3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysetuuksien
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyse on hallitusohjelmassa sovitusta
esityksestä, jossa työttömyysvakuutusmaksujen
perintä siirretään tapaturmavakuutuslaitoksilta
Työttömyysvakuutusrahastolle. Valiokunta toteaa
tästä asiasta, että esityksen tavoitteena
on selkeyttää, yhdenmukaistaa ja tehostaa työttömyysvakuutusmaksujen
perintäjärjestelmää. Työttömyysvakuutusmaksujen
perinnän siirtäminen tapaturmavakuutuslaitoksilta Työttömyysvakuutusrahastolle
lisää perinnän yhdenmukaisuutta, koska
nykyisin perinnästä huolehtii 13 tapaturmavakuutusyhtiötä ja
Valtiokonttori. Kun perinnästä vastaa yksi toimija,
ovat menettelyt ja tulkinnat nykyistä helpommin järjestettävissä siten,
että ne ovat yhdenmukaisia. Työttömyysvakuutusrahasto
on arvioinut, että perintä sen toteuttamana maksaa
vuodessa noin 2,7 miljoonaa euroa. Jos kustannukset toteutuvat arvioidun
suuruisina, nykyisiin kustannuksiin verrattuna perintäkulut
alenisivat noin 10 miljoonaa euroa vuositasolla.
Työttömyysvakuutusmaksujen maksuvelvollisuus
on sidottu tapaturmavakuutuslain mukaiseen vakuuttamisvelvollisuuteen.
Kun tapaturmavakuutusvelvollisuutta tulkitsevat Työttömyysvakuutusrahasto
ja tapaturmavakuutuslaitokset, voi tämä käytännössä johtaa
siihen, että ne tekevät toisistaan erillisiä ja
erilaisia päätöksiä vakuuttamisvelvollisuudesta.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että maksuvelvollisuus
olisi mahdollisimman yhtenäinen muiden veroluonteisten
sosiaaliturvamaksujen kanssa. Tämä myös
tehostaisi maksujen valvontaa, koska Työttömyysvakuutusrahasto
käyttää työttömyysvakuutusmaksujen
valvonnassa Verohallinnolta saamiaan verotustietoja.
Hallitusohjelman mukaan yrittäjien hallinnollista taakkaa
kevennetään ja maksuihin sekä veroihin
liittyviä prosesseja tehostetaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
pitää todennäköisenä,
että hallitusohjelmaan perustuva työttömyysvakuutusmaksujen
perinnän siirto tapaturmavakuutuslaitoksilta Työttömyysvakuutusrahastolle
lisää yritysten hallinnollista taakkaa, koska
perintätahoja on aiemman kolmen sijasta neljä.
Nykyisin palkkaperusteisia maksuja perivät työeläkelaitokset,
tapaturmavakuutuslaitokset ja Verohallinto. Suomen Yrittäjät
on arvioinut, että muutos lisäisi työtä yrityksissä noin
tunnin vuodessa, mistä aiheutuisi työnantajille
yhteensä noin 6 miljoonan euron vuosikustannus. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että sosiaalivakuutusmaksujen maksuperusteita ja perintämenettelyjä kehitettäessä
kiinnitetään
huomiota toimeenpanosta yrityksille aiheutuvan hallinnollisen työn minimointiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työttömyysvakuutusmaksujen perinnän
toimeenpanoa seurataan tarkasti.
Työttömyysvakuutusmaksujen perinnän
siirto tapaturmavakuutuslaitoksilta Työttömyysvakuutusrahastolle
parantaa perinnän toimeenpanoa monelta osin nykytilanteeseen
verrattuna. Valiokunta pitää kuitenkin tarpeellisena,
että tulevien uudistusten yhteydessä selvitetään
mahdollisuudet keskittää palkkaan perustuvien
lakisääteisten maksujen perintätehtäviä Verohallinnolle,
koska näin voidaan todennäköisesti vähentää yritysten
hallinnollista taakkaa. Valtiosääntöoikeudellisesti
veroina pidettyjen työttömyysvakuutusmaksujen
perinnän osalta on myös osittain ongelmallista,
että Työttömyysvakuutusrahasto ei ole
viranomainen.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan enemmistö on hyväksynyt
hallituksen esityksen muutamin muutoksin, jotka seurasivat perustuslakivaliokunnan
antamaa lausuntoa. Toisekseen tähän valiokunnan
mietintöön on jätetty hylkyesityksen sisältävä vastalause,
joka esitellään keskustelun kuluessa.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä edellä kuulimme,
kysymyksessä on työttömyysvakuutusmaksujen
perinnän siirtäminen tapaturmavakuutuslaitoksilta
Työttömyysvakuutusrahastolle, ja voin todeta niin,
arvon kansanedustajat, että jos haluatte tutustua tämän valiokunnan
mietinnössä esitettyihin kannanottoihin, niin
teillä oikeastaan ei ole muuta mahdollisuutta kuin yhtyä tässä keskustan
esittämään vastalauseeseen ja hylätä tämä esitys.
Perustelen lyhyesti, mitä kaikkia ongelmia tässä hallituksen
esityksessä kaiken kaikkiaan on.
Ensinnäkin totean sen, että valiokuntakäsittelyssä kävi
hyvin selville se, että tämä esitys ei niinkään
ollut hallituspuolueitten edustajien tämmöinen
ikioma asia, jonka he olisivat halunneet ajaa eteenpäin,
vaan koska tämä oli kirjoitettu hallitusohjelmaan,
niin sitten valiokunnassakin sellainen tahto hallituspuolueitten
edustajille sitten tuli, että vietävähän
tämä on eteenpäin, vaikka samalla tavalla
he, kuten myös opposition edustajat, kritisoivat sitä siellä käsittelyssä.
Ensinnäkin totean, että tämä esitys
työttömyysvakuutusmaksun perinnän siirtämisestä on huonosti
ja puutteellisesti valmisteltu. Valmistelussa ei ole selvitetty
ensinnäkään sitä, että perintä olisi
siirretty Verohallinnolle, ja tästä käytiin valiokunnassa
pitkää keskustelua. STM esitti Työttömyysvakuutusrahastolle
sellaisia tehtäviä, jotka olivat perustuslakivaliokunnan
mielestä arveluttavia perustuslain näkökulmasta.
Eli Työttömyysvakuutusrahastolle oli esitetty
sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellussa
esityksessä, että ne voisivat omalla päätöksellään korottaa
ikään kuin sakkomaksuina näitä työttömyysvakuutusmaksuja
yrityksille. No, perustuslakivaliokunta omassa lausunnossaan totesi,
että tämä ei ole mahdollista, koska Työttömyysvakuutusrahasto
ei ole viranomainen eikä sillä ole oikeutta tällaisen
julkisen vallan käyttöön. Ja jos katsotaan,
mikä se Työttömyysvakuutusrahasto sitten
on, niin tietänemme kaikki sen, että se on työmarkkinajärjestöjen
muodostama julkisoikeudellinen yhteisö mutta ei nimenomaan
viranomainen.
Samanlaisia huomioita perustuslakivaliokunnalla oli myös
siitä, että Työttömyysvakuutusrahastolle
esitettiin erittäin laajoja tietojensaantioikeuksia, ja
niihin valiokunta omassa mietinnössään
kiinnitti huomiota ja sanoi, että nämä eivät ole
mahdollisia.
Tästä kehnosta valmistelusta voin ottaa esimerkin
myös siitä, että kun Suomen Yrittäjät
oli meillä siellä asiantuntijana, niin heidän
lausunnossaan kerrottiin muun muassa seuraavalla tavalla: "Valmistelun
yhteydessä ei ole tehty sellaista yritysvaikutusten arviointia,
jolla olisi ollut tosiasiallista vaikutusta asian valmisteluun. Sosiaali-
ja terveysministeriössä muutoksesta aiheutuvaa
hallinnollista taakkaa" — siis yrityksille — "selvittänyt
työryhmä jätti työnsä kesken, kun
asia kirjattiin hallitusohjelmaan. Työryhmä katsoi,
että perintävaihtoehtojen ja niiden vaikutusten
selvittäminen on tarpeetonta, koska hallitusohjelmassa
päätettiin perintätavasta." Eli tämä kertoo
sen, että kun asia oli sinne hallitusohjelmaan kirjattu,
niin sen jälkeen sillä ei enää ollut minkäänlaista
merkitystä, mitä muita viestejä tässä valmistelun
yhteydessä kaiken kaikkiaan tuli.
No, sitten tähän itse asiaan, vakavaan asiaan: tämä hallituksen
esitys on ristiriidassa hallitusohjelman kirjauksen kanssa, jossa
sanotaan, että yrittäjien hallinnollista taakkaa
kevennetään. Hallitusohjelmassa sanotaan muun
muassa näin ja vielä vähän muutakin.
Eli nyt käsittelyssä oleva esitys lisää yrittäjien
taakkaa ja byrokratiaa, koska perintätahoja tulee yksi
lisää. Nykyisin palkkaperusteisia maksuja perivät
työeläkelaitokset, tapaturmavakuutuslaitokset
ja Verohallinto, ja kuten kaikki tiedämme, myös
yritykset antavat vielä monille muillekin tahoille erilaisia selvityksiä ja
hallinnollisia ilmoituksia, myös palkkasumman osalta.
Yhteenvetona totean sen, että valiokunta piti tarpeellisena,
että jatkossa selvitetään mahdollisuudet
keskittää palkkaan perustuvien lakisääteisten
maksujen perintätehtävä Verohallinnolle, ja
tässä oli nimenomaan valiokunta erittäin
yksimielinen. Ja jos käsitin oikein ja aistin sitä käsittelyä,
niin jos tämä olisi ollut siinä valmistelussa jo
esillä, saattaisi olla, että se olisi ollut kyllä lähempänä sitä valiokunnan
tosiasiallista kantaa, mutta kun sitä ei ollut selvitetty,
niin sellaiseen ei voitu mennä.
Toinen vakava huomio valiokunnalta yhteisesti oli se, että Työttömyysvakuutusrahasto
ei todellakaan ole viranomainen.
Kunhan tämä tulee toiseen käsittelyyn,
niin keskusta tulee esittämään tässä vastalauseen
ja tämän hallituksen esityksen hylkäämistä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta tosiaan arvioi tehtävänsä mukaisesti
tätä esitystä perustuslain näkökulmasta, ja
sosiaali- ja terveysvaliokunta on hyvin huomioinut perustuslakivaliokunnan
huomiot tässä muutoksessa. Todellakin tämän
viranomaistehtävän ja merkittävän
julkisen vallan käytön osalta on tärkeää,
että nämä maksujen korotukset on nyt täältä poistettu
ja samoin sitten tämä tietojen saaminen on rajattu
niin, että tämä oikeus tietojen saamiseen
on vain välttämättömien tietojen
osalta, jotta tiedonsaantioikeus koskee asianmukaisesti vain sitä tehtävää,
joka tässä perinnässä on.
Perinnän ja maksujen laiminlyönnin osalta
voi sanoa, että tämä muutos todella parantaa
perinnän toimeenpanoa monilta osin nykytilanteeseen verrattuna,
mutta ongelma on maksunkorotusmahdollisuuden puuttuminen. Kuten
valiokuntakin toteaa, se voi johtaa siihen, että maksuvaikeuksissa
olevat työnantajat laiminlyövät ensisijaisesti
työttömyysvakuutuksen maksamisen.
Uskoisin, että tämän lainsäädännön
myötä on jälleen kerran syytä kiinnittää huomiota
siihen, kuinka perinpohjaisesti valmistelutyö ministeriössä tehdään.
Tässäkin näkyy se, että aika
paljon eduskuntavaiheessa ja valiokuntien käsittelyssä on
vielä tullut muutoksia.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomalaisille työnantajille hallituksen
esitys aiheuttaa erilaista byrokratian lisääntymistä ja
sen myötä työnantajavelvoitteisiin merkittävää kustannusten
kasvamista. Kyseessä tulee olemaan melkoinen ristiriita
tulevan käytännön ja hallitusohjelmaan
kirjatun yritystoimintaan kohdistuvan byrokratian purkamisen kanssa.
Miten tämä ristiriita selvitetään?
Onko muitakin syitä kuin valmistelun liian kova vauhti?
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa paras vaihtoehto
on mielestäni lakiehdotuksen hylkääminen. Tulen
olemaan tätä mieltä asian jatkokäsittelyssä.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten mietinnöstä ilmenee
ja kuten äsken edustaja Mäkelä totesi,
perustuslakivaliokunta kiinnitti useaan kohtaan huomiota. Kaikkinensa
lakiesitys on surullinen esimerkki huonosta lainvalmistelusta. Asiallisesti
ottaen hallitus toimii vastoin omia tavoitteitaan vaikeuttamalla
erityisesti pienyrittäjien toimintaedellytyksiä tarpeettomalla
ja byrokraattisella kankeudella. Viisautta olisikin nyt jättää asia
uudelleen valmisteltavaksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoisia puheenvuoroja. Edustaja
Vehviläinen ensin todisti, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan
hallituspuolueitten edustajat ovat joutuneet tekemään
tällaisen päätöksen, koska hallitusohjelma
niin vaatii. Sen jälkeen hän todistaa, että tämä on
hallitusohjelman vastainen. Ainakin itseni olisi hyvä tietää,
kumpaa mieltä minä edustaja Vehviläisen
mielestä oikein olin, kun en minä nyt kumpaakin
mieltä voinut siellä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
olla.
Tässä mietinnössä on ansiokkaasti
kerrottu, miksi tämä laki on säädetty.
Se on säädetty siksi, mikä unohtui edustaja
Vehviläiseltä kertoa, että tähän
saakka 13 eri vakuutusyhtiötä on perinyt näitä maksuja.
Sekin on byrokraattinen härveli. Nyt ne keskitetään
yhteen paikkaan. Toinen hyöty, mikä tästä nyt
saavutetaan, on se, että voidaan ryhtyä perimään
myöskin näitä pieniä kustannuksia.
Mutta sitten ongelmaksi syntyy se, että kun Työttömyysvakuutusrahasto
ei ole viranomainen, niin se ei voi käyttää viranomaisvaltaa määrätä sanktiota
siitä, jos maksut jätetään maksamatta.
Näistä syistä syntyi se yhteinen näkemys
valiokunnassa, että pitää sen jälkeen,
kun tämä lakiesitys on hyväksytty ja
katsottu, miten tämä homma nyt Työttömyysvakuutusrahaston hoitamana
pyörii, seurata sitä ja selvittää,
onko syytä ryhtyä niihin muutoksiin, joita tässä on
väläytelty. Siitä syystä tämä lakiesitys,
joka on yksiselitteisesti hallitusohjelman mukainen, pitää toteuttaa
ja sen jälkeen katsoa, joudummeko sitä korjaamaan.
Jos joudumme, niin sitten korjaamme.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tietenkään halua tulkita
edustaja Virtasen näkemystä, mikä on
hallitusohjelmassa ristiriitaista. Te tiedätte ihan itse sen,
mitä mieltä olette. Mutta minun mielestäni on
ristiriitaista, jos hallitusohjelmassa sanotaan, että yrittäjien
byrokratiaa ja tätä hallinnollista taakkaa kevennetään,
ja sitten meillä on hallituksen esitys, jossa niitä lisätään.
Tätä esitystähän on perusteltu
nimenomaan täältä ylätason näkökulmasta,
että keskitetään. Toinen puoli on sitten
ne toistasataatuhatta suomalaista yritystä. Niitten näkökulmastahan
tämä tuo taas yhden uuden paikan, minne pitää laittaa sitten
uusi ilmoitus siitä palkkasummasta. Ja jos katsotaan, mitä vaikutuksia
tällä on Työttömyysvakuutusrahaston
henkilöstömäärään,
niin he itse arvioivat, että perinnän siirto tarkoittaa
sitä, että palkataan vielä noin 15 henkilöä lisää,
niin että siellä saadaan kyllä sitten
taas ihmisiä palkattua.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ei minulle selvinnyt valiokunnan käsittelyn
aikana, miksi tämä laki pitää säätää.
Ylipäätänsä minulle ei ole selvää se,
mitä tällä lain säätämisellä tavoitellaan,
saatikka sitten — pitää vielä kysyä — mitä tässä on
perimillään takana. Se minulle ei ole selvinnyt.
Tässä kauniisti todetaan, että tällä vähennetään
perijöitten määrää,
niitä, jotka toimijoina toimivat näitten maksujen
osalta: 13:sta, 14:sta mennään yhteen. Mutta tämän
lain valmistelu ensinnäkin valmisteluna herättää kysymyksiä lähtien
siitä, mitä tämä perinnän
siirto tulee maksamaan. Niillä luvuilla, jotka olen itse
matkan varrella nähnyt tai kuullut, on yhden nollan ero,
ja se nolla on tässä kohdassa merkitsevä numero.
Perusteluissa, joita on käytetty, on yhden merkitsevän
nollan ero.
Toisekseen — edustaja Virtanen lähti salista pois — tämähän
on hallitusohjelman mukainen teksti, mutta tässä näkyy
se, että jos hallitusohjelmassa tekstit ja eurot eivät
kohtaa, niin tässä on kohta, jossa kaksi työryhmää,
jotka ovat hallitusohjelmaa kirjoittaneet, eivät ole verranneet
tekstejä toisiinsa. Toisaalla sanotaan, että yrittäjyyttä,
erityisesti pienyrittäjyyttä, tulee helpottaa, pienyrittäjän
byrokratiaa tulee vähentää, ja tässä tullaan
tilanteeseen, jossa alkaa tulla joka kuukausi yksi kirje lisää.
Kuulostaa pieneltä, mutta jos iso tavoite on vähentää pk-yritysten
byrokratiaa, niin tämä laki tultuaan hyväksytyksi
näin ei tee.
Kenen lupauksia tässä lunastetaan? Se minua kiinnostaa,
ja niin kauan kuin tätä työtä teen, tämä on
yksi muistipaikalla oleva asia, jonka aion itselleni vielä matkan
varrella selvittää: kenen tahto tämä laki
loppujen lopuksi on?
Yleiskeskustelu päättyi.