4) Laki autoverolain 51 §:n muuttamisesta
Ulla Anttila /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Moni edustaja voi ihmetellä, miksi
vihreät esittävät autoveron kevennystä,
sillä sitä tässä lakiehdotuksessa
todellakin esitetään. Mutta tämä esitys
on tarkkaan rajattu. Vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin
sisältyy siis esitys siitä, että invalidiautoille
suoritettavan autoverolain 51 §:n mukaisen veronpalautuksen
enimmäismäärää korotettaisiin
230 eurolla, jolloin vähennys olisi enintään
4 000 euroa ja automaattivaihteisilla autoilla 5 210
euroa. Meidän elinympäristömme ei ole
vielä esteetön vammaisille henkilöille,
ja näin ollen vihreä eduskuntaryhmä pitää tärkeänä,
että heille pystytään takaamaan mahdollisuus
liikkua mahdollisimman tasavertaisesti muiden, tavallisten kansalaisten
kanssa. Vammaispoliittisesti on siis tärkeää viedä eteenpäin
sitä, että ympäristö on esteetön,
joukkoliikennevälineet ovat esteettömiä, mutta
kun toistaiseksi tilanne vielä ei ole tällainen,
on tärkeää taata mahdollisuudet myös
siihen, että kun vammainen henkilö tarvitsee autoa, tämä auto
ei olisi epärealistisen kallis.
Monet vammaiset henkilöt ja heidän perheensä ovat
käytännössä siinä tilanteessa,
että autoa ei pystytä hankkimaan, ja tällä esityksellä pyritään korjaamaan
tilannetta, nimittäin tämä invalidiautoille
suoritettavan veronpalautuksen enimmäismäärä on
pysynyt samana 1980-luvun lopulta asti. Tämä on
hyvinkin ennenkuulumaton asia; yleensä näitä indeksitarkistuksia
tehdään lakeihin joidenkin vuosien välein,
lamavuosina nyt ehkä oli taukoa vähän
pitemmänkin aikaa, mutta pyritään kuitenkin
siihen, että tämän tyyppiset vähennykset
olisivat ajanmukaisia ja asianmukaisia. Mutta todella tähän
invalidiautovähennykseen ei ole tullut asianmukaisia korotuksia viime
vuosina, ja sen vuoksi vihreät ehdottavat nyt tämän
lakiehdotuksen mukaista korotusta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on aivan oikean
suuntainen esitys. Nythän vietämme käsittääkseni
vammaisten vuotta, ja näissä asioissa on paljon
ongelmia. Käsittääkseni Osmo Soininvaara
silloin, kun oli ministerinä, perehtyi näihin
aika lailla. Olen huomannut, että It-lehdellä on
ollut sellainen haastattelukin silloisesta ministeri Soininvaarasta,
joka sanoi, että kansalaisten palvelut eivät saa
olla asuinpaikasta kiinni, ja taisipa lanseerata tällaisen
termin kuin autonhankintatukikin, johon liittyisivät auton hankinnan
ja myös muutostöiden tuet. Tämä koko
problematiikka kaipaa selvittelyä. Valitettavasti minä luulen,
että nämä asiat eivät ratkea pelkästään
tällä suppealla esityksellä, joka nyt
on ihan oikein, ed. Anttila. Tässä on laajempia
ongelmia, ja nämä olisi hyvä saada jollain
tavalla niputettua tai saada uudistettua tätä koko
järjestelmää. Tämä on
aivan oikean suuntaista, mutta tässä kaivataan
vielä hieman työtä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Taisi olla pari viikkoa sitten, kun
täällä eduskunnassa käytiin
allekirjoittaneen tekemästä lakialoitteesta keskustelua.
Kun lukee tätä, niin tämä on
ihan saman näköinen aloite, joten tätä pitää kyllä kannattaa
ehdottomasti, koska tässä on kyse siitä,
että muistaakseni tätä on viimeksi tarkistettu
joskus vuonna 85 ja siitä lähtien tämä on ollut
paikallaan, lähes siis 20 vuotta, tämä invalidien
autoveronpalautussysteemi, ja sinä aikanahan hinnat ovat
muuttuneet monta kertaa. Silloin itse laskin, mikä se reaalinen
taso tällä hetkellä on, koneiden ja tarvikkeiden
jonkun tuontihintaindeksin mukaan laskin ne summat kanssa siihen,
ja aika lähelle ne näköjään
ovat samat tässä ed. Ulla Anttilan tekemässä aloitteessa.
Tämä on sillä tavalla tärkeä asia,
jotta tämä on yhteiskunnan kannalta myös
halvempi vaihtoehto kuin se, että kyseiset henkilöt,
jotka asuvat muun muassa syrjäkylillä, käyttäisivät
taksia. Sen voi kuvitella jokainen, mitä se maksaa, jos vaikka
invataksi käy hakemassa tämän henkilön sieltä aina,
koska hänellä on oikeus sitä käyttää. Tässä vaihtoehtoisesti
pitää olla laskelma siitä, että tuetaan
verotuksellisin keinoin auton hankintaa ja tehdään
mahdollisesti, niin kuin tässä on, erisuuntaisia
muutostöitäkin, jolloin voi saada korkeamman palautuksen
ja mahdollisesti vaikka sosiaalitoimi maksaa joitakin muutostöitä,
ja se on kyllä kannattavaa kokonaistaloudellisesti, koska
ihminen pääsee, milloin haluaa, ja ei tule kinuamaan
mitään ylimääräistä kustannusta. Tämä on
hänelle oikeus, ja sen takia tämä pitää saada
reaaliselle tasolle.
Joskus tein tästä aiheesta kirjallisen kysymyksen.
En muista, kuka ministereistä vastasi siihen (Puhemies
koputtaa) silloin .... — Tämä loppuu juuri
tässä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän puhujaa siirtymään puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti täältä edestä.
Silloin kirjallisen kysymyksen vastaus oli sen tyyppinen, että siinä ilmeisesti
johonkin vammaisjärjestöjen neuvotteluun liittyen
todettiin, että järjestelmää ollaan
muuttamassa, joten ed. Soini lienee oikeassa siinä, kun
hän sanoi siitä, että on valmisteilla
uusia asioita, tehtäisiin suora tukijärjestelmä ja
verotuesta luovuttaisiin ja tehtäisiin suora auton hankinnan
yhteydessä saatava tuki. Ymmärsin sillä tavalla,
että vammaisjärjestöt sitten jossakin
vaiheessa ajautuivat vähän eri linjoille kysymyksessä ja
jotkut epäilivät, että siinä saattaa
jopa hävitä. Varmasti, kun lähdetään
uudelleen kohdentamaan näitä asioita, siinä joku
porukka voisi jäädä ilman. Sen takia
ymmärrettävistä syistä ilmeisesti
Lipposen kummatkaan hallitukset eivät lähteneet
tätä muutosta tekemään. Näin
käsitin sen asian. Sen takia tämä yhä edelleen
on hoitamatta. Ei lähdetty veronpalautusjärjestelmää parantamaan
mutta ei myöskään lähdetty siihen
uuteen systeemiin, joka olisi ollut suora tukijärjestelmä.
Minä kyllä kannatan tätä,
koska tämä on hyvin tarkka järjestelmä,
niin kuin ed. Anttilan aloitteessa on nämä prosentit
ja systeemit kuvattu. Siinä raha ei kyllä mene
yhtään väärään
paikkaan, koska se vaatii määrätyt prosentit,
vammaisuusasteet, ja tukea tulee sitten sen auton hinnasta määrätty
prosentti ja sillä sipuli.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Vammaistyöryhmä 96 teki
ehdotuksia siitä, että siirryttäisiin
verotuesta suoraan tukeen ja toisaalta sitten tiettyjä vammaisille
henkilöille osoitettuja verovähennyksiä vähennettäisiin.
Tämä esitys oli eräänlainen
Robin Hood -malli vammaisten henkilöiden keskuudessa. Koska
se olisi merkinnyt sitä, että eräiden
vähän vähemmän vammaisten henkilöiden
verotuki olisi pienentynyt, osa vammaisjärjestöistä ja
osa eläkeläisjärjestöistä lähti
vastustamaan tätä ehdotusta. Vammaispoliittiselta
kannalta se oli suuri vahinko, koska tämän työryhmän
ehdotukset olisivat johtaneet siihen, että vammaistuet
kohdistuisivat tehokkaammin ja tavoittaisivat paremmin nimenomaan
vaikeavammaiset henkilöt, jotka ovat suuremmissa vaikeuksissa.
Koska tämä esitys ei ole edennyt, tämäkin
lakialoite juuri on laadittu vanhan lainsäädännön
pohjalta.
Ed. Soinille tiedoksi, että tässä istunnossa
on käsittelyssä lakialoite 116, jossa puututaan
vaikeavammaisten henkilöiden ongelmiin saada henkilökohtainen
avustaja, ja koska tuo ongelma on tällä hetkellä yksi
kaikkein kiperimmistä vammaisten henkilöiden kannalta,
se on myös kysymys, johon vihreä eduskuntaryhmä on
vaihtoehtobudjetissaan halunnut puuttua.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! On ollut aina tapana moittia kaikkia vihreän
eduskuntaryhmän ja vihreän eduskuntaryhmän
edustajien tekemiä aloitteita, mutta tässä täytyy
sanoa, että ei löydy moitteen paikkaan mistään,
millä tätä voisi moittia. On harvinaisen
hyvä, viisas ja kauas katsova aloite olemassa. Toivon,
että tämä myöskin menestyy valiokuntakäsittelyn
pohjalla. Siinä mielessä kiitoksia, ed. Ulla Anttila,
että olette tällaisen värkänneet
aikaiseksi. Tämä on erinomaisen hyvä.
Silloin kun pari viikkoa aikaisemmin ed. Esa Lahtelan vähän
vastaavan tyyppinen aloite oli olemassa, jos lienee ollut melko
samanlainenkin, esitin siinä yhteydessä, että pitäisi
haja-asutusalueella, jos on kovin kaukana ihmisten ilmoilta, olla
vielä jopa vähän korkeampi tämän korotuksen
tässä asiassa.
Silloin sain kokoomuksen puolivirkeän laitasiiven — nämä edustajat
koostuivat Pääkaupunkiseudun tiiviistä taajamista — niskaani
tässä asiassa, miten tätä Suomea
pitää kehittää. Nyt se pistelyn
paikka olisi olemassa, mutta itsestäni enempää oikealle
en näe ketään. Kun koko keskikäytävän
tämänpuoleinen sali näyttää olevan tyhjä,
kenen kanssa tässä nyt käy väittelemään, kun
olemme kaikki samaa mieltä?
Keskustelu päättyy.