15) Hallituksen esitys eduskunnalle jalkaväkimiinojen
käytön, varastoinnin, tuotannon ja siirron kieltämisestä ja
niiden hävittämisestä tehdyn yleissopimuksen
hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja sopimuksen soveltamisesta sekä eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajakollegat! Poliittinen
päätöksenteko on uhkapeliä.
Päätösten todellisia seurauksia on vaikea
arvioida, etenkin mitä kauemmas tulevaisuuteen tähystetään.
Keskustelussa jalkaväkimiinoista ja Suomen potentiaalisista
sotilaallisista uhkakuvista kaikki tämä on näyttäytynyt
erityisen selvästi.
Sotaan joutuminen suurvaltaa vastaan on tällä hetkellä varsin
epätodennäköistä. Maailmanpolitiikalle
ovat kuitenkin tunnusomaisia pitkät rauhalliset jaksot,
joita seuraavat kiihtyvät muutokset ja mullistukset. On
mahdotonta sanoa, ettei seuraavan 20 vuoden kuluessa taloudellisen
taantuman, ilmastonmuutoksen, vesipulan tai energiamarkkinoiden
heilahtelun seurauksena meitäkin uhata sotilaallisesti.
Menneestä onkin havaittavissa oma kyvyttömyytemme
ennustaa tulevaa.
Valtioilla on oikeus alueellisen koskemattomuutensa puolustamiseen,
johon miinat erityisen hyvin soveltuvat. Suomen käyttämät
jalkaväkimiinat eivät vahingoita muita kuin maahamme tunkeutuvaa
vihollista. Maamme lait kieltävät niiden käytön
rajojemme ulkopuolella. Uskottava alueellinen puolustuksemme tukeutuu
jalkaväkimiinoihin ja näin korottaa vihollisen
hyökkäyskynnystä maahamme.
Elämme niukkojen resurssien aikoja. Puolustusvoimat
joutuu muun valtionhallinnon ohella supistamaan toimintaansa. Hallituksen
suunnittelemat yli 800 miljoonan euron säästöt
tällä hallituskaudella ovat kuitenkin kohtuuttomat.
Miinoja korvaamaan suunnitellut asejärjestelmät ovat
hyvin kalliita. Hallitus ei ole kuitenkaan osoittanut kuin 200 miljoonaa
euroa uusiin järjestelmiin. On selvää,
että tämä rahamäärä on täysin
riittämätön eikä todella korvaa
miinojen hyötyjä. Lisäksi jotkut hankinnoista,
esimerkiksi pimeänäkölaitteet ja pienlennokit,
olisi tehty osana Puolustusvoimien modernisointia, vaikka Ottawan
sopimukseen ei olisi liityttykään. Miksi siis
tuhota vanhaa ja toimivaa ja ostaa kallista ulkomaalaista aseteknologiaa,
jolla ei todellisuudessa edes korvata jalkaväkimiinojen
suorituskykyä? Ainoa Ottawan sopimuksen hyötyjä on
selvillä: kansainvälinen aseteollisuus.
Ajatus maailmasta, jossa miinat eivät vahingoita siviilejä,
on mitä hienoin. Silti suomalaiset miinat eivät
vahingoita ketään konfliktialueilla. Suomea ei
tunneta maailmalla miinoittajamaana, päinvastoin. Emme
ole koskaan vieneet miinoja ulkomaille. Sodan aikana Suomi nojaa
tarkkoihin miinakarttoihin osana sulutustaktiikkaansa ja on osallistunut
ansiokkaasti miinanraivaustyöhön osana kehitys-
ja rauhanturvatoimintaansa. Suomella ei olekaan käytännön
syytä liittyä sopimukseen.
Suomen olisikin tullut seurata sopimuksen ratifioimatta jättäneen
Puolan tervettä vastavuoroisuuden periaatetta. Puolan tavoin
Suomen tulisi osallistua sopimuksen velvoittamiin miinanraivaukseen
ja miinan uhrien tukitoimiin mutta pidättäytyä jalkaväkimiinojen
tuhoamisesta siihen saakka, kunnes kaikki naapurimaamme, erityisesti
Venäjä, ovat liittyneet sopimukseen ja ratifioineet
sen.
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Kuten sanoin, päätöksenteko
on uhkapeliä. Linjaaminen tuo mukanaan myös vastuun
omien päätösten seurauksista. Hallitus
on jo lamaannuttamassa Puolustusvoimien toiminnan jättisäästöillään. Itse
en ainakaan halua olla tekemässä päätöstä, jossa
kustannustehokas puolustuksellinen ase kielletään
ulkopoliittisten pisteiden toivossa.
Tokihan voimme elää ikuisen rauhan aikakautta.
Tokihan voi olla, ettei lapsiemmekaan eläessä Suomea
vastaan hyökätä. Kenties voisimme ajaa
alas koko Puolustusvoimamme. Pidän kuitenkin moista ajattelua
epärealistisena haihatteluna. Paras tae rauhalle on nimenomaan uskottavat
Puolustusvoimat.
Arvoisa puhemies! Edellä esittämiini perusteluihin
viitaten ehdotan, että hallituksen esityksessä tarkoitettu
jalkaväkimiinoja koskeva yleissopimus ja siihen liittyvät
lakiehdotukset hylätään.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Packalén kiteytti puheessaan
aiheesta pitkälti kaiken olennaisen. Argumentit jalkaväkimiinojen
puolesta ja vastaan on pitkälti jo vaihdettu. Tulos on
tyly. Hallituksen esitys jalkaväkimiinojen kieltämiseksi
on yksiselitteisen huono asia Suomen maanpuolustuksen kannalta.
Se on sekä sotilaallisesti että taloudellisesti
järjetön esitys. Tuskin siitä ulkopoliittisestikaan
on Suomelle mitään erityistä imagohyötyä,
jos kohta ei haittaakaan. Mikä karmeinta, tämä yksipuolinen aseistariisunta
tehdään samaan aikaan, kun Puolustusvoimiin kohdistuu
rauhan ajan suurimmat leikkauspaineet.
Ottawan sopimukseen liittyminen on strateginen virhe, joka osaltaan
nakertaa edellytyksiämme itsenäiseen ja uskottavaan
koko maan puolustukseen. Vielä on kuitenkin mahdollista
jättää tämä sopimus
ratifioimatta, jättää jalkaväkimiinat
Puolustusvoimien varastoihin eikä tuhota niitä ja
siten osoittaa, että eduskunta ei ole kumileimasin. Kansanedustajien
tehtävä on ajaa Suomen etua. Puoluekuri ei saa
jyrätä omaatuntoa.
Arvoisa puhemies! Ainoa vastuullinen ratkaisu isänmaan
kannalta on äänestää "ei" ensi
perjantaina. Kannatan edustaja Packalénin tekemää hylkäysesitystä.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jalkaväkimiinoista käyty
keskustelu on kulminoitunut mediassa siihen, että Ottawan
sopimuksen ratifiointia vastustaisi ainoastaan yksi ryhmittymä muiden
kansanedustajien tukiessa täysin rinnoin sopimukseen liittymistä.
Olen itse ollut omassa kannassani alusta asti vahva, lisätiedon
saaminen puolustusvaliokunnan jäsenenä ei ole
heikentänyt kantaani. Se on tuonut vain lisäuskoa
siihen, että voin toimia omantuntoni mukaan tässä kysymyksessä.
Puolustusvaliokunnassa on saanut paljon hyvää tietoa
sopimuksen yksityiskohtiin liittyen. Jalkaväkimiinojen
kieltämisessä on hyviä puolia kansainvälisesti
mitattuna, mutta meille kansallisesti se tuo heikennyksiä alueelliseen
puolustukseen, jonka täysimääräinen
korvaaminen on lähes mahdotonta ainakin nykyisillä resursseilla. Miinojen
vastuuton ja summittainen käyttö, erityisesti
eräissä kehitysmaissa, on aiheuttanut huomattavassa
määrin siviiliuhreja, mutta Suomessa, jos sellaiseen
tilanteeseen joutuisimme, että miinoja joutuisimme käyttämään,
me kantaisimme myös näissä kriisitilanteissa
vastuumme emmekä siis ylipäätään
kylväisi miinoja summittaisesti.
Olen itse saanut varusmiespalveluksessa pioneerin koulutuksen.
Tuossa koulutuksessa opiskeltiin jalkaväki- ja panssarimiinojen
käyttöä. Siellä opetettiin tekemään
sulutteita, ja kertauksena sanottakoon, että sulutteet
tarkoittavat miinoitteita, joissa on erilaisia jalkaväki-
ja panssarimiinoja sekä sellaisia murrosteita ja ansoja, joilla
vihollisen liikkumista halutaan vaikeuttaa ja estää sen
pääsemistä meille tärkeisiin
kohteisiin. Suomessa ei siis heitellä miinoja ympäriinsä,
vaan niitä käytetään puhtaasti
puolustuksellisessa tarkoituksessa. Miinat merkitään
tarkasti sulutelomakkeille, ja niiden sijainnit tiedetään tarkalleen,
jolloin kriisitilanteen päättymisen jälkeen
ne voidaan raivata turvallisesti.
Arvoisa puhemies! Päätöksentekoprosessi
jalkaväkimiina-asiassa on jo pitkällä.
Sen valmistelut juontavat jo 1990-luvulle, jolloin kansalaisjärjestöt
aloittivat taistelunsa miinakiellon puolesta. Silloinen ulkoministeri
ja nykyinen tasavallan presidentti on ollut ajamassa asiaa erittäin vahvalla
tavalla. Nyt korvaavien järjestelmien täysimittaiset
hankinnat ovat se minimivaatimus koko prosessissa. Voin vain ihmetellä hallituspuolueiden
asennetta näin tärkeässä asiassa,
sillä ilman keskustan painotusta kirjauksia korvausohjelman
loppuunsaattamisesta ei olisi tullut.
Mutta kuten sanoin, päätöksentekoprosessi tässä jalkaväkimiinat
kieltävässä asiassa on jo hyvin pitkällä.
Mielestäni tässä vaiheessa on syytä miettiä enää sitä,
kuinka suhtaudumme omaan uskottavaan puolustukseen ylipäätään.
Hallitus tulee leikkaamaan Puolustusvoimilta yli 800 miljoonaa euroa.
Rakennemuutos tulee olemaan raju, ja se tulee heikentämään
maamme puolustuskykyä kaikilla eri tasoilla.
Minulle Suomi on puolustamisen arvoinen maa, ja sen jokainen
alue on yhtä tärkeä. Haluan toimia tässä omantuntoni
mukaan, ja sellaiset toimet, joita en voi itselleni vakuuttaa ja
joissa tuntisin toimivani väärin, eivät
voi olla niitä, joita haluan täällä olla
edistämässä. Sen vuoksi tulen äänestämään
kielteisesti Ottawan sopimuksen ratifiointia koskevassa päätöksessä.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ottawan sopimuksesta on tässä salissa
käytetty jo monta puheenvuoroa. Minulle on muodostunut
mielikuva siitä, että Suomen tulisi allekirjoittaa
sopimus sen vuoksi, että allekirjoittaminen olisi linjassa
aikaisemman politiikkamme kanssa. Mitään muita
järkeviä syitä en sopimukseen liittymiseen
mielestäni ole kuullut salissa esitettävän.
Itsenäisen maan oikeuksiin kuuluu itsenäisesti
päättää muun muassa ulko-,
talous- ja puolustuspolitiikastaan. Kun Suomi on alustavasti sitoutunut
liittymään sopimukseen, on taloudellinen tilanteemme
ollut kokonaan toinen. Nykyisessä erittäin kireässä taloustilanteessa
on mielestäni perusteltua ja oikeutettua vetäytyä sopimuksen
ratifioimisesta ainakin siihen saakka, kunnes talouteemme jälleen
saadaan lisää liikkumavaraa ja kaikki naapurivaltiomme
ovat sopimukset ratifioineet.
Arvoisa herra puhemies! Minä kannatan edustaja Packalénin
tekemää hylkäysesitystä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aikoinaan, kun tämä prosessi
eduskunnassa tähän Ottawan jalkaväkimiinat
kieltävään sopimukseen liittymiseksi
käynnistettiin, oli tarkoituksena se, että jalkaväkimiinat
korvataan rypäleaseilla. Sittemmin myös rypäleaseet ovat
siirtyneet kiellettyjen puolustusaseiden listalle Oslon sopimuksen
seurauksena. Niinpä nyt nämä korvaavat
järjestelmät muodostuvat lennokeista, viuhkapanoksista,
panssarimiinojen laukaisinten modernisoinnista, pimeänäkölaitteista ja
raketinheittimistä. Niin kattavalta kuin tämä lista
kuulostaakin, ikävä kyllä näillä toimin
ei silti pystytä jalkaväkimiinojen suoritustasoa
korvaamaan puolustusaseena, ja mielestäni tässä myös
alueellinen koko maan kattava puolustus vaarantuu, jos tämä Ottawan
sopimus mennään nyt ratifioimaan.
Paitsi puolustuskyvyn osalta on kyse myös puolustustahdosta.
Eli tiedetään, että jos meillä ei olisi
tositilanteessa jalkaväkimiinoja käytössä, niin
on pelättävissä, että miehistötappiot
kasvaisivat merkittävästi. Se on kyllä sellainen
tieto, että se ei ole ollenkaan omiaan edistämään
vapaaehtoista maanpuolustustyötä, ja myös
varusmiespalveluksen suorittamisen osalta se ei ainakaan lisää intoa
sitä suorittamaan.
Sitten kun tässäkin salissa on kuultu sellaisia puheita,
että kyllä sitten on puolustustahdossa jotakin
muutakin vialla, jos tällainen tekijä on ikään
kuin omiaan heikentämään sitä,
niin pidän kyllä sellaista puhetta erittäin
julmana, asiantuntemattomana ja kaikella tavalla huonona, koska kyllä se
nyt kuitenkin vain on niin, että emme kai kuitenkaan halua
ehdoin tahdoin lähteä tapattamaan ihmisiä siinäkään
tilanteessa, että vihollinen tunkeutuu maahamme. Kyllä siinä jalkaväkimiinat
ovat paitsi tehokas ase myös omiaan nostamaan ja ylläpitämään
sitä puolustustahtoa, joka on erittäin merkittävä tekijä siinä,
että me onnistuisimme tositilanteessa tätä koko
maata puolustamaan.
Mielestäni se tekijä — ja vetoankin
niihin tahoihin tässä salissa, jotka ovat aikoinaan
2000-luvun puolivälin paikkeilla lähteneet tähän
prosessiin myönteisellä mielellä mukaan — että rypäleaseet
eivät olekaan enää se korvaava järjestelmä,
tarjoaa aivan relevantin mahdollisuuden muuttaa kantaa, nimenomaan
sen takia, että tätä puolustuskykyä ei
pystytä näillä vaihtoehtoisilla järjestelmillä nyt
kyllä korvaamaan senkään vertaa, mitä rypäleaseilla.
Ja kun tiedetään tämä esitys
Puolustusvoimien menojen pienentämisestä, mitä se
aiheuttaa meidän puolustuskyvyllemme, niin kyllä perusteita
on niin paljon, että todella toivon, että muutkin
kuin edustaja Savola voisivat lähteä perussuomalaisten
linjoille tässä asiassa. Perussuomalaisethan on
tällä hetkellä kai ainut puolue, joka
yksimielisenä tässä salissa tulee vastustamaan
tätä Ottawan sopimuksen ratifiointia.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Packalénin
esitystä.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä kertaa totean vain
lyhyesti, että harvoin näkee miinakiellon kaltaista
ratkaisua, joka yhtä vähän välittää Suomen
kansallisista eduista. Kielto ei ole mitenkään
perusteltavissa sotilaallisesti eikä taloudellisesti. Lisäksi
on huomattava, että Venäjä ei ole ratifioinut
sopimusta. Siksi meidän pitäisi kieltää jalkaväkimiinat
vasta Venäjän vastaavan päätöksen
jälkeen. Epämääräiset
perustelut jollakin kuvitellulla imagohyödyllä ovat
täysin kestämättömiä.
Sanoisin, että tuollaiset perustelut ovat jopa hyvin vastuuttomia.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Tom Packalénin
tekemää hylkäysesitystä.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunnassa kuulimme laajan asiantuntijajoukon
kyseisestä asiasta, ja ulkoasiainvaliokunta on jakanut
pöydälle mietinnön, jossa on otettu hyvin
vahvasti esille myös puolustusvaliokunnan näkemyksiä.
Tässä on hyvin yksiselitteisesti kyllä kerrottu
ne perusteet, minkä takia Suomen on syytä olla
mukana tässä kansainvälisessä sopimuksessa.
Suomi on ollut jo pitkään mukana humanitäärisessä työssä koko
maailmassa ja halunnut olla mukana nimenomaan sellaisessa toiminnassa,
joka suojaa siviileitä ja turvaa yhteiskuntaa. Vaikka oman
maan tilanteessa ei miinojen suhteen ole ongelmaa, niin on syytä kuitenkin
ajatella, että se viesti, minkä me lähetämme oman
maan ulkopuolelle, on tärkeä, niihin maihin, joissa
miinat aiheuttavat suurta tuhoa ja vahinkoa siviileille, erityisesti
lapsille. Siinä mielessä suomalaiset kantavat
omaa vastuutaan nyt liittymällä Ottawan sopimukseen.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Väätäiselle
täytyy heti todeta se, että Suomessa todellakin
nämä meidän jalkaväkimiinamme
ovat meidän oman maamme sisäpuolella tapahtuvaa
puolustamista varten, ei mitään muuta varten,
ja se signaali, mikä sieltä ulospäin
tulee, on mielestäni kyllä hyvin minimaalinen.
Edustaja Saarakkalalle haluan todeta tulemisesta perussuomalaisten
linjoille tässä asiassa, että en näe
sitä niinkään sellaisena kysymyksenä vaan
kyllä minulla on tässä alusta asti ollut
vakaa linja, siitä asti, kun olen itsekin pioneerikoulutuksen
aikanaan Keuruulla saanut.
Se, mikä vahvimmin ohjaa itseäni tähän
päätökseen, on ammattilaisten näkemys
ja Upseeriliiton näkemys. Upseeriliitto on tehnyt tästä tutkimuksen,
ja 86 prosenttia heistä on sitä mieltä, että tämä heikentää meidän
puolustuskykyämme ja tähän Ottawan jalkaväkimiinat
kieltävään sopimukseen ei tulisi liittyä.
Näitä korvaavia järjestelmiä nyt
on hankittu jo jonkun verran, ja se nyt on minimivaatimus, että se
tie mennään loppuun asti ja kaikki korvaavat järjestelmät
hankitaan, mitä on suunniteltukin.
On erittäin valitettavaa, että nämä rypäleammukset
ovat myöskin näitten kiellettyjen aseiden listalla.
Tämä on totta, että ne olivat alun perin näissä korvaavissa
hankinnoissa käsillä.
Mutta näiden päätösten mukaisesti
on nyt edettävä, ja lopullisen päätöksen
tekee toki eduskunta pian äänestyksessä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen itse päätynyt pitkällisen
harkinnan tuloksena siihen, että tässä yhteydessä ei
ole syytä luopua jalkaväkimiinojen käytöstä.
Ne ovat puolustustarkoitukseen tarkoitettu asejärjestelmä ja tässä mielessä eivät
uhkaa keitään eivätkä mitään,
jotka eivät tule luvatta tänne Suomen rajojen
sisäpuolelle. Tästähän on aikaisemmin
toki linjapäätös tehty hallituksen toimesta
jne., mutta kyse on siitä, mikä on se ajankohta
näistä luopumiseen. En näe, että perusteita
olisi tässä vaiheessa tehdä tätä lopullista
päätöstä. Uskon, että keskustan
eduskuntaryhmässä on minun ja edustaja Savolan
lisäksi myös muita, jotka ajattelevat tähän
samaan suuntaan.
Puolustusmäärärahoja leikataan hallituksen toimesta
erittäin voimakkaalla tavalla. Täytyy sanoa, että puolustusmäärärahat
ja maatalous ovat olleet ne leikkurin kohteet, joihinka hallitukselta
on löytynyt laajaa yksimielisyyttä ja rajummin
kuin mitä keskimäärin muuten ovat nämä budjetin
leikkaukset. Tähänkään ei oikein mielestäni
asiallisia perusteita ole, jos ajatellaan pitää uskottavasta
puolustuksesta kiinni ja kaikella tavalla myöskin siitä perustasta,
mikä meillä on pitkään ollut
tässä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tässä ei
tietenkään kannata lähteä kiihkoilemaan
eikä keräämään mitään
pisteitä, mutta tässä taloustilanteessa
satojen miljoonien käyttöön korvaavien
järjestelmien rakentamiseen, jotka ovat vielä huonompia
järjestelmiä, meillä ei ole varaa.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ensialkuun totean, että erinomaisia
puheenvuoroja keskustalaisilta veljiltä tuossa.
Edustaja Väätäiselle ihan lyhyt rauhoitteleva kommentti
siitä, että minun tulkintani ja käsitykseni
mukaan, vaikka Suomi ei liitykään Ottawan jalkaväkimiinat
kieltävään sopimukseen, se ei missään
tapauksessa sulje pois sitä vaihtoehtoa, etteivätkö suomalaiset
ammattisotilaat, suomalaiset pioneerit, voisi edelleenkin kansainvälisillä taistelukentillä
toimia
humanitäärisesti ja raivata siellä jo
olevia miinoja. Minä näen asian pikemminkin päinvastoin,
että kun Suomessa on käytössä edelleen
jalkaväkimiinat, Suomessa koulutetaan edelleenkin jalkaväkimiinojen
asentamista, koulutetaan myöskin jalkaväkimiinojen raivaamista,
niin meillä varusmiehille, jotka siirtyvät näihin
kansainvälisiin nopean toiminnan joukkoihin, valetaan jo
kova ammattitaito, että jos he kansainvälisillä taistelukentillä törmäävät tällaiseen
miinaan, he pystyvät sen ammattitaitoisesti ja turvallisesti
raivaamaan. Jalkaväkimiinasopimuksesta pois jääminen
todellakaan ei tarkoita sitä, että Suomi jäisi
pois kaikesta kansainvälisestä humanitäärisestä toiminnasta,
päinvastoin.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Savolalle täytyy todeta,
että kun olen istunut teidän kanssanne samassa
puolustusvaliokunnassa tuntikausia, niin toki tiedän, että suomalaiset
jalkaväkimiinat eivät ole itsessään
ongelma. En tarvitse siihen opetusta.
Sanoitte, että Suomen vaikutus on minimaalinen. Nyt
täytyy tietysti ajatella niin, että Suomi on monien
muitten maitten kanssa yhdessä viemässä sitä viestiä eteenpäin,
että jalkaväkimiinat ovat vaarallisia tietyillä alueilla
ja tietyllä tavalla käytettäessä,
ja siinä mielessä on tärkeätä meidän
olla siinä mukana.
Edustaja Rantakankaalle sen verran, että jos muistan
oikein, niin 160 miljoonaa euroa on jo käytetty näitten
niin sanottujen korvaavien asehankintojen tekemiseen, elikkä mitäs
te tekisitte näille 160 miljoonalla hankituille vempaimille, jotka
nyt sitten on tähän korvaavaksi jo hankittu?
Hongistolle: Ei minulla ole mitään hätää,
eli ei minua tarvitse rauhoitella. Ihan vaan kaikessa rauhassa hoidetaan
asioita.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että edellinen
hyvä hallitus ryhtyi toimenpiteisiin, joilla Suomen puolustuskykyä vahvistettiin.
Sehän on loistava asia. Se oli hyvän yhteistyön
tulosta, jossa isänmaalliset voimat halusivat turvata suomalaista
puolustusta, ja on hyvä, että meillä on
tältä osin toteutettu ratkaisuja ja on katsottu tätä Puolustusvoimien
toimintaa ja isänmaan puolustamista hyvin korkealla priorisoinnilla. Näin
toivoisi toki jatkossakin olevan, mutta nämä budjettiluvut
ovat valitettavasti toisenlaisia.
Tom Packalén /ps:
Puhemies! Haluaisin kysyä edustaja Väätäiseltä,
miten tämä Suomen liittyminen Ottawan sopimukseen
vähentää näitä miinavahinkoja
maailmalla. Jos tätä pystyisi avaamaan minullekin,
minäkin ymmärtäisin sen sitten. Minä haluaisin
kanssa tietää tämän, kun uusimpien
uutisten mukaan nämä miinavahingot ovat lisääntyneet
vuodesta 2004 alkaen ja tämä Ottawan sopimus on
ollut voimassa jo pitkään... Tässä vähenemisessä joku
nyt mättää, koska itse en näe,
että miinojen poistaminen Suomesta vähentää millään
tavalla näissä kolmannen maailman maissa tapahtuvia
miinaonnettomuuksia. Päinvastoin Suomi voisi viedä vastuullista
miinoitusoppia ulkomaille sen sijaan, että me hävitämme
omat miinamme.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Herra puhemies! Kyllä täytyy uskoa sitä,
kun edustaja Savola sanoi, että hän on aina ollut
sitä mieltä, että jalkaväkimiinoista
ei pidä luopua. Se on varmasti näin, niin kuin
sanoitte. Nyt toivoisin kuitenkin sitä, kun näyttää siltä,
että teidän rivinne ovat harvat — toki
täällä on aika vähän
porukkaa paikalla — että veisitte nyt sitä viestiä omassa
eduskuntaryhmässänne, että vielä on
mahdollisuus muuttaa kantaa, sillä kyllä silloin,
jos asiaansa todella uskoo ja on todella sitä mieltä eikä vaan
ole niin, että on tullut vaan perussuomalaisten linjoille,
pitää tietysti edistää sitä oman
ryhmän sisällä, kun on järkiargumentteja.
Eikä oikeastaan yhtään mitään
järkevää ole kuultu sen puolesta, että tähän
sopimukseen pitäisi liittyä. Eli nyt vielä,
kun on pari päivää aikaa, koetettaisiin
saada mahdollisimman paljon tälle kannalle, mitä koko perussuomalaisten
ryhmä edustaa.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! On syytä minunkin todeta vertailun
kautta, että ei Afrikassa miinaan astuvalla lapsella, niin
traagista kuin se onkin — ja tietenkin kannatan humanitääristä miinanraivaustoimintaa,
jossa Suomi on erityinen osaaja — ole mitään
tekemistä suomalaisten jalkaväkimiinojen kanssa,
jotka ovat turvallisesti Puolustusvoimien varastoissa, ja niitä käytetään
hyvin vastuullisesti sulutteessa, kuten esimerkiksi edustaja Savola
täällä aiemmin puhui.
Edustaja Savolan lisäksi edustaja Rantakangas puhui
hyvin asiallisesti. Ehkä keskustassa on sittenkin vielä toivoa.
Vaan missä ovat kokoomuksen edustajat tästä keskustelusta?
Eikö heitä kiinnosta oman maan puolustus, edustaja
Suutari? Viittaan esimerkiksi edustaja Heinosen sanomalehti Karjalaisen
erikoisliitteessä nimeltä Prikaatin puolesta tämän
kuun alussa antamaan lausumaan: "Itse en luopumista kannata ja näen
sen typeränä." Näin siis edustaja Heinonen.
Miten mahtaa kokoomuksen maanpuolustussiipi perjantaina äänestää?
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! 1.3.1999 on sopimus astunut voimaan, ja sen
jälkeen siihen on liittynyt kaiken kaikkiaan 157 maata.
Tänä aikana miinojen valmistaminen ja käyttö on
selvästi vähentynyt, jopa niin, että jos Suomessa
olisi päätetty jatkaa jalkaväkimiinojen käyttöä tavallaan
sotatilanteen tarpeeseen ja jos meidän tarvitsisi korvata
näitä vanhentuneita miinoja uusilla, niin me joutuisimme
joko valmistamaan ne itse tai etsimään sitten
jostakin valmistajan. Sinällään se, että on
valtava joukko maita liittynyt tähän vastustamiseen,
on vaikuttanut siihen, että on menty parempaan suuntaan. Jotta
se tavoite, jonka halutaan toteutuvan, että kaikki jalkaväkimiinat
olisivat pois käytöstä tulevaisuudessa,
toteutuu, siihen tarvitaan yhä uusia maita mukaan.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Väätäinen
ja aiemmin edustaja Salolainen ja moni muu ovat ihmetelleet, että kun miinojen
korvaaviin järjestelmiin on käytetty jo, oliko
se, 150 miljoonaa euroa, ne rahat ikään kuin olisivat
menneet hukkaan, jos jätämme luopumatta maamiinoista,
niin eivät ne rahat ole menneet hukkaan. Yhdessä maamiinojen
kanssa ne muodostaisivat todella tehokkaan tavan torjua vihollisen
hyökkäys.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Ajattelin käydä vain tätä keskustelua
tässä kuuntelemassa, mutta puolustusvaliokunnan
puheenjohtaja haastoi nimenomaan kokoomuksen taholta tätä kommentoimaan.
Nythän, kun itse olen siellä puolustusvaliokunnassa
ja me olemme siellä saaneet aikaan tästä asiasta
lausuman ja siitä on äänestetty ja minä olen
siinä takana ollut, täytyy sanoa, että minä ainakin
suhtaudun vakavasti näihin asioihin. Olen ottanut omasta
puolestani tästä selvää sekä täällä että tietysti
niiltä Puolustusvoimien henkilöiltä, jotka
tätä asiaa tuntevat, heidän kanssaan
keskustellut, ja tähän on tultu, että meidän
tällä hetkellä on mahdollista luopua
jalkaväkimiinoista, sekä putki- että sakaramiinoista,
ja korvata ne sen tyyppisillä aseilla, jotka osittain täyttävät
sen aukon, mikä tässä tulee, nimenomaan
panssarien vyörymisen estämiseksi tänne
Suomeen. Meillä on tässä ehkä semmoinen
puolenkymmentä vuotta aikaa käydä läpi
tämä mullistus muutenkin meidän puolustusvoimissamme,
ja tämä on yksi niistä asioista, mitkä siellä jouduttiin
ensimmäisenä tekemään.
Täytyy sanoa kyllä, että tämä ei
ole sillä tavalla aito päätös,
että meidän päätöksemme
on tehty jo silloin 1999 ja 2004 ja 2009. Tämä on
vain sitä häntää.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt pittää sannoo, että jos
tiällä salissa on joku sanonu, että ne
männöö hukkaan, niin elekee laettako
sitä minun sanomaksi, koska sitä minä en
oo sanonu. Minä vaan kysyin, mitä tapahtuu sitten
tälle 160 miljoonalle, jolla on jo korvattu näitä jalkaväkimiinojen
mahdollista poistumista. Eihän se kuulkee niin voi olla,
että yhtenä vuotena ollaan sitä mieltä,
että näin tehhään ja otetaan
uuet tilalle, ja sitte toisena vuonna sanotaan, että ei
vaineskaan, pietään entiset ja otetaan uuet. Jos
jokainen hallinnonala tekis samalla tavalla, niin voitte uskoa,
mikä savotta tässä tulis. Mää voin
sosiaali- ja terveyspuolelta sanoa teille, että siellä ois
kuulkaa pilvin pimein sellaista uutta tarvetta ja vanhoillekki ois
käyttöä. Elikkä ei oikein stemmaa,
Rantakangas, tää teiän pohdinta nyt tänä päevänä siihen,
mitä te ootte ollu päättämässä viime
hallituskaudella ja sitä edellisellä. Männöö vähän
niin kun vitelikkoon tämä miettiminen.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tuula Väätäinen
kysyi, mitä tapahtuu niille 160 miljoonalle eurolle, joilla
on hankittu puolustustarvikkeita. Siihen on yksinkertainen vastaus:
ne rahat ovat olleet valtion budjetissa ja niillä rahoilla
on tehty puolustustarvikehankintoja. Eli ne rahat on käytetty
ja saatu turvaa suomalaiseen yhteiskuntaan, mikä on lisännyt
meidän puolustuksemme uskottavuutta.
Sitten, edustaja Suutari, se on vain näin, että Suomea
ei puolusteta lausumilla. Vaikka kuinka hyvä lausuma on,
niin sillä ei Suomea puolusteta, vaan kyllä se
tarvitsee konkreettisempia toimenpiteitä, kuten esimerkiksi
jalkaväkimiinoja ja muita puolustuksen tarvikkeita — ei,
vaikka kuinka lausumia tehdään; tosipaikan tullen
ne ovat vain lausumia.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkalalle haluan vain todeta,
että jokainen meidänkin ryhmässämme
tässä toimii omantuntonsa mukaan ja parhaaksi
katsomallaan tavalla. Totta kai me, niin kuin varmasti monet muutkin
ryhmät, olemme tästä keskustelleet, ja
kyllä meitä useampia on, jotka eivät
hallituksen esityksen kannalla ole.
Mutta kaiken kaikkiaan, kun puhutaan siitä, paljonko
on käytetty jalkaväkimiinoja korvaaviin järjestelmiin
jo tällä hetkellä ja paljonko ne tulevat
maksamaan ja mitkä ovat ne vaikutukset, jos jalkaväkimiinat
poistetaan, kun mietitään kokonaisvaikutuksia,
hallitus tulee leikkaamaan yli 800 miljoonaa euroa Suomen puolustusvoimilta pois.
Sen jälkeen leikataan kertausharjoituksista, ne laitetaan
lähes nolliin, lentotunneista leikataan, laivaston vuorokausista
leikataan — kaikesta sellaisesta, joka vaikuttaa meidän
uskottavaan puolustuskykyymme, tullaan leikkaamaan tulevina vuosina
erittäin paljon. Sen vuoksi ainakin minä näen,
että jalkaväkimiinat ovat edelleen puolustuksen
kannalta se tehokas muoto ja tarpeellinen asia, jota Suomen puolustuksessa tarvitaan.
Mitä tulee sitten tähän itse tuotantoon,
niin jalkaväkimiinat ovat hyvin yksinkertaisia valmistaa.
Pelkäänpä vaan, että jos se
kriisin paikka todellakin tulee, niin ei mene kauan, kun Suomessakin
on jalkaväkimiinoja valmistettu sitten hyvin mittavat määrät.
Siinä valossa peilaten mietin, mitkä tulevat tämmöisten
sopimusten todelliset vaikutukset ja todellinen rooli olemaan, jos sitten
suuressa kriisissä näitä pystyttäisiin
kuitenkin itse valmistamaan.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ensi alkuun minä tunnustan
rehellisesti ja avoimesti, että minä arvostan
sitä, että edustaja Väätäinen
on täällä salissa debatoimassa meidän kanssamme.
Kiitoksia siitä!
Totean tästä itse asiasta, kun Väätäinen
kertoi, että kysymyksessä olisi vähän
tällainen "ei vaineskaan" -asia — elikkä hän
viittasi tällä tällaiseen poukkoilevaan
politiikkaan — minkä toin esiin jo tuossa kannatuspuheenvuorossani,
että kun aikaisemmin Suomi on sitoutunut siihen, että lähdetään
mukaan tähän sopimukseen, niin Suomen taloustilanne
on silloin ollut kokonaan toinen. Nyt meidän taloustilanteemme
on aivan eri mallilla, se on todella huomattavasti heikompi. Kyllä minun
käsitykseni mukaan itsenäisellä maalla
pitää olla myöskin mahdollisuus tarkistaa poliittisia
hankintojaan tai poliittisia sitoumuksiaan sen mukaan, kuinka niin
sanotusti värkeissä on varaa elikkä onko
lompuuki lyönnissä, jos kansanomaista kieltä käytetään.
Puheet siitä, että on jo noin 160 miljoonalla eurolla
suoritettu hankintoja, niin se on totta. Väitän,
että osa näistä hankinnoista on tehty
kotimaan markkinoilta, Suomesta. Näillä on työllistetty
suomalaisia erityisalan osaajia ja muita, ja se on tuonut leipää ja
toimeentuloa moniin suomalaisiin koteihin, niin että ei
tämä 160 miljoonaa ole hukkaan mennyt.
Viittaan sitten vielä tähän tapaus
Kreikkaan. Me kaikki tiedämme, että Kreikassa
ei välttämättä tämä talous
ole ihan niinkään hyvällä mallilla kuin
Suomessa. Siitä huolimatta Kreikka lehtitietojen mukaan
osti 400 taistelupanssarivaunua USA:sta hintaan noin miljoona euroa
kappale. Vaikka kysymyksessä eivät välttämättä aivan ajantasaistetut
vaunut olekaan, niin siitä huolimatta se kertoo jotain
joko kreikkalaisten maanpuolustususkosta, -tahdosta taikka
jostakin muusta.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä edustaja Väätäiseltä kysyä,
kun minulla on tässä kädessä nyt
STT:n tiedote tältä päivältä,
missä todella sanotaan, että on tullut ennätysmäärä miinojen
uhreja pelkästään tänä vuonna
ja vuodesta 2004 tämä on lisääntynyt:
voidaanko vetää jo semmoinen johtopäätös
tästä, että Ottawan sopimus on epäonnistunut?
Yli puolet maailman väestöstä ei kuulu
Ottawan sopimuksen piiriin.
Näistä materiaalihankinnoista, mitä on
jo tehty: Puolustusvoimat olisi joka tapauksessa joutunut modernisoimaan.
Puolustusvoimat on koko ajan, koko itsenäisyyden ajan,
ostanut kalustoa. Ei tämä mitään
semmoista ihmeellistä kalustoa ole, vaan tämmöistä kalustoa
olisi joka tapauksessa hankittu, kun olisi tehty näitä modernisaatioita.
Tämä on pelkkä bluffi ollut, koko tämä asia,
että on muka korvattu miinoja tällä rahalla.
Miinoista: Meillä on kotimainen teollisuus, joka pystyy
tekemään nämä miinat, eli ei
ole kysymys siitä, että me joutuisimme mistään
ulkomailta ostamaan miinoja. Se on hyvin yksinkertainen laite.
Ylipäätänsä vielä tästä vastuunkannosta:
jos päätös on väärä,
niin poliitikkojen tulee pystyä kantamaan vastuu väärästä päätöksestä ja
muuttamaan sitä.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Toki tiedän, että näillä 160
miljoonalla on hankittu näitä uusia laitteita
meidän puolustusvoimiemme käyttöön,
niin että se ei ole ollenkaan vierasta.
Sitten se, että näitten miinojen uhreja on
tullut enemmän. Asiantuntijan mukaan se osittain johtuu
myös siitä, että uhrien tunnistaminen
ja ne tilanteet, missä nämä onnettomuudet
sattuvat, pystytään entistä paremmin
selvittämään ja katsomaan, jolloinka
myös tilastoihin tulee merkintöjä näistä tilanteista,
missä näitä vahinkoja sattuu.
Sitten näistä hankinnoista: Puolustusvaliokunnassa
asiantuntijat kyllä kertoivat, että nämä uudet
hankinnat, vaikka ne eivät joiltakin osin korvaa jalkaväkimiinoja,
nykyaikaisuutensa ja sen, että on mahdollisuus eri tavoin
käyttää niitä puolustustilanteissa,
sen tehokkuutensa, puolesta ovat taas sitten paljon parempia kuin
miinat. Elikkä siinä on monta puolta.
Sitten viimeiseksi: Eihän minua tarvitse kiitellä siitä,
että minä täällä salissa
olen. Minä olen pohjoissavolaisten valitsema kansanedustaja
ja demareitten puolustusvaliokuntavastaava, eli olen siinä tehtävässä täällä.
Ja vaikka en olekaan armeijaa käynyt, niin uskallan sanoa,
että jotakin olen oppinut ymmärtämään
puolustusvaliokunnassa asiantuntijoita kuulemalla.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Enpä olisi uskonut, että minun
pitää täällä todistaa,
että minä tiedän, että konkreettisia
tekoja puolustuksen vuoksi pitää tehdä.
Minä itse olen reservin kapteeni ja kuulun Kainuun reserviupseereihin
ja olen käynyt viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana
lähes joka ikisellä taistelupaikalla ja kerrannut
ne taistelut, mitä toisessa maailmansodassa jouduttiin
tekemään. Jopa oma lapseni on kertonut, että se
on ihme mies, kun se viepi Raatteentielle lapsensa aina kesäisin,
joten luulisin, että minä tiedän, mitä puolustus
tarvitsee. Mutta voin sanoa senkin lohdutukseksi, että pelkät
jalkaväkimiinat eivät siinä riitä.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Suutarille toteaisin, että olen
minäkin jonkun verran sotahistoriaa harrastanut ja myös
tätä päivää ja tämän
päivän sodankäyntiä ja eivät
jalkaväkimiinat mihinkään maailman taistelukentiltä ole
kadonneet, päinvastoin.
Edustaja Packalén kiinnitti huomiota tämän päivän
STT:n uutiseen, jonka valossa voi vetää sellaisenkin
johtopäätöksen, että Ottawan
sopimus on epäonnistunut. Sen perusvirhe on, kuten tiedetään,
se, että se on kansalaisjärjestöjen puuhaama
hanke, joka ei edes tavoittele kattavuutta. Tämähän
oli Suomen tavoite alun perin, että mennään
kattavaan sopimukseen mukaan, sillä suuret miinamaat Venäjä,
Kiina, Yhdysvallat eivät aio tällaiseen kansalaisjärjestöjen
puuhaamaan sopimukseen liittyä. Suomen olisi kannattanut
ottaa mallia Puolan asettamista ehdoista Ottawan sopimukselle ja
liittyä vain YK-tasoiseen kattavaan, maailmanlaajuiseen
miinasopimukseen.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen väki on täällä aika
vähälukuisena, mutta siitä huolimatta
totean, että neljä vuotta sitten ministeri Katainen
totesi tässä salissa, että on järjetöntä ja
hölmöläisten touhua luopua jalkaväkimiinoista,
siis neljä vuotta sitten. Tänään
hän kannattaa jalkaväkimiinoista luopumista. On
syytä kysyä, miksi. Onko sotilaallinen kehitys
muuttunut näinä neljänä vuotena
niin, että miinoista voidaan luopua? Ei ole. Onko sitten poliittinen
tilanne muuttunut? Ei ole. No mikä sitten on muuttunut?
Kotimaan poliittinen tilanne. Kataisen piti päästä pääministeriksi
ja saada demareitten hyväksyntä. Näin
raadollinen tausta ilmeisesti on pääministeri
Kataisen osalta. On ikävä todeta, että ne
kokoomuksen hyvät arvot, koti, uskonto ja isänmaa,
ovat vaan muisto enää.
Keskustelu päättyi.