17) Hallituksen esitys siviilipalveluslaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Siviilipalvelusmiesten ja totaalikieltäytyjien
asema on ollut pitkään yksi suomalaisen yhteiskunnan
ja Suomen valtion häpeäpilkku, ja olemme saaneet
useasti huomautuksia siitä, että meidän ylipitkä siviilipalveluksemme
suhteessa asepalveluksen pituuteen rikkoo ihmisoikeusperiaatteita.
Suomessa on poliittisia vankeja, Amnesty International on nimittäin
adoptoinut monet totaalikieltäytyjämme poliittisiksi
vangeiksi. Suomi on saanut vuonna 2004 huomautuksen Yhdistyneiden
kansakuntien ihmisoikeuskomitealta, joka totesi Suomen siviilipalveluksen
olevan pituudeltaan syrjivä ja lainsäädännön
tältä osin kansalais- ja poliittisia oikeuksia
koskevan yleissopimuksen vastainen. Vuonna 2004 Suomi on saanut
myös Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitealta
huomautuksen asiasta. Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu
on huomauttanut sekä vuonna 2001 että 2006 asiasta.
Se, että siviilipalvelus on ollut rangaistuksenomainen,
on varmasti vaikuttanut siihen, että 2000-luvulla yhä useampi
aseistakieltäytyjä on ryhtynyt totaalikieltäytyjäksi,
ja Amnesty International on todella adoptoinut näitä aseistakieltäytyjiä mielipidevangeiksi.
Nythän siviilipalvelus kestää 13
kuukautta ja lyhyin asepalvelus kestää 6 kuukautta,
eli siviilipalvelus on yli kaksinkertainen siihen nähden, mitä asepalvelus
on. Hallitus esittää nyt 12:ta kuukautta siviilipalveluksen
pituudeksi, jolloin se olisi kaksi kertaa pidempi kuin lyhyin asepalvelus.
Tällä varmaan päästään
joistakin ongelmista. Tämän jälkeen ei
ehkä tule Suomelle niin paljon tätä ikävää huomiota
siitä, että ihmisoikeuksia loukataan myös
Suomessa.
Mutta vasemmistoliitto ei voi olla tyytyväinen siihen,
että siviilipalvelus lyhennetään vain 12
kuukauteen. Uskoisin, että täällä salissa myöskään
vihreät eivät voi olla tyytyväisiä,
tai ei ainakaan heidän pitäisi olla tyytyväisiä.
Viime eduskuntakaudella Vihreä liitto nimittäin
teki lakialoitteen, jossa se esitti siviilipalveluksen pituudeksi
8:aa kuukautta. Peruste on selvä, se löytyy itse
asiassa aika hyvin täältä hallituksen
esityksen perusteluteksteistäkin. 8 kuukautta vastaa suurin
piirtein keskimääräistä asepalveluksen
pituutta.
Me myös olisimme 8 kuukaudella siinä joukossa,
jossa suhteessa asepalvelukseen ovat sellaiset maat kuin Ruotsi,
Saksa, Itävalta. Se, että meillä on selvästi
kaksinkertainen siviilipalvelus asepalvelukseen verrattuna, 12 kuukautta,
voidaan nähdään edelleen rangaistuksenomaisena. Silloin
me olemme Liettuan, Kyproksen, Kreikan tapaisten maiden kanssa samassa
joukossa. Siksi on vähän erikoista, että nyt
kun vihreät ovat hallituksessa ja työministeriö valmistelee
asiaa, niin ei esitetäkään sitä,
mitä on aikaisemmin ajettu, 8:aa kuukautta vastaamaan keskimääräistä asepalveluksen
pituutta, vaan tyydytään 12 kuukauteen, kuukauden
lyhentämiseen siviilipalveluksen pituudesta.
Me esitämme, että tämä vasemmistoliiton
ja vihreiden pitkään ajama asia muutettaisiin
nyt eduskunnassa sillä lailla, että se olisi kohtuullinen.
Kun me pääsemme myös täällä suuressa
salissa äänestämään
asiasta, niin uskon, että vihreät ovat tässä asiassa
suoraselkäisiä ja toimivat sen mukaisesti, kuten
ovat vuosia toimineet painottaen ihmisoikeuksia.
Toinen kohta, johon haluamme puuttua, on totaalikieltäytyjien
tilanne. Tällä hetkellähän lainsäädännön
mukaan totaalikieltäytyminen on puolet jäljellä olevasta
siviilipalveluksen ajasta. Tästä totaalikieltäytyjille
langetetaan ehdoton vankeusrangaistus. Lainsäädännössä nimenomaan
ei ole mahdollisuutta siihen, että totaalikieltäytymisestä rangaistaisiin
ehdonalaisesti.
Me esitämme rinnakkaislakialoitteessamme, että totaalikieltäytymisestä voitaisiin
tuomita ehdonalainen samoin perustein kuin ehdonalainen muissakin
tapauksissa voidaan tuomita. Tutkin vihreiden aikaisempaa lakialoitetta,
ja siinä ehdotettiin sitä, että totaalikieltäytymisestä tuomittaisiin
aina ehdonalainen, mutta me esitämme, että pitää täyttyä niiden
kriteerien, jotka edellytetään silloin, kun määrätään
ehdonalaiseen.
Kolmantena asiana suhteessa tähän hallituksen
esitykseen: Semmoinen uusi asia, jota tässä esitetään,
on vakaumuksentutkintalautakunta ylimääräisen
palveluksen, osittaisen ja yleisen liikekannallepanon aikana. Me
esitämme sitä, että tällaista
vakaumuksentutkintalautakuntaa ei perustettaisi, tätä ei
otettaisi mukaan lainsäädäntöön.
Ne, jotka tuntevat siviilipalveluksen historiaa, tietävät,
että näillä vakaumuksentutkintalautakunnilla
ei ole kovin hyvä kaiku, ja ne ovat kyllä aikamoinen
paluu menneisyyteen. Emme näe mitään
syytä, miksi tällaiseen ajatteluun pitäisi
palata.
Jos kuitenkin katsotaan eduskunnassa meidän näkemyksestämme,
vasemmistoliiton näkemyksestä, huolimatta, että tällaisia
lautakuntia pitää perustaa, niin ainakin se nyt
olisi oleellista, että niissä kun vakaumusta tutkitaan,
saisi tasapuolisen ja oikeudenmukaisen ja puolueettoman käsittelyn,
että siellä ei olisi sotilashenkilöitä,
niin kuin lainsäädännössä nyt
lähdetään liikkeelle, sitä vakaumusta
pohtimassa. Ylipäätänsä pidämme
niin pienenä todennäköisyytenä sitä,
että laajamittainen hyökkäys, johon tarvittaisiin
yleinen liikekannallepano Suomessa, olisi mahdollinen. Pidämme
tämmöisen vakaumuksentutkintalautakunnan tuomista
lainsäädäntöön uutena
asiana vähän erikoisena.
Mutta todellakin me toivomme, että tästä eduskunnasta
nyt, kun pääsemme käsittelemään tätä siviilipalveluslain
kokonaisuudistusta, jossa on hyvä asia ... Pitää todeta,
että totta kai se on hyvä, että siviilipalvelus
lyhenee kuukaudella. Toinen erittäin tärkeä asia
on se, että asumiskustannukset tulevat valtion harteille
kannettaviksi osittain. Ne ovat hyvin tärkeitä asioita,
koska se on ollut iso ongelma, että tosiasiassa on jouduttu kikkailemaan,
ei saa sivaripaikkoja, ja toisaalta on joutunut ehkä itse
maksamaan saadakseen jonkun sivaripaikan. Nyt valtio ottaa vastuun
aivan niin kuin asepalvelusta suorittavien varusmiesten osalta.
Myös muita pieniä hyviä asioita tässä on,
esimerkiksi se, että on mahdollisuus joksikin aikaa ulkomaille
mennä. Tämän tyyppiset asiat ovat ihan
positiivisia.
Mutta se iso kysymys on siviilipalveluksen pituus, ja itse asiassa
vasemmistoliiton kanta on se, että sen pitäisi
olla 6 kuukautta. Se on puoluekokouksessa hyväksytty kanta,
mutta eduskunnassa me nyt olemme sillä lailla maltillisia,
että esitämme, että se vastaa keskimääräistä palvelusta eli
8:aa kuukautta. Uskoisin, että tähän
tulee tukea niiltä voimilta, jotka ovat aikaisemminkin nostaneet
esille siviilipalvelukseen, erityisesti sen pituuteen liittyviä ongelmia.
Ed. Juha Korkeaoja merkittiin läsnä olevaksi.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Siviilipalvelus on ollut olemassa vuodesta 1931,
jolloin säädettiin Suomen ensimmäinen
siviilipalveluslaki Lex Pekurinen. Oikeus kieltäytyä aseista
ei kuitenkaan koskenut tuolloin kriisin aikaa, ja vakaumuksensa
vuoksi kaikesta väkivallasta kieltäytynyt Arndt
Pekurinen teloitettiin marraskuussa 1941. Sittemmin on Pekurisen maine
palautettu, ja nykyään hänen nimeään
kantava puisto sijaitsee Helsingissä Pasilan Rauhanaseman
vieressä.
Nykyinen voimassa oleva siviilipalveluslaki on peräisin
vuodelta 1991. Lähes yhtä pitkään
on vaadittu lain epäkohtiin puuttumista — myös vihreät,
kuten ed. Arhinmäki täällä totesi.
Nykymuotoinen siviilipalvelus on pituudeltaan rangaistuksenomainen.
Se ei vapauta siviilipalvelusmiehiä aseellisesta palveluksesta
kriisin aikana. Se laiminlyö siviilipalvelusmiesten lakisääteisen
oikeuden maksuttomaan majoitukseen sekä kohtelee totaalikieltäytyjiä kohtuuttomalla
tavalla.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva hallituksen
esitys uudeksi siviilipalveluslaiksi puuttuu kaikkiin edellä luettelemiini
ongelmiin lukuun ottamatta totaalikieltäytyjien asemaa.
Monista läntisistä sivistysvaltioista poiketen
Suomessa pasifistinen vakaumus on ollut rangaistava teko, mutta
nyt otetaan ainakin pieni askel parempaan suuntaan. Nykyisen siviilipalveluksen pituutta,
13:a kuukautta, ovat kritisoineet todellakin voimakkaasti muun muassa
YK:n ihmisoikeuskomitea, Euroopan neuvoston ihmisoikeuselimet sekä Amnesty
International -kansalaisjärjestö.
Uudessa lakiesityksessä esitetään
siviilipalveluksen keston lyhentämistä yhdellä kuukaudella.
Vaikka se ei poistakaan siviilipalvelusmiesten epätasa-arvoista
kohtelua varusmiehiin nähden, on se silti ilahduttava parannus,
jonka eteen on tehty vuosikausia töitä. Vihreille
tämä on tärkeä saavutus tai
oikeastaan välisaavutus matkalla kohti maanpuolustusvelvollisuuden kokonaisvaltaisempaa
uudistamista, jota tässä maassa pitäisi
ruveta jo pohtimaan hyvin vakavasti.
Seuraava tulevaisuudenaskel voisi olla siviilipalveluksen lyhentäminen
vaikkapa 10 kuukauteen, mikä asettaisi sen palvelusmuotona
edes hieman tasa-arvoisempaan asemaan suhteessa varusmiespalvelukseen.
Tällä hetkellä keskimääräisen
varusmiespalveluksen kesto on noin 8 kuukautta, kuten ed. Paavo
Arhinmäki täällä totesi. Se
on myös totta, että vihreät ovat sitä ajaneet,
ja kuten täällä jokainen varmasti ymmärtää,
tämä 11 kuukauteen lyhentäminen on kompromissi,
jonka hallitus on neuvotellut. Se on vihreille sellainen saavutus,
johon tässä vaiheessa täytyy olla tyytyväinen,
mutta edelleen toki jatkamme työtä koko maanpuolustusvelvollisuuden
kehittämiseksi tasa-arvoisempaan suuntaan ja siviilipalveluksen
niin ikään.
Hyvin merkittävä periaatteellinen muutos lakiesityksessä on
se, että oikeus kieltäytyä aseista koskisi
nyt myös kriisin aikaa. Pidän tätä hyvin suurena
edistysaskeleena suhteessa nykytilanteeseen, sillä se,
että aseellisiin tehtäviin ylipäätään voitaisiin
käyttää henkilöitä,
joilla ei ole siihen asianmukaista koulutusta, on ollut kestämätön
tilanne. Jotta siviilipalveluksen keston ihmisoikeusnäkökulma
tulisi asianmukaisella tavalla tätä lakia käsiteltäessä huomioiduksi,
toivoisin, että lakiin pyydettäisiin lausunto
myös ulkoasiainvaliokunnalta.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä valtio ottaa myös
vastuuta siviilipalvelusmiesten majoituskustannusten korvaamisesta.
Tämä vihreiden vuosia vaihtoehtobudjeteissaan
ajama muutos on välttämätön,
jotta siviilipalvelusmiesten laissa turvattu oikeus asumiskustannusten
korvaamiseen toteutuu myös käytännössä.
Ensi vuoden budjettiin tätä tarkoitusta varten
on varattu 2 miljoonaa euroa. Uskon, että summa saadaan
tällä hallituskaudella nostettua asumiskustannukset kokonaisuudessaan
kattavaan 4 miljoonaan euroon.
Siviilipalveluksen peruskoulutusjakson painottaminen nykyistä enemmän
pelastustoimintaan ja väestönsuojeluun liittyviin
valmiuksiin on hyvä asia. Muutosta toteutettaessa on kuitenkin varmistettava,
ettei sitä toteuteta tavalla, joka vaarantaisi siviilipalveluksen
aseman vakaumuksellisille aseistakieltäytyjille sopivana
palvelusmuotona.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys jättää puuttumatta
yhteen keskeiseen ongelmaan, jonka ed. Arhinmäkikin täällä jo
mainitsi, eli totaalikieltäytyjien kohteluun. Vakaumuksensa
vuoksi aseellisesta tai siviilipalveluksesta kieltäytyviä kohdellaan
maassamme ihmisoikeuksien kannalta erittäin kyseenalaisella
tavalla. Vertaamalla totaalikieltäytyjien vankeusrangaistuksia
yleiseen rangaistusasteikkoon ovat totaalikieltäytyjien
rangaistukset kohtuuttomia.
Arvoisa puhemies! Vielä vuonna 2000 Puolustusvoimien
kantana oli, että siviilipalvelusta tulisi entisestään
pidentää. Otinkin kiinnostuksella vastaan Puolustusvoimain
komentajan, amiraali Kaskealan viime viikolla esittämän
ja ministeri Wallinin kiinnostavana pitämän ajatuksen
uudesta palvelusmuodosta, jossa asepalvelus voitaisiin korvata yhteiskunnan
kriisivalmiuksia kohentavalla palvelulla vaikkapa sosiaali- ja terveydenhuollossa,
tai siitä, että se tuotaisiin asepalveluksen rinnalle
vaihtoehtoisesti valittavaksi palvelusmuodoksi.
Uskon, että tulevaisuudessa maamme puolustus kehittyy
kohti valikoivaa asepalvelusta ja perustuu oikeuskäsitykseen,
jossa aseista kieltäytyviä ei enää vakaumuksensa
vuoksi rangaistaisi.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Sumuvuori, teittekö te ehdotuksen, että ulkoasiainvaliokunnalta
pyydetään lausunto?
Tein.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Sumuvuoren tekemää ehdotusta.
Kiinnitän muutamaan näkökohtaan huomiota. Ensinnäkin
ed. Sumuvuori aloitti puheenvuoronsa Pekurisella. Voisin täydentää sitä,
että Pekurisesta on vielä tehty kaiken lisäksi
loistava näytelmä, jota Espoon kaupunginteatteri
muun muassa on esittänyt. Se kannattaa käydä katsomassa,
jos kohdalle sattuu.
Sitten ed. Arhinmäelle piti toistaa sitä,
mitä täällä on jo todettu. Muistanko
minä nyt ihan oikein, että ei tässä ole
kovin kauan aikaa, kun maailman tehokkaimpana pidetty lady Suvi-Anne
Siimes oli vasemmistoliiton ministerinä? Minkä ihmeen
takia hän ei ajanut niitä arvokkaita asioita satamaan,
mitä ed. Arhinmäki tässä juuri äsken
esitteli? Minua hämmästyttää suuresti,
koska ne olivat niin äärimmäisen hyvin
perusteltuja ja niillä oli hänen mukaansa laajempikin kannatus
täällä eduskunnassa, elikkä toivon
hartaasti, että vasemmistoliitto terästäytyy
asioittensa ajamisessa, kun seuraavan kerran on hallituksessa. Siihenhän
tietysti siellä taholla kovasti pyritään.
Muuten totean, että kehitys menee oikeaan suuntaan.
Se etenee asteittain, ja tämä suunta on erittäin
järkevä. Ja tämän lausui henkilö,
jonka kahdesta pojasta toinen on siviilipalvelun mies ja toinen
oli armeijan kapiaisena.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastauksena ed. Pulliaiselle lyhyesti voin
todeta, että ehkäpä tässä on yksi
syy, miksi Suvi-Anne Siimes tänä päivänä ei ole
vasemmistoliiton puheenjohtaja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti täällä tänään
on ollut toinenkin asia, joka on hyvään suuntaan
liikkunut — siis parantanut tilannetta — tämän
kohdan eli hallituksen esityksen siviilipalveluslaiksi ohella, ja
se oli tuo autoveron ja ajoneuvoveron kytkeminen hiilidioksidipäästöihin.
Nämä asiathan menevät pikkuhiljaa eteenpäin.
Tässä on nyt kuukaudella tämän asian
kohdalla nytkähdetty oikeaan suuntaan, mutta se ei ole
riittävää. Siinä mielessä ed.
Arhinmäen esitys on ihan perusteltu, kun hän totesi,
että olisi parempi ja oikeammin osuvaa tehdä vielä selkeämpi
ratkaisu siviilipalvelusmiehen aseman saamiseksi lähemmäksi
ja vastaamaan käytännössä aseellista
palvelusta suorittavan miehen tai naisen asemaa.
Samalla tavalla tuo ajoneuvoverolaki oli täällä esillä.
Nyt istuu ministeri Cronberg sillä paikalla, jolla silloin
istui valtiovarainministerinä nykyinen puhemies Niinistö,
ja hän silloin ollessaan valtiovarainministerinä oli
sitä mieltä, että eiköhän
tämä hiilidioksidikomponentti pitäisi
ottaa mukaan, kun autoveroa säädetään.
No nyt se on otettu mukaan. Tein silloin suullisen kysymyksen sen
ajankohdan suhteen. Eli kyllä nämä asiat
menevät eteenpäin. Mielestäni eduskunta on
paikka, jossa näitä molempia mainitsemiani, nyt
eteenpäin nytkähtäneitä asioita
voisi vielä nytkähdyttää kappaleen
matkaa eteenpäin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tämän
esityksen ehkä merkittävin muutos on siviilipalveluksen
ulottaminen myös poikkeusolojen aikaan, jota täällä ei
ole esille oikeastaan nostettu. Tällaisissa tilanteissa
miehet voitaisiin kriisiaikana määrätä erilaisiin
avustaviin kriisitehtäviin. Tämä on minun
mielestäni erittäin hyvä uudistus. Tällaisia
tehtäviä voisivat olla esimerkiksi pelastus- ja
väestönsuojelutyöt. Tämä on
minun mielestäni 2000-lukua, ja on hyvä, että näin
toimitaan. Tämän uudistuksen jälkeen
meistä jokainen voi antaa aidon panoksen myös
kriisitilanteessa isänmaamme hyväksi.
Tässä on myös jonkun verran puhuttu
siviilipalveluksen pituudesta. MTV3 uutisoi tämän
asian, ja työministeri Tarja Cronberg oli uudistuksesta
uutisen mukaan iloissaan. Hänen mielestään
tällä lailla poistuu viimein siviilipalveluksen
ja varusmiespalveluksen vastakkainasettelu, ja uutisessa todetaan
Cronbergin suuhun, että "siviilipalveluksen pituus ei liioin
ole enää rangaistuksen luonteinen".
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän sisältyy
tämä vakaumuksentutkintalautakunta, ja kun luin
tämän lautakunnan kokoonpanon, niin tässä itse
olisin sitä mieltä, että tähän
laitettaisiin enemmän näitä kirkon edustajia.
Tässähän todetaan vielä aika
hämäävästi: hallitus esittää näin, että mukana
on uskonnollisiin ja eettisiin vakaumuksiin perehtynyt, elikkä ei
tässä tarvitse olla välttämättä kuin
vähän perehtynyt niihin juttuihin, niin silloin
voisi olla tähän pätevä. Minusta pitäisi
olla hyvin vakaumuksellinen tällainen kirkon mies tai nainen
siellä, joka näkee sen siltä kantilta,
koska tämä viittaa enemmän leipäpappiin.
Minusta tämmöisiä ei tänne lautakuntaan tarvita.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä 140
ajattelin lukea muutamia siteerauksia tavoitteista suoraan, niin
että ne jäävät myöskin
pöytäkirjoihin. Tämä keskusteluhan
on ollut ihan hyvää ja asiallista tänään,
mutta tässä on hyvin paljon semmoisia seikkoja,
jotka vievät oikeaan suuntaan. Tämä ei
ole pieni edistysaskel, vaan tässä on selkeästi
useita positiivisia uudistuksia.
Ainoa semmoinen kohta, jota jotkut tuntuvat nyt vierastavan,
on se, mikä sanotaan etusivulla, että "siviilipalveluksesta
kieltäytymisestä seuraisi aina ehdoton vankeusrangaistus,
jonka määrä olisi puolet jäljellä olevasta
palvelusajasta". Minusta se on ihan oikein, että näin
tapahtuu, koska se perustuu kuitenkin kyseisen henkilön
omaan harkintaan ja meillä on lainsäädäntö olemassa tiettyjen
velvollisuuksien täyttämiseksi, joka koskee kaikkia
kansalaisia. Tässä on useita vaihtoehtoja vyörytetty
matkan varrella, mutta mikään niistä ei
kelpaa. Tietenkään siellä toisessa päässä ei
voi olla täysi vapaus, vaan siellä on sitten joku
sanktio, jonka tietää etukäteen. Kun
täällä joku edustajista vaan tuntui sanovan,
että tämäkin pitäisi poistaa,
niin siitä nyt olen vähän toista mieltä.
Mutta näistä yleisistä tavoitteista — se
on sivulta 20, jos haluatte lukea — niin voitte katsoa tätä samaa.
Tarkoitus on saada tämä laki vastaamaan perustuslainmukaisia
perusoikeuksia. Mikäs sen tärkeämpää kuin
että tämäkin laki teknisesti korjataan
sille tasolle, mille se pitää saada, ja silloin
esimerkiksi kansainvälisten sopimusten ihmisoikeuskysymykset
tulevat asiallisella tavalla tässä esille. Se
sovelletaan poikkeusoloihin ja siinä käsitellään
keskeisiä ongelmakohtia, jotka yritetään
modernisoida, ja näissä keskeisissä ehdotuksissa
erityisesti otetaan tämä poikkeusolojen aika esille,
niin kuin ed. Heinonen täällä omassa
puheenvuorossaan sanoi.
Myöskin liikekannallepanon aikaisesta siviilipalvelusvelvollisuudesta
määrättäisiin ihan selvästi
siviilipalveluskeskuksen kautta. Tämä on huomattava
vastaantulo sille ihmisryhmittymälle, joka vierastaa selkeää asevelvollisuusasiaa.
Minun ajatustapani mukaisesti tämähän
on hienoa, kun vielä lisätään
tähän se, että vakaumuksen laatua ei
enää tarvitsisi eritellä uskonnolliseksi
tai eettiseksi. Tietenkin jollain lailla ehkä se pitäisi
pystyä uskomaan, toteamaan tai kertomaan luotettavalla
tavalla, mutta tämäkin kaikki harkitaan tässä ihan
tarpeellisella tarkkuudella.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Oli hyvä, että ed. Heinonen
täällä siteerasi vihreiden puheenjohtajaa,
työministeri Cronbergia, että tiedetään,
mikä vihreiden kanta on tästä siviilipalvelusasiasta
nyt, että kaikki on kunnossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Sumuvuori teki hyvän
esityksen, ja haluan myös omalta puoleltani kannattaa tämän
asian lähettämistä ulkoasiainvaliokuntaan, koska
kaiken kaikkiaan kysymys aseellisesta tai yleensä kaikesta
maan puolustamisesta on yhä enemmän globaali kysymys
ja siihen liittyy asioita, joita ei maakohtaisesti eikä edes
maanosakohtaisesti ratkaista, vaan globaalisti. Tässä mielessä se
on kannatettava.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Edelliset hallitukset eivät ole päässeet yksimielisyyteen
siviilipalveluslain uusimisesta, vaikka tarve sen uusimiseen on
ollut yleisesti tiedossa ja myös yleisesti tunnustettu.
Tässä laissa on nyt otettu ratkaiseva askel,
ja se ratkaiseva askel on ennen kaikkea se, että vastakkainasettelu
nimenomaan asepalveluksen ja siviilipalveluksen välillä tämän
lain myötä loppuu. Uskon, että kaikki
tunnustavat sen, vaikka on kyseessä verrattuna lyhimpään
asepalvelukseen puolet pitempi aika.
Tässä myös tehdään
toinen tärkeä asia, joka on rajanveto siviilipalveluskeskuksen
ja Puolustusvoimien välillä. Toimintaa hallitsee
myös kriisiajan olosuhteissa siviilipalveluskeskus, mikä on mielestäni
erittäin tärkeää.
Kolmas tärkeä asia on se, että siviilipalveluksen
sisältöä kehitetään.
Tässä on istunut tämmöinen selvitystyöryhmä,
joka nyt on jo raporttia luonnostelemassa. Se merkitsee sitä,
että siitä kritiikistä, jota tänä päivänä on
nimenomaan osoitettu siviilipalvelusta kohtaan, päästään eroon.
Tässä lähdetään myös
siitä, että siviilipalvelusta voidaan käyttää laajan
turvallisuuskäsityksen sisällä, toisin
sanoen pelastustoimiin, väestönsuojelutoimiin
voidaan määrätä.
Tässä laki on, niin kuin sanottu, ensimmäinen askel,
ja tässä on vielä asioita, jotka on Suomen tämän
hetken tilanteessa katsottu tärkeiksi. Toinen on se, että kriisitilanteissa,
poikkeusoloissa, ei voida kiertää asevelvollisuutta
siirtymällä siviilipalvelukseen. Toinen on kysymys
tästä totaalikieltäytyjien tilanteesta,
joka myös on tässä. Tässä on
otettu kantaa, että asevelvollisuutta ei tämän
kautta voida välttää.
Näkisinkin, että tämä laki
suuntautuu tulevaisuuteen. Olemme tilanteessa, jossa kansainvälisesti
asevelvollisuuden merkitys on muuttumassa, ja niin kuin ed. Sumuvuori
mainitsi tässä, niin Puolustusvoimien komentaja
Kaskeala on ottanut esille asian, että siviilipalvelusta
tulisi kehittää ehkä aivan uusista lähtökohdista
lähtien. Olen tämän ajatuksen lämmin
kannattaja ja näkisinkin, että mitä enemmän
asevelvollisuus siirtyy valikoivampaan suuntaan, niin sen parempi
tilanne tulee olemaan tulevaisuudessa siviilipalveluksen kehittämisessä myös
siltä pohjalta, samalla kun totaalikieltäytyminen
käytännössä poistuu.
Tässä näkisin nimenomaan, että laki
on tulevaisuuteen suuntautunut, ja uskon, että se sen kautta
myös nyt parantaa siviilipalvelusmiesten ja -naisten konkreettista
asemaa, ei vähiten siksi, että nyt myös
asumiskustannukset tulevat korvattaviksi valtiolta, mikä on
mielestäni suuri askel. Voidaan vielä tulevaisuudessa
katsoa, mitenkä päästään
aivan täysimääräiseen korvaukseen, mutta
jo tämä askel on erittäin ratkaiseva
monen siviilipalveluspaikan näkökulmasta ja niiden
ihmisten näkökulmasta, jotka ovat itse joutuneet näitä kustannuksia
kantamaan.
Keskustelu päättyi.