10) Laki äitiysavustuslain muuttamisesta
Pirjo-Riitta Antvuori /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva lakialoite äitiysavustuslain
muuttamisesta liittyy parhaillaan valtiovarainvaliokunnassa käsittelyssä olevaan tämän
vuoden ensimmäiseen lisätalousarvioon ja siitä pois
jätettyyn adoptioavustukseen. Eduskuntahan edellytti tämän
vuoden varsinaista budjettia hyväksyessään,
että hallituksen on annettava adoptioavustusta koskeva
lainsäädäntö eduskunnan käsittelyyn
siten, että adoptioavustukseen tarvittavat määrärahat
voidaan sisällyttää kuluvan vuoden ensimmäiseen
lisätalousarvioon. Hallitus ei kuitenkaan antanut ajoissa
tätä lakiesitystä. Saimme valtiovarainvaliokunnan sosiaali-
ja työjaoston asiantuntijakuulemisessa viime syksynä sen
käsityksen, että asiaa koskeva lainsäädäntö on
ministeriössä valmiina annettavaksi eduskunnalle
ja että hallitus tuo esityksen eduskuntaan vielä ennen
ensimmäisen lisätalousarvion antamista. Lakiesitystä ei
annettu ajoissa, eikä ilman lakia tullut määrärahojakaan.
Koska sosiaali- ja työjaostossa haluttiin kiirehtiä adoptioavustuksen
käyttöönottoa, päätimme
me jaoston jäsenet jättää nyt
lähetekeskustelussa olevan lakialoitteen äitiysavustuslain
muuttamiseksi. Se mahdollistaa voimaan tultuaan adoptioavustuksen
maksamisen.
Valtion budjetin kannalta tässä on kysymys varsin
pienestä määrärahasta. Vuositason
kustannusten on arvioitu olevan vajaat 700 000 euroa eli
vain hieman yli 4 miljoonaa markkaa. Kysymys on valtiontalouden
kannalta pienestä mutta periaatteellisesta, erittäin
tärkeästä asiasta. Ensinnäkin
kysymys on perhepoliittinen. Adoptioavustus on todella tarpeen niissä parissasadassa
perheessä, jotka saavat vuosittain lapsen adoption kautta.
Adoptio maksaa kohdemaasta riippuen 3 200—15 000
euroa, eli perhe saattaa joutua maksamaan adoptiosta jopa 100 000
vanhaa markkaa. Kustannuksia kertyy muun muassa palvelunantajan
maksuista, asiakirjojen kääntämisestä,
kohdemaassa toimivan asiamiehen palkkiosta, luovuttavan maan hallintokuluista
ja perheen matkakuluista.
Adoptioavustus, joka kattaisi edes osan näistä kustannuksista,
on perusteltavissa paitsi adoptiosta aiheutuneiden kustannusten
suuruuden myös perheiden tasa-arvoisen kohtelun kannalta.
Jos verrataan yhteiskunnan perheille tarjoamia etuuksia, adoptoivat
vanhemmat ovat huomattavasti biologisia perheitä huonommassa
asemassa. Yhtäläisiä etuuksia lienee
vain kaksi eli äitiyspakkaus tai sitä vastaava äitiysraha
sekä lapsilisä. Muiden perhepoliittisten etujen,
kuten esimerkiksi vanhempainrahan tai isyysloman, suhteen adoptioperheiden
oikeudet ovat selvästi heikommat.
Monet adoptioon päätyvät pariskunnat
ovat lisäksi aikaisemmin käyneet läpi
raskaita ja kalliita lapsettomuushoitoja. Tätäkin
taustaa vasten on kohtuutonta, että nämä perheet
ovat yhteiskunnan etuuksien suhteen selvästi huonommassa asemassa
kuin biologiset perheet. Väärin on myös
se, että adoptio on käytännössä mahdollinen
vain taloudellisesti hyvässä asemassa oleville
perheille. Adoption kalleus karsii joukosta monia pariskuntia, joilla
ei ole varaa rahoittaa adoptiota tai ottaa lainaa adoptiokustannusten
kattamiseksi, mutta joilla muuten olisi erinomaiset edellytykset
ottaa vastaan adoptiolapsi ulkomailta.
Adoptioon kannustaminen ja adoptioavustuksen käyttöönottaminen
on mielestäni ja jaoston mielestä myös
hyvää perhepolitiikkaa ja mitä parhainta
väestö- ja maahanmuuttopolitiikkaa. Vauvoja syntyy
Suomessa vuosi vuodelta yhä vähemmän
ja lapset synnytetään yhä vanhempana.
Yksi, vaikkakin yksinään tietenkin täysin
riittämätön, keino korjata väestöpyramidia
terveempään suuntaan, olisi rohkaista ja tukea
perheitä kansainväliseen adoptioon. Puhummehan
me jo siitäkin, että maatamme uhkaavan työvoimapulan
yksi ratkaisu olisi ulkomaisen työvoiman tuominen Suomeen.
Adoptiossa ei ole kysymys siitä, että näkisimme
ulkomailta Suomeen tulevat ihmiset tuotannontekijöinä,
vaan siitä, että vaikeisiin olosuhteisiin ulkomailla
syntyneet pienet lapset saavat Suomessa rakastavat vanhemmat sekä turvallisen
kodin ja tulevaisuuden ja kasvavat omaksuen jo pienestä pitäen
suomalaisen kulttuurin ja kielen.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaoston
puolesta toivon, että tämä lakialoite
käsitellään sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
nopeasti. Niissä kaavailuissa, joiden mukaan tämä adoptioavustusta
koskeva lainsäädäntö kytkettäisiin
nyt jollain tavoin yhteen hedelmöityshoitoja koskevan lain
valmistelun kanssa, on mielestäni pahasti viivyttelyn makua. Äitiysavustuslain
muuttaminen niin, että adoptioavustuksen maksaminen tulisi
lain mukaan mahdolliseksi, pitäisi käsitykseni
mukaan olla varsin ongelmatonta, kun taas hedelmöityshoitolain
sisällöstä ei vuosikausien valmistelustakaan huolimatta
vieläkään ole löytynyt kaikille
sopivaa kompromissia. On eduskunnan tahdon mukaista, että adoptioavustus
saadaan voimaan mahdollisimman nopeasti.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Antvuoren tekemä lakialoite
on erittäin kannatettava ja olen vastaavaa asiaa monessa
yhteydessä aikaisemminkin kannattanut. Muutama huomio ja
lisäys tähän asiaan.
Ed. Antvuori on arvioinut kustannukset noin 3 200:sta
aina 15 000 euroon, jotka varmaan ovat ne kustannukset,
jotka täytyy maksaa. Mutta esimerkiksi Kolumbiassa tällä hetkellä,
varsinkin jos ei ole valmis nopeuttamaan prosessia mahdollisesti
ylimääräisillä kuluilla, paikan
päällä saattaa joutua odottamaan 9—10
viikkoa. Asuntovelkaisille, opintovelkaisille nuorille perheille niin
pitkä poissaoloaika työpaikalta ilman palkkaa
tekee käytännössä kustannukset
vielä huomattavasti suuremmiksi, jos nekin kulut lasketaan
mukaan.
Ed. Antvuori on oikealla asialla siinä, että nimenomaan
tässä alkukustannuksessa olisi saatava avustus.
Esimerkiksi Ruotsissa tämän kaltainen järjestely
on ollut jo vaikka kuinka kauan eikä sitä ole
pidetty mitenkään ihmeellisenä, ja se näkyykin
sitten Ruotsin adoptiotilastoissa. Se on hyvin luonteva tapa Ruotsissa
hankkia perheenjäseniä. Se on yleisesti hyväksytty
ja laajalti suositeltu tapa.
Ed. Antvuori myös hyvin kuvaili sitä, että tämä ei
ole ainoa asia, jossa adoptioperheet asetetaan lapsiperhepoliittisien
etujen suhteen eriarvoiseen asemaan niin sanottujen klassisten perheiden
kanssa. Nyt kun on ollut isyyskuukaudesta riitelyä ja aikaisemminkin
isyyslomasta, niin en ole voinut välttyä ihmettelemästä,
miten ihmeessä suunnitelmissa ja jo olemassa olevassa lainsäädännössä adoptioperheen
isät on jätetty osittain tai kokonaan näiden
järjestelyjen ulkopuolelle.
Vielä jossain määrin ymmärrän
sen, että äitiysloman ja vanhempainloman kohdalla
menetellään eri tavalla. Siinäkin pidän
erottelua kohtuuttomana, mutta jos ajatellaan, että äitiysloman
alku on osittain myös ihan fyysistä ja psyykkistä toipumista
synnytyksestä, niin siinä nyt on sentään
joku logiikka. Mutta jos joku väittää tosissaan,
että perinteisellä tavalla hankitun lapsen siittämistoimenpiteistä pitää erikseen
voida toipua, mutta adoptiolapsesta ei, niin kyllä mielestäni
ollaan todella omituisilla jäljillä. Niinpä toivoisinkin,
että tämän lakialoitteen rinnalle saadaan
yhdenvertaiset perhe-etuudet samaan käsittelyyn taikka
mahdollisimman nopeasti poliittinen yksimielisyys, että seuraavaksi
korjataan sekin asia.
Toinen asia, mikä käsittääkseni
yhä on huonosti järjestetty on se, että jos
adoptoidaan vaikeista olosuhteista vanhempia lapsia, tällä hetkellä muistaakseni
yli 8-vuotiaita, niin silloin vanhempainvapaita ei ole enää käytettävissä. Kuitenkin
tällöin on kyse monesti todellakin traagisista
tapauksista, oli sitten kyse kotimaisesta tai ulkomaisesta adoptiosta.
Sen ikäisen vanhemman lapsen sopeutuminen uuteen perheeseen
usein hyvin traumaattisten elämänvaiheiden jälkeen
taatusti kaipaa samoja etuuksia kuin normaalin pienen vauvan tai
adoptiovauvan tai pienen adoptiolapsen tullessa perheeseen.
Toivotan onnea ed. Antvuoren aloitteelle. Käsittääksemme
me eduskunnassa olemme selvällä enemmistöllä kannattaneet
tätä jo moneen kertaan.
Pirjo-Riitta Antvuori /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy korostaa, että tämä ei
ole nyt erityisesti ed. Antvuoren aloite. Meillä on nyt
sellainen käytäntö, että lakialoitetta
ei voi tehdä valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaoston
nimissä. Pidän tätä aloitetta
niin tärkeänä, etten halua, että se
kaatuu siihen, että se olisi erityisesti minun aloitteeni.
Tämä on todellakin jaoston eikä erityisesti
minun aloitteeni, ja jollakin tavalla koen, että paljon
suuremman joukon, koska me olemme tämän ponnen
viime talvena hyväksyneet.
Sen verran vielä sanoisin tästä avustuksesta, että jos
tämä menee läpi, valtioneuvosto asetuksella
aikanaan päättää avustuksen
suuruudesta. Se on, markoissa, esimerkiksi Norjassa, noin 16 700,
Ruotsissa 26 400 ja Tanskassa 28 800 markkaa.
Varmaan jotakin sellaista 20 000 markan luokkaa toivoisi avustuksen
olevan.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän asian yhteydessä haluan
aluksi puuttua parlamentarismiin ja erilaisten lausumien ja hyväksyttyjen
ponsien eriarvoisuuteen eduskunnan ja hallituksen näkökulmasta.
Lausuma ja ponsi, joka hyväksytään
tässä salissa, on eduskunnan tahto. Olemme juuri
käsitelleet ydinvoimaa koskevan esityksen, jonka yhteydessä hyväksyimme
kolme merkittävää lausumaa. Näiden
lausumien osalta vannottiin hallituksen taholta, että ne
toteutuvat.
Kun olen tiedustellut hallituksen edustajilta, miksi tämä lausuma,
joka nyt tänään on lakialoitteena käsittelyssä,
ei toteutunut, sain vastaukseksi, että lausumat ovat vähän
eriarvoisia riippuen siitä, onko kyseessä hallituksen
antama esitys vai esimerkiksi eduskunnan pyytämä selonteko.
Minusta budjetti, valtion talousarvio, tulo- ja menoarvio, on
kyllä hallituksen antama esitys. Tämän
yhteydessä sosiaali- ja terveysjaoston esittämänä valtiovarainvaliokunta
kokonaisuudessaan hyväksyi tämän lausuman
eduskunnalle esitettäväksi ja eduskunta hyväksyi
sen. Lausuma ei ole yleisluontoinen, vaan lausumassa on yksityiskohtaisesti
määritelty voimaantulo, kevät 2002, siten,
että määrärahat osoitetaan kevään
lisäbudjetin yhteydessä. Tiedämme, että tätä on
esitetty hallituksen piiristä, tietääkseni sekä sosiaali-
ja terveysministerinä Osmo Soininvaara että myös
nyt istuva sosiaali- ja terveysministeri Eva Biaudet. Tähän
ei kuitenkaan ole löytynyt määrärahoja.
Määrärahojen suuruus ei voi olla este.
Kyse on myös asioiden kokonaisvaltaisesta hallinnasta,
tahdosta, asenteista.
Lapsettomuus on erittäin kipeä asia, ja erittäin lämpimästi
yhdyn niihin puheenvuoroihin, jotka edustajat Antvuori ja Brax ovat
pitäneet edellä, enkä lähde
toistamaan heidän esittämiään
sosiaalipoliittisia näkökulmia. Haluan korostaa
sitä, että pohjoismaisen mallin omaavina muilta
osin sosiaali- ja terveydenhuollossa meidän tulisi soveltaa
pohjoismaista mallia myös ulkomailta suoritettavaan adoptioon.
Kysymys: Miksi ei adoptoida kotimaasta? Meillä on erittäin
pitkä adoptiojono. Jokaisen äidin ja isän
sisäinen kello käy, ja jotta me voisimme oikeana
aikana tarjota lapsille kasvukodin normaalin biologisen rytmin mukaan,
on avuksi tullut ulkomainen adoptio.
Olen erittäin iloinen siitä, että tämä lakialoite on
jätetty. Olisin toivonut, vilpittömästi
toivonut, että tämä olisi kulkenut normaalin
hallituksen esityksen muodossa, se olisi ikään
kuin ollut sille parlamentaarisesti arvokkaampaa. Olemme joutuneet
lastensuojeluasioissa ennenkin toimimaan tämän
lakialoitteen menettelytavan mukaisesti, ja lähdettäköön
ajatuksesta, että pelastetaan lapset ja lapsiperheet. Tältä osin
voimme tukea monen avioparin yhteistä taivalta, antaa kansainvälistä tukea
hyvän kasvuolon mahdollistavan lain mukaan.
Toivon yhteistyötä sosiaalivaliokunnan kanssa,
jotta tämä lakialoite saa lain muodon ennen kuin
hyväksymme ennen juhannusta tässä salissa
lisäbudjetin, jolloin lisäbudjetissa voidaan osoittaa
määrärahat 1.9. voimaan tulevalle laille. Toivon,
että voimaperäisesti kaikki toimimme tämän
puolesta.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä lakialoite
adoptioavustuksesta on nyt tehty sosiaali- ja työjaoston
toimesta.
Niin kuin edustajat Brax ja Antvuori toivat esiin, tämä on
monella tapaa tasa-arvokysymys. Se on tasa-arvokysymys sen kannalta,
miten adoptoivia perheitä kohdellaan suhteessa sellaisiin
perheisiin, jotka saavat oman biologisen lapsen. Toisaalta se on
tasa-arvokysymys sillä tavalla, koska kansainvälinen
adoptio on niin kallista nykyään, että perheillä,
jotka eivät ole kovin varakkaita, ei tällä hetkellä siihen
reaalisesti ole mahdollisuuksia.
Lisäksi adoptioavustus voisi kannustaa sellaisia ihmisiä,
jotka käyvät läpi raskaita lapsettomuushoitoja,
ehkä päätymään adoptiovaihtoehtoon
jo aikaisemmin, koska lapsettomuushoidot saattavat olla hyvinkin
henkisesti ja fyysisesti raskaita naisille. Voi olla, että joskus
ehkä adoptiopäätöksen tekemiseen
tämä kannustaisi aikaisemmin; se voisi olla hyvä valinnanmahdollisuus.
Edustajat Puisto ja Antvuori toivat oikeastaan myös
hyvin esiin sen, mistä tässä eduskunnan kannalta
oli kysymys. Viime budjetin yhteydessä kirjoitettu ponsi
oli hyvin selkeä. Siinä oli aikataulu, ja luku-
ja kirjoitustaitoisen hallituksen olisi pitänyt saada tämä asia
tänne aikaiseksi, mutta toivottavasti voimme hoitaa tämän
asian tälläkin tavalla. Tärkeintä on,
että se itse asia tulee hoidetuksi.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Puisto kertoi erittäin mielenkiintoista
ja hälyttävää informaatiota
ponsien tulkinnasta. Se on kyllä näin perustuslakivaliokunnan
jäsenen näkökulmasta aivan uutta hienompaa
matematiikkaa, joka ei perustu kyllä lainsäädäntöömme
eikä perustuslakiimme.
Ydinvoima-asian yhteydessä perustuslakivaliokunta lyhyesti
kuuli ad hoc yhtä asiantuntijaa jostakin ja totesi, että siinä asiassa
oli vielä harvinaisenkin selvempää, että ponnet
nimenomaan eivät saaneet olla miltään
muotoa juridisesti sitovia, että ne olivat ennen kaikkea
vain poliittisia toiveita jonnekin maailmankaikkeuteen.
Mutta tietysti laajemmin siinä, että ponsitehtailu
on mennyt tämmöiseksi, meillä on kaikilla peiliin
katsominen. Nykyisessä hallitus—oppositio-asetelmissaan
hallitus voi myös aivan vapaasti luottaa siihen, että se
voi tämmöistä kiusaa parlamentille tehdä,
koska sen tuoli ei siitä tutise. Olen omalta osaltanikin
moneen kertaan samalla tavalla purrut hammasta yhteen, mutta en
ole esittänyt hallitukselle epäluottamuslausetta.
Jos jossain vaiheessa pinna palaa, sitä ehkä tarvitsisi
viime kädessä kokeilla. Mutta kyllähän tämä valiokunnan
kautta kapinointikin on hyvä keino.
Pelkään vain hiukan, ennen kuin kuulin tästä kauheasta
koplausideasta, joka kuulostaa pöyristyttävältä,
ettei tässä nyt vain eduskuntaa taas juoksuteta,
että tehdään se klassinen, että otetaan yksi
yleisesti kannatettu ja kaikkien mielestä hyvä hanke
pois, jotta eduskunnan valiokunnilla riittäisi tärkeätä tehtävää,
ja pysyvätpähän muista asioista sitten
erossa.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä asiahan oli todella
valtiovarainvaliokunnan eräitä ponsilauselmia
yhdessä muun muassa partisaanien uhrien korvauskysymyksen kanssa.
Noin periaatteelliselta kannalta pidän erittäin
valitettavana, että tällä tavalla hallitus
nimenomaan murtaa politiikan arvovaltaa, kun tällaisista
pienistä kysymyksistä tehdään
sellaista politiikkaa, että eduskunnan tahtoa ei haluta kuunnella.
Vanha viisas ohje olisi niin virkamiehille kuin hallituksellekin,
että pienistä asioista on turha riidellä ja
saada vihamiehiä ja aiheetonta hälyä.
Sen sijaan suurista linjoista ja suurista kysymyksistä pitää käydä ankaraa
periaatteellista keskustelua.
Mielestäni tämän tyyppiset asiat,
jotka eivät maksa tosiasiallisesti budjetin kokonaisuuteen verrattuna
juuri mitään, pitäisi hallituksen kiireen
vilkkaa hoitaa ja käydä sitten periaatteelliset
kysymykset muista suurista ja suuria taloudellisia summia käsittävistä asioista.
Toivon todella, että eduskunta näyttää hallitukselle
kaapin paikan tässä asiassa. Vastaava pitäisi
tehdä myöskin partisaanien uhrien korvauskysymyksen
osalta. Ei valtiontalous tähän muutamaan miljoonaan
kaadu, se on päivänselvä asia, mutta sillä on
suuri merkitys niille ihmisille, jotka sitä apua todella
tarvitsevat.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Tälle aloitteelle haluan antaa täyden
tuen. Se on erittäin perusteltu sekä näiden
lasten näkökulmasta että niiden perheiden
näkökulmasta, jotka haluavat lapsia Suomessa,
että kansainvälisestä ja ihan kansallisestakin
näkökulmasta. Kaikki tekijät puoltavat,
että meillä edistetään selkeästi
ja johdonmukaisesti kansainvälistä adoptiotoimintaa.
Toivonkin, että kun sosiaali- ja terveysvaliokunta
saa tämän aloitteen käsittelyynsä,
se paneutuu vielä nopeasti ja kiireellä tähän
asiaan. Näyttää ainakin sillä asiantuntemuksella,
joka itselläni on, ja joka on toki vajavainen, että tämä aloite
on hyvin huolella tehty, sisältää kaikki
ne tarpeelliset pykälät. Asiantuntijat voivat
tietysti lausunnoissaan tarkistaa vielä, että ne
toimivat. Sosiaali- ja työjaoston jäsenet ovat
tehneet tässä arvokasta työtä,
ja näyttää, että kaikki hallituspuolueet
ovat mukana vasemmistoliittoa lukuun ottamatta. Kristillisdemokraattinen
ryhmä tukee tätä.
Ponsitehtailusta täällä joku mainitsi.
Mielestäni tänä päivänä eduskunnassa
ei ponsitehtailusta voi erityisesti puhua. Joskus 10—15
vuotta sitten teimme ponsia jatkuvasti, mutta nyt tämän tyyppiset
ponnet ansaitsevat kyllä vakavan kohtelun. Siitä tietysti
on hallitukselle annettava myös moitteita, että näitä kahta
pontta, mitkä ed. Manninen mainitsi, ei ole jo toteutettu
niin kuin ne selkeällä sanamuodolla olisi pitänyt
toteuttaa.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan tuoda julki muutaman asian, joka on
tullut tässä esiin.
Ensinnäkin haluan kertoa, että sosiaali- ja
terveysvaliokunnan työjaosto valtiovaroissa on käsitellyt
tätä asiaa sekä viime joulukuussa budjetin
yhteydessä että nyt yksimielisesti. Allekirjoitukset
todennäköisesti ovat enemmän käytännön kysymyksiä kuin
sitä, että joku olisi halunnut jättää nimensä pois.
Toiseksi haluan, jotta pöytäkirjaan ei tule
vääriä merkintöjä,
tarkentaa ed. Braxille, että lausumat ponsien eriarvoisuudesta
on epävirallista keskustelua. Tosin olemme nähneet
sen tässä salissa, että esimerkiksi puolustus-
ja turvallisuusselontekoon liittyvät ponnet on esitetty
hallituksen taholta eduskuntaa sitoviksi, mutta esimerkiksi tämä ponsi,
jonka eduskunta on yksimielisesti hyväksynyt, ei olekaan
hallitusta sitova. Eli varmasti perustuslaillinen ongelma saattaa
olla siltä osin, mitkä ovat näiden ponsien
arvot. Tosin me tälläkin hetkellä käsittelemme
valtiovaroissa varmaan toistasataa pontta, jotka niin sanotusti
poistetaan listalta.
Vielä haluan yhtyä siihen, että tätä esitystä ei pidä vesittää liittämällä sitä hedelmöittämislainsäädäntöön,
koska siitä ei ole valmista esitystä. Tämä lakiesitys
on sosiaali- ja terveysministeriössä käytännössä valmisteltu.
Se on sama, jota ministerit ovat yrittäneet läpi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite äitiysavustuslain
muuttamisesta on hyvin kannatettava. Meidän kaikin tavoin
tulee edesauttaa sitä, että suomalaisiin perheisiin
syntyy lapsia. Tämä on hyvin välttämätön
näkökohta, kun asiantuntijat ennakoivat aikanaan
ikäluokkien kehittyvän sellaisiksi, että tulee
työvoimapulaa. Siten meidän on kiinnitettävä perhepolitiikkaan
ja nimenomaan lapsiperheitten asioihin kaikin tavoin huomiota. Kannatan kyseistä lakialoitetta.
Pirjo-Riitta Antvuori /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Puisto täällä jo
sanoi aika lailla sen, mitä halusin sanoa, eli oikeastaan
sen, että valtiovarojen sosiaali- ja työjaostossa
on kyllä ollut aika suuri yksimielisyys. Jotkut ovat olleet
matkoilla ja mitä muuta on ollut, mutta uskaltaisin tulkita,
että olemme kaikki tässä asiassa mukana.
Sitten vielä näistä ponsista: Tietysti
tämä on poikkeuksellinen käytäntö.
Ponnet ovat tärkeitä ja kaikki tämä puoli,
mutta tässä asiassa kyllä enemmän
kuin ponnesta puhuisin siitä, että tämä on
tavallaan niin kauhean pieni asia, mutta niin valtavan tärkeä,
että jollakin tavalla on tosi vaikeaa hyväksyä sitä,
että tällaista asiaa ei sitten hoideta. Siksi
uskon, että tämä saa hyvän vastaanoton
valiokunnassa, koska ei tämä nyt ole sellainen
poliittinen tai rahakysymys tai mikään muukaan
vaan pieni, tärkeä asia.
Keskustelu päättyy.