4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eräiden radiotaajuuksien
huutokaupoista annetun lain muuttamisesta sekä viestintämarkkinalain
väliaikaisesta muuttamisesta
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Käsiteltävänä on
hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eräiden radiotaajuuksien huutokaupoista
annetun lain muuttamisesta sekä viestintämarkkinalain
väliaikaisesta muuttamisesta. Esityksessä on kyse
siitä, että 4G-taajuudet huutokaupataan teleyrityksille
800-taajuudella. Tämä 800-taajuus on erittäin
arvokas sekä haluttu taajuus, ja sitä kautta se
on jo myyty useassa Euroopan maassa satojen miljoonien eurojen hintaan.
Valtioneuvosto on tehnyt asiassa jo oman periaatepäätöksensä maaliskuun
lopussa siitä, että mobiililaajakaistalle varattu
800 megahertsin taajuusalue huutokaupattaisiin vuoden 2013 aikana.
Eduskuntakäsittelystä riippuen tuo ajankohta saattaa
olla jo heti tammikuun aikana.
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Suomi on Länsi-Euroopan
viimeisiä maita, joissa teletoimilupien myöntämiseen
käytetään viranomaisharkintaan perustuvaa
kauneuskilpailua ilman merkittäviä maksuja. Meillä kuitenkin
on jo perinnettä myöskin huutokauppamenetelmästä,
ja vuonna 2009 juuri 2,6 gigahertsin taajuus osoitettiin 4G-alueelle
vastaavalla mekanismilla.
Hallituksen tarkoituksena on nyt siis pitää huolta
siitä, että me saamme tämän
800-taajuuden erittäin tehokkaaseen käyttöön.
Ensinnäkin pyrimme siihen, että tämä valtakunnallinen
laajakaista matkaviestinverkossa tullaan ottamaan mahdollisimman
nopeasti käyttöön. Tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että olemme
halunneet rajata tämän rakennuskauden pituutta
maksimissaan viiteen vuoteen. Tällä hetkellähän
on vielä ikään kuin loppuja viety 3G-verkosta,
ja tätä kautta tuo aika sen rakentamiskaudelle
on ollut jo yli kymmenen vuotta.
Tässä esityksessä lähdetään
siitä, että nopea 4G-verkko rakennetaan Suomeen
viidessä vuodessa. Kuitenkin jo vuoden 2017 alussa eli
kolmen vuoden päästä rakentamisen aloittamisesta 95
prosentilla kansalaisista on käytössään
nämä nopeat laajakaistayhteydet.
Toiseksi vaatimukseksi on asetettu peittoaluevaatimukset, jotka
takaavat sen, että lähes kaikki suomalaiset — 99
prosenttia väestöstä, ja kun me otamme
ne alueet pois, joilla suomalaisia ei asu, esimerkiksi vesistöalueet
ja mäenkukkulat, niin sitä kautta lähes
kaikki suomalaiset — ovat todella vuoden 2019 alkuun mennessä sen
piirissä, että myös erityisen haja-asutetuille
alueille syntyy verrattain hieno mahdollisuus päästä nopeisiin
yhteyksiin käsiksi.
Arvoisa puhemies! 4G-verkkojen maantieteellinen kattavuus siis
tulee olemaan tämän esityksen ikään
kuin toinen tärkeä puoli. Kolmas vaatimus, jonka
olemme asettaneet, kun olemme alkaneet pohtia tämän
taajuusalueen käyttöönottoa, on tietenkin
ollut se, että 4G-taajuuksien ja -yhteyksien siis
pitää mahdollistaa se, että saadaan mahdollisimman
nopeat yhteydet kuluttajille käyttöön.
4G-tekniikka saavuttaa jo tänä päivänä valtavan
nopeita yhteyksiä, mutta erityisesti jatkossa nämä yhteydet
ovat verrannollisia jopa kiinteän verkon laajakaistayhteyksien
nopeuksiin ja palvelulaatutasoihin. Tämä tietenkin edesauttaa
monella tavalla myöskin haja-asutusalueiden verkkoyhteyksien
tarjontaa. Siksi lähdemme siitä, että riittävän
leveällä taajuuskaistalla operaattori voi tällä kyseessä olevalla
taajuudella tarjota nopeitakin, 26 megan yhteyksiä.
Tietenkin tämä tarkoittaa omalta osaltaan
sitä, että me tarjoamme nyt suomalaisille aivan
uudenlaisia nopeuksia niin nopeaan tiedonsiirtoon kuin audiovisuaalisen
materiaalin ja sisällön lähettämiseen,
sähköisten palveluiden kehittymiseen ja liikkuvaan
kuvaan. Tätä kautta pidän tärkeänä,
että juuri se, että me tarjoamme kaikille suomalaisille
näitä nopeita yhteyksiä, omalta osaltaan
tietenkin tuo nyt tänne meidän puolellemme lisää tarjontaa
ja tietenkin omalta osaltaan edesauttaa tietoyhteiskuntamme kehittymistä ja
tarjoaa tietysti etuja sitten kuluttajalle ja kansantaloudelle kokonaisuudessaan.
Ja ehkä on hyvä sanoa, että tällä huutokauppamekanismilla myös
valtio saa tuloja ja tätä kautta kansantaloudellista
hyötyä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan tässä yhteydessä ministeriä kiittää tästä aloitteellisuudesta:
hän on ollut erittäin terhakkana tässä.
Kun tätä tilannetta nyt on muutama vuosi tarkasteltu
ja on näitä langattomia laajakaistayhteyksiä Suomessa
vedetty, niin tämähän on johtanut siihen,
että varsinkin tuolla vaaramaisemissa, harvaan asutuilla
seuduilla, kaikki eivät tähän ole päässeet
käsiksi. On kysymys 1 megan yhteydestä, ja se
ei riitä, jos meinataan toimia netissä ja siirrellä suurempia
tiedostoja.
Nyt on sitten laajakaistakuitua vedetty, ja sitäkään
ei voida vetää joka niemeen, notkoon ja saarelmaan.
Tällä tavalla, nyt tällä 800
megahertsin taajuudella, meidän on mahdollista saavuttaa, niin
kuin ministeri totesi, jopa 26 megabitin yhteydet ihan koko valtakunnan
alueelle. Tämä on todella hyvä askel,
ja toivon tietenkin, että tämä nyt lähtee
ripeästi liikkeelle. Tässä laajakaistakuituhankkeessa
nämä operaattorit eivät ole olleet kovin
aktiivisia, ja sen takiahan tämä on nyt vähän
hidastellut. Onko tämä nyt sitten se pointti tälle,
että saadaan tällä liikkeelle nämä laajakaistayhteydet
ja saadaan tietoyhteiskuntaa parannettua?
Kiitoksia ministerille tästä!
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on
raamit, millä tavoin valtioneuvosto on linjannut 800 megahertsin
taajuushuutokaupan matkaviestintää eli uuden laajakaistan hallintaa
seuraaviksi 20 vuodeksi. Vuonna 2009:hän langattoman laajakaistan
kokeiluhuutokauppa toi taajuuskauppatuloja, toimilupatuloina niin
sanotusti, 3,8 miljoonaa euroa. Tällöin tämän
nykyisen lain mukaan maksuaika oli 20 vuotta, sen toimiluvan pituinen.
Tällä oli aikanaan tarkoitettu estää se,
ettei tule liian suuria investointikuluja yrityksille, jotta ne
eivät näkyisi sitten asiakkaan hinnoissa merkittävästi.
Mutta nythän valtio tavoittelee tällä 800
megahertsin taajuushuutokaupalla esityksen mukaan 130—230
miljoonan euron tuloja valtion kassaan — sinänsä erittäin
hyvä ajatus, mutta lakiesityksessä toimilupa maksettaisiin
nykyisen 20 vuoden sijasta 5 vuodessa. Epäilen, että näin ollen
näin nopea maksuaika ei voi olla näkymättä kuluttajan
hinnoissa, kun tätä laajakaistaa ruvetaan markkinoimaan
kuluttajille. Sitä ei yksin kilpailutilanne kykene estämään,
koska me tiedämme, että nykyisin matkaviestinnän
markkinoita hallitsee Suomessa käytännössä vain
kolme yritystä: 98 prosentin osuudella kolme yritystä hallitsee
matkaviestinnän taajuuksia ja näitä markkinoita.
Toisaalta tämä on mielestäni vähän samanlainen
tilanne kuin vertauskuvana se, että Suomessa kaksi suurta
ketjua hallitsee ruokamarkkinoita, joten me tiedämme, miksi
Suomessa ruoka on kallista. Jokaisella toimialalla tulisi olla riittävää kilpailua,
jotta kuluttajat voivat aidosti valita, mistä palvelunsa
ostavat. Epäilen, että tässä huutokaupassa
käy niin, että todennäköisesti
nämä kolme toimijaa tulevat jakamaan nämä taajuudet
keskenään huutokaupassa: kaksi kappaletta, 5 megahertsiä kullekin,
ja se riittää. Ei ole tavatonta, että on
etukäteen vähän asioita tunnusteltu,
ja epäilenkin, että valtio ei tule saamaan tästä kovin
merkittäviä huutokauppatuloja. Toki minimihinnat
tullaan saamaan, mutta jos aitoa kilpailua ei synny, niin ne jaetaan
kolmen kesken.
Siinä mielessä en tiedä, onko tämä paras
tapa jakaa näitä taajuuksia. En ole asiantuntija
siinä, mutta olisin toivonut sitä, että jollakin
tavalla, kun operaattorit rupeavat toimimaan ja tarjoamaan näitä taajuuksia
täällä, se toisi myös valtion
budjettiin säästöjä esimerkiksi
tässä 66 miljoonan määrärahassa,
mikä on varattu laajakaistaverkon rakentamiseksi. Elikkä sinne
on varattu rahaa paljon, koska teleoperaattorit eivät ole
halunneet tuoda niitä laajakaistoja haja-asutusalueelle
ja sinne, mistä ei tule rahaa.
Kysyisinkin ministeriltä, miksi siitä huolimatta
rakennetaan niin voimakkaasti tätä kuituverkkoa
niin sanotusti joka paikkaan ja laitetaan sinne niin paljon rahaa,
jos kuitenkin tämä tulee korvaamaan käytännössä tämän
laajakaistan tarpeen haja-asutusalueella. Mehän tiedämme,
että nyt näillä saavutetaan se 26 megaa
sekunnissa, ja tekniikka kun kehittyy koko ajan, niin me tulemme
saavuttamaan tämän EU:n digitaalisen agendan elikkä sen,
että vuoteen 2020 mennessä jokaisella EU-kansalaisella
on vähintään 30 megabitin nopeus olemassa,
ja se ei toteudu ilman langatonta laajakaistaa.
Ministeri, olisin kysynyt, eikö tätä millään muulla
tavalla olisi voitu toteuttaa siten, että tätä rahaa
ei enää kylvettäisi tuonne maaperään. Onko
pakko rakentaa ne kaikki laajakaistaverkot sinne, jos kuitenkin
tämmöinen langaton verkko on tulossa? Eikö täällä ole
myös ehtona se, että kolmen vuoden aikana 95 prosenttia
tästä verkosta on käytössä ja
viiden vuoden aikana se peittää 99 prosenttia
Manner-Suomesta? Tästä jos saisi lisää tietoa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin näkemyksiin, että on
oikein hyvä asia, että tämä on
tässä vaiheessa, ja kiitokset hallitukselle ja
ministerille siitä, että tämä lakiesitys
on täällä, ja liikenne- ja viestintävaliokunta
rupeaa sitä käsittelemään heti
huomenna.
Positiivistahan tässä nimenomaan on se, että saadaan
tämmöinen merkittävä tekninen
uudistus, jolla saadaan nopeutettua verkkoja. Kuten täällä jo
sanottiin, 26 megaa sekunnissa koko valtakuntaan on kyllä erittäin
kova juttu ja myöskin nimenomaan alueellisen kattavuuden
kannalta erittäin merkittävää.
Siihen päästään paljon nopeammin
kuin laajakaistaratkaisuilla ja paljon kattavammin, koska laajakaistaratkaisut
ovat tietysti hyviä siellä, missä ne
tehdään, mutta sitten jää aina
niitä katvealueita, kuten edustaja Piirainen täällä sanoi,
se on juuri näin, ja tämä on erinomainen
asia. Tietysti tässä on myöskin se huomattava,
että tästä on tulossa valtiolle merkittävää tuloa,
mikä myöskin tänä aikana on
tärkeä asia.
Yhdestä asiasta tässä täytyy
vielä pitää huolta, ja uskon kyllä,
että sitä on paljon jo hallituksen tasollakin
mietitty, ja se on se, että meillä säilyy riittävä kilpailu,
koska ainoastaan se, että meillä säilyy
riittävä kilpailu, takaa sen, että meillä on edulliset
hinnat. Edulliset hinnat ovat kuitenkin edellytys sille, että ihmiset
voivat näitä palveluita hankkia ja sitä kautta
maksimaalisesti hyödyntää sen teknisen
mahdollisuuden, mikä meillä on. Eli tämä yhtälö täytyy
saada pelaamaan.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä on erittäin
positiivinen esitys.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Edustaja Piiraisen lailla korostan laajakaistahankkeen edistämisessä
alueellisen
tasa-arvon merkitystä ja tietoyhteiskunnan kehityksen kannalta
tietysti sen nopean etenemisen merkitystä. Myös
valtiovarainvaliokunta kiinnitti tähän huolissaan
budjettimietinnössä sen takia huomiota, että vuonna 2009
suuresti rummutetussa laajakaistahankkeessa käytännössä koko
myönnetty rahoitus, 66 miljoonaa euroa, oli kokonaan käyttämättä. Tämä oli
aika erikoinen tilanne, ja ministeri Kiuru valtiovarainvaliokunnankin
kanssa käydyssä keskustelussa vakuutti kyllä tähän
paneutumista.
Nyt vielä kesäkuussa asiaa käytiin
läpi, ja haluan tältä osin nyt toivoa,
että tämänkin myötä nyt
katsotaan kokonaisuutta ja Viestintävirastonkin käytäntöjä niin,
että sitä byrokratiaa voidaan purkaa, koska hyvin
paljon on alueilla myös toteutusmalleja, niin että voidaan
runkoverkkohakemus ja runkoverkkosuunnitelma tehdä, ja
sitten yksityiskohtaisen rahoitushakemuksen yhteydessä voitaisiin
liittymät käydä seikkaperäisemmin
läpi. Eihän niitä kaikkia etukäteen
kuitenkaan voida esimerkiksi selvittää. Tältä osin haluan
ministerinkin esille tuoman laajakaistojen, sanotaan, alue- ja elinkeinopoliittisen
kehityksen myönteiset ulottuvuudet myös tuoda
esille ja toivon, että nyt painetta pidetään
itse asiassa tässäkin suhdannetilanteessa näitten
voimavarojen käytössä nyt näissä asioissa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että nyt tuo 800-taajuus-huutokauppa järjestetään
ja sitä kautta tämä laajakaistapalvelu
paranee tässä maassa, ja varsinkin se, että nämä 4G-verkot
saadaan laajamittaisesti toimimaan. On hyvin tärkeää,
että haja-asutusalueilla saadaan tietoliikenneyhteydet
riittävään valmiuteen ja riittävällä nopeudella
toimimaan. Tänä päivänä ihmiset
työskentelevät ja liikkuvat paljon, ja se edellyttää sitä,
että nuo yhteydet pelaavat koko maassa.
Yhteen asiaan haluan kuitenkin kiinnittää huomiota
ja sitä ministeriltä kysyä: mikä on
se ajatus ja perustelu tässä, kun tätä taajuutta
nyt huutokauppaehdoissa jaetaan 2 x 15 megahertsin alueisiin? Esimerkiksi
Saksassa ja Ruotsissa, myöskin Ranskassa tuo taajuus on
jaettu 2 x 10 megahertsin alueeseen. Meillä se esimerkiksi
tarkoittaa nyt sitä, että kun meillä on
kolme pääoperaattoria ja kun tämä 60
megahertsin alue jaetaan 2 x 15:lla, niin siellä on kaksi
aluetta, kaksi toimijaa, jotka voivat sitä harjoittaa,
ja silloin se vääjäämättä aiheuttaa
sen, että loppukuluttajahintakilpailu ei enää olekaan
niin kattavaa, jos vain kaksi toimijaa lähtee tälle
uudelle toimialueelle ja tähän uuteen palveluun.
Tähän haluaisin vastauksen ja ehkä pohdintaa.
Valiokunnassa vielä palaamme tähän kysymykseen,
että näissä muissa kolmessa maassa tuo
2 x 10 megahertsiä on katsottu riittäväksi
nopeudeksi tällä toimialueella. Tätä pohdintaa
tässä ainakin itse tällä hetkellä käyn.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kiitän hyvistä kysymyksistä edustajia
ja siitä, että olette osallistuneet tämän asian
keskusteluun. Nimittäin täytyy kyllä sanoa,
että olemme täällä eduskunnassa
tekemässä historiaa, kun tästä asiasta
päätetään. On hyvin lyhytnäköistä nähdä,
että kysymyksessä olisi mikä tahansa
päätös, vaan tämä on
sillä tavalla hyvin historiallinen päätös,
että me myöskin haluamme nähdä viestintäpolitiikan
kokonaisuutena, josta puuttuu keskeisiä elementtejä,
ja tässä tilanteessa, kun me saimme ison markkina-alueen
taajuutena käyttöön, meidän
pitää pystyä myöskin tekemään
sellaisia ratkaisuja, jotka tukevat erityisesti sekä kuluttajien
että yhteiskunnan kokonaisintressiä.
Moni ei varmasti ole jäänyt kylmäksi
ict-alan tämänhetkisistä erilaisista
haasteista ja vaikeuksista, ja tosiasia on se, että Suomenkin
on siirryttävä digitaalisten palveluiden maailmaan,
ja meidän isoin rajoittava tekijä siinä muutoksessa
eli tämän perinteisen ict-teollisuuden päälle
rakennettavassa digitaalisessa palveluyhteiskunnassa on juuri se,
että meidän verkkoyhteytemme eivät kertakaikkisesti
ole sillä tasolla, että me voisimme tarjota koko
kansakunnalle mahdollisimman nopeat yhteydet käyttää näitä uusia
erilaisia sähköisiä palveluja. Näin
ollen sekä tästä että myöskin
kuluttajan näkökulmasta tässä tilanteessa
on tehtävä ratkaisuja.
Viestintäministerinä olen nyt vuoden päivät levitellyt
käsiäni monella alueella juuri sen vuoksi, että pelkästään
yleispalveluvelvoite, joka on sinänsä valtavan
hieno saavutus suomalaisilta, kertoo, että me olemme edelläkävijöitä monessa suhteessa
koko tähän toimikenttään liittyen,
mutta se ei enää yksistään riitä,
koska se, että suomalaisilla on oikeus 1 megan verkkoyhteyteen
ja yhteen puhelinliittymään, joko kiinteään
tai langattomaan, ei enää tänä päivänä ihmisille
riitä. Meillä on paljon ihmisiä, jotka
haluavat, että he saisivat enemmän kuin 1 megan
kotiinsa. Minusta tärkeintä on ollut se, että me
olemme edistäneet erityisesti haja-asutusalueiden verkkoyhteyksien
saatavuutta Laajakaista kaikille 2015 -hankkeella. Se on
ollut meidän tukijalkamme siinä, että me
olemme pystyneet luomaan nopeita yhteyksiä myöskin
haja-asutusalueilla, ja sitä kautta tällaisen
kiinteän verkon rakentaminen ehdottomasti on arvossa arvaamattomassa
vielä jatkossakin. Eli sellaiseen ajatukseen pohjautuva päätös,
että me emme tarvitsisi ollenkaan kiinteitä jopa
100:n tai ehkä tulevaisuutta ajatellen jopa 1 000
megan yhteyksiä, tässä vaiheessa olisi
täysin absurdi. Aikoinaan, kun Nokia rakensi pääkonttoria,
ajateltiin, että 1 megan yhteydet varmasti riittävät
Nokialle. Nyt me naureskelemme sille tilanneanalyysille, joka taannoin
tehtiin.
Eli tärkeää on nähdä,
että tässä ajassa tarvitsee olla erilaisia
välineitä, ja tätä 100 megaa
me emme vain pysty tällä aikataululla vetämään koko
Suomeen, se on hyvä myöntää.
Mutta silti, jos pitäisi valita, niin mielellään
korostaisin erityisesti näiden kiinteiden yhteyksien luotettavuutta
ja varmuutta tällaisten yhteyksien tarjoajina. Mutta tässä tilanteessa,
kun meillä oli 800-taajuus tulossa ja me jouduimme tekemään
jonkinlaisen valtioneuvoston periaatepäätöksen
siitä, miten tuo taajuus otetaan käyttöön,
en voi olla sanomatta, että kyllä minä näen,
että sen täytyy täydentää sitä vajetta,
mikä meillä on, eli 4G-verkkoa. Täytyy
sanoa, että meillä on jaettu taajuuksia siis 4G-verkossa
2,6 gigahertsin taajuudella, mutta me olemme myöskin jakaneet
jo 4G-yhteyksiä niin, että tuo taannoinen 1 800
megahertsin päätös on nyt laitettu koskemaan
myöskin 4G-verkon rakentamista, jolloin siellä voi olla
4G:tä, ja se ei kerta kaikkiaan näy räjähdysmäisesti
niin, että Suomessa olisi siirrytty 4G-aikaan jo ikään
kuin konkreettisesti useillakin paikkakunnilla. Siksi meidän
täytyy tehdä joitain isoja, ehkä jopa
dramaattisia, viestintäpoliittisia valintoja, ja nyt me
teemme yhden sellaisen kertomalla, että me haluamme korjata
tilannetta myös haja-asutusalueilla antamalla ihmisille myös
muita vaihtoehtoja.
Täällä edustajat ovat peränneet
kilpailua. Nyt sitä kilpailua tulee, koska moni ihminen
on pelkästään yleispalvelun varassa:
on vain yksi yhtiö, joka pystyy sillä alueella
tarjoamaan jonkun yhteyden. Ja pahinta on, että voi olla,
että edes kuituverkolla ei välttämättä saa
näitä nopeita yhteyksiä sen päälle.
Eli sitä kautta me tarjoamme erityisesti koko Suomelle
hyvät yhteydet. Mutta me tarjoamme myöskin keskisuurille
kaupungeille ja niille ihmisille, jotka näissä kaupungeissa
asuvat, erilaisia vaihtoehtoja. Kilpailu siis lisääntyy
juuri siksi, että myös kiinteiden yhteyksien sijasta
on näitä langattomia yhteyksiä tarjolla,
ja sillä on oma arvonsa.
Nyt edustajat kysyivät sitä, erityisesti edustaja
Jokinen, olisiko mahdollista kuitenkin ollut harkita sitä,
ettei jaeta tätä taajuusaluetta 2 x 15 megahertsin
alueisiin. No, tämä valtioneuvoston linjaus lähtee
siitä, että me emme ota kantaa siihen, tuleeko
kaksi vai kolme operaattoria, jotka todellisuudessa tämän
alueen itselleen huutavat, johtuen siitä, että on
mahdollisuus huutaa myöskin pienempi kappale, jopa 2 x
10. Mutta tosiasiallisesti saattaa olla niin, että koska
tämä on niin merkittävä markkina-alue,
niin mitä alempana ovat taajuudet, sitä kiinnostavampia
ne ovat kustannustaloudellisesti hankkia itselle. Voi olla, että löytyy
ainakin yksi operaattori, joka haluaisi huutaa 2 x 15 megahertsiä,
ja se on hyvä tietenkin ottaa huomioon.
Mutta käytännössä, kun teimme
tätä ratkaisua, valtioneuvoston kantojen määrittelyssä painoi
erityisesti se, että me saamme tällä järjestelyllä 26
megan laskennalliset yhteydet heti alkuun. Tekninen kehitys on valtavan
nopeaa. Minä olen juuri ollut NSN:llä katsomassa
sitä tapaa, millä nämä tulevat
muuttumaan tulevaisuudessa. Minä en osaa edes nyt kertoa,
mikä se todellinen määrä tulee
olemaan, mutta muutamassa vuodessa tekninen kehitys tällä LTE-alalla
tulee olemaan niin suurta, että tämä LTE-Advanced-tekniikka
tulee moninkertaistamaan ne meidän ajatuksemme siitä,
mikä on kohtuullinen verkkoyhteys. En uskalla luvata, mikä on
tuo vuosi, jolloin nämä yhteydet saattavat olla
jo puolet enemmän, mutta hyvin todennäköistä on, että kun
me olemme siellä rakennuskauden loppupuolella, niin emme
puhu enää 26 megan langattomista yhteyksistä,
vaan jopa puolesta enemmän. Silloin te ymmärrätte
tietenkin, jokainen edustaja, että tämä tarjoaa
Suomelle mahdollisuuden siirtyä myöskin rytinällä siihen,
että joka ainoalla suomalaisella on langattomat nopeat tekniikat
käytössä, mutta se ei ole pois kuituverkoilta,
se ei ole myöskään poissulkeva sitä,
että meidän pitää jatkaa langallisen
laajakaistan vetämistä.
Aivan lopuksi, puhemies, koska asia on niin tärkeä ja
me teemme täällä nyt historiaa, haluan myös
omalta osaltani sanoa, että kun tässä tapauksessa
on katsottu, että erityisesti meidän ict-sektorimme
hyötyjen kannalta me lähdemme nyt tähän
hankkeeseen näillä ehdoin, niin tärkeätä on,
että kun tulee 700-taajuus käyttöön
nyt seuraavina vuosina, niin kuin valtioneuvoston esitys lähteekin
siitä, niin päästään
vielä matalammille taajuusalueille. Silloin meidän
tärkeä lähtökohtamme
on se, että me otamme täällä käyttöön
maailmanlaajuisen radiotaajuuskonferenssin päätöksen
2015, kuten nyt jo on sovittu. Siis maailmanlaajuinen radiotaajuuskonferenssi lähtee
siitä, että 2015 osoitetaan taajuudet 700-taajuudelta
käyttöön matkaviestimille. Kun tämä päätös
saadaan tehtyä, niin Suomessahan lisätään
myöskin 700-taajuudella nopeasti mahdollisuuksia rakentaa
langatonta laajakaistaa, ja silloin tietenkin joudutaan arvioimaan
taas uuden kerran, miten sitä käytössä olevaa
kapasiteettia jaetaan. Hyvä sanoa nyt jo tässä vaiheessa,
että se kaista on niin leveä, että todennäköisesti
silloin nopeat yhteydet ovat saavutettavissa, oli niitä kilpailijoita
sitten kuinka monta tahansa. Eli sitä kautta luon toivoa
sille, että viestintäpolitiikassa pitää tässä ajassa
pystyä tekemään mahdollisimman hyviä ratkaisuja,
ja hyvät kansanedustajat, nyt tässä on
oltu kuluttajien puolella.
Keskustelu päättyi.