Täysistunnon pöytäkirja 75/2014 vp

PTK 75/2014 vp

75. TORSTAINA 4. SYYSKUUTA 2014 kello 16.05

Tarkistettu versio 2.0

Päivystysasetuksen vaikutus terveyspalveluihin

Pentti Oinonen /ps:

Herra puhemies! Kansalaisia kiinnostaa tietää, mistä saamme sosiaali- ja terveyspalvelumme jatkossa. Perussuomalaiset pyrkivät yhdessä muiden puolueiden kanssa sote-uudistuksen keinoin löytämään ratkaisuja terveyspalveluiden turvaamiseksi. Samanaikaisesti ministeriössä kuitenkin valmistellaan päivystysasetusta, joka pahimmillaan johtaa päivystävien sairaaloiden ja terveyskeskusten laajamittaiseen karsimiseen. Joissakin tapauksissa potilaskyydit tulisivat olemaan niin pitkiä, että yhdeksän henkeä omaava kissakin ehtisi kuolla matkalla. Näillä näkymin päivystysasetuksesta tulee lakkautusasetus. Eduskunnan kädet ovat sidotut, sillä asetuksen vireille saattamiseksi tarvitaan vain ministeri Huovisen allekirjoitus.

Kysynkin ministeri Huoviselta: miksi heikennätte kansalaisten terveyspalveluja asetuksella juuri, kun puolueiden yhteisesti sopima sote-laki on tulossa eduskunnan käsittelyyn, ja onko (Puhemies koputtaa) keskittämisestä tehty kustannuslaskelmia vai menevätkö tällä hallituksella säästötoimenpiteet ihmishenkien edelle?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! On hyvä, että nostetaan kansalaisia puhuttavia asioita täällä yhteisesti esille. Olen todella iloinen siitä, että puolueet ovat yhdessä vieneet eteenpäin jo edustaja Oinosenkin mainitsemaa sote-uudistusta, jossa pyritään kokoamaan voimavaroja vähän leveämmille harteille, jotta me pystymme ne palvelut saavutettavasti ja hyvin laadukkaasti turvaamaan eri puolilla Suomea. Se on meidän kaikkien, joka puolueen, yhteinen tahtotila.

Mitä sitten tulee tähän edustaja Oinosen mainitsemaan päivystysasetukseen, on totta, että jo viime vuonna itse asiassa on kertaalleen tehty tämä asetus, jossa on tavoitteena parantaa potilasturvallisuutta. Se ei ole mikään keskittämisasetus, niin kuin edustaja täällä väitti, vaan se on ennen kaikkea potilasturvallisuuden parantamiseen tähtäävä asetus. Sen lisäksi hallitus on nyt osana rakennepoliittista ohjelmaa päättänyt, että tätä asetusta tullaan jonkin verran tiukentamaan, mutta siinäkin keskiössä STM:n valmistelussa on potilasturvallisuudesta huolehtiminen. Tämä on nyt syytä pitää mielessä eikä väittää tätä keskittämisasetukseksi.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Pyydän edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.

Pentti Oinonen /ps:

Herra puhemies! Pitkät matkat ja huoli sairaalaan ehtimisestä lisäävät turvattomuuden tunnetta ja heikentävät potilasturvallisuutta. Perussuomalaiset ovat erityisen huolissaan synnytyssairaaloiden lakkauttamisesta. Synnytysyksiköitä on viime vuosina karsittu rankalla kädellä. Joskus jopa satojenkin kilometrien pituisten kodin ja sairaaloiden välimatkojen vuoksi myös takseissa tapahtuneet synnytykset ovat lisääntyneet, ja harvalla taksinkuljettajalla on kuitenkaan kätilön koulutus. Lukemattomat lapsiperheet hankkivat alle 2 100 euroa kuukaudessa, eikä näin ollen äideillä ole varaa mennä ajoissa sairaalaa lähellä olevaan hotelliin odottamaan synnytyshetkeä.

Kysyn synnytysyksiköiden karsimista kannattavalta sosiaali- ja terveysministeri Rädyltä: aikooko hallitus lakkauttaa synnytyssairaaloita vielä lisää, ja onko ollenkaan tehty arvioita siitä, minkä verran synnytyspalveluiden keskittäminen tulee lisäämään matkalla (Puhemies koputtaa) tapahtuvia riskisynnytyksiä?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Jos sopii, niin vastaan tähän, koska asetuksen valmistelu on minun vastuullani.

Totean synnytysten osalta vain sen, että meillä on tehty erittäin mittavaa selvitystyötä koskien nimenomaan synnytyksiä. Tässäkin muistutan, että kyse on potilasturvallisuuden varmistamisesta. Kun puhumme synnytystapahtumasta — en lähde tässä sitä avaamaan tämän enempää — on tärkeää, että tuossa tilanteessa pystytään hyvin nopeallakin tavalla varmistamaan sekä synnyttävän äidin että syntyvän lapsen turvallisuus, ja usein nämä riskit realisoituvat vain minuuttien aikana. Silloin ei riitä se, että jossakin kauempana on joku avulias henkilö, joka tulee siihen tilanteeseen ammattitaitonsa kanssa apuun. Kyse on potilasturvallisuudesta. Valitettavasti tietooni on tullut myös tapauksia, joissa se, että synnytyksiä hoidetaan varsin pieni määrä vuositasolla, johtaa valitettavasti ammattitaidon heikentymiseen. Silloin ei pystytä välttämättä tätä potilasturvallisuutta takaamaan.

Eli ei pidä nyt luoda (Puhemies koputtaa) ihmisille mielikuvaa vaarallisista synnytyksistä, kun sellaista vaaraa ei ole, vaan pikemminkin pyrimme parantamaan turvallisuutta.

Hanna Mäntylä /ps:

Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä palata tähän synnytyssairaaloiden tilanteeseen ja erityisesti Lappiin. Lapissa kannetaan nyt syvää huolta esimerkiksi Länsi-Pohjan keskussairaalan tulevaisuudesta, jossa tämä vaadittava tuhannen synnytyksen raja ei aivan täyttyisi. Tämän asetuksen myötä synnytykset yksinkertaisesti loppuisivat Länsi-Pohjan keskussairaalassa. Länsi-Pohjan keskussairaalan henkilökunta on erittäin ammattitaitoista ja motivoitunutta. Toimintaa on vahvasti kehitetty, ja synnyttäminen siellä on erittäin turvallista niin äidin kuin syntyvien vauvojenkin kannalta. Jos synnytykset siellä lopetetaan, tulee se tuomaan mukanaan monenlaisia negatiivisia vaikutuksia, ja sitä me emme varmasti kukaan halua. Pyrkimyksenhän tulisi olla, että toimivia, turvallisia ja ihmisten hyviksi kokemia rakenteita ja toimintoja ei missään tapauksessa rikottaisi tai lopetettaisi. Niitä pitäisi päinvastoin tukea.

Kysyisinkin arvoisalta ministeriltä: onko edes harkittu huomioitavaksi eri alueiden erityispiirteitä eri puolilla Suomea, vai aiotaanko tässä tosiaan mennä puhtaasti numeropohjalla ja näin keskittää palvelut aina vain suuremmiksi kasvaviin yksiköihin?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Totta kai harkitaan erityispiirteitä, se on ihan selvää. Suomi on maantieteellisesti hyvin iso maa, meillä on hyvin erilaisia alueita. Ei ole tietenkään tarkoitus se, että pelkästään näitä numeroita tuijottamalla ratkaisuja tehdään. Lisäksi haluan korostaa sitä, niin kuin jo alussa totesin, että tämä asetus sinänsä ei tule mistään mitään lakkauttamaan, vaan tämä päätöksenteko edelleenkin on siellä järjestämisvastuullisella taholla, tässä tapauksessa vielä, ennen kuin pääsemme uusiin sote-alueisiin, järjestämisvastuullisella kunnalla tai kuntayhtymällä. Kyse on nyt tässä asetuksessa siitä, että nostamme sitä vaatimustasoa, jotta voimme taata potilasturvallisuuden eri alueilla tasavertaisesti kaikille kansalaisille.

Vielä, puhemies, puutun näihin matkasynnytyksiin, joista täällä edellisen kysymyksen osalta mainittiin, sen verran, että myös tätä kysymystä olemme erittäin laajasti selvittäneet, ja on käynyt ilmi, että matkasynnytysten lisääntyminen on tapahtunut erityisesti eteläisen Suomen alueella. (Puhemies koputtaa) Eli tässäkin pitää katsoa näitä lukemia eikä rakentaa tietoa semmoisen luulon pohjalle.

Anne Kalmari /kesk:

Arvoisa puhemies! Matkasynnytysten lisääntymisen lisäksi on tärkeää, että kiinnitämme huomiota ylipäätään siihen, että palveluita saisi läheltä. Tähän myös sote-ratkaisussa pyrittiin, ja keskusta erityisesti halusi turvata sen, että lähipalvelut olisivat saatavilla. Kysynkin: mikä on tilanne lähipalveluitten saamisessa tulevaisuudessa, ja kuinka demokratia toteutuu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa? Lisäksi vielä tämä päivystysasetus koskettaa Jämsän sairaalaa sen leikkauksien osalta. Mikä on tilanne Jämsän sairaalan kohtalon osalta?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Niin kuin äsken jo totesin, päätökset yksittäisten sairaaloiden kohdalla tehdään siellä alueella, koska siellä on tälläkin hetkellä se päätöksentekovalta.

Mitä sitten tulee lähipalveluiden turvaamiseen, edustaja Kalmari tässä viittasi, että keskustalle erityisesti lähipalvelukysymys oli tärkeä, mutta voin vakuuttaa, että parlamentaarisessa ryhmässä olemme tältäkin osin tehneet ihan yhteisen ratkaisun, ja pyydän huomioimaan sen näissä käytettävissä puheenvuoroissa. Tämä ei ole kenenkään malli, vaan tämä on ihan yhteinen malli.

Sen osalta voin sanoa, että tässä on todellakin tarkoituksena se, että me saamme palveluja ehkä tämän ratkaisun myötä myös sinne, mistä ne tällä hetkellä puuttuvat. Tämä tapahtuu nimenomaan ammattitaitoisen henkilöstön avulla, kun meille tulee mahdollisuus katsoa isomman alueen sisällä sitä toimivuutta ehkä hieman paremmin kuin tänä päivänä pienten yksiköiden osalta. Demokratia-asia on (Puhemies koputtaa) hyvin tärkeä, mutta parlamentaarinen ryhmä on siinäkin aivan asian päällä kyllä pohtimassa tätä tilannetta jatkon osalta.

Pietari Jääskeläinen /ps:

Arvoisa puhemies! On väärin, ettei eduskunta eikä edes hallitus vaan yksi ministeri voi käytännössä päättää kansalaisten elintärkeistä palveluista eli sairaaloiden ja terveyskeskusten lakkauttamisesta vain päivystysasetusta muuttamalla. Tämähän on tosiasia käytännössä. Kansalaiset ympäri maan ovat muutenkin syvästi huolissaan leikkausten kohteena olevista hoitopalveluista. Kysyn pääministeriltä: olettehan samaa mieltä, että tärkeiden terveyspalvelujen turvaamisesta ja saatavuudesta tulee keskustella ja päättää eduskunnassa?

Pääministeri  Alexander  Stubb

Arvoisa herra puhemies! Kuten ministeri Huovinen tuossa totesi, nyt on erittäin tärkeätä, kun katsomme sote-ratkaisua kokonaisuutena, että me pysymme siinä samoilla linjoilla. Meillä on selkeästi viisi sote-aluetta, ja tällä hetkellä käymme läpi niiden yksityiskohtia parlamentaarisessa ryhmässä. Yhtä tärkeätä on se, että me emme lietso tässä salissa pelkoa siitä, että terveyspalvelut eivät tulevaisuudessa hoidu. Ne tulevat hoitumaan sekä sote-ratkaisun että sen pohjalta tehtyjen lakien kautta.

Mikael Palola /kok:

Arvoisa puhemies! Tänään on julkistettu hoiva-alayrittäjien tekemä tutkimus, jossa on kartoitettu kansalaisten toiveita sote-uudistukseen liittyen. Siellä on noussut hyvin selkeästi esille, että kansalaiset toivovat mahdollisuutta valita, mistä palveluita kulloinkin hakee. Nyt tässä lausuntokierroksella olevassa järjestämislaissa ollaan kuitenkin muodostamassa Suomeen tällaisia lähes maakunnan tasoisia julkisia monopoleja tuotantoon, ja tämä ei ainakaan edistä kansalaisten valinnanmahdollisuutta sote-palveluissa. Kysyisikin peruspalveluministeriltä: miten tämä kansalaisten tahto tullaan sisällyttämään tämän sote-järjestämislain jatkovalmistelussa lakiin?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! On hyvin tärkeää kuunnella kansalaisia enenevässä määrin siinä, miten palveluja tuotetaan. Itse asiassa tähän sote-järjestämislakiin on kirjattu paljon vahvempia velvoitteita järjestämisvastuiselle taholle kuulla kansalaisia omalla alueellaan myöskin palvelujen tuottamisesta.

Mutta kun edustaja Palola tässä viittaa tähän tutkimukseen, niin kannattaa nyt pitää mielessä edelleenkin se asia, jonka jo äsken tuossa totesin, että tämä sote-järjestämislakiesitys on ihan puolueiden yhteinen ratkaisuehdotus tähän asiaan. (Vasemmalta: Kokoomuksen!) Jos sitten on jotain muita toiveita, niin tietenkin niitä voidaan myös käsitellä, mutta toivoisin, että kaikki me voisimme yhteisesti nyt olla tämän ehdotetun mallin takana, varsinkin kun se on jo lausuntokierroksella kunnissa.

Vielä totean, puhemies, että ei tämä sote-ratkaisu tule aiheuttamaan yksityisille palvelutuottajille suuria myllerryksiä. Kyllä ne ovat edelleen tärkeässä roolissa, mutta on myös tärkeää pitää huolta siitä, että julkisen sektorin rooli on tässä palvelutuotannon ytimessä keskeisessä osassa, (Puhemies koputtaa) koska muuten tämä lähtee ihan kilpailutuskierteeksi, ja sitä itse ainakaan en toivo.

Erkki Virtanen /vas:

Arvoisa puhemies! Entisenä hallituksen uskollisena sotilaana ja nykyisin opposition rakkikoirana (Naurua) olen hämmästyneenä kuunnellut näitä kysymyksiä, joita sekä työryhmässä mukana olleet vanhat oppositiopuolueet että myöskin yksi hallituspuolue esittävät sellaisesta ratkaisusta, jonka me olemme yksimielisesti tehneet.

Mutta varmuuden vuoksi kysyn nyt ministeri Huoviselta — ajattelin kysyä pääministeriltä, onko kokoomus tämän takana, mutta en kysy — mutta kysyn ministeri Huoviselta: Täsmentäisittekö, mikä ero terveyskeskustason päivystyksellä ja tällä 24/7-päivystyksellä nyt on? Ja onhan niin, että kun sote-alueet vallan saavat, kun pääsemme kaikki siitä keskustelemaan ja sitten säädämme lain, niin sen jälkeen se päätäntävalta on nimenomaan siellä eikä sitä vaaranneta päivystysasetuksella tai muullakaan sellaisella säädöksellä, (Martti Korhonen: Ministerin ohjeistuksella!) joka menisi ohi sen, mitä tässä salissa säädetään?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Ensin vahvistan tämän viimeksi mainitun asian, eli kyllä me olemme tuossa ohjausryhmässä halunneet, että näistä uusista sote-alueista tulee vahvoja toimijoita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä, ja vielä tämä kansallinen ohjaus siihen tietenkin tulee yhtenä osana mukaan. Eli kyllä päivystysasia on sellainen, jonka sote-alue tulee ottamaan sitten omaan tarkasteluunsa ja tekemään varmasti omalla alueellaan myös työnjakoa sairaaloiden kesken, mikä mielestäni on aivan järkevä juttu.

Mitä sitten tulee terveyskeskuspäivystykseen, niin tarkoitus ei ole tietenkään lopettaa niitä, vaan kysymys on siitä, että kun 24/7-päivystyksestä on kyse, niin hyvin usein yöaikaan tapahtuu ihmisille sellaisia asioita, että se terveyskeskus ei voi auttaa, vaan on lähdettävä pitemmälle, yleensä sairaalatasoiseen paikkaan, hakemaan apua. Tämä on se muutos, joka tässä tehdään, ja se on, kuten olen jo moneen kertaan sanonut, potilasturvallisuuden takia tehtävä muutos.

Merja  Mäkisalo-Ropponen /sd:

Arvoisa puhemies! Lähipalvelut voidaan toteuttaa monella tavalla. Esimerkiksi liikkuvat palvelut, terveyskeskusbussit ynnä muut tällaiset ja telelääketiede mahdollistavat todelliset sosiaali- ja terveydenhuollon lähipalvelut jopa kylille ja asiakkaan omaan kotiin vietäväksi. Suurin osa esimerkiksi tavallisesta terveyskeskusvastaanoton toiminnasta voidaan siirtää pyörille. Miten näitä uudenlaisia palvelukonsepteja on tarkoitus sote-uudistuksen yhteydessä kehittää?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Nyt nämä uudet sote-alueet, jotka ovat siis kuntayhtymiä, joissa meidän kuntamme ovat päätöksentekijöinä, tulevat varmasti katsomaan tarkasti sen kohdan tuossa sote-esityksessä, jossa meillä on tästä lähipalvelukohdasta kirjattuna, joka nyt on siis kunnissa parhaillaan lausuttavana. Siellä nimenomaan kannustetaan myöskin näihin liikkuviin malleihin, joita Suomessa on kehitetty jo monissa paikoin. Ne ovat saaneet oikein hyviä tuloksia aikaiseksi juuri siinä, että ihmiset pystyvät hakeutumaan varsin helposti, helpommin itse asiassa, näiden liikkuvien palveluiden äärelle, kun terveysbussi voi ajaa vaikka omalle kotipihalle.

Sen takia nyt on tärkeätä, että myös kansallisesti ohjataan tätä kehitystä. Nyt meillä on 200 järjestämisvastuullista tahoa: ei sitä oikein kukaan pysty ohjaamaan, tällaista järjestelmää. Mutta nyt kun me saamme nämä viisi sote-aluetta, kansallisen ohjauksen ja tämän tuottamisvastuun siihen, niin uskon, että pääsemme nopeammin eteenpäin myös näissä uusissa konsepteissa.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on tällä erää käsitelty.