Janne Seurujärvi /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisessä lakialoitteessa
esitetään muutettavaksi sotilasvammalain 6 §:n
4 momentti. Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan valtio korvaa kunnille ne kustannukset, jotka aiheutuvat
koti- ja muidenkin sosiaalihuoltolain mukaisten avopalvelujen järjestämisestä kaikille
niille, joiden sotilasvammalain nojalla vahvistettu invaliditeettiaste,
tai kuten virallisesti kieli sanoo, työkyvyttömyysaste,
on vähintään 20 prosenttia. Aloitteessa
esitetään veteraanien työkyvyttömyysasteen
valtion kunnille maksettavan korvattavuuden rajan laskemista 20
prosentista 10 prosenttiin.
Suomen viime sodissa sai pysyvän vamman 94 000
sotainvalidia, joista elossa on viimeisimpien arvioiden mukaan yhä 11 000.
Haitta-asteeltaan 20—100 prosentin sotainvalideilla on
oikeus kuntien järjestämiin ja valtion korvaamiin avohoidon
sosiaali- ja terveyspalveluihin, kuten kodinhoitoon, pyykkipalveluun,
ateriapalveluun ja kylvetykseen sekä kotisairaanhoitoon.
Vaikka kunnille maksetaan täysi korvaus niiden järjestämistä palveluista,
palveluja ei valitettavasti kaikkialla saa tarpeeksi. Vielä vakavampi ongelma
ja nyt käsiteltävänä olevan
lakialoitteen aiheena on se, että 10—15 prosentin
sotainvalidit eivät saa sotilasvammalain mukaan näitä palveluja.
Heitä on noin kaksi viidesosaa sotainvalideista. Myös
heidän palvelutarpeensa kasvaa jatkuvasti.
Sotilasvammalakia muutettiin yli 20 vuotta sitten siten, että niin
kutsutut vaikeavammaiset eli vähintään
30 prosentin sotainvalidit pääsivät valtion
korvaamien kunnallisten avohuollon palvelujen piiriin. Myöhemmin
tätä rajaa on vaiheittain laskettu 25 prosenttiin
vuonna 2003, viimeksi 20 prosenttiin vuonna 2005.
Mahdollisuutta laajentaa kunnallisten avohuollon palvelujen
korvattavuutta on selvitetty useaan otteeseen. Korvattavuuden edellytyksenä olevan
rajan laskemista koskevat uudistukset ovat kuitenkin taloudellisesti
niin mittavia, että näitä uudistuksia
on tarkoitus jatkossakin toteuttaa vaiheittain.
Valtiokonttorin viimeisimmän arvion mukaan haitta-asterajan
laskeminen 10 prosenttiin olisi kustannuksiltaan 38,4 miljoonaa
euroa. Jos muut sotiemme veteraanit saisivat samat maksuttomat palvelut
kuin sotainvalidit, kustannukset olisivat vuoden 2009 osalta noin
400 miljoonaa euroa.
Veteraanien haavoittumiset ja vammautumiset tulevat luonnollisesti
vanhenemisen myötä muodostamaan yhä suuremman
ongelman henkilöille, kun veteraanien yleinen terveydentila
samalla heikkenee. Kuten aiemmin tuli todettua, nykylainsäädäntö ei
kuitenkaan anna 10 tai 15 prosentin sotainvalideille mahdollisuutta
laitoskuntoutukseen tai avokuntoutukseen.
Suomen sotiin osallistuneita miehiä ja naisia on viimeisimpien
arvioiden mukaan elossa enää noin 67 000.
Veteraanien määrä vähenee useilla tuhansilla
vuodessa, mutta samalla heidän avuntarpeensa kasvaa koko
ajan. Sama koskee reilua 10 000:ta sotainvalidia, jotka
ovat nyt käsittelyssä olevan lakialoitteen aiheena.
Veteraaneja arvostetaan nykyään, mutta pelkkä myötätunto
ei riitä, kun on kyse kymmenistätuhansista ikääntyvistä ihmisistä.
Veteraanien osalta meneillään oleva hallituskausi
on tärkeä, koska vaativaa hoitoa tarvitsevia on
yhä enemmän. Hallitusohjelman tavoitteena on huolehtia
koko veteraanisukupolven hyvinvoinnista. Hallitus lupaa kehittää veteraanien ja
sotainvalidien sosiaaliturvaa ja palveluja, erityisesti riittäviä kotipalveluja
ja nykyistä yksilöllisempää kuntoutusta.
Hallitus on myös tehnyt paljon, ja eduskunta on myös
tähän työhön osallistunut ja
myöntänyt määrärahoja.
Arvoisa puhemies! Nyt olisi kuitenkin hyvä aika edetä tässä asiassa
ja antaa myös 10 ja 15 prosentin sotainvalideille kuntoutusoikeus.
Toivon tämän asian etenemistä mahdollisimman
pikaisesti.
Arvoisa puhemies! Samaan lakiin liittyen olen tehnyt myös
toisen aloitteen, jossa esitetään muutettavaksi
sotilasvammalain 6 §:n 6 momentti. Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan sotilasvammalain mukaisiin korvauksiin oikeutettu henkilö voi
sen mukaan, kuin asetuksella säädetään,
jakaa kuntoutusjaksonsa aviopuolisonsa kanssa. Aloitteessa esitetään,
että edellä mainitun kuntoutusjakson voi sotilasvammalain
mukaisiin korvauksiin oikeutettu henkilö jakaa myös
avopuolisonsa kanssa.
Rintamaveteraanin aviopuoliso on voinut osallistua rintamaveteraanien
kuntoutuksesta annetun asetuksen mukaisesti laitoskuntoutukseen samanaikaisesti
rintamaveteraanin kanssa vuodesta 1994 lähtien. Yhteisen
kuntoutuksen edellytyksenä on avioliitossa eläminen.
Aviopuolisolla ei siten ole oikeutta itsenäisesti päästä kuntoutukseen.
Kysymys avopuolisoiden asemasta on noussut aika ajoin esille, mutta
kuntoutusoikeuden laajentamista avopuolisoille ei ole vielä toteutettu.
Tilastojen mukaan noin puolet veteraaneista valitsee laitoskuntoutuksen
avokuntoutuksen sijaan. Erityisesti meillä Lapissa, jossa laitoshoitopaikat
sijaitsevat usein jopa satojen kilometrien päässä veteraanin
asuinpaikasta, on tärkeää, että heikkokuntoisten
rintamaveteraanien ei tarvitse lähteä pitkien
matkojen taakse yksin, vaan he saavat ottaa puolisonsa mukaan kuntoutukseen.
Onkin todettu, että toisen henkilön apua päivittäin
tarvitsevien veteraanien kuntoutuksen tehokkuutta voi merkittävästi
edistää kuntoutus, johon myös puoliso
osallistuu. Rintamaveteraanien tahto useissa tapauksissa onkin,
että he ottavat tutun puolisonsa tuekseen matkoja ja kuntoutustoimintaa
varten.
Laissa rintamaveteraanien kuntoutuksesta ei kuitenkaan oteta
huomioon elämäntilannetta, jossa ihmiset saattavat
kypsemmälläkin iällä aloittaa
uuden parisuhteen ja elää avoliitossa yhteistaloudessa
menemättä naimisiin.
Avoliitossa elävät on huomioitu esimerkiksi useissa
sosiaalietuuksia koskevissa laeissa tasavertaisina avioliitossa
elävien kanssa. Voidaan myös ajatella, että oman
kumppanin osallistuminen kuntoutukseen madaltaisi veteraanin omaa kynnystä osallistua
kuntoutukseen. Avopuolison osallistuminen kuntoutukseen yhdessä sotave- teraanin
kanssa tukisi rintamaveteraanien kuntoutusta samalla tavoin kuin
aviopuolisonkin tapauksessa.
On totta, että avioliiton ja avoliiton rinnastaminen
ja se, millä tavoin avoliiton olemassaolo todetaan, on
vaikeaa esimerkiksi suhteen keston ja yhdessä asumisen
osalta. Käsiteltävänä olevassa
lakialoitteessa halutaan kuitenkin laajentaa veteraanien vapautta
jakaa kuntoutusoikeus myös avopuolison kanssa, jonka antama
tuki veteraanin kuntoutukseen on myös arvokas ja veteraanin
omaa kuntoutusta tukeva ratkaisu.
Veteraanikuntoutusmäärärahan riittävyydestä käydään
niin ikään keskustelua. Sosiaali- ja terveysministeriöstä todetaan,
että nykyiset kuntoutusmäärärahat
perustuvat tarveharkintaan ja ne pyritään kohdentamaan
niille, jotka eniten tarvitsevat kuntoutusta, ja koska määräraha
on rajallinen, on toistaiseksi pitäydytty nykykäytännössä, jonka
mukaan kuntoutusoikeus on vain aviopuolisoilla.
On kuitenkin hyvä huomata, että tässä lakialoitteessa
on kyse kuntoutusoikeuden jakamisesta. Veteraaneilla on lain mukaan
ja nykyisen tulkinnan mukaan oikeus jakaa esimerkiksi kymmenen päivän
kuntoutus oman aviopuolisonsa kanssa periaatteella 5 plus 5, jolloin
sekä veteraani että hänen aviopuolisonsa
voivat molemmat olla 5 päivää kuntoutuksessa.
Tästä ei siis koidu merkittäviä kustannusten
lisäyksiä, kun yhteenlaskettu kuntoutusaika on
sama.
Tällä lakialoitteella halutaan antaa avopareille
oikeus jakaa kuntoutus oman puolison kanssa samalla periaatteella
kuin lain nykyinen tulkinta sen määrittelee aviopuolisoiden
osalta. Merkittäviä kustannusten lisäyksiä ei
siis tästä voida olettaa tulevan, varsinkin ottaen
huomioon veteraanien koko ajan vähenevä määrä sekä avopuolisoiden
marginaalinen osuus. Tämä olisi kuitenkin pienelle
ryhmälle inhimillisesti tärkeä ratkaisu.
Arvoisa puhemies! Toivon myös tämän
laki-aloitteen johtavan pikaisesti lainsäädäntöön
tässä talossa.
Keskustelu päättyi.