Täysistunnon pöytäkirja 75/2003 vp

PTK 75/2003 vp

75. TORSTAINA 9. LOKAKUUTA 2003 kello 18

Tarkistettu versio 2.0

1) Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain 4 §:n muuttamisesta

 

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tietysti olisi erittäin hyvä, että ed. Merikukka Forsius voisi esitellä tämän vihreiden lakialoitteen n:o 96:n, koska se kuuluu osana tähän ryppääseen, mikä tänään on käsittelyssä.

Ihan omalta puoleltani haluaisin todeta sinänsä tämän hoitorahan korottamisen, mikä tässä esityksessä on, tietysti hyväksi asiaksi sinänsä mutta samalla haluaisin painottaa kokonaisuutta, myös lasten päivähoitoa ja myöskin perhepäivähoitoa. Jälkimmäinen kärsii tällä hetkellä vahvasti työntekijäpulasta ja aliarvostuksesta, niin kuin lastenhoito kaiken kaikkiaan. Olen myös vakuuttunut siitä, että ajan mittaan päiväkotien työntekijöistä tulee olemaan pula, ja näin ollen myöskin lastentarhanopettajien palkkaus on, aivan kuten hoitoalan palkkaus yleensäkin, pahasti kuopassa ja sitä pitäisi sieltä kuopasta nostaa ylös.

Rosa Meriläinen /vihr:

Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on osa vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettia. Kysymys on siis kotihoidon tuen korottamisesta.

Ed. Tiusanen viittasi siihen, että tätä pitäisi tarkastella kokonaisuutena silloin, kun puhutaan päivähoitomahdollisuuksista, ja se on tosi. Minulle keskustelu kotihoidon tuesta on ehkä enemmän tuttu kuntapuolelta, jossa varmaan Tampere ei ole ainoa sellainen kunta, jossa on keskusteltu kotihoidon tuen kuntalisästä. Meillä sitä on sanottu Tampere-lisäksi. Siitä keskustellaan sen takia juuri, että valtion kotihoidon tuki on vaatimaton eikä tarjoa tasa-arvoisia mahdollisuuksia valita lapsen kotihoitoa.

Usein kotihoidon tuen kuntalisää on porvaripuolelta kannatettu vähän ideologisin perusteluin, ikään kuin ajatellaan, että lasten hoitaminen kotona on aina jotenkin väistämättä hienompaa ja parempaa. Vihreät taas usein haluavat katsoa niin, että on tärkeää, että meillä on hyvin toimiva päivähoito, ja meillä onkin. Useimmiten kansalaiset ovat aika tyytyväisiä siihen päivähoitoon, mitä kunnat tarjoavat, eikä ole mitään syytä syyllistää niitä vanhempia, jotka haluavat valita lapselleen jonkun muun päivähoitomuodon kuin kotihoidon. Toki löytyy muitakin vaihtoehtoja. Olen itse ollut lapsena niin, että minulla on ollut kotona lapsenlikka, ja sitten olen ollut perhepäivähoidossa ja tarhassa. Muistaakseni kaikki paikat olivat tosi mukavia.

Vasemmistopuolelta usein taas kotihoidon tuen korottamista on vastustettu sillä, että halutaan nähdä, että se on ikään kuin väärä kannustin naisille jäädä kotiin ja on siten ikään kuin sukupuolten välisen tasa-arvon vastainen. Minun on hirveän vaikea nähdä, miten sukupuolten välistä tasa-arvoa edistää se, että ne naiset, jotka kotiin jäävät, tekevät sitä mahdollisimman pienellä rahalla. Vaikka kotihoidon tukea korotettaisiinkin niin, että se tarjoaisi kaikille tasavertaisen mahdollisuuden valita kotihoidon eli että se olisi taloudellisesti mahdollista myös niille perheille, joissa toisella, töissäkäyvällä vanhemmalla ei ole mitenkään huikeat tulot, se tuskin sinänsä lisäisi ihan hurjasti kannustimia jäädä kotiin. Kannustimet ja halu hoitaa lasta itse varmaan syntyvät toisaalla, ja pitäisi tarjota vanhemmille myös mahdollisuus jäädä kotiin. Toki kotihoidon tukea tarjotaan myöskin kotiin jäävälle isälle, mutta kyllähän me tiedämme, että useimmiten edelleenkin, ikävä kyllä, maamme toimii niin, että äidit niitä ovat.

Toivomme siis, että kotihoidon tukea korotettaisiin 33 eurolla kuukaudessa.

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tämä asia on tärkeä ja oikea. Kysymys on nyt siitä, että tehtäisiin valinnanvapaus kotihoidon tuen ja päivähoidon välillä. Tällä hetkellä sitä ei taloudellisessa mielessä ole. Myöskin sellainen asia kuin kotiäitien eläketurva pitäisi tässä yhteydessä hoitaa niin, että kotihoitotyöstä rupeaisi kertymään eläkettä. Se on erittäin suuri uhraus naiselta taloudellisesti ja myös eläkepoliittisesti, kun hoitaa omia lapsiaan kotona. Suomalaisen yhteiskunnan pitäisi mahdollistaa nämä molemmat. Nykyään kotihoidon tuen taso on sellainen, että sillä ei tahdo elää, ja sen takia, että se on jäänyt jälkeen, monet eivät sitä voi ottaa, kun lapsiperheillä on paljon asunto- ja muita velkoja. Tämä johtaa siihen, että vain todella varakkaat, jotka eivät kotihoidon tukea niin paljon tarvitse, tai sitten todella köyhät, jotka saavat kotihoidon tuen lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea, voivat näitä saada.

Minä kannatan tätä erinomaista esitystä ja toivon, että tämä asia pysyy esillä ja saadaan ajan oloon taakse poliittista voimaa ja tämä äitien ja lasten yhteinen etu ja myös meidän miesten yhteinen etu tulee hoidettua.

Ulla Anttila /vihr:

Arvoisa puhemies! Vihreiden vaalilause oli ennen eduskuntavaaleja "enemmän aikaa, vähemmän roinaa". Tämä ajatus on mielestäni edelleen tosi. Perheitä se koskee sillä tavalla, että kun perheillä ei ole yhteistä aikaa, lapset saattavat tästä kehityksestä kärsiä.

Pidän hyvin tärkeänä sitä, että perheillä olisi todellisia mahdollisuuksia tehdä valintoja sen suhteen, että jompikumpi vanhemmista olisi kotona lapsen kanssa. Erityisesti tutkimustenkin kannalta on todettu, että silloin kun lapsi on pieni, tämä on lapsen kehitykselle ihan hyvä ja tärkeä asia vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksen kannalta.

Toki päivähoitojärjestelmää pitää kehittää. Nämä eivät ole toisiaan pois sulkevia. Mutta nyt olemme Suomessa siinä tilanteessa, että päivähoitoon viedään lapset usein ilman, että vanhemmat edes miettisivät sitä vaihtoehtoa, että jäisivät lasta kotiin hoitamaan. Näin ollen tämä on yksi pieni keino parantaa kotihoidon kilpailukykyä, parantaa todellista mahdollisuutta valintaan. Toki korotus voisi olla suurempi. Mutta toivomme nyt, että keskusta, joka on puhunut hyvin voimakkaasti kotihoidon puolesta valtiovarainvaliokunnassa ja muissa valiokunnissa, heltyy ja näkee tämän asian tarpeellisuuden, että kun olette hallitusvallassa, saadaan aikaan yhdessä tämä muutos.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa herra puhemies! Tietysti vihreät olisivat voineet aikanaan hallituksessa ollessaan hoitaa tämän jutun kuntoon, mutta onhan se asiallista panna keskustalle tästä... (Välihuuto)

Tämä on hyvä asia. Minä kannatan sitä, että tämä kotihoidon tuki säilytetään. Nimittäin sellaisiakin puheita on olemassa, jotta tämä pitäisi lopettaa sen takia, jotta tässä halutaan niin kuin ihmisiä töihin enemmän sieltä kotoa. Minusta kuitenkin oman lapsen hoitaminen on sen verran arvokas asia, että sitä pitää tukea.

Mutta sitten tähän sisältyy semmoinen yksi epäkohta, joka pitäisi korjata sen lisäksi, mitä tässä on todettu. Tämähän on perhepoliittinen etuus. Jos Suomeen tulee jostakin muualta, jopa kolmansista maista, ihminen ja hänellä sattuu olemaan, niin kuin joissakin maissa on, lapsia hyvinkin paljon, vaikka isä on täällä töissä, niin sitten me joudumme Suomesta maksamaan tätä tukea sinne. Minusta tämä pitäisi saada kuitenkin muuttumaan sillä tavalla, että tämä epäkohta poistettaisiin, ennen kuin tätä vihreiden aloitetta viedään läpi tässä hommassa, nimittäin tämähän maksaa hirveästi sieltä kautta.

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on erittäin kannatettava. Nyt varsinkin, kun on tullut eri puolueryhmien taholta sitä kannatusta, on todella toivottavaa, että tässä tapahtuu myös ihan jotakin muutosta. Me kristillisdemokraatithan olemme myös tätä pitäneet yllä ja esittäneet myös tämän mukaisia lakialoitteita. Mielestäni sillä, jos tähän saataisiin korotus ja mahdollisesti myös jossakin vaiheessa laajennus ja sillä tavalla, mitä täällä tuli, että kotiäitien eläke-edut ym. korjattaisiin, on kyllä merkitystä kuntien päätöksille. Tässä lakialoitteessa perustellaan, että on hyvä asia, että kunnat ovat paikanneet valtakunnallisen kotihoidon tuen pienuutta ja tarjonneet näin vaihtoehtoa perheille. Nyt on myös kuntia, jotka ovat jättäneet paikkaamatta eli ovat arvioineet, että koska tämä yleinen kotihoidon tuki on niin alhainen, ei se kunnankaan lisä siihen sitten vielä vahvista sitä, että tämä olisi todellinen vaihtoehto. Näen, että jos tämä nyt vahvistuisi sillä tavalla, että tämä korotettaisiin, kunnatkin voisivat sen sitten omissa päätöksissään nähdä, että tästä tulee todellinen vaihtoehto. Mielestäni tämä on nimenomaan myös arvovalinta, että korostetaan lapsen hoitamista kotona ja tuetaan niitä vaihtoehtoja.

Jukka Vihriälä /kesk:

Herra puhemies! Keskusta on aina hyvin myönteisesti suhtautunut eri vaihtoehtoihin lastenhoidossa. Kotihoidon tuki on ollut erittäin keskeisellä sijalla keskustaliikkeen perhepoliittisissa tavoitteissa. Nyt kun tämä lakialoite on eduskuntaan jätetty, sanoisin aivan avoimesti, että se on erittäin hyvä, mutta heti perään sen, että vihreät, jotka nyt tämän ovat jättäneet, olivat lähes kahdeksan vuotta maan hallituksessa eivätkä pystyneet korottamaan kotihoidon tukea. Nyt vuonna 2005 hallitusohjelman mukaan tähän tullaan puuttumaan. Minusta asia on niin, että kaikkia hyviäkään aloitteita ei saada menemään läpi, mutta nyt yritetään joka tapauksessa yhteisvoimin korottaa kotihoidon tukea, luoda näitä vaihtoehtoja. Monet kunnathan tänä päivänä maksavat myöskin kotikuntalisää ja ovat tällä tavalla auttamassa lapsiperheitten elämää, ja se on erittäin myönteinen asia.

Tuija Brax /vihr:

Arvoisa herra puhemies! Erityisesti ne kunnat, joissa vihreät ovat hyvin voimakas ja iso ryhmä, maksavat kunnallista kotihoidon tukea. Korrelaatio on ilmeinen ja helposti todistettavissa.

Sen verran historiaa vielä kaivelen, kun ed. Vihriälä sen aloitti ja siihen aikaisemminkin viitattiin, että vihreät silloin, kun ensimmäisen kerran pääsivät hallitukseen, kuitenkin poismarssilla uhaten saivat estettyä todella suuren leikkauksen kotihoidon tuessa. Se hakee kyllä toistaiseksi tässä asiassa vertaistaan, että on uskallettu asettaa jopa oma hallitustaival kyseenalaiseksi, jos kotihoidon tukea olisi leikattu silloin niin paljon kuin alun perin ennen vihreiden väliintuloa olisi tehty.

Tämän asian ajankohtaisuus on todellakin varmaan meidän kaikkien tiedossa, mutta haluaisin vielä lisätä tähän sen, että välillä valtiovarainministeriön taholta vähätellään, että missään muussa maassa ei makseta oman lapsen hoidosta. Jos katsotte esimerkiksi tuoreinta Veronmaksajain Keskusliiton arviota eri Euroopan maiden perhepolitiikan, verotuksen ja tukien, kokonaisuudesta, niin paljastuu, että tämä väite on roskaa. Lähes kaikissa Euroopan muissa maissa tosiasiallisesti perhettä tuetaan verovähennyksin tai yhteisellä perheverotuksella huomattavasti enemmän kuin tällä meidän nykyisellä kotihoidon tuellamme siitä, että he hoitavat omia lapsiaan kotona.

Maija Perho /kok:

Arvoisa puhemies! Kotihoidon tuen korottaminen oli myöskin yksi kokoomuksen vaalitavoitteista, ja sen tähden tätä aloitetta on erittäin miellyttävä ja helppo tukea.

Haluan myöskin muistuttaa siitä, että aikanaan kun niin sanottu kannustinloukkutyöryhmä teki esityksen päivähoitomaksujen muutoksista ja koko päivähoitojärjestelmän uudistamisesta, silloinhan kotihoidon tukea esitettiin todella radikaalisti heikennettäväksi. Silloin eduskunnassa ja sosiaali- ja terveysvaliokunnassa löytyi onneksi yksimielisyys siitä, että nämä leikkaukset eivät olleet niin suuria kuin ehdotus oli.

Minusta tällä korotuksella kunnioitetaan nimenomaan perheiden valinnanvapautta ja erityisesti niitä toiveita, joita perheillä on omien pienten lastensa hoidon suhteen.

Pentti Tiusanen /vas:

Puhemies! Ed. Tuija Braxin puheenvuoroon: Näin varmasti on, että niissä kunnissa, missä vihreä valtuustoryhmä on suuri, maksetaan kuntalisää. Mutta haluaisin tuoda oman kotikaupunkini Kotkan, jossa vihreiden valtuustoryhmä on kolmijäseninen, 51 valtuutetusta kristillisdemokraattien valtuutettuja on kaksi ja keskustallakin on kaksi valtuutettua. Siitä huolimatta Kotka-lisää on maksettu (Naurua) — tai sen vuoksikin on maksettu — monen monen vuoden ajan, niin että ei se ihan vain joidenkin idea ole, vaan se on hyvin laajasti monien puolueiden ja valtuustoryhmien päämääränä ollut.

Seppo Särkiniemi /kesk:

Arvoisa puhemies! Tuo, mitä ed. Brax sanoi, oli mukava kuulla. Se on juuri noin. Semmoisen pienen detaljin siihen voi kuitenkin tuoda, että Suomessa on myös kuntia, joissa vihreillä on kohtuullisen suuri valtuustoryhmä ja kotihoidon tuen kuntalisän lisäystä ei siitä huolimatta saada läpi.

Minusta tässä on paikallaan palauttaa mieleen tämän asian juurena oleva selkeä poliittinen erimielisyys. Silloin kun laki subjektiivisesta päivähoidosta tuli esimerkiksi kotikunnassani Espoossa, tuhat lasta siirtyi kotoa kunnalliseen päivähoitoon, tuhat lasta. Tarkistaessani silloin ministeriöstä perusteita sille, miksi kotihoidon tukea leikattiin ja tällainen laki säädettiin, jossa ei ole mitään fiskaalista järkeä, sieltä vastattiin, että ei olekaan, tämä on ideologinen muutos. Tämä meidän on vain pakko myöntää, että niin kauan kuin tätä asiaa ei rehellisesti panna pöydälle, me puhumme toistemme ohi. Tämä olisi järjestettävissä muutamalla rakennemuutoksella niin, että kaikki Suomessa saisivat valita sen päivähoitomuodon, joka heidän perhetilanteeseensa parhaiten sopii, ilman sarvia ja hampaita.

Osmo Soininvaara /vihr:

Arvoisa puhemies! Tuohon keskusteluun ei voi muuta kuin sanoa, että tämähän on kuitenkin se valtion määräämä minimi, jota ei saa alittaa, mutta kunta saa täysin vapaasti sen ylittää, ja ei kukaan pakottanut Espoota tekemään mitään tyhmyyksiä. Jos Espoo niitä teki, se teki ihan omasta aloitteestaan.

Mutta sitten tämmöinen korrelaatio — paitsi että siellä, missä vihreiden osuus valtuustossa on suuri, siellä todennäköisemmin on tätä kotihoidon tukea — on myös niin, että siellä, missä keskustan kannatus on suuri, siellä on erittäin epätodennäköistä, että kotihoidon tukea on. Sillä tavoin tämä ideologia menee vähän kummallisesti.

Tästä eksportoitavuudesta, siitä että tätä joudutaan maksamaan nyt mahdollisesti ulkomaillekin: Yksi vaihtoehto on se, että me naamioimme tämän verovähennykseksi. Näin on Itävalta tehnyt. Se on naamioitunut lapsilisät verovähennyksiksi. Me voimme naamioida tämän myös verovähennyksiksi. Sitten ei ainakaan eksportoida.

Rosa Meriläinen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kun Tampereella on keskusteltu ajatuksesta ottaa Tampere-lisä uudestaan käyttöön — ed. Rauhala hyvin tietää nämä keskustelut, mitä on käyty, kun on tässä asiassa yhteisessä rintamassa toimittu — niin laskelmia on tehty, kuinka suuri pitää korotuksen olla, ennen kuin sillä on sellainen vaikutus, että se ikään kuin kääntyy sitten myös taloudellisesti edulliseksi eli riittävän moni valkkaa hyvän kotihoidon tuen takia kotihoidon ja sitä kautta kunta säästää päiväkotimenoissa. Sen korotuksen pitää olla kyllä aika huomattava, semmoinen pikku summa ei sinänsä vielä riitä.

Tokihan siinä on sitten oma juttunsa, mihinkä ikäluokkaan asti näitä lisiä annetaan. Ilman muuta sitä toivoo, että tämä vihreiden aloite jossain vaiheessa läpi menee ja tulee valtion minimiin korotus. Se ei missään nimessä poista tarvetta sille keskustelulle, jota toivottavasti niissä kunnissa jatketaan, joissa tätä kunnallista lisää ei vielä makseta. Sille on ilman muuta tämänkin aloitteen toteutumisen jälkeen ilmeinen tarve.

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Särkiniemi totesi aivan oikein, mikä Espoossa on tilanne. Valtuustossa on vaikea tämä asia saada eteenpäin. Ihmettelen kyllä, mikä siinä niin vaikeata on. Olen kaksissa viimeisissä budjettineuvotteluissa sitä esittänyt ja jäänyt pois budjettisovusta sen takia, että tätä ei ole tullut. Valtuustossa on Espoossa tästä äänestetty, ja siellä ovat olleet kaikki meidän ryhmää ja kristillisdemokraatteja lukuun ottamatta tätä vastaan, ja jälleen tulemme yrittämään, kun on nyt nämä neuvottelut. Meillä esimerkiksi, kun tämä on ideologinen kysymys, vasemmisto on sitä Espoossa vastustanut. Siellä on Espoossa suuri porvarienemmistö. Se pystyttäisiin sillä hetkellä viemään lävitse, kun kokoomus nostaisi peukalon pystyyn.

Satu Hassi /vihr:

Arvoisa puhemies! Pari vastausta niihin kommentteihin, joita muiden ryhmien edustajilta on tähän vihreiden lakialoitteeseen tullut.

Ed. Esa Lahtela kysyi, miten rahoitamme sen. Vastaamme siihen seuraavan asian käsittelyn yhteydessä, joka käsittelee energiaveroa.

Ed. Vihriälä moitiskeli meitä siitä, että emme ole hallituspuolueena pystyneet tätä asiaa toteuttamaan. Muistuttaisin siitä, että Lipposen molemmissa hallituksissa me olimme pienin hallituspuolue. Nyt keskusta on suurin hallituspuolue Vanhasen hallituksessa, niin että toivotan onnea ja menestystä sille, että keskusta pystyy tätä asiaa toteuttamaan. Toistaiseksi merkit eivät ole kovin lupaavat. Siitä huolimatta, että tämä asia on hallitusohjelman tekstissä, ensi vuoden budjettiesityksessä Vanhasen hallitus ei esitä tähän asiaan yhtään mitään.

Ainoa asia, jota Vanhasen hallitus ensi vuoden budjettiesityksessä lapsiperheille esittää, on ensimmäisen lapsen lapsilisän korotus, joka kohdistuu erittäin huonosti siihen nähden, missä tarve on kipein lapsiperheiden keskuudessa. Selvitysten mukaan, joita eduskunta on saanut useita, köyhyysuhka on suurin niiden lapsiperheiden keskuudessa, joissa on pieniä lapsia, ja hallituksen esittämä lapsilisänkorotusmalli ei tähän ryhmään erityisen hyvin kohdistu.

Sen sijaan muun muassa tämä vihreiden esittämä kotihoidon tuen korotus olisi kädenojennus juuri tälle lapsiperheiden ryhmälle, jossa tukea eniten tarvitaan.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Siihen ajatukseen, joka täällä ikään kuin sivujuonteena kulkee, että tämä tukimuoto olisi ideologinen kysymys, haluaisin todeta, että kuten jo aikaisemmin mainitsin, Kotkassa on vuosia maksettu Kotka-lisää. Kotka on vasemmistoenemmistöinen kaupunki, ja siitä huolimatta sitä on maksettu.

Kimmo Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen otti Kotkan esimerkiksi. Minä halusin täsmälleen samoilla sanoilla todeta sen, kun täällä on käyty debattia kotihoidon tuesta sanoen, että se olisi vasemmisto—oikeisto-jaolla ideologiasta määrittyvää, että Vantaalla on Vantaa-lisää käytetty jo pitkään.

Henkilökohtaisesti haluan tähän lisätä sen huomion, että minun nähdäkseni — tämä on yleinen periaate, enkä ota kantaa tähän vihreiden aloitteeseen — suomalainen yhteiskunta on niin vauras tällä hetkellä, että meillä on varaa mahdollistaa lasten vanhemmille, että he voivat valita parhaaksi katsomansa hoitomuodon. Yhteiskunnan kannattaa tulla vastaan siinä suhteessa, että tämä valinnanmahdollisuus sallitaan pienten lasten vanhemmille. Erityisesti kyseessä ovat silloin alle kolmivuotiaat lapset. Siinä suhteessa ainakaan henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään ideologista vastakkainasettelua suhteessa siihen, että kotihoidontukijärjestelmää Suomessa kehitettäisiin.

Se ei kuitenkaan saa tapahtua siten, että me heikentäisimme olennaisesti sitä päivähoitojärjestelmää, joka tänne on synnytetty, joka mahdollistaa päiväkodeissa kunnollisen ja laadukkaan hoidon. Luonnollisesti on ylläpidettävä sekin järjestelmä. Mutta nimenomaan tämä valinnanmahdollisuus suomalaisella yhteiskunnalla on jo varaa antaa kaikille lasten vanhemmille.

Maija Perho /kok:

Arvoisa puhemies! Päivähoitokeskustelua on valitettavasti käyty historian eri vaiheissa, ja vieläkin kuulee äänenpainoja asetelmana joko—tai. Minusta asetelma on ehdottomasti sekä—että, jotta kunnioitetaan perheiden valinnanvapautta, ja on tietysti miellyttävää kuulla, että ed. Kiljunen on kotihoidontukivaihtoehdon tarjoamisen kannalla niin, että se on todellinen. Näin sosialidemokraateissa ei kaikilta osin asianlaita ole.

Olisin myöskin puuttunut laajemmin lapsiperheiden toimeentulokysymyksiin ja tähän lapsilisäjärjestelmään, jossa, samoin kuin ed. Satu Hassi totesi, mielestäni tämä hallituksen esitys ei ole sosiaalipoliittisesti perusteltu eikä perusteltu myöskään suhteessa nuorten perheiden tulokehitykseen. Kokoomuksen ed. Sari Sarkomaan aloite lapsilisälain muuttamisesta on hyvin pitkälle sukua tälle vihreiden esitykselle, kuitenkin sillä erolla, että nämä korotukset ovat hieman alhaisemmat, mutta toisaalta esitys pitää sisällään lapsilisän sitomisen indeksiin, josta eduskunta on lausunut, että näin pitäisi tapahtua, ja tämä indeksiin sitominen nyt hallituksen esityksestä puuttuu. Toivon, että oppositio kaikkineen voi tässä asiassa esiintyä yhtenäisenä ja että myöskin hallituspuolueissa vielä mietittäisiin oman esityksen tarkoituksenmukaisuutta.

Juha Rehula /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Hassi totesi omassa puheenvuorossaan, että kotihoidon tuen tason korottaminen ja siinä tapahtuvat muutokset eivät näytä kovin lupaavilta. Näin me asiat eri tavoilla näemme. Matti Vanhasen hallitusohjelmassa lukee aivan selkeästi, mitä lasten kotihoidon tuelle on tapahtumassa. Hallituspuolueilla on yhdessä tehty sopimus siitä, että kotihoidon tukea tullaan nostamaan, ja minusta se on jonkunlainen suoritus, ollaan sitten suuria tai pieniä hallituspuolueita, siihen nähden, mitä historiastamme on luettavissa siitä, mitä kotihoidon tuelle on menneisyydessä tapahtunut.

Toisekseen, jos tässä jostakin asiasta pitää tällä hetkellä huolissaan olla, niin se on se, mitä koko kotihoidon tuelle jatkossa tapahtuu. Me tiedämme ne päätökset, joita Euroopan unionin taholta on Suomea kohtaan tehty, ja tämä on asia, jossa pitää pystyä tekemään päätöksiä, jotta ylipäätänsä pystymme kotihoidon tukea tai jotakin siihen verrattavaa tukimuotoa lapsiperheille jatkossakin maksamaan.

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Täällä on käyty hyvää keskustelua, jopa ideologista, siitä, että kaikki näkevät tämän tärkeänä. Mielestäni aivan näin yksinkertaista se ei siellä kuntapolitiikassa ainakaan ole ollut, että kaikki kuitenkaan olisivat ehkä kannattamassa tätä. Mutta hyvä, että nyt näin. Ymmärrän sen, että silloin, kun kunnissa sitä erityisesti pohditaan, kyllä päivähoito nähdään niin subjektiivisena oikeutena, että se on se ensimmäinen kori, joka täytetään rahoilla, ja sitten ajatellaan, että näille muille ei panna niin suurta painoa.

Toivon, että tästä tulee sellainen signaali, että kunnat ottaisivat tämän myös vakavasti, ja että nyt me tässä voisimme myös tämän signaalin antaa yhteisesti. Paitsi että me olemme vauras maa, niin kyllä myös ne asiat tätä puoltavat, mitkä täällä ovat aikaisemmin olleet esillä siitä, mitä lapsille ja perheille kuuluu ja mitkä ovat ne ongelmat perheissä. Koska itse äidit ja isät jo haluavat vaihtoehtoja, toivon, että me nyt todella ottaisimme tämän vakavasti ja lähtisimme yhteisessä rintamassa tämän taakse.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Täällä varsin moni on todennut, että tässä olisi ideologisia asioita. Voi olla tietysti poliittisilla puolueilla ideologiaan perustuvia pyrkimyksiä ja tavoitteita, mutta olisi paljon mielenkiintoisempaa selvittää se, mitä puolueita äänestävät ne, jotka hyödyntävät tätä etuisuutta siellä, missä se tarjolla on, eli valikoituvatko he jollakin tavalla ideologisesti joittenkin puolueitten kannattajiksi. Jostakin tällaisesta kannattaisi tehdä tämän laatuinen selvitys, ja se voisi olla aika sykähdyttävä kokemus poliittisille puolueille, mitä onkaan tullut ajettua.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa herra puhemies! Itsekin meinasin tästä ideologiasta sen verran todeta, jotta ainakaan mistään sosialidemokraattisen puolueen ohjeista, miten pitää käyttäytyä ja tehdä linjanvetoja ja ajaa poliittista ohjelmaa, en ole kyllä lukenut, että tämmöistä ideologiaa olisi vedetty, että ikään kuin kotihoidon tuki olisi syntilistalla, vaan meillä todetaan ohjelmissa, että kaikki vaihtoehdot olisivat käytettävissä. Minusta kotihoidon tuki on järkevä vaihtoehto. Jos sitä verrataan kustannuksena päivähoitoon, mihin muotoon hyvänsä, tämä ei ole varmasti yhteiskunnalle ainakaan kalliimpi tällä hetkellä. Siinä mielessä se on yksi vaihtoehto, joka sen lisäksi on inhimillinen. Se on oman lapsen hoitamisen kannalta fiksu ja järkevä ja läheisin keino, ja se on lisäksi vielä edullinen. Sen vuoksi minusta pitää siinä mielessä kaikkien puolueiden tunnustaa, että tämä muotona on ihan järkevä.

Jukka Vihriälä /kesk:

Herra puhemies! Meillä perhepolitiikassa on kaksi tukijärjestelmää tänä päivänä hyvin merkittäviä: tietenkin lapsilisäjärjestelmä ja tämä kotihoidon tuki, joka on tullut, ja minä toivon, että se on tullut jäädäkseen. Toivotaan, että ne uhkatekijät, mitä EU:n puolelta näihin tukijärjestelmiin tulee, voidaan voittaa. Minusta tarvitaan vaihtoehtoja, ja ennen kaikkea perheet, nuoret perheet, ovat kokeneet ja kokevat sen, että monille kotihoidon tuki ja nimenomaan riittävän suuri kotihoidon tuki on niin merkittävä, että he olisivat mieluummin sen valmiita ottamaan kuin ehkä muita perhetuen muotoja. Näissä on askel askeleelta edettävä, ja pidän hyvänä, että hallitusohjelman mukaisesti kuitenkin nyt voidaan tehdä perhepoliittisia parannuksia. Ne eivät valitettavasti ensi vuoden budjetissa kaikki toteudu, mutta toivottavasti tällä vaalikaudella.

Seppo Särkiniemi /kesk:

Arvoisa puhemies! Sekä ed. Lahtela että ed. Kiljunen ovat käyttäneet täällä sosialidemokraattisen ryhmän puolesta erittäin hyviä puheenvuoroja. He ovat molemmat viisaita miehiä, ja toivoisin, että teidän ajatuksillanne olisi suuri kantavuus liikkeen piirissä. Nimittäin, en lähde tästä nyt sen kummemmin kinaamaan, mutta kun täällä on haluttu sanoa, että se ei ole ideologinen kysymys, niin okei, olkoon näin, mutta taloudellinen kysymys se ei ole missään tapauksessa, koska kaikki ne valinnat, joissa siirrytään kotihoidon puolelle, tai kaikki ne rakenneratkaisut, joissa sitä suositaan, ovat taloudellisesti halvempia kuin kaikki muut mallit. Minä olen kyllä nyt ihan äimän käkenä, mikä tässä nyt on se syy, kun sitä ei haluta toteuttaa: Ideologinen se ei ole, ja taloudellinen se ei ole. Mikä se on?

Keskustelu päättyy.