Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Herra puhemies! Tämän kuluneen kesän aikana autoilijat ja muut tienkäyttäjät saavutti tieto siitä, että poliisin nopeusvalvontakäytäntöjä aiotaan uudistaa. Tulleitten tietojen mukaan puuttumiskynnystä aiotaan madaltaa niin, että huomautus seuraisi jo kolmesta kilometristä ylinopeutta ja rikesakko puolestaan seitsemästä kilometristä ylinopeutta. Tässä asiassa riittää hyvinkin paljon kysymistä, mutta haluaisin kysyä sisäministeri Holmlundilta aluksi:
Aiotteko antaa tämän syksyn aikana ministeriöstänne kentälle nämä uudet ohjeet, nämä uudet ohjeet, joista myöskin kansankielellä nollatoleranssina puhutaan?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Poliisiylijohto tulee varsin nopealla aikajänteellä antamaan nämä uudet ohjeet. Niin sanottu nollatoleranssi on ehkä hieman väärä termi liittyen tähän kokonaisuuteen. Tämä peruslinjaushan perustuu liikennepoliittiseen selontekoon, jossa lähdetään siitä, että keskinopeuksien madaltaminen on yksi hyvä keino lisätä liikenneturvallisuutta.
Nollatoleranssia ei ole tulossa. Sakotusraja tullee säilymään nykyisellään, huomautusraja tulee laskemaan huomattavasti. Käytännössä tämä on tarkoitus tehdä myös nykyisin resurssein, eli mitään mullistavaa ei tule tapahtumaan. Pidän kuitenkin oikeudenmukaisena sitä, että eri puolilla Suomea ja myös mittausvälineistä riippumatta meillä on poliisilla yhtenäiset käytännöt, ja siihenhän tämä uudistus tähtää.
Arvoisa puhemies! On hyvin kaunis ajatus se, että pitää olla yhtenäiset käytännöt, mutta kun eri puolilla maata ei ole yhtenäisiä käytäntöjä liikenteessä. Tämä tulee vaikuttamaan hyvin hyvin haitallisesti esimerkiksi poliisin työskentelyyn. En ole tavannut kenttätöissä ainuttakaan konstaapelia, joka olisi tämän uudistuksen kannalla. Tämä johtuu siitä, että jos me esimerkiksi ajattelemme jotakin Lusin suoraa perjantai-iltapäivänä, kesäperjantaina, silloin 2 000 autoa menee kohti Jyväskylää, ja jos silloin noudatetaan alhaisempia puuttumiskynnyksiä kuin nykyään — joiden siis pitää olla samat kuin muuallakin päin Suomea — niin kuluu aika ... Jos lasketaan, että on 2 000 autoa, joista neljäsosa ajaa pikkasenkaan ylinopeutta sitten siellä, niin se on suurin piirtein kymmenen autoa minuutissa, jotka siellä pitää pysäyttää. Eräskin sanoi minulle, että tästä menee jonot Lusin suoralta Heinolaan saakka, jos tässä pitää ruveta vielä matalampaa puuttumiskynnystä nykyään harjoittelemaan.
Liikenneturvallisuus ei kehity siitä, että rupeamme kikkailemaan näitten uusien rajoitusten kanssa, vaan siitä, että valvontaa lisätään, noudatetaan nykyistä rajoitusta, annetaan poliisien puuttua tapauskohtaisesti liikenteeseen ja lisätään valvontaa.
Toinen kysymys perään ...
Puhemies:
Nyt on kyllä minuutti jo kulunut. Ministeri Holmlund vastannee.
Arvoisa puhemies! On tietysti varsin selvää, että me emme voi ohjeistaa sellaista käytäntöä, että eri puolilla Suomea olisi mahdollisuus ajaa eri nopeudella. Nopeusrajoitus on ylin sallittu nopeus, ja me emme voi mitään muuta lähtökohtaa ottaa tähän ohjeistuksen perustaksi. Kuten tuossa jo totesin, sakotuskynnys tulee säilymään näillä näkymin entisellään, puuttumiskynnys madaltuu, ja se on mielestäni pelkästään myönteinen asia.
Tämä kysymys on loppuun käsitelty.