisuusperiaatteeseen
sisältyvällä täsmällisyysvaatimuksella.
Kunkin rikoksen tunnusmerkistö on tämän
mukaan ilmaistava riittävällä täsmällisyydellä siten,
että säännöksen sanamuodosta käy
selvästi ilmi, onko jokin toiminta tai laiminlyönti
rangaistavaa. Esitys ei täyttänyt tätä vaatimusta.
Perustuslakivaliokunta katsoi kansanedustajan työn
luonteen olevan hyvin poikkeavaa esimerkiksi runsaiden kontaktien
ja monien eri intressitahojen kanssa toimimisen johdosta. Toisaalta
edustajan on oltava yhteydessä omiin tukijoihinsa ja vain
harvoin on kysymyksessä sellainen konkreettinen asia, jolle
yksi edustaja voisi jotakin merkittävää tehdä.
Näille keskusteluille on lisäksi ominaista, että niissä käsitellään
tulevia ja käsittelyssä olevia asioita. Olisi
siis oltava riittävällä tarkkuudella
tiedossa, onko jokin menettely rangaistavaa. Perustuslakivaliokunta
ei ratkaisullaan suojaa kansanedustajia väärinkäytöksiltä,
vaan korostaa eduskunnan ja kansanedustajan perustuslaillista erityisasemaa
ja myös erityistä vastuuta.
Lakivaliokunta on asettunut toiselle kannalle ja esittää sopimuksen
hyväksymistä pääpiirteissään.
Kun olen kuunnellut perusteluja, niin hyvin ymmärrän
niitä. Siinä lähdetään
toisesta näkökulmasta, vähän
tällaisesta pykälänikkaroinnista ja ehkä kielteisemmästä näkökulmasta,
eikä korosteta kansanedustajan erityisasemaa eikä eettistä eikä moraalista
vastuuta.
Arvoisa puhemies! Olen edellä hieman käsitellyt
perustuslakivaliokunnan yhteistä kantaa, joka kokonaisuudessaan
on lakivaliokunnan mietinnön liitteenä ja johon
olette varmasti tutustuneet. Nyt muutama oma ajatukseni esitetystä asiasta.
Kysyn aluksi: Onko lahjonta ja korruptio ollut Suomessa ongelma
kansanedustajien keskuudessa? Jos on ollut, pitää tehdä jotakin,
jos ei ole ollut, miksi säädöstä tarvitaan?
Senkö vuoksi, että niin tehdään
muuallakin maailmassa? Senkö vuoksi, että me näin
osoitamme vielä suurempaa paremmuutta kuin ehkä itse
asiassa on tarpeellistakaan? Senkö vuoksi, että muuallakin
tehdään saman kaltainen säännös?
Eikö lainsäädäntötoimi
pidä tehdä tarpeeseen, vaikkakin ed. Kankaanniemi
edellä perusteli juuri toisesta näkökulmasta?
Toinen kysymykseni kuuluu: Perustetaanko kansanedustajien moraali
lakipykälien varaan? Kansanedustajat ovat kansan valitsemia
ja käyttävät ylintä valtiollista
päätösvaltaa. Toimintaamme valvoo aktiivinen
ja osaava journalismi. Olemme viime päivinä saaneet
tuosta valvonnasta konkreettista näyttöä.
Olen itsekin saanut siitä tarpeellisen ja hyvän
osoituksen kansanedustajaurani aikana. Osaavan ja tutkivan journalismin tehtävänä
on
kertoa kansalaisille kansanedustajien tekemisiä ja tekemättä jättämisiä.
Sen jälkeen kansalaiset toimivat tietyllä tavalla
ja tekevät omat ratkaisunsa.
Tämä on peruslinjaus, ja tämä on
myös perustuslaillinen peruslinjaus kansanedustajan vastuusta.
Tämän on oltava erilainen kuin virkamiehillä.
Meistä kansanedustajista ei pidä hivuttamalla
tehdä virkamiehiä tai heihin rinnasteisia. Tämä esitys
on yksi siihen suuntaan. Meidän on otettava moraalinen
ja eettinen vastuu yksilöinä ja yhdessä myös
kansanedustuslaitoksena.
Kun lakivaliokunta hakee perusteita kannanotolleen, rohkenen
sanoa, että siellä on vähän
huvittaviakin kohtia, kuten mietinnön sivulla 4 oikealla
palstalla, ensimmäinen täysi kappale: "Kuten perustuslakivaliokunta
on todennut, on edustajan tehtävä herkkä kielteiselle
julkisuudelle ja rikosepäilyllä voi olla vaalin
tuloksen kannalta ratkaiseva merkitys. Perättömän
ilmiannon ja rikosepäilyn haittoja voidaan vähentää ripeällä esitutkinnalla
ja asianmukaisella tiedottamisella. Tähän viranomaisia
velvoittaa esitutkintalaki, jossa säädetään
esitutkinnan toimittamisesta ja menettelytavoista. Lain 6 §:n
mukaan esitutkinta on toimitettava ilman aiheetonta viivytystä.
Lain 49 §:n 1 momentin mukaan esitutkinnasta on tiedotettava
siten, ettei ketään aiheettomasti saateta epäluulon
alaiseksi ja ettei kenellekään tarpeettomasti
aiheuteta vahinkoa ja haittaa." Onko esimerkiksi ripeä esitutkinta
toteutunut Merenkulkuhallituksen lahjusepäilyjen kohdalla,
voisi hieman retorisesti kysyä. Minusta tämä perustelu
on, kuten jo sanoin, aika huvittava.
Jokainen politiikassa olija tietää, että tässä maassa
ei paheksuta ja tuskin tuomitaankaan ketään sellaista,
joka on asettanut kansanedustajan aiheettomasti epäluulon
alaiseksi. Miksi? Siksi, että me olemme, on se sitten hyvää tai
pahaa, paljolti, sanon tämän sitaateissa, äänestäjien
yhteistä omaisuutta. Se kuuluu tähän
työhön. Me olemme sen hyväksyneet, niin
sanotun julkisuuden henkilön statuksen — ja se on vielä ykkösstatus — ja
sen mukanaan tuoman, jopa voisi sanoa, eriarvoisuuden. Me saamme
siitä palkkaa ja siitä ei tarvitse maksaa ennakonpidätystä,
olen joskus sanonut.
Toisaalta voisi kysyä, miten äsken siteeraamani
esitutkintalain mukaan tulkittaisiin kyseessä olevassa
tapauksessa "tarpeeton vahinko ja haitta". Sekin kuuluu tähän
julkisuuden henkilön statuksen tuomaan näkökulmaan.
Minulla itselläni on siitä kokemuksia, ja uskon,
että monilla muillakin on kokemuksia, eikä tämä kannanottoni eikä tämä arviointini
johdu siitä, että olisin kohdeltu väärin
julkisuuden taholta, ei, vaan minä korostan, että kysymyksessä on
ainutlaatuinen instituutio, joka käyttää ylintä valtiollista
päätösvaltaa. Siksi se on myös
erityisasemassa.
Milloin sitten yksittäisellä kansanedustajalla on
mahdollisuus toimia ratkaisevalla tavalla lahjuksen tarjoajan tai
antajan hyväksi? Niitä tilanteita taitaa olla
hyvin harvoin, erittäin harvoin, enkä usko, että edes
kuluneen talven aikana, vaikka täällä on
jo viitattu siihen, olisi tämän kaltaisia ilmiöitä näkynyt,
että olisi tarvetta tämän kaltaiseen
säätämiseen.
Arvoisa puhemies! Kysynkin: Siirtyykö nyt osa kansanvallasta
käräjäsaleihin ja esitutkintakamareihin?
Päätetäänkö tulevaisuudessa
tulevat kansanedustajat tai osa niistä sensaatiolehdissä?
En puhu tätä siksi, että olisin parempi
muita tai etten olisi itse altis kaikille ajassa liikkuville vaikutuksille.
Esitän tämän kansanedustajainstituution
puolustukseksi, kansanvallan puolustukseksi. Tämä joukko
tavoittelee, uskoakseni kaikki täällä salissa
nyt olijat ja muualla olijat tavoittelevat jokainen omakohtaisesti,
vilpittömästi korkeaa eettistä ja moraalista
tasoa näissä asioissa.
Riippumattomuus on meille kunnia-asia. Moraalinen vastuu on
meidän kannettava yksilöinä, ei sitä pidä jättää lakipykälien
varaan eikä sitä ratkaista pykälillä.
Jos me itse emme puolusta tätä instituutiota,
kuka sen tekee? Se ei ehkä ole tänä päivänä muodikasta,
mutta se turvaa kansanvallan tulevaisuudessa pitkällä tähtäimellä.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Olen kuullut, että lakivaliokunnassa
useimmat ovat olleet sitä mieltä, että tämä säädös
on tarpeeton, mutta kuitenkin se on säädettävä,
aivan kuin yleisistä syistä kukaan ei voi poiketa.
Mistä tällainen ajatus sitten tulee? Sanotaan,
että se on poliittisesti arka juttu. Olisiko meidän
aika ryhdistäytyä ja siirtyä säätämään
vain sellaisia lakeja, joiden takana kaikki edustajat voisivat olla
sekä julkisuudessa että pöytäkeskusteluissa?
Matti Vähänäkki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin pyytänyt, että ed.
Leppänen vie perustuslakivaliokuntaan kiitokset, koska
perustuslakivaliokunta antaessaan lausuntonsa antoi hyviä vihjeitä,
totesi esimerkiksi sen, että tämän lain
säätäminen ei vaadi vaikeutettua järjestystä,
ja toisaalta huomautti pykälien täsmällisyyden
vajavuudesta. Nimenomaan pykälien kohdalta lakivaliokunta
teki mietinnön hyvin arvostetun ja suuren asiantuntijakaartin
antamien vihjeiden ja ideoiden pohjalta.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Leppänen syytti lakivaliokuntaa
pykälänikkaroinnista ja siitä, että emme oikeasti
haluaisi tätä lakia säätää.
Näin ei kyllä ole, vaan nimenomaan tämä on
tarpeellinen ja välttämätön
rikoslaissa.
Sen lisäksi ed. Leppänen sanoi, että kansanedustajan
asema on erilainen siksi, koska siihen liittyy paljon kontakteja,
paljon yhteistyötahoja, ja pitää olla
tällainen eettinen ja moraalinen vastuu. Juuri näin
on, ja siksi tämän lain pitääkin
olla olemassa. On itsestäänselvää,
että jos on paljon kontakteja ja yhteistyötahoja,
niin silloin sitä suuremmalla syyllä pitää miettiä,
kun tämä yritys esittää lounaskutsun
ja tuo yritys tarjoaa matkaa, onko kyse lahjonnasta vai onko kyse
sallitusta vaalirahoituksesta ja vaalityön tukemisesta.
Kyllä minun mielestäni jokaisen kansanedustajan
velvollisuus on tätä pohdiskelua joka ikinen kerta
käydä, kun on (Puhemies koputtaa) näitä kontakteja
ja yhteistyötahoja.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Leppänen perustuslakivaliokunnan
jäsenenä oli paneutunut asiaan erinomaisella huolella.
Hän esitti kysymyksiä, minkä vuoksi,
senkö vuoksi kun muuallakin, tätä lakia
täällä ollaan säätämässä.
Nämä ne perustelut tälle laille olivat,
ei suinkaan se, että meillä on tähän
todellinen tarve, vaan tällaiset kansainväliset
vaikuttimet ovat tulleet tähänkin taloon.
Erityisesti huolestuttaa kyllä edustajatovereiden kannanotot.
Esimerkiksi nyt heitetään ilmaan, olisiko tämän
lain jo pitänyt olla ydinvoimaäänestyksen
alla käytössä. Ainakaan minua, joka olin
jonkinmoisessa myrskynsilmässä tuossa ydinvoimakeskustelun
yhteydessä, ei yksikään ydinvoimamyönteinen
eikä ydinvoimakielteinen taho lähestynyt, vaan
asiantuntijakuulemisen pohjalla valiokunnassa muodostin oman mielipiteeni.
On tämän talon kannalta halveksuttavaa käyttää sellaisia
puheenvuoroja, että täällä edustajien
sieluja ostetaan lahjomalla.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnassa toki tätä asiaa
pitkään ja perusteellisesti pohdittiin, mutta
en kyllä voi yhtyä siihen ed. Leppäsen näkemykseen,
että siellä enemmistö olisi ollut vastaan
tätä. Muutoksiahan tehtiin, eikä se ollut nikkarointia,
vaan todella vakavaa ja syvällistä asiantuntijakuulemisen
pohjalta tehtyä uudelleenkirjoittamista ja perustelujen
tarkkaa harkintaa. Eli tuo kohta edustajan puheenvuorossa oli kyllä harhaanjohtava
ja tulkoon kumotuksi.
Lakivaliokunta nosti nähdäkseni kynnystä näissä asioissa,
niin kuin oli ihan paikallaankin. Erityisesti haluan vielä todeta,
että omaan ratkaisuuni vaikutti kansainvälinen
rintama. Koska tämä on muualla suuri ongelma,
niin meidän on oltava siinä taistelussa mukana
siitä huolimatta, että meillä ei nyt
ole ilmeisiä ongelmia, mutta tulossa voi olla meillekin.
Ei meillä ollut monia muitakaan ongelmia, mutta kansainvälisyyden (Puhemies
koputtaa) myötä on tullut.
Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Leppäseltä voisi kysyä, miten
te selittäisitte niille Afrikan eri valtioiden virkamiehille,
kun me suomalaiset edellytämme kehitysyhteistyömäärärahojen
jaon perusteella hyvää hallintoa ja korruption
kitkemistä, että samanaikaisesti emme kuitenkaan
tekisi sitä täällä Suomessa
eli emme suomalaisia parlamentin jäsenten lahjontaa koskevaa
lakiesitystä hyväksyisi. Toisaalta ihmettelen,
miksei ed. Leppänen esittänyt, että tämä laki
hylätään, jos olette perustaltaan sitä mieltä,
että tämä todellakin on tarpeeton, ja
olette sanojenne takana.
Johannes Leppänen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Äskeiset vastaukset
osoittivat sen, että lakivaliokunta lähestyy tätä asiaa pääosin juuri rinnastaen
kansanedustajat
virkamiehiin. Esimerkiksi ed. Ojansuun vastaus — hyvää hallintoa
jne. jne. — on juuri sitä: kun kehitysyhteistyövaroja
annetaan, ne eivät mene siellä kansanedustuslaitokselle
vaan ne menevät virkamiehille jne. Siinä meidän
erilainen näkemyksemme juuri onkin, että lähestyn
asiaa kansanedustajan erityistehtävästä lähtien,
niin kuin perustuslakivaliokuntakin lähestyy, ja te lähestytte
sitä virkamiesnäkökulmasta.
Tämä on tietysti sovittamaton ristiriita,
että rinnastatte virkamiehen kansanedustajaan.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Leppänen, nyt ette ole lukenut
lakivaliokunnan mietintöä. Missään
tapauksessa kansanedustajaa ei rinnasteta virkamiehiin
vaan päinvastoin. Nimenomaan perustuslain 30 §:ää hyvin
hartaasti luettiin lakivaliokunnassa, ja mietinnöstäkin
käy tarkkaan ilmi, että nimenomaan "kansanedustajaa
ei saa asettaa syytteeseen eikä hänen vapauttaan
riistää hänen valtiopäivillä lausumiensa
mielipiteiden tai asian käsittelyssä noudattamansa
menettelyn johdosta, ellei eduskunta ole siihen suostunut päätöksellä,
jota vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä on
kannattanut". Tämä on nimenomaan kaikkea muuta
kuin virkamieskäsittelyä. Kyllä kyseessä on
erityisesti Suomen korkeimman päättävän
elimen vakava ja vastuullinen käyttäytyminen ja
nimenomaan luottamus siihen, että eduskunnan ja kansanedustajan
päätöksentekoon ei yritetä epäasiallisesti
vaikuttaa. Kyse ei ole ollenkaan virkamiesmäisestä pykälänikkaroinnista.
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsissämme oleva lainsäädäntö on,
niin kuin keskustelusta on jo käynyt ilmi, vähän
sellaista "suo siellä, vetelä täällä"
-tyyppistä lainsäädäntöä.
Jos ja kun me nyt hyväksymme tämän lain,
kyllähän se monilla tahoilla herättää sellaisia
ajatuksia, että jaaha, eivät ole kansanedustajat
itsekään enää varmoja omasta
moitteettomuudestaan ja kriminalisoivat lahjonnan. Jollemme hyväksy
tätä lainsäädäntöä,
siitä lähtee vahva viesti, että lahjominen
olisi jollakin tavalla hyväksyttävää tai
jopa suotavaa. Tämmöistäkään
viestiä me tuskin haluamme kenellekään antaa.
Kuten edeltävistä puheenvuoroista on käynyt ilmi,
perustuslakivaliokunta on erittäin painavin perustein arvioinut
ja arvostellut, kritisoinut, tätä lakiesitystä ja
omalta osaltaan tullut siihen johtopäätökseen,
että meidän ei pitäisi kansanedustajan
lahjomasäännöstä hyväksyä.
Perustuslakivaliokunta on aiheellisesti kiinnittänyt huomiota
nimenomaan täsmällisyysvaatimukseen, eli jopa meidänkin
kahdensadan olisi täsmällisyysvaatimuksen nojalla
tiedettävä pykälän lukemisella, mikä on
rangaistavaa ja mikä ei. Perustuslakivaliokunta on myöskin
kyseenalaistanut tämän lainsäädännön
tarpeellisuuden ja toteaakin lausunnossaan, että kriminalisoinnilla
olisi lähinnä symbolinen merkitys.
Lakivaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on myöskin
tullut laajaa kritiikkiä tätä lakiesitystä kohtaan.
Hyvin laajalti on kyseenalaistettu juuri tämän
lainsäädännön tarve, eli onko
meillä todellisia perusteluita siihen, että tämä pitäisi
kriminalisoida. On tuotu esille myöskin asiantuntijoiden taholta,
että ylipäätään tällainen
kriminalisointi pitäisi aina lainsäädännössä tai
yhteiskunnassa olla viimeinen keino, että kun jokin olemassa oleva
ongelma havaitaan ja se pyritään ratkaisemaan,
kuitenkin rikoslakiin turvautuminen olisi tietyllä tavalla
vasta viimesijainen keino, kun muut keinot on pyritty jo käyttämään.
Asiantuntijat ovat myöskin tukeneet perustuslakivaliokunnan
kritiikkiä tulkintaongelmista, ja myöskin julkisuuskysymyksen
osalta, mikä keskustelussa on noussut jo hyvin voimakkaasti
esille, on esitetty aiheellisia käsityksiä siitä,
että lehdistö tämän jälkeen
hoitaa sekä tutkinnan, tuomion että myöskin
erottamisen.
Tähän lainsäädäntöön
liittyy juuri se, mitä ed. Lapintie viime vastauspuheenvuorossaan
toi esille, eli lähes kaikki niistä tapauksista,
jotka kuuluisivat uuden kriminalisoinnin piiriin, kuuluisivat myöskin
kansanedustajan koskemattomuuden piiriin, jolloin käytännössä viisi
kuudesosaa tästä salista joutuisi äänestämään
siitä, voiko syytteen nostaa vai ei. On esitetty epäilyjä ja kritiikkiä sitä kohtaan,
että tietyllä tavalla saatamme jossain tilanteessa
ajautua tällaisen toverituomioistuimen tilanteeseen.
Tietenkin näitä kritiikkejä kohtaan
voidaan myös hyvin perusteellisesti esittää vasta-argumentteja.
Jos perustuslakivaliokuntakin toteaa, että sillä on
lähinnä symboliarvo, toisaalta se voidaan kääntää myös
toisin päin: lainsäädännöllä on
ja sillä pitääkin olla myöskin
signaali- ja viestiarvo. Tällä lainsäädännöllä on
tietysti se viestiarvo, että ensinnäkin me haluamme
olla kansainvälisessä yhteistyössä voimakkaasti
tämän osalta mukana ja että pidämme
moitittavana tämän kaltaista toimintaa, mikä 4 §:ään
on kirjattu.
Myöskin tulkintaongelmat, joita pykälistä mahdollisesti
syntyy, lienevät ratkaistavissa, koska virkamiehiä koskeva
lahjusrikossäännöstöhän
meillä on ollut jo voimassa ja tuomioistuimissa on pystytty
ratkaisemaan myöskin näitä kysymyksiä.
Sitten ehkä tärkein tai eräs painavimmista
asioista: meidän kaikkien on hyvä muistaa se,
että julkisuuteen ja julkiseen toimintaan liittyvät
kirot ja ilot ovat jokaisen kansanedustajan ilona ja riemuna ja
hankaluutena ihan riippumatta siitä, tehdäänkö tämä lainsäädäntö vai
ei. Perättömiä ilmiantoja mitä ihmeellisimmistä asioistahan
voidaan joka tapauksessa tehdä.
Lakivaliokunta on hyvin moninaisin muutoksin ja tarkennuksin
päätynyt tukemaan tämän esityksen
hyväksymistä, ja olen itsekin valiokunnan jäsenenä ja
tätä siellä pohdittuani tämän
näkemyksen takana. Valiokunta on tämän
esityksen kanssa tehnyt harkitsevaa, pitkäjänteistä ja hyvää työtä,
ja on siinä mielessä hyvin ymmärrettävää,
että tämä käsittely on vienyt
myöskin pitkän ajan. Tätä taustaa
vasten on tietysti aika rohkeaa ja jopa osaltaan kyseenalaista ed.
Ojansuun heitto siitä, että meillä olisi
pitänyt olla tämä lainsäädäntö tiettynä päivänä,
tiettyä äänestystä varten, valmiina.
Valiokunta on tehnyt tähän keskeisiä täsmennyksiä,
joiden avulla perustuslakivaliokunnan kritiikki voidaan voittaa
tai on löydetty ratkaisuja näihin kritiikin kohteisiin.
Kansanedustajaehdokas on poistettu tästä, sitten
on tarkennettu, että pelkkä vihjaus ei riitä,
vaan tarvitaan ihan oikea lupaus, sitten on tämä käsite
"oikeudeton etu" tuotu tähän ja myöskin
pyritty valiokunnan mietinnössä selventämään
sitä, miten on tarkoitettu tämän ehdotetun
sääntelyn linkittyvän kansanedustajan
perustuslaissa turvattuun koskemattomuussäädökseen,
ja varmasti valiokunnan mietinnöstä siinä kohtaa
löytyy ainakin jonkinlaista tulkinta-apua.
On myönnettävä, että tämä kansainvälinen elementti
on ollut hyvin painava ja ratkaiseva asia siinä, että me
olemme vieneet tätä lakiesitystä eteenpäin;
ehkä aivan omaehtoisesti ja omista lähtökohdista,
kansallisista näkökulmista lähtien, tätä ei
olisi lähdetty säätämään.
Useimmissa muissa Euroopan neuvoston jäsenmaissa tämän kaltainen
sääntely on jo olemassa, ja siksi on tietysti
selvää, että varauman tekeminen tämän
sopimuksen kannalta keskeiseen säännökseen
olisi herättänyt aika laajaa ja vahvaa kansainvälistä huomiota.
Tällä sääntelyllä pyritään
nyt antamaan se viesti, että Suomi omalta osaltaan tukee ja
on mukana kansainvälisessä taistelussa korruptiota
vastaan.
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on todettu,
että niitä tilanteita, jolloin kansanedustaja voi
toimia tällaisen potentiaalisen lahjuksenantajan hyväksi,
on harvoin. Se on yksi syy, että tälle lainsäädännölle
ei ehkä niin kovin kipeää tarvetta ole.
On todellakin epävarmaa, minkä verran näille
pykälille on käyttöä, mutta
erityisesti sen jälkeen, kun nämä parannukset
ja tarkennukset tähän esitykseen on tehty, ja
erityisesti myöskin sen vuoksi, että olemme mukana
tällaisessa kansainvälisessä yhteistyössä,
en näe myöskään erityistä syytä jättää näitä pykäliä säätämättäkään.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
ja erityisesti siihen sisällytetty kansanedustajien lahjontakielto
on tuottanut lakivaliokunnassa päänvaivaa. Kun
hallitus esitti Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen
eräiden määräysten mukaisesti,
että kansanedustajien lahjominen ja lahjusten otto olisi
tehtävä rangaistavaksi, oli asia ensin perustuslakivaliokunnan
käsiteltävänä. Kuten moneen
kertaan on todettu, perustuslakivaliokunta asettui yksimielisesti
vastustamaan tätä osaa hallituksen esityksestä,
kun taas lakivaliokunta tukee hallituksen esitystä. Molempien
valiokuntien näkemyksillä on omat hyvät
perusteensa.
Perustuslakivaliokunta pelkäsi, että vaalitaistelun
yhteydessä kansanedustajia saatetaan perusteettomasti saattaa
lahjusepäilyn kohteeksi ja näin tuhota mahdollinen
vaalimenestys. Tästä on olemassa jo esimerkki
elävästä elämästä,
jossa ehdokkaasta julkistettiin juuri vaalien alla kanteluun perustuva
epäily, joka myöhemmin todettiin aiheettomaksi mutta
joka kuitenkin johti istuvan kansanedustajan putoamiseen
eduskunnasta.
Lakivaliokunta taas katsoi, että ei ole mitään syytä jättää suomalaisia
kansanedustajia lahjontakiellon ulkopuolelle, kun kielto on jo voimassa useissa
Euroopan maissa. Käsitykseni mukaan perustuslakivaliokunta
ei ajatellut sitä, minkälaisen viestin kansanedustajien
jättäminen lahjontakiellon ulkopuolelle jättäisi.
Luottamushenkilöiden ja virkamiesten lahjonta on Suomessa
hyvin vieras ilmiö toisin kuin monissa Etelä-Euroopan
maissa. Sen johdosta ei täällä varmaankaan
tätä lakia tarvittaisi, mutta jos kansanedustajat
nyt jätettäisiin lain ulkopuolelle, se saattaisi
hyvinkin ruokkia epäluuloja, joiden mukaan kansanedustajat
ovat lahjottavissa ja että he suorastaan haluavat lahjuksia.
Kun tämä laki saatetaan voimaan, on mahdollista,
että sitä aluksi myöskin kokeillaan.
Esimerkiksi vaalirahoituksen vastaanottaminen yleensä on
hiljainen viesti siitä, että lahjoittajan asioita suostutaan
viemään eteenpäin. Miksi muuten SAK:ta,
MTK:ta tai Yrittäjiä lähellä olevat instanssit
ehdokkaitaan tukisivat? Meillä on kuitenkin laki vaalirahoituksen
julkisuudesta, ja se vääjäämättä tuo
esiin ehdokasta tukevat tahot. Tämän julkisuusnäkökohdan
on katsottu poistavan lahjontaan oikeuttavat epäilykset.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan on kysymys ongelmallisesta
asiasta, mutta tässä ei kuitenkaan ole kuin yksi
vaihtoehto. Se on se, että suomalaisia kansanedustajia
tulee koskea samojen lainalaisuuksien kuin muitakin eurooppalaisia
kollegoja, oli niihin aihetta tai ei. Tämän lakiesityksen
sekä takana että edessä on helppo seistä.
Leena-Kaisa Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen säännösehdotus
kansanedustajien lahjonnasta on katsottu sekä perustuslakivaliokunnassa
että lakivaliokunnassa liian väljäksi ja
epätäsmälliseksi. Lakivaliokunta toisin
kuin perustuslakivaliokunta on asettunut säännöksen kannalle
mutta on samalla pyrkinyt tiivistämään ja
täsmentämään sen sisältöä.
Lopullisesti lahjontasäännös tullee muotoutumaan
ja hakemaan rajansa oikeuskäytännössä.
Mielestäni on turha maalata uhkakuvia lahjonnan kriminalisoinnista
ja siitä mahdollisesti seuraavista kansanedustajaan kohdistuvista
perusteettomista väitteistä. Tiedotusvälineet
ovat perinteisesti toimineet yhteiskunnan eri toimintojen, myös
politiikan, portinvartijana. Kielteinen julkisuus mahdollisista
perusteettomista lahjusepäilyistä on
yhtä suuri paha riippumatta siitä, onko lahjonta
kriminalisoitu vai ei. On arvioitu jopa, että kriminalisointi
saattaa vähentää perusteettomia väitteitä,
koska väärä ilmianto on säädetty
rangaistavaksi.
Kansanedustajan lahjonnan kriminalisoinnilla annetaan selkeä viesti
niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Kansalaisten
luottamusta lainsäätäjän toimiin
ja päätöksentekoon on syytä suojata.
Rikosoikeudellisella sääntelyllä on myös
symbolinen tehtävä oikeuskulttuurissa ja yhteiskunnassa.
Teon kriminalisointi viestii teon rangaistavuudesta. Suomen on lisäksi
tärkeää omilla toimillaan edistää kansainvälistä yhteistoimintaa
korruption torjumiseksi.
Arvoisa puhemies! Kansanedustajaehdokas on lakivaliokunnan mietinnössä ehdotettu
poistettavaksi lahjontasäännöksen soveltamisalasta. Poistamista
kannattivat myös useat valiokunnan kuulemat asiantuntijat.
Säännöksen on tarkoitus suojata luottamusta
eduskunnan päätöksentekoon, eikä kansanedustajaehdokas
siten ole kriminalisoinnin suhteen samassa asemassa kuin kansanedustaja.
Ehdokasta ei voi rinnastaa ylintä lainsäädäntövaltaa
käyttävään kansanedustajaan.
Huomion arvoista on myös se, että Euroopan neuvoston
korruptiosopimus ei koske kansanedustajaehdokkaita.
Vaalirahoituksen julkisuutta koskeva laki täydentää rikosoikeudellista
säännöstä kansanedustajan lahjonnasta
ja on tässä vaiheessa mielestäni riittävä keino
torjua vaalirahoitukseen mahdollisesti liittyvät epäasianmukaiset
sidonnaisuudet. Kansanedustajan aktiivisen ja passiivisen lahjomisen
ulottamista kansanedustajaehdokkaaseen on arvioitava uudelleen sen
jälkeen, kun vaalirahoituksen julkistamisvelvollisuudesta
on kertynyt riittävästi kokemusta.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä n:o 77 viime
vuodelta kansanedustajan lahjonta tai lahjuksen ottaminen ehdotetaan
rangaistavaksi, niin kuin suurimmassa osassa Euroopan unionin jäsenmaita
on tehtykin, enkä näe mitään
estettä, ettei meillä Suomessakin tällainen
voitaisi hyväksyä.
Lakivaliokunnassa puntaroitiin myös kansanedustajaehdokkaan
mukaan ottamista, mutta siitä luovuttiin monien keskustelujen
jälkeen, koska myös vaalirahoituksen julkisuudesta
keskusteltiin, mikä on sen merkitys tulevaisuudessa arvioitaessa
rahoituslähteitä ja niiden vaikutuksia edustajien
käyttäytymisessä aikanaan eduskunnassa.
Arvoisa puhemies! Vaikkakaan en näe mitään huolta
suomalaisten kansanedustajien lahjontaa koskevien asioiden hoidossa,
kannatan lakivaliokunnan ehdotusta hyväksyä lahjontaa
koskeva yleissopimus sellaisenaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä 77/2001 vp.
Meillä Suomessahan on totuttu rehellisyyteen, ja tämä on
hyvä asia. Minä uskon, että näin on
myös jatkossa riippumatta siitä, minkälaiset lait
ovat. Jos ihmisen sisimmässä on moraali ja etiikka,
se toimii, olivatpa lait minkälaiset hyvänsä.
Tämä on kaikkein tärkeintä.
Suomessa tarvitaan aina elämän eettiseksi pohjaksi
kristillisen uskon korkeita arvopohjia, elämän
kultaista sääntöä Kymmentä käskyä.
Nämä ovat sellainen laki, joka on enemmän
kuin mikään muu, jos ne ovat ihmisen sisään
kirjoitetut.
Uskon, että nyt käsittelyssä olevalla
lailla halutaan tehdä hyvää. Mutta ed.
Johannes Leppänen kokeneena perustuslakivaliokunnan jäsenenä toi
esille näkökohtia, joita olisi syytä kyllä tarkastella
myös eduskunnan täysistunnossa lähemmin
ja nähdä niitä näkökulmia,
joita lain käytäntö saattaa tuottaa.
Jos leimataan vaalitaistelun kriittisessä vaiheessa epäillyksi,
epäily on jo tuomio todellisuudessa, vaikka se olisi kuinka
aiheeton tahansa. Kansanedustajavaaleista ei ole valitusoikeutta,
kuten muissa asioissa on.
Tulee mieleen keskiaikainen oikeudenkäyttö, kuuluisa
raudankanto. Noidaksi tai syylliseksi epäillylle annettiin
hehkuva, tulikuuma rauta käteen. Jos rauta poltti, kädet
paloivat, hän oli syytön, häntä ei
tuomittu. Jos taas rauta ei polttanut, hän oli syyllinen
noita ja hänet poltettiin roviolla. Tai toinen rangaistusmuoto:
Jalat ja kädet sidottuina syylliseksi tai noidaksi epäilty
heitettiin jokeen. Jos hän pysyi pinnalla, hän
oli noita, hänet poltettiin, tai muu rikollinen, joka surmattiin, ja
taas, jos hän hukkui, vajosi joen pohjaan, hän oli
syytön, mutta mitäpä sitten syyttömäksi
toteaminen auttoi?
Täällä muun muassa ed. Harkimo viittasi
siihen, että oikeuskäytäntö tulee
sitten osoittamaan, mihin tämä laki johtaa. Minusta
on perin onnetonta, jos tarvitaan oikeusmurhatilanteita, jotta voidaan
nähdä, mihin se johtaa. Toivon, että näitä ei
tulisi, mutta tämän kaltaiseen tässä on tietty
vaara. Toivon, että lait meillä olisivat sellaisia,
että samalla, kun ne tahtovat hyvää ja
suojella yhteiskuntaa, tässä tapauksessa politiikan käytäntöä,
niissä myös voitaisiin välttää tällaiset oikeusmurhat,
joihin normaaleissa oikeustapauksissa, muun muassa valitusteitse,
on saatavissa ainakin jonkinlainen korjaus.
Mielestäni meidän kansanedustajien tulisi
tiedostaa se, minkä ed. Johannes Leppänen toi
esille, että kansanedustajan työ on täysin
toisenlainen kuin virkamiehen. Virkamies on palkattu. Kansanedustaja
on kansan tänne valitsema edustaja. Hän ei saa
palkkaa, tämäkin tässä taannoin muutettiin
palkkioksi, mikä osoittaa, että kyse ei ole virasta,
vaan luottamustoimesta, johon on vaaleilla valittu. Toisin sanoen
kansanedustajan työn tausta tulisi juuri nähdä sillä tavalla
kuin se meillä perustuslakien mukaan on.
Arvoisa herra puhemies! Juuri näitä kriittisiä näkökohtia
haluan tuoda esille ja niitten pohjalta tarkasteltavan sitä oikeushyvää,
johon tässä ollaan pyrkimässä,
ja korostan, että moraali ja etiikka lähtevät
paljon syvempää.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen kyllä yllättynyt ed.
Oinosen näkemyksestä, kun hän ensin kertoi
syvästä kristillisestä vakaumuksesta
ja sitten esitteli mitä karmeimpia tapoja, mitä Suomen
kansalaiset ja äänestäjät aikovat
tehdä kansanedustajien ja kansanedustajaehdokkaiden pään
menoksi. Aika ristiriitaista!
Sen lisäksi nyt jo kuka tahansa voi tehdä kenestä tahansa
minkä tahansa ilmiannon, enkä minä ainakaan
muista, että esimerkiksi kansanedustajia kovin usein syytetään
pahoinpitelyistä tai kunnianloukkauksista. Ei tällaisia
pidäkkeitä nytkään ole ollut
olemassa. Sen lisäksi perätön ilmianto
on rikollista ja siitä myös joutuu syytteeseen
ja saa rangaistuksen. En todellakaan ymmärrä.
Tämä erityisesti sen vuoksi, että lakivaliokunta
on nyt uudelleen kirjoittanut lahjontasäännöksen.
Se on hyvin täsmällinen ja selkeä. Uskon,
että se jopa vähentää epäilyjä siitä,
onko joku ottanut lahjomaa vai ei.
Marjukka Karttunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Demokratiaa parempaa tapaa ei ole, mutta sitäkin
voi käyttää väärin. On
olemassa henkilöitä, jopa demokraattisesti valituissa
elimissä, kuten valtuustoissa, joita ei haittaa se, että väärä ilmianto
lahjusepäilystä on rikos. Ei kannata olla hyväuskoinen,
sillä tiedämme, että kansanedustajan
työhön liittymätönkin julkisuudessa
esitetty asia voi vahingoittaa kansanedustajaa pysyvästi.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Juuri näin on, että aiheeton
ilmianto, pelkkä huhu, riittää vahingoittamaan.
Kansanedustajavaalien alla on ajankohta, jossa ei enää ennätä saada
korjausta asioihin, ja valitusoikeutta ei ole. Tämän
takia tuollaisia tilanteita ei saa olla.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin kiittää ed.
Leppästä erittäin hyvästä ja ansiokkaasta
puheenvuorosta. Olin lakivaliokunnassa asian käsittelyn
aikana lähes samaa mieltä hänen kanssaan,
mutta kansainväliset paineet, kuten tässä monelle
muullekin ovat eteen tulleet, saivat minut myöntymään
tämän asian positiivisen käsittelyn puolelle.
Ed. Lehtomäki mielestäni analysoi tätä asiaa kohtalaisen
hyvin. Samalla tavalla voisin sanoa ed. Oinosen puheesta äsken,
jossa hän käytti vertailua kuumasta raudasta.
Tehdään niin tai näin, aina palaa, joko
kädet tai koko mies. Samalla tavalla tässäkin
hommassa käy: tehtiin niin tai näin, aina palaa.
En usko, että tällä lailla saadaan
toteutetuksi sitä tarkoitusta, mitä täällä eräät
tuovat esiin ja ovat esittäneet, että meillä olisi
tarvetta tähän ja olisi pitänyt aikaisemmin
saada. Ihmettelenkin ed. Ojansuun kommentteja tähän
asiaan liittyen. Onko todella näin, että meidän
vihreitten päättäjiemme taso on tämä?
Yhden hävityn äänestyksen jälkeen
tullaan vainoharhaisiksi ja aletaan jauhaa asiaa ja hakea syitä sieltä sun
täältä. Ei voida tunnustaa, että tässä salissa
on 200 erilaista ihmistä ja osa käyttää järkeänsäkin
vielä ihan oikein.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tärkeänä maamme
uskottavuuden kannalta, että eduskunta hyväksyy
Strasbourgissa 4. päivänä marraskuuta
98 tehdyn lahjontaa koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen
yleissopimuksen.
Rikoslakia uudistetaan vastaavasti virkamiehen käsitteen
ja muiden virkavastuusääntelyn piiriin kuuluvien
henkilöryhmien, kuten esimerkiksi julkista luottamustehtävää hoitavien
henkilöiden, julkisyhteisön työntekijöiden
ja julkista valtaa käyttävien henkilöiden
sekä ulkomaalaisten virkamiesten osalta. Myös
kansanedustajan ja europarlamentaarikon lahjominen ja lahjuksen
ottaminen tulevat yleissopimuksen nojalla rangaistaviksi. Kriminalisoinnilla
pyritään suojaamaan eduskunnan päätöksenteon
asianmukaisuutta ja eduskunnan päätöksentekoa
kohtaan tunnettavaa luottamusta.
Kansanedustajaehdokkaat on jätetty kriminalisoinnin
ulkopuolelle, koska he olisivat rikosoikeudellisen vastuun piirissä vain
kuukauden, elleivät pääse eduskuntaan.
Ehdokasasemaan kohdistuva rikosoikeudellinen seuraamus ei ole kaikilta
osin perusteltu eikä lisää eduskunnan
toimintaan kohdistuvaa luottamusta. Yleissopimus ei edellytä tällaista
kriminalisointia.
Vaalirahoituksen julkisuutta on lisätty vuonna 2000
säädetyllä lailla ehdokkaan vaalirahoituksen
ilmoittamisesta. Kansanedustajaehdokkaita koskevaa kriminalisointia
voidaan harkita tarkoituksenmukaiselta kansallisesta pohjalta, kun
on saatu kokemuksia vaalirahoituksen julkisuudesta annetusta laista.
Olen sitä mieltä, että kansanedustajaa
vastaan ei voitaisi nostaa syytettä lahjuksen ottamisesta kansanedustajana
ilman eduskunnan suostumusta. Muu tilanne on perustuslain kansanedustajan koskemattomuutta
suojaavan säännöksen tarkoituksen kannalta
arveluttava. Lahjus on mikä tahansa vastikkeellinen tai
vastikkeeton oikeudeton etu. Oikeudeton etu voi olla muun muassa
rahalahjoitus, vastikkeellinen tai vastikkeeton työpanos,
vastikkeellinen tai vastikkeeton oikeus käyttää materiaalia,
raaka-aineita, tiloja jne. Näin ollen talkootyökin
on oikeudetonta, sikäli kuin se ei ole pyyteetöntä.
Mikäli esimerkiksi jokin järjestö vastustaa
tiettyä lakimuutosta ja tämän johdosta
tarjoaa työpanostaan auttaakseen järjestön kanssa
samalla tavalla ajattelevia kansanedustajia ja nämä sitoutuvat
edes osittain avun takia vastustamaan lain hyväksymistä tai
muuttamaan hallituksen esityksen sisältöä,
on tämä kansanedustajan lahjomista.
Teon kuvaushan kuuluu kokonaisuutena esitetyssä muodossaan:
"Jos kansanedustaja itselleen tai toiselle pyytää lahjan
tai muun oikeudettoman edun taikka tekee muutoin aloitteen sellaisen
edun saamiseksi taikka ottaa vastaan tai hyväksyy lahjan
tai muun oikeudettoman edun taikka hyväksyy sitä koskevan
lupauksen tai tarjouksen ja lupaa toimia edun vuoksi edustajantoimessaan
jonkin eduskunnan käsiteltävänä olevan
tai käsiteltäväksi tulevan asian päättämiseksi
tietyllä tavalla, hänet on tuomittava lahjuksen
ottamisesta kansanedustajana sakkoon tai vankeuteen enintään
neljäksi vuodeksi."
Lakivaliokunnassa kiinnitimme huomiota oikeusturvanäkökohtiin
perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta. Kansanedustajan tehtävä on herkkä kielteiselle
julkisuudelle, ja rikosepäilyllä voi olla vaalin
tuloksen kannalta ratkaiseva merkitys, kuten ed. Timo Seppälä täällä jo
nostikin esimerkin valossa asian esille.
Pidän tärkeänä, että hyväksyessään
ehdotuksen eduskunta kiinnittää huomiota siihen,
että poliisin tulee vähentää perättömän
ilmiannon ja rikosepäilyn haittoja ripeällä esitutkinnalla
ja asianmukaisella tiedottamisella. Muutenhan tämä kriminalisointi
on osin ongelmallinen, kuten täällä onkin
jo nostettu esille nimenomaan vaalitaistelunkin näkökulmasta.
Tämä johtuu siitä, että vaikka
lakivaliokunnassa täsmensimme teonkuvausta merkittävällä tavalla,
seuraavat kysymykset jäävät vielä esitutkintaviranomaiselle tulkinnanvaraiseksi:
1) Mikä on oikeudeton etu? 2) Mitkä asiat ovat
käsiteltäväksi tulevia asioita ja millä aikajänteellä?
3) Ovatko lahjonnan antamisen ja vastaanottamisen kriminalisoinnit
symmetrisiä?
Lopuksi, arvoisa puhemies: Pidän tärkeänä poliittisen
toiminnan uskottavuutta ja sen läpinäkyvyyttä ja
kannatankin näillä perusteilla tätä esitystä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Otin puheenvuoron, kun täällä niin
kovasti tuli joissain puheenvuoroissa esille se, että tämä esitys
ei olisi tarpeellinen. Haluan ainakin omalta osaltani pöytäkirjaan
kirjattavaksi sen, että meidän pitää kaikin
keinoin politiikan uskottavuutta ja luottamusta poliitikkoihin käytännössä saada
aikaiseksi. Tämä asia, jota käsitellään,
lahjusten vastaanotto, mikä sen merkitys tässä yhteiskunnassa
ja päätöksenteossa on, se että lainsäädännöllä tähän
asiaan on puututtu, on minusta erinomainen asia.
Lakivaliokunta on tehnyt hyvää työtä.
Vaikka perustuslakivaliokunnalta on tullut lausunto, jota täällä on
tarkasteltu, niin yhdyn täysin lakivaliokunnan mietintöön.
Pidän erittäin tärkeänä,
että nyt sen jälkeen, kun vaalirahoituksen avoimuudesta
on säädetty, jatketaan sitten kansanedustajan
lahjontasäädöksestä, koska sillä on
myöskin, niin kuin täällä sanotaan,
tämmöinen symbolinen merkitys. Mielestäni
tässä on myöskin tätä määrittelyä selkiytetty,
niin kuin täällä puheenvuoroissa on sanottu,
niin että ei meillä pitäisi olla epäselvyyttä siitä,
mikä on lahjonta ja mikä sen merkitys on.
Kaiken kaikkiaan, kansanedustajan tulee saada suojatussa ympäristössä,
yhteisössä, tehdä työtä niin,
että häneen ja hänen päätöksentekoonsa
ei epäasiallisesti vaikuteta ja tällä tavalla
estetä toimintaa niin, että se ei olisi avointa
ja julkista, vaan kansalaisten täytyy voida luottaa päätöksenteon
asianmukaisuuteen ja rehellisyyteen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan on näin, että kansalaisten
on voitava luottaa rehellisyyteen ja moraaliin. Tämä on
lähtökohta, mutta tuon esille käytännön
tilanteen. Oletetaan, että joku ottaa huhun esille lahjonnasta
päivä pari ennen vaaleja. Mikään
poliisiviranomainen ei ryhdy tätä asiaa tutkimaan eikä selvittämään,
eikä enää tuollaisesta väärästä huhusta
voi millään tavalla saada viestiä korjatuksi.
Elikkä kyllä nämä raudankantotilanteet, joihin
keskiaikaisessa oikeudenkäytössä äsken viittasin,
tulevat olemaan — jos uhkakuvat toteutuvat, niin kuin pahoin
pelkään — osa tulevaa vaalitaistelua
ja sitä kautta vieraannuttavat ihmisiä politiikasta,
ja joutuu todella alennustilaan se hyvä, mihin tällä ollaan
pyrkimässä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Ed. Oinoselle viestiksi, että niinhän
se on täällä Suomessa ollut iät
ja ajat. Aivan nimeltä mainitsemattoman Suomen keskustaan
likeytyvän, nimeltään tuota muistuttavan
puolueen piirissä olevat pohjoispohjalaiset tahotkin ovat
meikäläiselle järjestäneet noita
sirkuksia monta kertaa.
Yleiskeskustelu päättyy.