7) Laki työntekijäin eläkelain 9 §:n
muuttamisesta
Pekka Kuosmanen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Laki työntekijäin eläkelain
9 §:n muuttamisesta on tämä allekirjoittaneen
ensimmäisenä allekirjoittamana lakialoite.
Arvoisa puhemies! Suomessa on lähes 1,5 miljoonaa eläkkeensaajaa.
Määrän ennustetaan kasvavan seuraavan
10 vuoden aikana 1,6 miljoonaan. Silloin eläkeläisiä on äänestysikäisestä väestöstä
selvästi
yli kolmannes. Eläkeläiset eivät ole
tähän mennessä valvoneet etujaan aktiivisesti,
mutta tänä vuonna aktiivisuus on maakunnissa lisääntynyt
ja eri eläkeläisjärjestöjen
yhteistoiminta on entisestään tiivistynyt, eikä ihme,
sillä eläkeläisten asiat eivät
ole kohdallaan. Eläkkeitä on leikattu perusteettomasti
ja niitä myös verotetaan ankarammin kuin palkkoja.
Esimerkiksi tuloluokassa 1 417 euroa kuukaudessa eläkeläinen
maksaa vuodessa veroja lähes kuukausitulonsa verran enemmän
kuin saman tason palkansaaja. Verotuksessa on tasapuolisuus unohdettu
eläkeläisten tappioksi. Parantamista siis riittää yllin
kyllin. Sen vuoksi olenkin tehnyt lakialoitteen, jonka tarkoitus
on puuttua taitetun indeksin aiheuttamaan epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen.
Lakialoitteessa ehdotetaan työntekijäin eläkelakia
muutettavan siten, että eläkkeissä siirrytään
takaisin indeksiin, jossa sekä palkkakehityksen että hintakehityksen
osuus on molemmissa 50 prosenttia. Tämän lakialoitteen
on allekirjoittanut yhteensä 66 kansanedustajaa kaikista
tässä talossa vaikuttavista puolueista. Poliittista
tahtoa Suomen eduskunnasta eläkeläisten aseman
kohentamiseksi siis kyllä löytyy.
Kun nykyinen eläkejärjestelmä rakennettiin, eläkkeet
seurasivat palkkaindeksin muutoksia. Poliittisin päätöksin
päädyttiin niin sanottuun taitettuun indeksiin,
jossa hintatason muutoksen painokerroin on 80 ja ansiotason muutoksen
vain 20 prosenttia. Tämä ja muut eläkejärjestelmän heikennykset
ovat aiheuttaneet sen, että vuonna 1993 eläkkeellä olleitten
työeläkkeen reaaliarvo eli ostovoima on jäänyt
13 vuoden takaiselle tasolle, kun taas palkkojen ostovoima on kasvanut runsaat
30 prosenttia. Eläkkeensaajien tulot siis kehittyvät
huomattavasti muuta väestöä hitaammin.
Kaikkein heikoimmilla indeksin osalta ovat pelkkää kansaneläkettä saavat,
sillä heidän eläkkeensä kehittyy
ainoastaan hintaindeksin verran. Työeläkejärjestelmän
peruslähtökohdan pitäisi kuitenkin kaiken
järjen mukaan olla se, että eläke on
ansaittu ja maksettu palkka jo tehdystä työstä,
sillä ihmisen on tultava toimeen eläkkeellä ollessaan.
Arvoisa puhemies! Kansalaisia on peloteltu eläkepommilla.
On syytä kysyä, mitä perusteita tällaisella
pelottelulla on, kun työeläkerahastot kasvavat
varsin ripeästi. 10 vuotta sitten työeläkevaroja
oli 34 miljardia euroa, tämän vuoden maaliskuussa
noin 107 miljardia euroa, ja 30 vuoden kuluttua niitä on
alan asiantuntijoitten arvion mukaan 200—280 miljardia
euroa. Siirtymällä takaisin puoliväli-indeksiin
työeläkkeet korottuisivat noin 1 prosentilla.
Työeläkevaroista korotus ottaisi noin 140 miljoonaa
euroa vuodessa eli 0,15 prosenttia vain. Rahan puutteella indeksivääryyttä ei
siis voi millään perustella.
Nyt on aika muuttaa kurssia eläkeläismyönteisemmäksi
täällä eduskunnassa. Kokoomus teki hyviä esityksiä eläkeläisten
aseman kohentamiseksi viimeviikkoisen puoluekokouksen seniorikannanoton
yhteydessä, mutta niiden lisäksi muun muassa tämän
eläkeindeksin vääryyden korjaaminen on
siitä huolimatta välttämätöntä.
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteeni kuuluu:
"Laki työntekijäin eläkelain 9 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Työeläkkeiden tarkistamiseen käytettävää indeksiä huononnettiin
vuonna 1996 siirtymällä niin sanottuun taitettuun
indeksiin. Alle 65-vuotiailla oli indeksi, jossa palkkakehityksen
osuus oli 50 prosenttia hintakehityksen osuus oli samoin 50 prosenttia.
65 vuotta täyttäneiden eläkeläisten
indeksissä palkkakehityksen osuus oli 20 prosenttia ja
hintakehityksen vastaavasti 80 prosenttia. Vuoden 2005 alusta lähtien
on sovellettu vain yhtä indeksiä. Tämä tarkoittaa
sitä, että kaikki maksussa olevat työeläkkeet
on sidottu indeksiin, jossa palkkakehityksen osuus on 20 prosenttia
ja hintakehityksen osuus 80 prosenttia.
Eläkkeiden tarkoitus on turvata eläkkeelle
jääneiden henkilöiden toimeentulo. Siten
olisikin kohtuullista, että myös eläkeläisten
tulokehityksessä otettaisiin huomioon yleinen taloudellinen kehitys
ja tulotason nousu. Taitettu indeksi huonontaa vuosi vuodelta työeläkkeiden
palkkoihin suhteutettua ostovoimaa, koska siinä huomioidaan
ainoastaan 20 prosenttia palkkojen noususta. Työeläkejärjestelmän
peruslähtökohdan pitäisi kuitenkin olla
se, että eläke on ansaittu ja maksettu palkka
jo tehdystä työstä. Tällä hetkellä indeksihuononnuksen
vuoksi eläkkeensaajien tulot kehittyvät huomattavasti
muun väestön tuloja hitaammin.
Taitettu eläkeindeksi otettiin käyttöön
lamavuosien säästökeinona, mutta talouden
ja tulojen kasvun myötä sille ei enää ole
perusteita. Eläkeläisten oikeudenmukaisen kohtelun
vuoksi on kaikissa eläkkeissä syytä siirtyä takaisin
indeksiin, jossa sekä palkkakehityksen että hintakehityksen
osuus on 50 prosenttia. Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen
- - ."
Tämän lakialoitteen on allekirjoittanut 66
kansanedustajaa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olen yksi näistä 66:sta
tämän lakialoitteen allekirjoittajasta,
ja sen takia haluan näistä eläkeläisten
eläkemaksuista ja niihin liittyvistä seikoista
muutamia asioita ottaa esille.
Ensinnäkin ihan yleisesti jos ajatellaan eläkkeitä,
niin tunnettuahan useimmille on se, miten Bismarck aikanaan määritteli
eläkeikärajan. Hän kysyi, missä iässä keskimäärin
ihmiset Saksassa ja Preussissa kuolevat, ja kun hänelle
vastattiin, että noin 65-vuotiaana, niin hän sanoi,
että silloin alkaa siis eläkeikä. Tämä oli
tämmöinen hyvin brutaali tapa ajatella, mitä ihmiset
eläkkeellä tekevät.
Harvempi sen sijaan tietää, että silloin
kun eläkejärjestelmä tuli voimaan 1960-luvun
alussa, siinä yhteydessä indeksi oli 100 prosenttia
pitkän aikaa. Se oli täysin palkkakehitykseen
sidottu. Vasta myöhemmin tuli tasaindeksi, kaiketi joskus
90-luvun puolivälissä, mahdollisesti aikaisemmin,
minä en sitä ihan tarkkaan tiedä — tuli
varmaan aikaisemmin, koska sittenhän tuli tämä taitettu
indeksi, joka hiipi vähitellen sisään, niin
että se oli ensin niiden kohdalla, jotka olivat eläkkeellä ja
yli 65-vuotiaita, ja sitten vähitellen siitä se
laajentui, ja kaikki me tiedämme tämän kehityskulun,
missä me tänään tämän
asian suhteen olemme. Eli sitä mukaa kuin entistä enemmän
ihmisiä on siirtynyt eläkkeelle, sitä selkeämmin
indeksijärjestelmän kautta on haluttu säädellä maksuun
menevän eläkkeen määrää.
Sitähän tämä prosessi ilman
muuta tarkoittaa.
Näin tietysti voidaan tehdä, ja kansantalous
ja koko työelämä, yritysmaailma huomioiden
totta kai täytyy muistaa, mistä ne rahat tulevat. Mutta
ihan yhtä lailla minusta täytyy kyllä myöskin
muistaa, ketkä tätä eläkettä nyt
sitten saavat ja missä käsityksessä nämä ihmiset
ovat. He ovat siis eläkeläisiä, työnsä tehneitä ihmisiä.
Silloin kun Toivo Pentikäinen — jonka kuolinilmoitus
muuten oli tänään lehdessä,
hän on korkeassa iässä kuollut, hänellähän
oli hyvin suuri ansio tämän järjestelmän
luomisessa — oli luomassa tähän järjestelmää,
lähdettiin liikkeelle siitä, että täysitehoinen
eläke on 66 prosenttia palkasta ja siitä maksuun
menevästä osasta tulee vielä vero. Tämä on
kauan sitten taakse jäänyttä aikaa. Tällä hetkellä taitaa
olla niin, että se on alle 50 prosenttia palkasta keskimäärin.
Se riippuu vähän siitä, miten näitä summia
heitellään. Minä en niitä tähän
halunnut nyt kaivaa. Mutta alaspäin on joka tapauksessa
tultu.
Eli tavallaan tästä yleisestä periaatteesta
on jo näiden numeroiden valossa luovuttu. Indeksiä on muutettu
pitkässä juoksussa. Myöskin on muuttunut
se periaate, että eläke on myöhemmin
maksuun tulevaa palkkaa, että se on maksetun palkan jatke,
joka otetaan ja rahastoidaan ja maksetaan takaisin. 25 prosenttia
otetaan nykyisin rahastoista ja 75 tulee suoraan työnantajamaksuina. Näitä isoja
rahavirtoja on ohjailtu kuitenkin koko ajan siihen suuntaan, että vähitellen
se, joka sen kaiken sitten saa itsellensä, saa vähemmän
kuin aikaisemmin.
Ostovoima puhuu ihan samaa kieltä: on ihan selvä asia,
että samoin on ostovoiman osalta. Vaikka se vähän
kehittyy eläkeläistenkin kohdalla tämän
taitetun indeksin ansiosta, niin hyvin nihkeästi verrattuna
siihen, miten palkoille käy. Palkathan ovat nousseet viimeisten
vuosien aikana, vuodesta 1996 vuoteen 2004, yli 40 prosenttia. Samana
aikana eläkkeet ovat nousseet noin 17 prosenttia.
Varmasti on myös muutamia muita seikkoja, arvoisa puhemies, joita pelkästään
ihan tiukasta eläkepolitiikan yleisestä sisällöstä voidaan
jo ottaa neuvottelupöytään, ja jos siinä on
rauhallinen neuvottelija, niin hän ymmärtää,
minkä takia eläkeläiset ovat näin ärtyneitä.
Tässä suomalaisessa eläkejärjestelmässä on kysymys
oikeudenmukaisuus-käsitteestä. Suomalaiset ymmärtävät
aivan hyvin, jos heille sanotaan, että teidän
eläkettänne pitää pienentää, indeksit
laitetaan semmoisiksi, että eläke taatusti pienenee
ja nälkäkurki tulee. Mutta kukaan ei ole sanonut
näin, vaan kaikki puhuvat toisinpäin, ja viisaista
eläkkeellä olevista aktuaareista, suurlähettiläistä,
professoreista, insinööreistä, ekonomeista,
tuomareista, jotka ovat kouluja käyneitä ihmisiä,
lukevat lainsäädäntöä ja
tietävät nämä perusteet, toiset
ovat sydänjuuriaan myöten loukkaantuneita siitä,
että Suomi kutsuu itseänsä oikeusvaltioksi
eikä ole saatu sitä, mikä aikanaan olisi
pitänyt saada. Voidaan miettiä, mihin varsinkin
silloin lamavuosina esimerkiksi meidän eläkerahastojamme
käytettiin, oliko se mahdollisesti edes oikea tapa vai
oliko se vaan keino, jolla Suomi pidettiin pinnalla. Onneksi pysyimme pinnalla.
Eli tässä on arvostus mukana, tässä ovat
oikeudenmukaisuuskysymykset taustalla. Se pitäisi erityisesti
tässä salissa minusta meidän muistaa.
Se ymmärretään aina arvostusasiana, joka
on joko positiivinen tai negatiivinen, ja nyt kun siihen liitetään
esimerkiksi professori Sirkka-Liisa Kivelän tutkimukset,
joilla sinänsä ei eläkemaksun kanssa
ole mitään tekemistä, tai se omaishoitajaselvitys,
josta aikaisemmin täällä puhuin, niin
entistä enemmän tulee lunta tupaan niinpäin,
että eläkkeellä olevat ihmiset ymmärtävät, että heitä ei
hoideta, vaikka monessa asiassa heitä hoidetaan, heitä tuetaan
ja yritetään myöskin pitää heidän
eläkekehityksensä edes jonkinlaisena.
Mutta tämä poliittinen voima on erittäin ärtynyt
kentällä: 1,3 miljoonaa ihmistä. Viisas
päättäjä ottaa sen aina huomioon,
ja viisas päätös ei välttämättä ole
se, että kaikki loput rahat jaetaan sille ryhmälle,
joka on ärtynyt tästä asiasta. Mutta
tämä täytyisi ratkaista rakentavalla
tavalla. Kyllä ostovoima täytyisi saada semmoiseen asentoon,
että se paremmin seuraa ajan kulkua, ja silloin noudatettaisiin
sitä isoa periaatetta, joka on ollut työeläkejärjestelmässä,
että ihmisen siirryttyä täysin palvelleena
täysitehoiselle eläkkeelle eräässä mielessä hänen
elintasonsa säilyisi sillä samalla tasolla eikä niin,
että se kuihtuu selkeästi vuosi toisensa
jälkeen. Tämä on ollut iso, selkeä periaate.
Nyt siitä on ilman sen suoraselkäistä sanomista
täysin luovuttu, ja minusta se on erittäin ikävää tässä asiassa.
Sen takia kannatan muun muassa tätä ed. Kuosmasen
ehdotusta. Poliittisesti minusta vaan näyttää Suomessa
siltä, että tämä indeksi näin ymmärrettynä on
tiensä päässä. Tässä salissa
on meidän 200:n joukossa niin paljon ihmisiä,
jotka ovat joko sanoneet jyrkästi jotain muuta aikaisemmin
tai ovat olevinaan täysin oikeassa ja väittävät,
että tämä ei ole mahdollista ja meillä menee
talous sekaisin ja firmat nurin ja TEL-maksut nousevat taivaisiin
ja vaikka mitä. Mutta mitään niitä asioita
ei ole huolellisesti tarkasteltu tässä agendapöydällä.
Tämä avainhan menee kuitenkin vaan niin, että indeksitarkastelu
tehdään jotenkin uudella lailla. Yksi positiivinen
ratkaisu, jota nyt erityisesti toivoisin, että kukin omissa
puolueryhmissään sitten tutkisi, on se, että eläkeläisille
järjestettäisiin oma uusi indeksi. Muun muassa
valtiovarainministeri Heinäluoma vaalien alla teki tämmöisen
ehdotuksen julkisuuteen. Hän ei ole kertaakaan sen jälkeen
siitä puhunut, mutta hän on joka tapauksessa ehdottanut,
että tämmöinen pitää tehdä.
Sehän tarkoittaa silloin eläkeläisten indeksikopan
tai jonkun muun vastaavan käsitteistön avaamista.
Nyt tarkastetaan ihan uudestaan ne tuotteet, mitkä siihen
varsinaiseen kulutusindeksiin otetaan mukaan, jotka ovat eläkeläisille
tyypillisiä kulutustavaroita, tuotteita, palveluja, mitä tahansa
hyödykkeitä.
Minusta tämä ei edes riitä, että se
kori valitaan huolellisesti kohderyhmän mukaan. Jos halutaan olla
suoraselkäisiä tässä, niin kuin
Suomessa monessa mielessä halutaan olla, niin silloin tämmöinen
kori pitäisi tarkastella, puhemies, kolmen vuoden välein,
ja tämä ei ole mikään minun
pikku-Eeron ehdotus, vaan tämä on esimerkiksi
Itävallan valtion tapa. Siellä kolmen vuoden välein tarkastellaan
maksussa olevien eläkeläisten indeksikehitys suhteessa
palkkoihin ja hintoihin. Siellä valtioneuvosto ottaa koko
sen kakun haltuunsa kolmen vuoden välein. Meillä yritetään tämä tuupata
sivuraiteelle. Kun itse ollaan alle nelikymppisiä, niin
ajatellaan, että kyllä ne jotenkin hoituvat siellä,
eikä uskalleta sanoa niin kuin asia on; määrätään
joku indeksi, ja sitten se on niin kuin lopun ikää se
sama riippumatta siitä, miten kaikenlaiselle palkka- ja
hintakehitykselle kaikkinensa käy.
Tämä on iso, erittäin haastava asia,
mutta kipukynnyksen yli me olemme tässä menossa. Tämä on
taatusti ensi vaaleissa iso keskustelun aihe ja sillä lailla
erilainen iso keskustelun aihe kuin koskaan aikaisemmin, että siinä yhteydessä pelkillä
lupauksilla
ei päästä vaan ne lupaukset ja selvitykset
pitää tehdä niin, että niiden
perusteella voidaan myöskin tehdä positiivinen
ratkaisu tähän kaikkeen.
Oikeastaan lopetan, arvoisa puhemies, vaan semmoisella havainnolla,
johon en edes vakuutusaktuaareilta ole saanut vastausta. Kysymys koskee
sitä, että kun vakuutusrahastopääoma nousee
tietyllä, aika jyrkällä kulmakertoimella ja
on yli 100 miljardia, niin kuin ed. Kuosmanen täällä sanoi
aivan oikein, senhän täytyy olla iso puskuri maksussa
olevia eläkemenoja vastaan. Mutta minkä takia
kulmakerroin on koko ajan kasvava? Mihin muualle niitä rahoja
tarvitaan kuin itse asiassa tulevien eläkkeiden suojaamiseksi?
Jos siellä on varaa, niin se on yksi tapa jotenkin tasapainottaa
ja purkaa joku pieni osa, esimerkiksi tämä ed.
Kuosmasen lasku. Minä olen saanut samanlaisia tietoja,
että tasaindeksi vaikuttaisi tämän vuoden
kaikissa eläkkeissä noin 150 miljoonaa euroa keskimäärin, joka
summa on 0,15 prosenttia koko siitä rahastosta. Toisin
sanoen se ei ole mikään taloudellinen
asia, niin kuin ed. Kuosmanen sanoi, vaan sen takana on
jotain muuta.
Siis iso, vaikea, monipuolinen kokonaisuus. Viisautta ja harkintaa
siihen tarvitaan, ja ratkaisun täytyy olla semmoinen, että se
henkii arvostusta ja oikeudenmukaisuutta ja myöskin TELin periaatteet
siinä toteutuvat.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Lyhyesti vaan paikaltani:
Ed. Kuosmasen aloitteesta on tämä indeksialoite
nyt jätetty eduskunnalle, ja tietysti se on erittäin
kannatettava sinänsä. Mutta haluaisin vaan tuoda
esille nyt sen seikan, että jos tämä nyt ei
kuitenkaan toteudu, että indeksi tarkistettaisiin suhteessa
palkkojen ja hintojen osalta, 50 prosenttia kummankin osalta, jos
ei tämä nyt onnistu, niin ainakin se, mitä ed.
Akaan-Penttilä jo äsken puheenvuorossaan toi esille,
pitäisi toteuttaa, niin että tämän
korin sisältöä, missä ovat ne tuotteet,
hyödykkeet, palvelut, mitä eläkkeensaajat
tavallisesti tarvitsevat elämässään,
tarkistettaisiin vielä niin, kuten ed. Akaan-Penttilä ihan ansiokkaassa puheessaan
totesi, että sen korin sisältö ja myöskin
ne painotukset, mitä siellä korissa näitten
eri tuotteitten, hyödykkeitten välillä on,
vielä tarkistettaisiin esimerkiksi kolmen vuoden välein.
Tämä olisi sellaista eläkeläisten
huomioon ottamista, jonka varmasti eläkeläiset
itsekin ymmärtäisivät ja hyväksyisivät
meiltä täältä eduskunnasta tapahtuvaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu kuin puhuttaisiin monista eri
asioista, nimittäin että unohdetaan asioita. Tämä indeksihän
tässä suuressa eläkeuudistuksessa, kun
muutettiin eläkkeellepääsyikiä,
oli tapetilla ja käsittelyssä. Silloinhan tapahtui
sillä tavalla, jotta muutettiin niin, että voi
jäädä 63-vuotiaana eläkkeelle
mutta voi jatkaa 68:aan. Tehtiin tämmöinen kiihdytyskaista,
jotta jos on mahdollista ja jaksaa, niin eläke karttuu
nopeammin.
Työeläke alkaa kertyä 18-vuotiaana,
mikä tarkoittaa sitä, että jos 18:sta
sinne 68:aan painaa niin kuin täyttä häkää,
niin yli 90 prosenttia on eläke. Kun tässä jotenkin
ed. Akaan-Penttilä just sanoi, että 66 on ollut
katto tässä, niin nyt se on yli 90:n katto. No,
realismi on sitä, jotta hyvin harva pystyy tekemään
tai harvalle edes on mahdollista tehdä tällä tavalla,
vaan päinvastoin pätkätyöläisyys
on lisääntynyt ja joku etuoikeutettu voi olla
semmoinen, joka pystyy näin tekemään, ja
erityinen teräsihminen, jolla kunto kestää.
Vaikka tässä olen allekirjoittaja ja kannatan tätä ajatusta,
niin kun tässä tuli tämmöisiä heittoja
siitä, että rahaa on mällätä vaikka
millä tavalla, niin silloin siinä yhteydessä ensinnäkin,
kun tätä eläkepakettia eka kerran käsiteltiin
eli äänestettiin indeksistä, äänestin
ehdottomasti sen puolesta, 50 ja 50. En tiedä, ovatko kaikki
tässä salissa ihan tehneet sillä tavalla,
mutta ed. Kuosmanen muistaakseni äänesti siinä samoin,
koska nähtiin se. Sitten tässä on tullut
väittämiä, jopa ed. Kuosmasen näkemys,
että siellä on rahaa niin rutkasti, että sitä vaan
levitellään, ja ed. Akaan-Penttilä samalla
tavalla. Minä en tiedä, miksi EK sitten julisti
tässä hiljattain — ei ole pitkä aika, sattuu
olemaan minulla eduskunnan työhuoneen pöydällä iso
artikkeli — että eläkemaksuja ei sallita
nostettavan yhtään. Koko tämän
ison eläkeuudistuksen ajatus oli se, että eläkemaksut
eivät nousisi eli työn sivukuluina olevat eläkemaksut eivät
nousisi määrätyn määrän
yli, jotta sillä ei kilpailukykyä heikennettäisi.
Siitä huolimatta minä äänestin
sen 50:n ja 50:n puolesta.
Mutta nyt EK vasta sen jälkeen, ja siitä ei
ole kuin vajaa puoli vuotta aikaa, ilmoitti, jotta on ilmeisesti
ollut paineita eläkemaksujen korotukselle. Sitten siinä jotkut
asiantuntijat ovat arvioineet sitä tilannetta, että se
EK:n näköalahan — samaten Ilmarisessa
käytiin, Puro oli jäämässä eläkkeelle,
hänen mielipidettään kuulemassa — tarkoittaa
sitä, jotta eläkkeiden tasoa joudutaan leikkaamaan,
jos ei ole mahdollista nostaa eläkemaksuja. Sekin liittyy
moneen seikkaan.
Se riippuu tietysti siitä, miten meidän eläkerahastojemme
sijoitustoiminta onnistuu, ja siellähän on ollut
paineita siihen suuntaan, jotta sijoituksia pitäisi saada
paremmin tuottaville tileille tai osakkeisiin, ja siinä voi
piillä semmoinen vaara, joka tuolla Amerikan mantereella
on ollut tosiasia. Taisi olla muuten ihan, oliko tämän
päivän vai eilispäivän lehdessä,
että kun siellä puhtaasti markkinavoimat hoitavat
näitä asioita, niin siellä suomalainen
bussikuski ajaa bussia ja sanoo, että hänen eläkerahansa
menivät täydellisesti. Hän oli jäänyt
hiljattain, kaksi vuotta sitten eläkkeelle, ja nyt hän
ajaa bussia, koska meni kassa tyhjäksi. Tässä on
vähän samanlainen juttu meidän eläkerahastoissamme.
Meillä on 107 miljardia euroa siellä olemassa,
mutta äkkiä se puhalletaan muuten. Jos sattuu,
niin kuin yleensä taloudessa tapahtuu, nousuja ja laskuja
ja sattuu huono sijoitus ja romahtaa merkittävä osa
sieltä, niin hetkessä meidän eläkerahamme
on puhallettu sieltä, jotka on tarkoitettu meille aikanaan eläkkeelle
jääville.
Kysehän on siitä, jos en ihan väärin
muista, jotta tällä hetkellä rahastoista
maksetaan vaan yksi kolmasosa eläkkeistä ja kaksi
kolmasosaa tulee jatkuvasti siitä, jotta meillä ihmisiä on
töissä ja he maksavat sivukuluja ja työnantajat
maksavat sivukulujen kautta osansa tästä maksusta, jolloin
voidaan eläkkeet maksaa. Jos porukka jäisi pelkästään
rahastojen varaan eikä meillä tulisi sitä kautta
rahaa, niin eivät monta vuotta nämä rahastot
kyllä riittäisi. Kyllä me sillä tavalla
taiteilemme semmoisessa paikassa, jotta ei voi puhua, että rahaa
on rutosti ja noin vaan tehdään.
Mutta sen verran siellä pitää olla,
ja sen uskon, että tämä ei nousupainetta
paljon tee siinä maksussa, mitä ed. Kuosmanen
esittää, koska tässähän
on se järki olemassa, jota aina olen kannattanut, että kuitenkaan kuilu työssä
olevan
ja eläkkeellä olevan välillä ei
kasvaisi. Tällä hetkellähän se
on kasvamassa, koska palkat joka tapauksessa, kun katsoo indeksiä,
vuosittain ovat nousseet enemmän ja kuluttajahinnat vähemmän.
Siinä mielessä tässä tavallaan
on elintasokuilu, että kun ihminen jää eläkkeelle,
silloinhan tapahtuu jo merkittävä elintason laskeminen, mutta
sitten kun vielä indeksi syö eläkettä,
niin se leipä vähän lyhenee sieltä ja
vähän enemmän pitää kirpputorilla
käydä vaatteita katselemassa kuin työssä ollessa.
Se johtaa semmoiseen pitkässä pelissä,
jos jää 63-vuotiaana eläkkeelle ja sattuu
elämään 100-vuotiaaksi, että se
kuilu on aika iso silloin 100 vuoden iässä. Sen
takia ehdottomasti kannatan tätä ajatusta.
Mutta sitten se juttu, pitäisikö tämä indeksi uudelleen
avata. Itselläni olisi kyllä halu tuolla tavalla
avata, että tehdään joku kori, mitä eläkeläiset
tarvitsevat, enkä tekisi näinpäin kuin
ed. Kuosmanen esittää, koska olen nähnyt
tämän jutun, jotta jos joku avataan, niin yleensä se
saneeraus tarkoittaa, että porukkaa heitetään
ulos, tai jos jotain uudistetaan, silloin vähän
kupataan ja leikataan. Näin se vaan on tapahtunut tähän
mennessä. Toivon mukaan nyt löytyy joku semmoinen
uusi ajatus, positiivinen, että jotain lisättäisiin,
mutta aina, jos joku avataan, se tahtoo merkitä sitä,
jotta kurjemmaksi vaan vedetään elikkä jonkun
kilpailun tai muun syyn nimissä sanotaan, että nyt
meille käy kurjasti, jos ei vähän panna
ahtaammalle näitä ihmisiä.
Sen takia näkisin, että suoraan tehdään
tämmöinen juttu kuin ed. Kuosmanen tässä esittää ja jopa
tämän hallituksen aikana, jos ryhtiä löytyy. Mutta
kun tiedän sen realismin ja kun tässä on
66 nimeä, niin saattaa olla, jotta valiokunta ei ota tätä käsittelyyn.
Se julistetaan vaan saapuneeksi ja nuijitaan roskikseen.
Tässä on kuitenkin hyvät siemenet
siihen, jotta sitten kun kymmenen kuukauden kuluttua, tai ei ole
sitäkään enää, kun
on vaalit, hallitusta muodostetaan, niin tässä olisi
kyllä yksi semmoinen merkittävä asia
siihen pakettiin, ja sen tietysti pitää myös
vaalikampanjassa näkyä aidosti, jotta tätä ollaan
viemässä läpi. Ne puolueet, jotka sitoutuvat
tähän paremman indeksin käyttöönottoon,
tietysti muodostavat hallituksen, koska uskon, että eläkeläiset
tulevat olemaan merkittävä voimavara tässä ja
semmoisia ihmisiä tänne valitaan, jotka katsovat,
että ei näitä vanhempiakaan ihan panna
maan rakoon tässä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen myös yksi lakialoitteen
allekirjoittaja. Ed. Kuosmanen on ottanut esille niin sanotun taitetun
indeksin, jota eläkeläisjärjestöt
voimakkaasti arvostelevat ja syystä. Professori Kivelä ehdotti selvityksessään
viime viikolla, että yhteiskunnan pitää osoittaa
arvostusta vanhuksia kohtaan. Kivelän mielestä tarvitaan
laaja arvokeskustelu yhteisöllisyyden ja yhteisvastuun
merkityksestä maassamme. Hänen mielestään
vanhustenhoidon kehittämistyöhön tarvitaan
isot talkoot, joissa mukana ovat valtio, kunnat, järjestöt,
seurakunnat, ammattiyhdistykset, teollisuus, hoivayritykset, oppilaitokset,
tiedotusvälineet ja kansalaiset. Eduskunnalla on nyt mahdollisuus
aloittaa nämä talkoot hylkäämällä taitetun
indeksin politiikka.
Keskustelu päättyy.