Ulla Anttila /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen perustuslaki on uusittu niin, että siihen
on sisällytetty hyvin monia erilaisia perusoikeuksia. Viime
viikolla eduskunta keskusteli perusoikeusasiakirjan sisällyttämisestä uuteen
EU:n perustuslakiluonnokseen. Yleensä kaikki kansanedustajat
hyväksyvät sen, että perusoikeuksia pitää kiistattomasti
pyrkiä toteuttamaan Suomessa — tämä arvo
on hyvin tärkeä ja keskeinen — ja että suomalaista
hyvinvointiyhteiskuntaa pitää pyrkiä muuttamaan
siihen suuntaan, että jokaisella kansalaisella on oikeus perusturvaan,
itsensä ilmaisemiseen ja liikkumiseen, eräitä esimerkkejä sanoakseni.
Mitä sitten on suomalainen todellisuus perusoikeuksien
toteutumisen kannalta? Monelle vammaiselle henkilölle Suomi
ei ole hyvinvointiyhteiskunta siinä mielessä,
mitä poliitikot puhuvat. Vaikeavammaisten henkilöiden
oikeudet vaihtelevat kunnittain. Se ei ole oikein, se ei voi olla
oikein.
Yksi keskeinen ongelma vaikeavammaisten perusoikeuksien toteutumisessa
on se, että eri paikkakunnilla oikeus henkilökohtaisen
avustajan saamiseen ei toteudu. On paikkakuntia, joissa tämä oikeus
toteutuu, mutta monilla paikkakunnilla tämä oikeus
valitettavasti ei toteudu, vaikka se on kirjattu voimassa olevaan
vammaispalvelulakiin. Monet kunnat pyrkivät laistamaan tämän
velvoitteen täyttämisestä, ja se on väärin, koska
kuitenkin avustajapalveluilla pyritään takaamaan
se, että vammaiset henkilöt toimisivat mahdollisimman
tasavertaisesti muiden ihmisten kanssa ja olisivat yhteiskunnan
täysivaltaisia jäseniä.
Viime vuonna sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä sai
tehdyksi mietinnön henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
kehittämisestä, ja tässä mietinnössä ehdotetaan,
että kun avustajatuntien määrä ylittää 20,
ylittävästä kustannuksesta 70 prosenttia
maksettaisiin Kansaneläkelaitoksen varoista. Tässä lakialoitteessa
vahvennetaan vaikeavammaisen henkilön oikeutta saada avustajapalveluita
ja tässä lakiehdotuksessa myös ehdotetaan,
että näiden avustajapalvelujen rahoitus kokonaisuudessaan
siirrettäisiin Kansaneläkelaitoksen maksettavaksi.
Tällä tavoin pyritään saamaan
aikaan se tilanne, että kunnat eivät laistaisi velvollisuuttaan
näiden avustajapalveluiden myöntämisessä ja
osin myös järjestämisessäkin.
Kuten totesin autoverolakiesityksen yhteydessä, vammaisten
henkilöiden sosiaaliturvaan tarvittaisiin paljon suurempiakin
muutoksia, kuin mitä nämä kaksi lakiesitystä ovat.
Monia ongelmia on olemassa, ja niin sanottu vammaistyöryhmä 96
pyrki näitä ongelmia ratkomaan. Se laati esityksen,
jossa katsottiin erilaisten tukien kohdentumista, ja se pyrki etsimään
kaikkein tarkoituksenmukaisimman tavan kohdentaa nämä tuet. Tuo
tarkoituksenmukaisin tapa olisi siirtyä verotuista enemmänkin
suoriin tukiin ja kohdentaa nämä tuet juuri vaikeavammaisimmille
henkilöille, joilla on suurimmat ongelmat tasa-arvon saamisessa
niin sanottujen normaalien ihmisten kanssa.
Valitettavasti tuo esitys ei mennyt eteenpäin, koska
sitä vastustettiin juuri niiltä osin, että pelättiin
leikkauksia, jotka kohdistuvat verotukeen. Tässä esityksessä vihreiden
vaihtoehtobudjetissa mitään leikkauksia vammaisille
henkilöille kohdistuvaan verotukeen ei ole. Minusta näitäkin
kysymyksiä pitää pystyä arvioimaan
kokonaisuutena, mutta kun tuo kokonaisuuden arviointi työryhmätyön
pohjalta ei johtanut uudistuksiin, pidän ensiarvoisen tärkeänä,
että näihin keskeisimpiin ongelmiin puututaan.
Siksi vihreä eduskuntaryhmä on halunnut omassa
vaihtoehtobudjetissaan nostaa esiin kaksi keskeistä kysymystä,
ja tämä avustajakysymys on niistä selkeästi
keskeisin.
Keskustelu päättyy.