6) Laki työttömyysturvalain 13 ja 16 §:n muuttamisesta
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Yhteiskunnasta nousee jatkuvasti vaatimuksia palkansaajien
työssäolo- ja paluuehtojen lyhentämiseksi.
Tälle lakialoitteelle on selvä tilaus, koska uudistus
helpottaisi peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea
saavien, usein pätkätöitä tekevien
työttömien paluuta peruspäivärahan
tai ansiosidonnaisen päivärahan piiriin. Tämä taitaa
olla tämän hetken suurin ongelmakohta, mikä työttömien
lyhytaikaisiin pätkätöihin liittyy. Ihmiset pitää saada
ottamaan työtä vastaan, mutta ei saa lähteä sille
tielle, että aletaan taas heikentää työttömyysturvaa.
Leikkausten sijaan pitää miettiä, onko
työssäoloehto liian pitkä ja aiheuttaako
se nykyisellään ongelmia, esimerkiksi syrjäytymistä.
Olenkin vakaasti sitä mieltä, että työssäoloehdon
lyhentäminen 10 kuukaudesta takaisin 6 kuukauteen pitäisi
hyväksyä osaksi valtiovallan toimia vähentää köyhyys-
ja syrjäytymisriskiä.
Koko aloite lähti siitä, että vuonna
1996 laman pakottamana työttömyysturvalakia muutettiin
niin, että työssäoloehtoa pidennettiin
entisten 6 kuukauden sijaan 10 kuukauteen. Se oli niissä oloissa
jotenkin selitettävissä, ja väitettiin, että se
on oikea päätös. Mutta nyt, kun on tultu pois
vaikeasta lamasta, työttömyysturvan pitäisi tältä kohdin
palautua entiselleen, sen on käytäntö osoittanut.
Leikkausten yhteydessä tehty työssäoloehdon
pidentäminen 10 kuukauteen on osoittautunut monille ensi
kertaa työmarkkinoille tuleville ja pitkäaikaistyöttömille
kohtuuttoman pitkäksi ajaksi luoda sellaisia työsuhteita, että he
voisivat päästä korkeamman ansiosidonnaisen
päivärahan piiriin.
Aloitteen merkitys korostuu oikeanlaisten työsuhteitten
solmimisen mahdollisuuden parantumisena. Viime aikoina työmarkkinoilla
kielteinen piirre on ollut huonosti palkattujen, epäsäännöllisten,
osa-aikaisten työsuhteitten lisääntyminen.
Niissä työntekijä on tuntenut olonsa
turvattomaksi ja työnantajapuoli on voinut kohtuuttomasti
käyttää hyväkseen etulyöntiasemaa. Työttömyys
on edelleen suuri ongelma Suomessa, eikä sitä hoideta
kuntoon hetkessä. Siksi pitää pyrkiä helpottamaan
ihmisten työllistymistä, mihin tämäkin
aloite tähtää.
Tekemäni aloite on tehokas keino torjua köyhyyttä ja
syrjäytymistä. Tällaisia toimia valtiovallalta
odotetaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Tänä päivänä Eduskuntatalon
edessä ja Eduskuntatalossakin pidetyssä seminaarissa
työttömät kertoivat ongelmiaan ja toivat
omia näkökohtiaan, miten työttömyysturvaa
ja työnsaantioikeuksia pitäisi parantaa.
Ansiosidonnaisen työttömyysturvan ansaintaehdon
nostaminen 6 kuukaudesta 10 kuukauteen pudotti joukkomitassa työttömiä ansiosidonnaiselta
työttömyysturvalta työmarkkinatuelle. Tämä merkitsi
samalla sitä, että kymmeniätuhansia työttömiä joutui
turvautumaan myöskin kunnalliseen toimeentulotukeen. Heidät
pudotettiin niin sanottuun syvään köyhyyteen.
Kun tätä lakiesitystä eduskunnassa vuonna
95 käsiteltiin, jo silloin tiedettiin, että tässä tulee
näin käymään. Silloin väitettiin,
että tällä kannustetaan työttömiä ja
sitä kautta edistetään työllistymistä.
Silloin unohdettiin se, että työpaikkoja, joihin
työttömät hakeutuisivat töihin,
ei ole olemassa, ja sama asia on myöskin nyt. Nyt erilaisia
kannustustoimenpiteitä jälleen suunnitellaan työttömille
mutta unohdetaan se, että avoimia työpaikkoja,
joihin työttömät voisivat hakeutua, ei
ole. Ei enempää valtiovarainministeri Niinistö kuin
kukaan muukaan ministeri ole täällä kertonut
niistä firmoista, yrityksistä, kunnista tai kuntainliitoista,
jotka ottaisivat suuremmassa määrin uusia työntekijöitä.
Erityisesti pitkäaikaistyöttömät ovat
pudonneet ansiosidonnaisen työttömyysturvan ulkopuolelle
ja joutuneet sitten työmarkkinatuelle ja sitä kautta
toimeentulotukiasiakkaiksi. Heidän nöyryytystään
edelleenkin jatketaan. Heillä on monella jopa useiden kymmenien
vuosien työhistoria takanaan, ja on täysin väärin,
että ihmisiä tällä tavalla nöyryytetään.
Pääministeri Lipponen lupasi ensimmäisen hallituksen
ohjelmassa, että työttömyys puolitetaan.
Silloin 1995 työttömiä oli 460 000.
Tänä päivänä huhtikuun
työvoimaministeriön tilaston mukaan tänä vuonna
työttömiä oli 297 000. Näistä työttömistä valtaosa
on joko peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella
tai sitten vailla minkäänlaista työttömyysturvaa.
Näin ollen ed. Kankaan lakialoite siitä, että ansiosidonnaisen
työttömyysturvan ansaintaehto pudotettaisiin takaisin 10
kuukaudesta 6 kuukauteen, on kannatettava ja oikea ratkaisu sille,
että ihmiset pääsisivät tästä nöyryyttävästä toimeentulotuen
hakemisesta sellaiselle työttömyysturvalle, joka
takaisi edes minimitoimeentulon. Nykyinen työmarkkinatuki, joka
on 127 markkaa päivässä, on täysin
riittämätön kunnolliseen toimeentuloon.
Siinä mielessä vasemmistoliiton tavoite, jota
vasemmistoliitto on esittänyt, että perusturvaa
korotetaan vähintään 10 markalla päivässä,
olisi enemmän kuin tarpeellinen. Se tulisi toteuttaa välittömästi.
Työttömien toimeentuloon liittyy monia muitakin
ongelmia. Samalla kun uudet lait astuivat voimaan 96, ne myöskin
heikensivät monilta muilta osin työttömien
toimeentuloa, ja näin ollen nyt korkeasuhdanteen aikana
olisi vihdoinkin parannettava myöskin kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien ihmisten toimeentuloa madaltamalla sitä kynnystä,
jolla he pääsevät töihin, lisäämällä työkuntien
työllisyysmäärärahoja ja samalla
myöskin parantamalla työttömyysturvaa.
Yksi keskeinen asia on se, että harkinnanvaraiselta
työmarkkinatuelta työttömät
voisivat saada ansiosidonnaista työttömyysturvaa,
joka kertyisi sitten lyhyemmistäkin työsuhteista,
ja 6 kuukauden ansaintaehto olisi välttämättä saatettava
voimaan mahdollisimman pian. Myöskin SAK otti kannan, että työssäoloehto
pitäisi alentaa 6 kuukauteen. Se on mielestäni
oikea lähtökohta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Salissa ovat työväenliikkeen
vankat voimat paikalla näköjään,
kun tätä seuraa. Jostain syystä porvareita
ei näköjään kiinnosta koko juttu,
vaikka odottaisi, että kun oppositio täällä aina
hallitusta haukkuu, tässä voisi olla nyt tukemassa
esitystä, vaan ei sen puoleen, näilläkin
voimilla toimeen tullaan.
Ed. Kangas on tehnyt hyvän aloitteen, ja itse olen
allekirjoittaneiden joukossa siitä syystä, mitä ed.
Kuoppa puhui. Tässä on edellisinä vuosina
tehty virheitä. Virkamieskunnassa tuntuu olevan ihmeellinen
asenne, työministeriössä ja sosiaali-
ja terveysministeriössä, että joissakin Suomen
kylissä ja kaupungeissa on hirveän paljon työpaikkoja
olemassa ja työttömät ihmiset vain lusmuilevat
ja koettavat väistellä näitä.
Tänä päivänä viimeksi
kuultiin työttömien tilaisuudessa, jossa itse
olin paikalla, kun yksi alle viisikymppinen naisihminen kuvasi tilannetta
niin, että hänen varmaan pitää käydä kirkkoherranvirastossa
muuttamassa numeroita syntymätodistukseen tai vähintäänkin
muuttaa nimensä, koska hän ei ole Miia eikä Tiia
vaan Eila. Heti sillä perusteella tulee ikäsyrjintää,
kun hän lähettää anomuksen,
koska lähiaikoina ei ole ketään ristitty
Eila-nimiseksi.
Hän itse kertoi kokemuksesta, että oli hakenut kahteen
työpaikkaan. Toisessa oli 180 hakijaa ja toisessa vähän
yli 100, mikä kuvaa sitä, että ihmiset
olisivat valmiita tulemaan töihin mutta työpaikkoja
ei ole olemassa. Nyt kepityslinja, mikä näköjään
on muodostunut yleiseksi, on vähän hellävaraisempaa
ja hienompaa ja nätimmin kuvattua, mutta tietyn tyyppistä keppiä annetaan työttömille,
ja se näyttää jatkuvan. Se asenne näkyy
monessa. Se näkyy siinäkin, kun ollaan kehittämässä uutta
työnetsijäjärjestelmää,
johon pannaan mahdollisesti 100 miljoonaa markkaa rahaa, ikään
kuin jossakin kellareiden loukoissa ja kulmien takana olisi piilossa
työpaikkoja — niitä pitää ihan
niin kuin etsimällä etsiä. En tiedä,
löytyykö jopa vainukoiria, työnvainuajia,
kun on huumekoiriakin, olisi tällaisiakin, joilla etsitettäisiin,
haistatettaisiin, missä työtä mahtaa
piilossa olla. Olen ymmärtänyt sillä tavalla,
että normaalityöpaikat — erikseen ovat
erikoisalat, joiden paikat eivät välttämättä täyty,
koska niissä on niin kovat vaatimukset — täyttyvät
aika nopeassa aikataulussa. Pidemmässä pelissä voi olla
käymässä sillä tavalla, että kun
ihmiset tarpeeksi pitkään ovat työttöminä,
he joutuvat niin loitolle työelämästä ja
menettävät työkykyään, että jatkossa
voi olla jopa sellainen tilanne olemassa, jos emme osaa tarpeeksi
nopeasti tehdä toimenpiteitä, että nämä ihmiset
ovat — en käytä sanaa "syrjäytyneitä" — jossakin
kauempana eikä heistä ole enää työelämän
piiriin.
Sen takia minusta työssäoloehtokysymys pitää saada
ratkaistua tai sitten järjestää niin,
että kunnan tai yksityisen työllistämisvelvoite
on 10 kuukautta. Tosin siihen palaa turhan paljon valtion varoja,
yhteisiä veromarkkoja, mutta sitten järjestetään,
että ihmisillä on työtä se aika,
jolloin päästään takaisin siihen.
Se on toinen vaihtoehto. Mutta tämä olisi paljon
helpompi ja yksinkertaisempi, eikä olisi niin paljon keskustelua herättävä erinäköisten
kilpailua vääristävien tekijöiden
vuoksi, mitä uskon syntyvän, jos yrityksiin käydään
työttömiä valtion varoin palkkaamaan.
Toinen isompi kysymys työttömyysturvassa on
sovitellun päivärahan ongelma. Minusta samassa
yhteydessä, kun näitä valmistellaan vähän nipuissa
kolmikantaisessakin jatkossa — ja toivottavasti valmistellaan — se
järjestelmä pitäisi purkaa ja palata
ennen vuotta 94 olleeseen tilanteeseen, jolloin se oli huomattavasti
helpompi. Ei ollut byrokratiaa, jota nyt pyöritetään.
Silloinhan jouduttiin työttömyyskassoihin palkkaamaan,
en tiedä, montako, mutta todennäköisesti
Suomessa jopa satoja henkilöitä pelkästään
laskentatyöhön. Kun ihmiset lähettävät
palkkatodistuksia ja lasketaan edestakaisin, montako tuntia ihminen on
ollut työssä ja miten se koko neljän
viikon ajalta vähentää hänen
päivärahaansa, jos on satasen hankkinut, tämä on
ihan täydellisen pöljä järjestelmä.
Sillä tavalla se tietysti työllistäisi,
ja laman aikana oli hyvä, että se työllisti
työttömyyskassoja, mutta on järjetöntä,
että tehdään paperinpyörittäjiä,
kun muuhunkin työhön tarvittaisiin ihmisiä.
Sen takia odottaisi, kun on tapahtumassa neuvottelua, että tästä voisi
edes sosiaali- ja terveysministeriö luopua. Työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan kokouksessa kysyin asianomaiselta
valmistelleelta virkamieheltä, voisiko virkamies tunnustaa
tässä tapahtuneen virheen, eikö virheestä pitäisi
ottaa opiksi ja korjata se ja jatkossa tuoda esityksiä,
jotka ovat järkeviä, joissa päinvastoin
purettaisiin byrokratiaa ja helpotettaisiin ihmisten elämää ja
pätkätyön ottamismahdollisuutta. Virkamiehen
vastaus oli sen tyyppinen, että virhettä on vaikea
tunnustaa eikä tässä mitään
virhettä ole sattunutkaan, jos kuvaisi näin lyhyesti,
vaan se on tietoinen valinta. Tietoinen valinta näyttäisi
menneen väärään suuntaan, jos se
näin on haluttu.
Sen takia ihan näillä puheilla kannatan aloitetta
vahvasti. Toivon, että eduskunta nopeuttaisi kolmikantatyöskentelyä siinä mielessä,
että hyväksyisi tämän, koska
tämä on ammattijärjestöjen esityksen
mukainen. Uskon, että ammattijärjestöpuolella
tätä vastaan ei tule olemaan toinen kanta elikkä palkansaajapuoli
ei tule panemaan hanttiin. Kolmas kanta, työnantajapuoli,
voi laittaa, koska tämä heille jonkin verran maksaa, mutta
siellä näyttää olevan varaa
maksaakin, kun katsoo niitä optioita ja voitonjakotilanteita,
joita tapahtuu. Sen takia voisi vähän sitä kolmatta kantaa
runnoen tehdäkin, jotta eduskunta ottaisi vallat käsiinsä ja
tekisi palkansaajajärjestöjen kannan mukaisesti,
mitä ed. Kangas tässä esittää.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Ansiosidonnaisen työttömyysturvan
työssäoloehdon pidentäminen kuudesta
kuukaudesta kymmeneen kuukauteen on johtanut siihen, että työttömien
enemmistö on pudonnut hyvin pienelle peruspäivärahalle
tai työmarkkinatuelle. Pudonneita työttömiä on
jo 180 000. Niinpä tämä ratkaisu pidentää työssäoloehtoa
onkin yksi keskeisimpiä köyhyyden aiheuttajia
Suomessa, koska sillä peruspäivärahalla
tai työmarkkinatuella ei vain kerta kaikkiaan elä.
Silloin 1996, kun lakia säädettiin, ay-liike
alistui tähän ratkaisuun pidentää työssäoloehtoa.
On hyvä, että ay-liike on nyt muuttanut kantaansa
tai ottanut terävästi kantaa sen puolesta, että pitää korjata
tämä virhe. Ed. Kankaan lakialoite on siis linjassa
paitsi työttömien tarpeitten ja esitysten kanssa
myös ay-liikkeen ehdotusten kanssa. Siksi se ansaitsee
tulla käsitellyksi nopeasti.
Samassa yhteydessä on korostettava myös peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen korottamisen tarvetta jälleen.
Sitä vasemmistoliitto on ehdottanut, ja tässä esityksessä pysymme.
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat
jatkossakin, vaikka työssäoloehto muuttuisikin
lyhemmäksi, monien työttömien kohtalo.
Nykyisellä peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella
ei, niin kuin sanottu, todellakaan mitenkään voi
elää. Kympin korotus, jota vaadimme, on vähin,
mitä pitää saada.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kiitän edustajatovereita saamastani
kannustuksesta.
Keskustelu päättyy.