Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Porvarihallitus päätti
reilu kaksi vuotta sitten hallitusohjelmaneuvottelujen yhteydessä suurista
veronalennuksista omille intressipiireilleen. Vaikka talous- ja
työllisyystilanne on muuttunut hyvin merkittävästi,
hallitus ei ole päivittänyt omaa talouspoliittista
linjaansa. Kriisistä huolimatta hallitus on tehnyt ylisuuret
veronkevennykset ja vielä velkarahalla.
Nyt näyttää siltä, että tämän
taloustilanteen paikkaamiseksi hallitus pyytää eduskunnalta
lupaa myydä valtion omaisuutta. Tässä tilanteessa kuitenkaan
saatava hinta ei ole paras mahdollinen eivätkä saatavat
rahat kauan lämmitä. Tiedän, että yleensä hallitus
ei ota vastuuta omista tekemisistään tai tekemättä jättämisistään
vaan syyttää edellistä hallitusta, mutta
toivon, että nyt ministeri Häkämies vastaisi
kysymykseen.
Kansalaiset maksavat tienpidon kustannukset, sekä rakentamisen
että ylläpidon. Uskon, että aika monet
suomalaiset muistavat, kuinka kilpailu toimi esimerkiksi katsastustoimistojen
yksityistämisen yhteydessä: hinnat nousivat hyvin merkittävästi.
Nyt Destian eli entisen Tieliikelaitoksen myynnissä uhkaa
mielestäni käydä samalla tavalla. Meille
syntyy yksityinen monopoli, ja hinnat sitä myöten
nousevat. Haluaisinkin tietää, ministeri Häkämies:
Tähänkö hallitus toiminnallaan pyrkii?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Nyt on ihan ensimmäiseksi todettava
se, että hallitus ei ole hakemassa eduskunnalta myyntilupaa
vaan myyntivaltuuksia näiden kolmen yhtiön osalta.
(Hälinää) Me teemme tämän
lisävaltuuksien hakemisen — jos saan nyt jatkaa — sen
vuoksi, että ... (Ed. Gustafssonin välihuuto) — Ed.
Gustafsson, olisi ehkä hyvä, että perehtyisitte
näitten yhtiöitten tilanteeseen niin Destian kuin
Labtiuminkin osalta. — Alkuvuosi on ollut miinusmerkkinen.
Me haemme näitä lisävaltuuksia sen vuoksi,
että kartoitamme vaihtoehtoja, vaihtoehtoja, joilla ne
yhtiöt voisivat esimerkiksi kumppanoitumalla saada paremman
kehityksen, paremman tulevaisuuden, jotta ne voisivat kasvaa ja
jotta ne voisivat työllistää. Haluan
korostaa, että nyt haetaan myyntivaltuuksia ja niiden alentamista.
Ed. Urpilainen, vielä ihan muutama fakta kuitenkin
viime vaalikaudesta: Silloinen hallitus myi 5 miljardilla eurolla
valtionyhtiöitten omistusta. Tämä hallitus
on myynyt 950 miljoonalla eli vajaalla viidenneksellä siitä,
joten syytökset myyntiliikkeestä ovat kyllä teidän
omaan toimintaanne nähden aivan yliampuvia.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Jos jotain tästä finanssikriisistä on
otettava opiksi, se on juuri se, että me tarvitsemme vahvempaa
valtiota.
Pääministeri Vanhanen, hallituksessa valtion omistajapolitiikasta
vastaava ministeri Häkämies kertoi viime viikolla
Helsingin Sanomissa, että esimerkiksi metsäyhtiöiden
kohdalta valtion omistajaohjaukseksi riittää se,
kun pääkonttori on Suomessa. Kuitenkin te, pääministeri,
totesitte vielä tammikuussa, että "meillä haetaan
talouden kolmatta tietä, jossa valtiolla on vahvempi rooli".
Samoiten keskustan varapuheenjohtaja Antti Rantakangas totesi kuukausi
sitten, että hölmöläisten hommaa
myydä Destia. Haluaisinkin tietää nyt
teiltä:
Mikä tässä nyt on sitten hallituksen
linja ja mikä on keskustan linja?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Arvelisin, että ministeri Häkämies
varmaan vastaa omasta haastattelustaan. Muistaakseni siinä mainittiin
muitakin kuin pääkonttori. On selvää,
että metsäteollisuuden kohdalla Suomen ja hallituksen
tavoitteena on se, että täällä on toimintaa
pääkonttorista ja tutkimuksesta aina sinne paperin
ja sellun tekoon, vanerin, sahatavaran tekoon saakka ja niiden myyntiin
ja markkinointiin saakka, kaikkea tätä.
Meillä valtionyhtiöpolitiikassa on tapahtunut selvä linjanmuutos.
Kolmen edellisen hallituksen aikana valtio myi systemaattisesti
yhteensä noin 15 miljardin edestä valtionyhtiöitä.
Tämän hallituksen aikana on selvästi
hidastettu tätä vauhtia. Niin kuin Häkämies
totesi, 900 miljoonan edestä on myyty ja päinvastoin
perustettu Solidium, jonka nimenomaisena tehtävänä on tarvittaessa
myös ostaa. Sen lisäksi kaikki tietävät,
että meillä on hanke vireillä siitä,
että voisimme kantaverkkoyhtiöstä saada
enemmistön valtiolle. Olemme pikemminkin ostamassa tällä hetkellä kuin
myymässä. Ei myöskään
markkinatilanne kyllä puolla sitä, että nyt
oltaisiin joitakin yhtiöitä myymässä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt tarvittaisiin aktiivista valtionyhtiönpolitiikkaa, joka
on tärkeää Suomessa työllisyyden
kannalta monilla eri alueilla. Stora Enson tapahtumat osoittavat,
että tässä ei ole käytännössä onnistuttu,
ja nyt tämä Destian, Raskoneen ja Labtiumin myynti
osoittaa myös sitä samaa. Me myymme osaamista
ulkomaille. Me luovumme osinkotuloista, ja samaan aikaan hallitus
etsii sitä, mistähän se saisi tuloja,
ja kiristää verotusta. Miksi? Nyt kun oikein tällainen
osaamispuolue on päässyt viimeinen valtaan, niin
se luopuu tästä osaamisesta.
Haluaisin myös kysyä sitä, minkä ihmeen
takia tämä asia pitää laittaa
lisätalousarvioon. Täällä ei
ole yhtään paperia eduskunnassa tästä asiasta,
ja huomenna alkaa siitä keskustelu. Minusta se on tavattoman
väärin. Se on demokratian aliarvioimista. Arvoisa
ministeri ja pääministeri, miksi näin
tehdään?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Mitä tulee näihin kolmeen
yhtiöön, joiden osalta siis tätä lisävaltuutta
haetaan, niin korostan, että Destian osalta, kaikkien osalta
niiden toimialat ovat sellaisia, että on vaikea määritellä,
että niiden toimialojen kautta niiden omistaminen olisi
valtiolle strategisesti elintärkeää. Destian
osalta teiden rakentaminen on totta kai tärkeää,
mutta me haemme tällä lisävaltuudella juuri
sitä mahdollisuutta, että Destialla tämän
teiden rakennuksen lisäksi voisi olla muunkin tyyppistä toimintaa,
jolloin se iskukestävyys huonoissa tilanteissa esimerkiksi
tienrakentamispuolella olisi parempi.
Labtium puolestaan on kaivosteollisuuden tutkimuslaitos, joka
kumppanoitumalla voi pärjätä tulevaisuudessa.
Tällä hetkellä se tekee tappiota.
Mitä tulee sitten Raskoneeseen, se on korjaamo- ja
huoltotoimintaa ja on sanottu, että se on Puolustusvoimille
elintärkeä. Minä jos kuka tiedän
Raskoneen merkityksen. Tänä päivänä Puolustusvoimien
osuus on Raskoneen laskutuksesta 4 prosenttia. Sen sijaan me olemme
perustaneet, tai yhtiöt ovat perustaneet Millog-nimisen yhtiön,
jonne on siirretty Puolustusvoimien kunnossapitoa. Nimittäin
sen ideana on se, että ne yritykset, jotka kriisitilanteissa
huolehtisivat korjaamon huoltotoiminnasta, jo rauhan oloissa tekevät
sitä työtä.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Häkämies viittasi äsken
siihen, että Destiassa voisi olla muunkin tyyppistä toimintaa
tämän jälkeen. Mietitään
muutamia vuosia taaksepäin. Puolueenne liikenneministerinä toimi
Olli-Pekka Heinonen silloin, kun oltiin tekemässä liikelaitosta
Tielaitoksesta. Heinosen sanoja lainatakseni hän vakuutti,
että liikelaitostaminen ei ole etappi kohti lopullista
yhtiöittämistä ja sitä kautta
kohti myymistä.
Missä kohtaa kokoomuksen linja on pettänyt niin
pahasti, tai missä kohtaa tullaan siihen, voiko kokoomuksen
sanaan ja siihen enää lainkaan luottaa, mitä ministeri
Häkämies täällä tänään kertoo?
Missä kohtaa nämä tien ylläpidot
tulevat veronmaksajien maksettaviksi entistä suuremmalla
kustannuksella?
Kysymys, mihin ministeri Vehviläinen on tänään
Turun Sanomissa viitannut, lautta- ja lossiliikenteestä:
Miten turvataan niiden tulevaisuus, ja ollaanko niitä siirtämässä jonnekin
toisaalle, kuten ministeri Vehviläinen spekuloi tänään?
Puhemies:
Kun tämä on valtioneuvoston kyselytunti, niin
hyvä esittää kysymykset nimenomaan valtioneuvoston
jäsenille mieluummin kuin puolueille. Mutta valtioneuvoston
jäsen, ministeri Häkämies.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Tiehallinnosta tulee Destian tuloista noin
50 prosenttia tätä nykyä. Tässä mielessä tämän
lisävaltuuden hakemisesta vielä kertaalleen totean,
että haetaan kumppanoitumisen kautta. Me emme tiedä,
mikä se vaihtoehto on, mutta me haemme nyt valtuutta kartoittaa
niitä vaihtoehtoja, joilla Destian tulevaisuus taataan, jotta
se voisi kasvaa ja kehittyä ja työllistyä.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä pakko
on sanoa, että selitykset ovat vähintäänkin
ontuvia. Tulee väistämättä se mielikuva,
että tässä on kyse enempi ideologisista
valinnoista, joilla halutaan itse asiassa tehdä niihin
pohjautuvaa päätöstä. Kun tästä omistajaohjauksesta
puhutaan niin vahvasti, niin minulla on sellainen vahva mielikuva,
että tänä aamuna luin Destian uuden,
valitun toimitusjohtajan sanoneen, että hän sitoutuu
yksityistämiseen. (Ed. Laitinen: Valittiin nimenomaan sillä perusteella!) — No,
missä siellä se omistajaohjaus näkyy sitten
siinä toimitusjohtajan valinnassa, jos siellä toimitusjohtaja
sitoutuu yksityistämiseen?
Herra pääministeri, minä kysyn pikkuisen
vakavamman kysymyksen. Meillä on tulossa tiukka, vaikea
ja varmasti monella lailla vaikeasti hallittava työmarkkinatilanne
tähän maahan tämän talven aikana.
Herra pääministeri, tämäkö,
että hallitus lähtee tämmöisiä hankkeita,
joissa ei ole mitään järkevää,
realistista perustaa, viemään tämmöisenä aikana
eteenpäin, sekö on sitä omistajaohjausta? Sekö on
hallituksen vastuuta tulevaisuuden rakentamisesta, vai mitä tämä nyt
oikein on? Onko teidän hallinnassanne vai onko ministeri
Häkämiehen hallinnassa nyt tämä tilanne?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Valtio-omistaja on voimakkaasti sitoutunut
näihin yhtiöihin, valtionyhtiöihin. Mutta
minusta semmoinen käsitys, mikä nyt näistä puheenvuoroista
kuultaa, että vain valtionyhtiö on lähtökohtaisesti
hyvä ja yksityiset yritykset ovat jotenkin moraalisesti
tai eettisesti epäluotettavia, on kammottava maailmankuva, jos
me mietimme Suomen tulevaisuutta ja talouskasvua.
Mitä tulee tähän julkiseen keskusteluun
Destian ympärillä, niin on aika erikoista, että JHL
hyvin voimakkaasti kampanjoi tämän nykyisen omistuksen
puolesta mutta Rakennusliitto, jossa on ymmärtääkseni
vasemmistoliittolainen puheenjohtaja, on todennut, että tämä lisävaltuuden
hakeminen ja mahdollisen kumppanoinnin kautta eteneminen on täysin
perusteltua. (Ed. Skinnari: Se on jäsenhankintakampanja!)
Minusta tuntuu, että tässä on nyt Destia
joutunut kahden SAK:laisen liiton jäsensodan kohteeksi.
(Hälinää)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä se, että eduskunnan
valiokunta käy läpi myös aika tarkkaan
sen ajattelutavan, jota tässä ehkä Destiankin
kohdalla haetaan. Nykyinen lakihan oikeastaan sitoo ja edellyttää,
että valtio omistaa 100 prosenttia. Se on siinä.
Tällä valtuuksien hakemisella haetaan myös
mahdollisuutta johonkin muuhun. Minusta on hyvä, että nämä motiivit
ja tavoitteet, mitä mahdollisuuksia se voisi antaa, käydään
hyvin läpi.
Kun tämä julkinen keskustelu käynnistyi, minä pyysin
listat tästä valtionyhtiöpolitiikasta, myynneistä 90-luvun
alulta tänne asti. Sanon, että niissä kolmessa
hallituksessa, joissa SDP oli, kolme liuskaa oli rivi riviltä myyntipäätöksiä, yhteensä
15
miljardin euron edestä. Nyt on tehty 900 miljoonaa euroa.
Päinvastoin on aktivoitu valtiota myös myyntipuolella.
Finnairiinkin teimme lisäpanoksen. Lisäsimme pääomaa
sinne, eli tämä hallitus ei ole mikään
valtionyhtiöiden myyntiautomaatti. Sen kiistän
ehdottomasti. Tässä on otettu selvästikin
suunnanmuutos, ja siihen on perusteita ollut.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kansalaisia kiinnostaa enemmän se,
minkälaisia teitä ja minkälaisia yrityksiä meillä Suomessa
tulevaisuudessa tulee olemaan. (Ed. Martti Korhonen: Ikävä kyllä ne
heikkenevät!) Uskon, että hallitus elää tässä ajassa,
yrittää toimia niin, että on olemassa
resursseja, on olemassa yrityksiä, jotka pystyvät
tasapainottamaan sitä tilannetta, jossa tulevaisuudessakin
tarjotaan tehtäväksi töitä,
tarjotaan mahdollisuuksia elää ja asua eri paikoissa.
Kysynkin ministeri Häkämieheltä:
Onko tämän hallituksen esityksen takana tarkoitus
nimenomaan parantaa tulevaisuudessa väyliä ja
yritysten toimintaedellytyksiä? (Naurua)
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Jos katsotaan paria mennyttä vuotta
ja silloin toteutettuja tieurakoita, (Ed. Skinnari: Aika paha kysymys
oli taas!) niin valitettavasti tieurakka toisensa perään
on mennyt yli budjetin, eli hinnat kehittyivät parin viime
vuoden aikana varsin voimallisesti. Eli kun on käytetty
perustetta, että Destia takaa kohtuullisen hinta-tason,
näin ei valitettavasti ainakaan menneitten vuosien perusteella
ole, vaan kyllä se on avoin, tiukka kilpailu, joka pitää hinnat
kurissa, ja siihen tälläkin esityksellä tähdätään.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Julkisuuteen on tullut eräänä rahoituslähteenä valtiontalouden
tasapainottamiseen virvoitusjuomiin sekä makeisiin liittyvä sokerin
verotus. Kansanterveyden kannalta ajatus on ollut hyvässä myötätuulessa.
Voisiko asiaa laajemmin ajatella, että ylipäätänsä sokeria
verotettaisiin, jotta Suomen kansa pysyisi laajemmin terveenä ja
pidempää ikää voisi olettaa
kaikilta kansalaisilta?
Puhemies:
Anteeksi, luulin, että se oli lisäkysymys
tähän omistajapolitiikka-aiheeseen. Ed. Kallis,
lisäkysymys.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on kyllä aika
periaatteellinen kysymys, myydäkö vai eikö myydä.
Kiinnitin huomiota ministeri Häkämiehen toteamukseen,
että myydään, jotta nämä yhtiöt
voisivat kasvaa ja kehittyä. Jotta ne voisivat kasvaa ja
kehittyä.
Onko valtion omistus este sille, että yritys voi kasvaa
ja kehittyä? Hoitaako valtio yhtiöitään niin
huonosti, että ne eivät voi kasvaa ja kehittyä valtion
omistuksessa?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Päinvastoin, otetaan esimerkkejä menneestä historiasta,
varmaan useammankin hallituksen vaalikausille ulottuneita kehityksiä. Vaikkapa
Outokumpu ja Rautaruukki ovat menneinä vuosina listautuneet,
hakeneet listautumisen kautta pääomia, jotta ne
ovat voineet tehdä yritysostoja, tehneet investointeja,
jotta ne ovat sen kokoisia kansainvälisiä toimijoita
kuin ne tänä päivänä ovat.
Nyt, ed. Kallis, lainasitte minua hieman virheellisesti. Totesin,
en puhunut myynnistä, vaan puhuin kumppanoitumisesta, ja
käytin esimerkiksi Destian osalta esimerkkinä sitä,
että se voisi kumppanoitua sellaisen yrityksen kanssa,
jolla olisi muitakin rakentamisen vahvoja osa-alueita kuin pelkästään
maarakennus. Sama koskee Labtiumia, sama koskee Raskonea, eli kumppanoitumalla.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Varmaan vertailussa viime kaudelle kannattaa
katsoa myös, mitä on myyty, ja vielä tässä lamassa,
mihin hintaan. Tässä ollaan yksityistämässä nollaan
prosenttiin esityksen mukaan; en tiedä, mitä kumppanuutta
se on, jos ollaan nollassa. Ainakin sellaista valtuutusta haette.
Ilmeisesti vain ministeri Vehviläistä on kiinnostanut
se, että julkinen puoli on myös iso ostaja silloin,
kun rakennetaan kansallisomaisuutta ja teitä, maaperää tehdään,
ja se on myös kiinnostava näkemys. Haluaisin vielä kysyä ministeri
Häkämieheltä, omistajaohjauksesta vastaavalta
ministeriltä — se omistajaohjaus on varmaan muutakin
kuin myyntiä — minä kysyn teiltä:
Tapahtuuko nyt niin, että häntä heiluttaa
koiraa, wag the dog, kun luemme toimitusjohtajan suuresta innosta
viedä Destia pörssiin? Tänä päivänä yhtiöstä omistaa
100 prosenttia valtio, ja minä ajattelin, että tällaiseen
tarvitaan myös käyttäytymissääntöjä toimitusjohtajalle.
Aiotteko puuttua?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Valittu toimitusjohtaja on varmaankin vastannut
kysymykseen, mutta niin hänelle kuin tälle salille
on tietysti hyvä todeta se itsestäänselvyys,
että omistaja päättää tietysti myynneistä eikä toimiva
johto.
Mutta haluan todellakin korostaa, aivan kuten pääministeri
tuossa, että tätä liikettä on
tapahtunut myös toiseen suuntaan. Me olemme hyvin voimakkaasti
sitoutuneet Finnairin kehitykseen, olimme mukana annissa. Ja kun
Elisan kannalta määräysvaltaan oikeuttava
osakepotti tuli kaupan, silloin valtio tietyn järjestelyn
kautta oli hyvin aktiivinen ja säilytettiin tuo televerkon
määräysvalta kotimaisissa käsissä.
Eli yhdyn siihen pääministerin toteamukseen, että selvästi
suunta on tässä taloudellisessa tilanteessa kääntynyt,
ja hyvä näin.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Uusliberaalin ideologian perustavoitteena on
ajaa valtio alas. Tämä oppi levisi myös
Suomeen 90-luvulla ja johti myös erittäin laajamittaiseen
valtionyhtiöiden yksityistämiseen. Ja siinä,
toverit demarit, teillä on raskas syntitaakka teilläkin
harteillanne. Tyytyväinen olen siitä, että te
kadutte menneitä ja olette tulleet tälle oikealle linjalle,
mutta hallitus jatkaa entiseen tapaan, ei mitään
muutosta. Kun pahin on ohi tässä romahduksessa,
niin heti vaan myymään valtionyhtiöitä.
Destian tapauksessahan tästä seuraa se, jos
teidän linjanne voittaa ja saatte tämän
linjanne läpi, että kun valtio panee erittäin
paljon rahaa maanrakennukseen ja tientekoon, niin jatkossa, kun
se yksityistyy, ei ole enää valtio vastavoima
ja hinnat nousevat siinä touhussa, ja valtio maksaa, veronmaksajat
maksavat. Eli te olette tekemässä, ministeri Häkämies,
isoa laskua sitten vuosien ja vuosikymmenien mittaan Suomen kansalaisille, kun
lähdette tähän myymiseen. (Puhemies:
Minuutti kului!) Se on teidän ideologinen linjanne, ymmärrän,
mutta kyllä tässä tämä toinen
puoli on vahvempi.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä, tämä teidän
ajattelunne ei toimi, koska hinnat ovat jo nyt menneinä vuosina
nousseet, eli se ei takaa. Pikemminkin voi olla jossain vaiheessa
tilanne, jossa valtio tilaa ja on niin sanottu tilaajan edustaja
ja sitten tekijät ovat erikseen, ja terve, aito, rehti
kilpailu takaa hinnat.
Te syytätte tätä hallitusta uusliberalismista.
En ota sitä kyllä vastaan ja niin kuin totesin,
(Ed. Tennilä: Kyllä se on paluuta siihen!) että Rakennusliiton
puheenjohtaja Harjuniemi, joka ymmärtääkseni
on puoluetoverinne, kannattaa tätä hanketta, niin
kyllä tuntuu olevan vasemmistoliitossa seinät
aika laajalla.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Usein puhutaan valtionyhtiöitä yksityistettäessä, että kruununjalokiviä
myydään.
Tässä tapauksessa Destiassa on ihan konkreettisesti
kiviaineksia, ja soravarojahan on koottu aikanaan Tieliikelaitoksen
aikana ja nyttemmin Destian varoihin edullisesti valtion ja kuntien
yhteistoimintana. Se on ollut yksi keino, jolla halutaan turvata
se, että tienpito sujuu turvallisesti ja hyvin, ihmisten
perusoikeus liikkumiseen voidaan turvata kaikissa oloissa. Myös
kun Tieliikelaitosta 9 vuotta sitten muodostettiin, haluttiin varmistaa,
että sen laajuuskapasiteetti on riittävä siihen,
että koko maassa pystytään kaikissa oloissa
huolehtimaan tieverkosta, niin kunnossapidosta kuin rakentamisesta.
Miten nämä tavoitteet turvataan yhtiömuotoisessa,
oli sitten enemmistö tai vähemmistö osakkuudesta
tai nolla prosenttia, niin kuin tässä hallituksen
esityksessä kaavaillaan? Silloin ei ole enää niitä mahdollisuuksia
varmistaa kansalaisten alueellista tasavertaisuutta kuin tässä nykyisessä mallissa.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Vielä kerran: haetaan valtuutta
kartoittaa erilaisia vaihtoehtoja. (Ed. Pulliainen: Muistelkaapas,
mitä sanoitte liikennevaliokunnassa aikoinaan!) Mitä tulee
nyt maa-aineksiin, ed. Johannes Koskinen, te tiedätte,
että Destian lisäksi niitä maa-aineksia
on Metsähallituksen alaisessa Moreniassa. Tästä voi
tietysti jotain päätellä. Eli kartoitetaan
erilaisia vaihtoehtoja, miten esimerkiksi kumppanoitumalla Destian
tulevaisuus voitaisiin taata, nyt tällä hetkellä käynnissä oleva
miinusmerkki kääntää plusmerkiksi ja
myöskin huolehtia tästä kiviainesomaisuudesta,
jota on siis paitsi Destialla myöskin Metsähallituksella.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
(Ed. Tennilä: Sanokaa te jotakin järkevää tähän! — Naurua)
Arvoisa puhemies! Kun ed. Johannes Koskinen todella puuttui siihen,
miten eri alueet, vähän syrjäisemmätkin — ymmärsin
tätä kohtaa kutitellun siinä kivasti — nyt
sitten hoituu, jos Destiasta myydään joku siivu.
Minä joudun harrastamaan vähän retoriikkaa
ja kysymään: Onko tällä hetkellä Destialle
määrätty ensimmäistäkään
sellaista tehtävää, jossa määräyksessä sille
sanottaisiin, että muuten kilpailette ihan muiden kanssa
tässä markkinassa, mutta sitten sen lisäksi
hoidatte tuon syrjäkylän tien vähän
niin kuin omilla rahoillanne? Jos edustajat sieltä puolen
pystyvät kertomaan, että Destialla nykyisin on
tällaisia erityisiä velvoitteita, niin minäkin
muutan kantani toiseksi, kuin mitä se oli valtioneuvostossa
tänä päivänä tämän
asian yh-teydessä. (Ed. Pulliainen: Pekkarinenhan oli sitä mieltä eduskunnassa!)
Destia toimii tällä hetkellä täysin
kilpaillussa markkinassa yrityksenä muiden tuossa markkinassa
toimivien yritysten kanssa, (Ed. Tennilä: Kyllä se
on se valtionyhtiö siellä vastavoimana!) ja kun
näin on, niin kysyä sopii, tarvitaanko joku erityinen
peruste sitten siihen, että siinä markkinassa
pitää valtiollakin olla ihan erillinen yhtiö. (Ed.
Tennilä: Kyllä!) Silloin kun aikanaan katsastustoiminta
yksityistettiin, silloin ei ollut yksityisiä yrityksiä siinä markkinassa.
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) Se oli kaikki valtiollista toimintaa
silloin. (Ed. Tennilä: Miten kävi?) Nyt ollaan
ihan eri tilanteessa.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Nimittäin ministeri Pekkarinen väitti
suuhuni sellaista, jota en sanonut. Minä nimenomaan korostin
sitä, että silloin katsottiin tässä Tieliikelaitos-ratkaisussa,
että Tieliikelaitoksen kapasiteetti oli riittävä,
noin kaksi kolmasosaa koko markkinasta, jotta se pystyisi huolehtimaan
niillä koneilla, sillä henkilöstöllä,
sillä osaamisella koko maan tiestöstä,
ja tämä (Ed. Pulliainen: Ja eduskunta on siitä yksimielinen!) — taisi
olla joku ponsilausumakin, niin kuin ed. Pulliainen viittasi (Ed.
Pulliainen: Häkämiehen tekemä!) — tämä on
se yhteiskunnallinen tehtävä, joka varmistetaan
tällä Tiehallinto—Tieliikelaitos-konstruktiolla.
Sittemmin Tieliikelaitos on muuttunut Destiaksi, mutta tämä perusrakennelma
ei ole muuttunut, ja pitäisin tärkeänä,
että ministeri Pekkarinen ja muut keskustan voimat edes
tässä kysymyksessä myös tätä alueellista
tasa-arvoa kunnioittaisivat. (Ed. Gustafsson: Ei, turha toivo!)
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Vielä kerran. Ed. Johannes Koskinen
varmaan hyvin tietää, että mitä tulee
teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon, sen tilaamisesta vastaa
Tiehallinto valtion puolesta. Tiehallinnon tehtävänä on
vastata, että ne syrjäkylien tiet tulevat auratuiksi
ja että urakat kilpailutetaan veronmaksajien intressi silmälläpitäen.
Destia on puhtaasti tekijä, ihan hyvä sellainen,
ja merkittävän kokoinen. Mutta niin kuin totesin,
tällä haetaan valtuutta kartoittaa eri vaihtoehtoja,
jotta Destian tulevaisuus taataan ja että se voisi esimerkiksi
monipuolistua jollekin muulle rakentamisen sektorille. Tiehallinnon
tehtävä on katsoa tätä koko
Suomea, että ne palvelut tulevat toteutetuiksi. (Ed. Tennilä:
Uusliberalismia tämä on!)
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Destian osuus taitaa olla koko maanrakennusmarkkinasta
tällä hetkellä vähän yli
15 prosenttia, suurin piirtein. Elikkä sillä ei tällä hetkelläkään
enää ole tätä roolia, mihinkä te, ed.
Johannes Koskinen, tässä viittaatte. Kun katsotaan
mitä vanha TVH oli aikanaan, niin sillähän
oli paitsi niin kuin rakennuttajatehtävä, tilaajatehtävä,
niin se oli myöskin tuottajaorganisaatio silloin aikanaan,
kauan aikaa sitten, aikoja sitten. Mutta tilanne on tässä mielessä muuttunut. Ja
nyt se hyvä tahto, mikä ed. Johannes Koskisellakin
on nyt huolehtia niistä syrjäteistä ja
sun muista, se hyvä tahto pitää hoitaa
nyt sen Tiehallinnon kautta. Se, joka tilaa niitä palveluita,
joilla palveluilla huolehditaan niistä syrjäkylistä taikka
vähän alemmanasteisistakin tiestä, sitä kautta
jäsentyy, ja sitten pannaan kilpailemaan ne palveluntarjoajat,
joita on tällä hetkellä jo kymmeniä tässä markkinassa.