5) Hallituksen esitys laeiksi rikoslain 28 luvun sekä pakkokeinolain
1 luvun 1 §:n ja 5 luvun 10 §:n
muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Viime vuonna noin joka sadas auto joutui pitkäkyntisten
kohteeksi. Autoja varastettiin tai yritettiin varastaa pelkästään
Espoon alueella 1 024 kertaa. Ei ihme, että sekä ihmiset
että vakuutusyhtiöt ovat täysin kyllästyneitä tilanteeseen.
Usein varastettua autoa on käytetty muun rikoksen suorittamiseen,
esimerkiksi huumekauppaan. Noin 80 prosentilla ajoneuvorikoksiin
syyllistyneistä onkin merkintöjä huumausainerikoksista.
Autovaras on usein päihtynyt tai hurjastelee muuten vain
liikenteessä vaarantaen muiden tielle sattuvien hengen.
Tällä hetkellä autovarkaat pääsevät
kuitenkin kuin koira veräjästä. Rikoslain
uudistuksen jälkeen vuodesta 91 suurin osa autovarkauksista
on tuomittu luvattomina käyttöinä. Rangaistukset ovat
olleet mitäänsanomattomia. Suomen rikoslaki määrittelee
autovarkauden luvattomaksi käytöksi, ja myös
tuomiot annetaan luvattomasta käytöstä,
ei varkaudesta. Tuomiot vaihtelevat luvattomasta käytöstä sakoista
enintään yhden vuoden vankeuteen ja törkeästä luvattomasta käytöstä enintään
kahden vuoden vankeuteen.
Vuosina 91—92 oli lähes koominen tilanne. Moottoriajoneuvon
luvattoman käytön maksimirangaistus oli niin lievä,
että pakkokeinolaki ei antanut poliisille edes mahdollisuutta
pidätykseen. Tämä johti siihen, että pidätyksen
sijasta poliisi saattoi vain toivottaa verekseltä tavatulle lainaajalle
turvallista matkaa. Onneksi edes pakkokeinolaki saatiin korjattua
vuonna 92. Nyt hallituksen esityksessä ehdotetaan myös
pakkokeinolakiin muutosta, jolla annettaisiin jokamiehenoikeus pidättää ja
tehdä henkilön tarkistus, jos tekijää voidaan
epäillä moottoriajoneuvon käyttövarkaudesta.
Arvoisa puhemies! Rikoslain nimike "luvaton käyttöönotto"
on hämärtänyt käsitystä oikeasta
ja väärästä ehkä kaikkein
eniten, mitä meidän laissamme on. Sen määritelmä,
auton luvaton käyttö, tarkoittaa itse asiassa
autovarkautta. Varkaus on kuitenkin aivan eri asia kuin luvaton
käyttöönotto, joka helposti mielletään
lainaamiseksi lupaa kysymättä. Autojen ammattimainen
varastaminen ei ole kuitenkaan lainaamista lupaa kysymättä vaan
hyvin vakava omaisuusrikos.
Lakitekninen saivartelu sotii suomalaisten oikeustajua vastaan,
ja tästä on jo noussut melkein kansanliike. Siksi
otin ennen viime eduskuntavaaleja ajettavakseni muutoksen rikoslakiin.
Esitin, että auton luvaton käyttöönotto
muutettaisiin tuomittavaksi rikoslain varkauspykälän
mukaan, ja tein asiasta lakialoitteen, jonka yli 100 edustajaa allekirjoitti,
kiitos siitä. Kiitän myös lakivaliokuntaa,
joka vei asian ministeriöön eteenpäin. Kiitän
ministeri Johannes Koskista siitä, että hän ymmärsi
asian vakavuuden ja kansalaisten tahdon ja ryhtyi valmistelemaan
lakimuutosta. Erityisen huomion ansaitsee Liikennevakuutuskeskuksen
Ari Huhtinen, jonka aloitteellisuus ja aktiivisuus on ollut oleellista
tämän asian eteenpäinviemisessä.
Autovarkauksiin piti puuttua myös siksi, että moottoriajoneuvon
luvaton käyttö on tyypillistä nuorisorikollisuutta.
Autovarkaus on usein alku pitkälle rikoskierteelle, joka
pitäisi katkaista jo heti alkuunsa. Viime vuosikymmenen
lopulta peräisin olevien tietojen mukaan luvattomaan käyttöön
syyllisiksi epäillyistä kolmannes oli alle 18-vuotiaita
ja puolet oli alle 20-vuotiaita.
Arvoisa puhemies! Onneksi asiaan on nyt tulossa konkreettisia
parannuksia ja autovarkaat tulevat vihdoin saamaan tiukempia rangaistuksia. Hallituksen
esitys rikoslain muutokseksi luo uuden rikosnimikkeen, moottorikulkuneuvon
käyttövarkaus, joka koskee kaikkia moottorikäyttöisiä ajoneuvoja.
Uusi nimike on kieltämättä keinotekoinen.
Tiedän, ettei siihen ole oltu kovinkaan tyytyväisiä.
Tärkeintä kuitenkin on, että rangaistukset
kovenevat ja rangaistusasteikko tulee samaksi kuin varkauksissa.
Uusi rikosnimike vastaa myös paremmin teon yleistä paheksuttavuutta.
Sen tarkoitus on osoittaa yhteiskunnan nykyistä ankarampaa
suhtautumista rikollisuuteen, jota yleisessä kielenkäytössä tullaan
varmasti jatkossakin nimittämään autovarkaudeksi. Lain
voimaantulon jälkeen moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta
voitaisiin tuomita sakkoa tai vankeutta enintään
yksi vuosi ja kuusi kuukautta.
Parannuksena aikaisempaan tekijän kiinniotto ja rankaiseminen
eivät enää riippuisi uhrin aktiivisuudesta.
Rikoksen normaali ja törkeä muoto olisivat virallisen
syytteen alaisia eivätkä asianomistajarikoksia.
Myös käyttövarkauden yritys olisi rangaistava.
Pelkkä yritys käynnistää auto, vaikkapa
työntää auto pois paikalta, täyttäisi
rikoksen tunnusmerkit. Auton lukon murtaminen, auton käynnistämiseen
liittyvät vauriot ja esimerkiksi polttoaineen kulutus tulkittaisiin
sisältyvän moottorikulkuneuvon käyttövarkauteen. Sen
sijaan sellaiset vahingot kuten verhoilun turmeleminen tai autostereoiden
anastaminen, jotka eivät ole suoraan yhteydessä käyttövarkauden toteuttamiseen,
tuomittaisiin erillisinä vahingonteko- tai varkausrikoksina.
Arvoisa puhemies! On tarvittu melkoinen määrä turmeltuja
autoja ja autonomistajien harmia, että on päästy
korjaamaan virheelliseksi tunnettua lakia. On hienoa, että nyt
on siihen päästy monien vuosien ja monien yritysten
jälkeen.
Mauri Salo /kesk:
Herra puhemies! Moottoriajoneuvon luvaton käyttöönotto
on ollut monta vuotta kansanhuvi. Autovarkaudet ovat lisääntyneet
1990-luvun aikana hyvin merkittävästi. 1990 auton
luvattomia käyttöönottoja oli 18 233, kun
niitä vastaavasti 1999 oli 30 336. Tämä kertoo
karua kieltä siitä, kuinka auton luvattomasta käyttöönotosta
on tullut eräänlainen muoti-ilmiö. Nyt
kun kansan tahdon mukaisesti hallitus on tuonut lakiesityksen lain
muuttamiseksi, ollaan menossa askel parempaan suuntaan.
Nuoret ja erityisesti ongelmaiset, huumausaineiden käyttäjät,
ovat olleet viime aikoina hyvin paljon julkisuudessa. Tämä on
osaltaan saanut aikaan kansalaismielipiteen, että jotain
on pakko tehdä. Osa varsinaisista luvattomista käyttöönotoista
on ajelua niin kauan kuin polttoaine riittää,
ja sitten ajoneuvo hylätään. Osa varastetaan auton
edelleen myymistä varten tai paloiteltavaksi ja edelleen
varaosina myytäväksi.
Tänä päivänä kuitenkin
moni ajoneuvo päätyy rikollisen toiminnan apuvälineeksi.
Kuljetetaan huumeita, käydään murtopaikoilla,
ja jotta jäljet voitaisiin mahdollisimman tarkasti hävittää,
nämä autot usein poltetaan tai yritetään
hukuttaa järveen tai mereen. Nämä ovat
tietenkin myös omistajalle hyvin traagisia hetkiä,
kun herää siihen, että oma ajoneuvo on
hävinnyt ja monen päivän suunnitelmat
menevät pieleen, työmatkoja ei kyetä toteuttamaan.
Tästä tulee tietynlainen yhteiskunnan velvollisuus
toimia näissä asioissa aktiivisesti, jotta tällaisiin
tilanteisiin ei toistuvasti jouduttaisi.
On sattuman oikkuja kenties se, että joiltakin on
varastettu auto pari kolmekin kertaa saman vuoden aikana. Riippuu
tietenkin vähän siitä, missä osassa
kaupunkia asustaa ja minkä merkkinen auto on, onko auto
murtoherkkä vai ei. Mielestäni jo auton, jonka
avaimet ovat virtalukossa, varastaminen huoltoaseman pihalta on
rikos, josta on seurattava todellinen rangaistus, puhumattakaan
siitä, että auto murretaan, väkivalloin käynnistetään
ja sitten käytön jälkeen tuhotaan. Tämä on
erityisesti tuomittava teko, ja tästä on saatava
todellinen rangaistus. Sakko on rangaistus, mutta tässä tapauksessa
riittämätön.
Yksitoista vuotta sitten samasta rikoksesta oli alin rangaistus
kuusi kuukautta vankeutta. Autoja ei ollut niin paljon, mutta ei
ollut myöskään autovarkauksia. Kuri ja
järjestys voidaan palauttaa tiedostettavan rangaistuksen
myötä. Siksi ehdotan, että lakiehdotuksen
yksityiskohtaisessa käsittelyssä laki saa sen
muodon, joka on vastalauseessa 1, jossa perusteluna on toteamus,
että hallituksen esityksessä on hyvää se,
että rangaistuksen yläraja ehdotetaan korotettavaksi
yhdestä vuodesta yhteen vuoteen kuuteen kuukauteen vankeutta.
Käytännössä tulee kuitenkin
käymään niin, että tuomioistuimet
eivät muuta rangaistuskäytäntöään,
koska alarajana säilyy edelleen pelkkä sakkorangaistus.
Tämän vuoksi rangaistuksen tulisi olla pelkästään
vankeutta enintään yksi vuosi kuusi kuukautta,
jolloin alaraja olisi vähintään 14 päivää vankeutta.
Tällaisella rangaistuksella olisi ennalta ehkäisevä vaikutus.
Vastalauseessa tarkoitettu vankeusrangaistus voidaan antaa ehdollisena
tai muuttaa nuorisovankeudeksi tai yhdyskuntapalveluksi ja todella lievissä tapauksissa
voidaan soveltaa 9 c §:ää, jolloin rangaistuksena
on pelkkä sakko. Edellä mainitun vuoksi 9 a §:stä tulee
poistaa sanat "sakkoon tai".
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että valiokunnan
mietintöön sisältyvän 1. lakiehdotuksen
28 luvun 9 a §:n "Moottorikulkuneuvon käyttövarkaus"
1 momentti hyväksytään muutettuna seuraavasti:
"Joka ottaa luvattomasti käyttöönsä toisen
moottorikäyttöisen kulkuneuvon, on tuomittava
moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta vankeuteen
enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi."
Tällä muutoksella tämä hallituksen
sinänsä hyvä esitys saa juuri sen muodon,
mikä vastaa tänä päivänä kansalaisten oikeustajua.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minua vähän ihmetyttää itse
asiassa näissä kummassakin kahdessa edellisessä puheenvuorossa
se, että näyttää olevan sellainen
henki, että pelkästään rangaistuksilla
nyt ratkaistaan tämä kiistämättä iso
ongelma. Kumpikaan edellisistä puhujista ei juurikaan keskittynyt
siihen, millä tavoin puututaan itse syyhyn, siihen, miksi
tällaisia rikoksia nuoremme tekevät, vaan ainoastaan
siihen seuraukseen eli pelkästään siihen,
millä tavalla rangaistuksia nyt voidaan koventaa ja sitä kautta
tämä ongelma ratkaista. Itse en usko tähän.
Ed. Mauri Salo totesi, että on niin traagista, kun
se auto varastetaan. Traagista on myös se, että ne
varkaat, nuoret, joskus jopa lapset, ovat jonkun lapsia, joilla
on ongelmia. Heitä pitää auttaa.
Aina se ongelma ei ratkea pelkästään
häkkiä heilauttamalla. Siksi minusta (Puhemies
koputtaa) onkin erittäin hyvä, että mietinnössä otetaan
nuorisoseuraamusjärjestelmään positiivisesti
kantaa.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Huovinen kysyi, eikö muita keinoja
olisi. Kun ei ole! Tilanne on se, että rangaistuksia ei
ole saatu lainkaan ja kuitenkin teko itsessään
on kurja ja aiheuttaa kovia taloudellisia ongelmia perheille.
Vastalauseessa 1 pelätään sitä,
että tuomioistuimet eivät muuta rangaistuskäytäntöään,
koska alaraja on edelleen pelkkä sakkorangaistus. Haluaisin
kysyä ministeriltä, onko näin. Toteutuuko
tämä pelko vai tulevatko tuomioistuimet muuttamaan
käytäntöään, mikä olisi
yksi lain tarkoitus?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ehkä saman tien muutama muukin kommentti.
Tässä ennen kaikkea haetaan oikeudenmukaista
suhdetta teon, sen tuomittavuuden ja rangaistuksen välille.
Nämä törkeimmät luvattomat käytöt
aiheuttavat liikenteessä turvattomuutta ja aiheuttavat
suuria henkilövahinkoja ja niiden uhkaa. Hyvin vaikea on
erottaa, kenellä auton anastajalla on tarkoitus pysyvästi
viedä auto, siis syyllistyä perinteiseen varkauteen,
ja kuka vain ottaa auton ajettavakseen, kuka taas näistä palauttaakseen
sen siististi tien varteen ja kuka taas polttaakseen ja tuhotakseen
auton ajelun päätteeksi. Tämän
takia käyttövarkauden pitää olla rangaistusasteikoltaan
rinnastettu varkauteen. Tässä mielessä lakivaliokunta
on myös hyväksynyt nähdäkseni
aivan oikein tuon hallituksen esityksen linjan.
Auton käyttövarkaus myös terminä kuvaa
paremmin sitä tekoa, johon henkilö syyllistyy. Koko
90-luvun on aika turhaa keskustelua käyty siitä,
kuinka lievästi rangaistavaa luvaton käyttö on,
johtuen siitä, että se jo terminä antaa
väärän kuvan teon moitittavuudesta.
Myös muissa Pohjoismaissa on tämän
käyttövarkauden tapainen nimike otettu lakitekstiin. Sillä lailla
myös tämä teon tuomittavuus ja moitittavuus
suhteessa perinteisiin varkausrikoksiin tulee selvemmin näkyviin.
Ed. Vahasalon kysymykseen siitä, miten rangaistusmaksimin
nostaminen vaikuttaa käytettyihin rangaistuksiin, totean,
että rikosoikeuden yleisten oppien mukainen vastauslinja
on se, että sen pitää näkyä,
koska vallitseva rangaistustasohan haetaan oikeastaan murto-osana
siitä rangaistusmaksimista, maksimin ja minimin välistä. Tähän
yleiseen latitudiin, tasoon, pitää vaikuttaa sen,
että rangaistusmaksimi kasvaa, kuinka paljon, sehän
tietysti jää oikeuskäytännössä nähtäväksi,
mutta siinäkin varmasti nyt haetaan enemmän johtoa
siitä, mitä vastaavan omaisuusarvon anastamisesta
varkausrikoksena tuomitaan, eikä pelkästään
katsota sitä, mitä tähän saakka
on luvattomasta käytöstä tuomittu.
Ed. Huovinen viittasi aivan oikein siihen, että tarvitaan
monen tyyppisiä toimia. Tehokkainta ajoneuvorikollisuutta
vastaan on ollut oikeastaan se valvonta, jota esimerkiksi pysäköintialueille
on kohdennettu. Usein on kysymys tietystä aika pienestä henkilöpiiristä,
joka tekee kymmeniä ajoneuvovarkauksia tai käyttövarkauksia. Tällaiseen
toimintaan puuttuminen kohdennetusti poliisitoimin ehkäisee
tehokkaasti rikoksia. Kun muutama tekijä saadaan kiinni,
paikkakunnalla käyttövarkaudet, luvattomat käytöt,
saattavat pudota murto-osaan aiemmista luvuista. Törkeimmissä tapauksissa,
joissa on kyse vapausrangaistukseen tuomitsemisesta, tarvitaan myös rangaistuksen
aikana tehokkaita hoito-ohjelmia, joilla sairaalloisesta taipumuksesta
pyritään eroon. Useinhan siihen liittyy päihteiden
väärinkäyttöä. Jo päihdeongelmaan
puuttuminen, terveempien elämäntapojen juurruttaminen
ja normaaliin elämänrytmiin sijoittuminen vievät
pohjaa toistuvalta ajoneuvorikollisuudelta.
Tämä on vain yksi osatekijä mutta
tärkeä osoittamaan, miten moitittavaa ajoneuvojen
varastaminen on, ja se osaltaan toivottavasti kannustaa yhteiskuntaa
myös ennalta ehkäisevään laajaan
rikoksentorjuntatyöhön myös ajoneuvorikollisuuden
osalta.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerin toteamus nimenomaan poliisien voimavarojen
oikeasta kohdentamisesta ja tekijän kiinni saamisesta pitää täysin paikkansa.
Jos saadaan muutama tekijä joltakin alueelta kiinni, varkaudet
putoavat oleellisesti.
Arvoisa puhemies! Pyysin vastauspuheenvuoron ed. Huovisen puheenvuoron
johdosta, jossa hän viittasi ed. Salon puheenvuoroon nimenomaan
tästä traagisuudesta. Se on sanahelinää mielestäni.
Traagista voi moni muukin asia olla, mutta eräs asia, joka
siihen liittyy, on se, että vaikka auto saadaan takaisin,
aina tulee taloudellisia vahinkoja, kun sinne murtaudutaan. Vaikka on
minkälaiset vakuutukset, niissä on omavastuu.
Jos auto tuhotaan, poltetaan, niin kuin ministeri totesi, silloin
vahinko on vielä suurempi. Kun tekijöitä ei
yleensä saada kiinni, se jää asianomistajan
vahingoksi, ja jos saadaan kiinni, harvemmin enää saadaan
korvauksia perittyä. Siinä on monta seikkaa joka
tapauksessa.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeastaan halusin vain käyttää puheenvuoron
sanoakseni, että en missään nimessä halua
vähätellä tätä ongelmaa.
Sanoin nimenomaan, että kiistatta tämä on
suuri ongelma. Mutta nämä kaksi käytettyä puheenvuoroa
minusta väheksyivät sitä työtä,
mitä myös pitää tehdä.
Täytyy myös kiinnittää huomiota
siihen, miten meidän nuoremme saavat sellaisia harrastusmahdollisuuksia,
että tämän tyyppinen harrastustoiminta
voitaisiin kitkeä sitä kautta. En usko tähän,
että häkkiä heilauttamalla nämä ongelmat
ratkaistaan. Ed. Vahasalo äskeisessä puheenvuorossaan
sanoi, että ei ole muita keinoja. Minusta muita keinoja
on, ja niitä pitää hyödyntää.
Pelkällä häkinheilutuksella tästä ongelmasta ei
selvitä.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Huoviselle: Kyllä vastuu tietenkin
lapsista ja nuorista on kodilla, ja siltä osin mitä ei
koti kykene tekemään, vastuu on siirretty osittain
koululle. Mutta kyllä tässä tietenkin
tulee ottaa huomioon myös se, että nämä,
jotka syyllistyvät auton luvattomaan käyttöön,
ovat sen ikäisiä, että heillä itselläänkin
pitää olla harkintakykyä ja nimenomaan
tietoisuus siitä, että siitä saa kunnon
rangaistuksen. Tänä päivänä se on
nuorten huvi. Tänä päivänä lyödään
vetoa siitä, kuka eniten varastaa autoja. Nuorisorangaistus,
jossa pistetään siivoamaan töhrittyjä seiniä tarkan
kurin alaisuudessa, on palauttamista normaalijärjestykseen.
Ei sakko näitä ihmisiä pidä kapealla
tiellä.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Huoviselle: Ennalta ehkäisevä toiminta
on tärkeätä, mutta se on ihan eri juttu.
Pitää olla sekä että, pitää olla
ennalta ehkäisevää työtä mutta
myös rangaistuksia. Sanktiopuoltakin pitää kehittää.
Autovarkaus nykyään ei ole pelkästään
nuorison huviajelua vaan se on ammattimaistunut. Se on täysin
erilainen luonteeltaankin kuin tähän asti. Sen
takia nykylainsäädäntö on vanhentunut
verrattuna tekoon, rikokseen, miksi se on nykyisin kehittynyt.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Olen hyvin tyytyväinen tähän
lakiesitykseen. Esitys auton luvattoman käyttöönoton
muuttamisesta varkaudeksi oli ensimmäisiä valtiopäivätoimiani lokakuussa
1999. Silloin sen allekirjoitti 15 muuta edustajaa. Seuraavana vuonna
kolme kollegaa teki saman esityksen ja allekirjoittajia oli jo yli 100.
Näiden aloitteiden ansiosta hallitus on puuttunut asiaan
ja tuonut esityksensä. Tällä lailla annetaan
nyt selkeä viesti siitä, että kyseessä on varkaus
ja toisen omaisuuteen kajoaminen. Sillä tulee varmasti
olemaan myönteinen vaikutus rikostilastoihin.
Tästä laista on tullut käytännön
toteutukseltaan kylläkin tarpeettoman mutkikas, mutta se
on oikeaan suuntaan etenevä laki. Sen takia sitä on helppo
kannattaa.
Kari Myllyniemi /kesk:
Herra puhemies! Toki tämä hallituksen esitys
on ihan hyvään ja oikeaan suuntaan menossa ottaen
huomioon todellakin, että rangaistuksen yläraja
nostetaan vuodesta puoleentoista vuoteen. Mutta epäilen suuresti
kuitenkin, tuleeko se aiheuttamaan oikeuslaitoksessa merkittäviä muutoksia.
Esimerkiksi törkeästä pahoinpitelystä kymmenet
vuodet oli rangaistuksen alarajana kuusi kuukautta vankeutta ja
yläraja kymmenen vuotta, mutta siitä huolimatta
tuomioistuimet käyttivät aina alarajaa. Se oli
vuosi, vuosi ja kaksi kuukautta. Nyt kun alaraja nostettiin yhteen
vuoteen, rangaistukset nousivat sen mukaisesti.
Tämä esitys on muuten hyvä ja tuo
nimikekin saattaa olla aivan hyvä, mutta todellakin olisi
pitänyt tehdä sillä tavalla, että alarajana
olisi ollut vankeutta vaikka 14 päivää.
Sehän todellakin voidaan muuttaa ehdolliseksi ja yhdyskuntapalveluksi
ja nuorisorangaistukseksi.
Ministeri on valitettavasti poistunut. Hän sanoi, että tällä halutaan
rinnastaa varkaus ja käyttövarkaus, että rangaistus
ei voi olla suurempi. Kun auton luvaton käyttöönotto
tuli vuonna 64 rikoslakiin, se laitettiin ankarammaksi. Silloin alarajana
oli kuusi kuukautta vankeutta ja ylärajana kolme vuotta.
Vielä 11—12 vuotta sitten todellakin samasta rikoksesta,
josta nyt tällä hetkellä pääsee
sakolla poikkeuksetta, rangaistuksena oli kuusi kuukautta vankeutta.
Toki silloinkin varkauksia tapahtui, mutta huomattavasti vähemmän
kuin tällä erää. Olisi aivan
perusteltua, että vastalause 1 tulisi hyväksyttyä siinä muodossa
kuin se on laadittu.
Pitää ottaa huomioon se, että autovarkaus
on todellakin muuta kuin esineen varastamista. Jos joku sormuksen
varastaa, hän varastaa, mitä nyt sanoisinkaan,
kolmen, neljän, kymmenen tuhannen markan edestä.
Siinä tapahtuu vain se vahinko, että esine poistetaan
omistajan hallusta. Mutta kun varastetaan auto, se on aivan eri
asia. Autovarkaat ajavat 2 000 kolaria vuosittain. Juuri Oulussa
viime pyhän aikana nuori, 19-vuotias, autovaras ajoi itsensä hengiltä.
Se on aika vakava asia. He aiheuttavat omia hengenmenojansa ja noin
15—20 kuolemantapausta muutenkin. Kysymys on todellakin
aivan eri asiasta kuin varkaus.
Silloin vanhaan hyvään aikaan, kun oli niin
sanottu toisen moottoriajoneuvon törkeä luvaton käyttöönotto,
kuten sanottu, alarajana oli kuusi kuukautta ja törkeän
luvattoman käyttöönoton tunnusmerkistö toteutui
pelkästään sillä, että käytti
väärää avainta tai murtautui
autoon tai auto otettiin tallista. Nykyäänhän
törkeitä luvattomia käyttöönottoja
tapahtuu Suomessa kymmenkunta vuositasolla. Niin kuin täällä aikaisemmin
ed. Vahasalo sanoi, aivan hullu oli tilanne vielä 90-luvulla,
92 tai 93, kun eduskunta, tämä samainen eduskunta,
sääti lain sillä tavalla, että poliisi
ei voinut edes pidättää autovarasta.
Kalle tuli yöllä autolla vastaan. Kysyin: "Mitä sinä teet?"
"Ajan varastetulla autolla". Auto saatiin ottaa pois, ja Kalle lähti
omille teillensä. Puolen tunnin päästä tuli
sama Kalle toisen auton kanssa, ja tätä jatkui.
Tällaista piirileikkiä tämän
asian kanssa tehtiin. Nyt olisi pitänyt korjata tätä lakia
kerralla sillä tavalla, että varas uskoo.
Sen voi ajatella, että 40 vuotta sitten auto oli niin
harvinainen, että se piti jopa varastaa saadakseen sitä käyttää.
Nykyään autoja on jokaisessa perheessä.
Ei niin onnetonta perhettä olekaan Suomessa, etteikö sillä nyt
autoa taikka kahta olisi. Nuoriso saa ajella aivan tarpeeksi autolla.
Mutta siitä lähtien tämä on
ollut puhdasta ilkeämielisyyden osoittamista: varastetaan
toisen auto ja poltetaan. Viime viikon lopulla Oulussa helikopterin
avulla löydettiin samasta nipusta 30 varastettua autoa,
joita oli osittain poltettu ja tyhjennetty. Kyllä tähän
pitää yhteiskunnan kerta kaikkiaan puuttua oikein
todella.
On hyvä, että tämä laki
saadaan tällaisenakin voimaan, ja uskotaan, että tuomioistuimet
ottavat siitä opikseen. Mutta pelkään
pahoin, että meidän tuomioistuimiimme on aikoinaan
nimitetty sellaisia henkilöitä, jotka eivät
nyt eduskuntaa niin hirvittävästi näissä asioissa
ota huomioon, vaan tekevät sen mukaisesti, kun katsovat oikeaksi,
ja riippumattomiahan he tietenkin ovat. Parhaansa tekevät,
mutta heitä pitäisi ohjata oikeaan. Oikeaan ohjaaminen
tapahtuu vain sillä, että olisi vankeusuhka vähin
rangaistus. Esimerkiksi 14 päivää tekisi
terää näissä tapauksissa.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen tavoitteena
on puuttua entistä tehokkaammin moottorikulkuneuvojen luvattomiin
käyttöihin.
Valtaosa ajoneuvorikoksista tuomitaan nykyisinkin luvattomana
käyttönä. Nykyinen lainsäädäntö ja
rangaistuskäytäntö on herättänyt
paljon keskustelua. Huomiota on kiinnitetty etenkin siihen, että luvattomiin
käyttöihin sisältyy rikoksia, jotka voivat
olla yhtä moitittavia kuin varkaus. Luvattomasti käytettyjä autoja
esimerkiksi käytetään yhä useammin
hyväksi muun rikoksen tekemisessä.
En halua käydä väittelyyn kunnioitetun
ministerin kanssa, kun hän sanoi, että on vaikea
erottaa, onko auto otettu käytettäväksi,
varastettavaksi vai poltettavaksi. Esitutkintaviranomaisen, syyttäjän
ja tuomioistuimen on joka ainoassa tapauksessa se ratkaistava, eikä se
ole edes vaikeaa.
Moottoriajoneuvon luvattoman käytön paheksuttavuutta
halutaan korostaa erottamalla se muusta luvattomasta käytöstä ja
mahdollistamalla nykyistä ankarampien rangaistusten tuomitseminen
sellaisissa tapauksissa, jotka ovat rinnastettavissa lähinnä varkauksiin.
Mutta mielestäni perusteltua kritiikkiäkin voidaan
esittää. Niin kuin mietinnöstäkin
käy ilmi, rikostilaston mukaan moottoriajoneuvoihin kohdistuneet
rikokset ovat vähentyneet vuonna 2001 edelliseen vuoteen
verrattuna lähes neljänneksellä. Se on mietinnössä tarkemmin
luvuin kuvattu.
Ehdotuksella kiistatta on liikenteen turvallisuuteen vaikuttava
ulottuvuus, niin kuin ed. Myllyniemi täällä edellä kuvasi.
Merkittävä osa vakavista liikennesääntöjen
rikkomuksista tehdään luvatta käyttöön
otetulla autolla. Luvattomien käyttöjen väheneminen,
joka nyt on jo tapahtunut, sinänsä vähentää tuntuvasti
vakavahkoa liikennerikollisuutta. Mutta kuten hallituksen esityksestäkin
tai ainakin sen rivien välistä on luettavissa,
pääasiallinen syy esityksen tekemiseen lienee
kuitenkin se, että kansalaiset muun muassa sanomalehtien
yleisöosastoissa ovat toistavasti hämmästelleet
sitä, eikö ajoneuvon käyttöönottaminen
muka ole varastamista.
On totta se, mikä tässä salissa on
aikaisemminkin tässä yhteydessä otettu
esille, että valistunut kansalaismielipide tulee toki ottaa
huomioon lainsäädäntöä harkittaessa,
mutta mielestäni se ei ole sinänsä riittävä peruste
rikostunnusmerkistöjen uudelleen kirjoittamiselle tilanteessa,
jossa rikoslain kokonaisuudistus on siinä vaiheessa, jossa
se nyt on.
Kun nyt kuitenkin haluttiin korostaa moottoriajoneuvoihin kohdistuvien
rikosten erityistä paheksuttavuutta, yksinkertaisinta olisi
ollut korottaa luvattoman käytön enimmäisrangaistusta vastaamaan
varkausrikosten maksimia eli yhteen vuoteen ja kuuteen kuukauteen.
Mutta siihenkin olisi sisältynyt ja nyt sisältyy
kansanedustaja Aittoniemen havainto rangaistusasteikon systematiikan
polkemisesta, kun syyllisyyttä vähemmän
osoittava luvaton käyttö rinnastetaan varkauteen.
Enimmäisrangaistuksen nostaminen ei todella välttämättä näy
tuomittavissa rangaistuksissa, ja toisaalta rangaistusten ankaroittaminen
ei välttämättä vähennä tämän
lajin rikollisuutta, jossa muun muassa rangaistustasoon perustuvalla
harkinnalla on potentiaalisen rikoksentekijän päätöksenteon
motiivina enintään nimellinen merkitys, jos mitään
merkitystä. Autoja ottavat lukumääräisesti
eniten luvatta käyttöönsä nuoret
henkilöt, joille on tekohetkellä samantekevää,
onko teoreettinen rangaistus vuosi vai puolitoista vuotta vankeutta.
Alle 18-vuotiaana tehdystä rikoksesta ei kuitenkaan tuomita
ehdotonta vankeutta kuin ani harvoissa poikkeustapauksissa.
Ankaroitettu rangaistusasteikko ei vaikuta myöskään
toisen rikoksen tekovälineeksi autoa etsivän ammattirikollisen
päätökseen, ottaako hän auton
vai ei, eikä se vaikuta yhdistettyyn vankeusrangaistukseen
sitä eikä tätä. Jos ryöstö toteutetaan
luvatta käyttöön otettua autoa käyttäen,
siitä tuomitaan 2,5—3 vuotta ehdotonta vankeutta,
eikä tavalla, millä auto on käyttöön
otettu, ole lopputulokseen nähden juuri mitään
merkitystä.
Paras tapa ehkäistä moottoriajoneuvoihin kohdistuvia
rikoksia on kehittää teknisiä ratkaisuja, jotka
estävät luvattoman käytön. Nämä tekniset keinot
ovat rikosoikeutta monin verroin tehokkaampia ja kaikki kustannukset
huomioon ottaen halvimpia. Rikosoikeuden tulisi olla tässäkin katsannossa
viimeinen keino laittomuuksien ehkäisemisessä.
Toinen hyvä tapa ehkäistä näitä rikoksia
on tehostaa erityisnuorisotyötä. Luvattomiin käyttöihin
syyllistyville nuorille voitaisiin muun muassa järjestää laillista
moottoriajoneuvoihin liittyvää aktiviteettia,
harrastusta ja koulutusta.
Kun ed. Vahasalo sanoi, että vaihtoehtoja ei ole, niin
minun on toisen kerran tältä paikalta kuvattava
yksi todellinen yliopistotasoisesti tutkittu keissi: Pienessä 5 000
asukkaan kaupungissa vuonna 92 otettiin luvatta käyttöön
298 autoa. Tekijät olivat 14—17-vuotiaita, ja
heitä oli kaiken kaikkiaan 17. Kaksi vapaaehtoista ihmistä kutsui
heidät autoalan mekaanikko- ja kuljettajakoulutukseen,
ja vuonna 96 kesäkuun lopulla, kun vapaaehtoisten oli työyhteisöjensä painostuksesta
luovuttava tästä harrastuksesta, luvattomia käyttöönottoja
oli 64. Luvattomien käyttöönottojen määrä vuositasolla
oli siis pudonnut alle kolmannekseen. Siis muita keinoja on. Voin tarvittaessa
toimittaa yliopistotasoisen tutkimuksen tästä hankkeesta,
joka tehtiin kokonaan vapaaehtoistyönä.
Ed. Vahasalo sanoi, että rikolliskierre katkaistaan
heti alkuun tällä esityksellä. Nuorelle
tuomittu ehdoton vapausrangaistus on varmimpia tapoja elinikäiseen
rikoskierteeseen. Meillä on 14 000 häkkihoidokkia,
ja vankeinhoidon ylijohtaja sanoi, että saunan lauteetkin
on jo otettu vankipaikoiksi. 14 000 häkkihoidokin
pitäisi mielestäni jo riittää.
Kun olen valiokunnan mietinnössä mukana, ehkä minun
pitää se jollakin tavalla perustella. Lapsuuden
kotikylässäni 50-luvulla oli taitavaksi tunnettu
VR:n kirvesmies. Hänellä oli tapana sanoa, että "tehdään
sitten niin kuin herrat sanoo eikä niin kuin hyvä on".
Jos maltatte lukea valiokunnan mietinnön alusta loppuun
huolellisesti, niin sinne sisään on kirjoitettu
sivistyneemmästi: Tehdään sitten niin
kuin herrat sanoo eikä niin kuin hyvä on.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Kanerva esitteli minulle esimerkkejä tutkimuksista.
Kyllä se niin on, että nuorten oma oikeudenmukaisuuden
taju edellyttää, nuoret itse vaativat, että kun
he ovat tehneet jotakin väärin, he myös
ansaitsevat rangaistuksen. Heistä se on ihan oikein, vaikka
he itse joutuvat rangaistuksen kohteeksi. Muussa tapauksessa se
luo nuoren elämään turvattomuutta, kun
hän tietää tehneensä väärin
eikä siitä seuraakaan mitään.
Ei tarvitse ihmetellä, minkä takia meidän maassamme
kasvatus on monessa suhteessa pielessä. Ihmettelen myös
sitä, minkä takia kaikkia muita asioita aina nostetaan
esille — nehän ovat tärkeitä asioita,
en sano sitä — mutta sanktiot ovat suuri peikko
joillekin. (Puhemies koputtaa) Eivät ne ole peikko.
Kari Myllyniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Kanerva perusteli asiansa varmasti aivan
oikein. Kun pidätysoikeus tuli silloin 90-luvun puolella,
Oulussa saatiin vähennettyä 50 prosenttia autovarkauksista
saman vuoden aikana, 1 000:sta mentiin 500:aan. Toki tehostettiin
muitakin toimintoja siinä yhteydessä. Tällä hetkellä Suomessa
on alle 18-vuotiaita niin sanottuja lapsivankeja kymmenen kappaletta.
Tämä ei tuottaisi heitä yhtään
sen enempää. Ed. Kanervakin tietää hyvin
sen, että vaikka otsikoissa annettaisiin vankeutta, senhän
saa monta kertaa, viisi kuusi kertaa, ehdollisena, se tulee yhdyskuntapalveluna,
se tulee nuorisorangaistuksena. Ei ole tarkoitus, vaikka esimerkiksi
vastalauseen mukaisesti meneteltäisiin, että nuori kansalainen
joutuisi vankeuteen siitä huolimatta. On kummallista, että muualla
Euroopassa vankeudella katsotaan olevan ennalta estävä vaikutus,
muttei Suomessa.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä nyt vähän,
etten sanoisi, ihmetellä ed. Kanervan logiikkaa, kun hän
sanoi puhujakorokkeelta, että paras tapa ehkäistä luvattomia
käyttöönottoja on suojata omaisuutensa.
Toisin sanoen, tarkoittaako tämä sitä,
että vika on itse asiassa siinä auton omistajassa,
jos hänellä ei ole esimerkiksi tuhansien markkojen
erilaisia suojausmekanismeja sitä autoansa varten? Tällä logiikallahan
voidaan vetää myöskin se johtopäätös,
että jos joku rikollinen tunkeutuu sinun kotiisi tai varastaa
sinun kotisi, niin se on sinun vikasi, kun sinulla ei ole tuhansien
markkojen hälytyslaitteita.
Kyllähän tämän yhteiskunnan
tehtävänä on turvata ihmisten omaisuuden
suoja ja se, että ihmiset voivat elää ja
olla rauhassa tässä yhteiskunnassa. Kyllä silloin
meidän täytyy myöskin suvaita
se, että rikoksista rangaistaan. Mutta on itsestäänselvä myöskin
se tosiasia, että totta kai nuorten kohdalla
suurin syy monasti näihin on nimenomaan päihdeongelmat,
huumausaineriippuvuus. (Puhemies koputtaa) Tietenkin ennalta ehkäisevää työtä pitää
myöskin
tehostaa.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käyttämäni puheenvuoron voi
ymmärtää niin kuin ed. Tiura sen ymmärsi vain
tahallaan väärin. Minä sanoin, että tehokkain
ja taloudellisin tapa on ne tekniset keinot. En minä syyllistänyt
sen auton omistajaa. Tehokkain ja taloudellisin tapa. Ed. Tiura
halusi käsittää tämän
tahallaan väärin. Jos ed. Tiura haluaa tarkistaa
mitä sanoin, niin sehän löytyy pöytäkirjasta.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siitä huolimatta ihmettelen sitä logiikkaa.
Jos ajatellaan, että tehokkain ja taloudellisin tapa, niin
eikö se taloudellisuus nimenomaan silloin kuulu sen ...
Siis sehän on sen pussista pois, joka omistaa sen omaisuuden,
eli auton omistajan, kodin omistajan pussista loppuviimeksi on pois
nämä erilaiset turvajärjestelyt ja -järjestelmät,
eikö niin, ed. E. Kanerva?
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos ed. Tiura sallii, niin puhun vielä vanhoista
Suomen markoista. Vankivuosi maksaa keskimäärin
240 000 markkaa, ja sen vangin perheen elättäminen
sillä aikaa, kun perheenpää tai perheenäiti
on vankilassa, maksaa vähintään toisen
mokoman. Kustannus on tämäkin, ja me maksamme
sen.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siitä huolimatta, että kuulin tämän
selityksen, en näe tässä logiikkaa, koska kyse
on kuitenkin yksityisomaisuuden suojaamisesta, josta kustannuskohtaanta
kuuluu sille omaisuuden omistajalle. Kyllä me kaikki tässä salissa
tiedämme, mitä vankipäivä maksaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi rikoslain
28 luvun sekä pakkokeinolain 1 luvun 1 §:n ja
5 luvun 10 §:n muuttamisesta on asia, josta voi
sanoa, että jo on aikakin. Tästä olemme
puhuneet muun muassa aloitteitten lähetekeskusteluissa
jo useampaan otteeseen. Kansa ei voi oikeustajussaan kokea oikeaksi
sitä, että autovarkaudesta on jostakin aivan käsittämättömästä syystä käytetty tuollaista
termiä kuin luvaton haltuunotto. Tämän
vuoksi lainsäädäntö pitää saada
vastaamaan sitä todellisuutta, mistä on kyse.
Sen vuoksi tällä hallituksen esityksellä ja
asianomaisen valiokunnan mietinnöllä on aivan
oikeaan suuntaan asioita haluttu kehittää.
Rangaistuksilla, niin ikäviltä kuin ne tuntuvatkin,
on oikeudenkäytössä muun muassa se vaikutus,
että niillä ehkäistään
rikollisuutta, ja samalla sitten, jos ihminen haluaa ottaa lunta
tupaan, niin sitten joutuu ottamaan sen, mitä rikoksen
kautta on saanut, ja harkitsemaan, onko tämä jatkossa enää kannattavaa.
Eräs henkilö, joka hurjassa nuoruudessaan on tehnyt
paljon näitä autovarkauksia ja nyt on sitten ikääntyessään
päässyt niistä elämän
kolttosista eroon, naureskeli sitä, että kun eihän
niistä mitään tuomittu, niitä sai
tehdä sen verran kuin halusi. Tietysti hän koki,
että mitkään rangaistuksetkaan eivät
häneen tehonneet, mutta kun niitä tarpeeksi paljon
oli ja joutui kohtaamaan kovaa todellisuutta, niin sitten näki elämää uudella
tavalla. Hänen toivomuksensa oli, että rikoksista
annettaisiin kunnon rangaistus, että kerralla otettaisiin
opiksi, että tuo kierre yhteiskunnan toimesta kerta kaikkiaan
katkaistaisiin.
Autovarkaus on asia, jonka maksajia me kaikki olemme. Vakuutusmaksut,
pakolliset liikennevakuutusmaksut ynnä vapaaehtoiset liikennevakuutusmaksut,
joita myöskin tarvitaan, ovat perheessä erittäin
suuri menoerä. Markoissa helposti puhutaan 10 000
markasta vuodessa, minkä perhe maksaa, jos on kaksi ajoneuvoa.
Jos on perhe, jossa molemmat puolisot ovat työssä ja puhtaasti
työmatkojen takia tarvitsevat ajoneuvoja, niin siinä kymppitonnin
verran markoissa laskettuna maksetaan autovakuutuksia. Jos on vielä autovakuutukset
ja jos ei sitten vielä ole bonuksia, niin jos on nuori
ihminen kyseessä, lähtee vielä näistä negatiivisista
bonuksista autovakuutusmaksu ja maksetaan vielä enemmän.
Kun nuorilla on ne tulot kaikkein vähimmät, niin
tässä on yhtälöä, jonka
kautta perheitten, kotitalouksien, menoista menee ihan
autovakuutuksiin hyvin huomattava osa siksi, että meillä lainsäädäntö sallii
autovarkaudet. Me olemme kaikki niissä maksajia, vaikkei
nyt omaa autoa juuri olisi vietykään. Se on ihmiselle
tietysti hyvin häpeällinen kokemus, että hän
kokee, että juuri minä joudun rikoksen uhriksi
tai että minulta varastetaan. Se on ihmiselle jollakin
tavalla myös alentavaa. Myös tämä tunne
on henkilöillä, jotka joutuvat uhriksi aivan syyttä suotta.
Me kaikki olemme uhreja, koska vakuutusten kautta maksamme.
Aivan niin kuin ed. Myllyniemi täällä sanoi, autovarkauksien
myötä, kun autot rikollisesti otetaan, niillä ajellaan
huumaantuneina, humaltuneina, edesvastuuttomasti, usein ajokortitta, tuotetaan
kaikkea muuta vahinkoa, kolareita, ja mikä pahinta, kuolemantuottamuksia.
Me olemme maksajia myös vakuutusten kautta, ja veronmaksajina
näistäkin olemme vammautuneitten maksajia. Tästä tulee
yhteiskunnalle niin kalliit laskut, että kyllä tähän
asiaan on puututtava. Tietysti se vankilakin maksaa, totta kai,
mutta kyllä oikeudenmukaisuus vaatii sitä, että maassa
vallitsee lain kunnioitus ja että teot ovat yleisesti paheksuttavia.
Yleinen mielipide tässä asiassa, jos missään,
vaatii kyllä lainsäädännön
muuttamista.
Viikko sitten, kun tulin eduskuntatyöhön,
oli masentavaa nähdä matkan varrella, lyhyen matkan,
minkä ajoin kotoa Tikkakosken lentokentälle, tienvarressa
auto, josta oli viety kaikki mahdollinen pois, ovet ja takaluukut,
konepelti auki, kaikki oli varastettu. Sitten kun tulin lentokentältä tänne
eduskuntaan, täällä oli taas samanlainen näky.
Tämä alkaa olla jokapäiväistä,
mihin me totumme: autoja varastetaan, viedään
niistä kaikki irtonainen ja irrotettavissa oleva pois.
Tähän turtuu ihan koko meidän yhteiskuntamme.
Tämä on todella asia, jolle jotain tarvitsee tehdä,
ja sen takia tämä hallituksen esitys, valiokunnan
mietintö, on oikean suuntainen. Kun sitä vielä parannetaan
sillä vastalauseella, jota täällä on
esitetty, silloin on otettu aivan oikeita askeleita. Oikeudenkäyttöön
tarvitaan lujuutta. En sano kovuutta, vaan lujuutta. Luja kestää,
kova särkyy. Sellaista kasvattavaa otetta tarvitaan, että yhteiskunta
viestittää sillä, että rikos
ei kerta kaikkiaan kannata.
Täällä on usein viitattu siihen,
että nämä rikostentekijät tulevat
niin onnettomista oloista. Voi pitää paikkansakin,
mutta kun tuota valitusvirttä alituiseen kuuntelee, niin
joutuu ajattelemaan, että köyhistä perheistäkö ne
rikolliset tulevat sitten. Mielestäni köyhän
perheen lapsi ei ole rikollinen eikä välttämättä tarvitse
näin ajatella. Eikä välttämättä ongelmakodista
tule niitä rikollisia. Jos meillä yhteiskunta
on semmoinen, että se kasvattaa oikeudenmukaisuuteen, totuuden
ja väärän erottamiseen, vastuun ottamiseen,
se on asia, jolla voidaan auttaa nimenomaan silloinkin, vaikka kotiolot
eivät siihen kasvattaisi. Siksi minä asetan tässä toki
vastuuta myös kouluopetukselle.
Me hiljalleen niitämme yhteiskunnassa sitä satoa,
kun koulun uskonnonopetusta on vähennetty, aamuhartaudet
muutettu päivänavauksiksi. Ei ole mitään
selkeää totuuden ja väärän
välillä, vaan kaikki on suhteellista. Siinä suhteellisuudentajussa
sitten on alettu ymmärtää rikollisuutta
ja suvaita sitä. Kyllä meidän on opetettava
selkeä totuus ja kasvatettava nuoret siihen. Minä väitän,
että monta kertaa juuri silloin, vaikka kotona olisivat
tilanteet ongelmalliset, kun lapset saavat myönteisiä vaikutteita,
heistä tulee mitä parhaimpia ja kunnollisempia
kansalaisia ja he ovat vielä ohjaamassa toveripiiriäkin
hyvien harrastusten pariin. Toki yhteiskunnan on myöskin näitä hyviä harrastuksia
edistettävä. Se on ilman muuta selvää,
mutta siinä menevät meillä asiat ja käsitteet
sekaisin, jos me silloin, kun on kysymys siitä, että annetaan
sanktiota tehdystä rikkomuksesta, puhumme sitten kasvatuksesta.
Nämä liittyvät toki yhteen, mutta ovat
kuitenkin eri asioita. Lainsäädännöllä on
tuettava yhteiskunnan kestävyyttä ja pysyvyyttä.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan täällä muun
muassa useiden edustajien tuomaa vastalausetta 9 a §:ään,
sinänsä peruslähtökohdiltaan hyvään
mietintöön. (Ed. Taipale: Saarnastuolin ja puhujakorokkeen
välillä ei ollut eroa!)
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys ja valiokunnan siitä laatima mietintö syntyivät
varmasti sen paineen ansiosta, mikä on ollut julkisuudessa
ja mikä heijastuu myös sitä kautta tänne
eduskuntaan, että on tehty tällä vaalikaudella
kuusi lakialoitetta tämän epäkohdan
korjaamiseksi. Yhdessä niistä lakialoitteista
on peräti 103 allekirjoittajaa. Hallitus teki viisaasti
ja vastuullisesti laatiessaan tästä hallituksen
esityksen muodossa eduskunnalle ehdotuksen.
Tämän lakiesityksen ja näiden lakialoitteiden välillä on
pieni ero. Pykälistä sitä on hieman hankala
nähdä, kun varsinkin tässä 103:n
allekirjoittamassa, ed. Vahasalon alulle panemassa aloitteessa sanamuoto
on hieman vaikeasti tulkittava. Katsoin sen valiokunnassa lakikirjasta
ja jäin vieläkin vähän epäselvyyteen
siitä, mitä se käytännössä merkitsee.
Mutta uskon niin, että niin ed. Vahasalolla kuin kaikilla
allekirjoittajilla ja näiden muiden aloitteiden tekijöilläkin
on ollut se vahva ajatus, että moottoriajoneuvon, lähinnä auton,
varkaudesta eli nykyisin luvattomasta käyttöönotosta
pitää säätää nykyistä ankarammat
rangaistukset. Tämä henki on selvästi
ollut julkisuudessa ja myös on luettavissa näistä aloitteista,
perusteluista ja ehkä myös pykälistä.
Tähän hallitus on todella vastannut niin,
että on antanut esityksen, joka on laadittu ministeriössä asianmukaisesti.
Tässä on otettu käyttöön sana,
Suomen rikoslaissa uusi käsite: käyttövarkaus.
Valiokunnassa aika pitkään käsiteltiin
sitä, voidaanko tällaista termiä käyttää.
Lopulta havaitsin, että Norjassa ja Tanskassa on nimenomaan
tämä termi käytössä,
ja myös Ruotsissa tuon selvityksen mukaan on tätä vastaava
määrittely käytössä.
Kun tämä havainto tuli valiokunnan käsittelyyn,
niin silloin koko valiokunta totesi, että kun samoja oikeusperiaatteita
noudattavat naapurimaat, Pohjoismaat, käyttävät
tällaista käsitettä, niin mekin voimme
sen ottaa käyttöön, ja niin sitten se
hyväksyttiin eikä siitä sen jälkeen
enää keskustelua käyty. Nyt saamme käyttövarkauden
sitten lakikieleen mukaan Suomessakin.
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
tästä rangaistusasteikosta laajaa keskustelua,
ja se onkin oleellisin kysymys tässä asiassa.
Hallitus lähtee siitä, että tämän
9 a §:ssä määritellyn moottorikulkuneuvon
käyttövarkauden rangaistuksena olisi sakko tai
vankeutta enintään yksi vuosi ja kuusi kuukautta,
eli hallitus esittää nostettavaksi ylärajaa.
Ministeri ja monet muutkin totesivat, että ylärajaa
nostamalla rangaistukset kyllä muuttuvat ankarammiksi kuin
tällä hetkellä ovat, ankarammiksi sillä tavalla
kuin kansan enemmistö varmasti, uskallan sanoa enemmistö,
haluaa ja ehkä eduskunnankin enemmistö noiden
lakialoitteiden hengen pohjalta.
Kuitenkin näyttää siltä tai
on aika selvä asia, että jos rangaistusasteikon
ylärajaa nostetaan, mutta alarajaa ei muuteta, niin rangaistukset
eivät juurikaan muutu, eli hallituksen esitys tältä osin
on aika hampaaton nykytilanteeseen nähden. Uusi termi ei
muuta tilannetta, ellei rangaistusasteikon alapäässä tapahdu
mitään muutosta. Tätähän
hallitus ei todellakaan esitä.
Tämän 28 luvun käyttövarkauspykälät
on jaettu kolmeksi eri pykäläksi: 9 a § Moottorikulkuneuvon
käyttövarkaus, 9 b § Törkeä moottorikulkuneuvon
käyttövarkaus ja 9 c § Lievä moottorikulkuneuvon
käyttövarkaus. 9 c §:ssä, lievä tekomuoto,
on rangaistuksena pelkästään sakko. Arvelen,
että niillä kuvauksilla, joita tähän
9 c §:ään sisältyy, oikeusistuin
usein nuorelle — jos näitä perusteita
löytyy muissakin tapauksissa — soveltaa siis tätä 9
c §:ää ja antaa sakon edelleen, eli sakko
ei missään tapauksessa poistu käytöstä, vaikka
9 a §:stä se poistettaisiin vastalauseen mukaisesti.
Toivonkin, että 9 c § on käytössä tästä eteenpäinkin,
saa sitten 9 a § kumman muodon tahansa.
Arvoisa puhemies! 9 a §:stä, joka on yleispykälä,
jos niin voi sanoa, on mielestäni syytä poistaa
nuo sanat "sakkoon tai", niin kuin täällä on
aikaisemmin esitetty ja vastalauseessa sanotaan. Tällä tavalla
muutettuna tästä laista tulee pureva. Tämä on
laajaa rikollisuutta tässä maassa, erittäin
harmillista. Voin sanoa, että avustajani auto varastettiin
pari viikkoa sitten. Mitään ei ole kuulunut, ja
kyllä se hänen elämäänsäkin
tavattomasti hankaloittaa, velkajärjestelyssä olevan köyhän
ihmisen elämää. Jos siitä sitten
saadaan kiinni joku ja hän pääsee sakolla,
niin kyllä se tietysti on kansan oikeustajua vastaan hyvin
vahvasti.
Jos 9 a §:stä poistetaan nuo sanat "sakkoon tai"
eli sakko rangaistusmuotona, niin tähän jää kuitenkin
mahdollisuudeksi tuomita ehdollinen vankeus tai käyttää niissä käräjäpiireissä,
joissa nuorisorangaistus on käytössä,
nuorisorangaistusta tai yhdyskuntapalveluna rangaista näitä tekijöitä.
Alin rangaistushan tässä, jos se on niin muotoiltu
kuin se on vastalauseessa, on 14 vuorokautta, eli se ei ole mikään
pitkä. Sillä ei valtiontalous mihinkään
muutu, ed. Erkki Kanerva. Vuotuiset vankikustannukset ovat suuret,
mutta nuo eivät ole mitkään mittavat,
jos käytetään näitä kaikkia
mahdollisuuksia.
Mutta oleellista tässä onkin se, että tulee
konkreettinen rangaistus niille, jotka ovat syyllistyneet tähän
rikokseen. Se on se oleellisin kysymys tässä koko
asiassa. Sakko johtaa nuoren ja muunkin rikollisen vain siihen usein,
valitettavan usein, että hän tekee sakon maksaakseen
uuden rikoksen. Kierre jatkuu, sakkoja sakon perään,
ja tilanne ei katkea. Mutta jos tulee konkreettinen vapausrangaistus,
jonka voi eri muodoissa saada, niin se tuntuu ja vaikuttaa siihen rikolliseen,
eikä kokonaan poissuljettua ole, vaikka usein sitä väheksytään,
myöskään rangaistuksen kiristämisen
ennalta ehkäisevä vaikutus ja se viesti, mikä menee
lainsäätäjältä tässä asiassa
kansalle, että me paheksumme laajaa massarikollisuutta,
joka tässä muodossa toteutuu.
Arvoisa puhemies! 9 a §:n sakon pois jättämisestä on
sanottu, että silloin siinä tulee ankarampi rangaistus
kuin on pahoinpitelystä. Jos näin on, ja ehkä näin
on, voin todeta, että pahoinpitelystä on silloin
ehkä liiankin lievä rangaistus. Se on kuitenkin
vakava rikos.
Arvoisa puhemies! Tekniset ratkaisut autovarkauksien estämiseksi
ovat todella tarpeen, ja niitä on syytä kehittää.
Poliisin resursseja on syytä lisätä,
nuorten hyviä harrastuksia on syytä lisätä ja
tehostaa, vakuutusjärjestelmiä on syytä parantaa.
Siitä huolimatta rikollisuus ei lopu, mutta tällä yhtenä osana,
rikoslain muuttamisella tällä tavalla kuin vastalauseeseen
sisältyy, on tärkeä osa tässä kokonaisuudessa.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi piti oikein hyvän
puheen, kiitos siitä.
Mutta kun vastalausetta 1 tuodaan kovasti esille, kysyisin vielä ministeriltä,
joka ilmestyi paikalle: Jos ensikertalainen saa vankeusrangaistuksen,
mitä siitä oikeasti konkreettisesti seuraa? Omasta
mielestäni ensikertalainen ei välttämättä saa
vankeutta tai on vaihtoehtoja vankeusrangaistukselle. Mitä seuraa,
jos hän saa sakot?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Vastalauseen esitystä on kovasti
puolustettu. Täytyy muistaa, että uuteen moottorikulkuneuvon
käyttövarkaus -nimikkeeseen tulisi hyvin erityyppisiä tekoja.
Ne voivat olla perinteisestä, suhteellisen harmittomasta
luvattomasta käytöstä aina ajoneuvon
hävittävään käyttövarkauteen
saakka. Silloin on hyvä olla rangaistusasteikossa riittävästi
väljyyttä ja saattaa olla perusteltuja tilanteita,
joissa sakkorangaistus on osuvampi kuin esimerkiksi yhdyskuntapalvelu.
Siinä mielessä kyllä puolustan lakivaliokunnan
enemmistön kantaa, että sakkorangaistuksen mahdollisuus
on kuitenkin paikallaan.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen aina kovasti ihmetellyt, mikä on
tällainen luvaton käyttöönotto.
Jos menen tavaratalon sovituskoppiin ja jätän
sinne oman huonomman hameeni ja lähden tavaratalon hame
päällä sieltä pois maksamatta,
luulen, että aika turha on myymäläetsivälle
väittää, että tämä oli
luvaton käyttöönotto. Kyllä siinä todennäköisesti
saa rangaistuksen myymälävarkaudesta.
Olen sitä mieltä, että yhteiskunnalla
pitää olla keinot suojautua ja suojella kansalaisiaan
ja näiden omaisuutta niitä henkilöitä vastaan,
joille tämä yleisesti sovittu käytäntö ei
sovi. Ed. Huovinen kovasti puhui nuorista ja nuorten ymmärtämisestä.
Totta kai pitää ymmärtää ja
selvittää syitä, miksi 14-vuotias on
varastanut kaksisataa autoa. Mutta pelkkä päähän
silittely ei kuitenkaan auta. Kyllä teosta pitää antaa
ikään sopiva rangaistus. Koiranpentujakin rangaistaan.
Pikkulasten rankaisusta puhutaan kovasti, miten pitää pienten
lasten kasvatuksessa olla johdonmukainen, yhtä lailla myös
murrosikäisten ja varhaisnuorten.
Nämä alle 15-vuotiaat paatuneet rikolliset,
jos näin kovaa termiä voi käyttää,
joilla on autovarkauksia tai luvattomia käyttöönottoja
useita satoja takanaan, tietävät kyllä oikeutensa
erittäin hyvin, että heille ei mitään
voida. Olen sitä mieltä tietenkin, että lapsia
ei kuulu laittaa vankilaan. Se ei ole lasten paikka, mutta nämä kierteet
pitää saada mahdollisimman aikaisessa vaiheessa poikki
ja rangaistuksen pitää tulla heti, jotta se on konkreettinen.
Esimerkiksi pidän sopivana tapana omien jälkien
korjaamista. Se on erittäin tehokas tapa. Eräässä taloyhtiössä 14-vuotiaat
vintiöt menivät grillikatoksen hormista tekemään
tarpeitaan ja joku rivakka mies sen huomasi ja pisti pojat siivoamaan
grillikatoksen. Pojat noloina siivosivat ja tuskin tekevät
kolttostaan enää.
Moottoriajoneuvon luvaton käyttö on tyypillistä nuorisorikollisuutta.
Käyttöön syyllisiksi epäillyistä kolmannes
oli alle 18-vuotiaita ja puolet alle 20-vuotiaita, ja noin 80 prosentilla ajoneuvorikoksiin
syyllistyneistä on merkintöjä huumausainerikoksista.
Koska asia on näin, nuorten kierre on katkaistava heti
ja on myös tehtävä selväksi,
että auton anastaminen on rikos. Tämä uusi
nimike, käyttövarkaus, on mielestäni tehokkaampi
kuin luvaton käyttöönotto, koska luvaton
käyttöönottohan kuulostaa vähätellyltä teolta.
Autot ovat Suomessa erittäin kalliita.
Arvoisa puhemies! Pidän tätä esitystä hyvänä, koska
käyttövarkauden eri tekomuotojen rangaistusasteikoksi
ehdotetaan samoja asteikkoja kuin varkauden eri tekomuodoilla. Tällä voidaan tehostaa
säätelyn yleisestävää vaikutusta
ja mahdollistaa halutessa myös ankarampien rangaistusten
tuomitseminen.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun täällä käytyä keskustelua
on kuunnellut, ei ole voinut tulla muuhun tulokseen kuin siihen, että jo
oli aikakin tämän lakiesityksen tulla eduskuntaan.
Tässähän käsitellään
asiaa, joka on ihmisten normaalin oikeustajun vastaisesti nimenomaan
nimikkeiden muodossa. Vihdoinkin saadaan varkaudelle nimi varkaus,
olkoonkin että tähän on liitetty eteen
liite: käyttövarkaus. Nykyinen ihmisten oikeustajun
vastainen nimike on siis nyt poistumassa, ja asioista aletaan puhua niiden
oikeilla nimillä. Tämä onkin ollut enemmän
kuin toivottavaa, sillä eivät monetkaan ihmiset
voi ymmärtää sitä, miksi, kun
heidän omaisuuteensa kajotaan, tekoa ei kohdella varkautena,
olipa tämän kohteen käyttötarkoitus
varkauden jälkeen sitten mikä tahansa. Lakimuutos
on merkki siitä, että kyseiseen tekoon suhtaudutaan nyt
asian vaatimalla vakavuudella, ja mielestäni näin
on hyvä.
Luvattoman käyttöönoton muuttaminen
käyttövarkaudeksi tarkoittaa myös sitä,
että tässä yhteydessä kyseisestä teosta
seuraa ankarampi rangaistus. Kun ihmiset tiedostavat kiinnijäämisen riskit
ja siitä aiheutuvat rangaistukset, toimivat he normaalitilanteessa
niin, että nämä ovat pelokkeita, joilla
voidaan ehkäistä rikosta tapahtumasta.
Rangaistuksen koventaminen on suotavaa senkin vuoksi, että useinkaan
autoa ei niin sanotun käytön jälkeen
palauteta sen omistajalle alkuperäisessä kunnossa
ja vahingot voivat olla hyvinkin huomattavat peräti niin,
että autoa ei koskaan saada takaisin tai se on poltettu
tai rikottu käyttökelvottomaksi. On syytä myös
muistaa, että autovarkaudet liittyvät hyvin usein
moniin muihin rikoksiin: huumausainerikoksiin jne.
Törkeään autovarkauteen syyllistytäänkin,
jos esimerkiksi tavoitellaan siitä huomattavaa taloudellista
hyötyä. Tällöin rangaistuksena
on vähintään neljä kuukautta
tai enintään neljän vuoden vankeus. Rikollisuutta
ei minunkaan mielestäni kuitenkaan kitketä pelkillä rangaistuksilla.
Tärkeää rikosten torjunnassa on niiden
ennaltaehkäisy. Parhaiten tämä tapahtuu
kasvatuksella ja niin sanotusti opettamalla, mikä on oikein
ja mikä on väärin.
Ei voida kuitenkaan lähteä siitä,
että rikos jätetään rankaisematta
sen vuoksi, että tekijällä on muitakin
ongelmia. Mielestäni oikean ja väärän tiedostaminen,
kiinnijäämisen riski ja siitä seuraava
rangaistus yhdessä muodostavat ne toimenpiteet, joilla
rikoksia, tässä tapauksessa käyttövarkauksia,
ehkäistään.
Arvoisa puhemies! Toinen ihmisten oikeustajun mukainen lakimuutos
tässä yhteydessä tehdään
pakkokeinolakiin. Tämä muutos koskee jokamiehen
kiinniotto-oikeutta, ja henkilön tarkastus koskisi myös
lieviä moottorikulkuneuvojen käyttövarkauksia.
Kaiken kaikkiaan hallituksen esitys on kannatettava. Tärkeää tässä on,
että laki on ihmisten oikeustajun mukainen ja asiasta aletaan
nyt puhua niiden oikeilla nimillä ja myös rangaistukset
ovat sen mukaisia.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on todella hyvä.
Voi sanoa, että jos näin monta lakialoitetta,
kuin tässä on kirjattu, on jo esitetty tästä samasta
asiasta, on todella hyvä, että hallitus on tämän
esityksen tuonut tänne.
Täällä on paljon puhuttu, että tässä on
kysymys myös kasvatuksesta ja ennalta ehkäisevästä toiminnasta.
Näen erityisesti, että tässä tulee
ottaa huomioon se, että meillä nuorten käyttäytymisessä on
sellaisia asioita, joita emme rangaistuksilla mahdollisesti pysty
estämään. Kuitenkin tämä asia,
autojen luvaton käyttöönotto, on ollut sellainen
kansalaiskeskustelussa yleisesti jo esillä ollut, jossa
on toivottu, että jotain tämän asian kohdalla
tehdään.
Valiokunta on mielestäni hyvin tuonut täällä esille,
että ajoneuvorikoksiin syyllistyneet ovat nuoria, joista
varsin monella on huumeongelma. Sen vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
että erityisesti nuorten ja päihdeongelmaisten
seuraamusjärjestelmää kehitetään
ja monipuolistetaan nykyisestä. Nyt on kysymys siis seuraamusjärjestelmästä ja
oikeustajusta. Vaikka tämä on rangaistuskäytäntöä,
mielestäni tähän liittyy myös se,
että tästä tulee viesti nuorille. Tietysti
on oma asiansa, millä tavalla he sen sitten kokevat. Kuitenkin
tämä on viesti nuorille, että teosta
on seuraamus. Sen vuoksi pidän erittäin tärkeänä,
että myös vastalauseessa 1 olevat seuraamukset
tarkennetaan.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on vastaus monien kansalaisten
toiveisiin. Pidän itsekin muutosta tarpeellisena, jonkinlaisena
signaalina yhteiskunnalta. Miten tämä signaali
sitten käytännössä toimii, sen
tulee aika näyttämään. Pikkuisen
skeptisesti suhtaudun siihen, toteutuvatko toiveet ja
tietynlaiset ajatukset siitä, että nyt kaikki
muuttuu, että autoja ei varasteta enää sen
rangaistuspelokkeen takia. Epäilen, että päihteissä oleva
henkilö, joka lähtee autoa viemään,
ei mieti rangaistuksia. Hän vain yksinkertaisesti vie sen
auton ja päätyy kenties vankilaan, ja hänen
päihdekierteensä, niin kuin vankiloiden tilanne
tiedetään, pahenee. En tiedä, miten tämä käytännössä toimii,
mutta sen todellakin aika näyttää. Kansalaisten
oikeustajuahan tämä tilanne on kovasti loukannut.
Siinä mielessä tällainen signaali lienee
kuitenkin tarpeellinen.
Olen kuunnellut näitä puheenvuoroja, ja oli mukava
kuulla ed. Kurvisen kommentti, jossa hän totesi, että rankaisemalla
ei näitä asioita yksinomaan hoideta vaan tarvitaan
muunkinlaista toimintaa. Jotkin puheenvuoroista ovat keskittyneet
lähinnä vain kehumaan tätä rankaisulinjaa. Täytyy
myöntää, että siitä näkökulmasta,
josta itse tätä maailmaa katselen, minulle todellista dramatiikkaa
edusti valiokunnan mietinnön kohta, jossa ilmenee, että noin
80 prosentilla ajoneuvorikoksiin syyllistyneistä on merkintöjä huumausainerikoksista,
siis kahdeksalla kymmenestä. Sitä taustaa vasten
mietin ihan todella, onko tämä keino oikea. Selvää on,
ettei se ainakaan ole riittävä.
Mielestäni on selvää, että sosiaalipolitiikan ongelmia
ei kyetä hoitamaan kriminaalipolitiikalla. Sen vuoksi onkin
mitä aiheellisinta, että myös sosiaalipolitiikan
keinoihin panostetaan ja että hallitus huomioi myös
valiokunnan perusteluista kannanotot päihdeongelmaisten
seuraamusjärjestelmän kehittämisestä ja
rikostorjunnan merkityksestä.
Pienenä kevennyksenä tähän
loppuun: Kun ed. Karttunen käytti hauskan puheenvuoron,
jossa hänellä oli vertauskuvia, haluan todeta,
kun ed. Karttunen sanoi, että koiranpentujakin rangaistaan,
että tosiasia on se, että jos haluaa saada koiran
oppimaan, niin sen täytyy tapahtua palkitsemalla ja tekemällä se
juuri sillä hetkellä, kun koira tekee oikein.
Palkitsemalla saa parhaan koiran, rankaisemalla kenties pelkäävän
mutta huomattavasti huonomman koiran kuin palkitsemisen kautta.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä esitystä on
odotettu. Moottoriajoneuvon anastukset ovat vuosia puhuttaneet kansalaisia,
minkälaisilla toimenpiteillä autovarkaudet saataisiin vähenemään.
Moottoriajoneuvojen varkaudet ovat tyypillisiä nuorisorikollisten
tekemiä. Kolmannes anastajista on alle 18-vuotiaita ja
alle puolet on 20-vuotiaita. Esityksestä ilmenee myös se,
että 80 prosenttia ajoneuvorikoksiin syyllistyneistä on
huumausaineista epäiltyjä henkilöitä.
Tässäkin keskustelussa on otettu kantaa rangaistuksiin,
ja niitä ollaankin hieman kiristämässä.
Mitä ne asiaan vaikuttavat, jää nähtäväksi. Rangaistuksien
vastakohtiakin on esitetty. Muun muassa ed. Huovinen on sanonut
niitä olevan, mutta ei ole mitenkään
niitä yksilöinyt. Odottaisin ed. Huoviselta esityksiä rangaistusten
vastakohdiksi. Ed. Huovinen, olen kanssanne samaa mieltä,
että ei pelkillä rangaistuksilla ja pelkillä kovennetuilla
rangaistuksilla asioita aina parhaaseen ratkaisuun saada, mutta
tässä tapauksessa ei ole löytynyt löysempiä ratkaisuja,
jotka johtaisivat tuloksiin.
Auto on meille miltei kaikille välttämätön
kapistus. Jos sitä sitten ei yhtenä aamuna olekaan siellä,
minne se on jätetty, aiheuttaa se paljon vaivaa ja tuskaa
asian selvittelyssä, lisäksi auton omistajille
myös paljon kuluja sekä pahimmassa tapauksessa
auton menetyksen. Tällä perusteella kannatan valiokunnan
ehdotuksia moottorikulkuneuvon käyttövarkauksista.
Myöskin on hyvä, että tässä yhteydessä on otettu
pakkokeinolain 1 luvun 1 §:n ja 5 luvun 10 §:n
muuttaminen esille eli jokamiehen kiinniotto-oikeus koskemaan verekseltään
tai pakenemasta tavattua lievään kulkuneuvon käyttövarkauteen
syyllistynyttä rikoksentekijää.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä lakiesitystä varmasti
on kaivattu, koska lakialoitteita on paljon ollut ja niissä on
yli sata allekirjoittanutta edustajaa. Oma näkemykseni
on kyllä, että jos lakia ei kiristetä jollakin
tavalla, kyllä tässä annetaan pikkusormi
pahalle aina. Siihen luotetaan hyvin pitkälle, ettei siitä mitään
rangaistuksia saada eikä tule, vaikka pikkuhiljaa silloin
tällöin lainailee toisen autoja. Kyllä minusta aina
silloin, kun toisen omaisuuteen kajotaan, on se auto tai jokin muu,
siihen liittyy rikos. Ei voida olettaa, että minä tarvitsen
toisen omaisuutta.
Tässä käytiin keskustelua siitä,
millä tavalla pitää suojata varkauksilta.
Yleiseen tyyliin kuuluu, että niitä suojataan,
mutta se ei tarkoita sitä, että ellei sitä ole
suojattu erikseen, niin se on oikeus myöskin ottaa niin
sanotusti omaan käyttöön tai varastaa.
Ehdottomasti rangaistuksia on kovennettava, ja oikeusasteelle
jääköön tulkinta, mikä missäkin
tapauksessa katsotaan viisaaksi. Ei aina tietenkään
kova rangaistus ole parhaimmillaan, mutta pelote pitää olla
kaikilla kansalaisilla.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Keväällä 2000
olen tehnyt autovarkauksien rangaistavuutta koskevan lakialoitteen.
Yli 20 vuoden poliisikokemuksen perusteella tiedän, että on tehokasta
torjua nuorisorikollisuutta sillä, että rikollisilla
teoilla on tarpeeksi ankarat seuraamukset. Ensimmäistä rikostaan
tekevälle nuorelle on merkitystä sillä,
onko kyse varkaudesta, josta voidaan rangaista ankarammin, vai ainoastaan viattomalta
kuulostavasta luvattomasta käytöstä.
Nuoret naureskelevat luvattomille käyttöönotoille,
kun ehdolliset tuomiotkaan eivät tunnu missään.
Oikeussalista poistuttaessa riemuitaan sakkorangaistuksesta ja huudellaan
kavereille, ettei tullut mitään. On nuoria, jotka
pitävät jopa ehdollisia vankeustuomioita vapauttavina
päätöksinä. Toisen henkilön
omaisuuden anastaminen on varkaus riippumatta siitä, löytyykö varastettu
tavara myöhemmin jostain ja palautuuko omistajalle. Harvemmin
se kuitenkaan palautuu ehjänä.
Lakialoitteessani esitin, että luvaton käyttöönotto
olisi ainoastaan sellaisten tekojen nimike, joissa omaisuutta luvatta
käytetään, ei siis oteta haltuun ja kuljeteta
omistajan tietämättä pois paikalta. Tavaran
anastamisessa pois omistajan hallusta on vääjäämättä kyse
varkaudesta.
Herra puhemies! Lakivaliokunnan mietinnöstä käy
ilmi, että valiokunta on kirjoittanut mietintönsä täysin
tietoisena siitä, että suurin osa autovarkaista
on samoja henkilöitä, joilla on huumausainerikosmerkintöjä.
Yli puolet heistä on alle 20-vuotiaita. Mietinnöstä ei
sen sijaan käy ilmi se, pitääkö valiokunta
rikollisten ikäjakaumaa tai muuta rikostaustaa lieventävänä tekijänä vai
rangaistusta korottavana tekijänä. Mielestäni näiden
rikosten tekijöiden iän ja taustatekijöiden pitää ehdottomasti
johtaa siihen, että rangaistukset ovat ankarampia. Muutoin
annamme nuorille viestiä siitä, että tässä yhteiskunnassa
selviää kuin koira veräjästä,
vaikka käyttää huumeita ja varastelee
autoja.
Kuntien erityisnuorisotyö — ja viime kädessä myös
vankeinhoitojärjestelmämme — tähtää nimenomaan
rikkomuksiin syyllistyneiden ja rikoksia tehneiden henkilöiden
sopeuttamiseen yhteiskuntamme sääntöihin.
Eikö tätä taustaa vasten olisi parempi
saada toistuvasti ja ammattimaisesti autovarkauksiin syyllistyneitä,
usein myös huumausainerikoksia tehneitä nuoria,
aikaisemmin näiden kuntouttavien toimien piiriin? Mitä pidemmälle
järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolelle henkilö on
ajautunut, sitä vaikeampi häntä on enää auttaa
ammattiavullakaan sopeutumaan yhteisiin sääntöihimme.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhu totesi, että sosiaalipolitiikkaa
ei hoideta kriminaalipolitiikalla. Niin varmasti on, mutta jatkaisin
siihen: kriminaalipolitiikkaa ei hoideta pelkällä sosiaalipolitiikalla.
Täällä on paljon peräänkuulutettu
kasvatuksen merkitystä. Sehän on näin
ja se on tärkeää, mutta muistetaan, mikä tulee
varsinkin tämän rikoksen ja lain kohdalla, muistetaan,
että lakikin kasvattaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä pohti iän huomioon
ottamista rangaistusta määrättäessä.
Valiokunnassa nostin tämän asian esille, mutta
mietintöön asti se ei todellakaan noussut. Totesin
siinä yhteydessä, kun esitin, että 9
a §:stä sakko otettaisiin pois, että silloin
voitaisiin useammin käyttää mahdollisesti
9 c §:ää eli lievää tekomuotoa.
Kun siinä todetaan, että muut rikokseen liittyvät
seikat otetaan huomioon, niin silloin voisi ottaa huomioon myös
iän yhtenä keskeisenä tekijänä huomioon.
Toivon, että näin tapahtuisi, että ikä olisi
vaikuttava tekijä. Silloin eduskunta voi hyvällä mielellä rohkeasti
kiristää kansan ja kansanedustajien enemmistön
tahdon aikaisemmin ilmoittaman tahdon mukaisesti 9 a §:n
osalta sillä tavalla kuin tulemme esittämään
eli sakon poistamisella ja viitaten siinä yhteydessä nimenomaan
9 c §:ään, jossa lievä tekomuoto
ja sakko on mukana.
Yleiskeskustelu päättyy.