Täysistunnon pöytäkirja 74/2006 vp

PTK 74/2006 vp

74. MAANANTAINA 19. KESÄKUUTA 2006 kello 12 (12.09)

Tarkistettu versio 2.0

9) Laki ajoneuvoverolain muuttamisesta

 

Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Saattaa olla, että tämä lakialoitteeni on kevätistuntokauden viimeinenkin, ja sikäli erinomainen asia tämä puhemiehen ehdotus puhemiesneuvoston ehdotuksena, että asia lähetetään valtiovarainvaliokuntaan, nimittäin kysymys ei ole ihan vähäisestä asiasta yksilötasolla.

Tämä ajoneuvoverolaki tulisi muuttaa nimittäin siten, että ajoneuvon ollessa tilapäisesti poissa käytöstä vapautettaisiin ajoneuvon omistaja ajoneuvoverosta koko siltä ajalta, jonka ajoneuvon on ilmoitettu olevan tilapäisesti pois käytöstä. Ilmoitus tilapäisestä käytöstä poistamisesta, samoin kuin käyttöön ottamisesta, tehtäisiin yksinkertaisella menettelyllä Ajoneuvohallintokeskukselle. Tilapäinen verovapaus koskisi niitä kalenteripäiviä, jonka aikana ajoneuvon on ilmoitettu olevan poissa käytöstä. Veron palauttamisesta noudatettavasta menettelystä säädettäisiin erikseen valtioneuvoston asetuksella.

Kuorma-autoja oli Suomessa vuoden 2005 puolivälissä yli 82 000 kappaletta. Muutama tuhat on käytössä yksityisillä henkilöillä ja pienillä yrityksillä vain muutamia kuukausia vuodessa. Niistä joudutaan kuitenkin maksamaan ajoneuvovero myös niiltä kuukausilta, jolloin ajoneuvo on poissa käytöstä. Vakuutusyhtiöltä ajoneuvon haltija on oikeutettu saamaan vakuutusmaksun palautusta niin sanotun seisonta-ajan perusteella. Tämä palautus ja sen saaminen on hyvin yksinkertainen menettely. Ajoneuvon omistaja tai haltija vain ilmoittaa, riittää jopa puhelinsoitto, tämän ajon keskeytymisestä ja jälleen ajoneuvon liikenteeseen ottamisesta.

Herra puhemies! Mikäli haluaa välttyä ajoneuvoverolain mukaiselta verolta seisonta-ajalta, on ilmoitettava ajoneuvo poistettavaksi rekisteristä niinä vuodenaikoina, joina sitä ei käytetä. Auto tulee sitten rekisteröidä taas uudestaan, kun se otetaan käyttöön. Tällaisesta menettelystä aiheutuu ajoneuvon omistajalle vuosittain kustannuksia ja aivan turhia kustannuksia tästä uudelleen rekisteröinnistä.

Myös rekisteriviranomaiset joutuvat tekemään turhaa työtä johtuen samojen ajoneuvojen toistuvista rekisteristä poistoista ja uudelleen rekisteröinneistä. Vain osan aikaa vuodesta käytössä olevat ajoneuvot ovat lähes poikkeuksetta muussa kuin ammattimaisessa kuljetusliikenteessä. Niitä käytetään yleensä pienyritysten, kuten koneurakoitsijoiden tai maatilojen, omiin kuljetustarpeisiin. Esimerkiksi puunkorjuukoneiden kuljetusautot, niin sanotut ritiläautot, ovat sellaisia tyypillisiä kokonaispainoltaan raskaita ajoneuvoja, joita tämä lakiuudistus koskisi. Puunkorjuukalustolle ei nykyään ole läheskään aina ympärivuotisesti käyttöä, joten sen kuljetukseen käytetyt raskaat kuorma-autotkin seisovat osan vuotta. Kun vero määräytyy kokonaispainon mukaan, muodostuu kustannus merkittäväksi turhaksi menoeräksi jo lyhyemmältäkin seisonta-ajalta.

Herra puhemies! Kun maatalouden yksikkökoot kasvavat nykyisin hyvin nopeasti ja maa-alueet myös sijaitsevat usein huomattavankin kaukana tilakeskuksesta, tarve tehokkaisiin kuljetuksiin myös kasvaa. Monesti tällaisissa tilanteissa paras tapa tilan ja maa-alueiden välisten kuljetusten hoitamiseen on kuorma-auton käyttäminen. Maatalousyrittäjät elävät tällä hetkellä muutoinkin jo erilaisten tukihakemusten ja kaikenlaisen byrokratian viidakossa. Heidän näkökulmastaan tulisi kaikki tällainen turha byrokratia poistaa.

Tällä hetkellä on tietenkin mahdollista poistaa ajoneuvo rekisteristä osaksi aikaa vuotta ja tällä tavoin välttyä maksamasta ajoneuvoveroa koko vuodelta. Ajoneuvoverovelvollisuuden keskeyttäminen ajoneuvon seisonta-ajaksi kuitenkin vähentäisi sekä ajoneuvon omistajien että rekisteriviranomaisten työtä ja kustannuksia. Lakimuutoksen piirissä olisi arviolta muutama tuhat ajoneuvoa. Verovelvollisuus poistuisi kyseisten ajoneuvojenkin osalta vain osaksi aikaa vuotta, joten valtiolle aiheutuvat verotulojen vähennykset olisivat varsin marginaalisia. Verovelvollisuuden keskeytyminen ajoneuvon seisonta-ajaksi ei vaikuttaisi myös mitenkään ammattimaiseen kuljetusliikenteen kilpailutilanteeseen eikä näin ollen vääristäisi markkinoita. Tämä lakimuutos olisi tarkoituksenmukainen ja edistäisi kansalaisten yhdenmukaista kohtelua.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilä on jättänyt aloitteen, jossa hän ehdottaa verovapautusta ajoneuvolle, jonka on ilmoitettu olevan tilapäisesti pois käytöstä. Ed. Hemmilän aloite on hyvin lähellä samansuuntaista hallituksen esitystä 61/2006, jossa ehdotetaan verovapautta autoille, joiden on ilmoitettu olevan tilapäisesti pois käytöstä. Muistaakseni auton pitää olla noin kuukauden pois käytöstä, jotta vero- ja vakuutusvapautus toteutuisi.

Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän aloite tarkoittanee sitä, että omistaja on vapaa ajoneuvoverosta aina silloin, kun ajoneuvon on ilmoitettu olevan tilapäisesti pois käytöstä. Näin hallituksen ehdottoma yhden kuukauden raja poistuisi. Ed. Hemmilän aloite on hallituksen esitystä joustavampi, ja siitä syystä kannatan hänen aloitettaan.

Antero Kekkonen /sd:

Puhemies! On hyvä, että ed. Laxell muisti tämän hallituksen esityksen, joka on saman suuntainen mutta kieltämättä sillä tavalla toisenlainen — minulla on sama käsitys kuin ed. Laxellilla — että se on vähän byrokraattisempi, jos näin voisi sanoa.

Mutta, herra puhemies, täällä ed. Hemmilän perusteluissa on seuraavaa: "Maatalousyrittäjät elävät tällä hetkellä erilaisten tukihakemusten ja muun byrokratian viidakossa. Heidän näkökulmastaan tulisi tehdä kaikki turhan byrokratian poistaminen."

Herra puhemies! Nämä perustelut ovat aivan laittamattomasti sanotut, ja näitä perusteluja vasten tämä esitys on kerta kaikkiaan erinomainen. Mutta siitä huolimatta, että esitän tämän kannustukseni tälle lakiesitykselle, on tietenkin realismin nimissä sanottava se, että useinhan näiden yksittäisten aloitteiden kohtalo on vähän kolkko. Mutta on toivottavaa, että tämä aloite antaa lisäpotkua sen hallituksen esityksen soveltamiselle niin, että tämä perusteluissa mainittu tukihakemusten byrokratian viidakko tässä vähenisi.

Pertti Hemmilä /kok:

Arvoisa puhemies! Olen varsin tietoinen siitä hallituksen esityksestä, joka on eduskunnassa käsiteltävänä, ja siksi juuri teinkin juuri tämän ehdotuksen. Siinä hallituksen esityksessä nimittäin asian hoitamiseksi, epätasa-arvoisen kansalaisten kohtelun järjestämiseksi kuntoon, on lisätty 4 a §. Se 4 a § ensinnäkin on minun mielestäni, voi sanoa suoraan, väärässä paikassa siellä lainsäädännössä. Jos lisättäisiin sinne 8 §:ään uusi 8 a §, jota minä esitän tässä, niin silloin juuri toteutuisi tämä yksinkertaisuusvaatimus, se, että kaikki hallinto ja niin viranomaisten kuin näitten ajoneuvon omistajienkin kannalta katsottuna kaikki olisi mahdollisimman vähän byrokraattista ja selkeää.

Sitten se vielä olisi liitettävissä ja kytkettävissä varsin helposti tähän yleiseen järjestelmään, jota nyt ollaan luomassa, tämmöiseen portaaliin, jossa samalla ilmoituksella ajoneuvon haltijalle tulisi vapautus vakuutusmaksusta ja veroista, samalla ilmoituksella, kun sen sijaan, jos hallituksen esityksen mukaisesti toimitaan, niin todennäköisesti siitä seuraa vain lisää vaivaa, lisää byrokratiaa näille ajoneuvon omistajille tai haltijoille sekä hallinnolle.

Keskustelu päättyy.