2) Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta
annetun lain muuttamisesta
Satu Hassi /vihr (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on osa
vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiesitystä.
Tällä lakialoitteella on kaksi tavoitetta.
Ensinnäkin se on osa sitä pakettia, jolla rahoitamme
ne lisämenot, joita vihreä vaihtoehtobudjetti
sisältää. Niitä asioita, joita
tällä lakiesityksellä rahoittaisimme,
ovat muun muassa äsken keskusteltu lasten kotihoidontuen
korotus ja myös muut lapsiperheille osoitettavat etuudet,
kuten äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahan
vähimmäistason korotus sille tasolle, mikä on
työttömän peruspäivärahan
taso, ja myöskin se lapsilisien korotus, mitä esitämme.
Muita asioita, joita tällä lakialoitteella
rahoitamme, ovat yliopistoille, peruskouluille, kirjastoille ja
opintotukeen annettavat parannukset, joukko työllisyyttä edistäviä toimia,
kehitysyhteistyön määrärahojen
korottaminen siinä aikataulussa, jota viime talvena Harri
Holkerin työryhmä esitti, jotta Suomi tämän
vuosikymmenen lopulla saavuttaisi YK:ssa sovitun 0,7 prosenttia bruttokansantuotteesta
kehitysyhteistyöhön, ja myös uusiutuvan
energian tuki.
Tämä on siis sitä, mitä tällä vihreiden
lakialoitteella rahoitettaisiin. Me tuemme kyllä hallituksen
esitystä tuloveronalennukseksi, mutta katsomme, että niin
suuri veronalennus, jos sitä ei lainkaan kompensoida muiden
verojen korotuksella, varsinkin kun samalla alennetaan alkoholiveroa,
vaarantaa hyvinvointipalvelut. Me kattaisimme noin kolmanneksen
hallituksen esittämästä tuloveroalennuksesta
energiaveron ja jäteveron korotuksilla.
Mielestäni kokonaisuutena tämä vihreiden esitys
vaihtoehtoiseksi budjetiksi toteuttaa hallitusohjelmaa paljon paremmin
kuin hallituksen oma budjettiesitys. Tämä meidän
esityksemme toteuttaa hallitusohjelman hyviä tekstikirjauksia muun
muassa lapsiperheistä, kehitysyhteistyöstä,
uusiutuvasta energiasta jnp.
Sitten tämä ympäristöpuoli
tässä lakiesityksessä:
Palauttaisin eduskunnan mieliin niin sanotut risupakettiponnet,
jotka eduskunta hyväksyi toukokuussa viime vuonna samalla
kun eduskunta antoi periaateluvan viidennelle ydinvoimalalle. Näissä ponsissa
eduskunta edellytti muun muassa, että hallitus ryhtyy pikaisesti
toimenpiteisiin kivihiilen käytön hallituksi rajoittamiseksi
sähkön- ja lämmöntuotannossa.
Edelleen eduskunta edellytti, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin energiaverotuksen
kehittämiseksi energiansäästöä edistävällä tavalla.
Silloin kun eduskunta käsitteli ydinvoimalupa-asiaa,
meillähän oli, viime eduskunnalla, käytössämme
myöskin Lipposen toisen hallituksen valmistelema kansallinen
ilmastostrategia, jossa esitettiin ne keinot, joilla Suomi vähentää kasvihuonekaasupäästöjään
Kioton sitoumuksen mukaisesti. Ilmastostrategiaa varten tehdyt taloudelliset
laskelmat osoittivat, että Kioton tavoitetta ei pystytä saavuttamaan
ilman energiaverojen korotuksia tällä vuosikymmenellä,
vaikka rakennettaisiin lisää ydinvoimaa. Me vihreät
haluaisimme siis tällä lakialoitteella toteuttaa
eduskunnan risupakettiponnet ja myöskin Suomen eduskunnan
ratifioiman Suomen sitoumuksen vähentää päästöjä Kioton
ilmastosopimuksen mukaisesti.
Tässä meidän lakialoitteessamme tehdään
ensinnäkin yleinen korotus teollisuuden sekä sähkön-
ja lämmöntuotannon polttoaineiden energiaveroon.
Tässä ei siis kosketa liikennepolttoaineiden veroon,
vaan ainoastaan siihen toiseen puoleen, teollisuuden sekä sähkön-
ja lämmöntuotannon polttoaineveroon, koska monien
selvitysten mukaan juuri tämä osa energiaveroa
on ympäristöohjaavuudeltaan tehokkaampi osa. Myös
viime hallituksen Kioto-ministerityöryhmän saamien
selvitysten perusteella teollisuuden sekä sähkön-
ja lämmöntuotannon polttoaineiden energiavero
on noin viisi kertaa tehokkaampi hiilidioksidipäästöjen
vähentäjä kuin olisi saman suuruinen
veronkorotus liikennepolttoaineiden veroon. Eli haluamme myöskin
mahdollisimman tehokkaasti ympäristöohjaavan mallin. Kuluttajien
sähkön hintaa tämä meidän
esityksemme nostaisi hiukan yli 0,1 senttiä kilowattitunnilta
eli vanhassa rahassa vajaan pennin kilowattitunnilta.
Sen lisäksi esitämme rakenteellista uudistusta energiaverolakiin,
joka olisi se, että kun kivihiili tällä hetkellä sähköntuotantoon
käytettynä on kokonaan hiilidioksidiverosta vapaa,
myöskin sähköntuotannossa kivihiileen
kohdistettaisiin hiilidioksidivero, joka olisi noin neljännes
siitä hiilidioksidiverosta, jota muussa käytössä kivihiileen
kohdistuu. Tämä siitä syystä,
että Suomen hiilidioksidipäästöt,
jotka 90-luvulla saatiin itse asiassa aika hyvin kuriin, ovat taas
sitten vuosituhannen vaihteen jälkeen karkaamassa käsistä. Eli
vuonna 2000 ja parina vuonna sitä ennen Suomen kokonaispäästöt
olivat hiukan alle sen tason, mihin olemme Kioton ilmastosopimuksessa
sitoutuneet. Sen sijaan vuosina 2001 ja 2002 ja myös tänä vuonna
Suomen päästöt tulevat olemaan aika selvästi
yli tämän Kioto-tason. Päästöjen
kasvu johtuu nimenomaan siitä, että kivihiilen
käyttö sähköntuotannossa on
kasvanut erittäin voimakkaasti. Sen takia haluamme ottaa käyttöön
hiilidioksidiveron kivihiilelle myös sähköntuotannossa,
mutta emme täysimääräisenä,
vaan suuruusluokaltaan suunnilleen neljänneksen suuruisena
verrattuna siihen, miten hiilidioksidipäästöjä kivihiilellä verotetaan
muussa käytössä kuin sähköntuotannossa.
Eli summa summarum, tällä lakialoitteella
haluamme toteuttaa eduskunnan päätöksiä,
päätöksiä, joilla eduskunta
ratifioi Kioton ilmastosopimuksen, päätöksiä,
joilla eduskunta, niin sanotuilla risupakettiponsilla, velvoitti
toimiin muun muassa energian verotuksen kehittämiseksi
ja kivihiilen käytön rajoittamiseksi, jotta edistäisimme
energiansäästöä ja päästöjen
vähenemistä. Niillä tuloilla, mitä tällä energiaveron
korotuksella saataisiin, rahoittaisimme muun muassa niitä lapsiperheiden
etuuksien parannuksia, joita koskevat lakialoitteet myöskin
ovat tämän täysistunnon käsittelyssä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että vihreillä on
varjobudjetti. Kokoomushan aikanaan meiltä aina tiedusteli
varjobudjettia, mutta en minä ole huomannut, että kokoomus
olisi saanut minkään näköistä varjobudjettia
aikaiseksi. Vähän outo juttu. (Ed. Hassi: Olemme
huomanneet saman asian!)
Mitä tulee tähän kokonaisuuteen ja
tähän esitykseen, mitä ed. Hassi esitteli,
haluan kuitenkin todeta sen, että kyllä esimerkiksi
teollisuuden energiaverojen korotuksen osalta on käytettävä aivan
erityistä harkintaa tässä tilanteessa.
Me tiedämme, että teolliset työpaikat
Suomessa ovat nyt hyvin herkässä liikkumaan ulkopuolelle. Tätä vasten
myöskin täytyy tätä kysymystä peilata.
Minä en kokonaan sulje energiaverotuksen mahdollista korottamista
pois, mutta minusta tässä pitää olla
erittäin tarkka. Tämmöinen 10 prosentin
korotus vuosittain kyllä huimaa.
Arvoisa puhemies! Tietenkin kasvihuonepäästöt
ovat erittäin tärkeä asia. Pidän
ilmastomuutosta suurimpana ympäristöuhkana. Siinä, totta
kai, kyllä ovat tärkeitä nämä energiantuotantomuodot.
Siinä suhteessa vihreät eivät ole aina
olleet kovin johdonmukaisia, kun ydinvoimaratkaisuissa muun muassa
ei ole koskaan heitä nähty tätä puhdasta
energiamuotoa tukemassa.
Satu Hassi /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ehdotus energiaveron
korotukseksi on pienempi kuin yksikään niistä yksittäisistä,
yhtenä vuonna toteutetuista energiaveron korotuksista,
joita Ahon hallitus ja Lipposen hallitukset viime vuosikymmenellä tekivät, eli
en voi pitää tätä korotusesitystä mitenkään erityisen
dramaattisena. Ed. Ala-Nissilä tietää aivan
yhtä hyvin kuin minäkin, että teollisuuden taholta
aina uhkaillaan, kun energiaveron korotuksia on esillä,
että nyt työpaikat menevät jnp. Jälkikäteen
kuitenkin kaikki ovat ylpeilleet niillä asioilla, mitä toteutetuilla
energiaverojen korotuksilla on saatu aikaan. Niillä on
merkittävästi alennettu hiilidioksidipäästöjä siitä,
mihin ne muuten olisivat menneet. Esimerkiksi kauppa- ja teollisuusministeriön
arvion mukaan vuosituhannen vaihteessa Suomen hiilidioksidipäästöt
olisivat olleet noin 8 prosenttia korkeammat, jos energiaveroja
ei 90-luvulla olisi toteutettu ja korotettu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon, mitä ed. Ala-Nissilä kommentoi
ed. Hassille, haluaisin todeta, että kun meillä todella oli
KIO1 ja KIO2 eli kansallisen ilmasto-ohjelman ykkösvaihtoehto
ilman ydinvoimaa ja kakkosvaihtoehto sen kanssa, niin asiantuntijakuulemisen
yhteydessä todettiin, ja se on luettavissa ympäristövaliokunnan
mietinnöstä, joka tässä salissa
yksimielisesti hyväksyttiin kesällä 2001, että KIO1
tuottaa vähemmän kasvihuonekaasuja kuin tämä kakkosvaihtoehto
nimenomaan tämän tarkastelukauden, Kioton sopimuksen
ensimmäisen tarkastelukauden, aikana. Se johtuu juuri tästä hiilen
polttamisesta, mihin lakialoitteenkin teksti viittaa: kivihiilellä tuotetun
sähkön häntien verottomuudesta. Vuonna
96 taisi olla se energiaverouudistus tässä salissa,
jolloin ainoastaan kaksi silloisten hallituspuolueiden eduskuntaryhmien
jäsentä vastusti tätä verottomuutta
kivihiilisähkölle. Toinen heistä oli
ed. Pietikäinen.
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite 97 on hyvä.
Siinä on oikea linjaus eli nimenomaan siirretään
verorasitusta energian kulutukseen ja nimenomaisesti hiilen polttamiseen,
joka todellakin on lähteenä se tekijä,
joka nostaa Suomen hiilidioksidipäästöjä näinä vuosina,
viime vuoden aikana ja tämän vuoden aikana. Meidän
mahdollisuutemme pysyä vuoden 90 tasolla tai alittaa se, niin
kuin Kioton sopimus ja Euroopan unionin yhteinen linjaus, jossa
Suomi on mukana, Suomen kohdalla edellyttää, jää nyt
tämän kivihiilen käytön yhteydessä epävarmaksi
tällä hetkellä ainakin.
Miten pääsemme sitten tästä epävarmuudesta?
Energiansäästö on hyvin tärkeä asia
ja bioenergian käytön lisääminen,
tuulivoiman käytön lisääminen,
kokonaisvaltainen näkemys, joka kansallisessa ilmasto-ohjelmassa
on hyvin esitetty. Eduskunta käsitteli sen mielestäni
hyvin ja toi siihen hyvät näkökulmat
tukemaan silloista hallituksen esitystä. Mutta tästä on
nyt sitten jostakin syystä livetty, ikään
kuin se olisi menneen talven lumia. Hyvin vähän
viime aikoina, arvoisa puhemies, nimenomaan toukokuun 2002 jälkeen,
on näihin asioihin aidosti ja vakavasti kiinnitetty huomiota.
Kuitenkin se odotettu autuus, se ydinvoimala, tulee aikaisintaan
kymmenen vuoden kuluttua pelastamaan tästä hiilidioksiditilanteesta.
Eikä se pelasta silloinkaan. Sehän on aivan selvä,
koska se rakennetaan ikään kuin sähkön
lisäkulutusta ajatellen.
Tänään tiedämme, että hallituksen
antamassa lisäbudjetissa on noin 7 miljoonan euron summa demonstraatiolaitoksen
rakentamiseen, mutta tiedämme myös, että tälläkin
hetkellä käsittelyssä olevassa talousarviossa
on aivan liian vähän resursseja esimerkiksi asuntojen
lämmöneristyksen lisäämiseen,
nimenomaan siitä näkökulmasta korjausrakentamiseen,
joka tähtäisi alhaisempiin lämmityskustannuksiin
ja myöskin vähempään energiankäyttöön,
josta edellinen seuraa. Nämä laiminlyönnit
ovat myös samalla laiminlyöntejä kansallisen
ilmasto-ohjelman toteutumisen suuntaan. Se ei toteudu ydinvoimapäätöksellä,
niin kuin luullaan, tai ydinvoimapäätöksellä plus
näillä ponsilla, joihin ed. Hassi viittasi, tähän
risupakettiin. Ne olivat mielestäni lähinnä näkösuojana,
joita tarvittiin, kun eduskuntaa vietiin ja edettiin kohti ydinvoimaratkaisua.
Niiden painoarvo tässä mielessä oli enemmänkin
mielestäni hämäämisessä kuin
todellakin Suomen kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämisessä.
Mutta tämä lakialoite sinänsä on
todella kannattamisen arvoinen, kuitenkin niin, että mielestäni
se linjaus, että yleensäkin ansiotuloverotusta,
valtion verotusta, vähennetään, on pääosin
ja nimenomaisesti suurituloisten verovähennyksiä euromääräisesti
käytännössä ja pienillä tai
keskisuurilla tuloillakaan vähennyksillä ei ole
itse vähennyksen saajalle suurta merkitystä. Olisin
toivonut, että vihreä eduskuntaryhmä olisi
kaiken kaikkiaan todennut, ettei verotuksen vähentäminen,
tuloverotuksen vähentäminen, valtionverotuksen
vähentäminen, tässä tilanteessa
ole järkevää, missä Suomi nyt
on, niin kuin täällä osittain siihen
viitattiin, siis osittain. Toisaalta todellakin alkoholiverotuksen
vähentäminen lisää kuluja ja vähentää tuloja.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä aloite
on hyvin tehtyä työtä. Tässä on
myöskin verotaulukon muodossa tuotu asia konkreettisesti
kansanedustajille tarkasteltavaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jotenkin muistuu mieleen, olisiko vuosi
sitten ollut, saman tyyppinen paperi tässä pöydällä — en ihan
lukuja muista — vihreiden varjobudjetti, jossa esitettiin
tätä samaa ideaa: vuoteen 2010 asti joka vuosi
energiaveroja korotettaisiin 10 prosenttia. Silloin muistan, kun
totesin, jotta tässä on niin kuin korkoa korolle
-systeemi, jotta tässä, kun aina laitetaan 10
ja 10, se nostaa aika paljon sitten vuonna 2010 loppujen lopuksi,
kun pannaan päällekkäin nämä vuodet,
mitä tässä onkin vielä jäljellä 2010:een
mennessä.
Meidän on muistettava se, jotta Suomi on pitkien välimatkojen
maa. Täällä on kylmä ilmasto ja,
niin kuin alkaa nytkin olla jo aika hämärää tuolla,
semmoiset pitkät pimeät ajat, jolloin me tarvitsemme
energiaa huomattavasti enemmän kuin joissakin muissa maissa
kaikkiin toimintoihin. Sen takia kaiken kaikkiaan meillä energiapoliittisen
linjauksen pitäisi olla toisen tyyppinen kuin joissakin
lämpimämmissä maissa, koska meillä vaaditaan
tuotannon tekoon, asumiseen ja liikkumiseen huomattavasti enemmän
energiaa. Se tarkoittaa sitä, jotta jos me energian hinnan vedämme
samalle tasolle tai kalliimmaksi kuin keskieurooppalaisissa maissa
tai meidän kilpailijamaissamme, joiden ei tarvitse käyttää niin
paljon sitä energiaa, niin silloin me ajamme itsemme siitä kilpailusta
ulos. Sen takia tämä on hyvä muistaa
sillä tavalla, jotta me joudumme käyttämään
enemmän energiaa, ja sillä tavalla suhteuttaa
nämä asiat toisiinsa. Meidän ei kannata
semmoista Kiina-ilmiötä kiihdyttää,
mistä tällä hetkellä ilmiönä on
puhuttu.
Sen takia kannatan monia niitä asioita, jotka liittyvät
sen tyyppiseen ajatteluun, jotta me saisimme energiaa täältä omasta
kotimaastamme, tukisimme sitä toimintaa. Risupaketti, joka
tässä on mainittu, on hyvä asia. Sitten
meillä on biokaasuja. Nyt hiljattain todettiin eilispäivän
vai toissa päivän olisiko Hesarissa vai jossain
toisessa lehdessä, että nyt yllättäen
tuulivoima on jopa tullut kannattavaksi, mikä on sillä tavalla
hyvä asia ... (Välihuuto) — Minä olen
kannattanut tätä silloinkin, kun ydinvoimapäätöstä tehtiin,
ja totesin silloin ja äänestin muun muassa sen
takia sitä viidettä ydinvoimalaa vastaan, jotta
tehtäisiin näitä kotimaisia vaihtoehtoja.
Mutta kun lukee tätä vihreiden aloitetta,
niin tässä on semmoinen yksi ristiriita, joka
niin kuin kumoaa tämän ajattelun, jotta tästä riittäisi
johonkin muuhunkin kuin tähän energiapaketin pyörittämiseen.
Täällä todetaan: "Aina, kun veroa korotetaan,
on uusiutuvalla energialla tuotetulle sähkölle
annettavaa veronpalautusta korotettava vastaavasti." Sehän
tarkoittaa sitä, jotta se annettaisiin sinne. Se on ihan
hyvä asia, mutta ei tästä mihinkään
kotihoidon tukeen eikä muihin juttuihin jää rahaa,
jos tämä lause pitää kategorisesti
paikkansa. Minä voin lukea tämän väärin. Todennäköisesti
saan lisää tukiopetusta tässä, koska
minä olen tämmöinen vähän
lukenut ja tämän lauseen luin tällä tavalla.
Yleisesti ottaen kaiken kaikkiaan toivoisi, jotta vihreätkin
sitten omassa elämässään käyttäytyisivät
sillä tavalla, niin kuin tuolla maaseudulla käyttäydytään,
jotta he käyttäisivät uusiutuvia energiavaroja.
Nimittäin tämä saattaa johtaa siihen,
jotta tuolla syrjässä asuminen tulee pitkässä pelissä kannattamattomaksi,
ja sitten tulevat ne ongelmat yhä vahvemmiksi näissä asutuskeskuksissa.
Joudutaan rakentamaan uudelleen kaikki infrat, päiväkodit
ja kaikki mahdolliset. Sen takia odottaisi, jotta vihreät
elämässään käyttäytyisivät
sillä tavalla, jotta he käyttäisivät
uusiutuvia energiavaroja lämmityksessään.
Kun katson tätä joukkoa, niin hyvin harva ilmeisesti
puulla lämmittää. (Ed. Hassi: Minä lämmitän!) — Okei, täällä on
joitakin semmoisia. — Minä itse olen nimittäin
siinä mielessä hyvin vihreä. Minä olen lämmittänyt
aina puulla kaikki, saunat, talot ja kaikki mahdolliset paikat,
mitä voidaan puulla lämmittää,
mutta sähkövoimalaa en ole vielä sillä risupaketilla
pyörittänyt. Sähkön olen joutunut
ostamaan sieltä verkosta, mutta sieltäkin olen saanut
kyllä puusähköä. Sitä myydään
nimittäin, ja se on saman hintaista suurin piirtein kuin
tavallinen sähkö, jolloin me voimme vaikuttaa
näihin kaikkiin asioihin.
Sen takia missään tapauksessa en tämmöistä ajattelua
kannata, jotta pannaan korkoa korolle 10 prossaa ja 10 prossaa,
koska se ajaa meidät kilpailusta ulos, se tekee syrjäisten
seutujen asumisen mahdottomaksi.
Satu Hassi /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama vastaus niihin kommentteihin, mitä tässä keskustelussa
on tullut.
Ensinnäkin ed. Ala-Nissilä totesi, että kokoomus
ei ole vaihtoehtobudjettia esittänyt. Me vihreät
olemme kiinnittäneet tähän samaan asiaan huomiota
ja todenneet, että kokoomus jatkaa keskustalaisen oppositiopolitiikan
parhaita perinteitä eli sitä, että ei
esitä kokonaismalleja, miten myöskin rahoitettaisiin
kaikki ne kivat asiat, joiden puolesta on helppo puhua.
Sitten ed. Lahtelan näkemyksiin. Ed. Lahtela ei näköjään
lainkaan muista sitä, mitä hän on ollut
edellisessä eduskunnassa päättämässä toisaalta
kansallisesta ilmasto-ohjelmasta, toisaalta niin sanotusta risupaketista.
Kansallisen ilmasto-ohjelman yhteydessä, kuten jo äskenkin
totesin, todettiin se, että riippumatta siitä,
rakennetaanko lisää ydinvoimaa vai ei, energiaveroja
on pakko nostaa, jos aiotaan toteuttaa Kioton päästövähennyssitoumus.
Korotustarve on suurin piirtein se, että tällä vuosikymmenellä energiaverot
pitää kaksinkertaistaa, eli suurin piirtein se,
että vuosituhannen vaihteen energiaveroa pitäisi
joka vuosi korottaa noin 10 prosenttia, ei korkoa korolle
-periaatteella vaan verrattuna siihen vuoden 2000 tasoon. Eli tämä on
myös ed. Lahtelan hyväksymien risupakettiponsien
toteuttamista.
Mitä tulee sitten ed. Lahtelan esitykseen siitä, että ei
rahaa kertyisi mitään, jos uusiutuvalle energialle
annettavaa veronpalautusta vastaavasti aina nostetaan, tämä on
kyllä aivan täydellistä hölynpölyä.
Se pitäisi paikkansa, jos Suomessa käytettäisiin
ainoastaan uusiutuvaa energiaa. Mutta jos näin onnellisesti
olisi, että Suomi jo pyörisi pelkän uusiutuvan
energian varassa, niin sittenhän me emme tarvitsisi mitään
kansallisia ilmasto-ohjelmia, ei tarvitsisi keskustella mistään
ydinvoimasta. Meidän ajatuksemme on se, että tätä verotuksen
kautta tapahtuvaa kannustetta käyttää mieluummin
(Puhemies koputtaa) puuhaketta, tuulivoimaa ja muuta uusiutuvaa
... Arvoisa puhemies, siirryn ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän siirtymään puhujakorokkeelle.
Ehdotuksemme on siis se, että energiaveron rakenteessa
yksi hyvä perusidea säilytettäisiin,
ja se on se, että teollisuuden energiaveron suuruinen veronpalautus
aina annettaisiin puulla tuotetulle sähkölle ja
tuulivoimalle annettaisiin aina tavallisten kuluttajien sähköveron
mukainen veronpalautus. Mitä enemmän sähköveroa
nostetaan, sitä paremmaksi muodostuisi näiden
uusiutuvien energialähteiden suosinta verotuksen kautta.
Ed. Lahtela, kehottaisin teitä paneutumaan myöskin
siihen, mitä uusiutuvan energian verosuosinta on tähän
mennessä tehnyt. Sillä on ollut aivan keskeinen
osuus siinä, että puuhakkeen käyttö 90-luvulla
on puolitoistakertaistunut, ja myöskin siinä,
että tuulivoima on vihdoin pääsemässä kunnolla
alkuun, niin sanotusti saamassa tuulta siipiensä alle.
Tämä kaikki markkinakeinojen avulla tapahtuva
uusiutuvan energian edistäminen edistää myös
teknologian kehittämistä ja sitä kautta
kotimaista työllisyyttä ja uusien hyvien vientituotteiden
kehittämistä Suomessa.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Nyt näyttää olevan
erinomaisen hyvä tilaisuus siinä, että edustajat
Lahtelat toimivat parityönä. Oikeastaan olisin
voinut tämän puheenvuoroni peruuttaa, koska ed.
Esa Lahtela puhui mielestäni ne asiat, mitkä läheisesti
tähän asiaan ovat olemassa.
Mutta ehkä on syytä tarkentaa ja kirkastaa
sitä maailmankuvaa, että ehkä tämä vihreitten
eduskuntaryhmän tekemä aloite on hyvä ja
sillä voi olla jotain merkitystä, mutta se ei
satu tähän suomalaiseen kansantalouteen mitenkään.
Se lintukoto, millä tämä järjestelmä toimisi,
että me maailmanmarkkinoilla pystyisimme kilpailemaan teollisuuden
tuotannon ja tuotteitten kanssa, se ei vaan kestä tämmöistä menettelytapaa,
niin kuin tässä toimitaan. Kyllä tarvitaan
Kioton sopimusta lähemmäksi meneviä toimenpiteitä,
mutta tällä ne eivät tule. Siinä mielessä ihmettelenkin
ed. Tiusasen käyttämää puheenvuoroa,
missä ed. Tiusanen väheksyi tämän
kotimaisen uusiutuvan energiapaketin merkitystä tässä koko
ydinvoimaratkaisussa. Tässä vain pitäisi,
kun tätä keskustelua käydään,
siirtää tämä sille tasolle,
että alettaisiin rakentelemaan uutta lisäydinvoimaa
ja sitä kautta saataisiin tämä keskustelu
siirtymään sinne ja tämä muu
näpertely lopetettaisiin tässä vaiheessa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan huomautukseen haluan todeta,
että tarkkaan ottaen totesin, että niin kutsutun
risupaketin painoarvo ydinvoimapäätöksessä oli
enemmänkin näkösuojaukseen kuin todellisesti
energiantuotantoon tai kasvihuonekaasujen vähentämiseen suuntautuva
painotus. Tämä oli taktinen veto, jolla saatiin
eduskunnan enemmistö päättämään viidennen
ydinvoimalaitoksen rakentamisesta, tekemään periaatepäätös,
ja tämä oli se merkitys, mikä niillä oli,
se pääasiallinen merkitys.
Se, että pitäisi edistää biovoimaa:
jos ed. Seppo Lahtela on tätä mieltä,
me olemme todella samaa mieltä tässä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ala-Nissilä ja myöhemmin
molemmat edustajat Lahtelat viittasivat työllisyyteen ja
tämän lakialoitteen vaikutukseen työllisyyteen.
Siihen onkin syytä viitata. Nimittäin muun muassa
mainitsitte, ed. Lahtela, Kiina-ilmiön. Suomen teollisuuden,
kaiken suomalaisen työllistämisen, tämän
hetken ehdottomasti suurin ongelma on työn korkea verotus.
Kun esimerkiksi Jorma Ollila — mitä todella arvostan — käytti
aikaansa ja tuli puhumaan Sitran seminaariin muutama viikko sitten
suomalaisille vaikuttajille, ei hän moittinut meidän
energiaverotustamme vaan työn verotusta. Tähän
vihreään vaihtoehtobudjettiin sisältyy ja
vihreään verouudistukseen on aina sisältynyt myös
se elementti, että me yritämme uskottavilla ja
realistisilla tavoilla edistää myös Suomen kilpailukykyä.
Pääongelmat ovat tällä hetkellä kyllä työn
verotuksessa. Vastaavasti hyvinvointiyhteiskunta ja palvelut vaativat
veropohjaa. Kun meillä on käytössä veropohja,
joka samalla myös edistää ympäristönsuojelua,
niin totta vie se on järkevämpi veropohja, semminkin
kun se vielä edistää työllisyyttä.
Kun tätä asiaa on niin monta kertaa pohdittu
ja tämä on niin moneen kertaan todistettu monissa seminaareissa
ja ulkopuolisissa tutkimuksissa, niin mielestäni todistustaakka
kääntyy nyt kyllä sinne, edustajat Lahtelat
ja edustaja Ala-Nissilä, jos tämän myöhemmin
kuulette. Todistakaa, millä ihmeellä muka nykyinen
työn verotus olisi jotenkin Kiina-ilmiön vastainen.
Teidän hallituksenne työn verotuksen politiikalla
poistetaan työpaikkoja Suomesta hurjaa vauhtia.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti ed. Braxille: Nimittäin
Ollila saa puhua ihan mitä vaan työn verotuksesta.
Siinä Kiina-ilmiössä se työn
hinta se on se. Siellä tehdään ihan orjatyötä.
Vaikka me verotuksen ottaisimme kokonaan pois, siitä huolimatta
yritykset eivät kestäisi sitä kilpailua,
koska Kiinassa tehdään niin halvalla. Virossa
tulee olemaan kanssa vähän sama ongelma. Me emme niin
alas voi vetää verotusta, että me pystymme kilpailemaan
näissä jutuissa, koska myös Virossa työn
hinta on niin edullinen. Jostakin lehdestä luin, että se
on yksi kuudesosa itse asiassa suomalaisen työn hinnasta.
Jos vihreät edustajat ovat sitä mieltä,
jotta me voimme pudottaa reilusti työn verotuksen kokonaan
pois, niin millä katetaan sitten sosiaaliturvamaksut, koska
ne eivät ole vastakkaisia? Näitä ei voi
sillä tavalla asettaa vastakkain, jotta energiavero ja
työn vero pannaan tässä vaakakuppiin,
koska me tarvitsemme molemmat. Meillä pitää olla
hyvä tämä, jotta Kioton sopimusehdot
täytetään, mutta sen lisäksi,
jotta meillä pidetään yllä myös
hyvinvointipalveluita. Emme me voi lähteä verokilpailuun ollenkaan,
emme me voi muuta kuin korkealla osaamisella säilyttää työpaikat,
ja tietysti jonkun verran pitää olla isänmaallisuutta
kanssa, että osa kestää täällä.
Kaikkia raaka-aineita ei kannata viedä mihinkään
jalostettavaksi. Puutavara on muun muassa semmoista, että sitä ei
kannata ihan joka paikkaa lähteä köijäämään.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Verokilpailu on siitä kiusallinen
kilpailu, että sitä ei kysytä, osallistutteko
siihen vai ette, ja siitä ei voi jättäytyä ulkopuolelle.
Mutta on toki selvää, että me voimme
tuottavuudella ja osaamisella pitää aika korkealla työn
hinnan, koska se on niin tuottavaa ja työvoima osaavaa,
mikä perustuu siihen, että meillä muun
muassa on niin hyvä koulutusjärjestelmä. Mutta
ei se, vaikka kuinka haluaisi väittää,
mihinkään katoa, että verotus on osa
työn hintaa. Jos pitää katsoa, mikä tämän
hetken Suomen kilpailukyvyn kannalta on ongelmallisempaa, työn verotus
vai ympäristöverotus, niin aivan varmasti työn
verotus eikä varmasti ympäristöverotus.
Satu Hassi /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Brax jo totesikin sen, että työn
verotus on osa työn hintaa. Se on se osa työn hintaa,
johon me poliittisina päättäjinä voimme vaikuttaa.
Minun mielestäni ja vihreiden mielestä on todella
vastuullisempaa politiikkaa alentaa työn verotusta ja käyttää sitten
ympäristöveroja yhtenä niistä keinoista,
joilla rahoitetaan niitä hyvinvointipalveluja, joiden puolesta
ed. Lahtela myös äsken puhui. Eli olen suurin
piirtein samaa mieltä kaikista niistä tavoitteista,
mitä ed. Lahtela esitti. Mielestäni ed. Lahtelan
johtopäätökset vaan ovat aivan epäloogiset.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela on siinä suhteessa
aivan mainio edustaja meidän kannaltamme, että hän äänestää oikein,
ja kun hän äänestää säännöllisesti
näissä asioissa oikein, niin meidän kannaltamme
on aivan samantekevää, mitenkä ed. Esa
Lahtela perustelee näitä ratkaisuja. Minä hartaasti
toivoisin esalahteloita vaan oikein pilvin pimein lisää,
niin meidän energiatulevaisuutemme olisi Suomessa ja Euroopassa
vankalla pohjalla kuin mikäkin.
Arvoisa puhemies, jatkoksi: Kun niin ed. Esa Lahtela, joka osaa äänestää oikein,
kuin ed. Seppo Lahtela, joka aina äänestää väärin,
molemmat vetoavat siihen, että kilpailupoliittisesti oltaisiin jäämässä,
käyttääkseni ed. Esa Lahtelan ilmaisua,
ulkopuolelle — tarkoittanee kansainvälisessä kilpailussa — niin,
ed. Esa Lahtela, tilanne nyt sattuu vaan olemaan sillä tavalla,
että energiapoliittinen kurimus koettelee esimerkiksi Euroopassa
kaikkia muita Euroopan unionin teollisuusmaita paljon karummin kuin
Suomea. Suomella on poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet
siirtyä uusiutuviin energialähteisiin. Ei ole
esimerkiksi sellaista ongelmaa, kuin jo eräillä paikoilla on
Keski-Euroopassa, että tuulivoimaloille ei ole sijaa, koska
niitä on jo niin tiheässä eräillä alueilla,
elikkä siis paikallisessa energiahuollossa on tämmöinen
maapoliittinen rajoite.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä,
että se trendi, joka on sijoitettu tähän
vihreitten lakialoitteeseen, on pakkotila kaikissa Euroopan unionin
jäsenvaltioissa, ja myöskin jopa Yhdysvalloissa
ollaan tähän ajautumassa, jossa on todellinen
energiaskandaalisarja ollut viime aikoina esillä sen takia,
että energiahuollosta ei ole kerta kaikkiaan kunnolla vastattu.
Tämän takia tämä peruste, ed. Esa
Lahtela, ei nyt kerta kaikkiaan ole pätevä. Tätä huolta
ei ole olemassa.
Siinä, mikä koskee verotuksen painopisteitä, yhdyn
tietysti täydellisesti ed. Tuija Braxin näkemykseen
näistä asioista.
Mutta, ed. Esa Lahtela, tämä asia nyt saa
olla ihan näin. Pääasia, että jatkatte äänestämistä oikealla
tavalla.
Keskustelu päättyy.