3) Laki jäteverolain muuttamisesta
Ulla Anttila /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vihreät kannattavat vastuullista finanssipolitiikkaa.
Tässä tilanteessa se merkitsee mielestämme
sitä, että opposition on mietittävä,
mitkä menot ovat todella tärkeitä, jos
menonlisäyksiä tehdään, ja toisaalta
sitä, miten nämä menot rahoitetaan. Myös
täytyy miettiä sitä, mitkä ovat
verotuksen eri vaihtoehdot, jotta saataisiin aikaan paras mahdollinen
tulos esimerkiksi sosiaalipolitiikan ja työllisyyden kannalta.
Tämä lakialoite on osa vihreiden vaihtoehtobudjettia,
eli tässä esityksessä ehdotetaan korotuksia
jäteveroon. Ehdotamme sitä, että jätevero laajennettaisiin
koskemaan teollisuuden omia kaatopaikkoja. Tällöin
vero olisi 20 euroa tonnilta, ja tavallisilla kunnallisilla kaatopaikoillakin jätevero
olisi 40 euroa tonnilta.
Suomen jätepolitiikka on jäänyt jälkeen
niistä tavoitteista, joita on asetettu. Esimerkiksi yhdyskuntajätteen
hyödyntämisessä ei ole viimeisen kymmenen
vuoden aikana päästy kuin siihen, että kun
aiemmin on 30 prosenttia hyödynnetty, nyt tuo osuus on
40 prosenttia, ja tavoitteen pitäisi olla käytännössä korkeammalla,
jos halutaan vähentää ympäristöongelmia.
Jäteveron korottaminen on osa tätä politiikkaa,
jolla pyritään estämään
jätteistä aiheutuvia ongelmia eli luomaan kannustimia
sille, että uudelleenkäyttö yleistyisi, kierrätys
tulisi kannattavammaksi.
Eräs erityisongelma, joka liittyy kaatopaikkoihin,
on metaanikysymys, joka liittyy myös kasvihuoneongelmaan.
Eli tälläkin hetkellä teollisuuden omille
verottomille kaatopaikoille viedään biohajoavia
jätteitä teollisuudesta ja jätetoiminnasta
1,4 miljoonaa tonnia vuodessa. Tämä on ihan merkittävä ympäristöongelma,
kun otetaan huomioon vielä se, että metaani on
20 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.
Suomen jäteveropolitiikan jälkeenjääneisyyttä pitää arvioida
myös vertailussa muihin Pohjoismaihin. Ruotsissa jätevero
on 27,5 euroa, Norjassa 39,4 euroa ja Tanskassa 50,2 euroa tonnilta.
Näin ollen vihreiden ehdotuksen jälkeen tämä kunnallisen
kaatopaikan vero ylittäisi selvästi Ruotsin jäteveron,
mutta se olisi samaa suuruusluokkaa kuin Norjan jätevero
ja selvästi pienempi kuin Tanskan jätevero. Jos
vielä laskettaisiin tästä keskiarvo,
se olisi toisen kaltainen, ja jos otettaisiin sekä teollisuuden
että kunnalliset kaatopaikat, niin numerot näyttäisivät
vielä erilaisilta.
Arvoisa puhemies! Totean vielä vastuullisesta budjettipolitiikasta
sen, että me olemme jäteveroesityksiä tehneet
jo hallituksessa ollessamme. Olemme oppositiossa ollessamme katsoneet,
että meidän pitää laatia tällainen
vaihtoehtoinen budjetti. Tällä hetkellä ihmettelemme
nyt sitä, että täällä paikalla
ei ole kokoomuksen edustajia, ja sitä, että toisin
kuin viime vuonna, jolloin kokoomus vaati keskustalta, joka oli
tuolloin oppositiossa, vaihtoehtoista budjettiesitystä, kokoomuksesta
ei ole tulossa mitään esitystä. Vihreät
odottavat sitä, että jonain torstai-iltana näitä kokoomuksen
vaihtoehtobudjetin esityksiä voitaisiin käydä läpi
ja miettiä, onko niistä ainesta tämän
tasavallan budjetin ylläpitämiseksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Oikean suuntainen, hyvä lakialoite
tämä 98 perustellen myös ympäristövaliokunnan
näkökulmasta sillä, että ympäristövaliokunta
takavuosina, oliko 96, 97, omissa lausunnoissaan on nimenomaan aivan
samoja periaatteita kannattanut ja myös yksityisten kaatopaikkojen
maksua. On todella kummallista, että on olemassa kaatopaikkoja,
joilla ei ole tätä rasitetta, ja kaatopaikkoja, joilla
tämä rasite on. Tämä johtaa
kaatopaikkojen määrän lisäämiseen,
myös siihen, että haetaan jatkolupia varsin kyseenalaisella
tavalla perustetuille kaatopaikoille, esimerkkipaikkakuntana Kotka,
jossa teollisuuskaatopaikalle haetaan jatkolupaa, vaikka on jo moneen
kertaan todettu, että se kaatopaikka pitäisi lopettaa.
Mutta kun se on edullinen, niin alueellinen ympäristökeskus
on yleensä taipunut tällaisen luvan antamiseen.
Mielestäni, vaikka tämä esitys tulisi
voimaan, nämä kaatopaikkojen ilmavaivat, siis
nämä metaaniongelmat, eivät tule vähenemään.
Ne jatkuvat, ja tähän saakka olemme pystyneet
etenemään tässä hallinnan tiellä,
olemme pystyneet Suomessa kansallisella tasolla vähentämään
metaanipäästöjä kaatopaikoilta,
mutta nyt hitaan kaatopaikkojen kunnostamisen vuoksi tämä hyvä kehitys
ei ole tulevaisuudessa menemässä sillä vauhdilla
eteenpäin kuin aikaisemmin on tapahtunut.
Mutta toki tätä sopii kannattaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tästä vihreiden aloitteesta
voisi todeta hallituspuolueen edustajana, että tässä ei
ole loppuun ajateltu koko juttua, koska tällähän
ei sitä metaaniongelmaa poisteta. Tämä nostattaa
hintaa. Tässähän pitää mennä ongelman
ytimeen ja vaatia, että teollisuuslaitos ottaa hyötykäyttöön
tämän. Hinnan voi vielä nostaa tässä,
se hintahan voi olla vielä kalliimpi, mutta vaadittaisiin
sillä tavalla, että niistä, mitkä ovat
biohajoavia jätteitä, ei anneta muodostua sitä metaanikaasua
ollenkaan. Ei lasketa sitä taivaan tuuliin tuonne otsonia
hävittämään, vaan meidän
pitää tehdä se juttu, että se
pitää jalostaa, ottaa hyötykäyttöön.
Sehän ei vaadi hirveän isoja myllyjä.
Nykypäivänä on kehitetty näitä laitoksia,
missä otetaan metaanikaasu talteen, ja se tuottaa energiaa
kaiken lisäksi. Siinä lienee tämä joku
direktiivikin olemassa, jossa on määrätty
aika, minä aikana pitää ottaa talteen
näitä kaasuja, mutta meillähän
kaatopaikoilla tälläkin hetkellä ne poltetaan
taivaan tuuliin. Tuossa Ämmässuon kaatopaikalla
poltetaan tälläkin hetkellä ilmeisesti
vielä lähes kaikki soihtuna ilmaan. Tämähän
on järjetöntä tuhlausta. Minusta näinpäin
se pitäisi tehdä eikä panna hintaa, jonka
teollisuus kyllä mielellään maksaa, kun
ei tarvitse mitään investointeja siinä tehdä,
vie tuotokset kaatopaikalle, jossa niiden annetaan tuhota ilmastoa.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Ympäristöpolitiikassa pitää käyttää monia
keinoja. Osa näistä keinoista on kieltoja, osa
on verotusta, osa on muuta norminantoa ja tämmöisiä toimintaohjelmia
ja myös investointitukia. Eli kysymys on kaiken kaikkiaan
monimuotoinen.
Jos hallitus päättää kieltää sen,
että teollisuus vie tätä hajoavaa jätettä kaatopaikoille,
niin varmasti lupaan kannattaa tästä esitystä.
Siitä ei ole varmaankaan huolta, ed. Lahtela. Mutta jos
mietitään kysymystä siltä kannalta,
mitä verotusta pitää nimenomaan kehittää,
niin tämä veroesityksemme koskee kaikkea jätettä ja
tämän esityksen kautta luodaan kannustimia sillekin,
että näitä jätteitä lajiteltaisiin
ja pyrittäisiin vähentämään
kaatopaikalle menevän jätteen määrää.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Tämä vihreiden esitys jäteverolain
muuttamisesta, mikä tarkoittaa sitä, että teollisuustuottaja
maksaisi entistä enemmän, tämäkin
on sellaista kilpailua rajoittavaa, tai miten sanoisi, kilpailukykyä heikentävää näköalaa.
Sen osalta ymmärrän erinomaisen hyvin, että jäteasiat
pitää saada kuntoon, ne pitää saada
jollain muulla asialla kuntoon kuin näillä verokysymyksillä,
ja varsinkin niin, että kaikkea verotetaan, semmoistakin, mikä on
alkukantaista tavaraa, kuten esimerkiksi kiveä. Euroopan
unioni säätelee tätä aivan liiankin
tarkkaan, ja nyt täytyy sanoa, että vihreä eduskuntaryhmä on
sotkeutunut tähän samaan peliin jo aikaa. Kun
katsomme tätä maailmaa vähän
taaksepäin, niin siellä oikein vanhan agraariyhteiskunnan
aikana, kun ihmiset asuivat pitkin maata, ei ollut mitään
jäteongelmia. Jätteet hävisivät,
poltettiin, ne maatuivat, ja tämmöinen luonnonmukainen
kierto tapahtui ja pelasi. Sen jälkeen, kun tämä vihreä politiikka
on onnistunut toimimaan, että ihmiset on kasattu suuriin asutustaajamiin
ja talot ovat vailla, sanoisinpa jopa, semmoisia lämmitysuuneja,
missä voisi maitotölkkikään
palaa ja näin, on tullut tämmöinen ongelma
kuin tässä nyt on olemassa. Tätä peliä pitäisi
katsoa kauas ja kaukonäköisyyteen, mutta kuitenkin
sillä lailla, että olisi realismia. Olen aina
joskus ennenkin kertonut, että sata vuotta taaksepäin
tehtiin sellainen ennuste, että mikäli maailman
meno jatkuu entisellään, niin vuonna 2000 Helsinki
hukkuu hevosenlantaan, mutta eipä ole hevosia nyt tällä kertaa
täällä näkyvissä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ehkäpä autoille tapahtuu
samoin, että joskus vuonna 2050 ei enää autoja
ole siinä mielessä näkyvissä kuin
nyt tällä hetkellä. Toivottavasti näin
tapahtuu.
Mutta vaikka metaanit nyt eivät olekaan mitään
freoneja tuon ilmakehän yläosan otsonin kannalta,
niin kuitenkin biojätteet ovat tosiaan ongelma. Metaani
on, niin kuin tässä todetaan, kaksikymmentä kertaa
aktiivisempi, voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Tosin
se on paljon lyhytikäisempi kuin hiilidioksidi, mutta joka
tapauksessa paljon hankalampi. Haluaisin tässä viitata
siihen keskusteluun, mitä viime aikoina on käyty,
miten pitäisi biojätestrategiaan suhtautua, ja
mielestäni siinä kyllä jätteen
syntymisen estäminen, yleensäkin lajittelu, kierrätys
ja sitten vasta viime vaiheessa kaatopaikka, se linja, olisi hyvä Suomessa
säilyttää, niin kuin tähänkin
saakka, puhemies, on asiaa linjattu.
Keskustelu päättyy.