Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pitkin talvea on Suomessa keskusteltu
perintö- ja lahjaverotuksesta, ja ministeri Wideroos aikanaan
ehdotti, että siitä pitäisi Suomessa
luopua. Eduskunnassa on tehty useita lakialoitteita perintö-
ja lahjaverotuksen kehittämiseksi. Tällä viikolla
ministeri Pekkarinen otti kantaa ottaessaan vastaan perheyritystyöryhmän
raportin, että myös perintö- ja lahjaverotusta
pitäisi Suomessa muuttaa.
Kysynkin nyt ministeri Kalliomäeltä, oletteko te,
ministeri Kalliomäki, ainoa tulppa hallituksessa, joka
estää järkevät ja perustellut
muutokset perintö- ja lahjaverotukseen Suomessa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tulpista viis, mutta hallitushan on sukupolvenvaihdoslainsäädäntöä kehittänyt
merkittävästi, jopa muistaakseni kokoomuksesta
tuli kiitosta tuosta uudistuksesta. Se menee suoraan sisään
sille alueelle, jota tuo työryhmä, kauppa- ja
teollisuusministerin nimittämä työryhmä, työssään
tutki ja päätyi omiin ehdotuksiinsa. Hallituksella
ei ole aikomuksia hallitusohjelmaan pohjautuen eikä nyt
muutenkaan edetä perintöverotuksen kohdalla. (Ed.
Zyskowicz: Mitä se Pekkarinen puhuu?) Se on kuitenkin sellainen
veroalue, jota on syytä arvioida kyllä sitten
tulevaisuudessa. Sen tuotto on erittäin merkittävä,
470 miljoonaa euroa vuositasolla. Se on vahva osa hallituksen veropohjaa.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuitenkin tiedetään,
että on olemassa ongelmia perintö- ja lahjaverotuksessa.
Alarajoja ei ole tarkistettu kymmeniin vuosiin. Toisaalta meillä on
paljon lapsettomia pariskuntia, ja sitten, kun toinen puolisoista
kuolee, jäljelle jäävä puoliso
perii myös sen oman asunnon toisen puolikkaan, jolloin
tulee tilanteita, joissa ihminen ei pysty maksamaan perintö-
ja lahjaveroa, ellei myy sitä omaisuutta pois. Tiedän,
että meillä on tulossa erittäin paljon
sukupolvenvaihdoksia yrityksiin, ja monet perheyritykset ovat nimenomaan
niitä, jotka työllistävät, ja
kai meidän pitäisi olla vähän
huolissamme työllisyydestäkin.
Eli eikö, ministeri Kalliomäki, olisi kuitenkin hyvä,
jos ajatellaan pelkästään perheyrityksiä, joitten
arvopohja perustuu siihen, että kvartaalitalous perheyrityksissä tarkoittaa
neljännesvuosisataa eikä neljännesvuotta,
että ajateltaisiin vähän laajemmin, että sillä alueella
kuitenkin tehtäisiin joitakin avauksia, koska vaikka niistä, mitä nyt
on tehty, olemme todenneet, että ne ovat olleet hyviä,
ne ei kuitenkaan kaikilta osin vielä riitä?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Perheyrityksiin, yrityksiin yleensä ja yrittäjyyteen
on kohdennettu mittava määrä toimenpiteitä.
En usko, että viimeisen parinkymmenen vuoden aikana on
ollut hallitusta, joka olisi niin paljon kuin tämä hallitus
tehnyt tuolla alueella. Perustana on ollut työllisyys,
tavoite siitä, että yritykset voisivat näitten
kannustimien kautta, muun muassa maksuhelpotusten ja verohelpotusten
kautta, saada työllistämispohjaa lisää.
Se on myöskin alkanut vetää, ja investointipuolella viimeinkin
on hiukan valoa tunnelin päässä näkynyt.
En usko, että perintöverotuksen puolella liikkuen
voitaisiin nyt saada enää mitään
uutta lisäarvoa ilman, että sitten hyvin voimakkaasti
perintöverotuksen pohjaa lähdetään
kuluttamaan.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Otin vastaan tuon perheyritystyöryhmän
raportin. Sanoin siinä yhteydessä myöskin
kirjoitetussa tekstissä, julkisuuteen jaetussa tekstissä,
että tämä hallitus on keskeiset veroratkaisunsa
tehnyt. Tuossa esityksessä todettiin, että sukupolvenvaihdosten
vauhdittaminen, ylipäänsä suomalaisen
omistajuuden tukeminen, edellyttäisi, että jatkossa
tässä asiassa liikuttaisiin. Yhdyin tuohon näkemykseen.
Pidän jatkossa tärkeänä ja perusteltuna
sitä, että todellakin perheyritysten kohdalla,
ja ei vain perheyritysten vaan laajemminkin, tähän
perintö- ja lahjaverotuksen keventämiseen tartutaan.
(Ed. Zyskowicz: No, aiotteko tarttua?) Mutta vielä kertaalleen:
tein sen selväksi, että tämän
hallituksen osalta ratkaisut ovat, mitä ovat. Tuo työryhmä teki
raporttinsa ei koskien vain tämän hallituksen
aikaisia toimia, vaan pitemmällekin siinä katsottiin,
mitä perheyrittäjyyden hyväksi pitäisi tehdä.
(Ed. Zyskowicz: Eli ette aio tarttua!)
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Sehän on kiistaton tosiasia, että tämän
hallituskauden aikana on tehty hyvin merkittäviä ratkaisuja yritysverotuksessa
sukupolvenvaihdosten huojentamisessa. Siinä mielessä,
niin kuin olen aikaisemminkin todennut, on hämmästyttävää,
mitenkä kokoomuskin herää oppositiossa
näihin asioihin. Mutta, arvoisa ministeri Kalliomäki, kysyn
kuitenkin:
Onko mahdollista, että vielä tämän
hallituskauden aikana käynnistetään selvitystyö,
jossa arvioidaan tätä lahja- ja perintöverotusta
sillä tavalla, että seuraavaa hallitusohjelmaa
kun kootaan, olisi valmiita lähtökohtia, näkökohtia,
millä tavalla sillä alueella voitaisiin edetä?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Me tarvitsemme ennen kaikkea seuraavan vaalikauden
ajan tarpeisiin kokonaisverotuksen arvion laajan tarkastelun, jossa
tietysti voi olla tämäkin osio mukana. Mutta uskon,
että oli hallitus mikä tahansa, se joutuu jatkossakin
perusperiaatteenaan verotuksessa pitämään
työllisyyttä, sen vahvistamista verotuksen toimin
taikka muilla toimilla, se on ainoa oikea periaate vielä aika
pitkälle tulevaisuuteen tästä päivästä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! On tietenkin vähän hämmentävää,
että ministerit kiertävät maata ja antavat
lausuntoja siihen suuntaan, että perintöverotuksessa
pitäisi tehdä ratkaisuja keventämisestä lähtien.
Rehellistä olisi tietenkin siinä yhteydessä todeta,
että kyseiset ministerit eivät aio hallituksesta
käsin olla edistämässä näitä hankkeita
eivätkä tällä vaalikaudella halua
niitä viedä eteenpäin, elikkä se
olisi pieni rehellisyys.
Mutta, arvoisa puhemies, valtiovarainministeri Kalliomäki
on aivan oikeassa, että perintöverotuksella on
suuri fiskaalinen merkitys. Niinpä vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on
tehnyt perintöveron uudistamista koskevan lakiehdotuksen, joka
on käsittelyssä eduskunnassa ja joka lähtee siitä,
että vaarantamatta perintöveron fiskaalista tuottoa
ja sitä tarvetta veropohjalle ja verotuloille tehtäisiin
sellaisia rakenteellisia muutoksia, jossa autettaisiin niitä henkilöitä,
jotka joutuvat kaikista kohtuuttomimpaan asemaan esimerkiksi tilanteessa,
että leski joutuu myymään ...
Puhemies:
Saammeko kysymyksen?
... asuntonsa pystyäkseen maksamaan perintöveron.
Aikooko hallitus lähteä liikkeelle siitä,
että tehtäisiin sellaisia rakenteellisia muutoksia,
joissa epäkohtiin puututtaisiin, (Puhemies koputtaa) mutta
turvattaisiin samalla fiskaalinen merkitys?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Nykyisessä lainsäädännössä on
toki pyritty huomioimaan siinäkin juuri näitä ongelmia,
jotka osuvat johonkin tiettyyn tapaukseen. Siellä on huojennusmenettely
kyllä tuonkin tyyppiseen ongelmaan, johon edustaja viittasi.
Silti se selvitys, jonka olen alustavasti pyytänyt ja saanut
valtiovarainministeriön vero-osastolta, antaa sen palautteen,
että on syytä kyllä tarkastella nykyistä lainsäädäntöä laajemman
verouudistuksen yhteydessä sillä silmällä,
että juuri tällaiset ikään kuin
siellä olevat kuoppakohdat voitaisiin täyttää.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minusta selvityksiä on
tehty ihan riittävästi, ja niitä selvityksiä tekevät
kansalaiset, jotka ottavat yhteyttä kansanedustajiin. Kyllä minuakin
hämmästyttää, että ministerit
kiertävät maata ja sanovat, että pitää kokonaan
poistaa tai pitää lieventää sitä,
pitää lieventää tätä.
Ministeri Kalliomäki, yli sata kansanedustajaa on tämän
epäkohdan huomannut ja todennut: maassa on muutama tuhat
leskeä ja orpoja, joille perintövero on tavattoman
suuri, siis suhteellisesti suuri. On tapauksia, milloin on jouduttu
ottamaan pankkilainaa, on tapauksia, milloin on omaisuutta joutunut
myymään jne. Kysyn näin:
Kunnioitatteko te eduskunnan enemmistöä, niin
että te toisitte lakiesityksen, joka poistaisi nämä pahimmat
epäkohdat ja jonka hintalappu on vain 3, 4, 5 miljoonaa
euroa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kyllä hallitus eduskuntaa kunnioittaa; jos
ei se kunnioittaisi, niin sehän saisi äkkiä täältä varmaan
lähtöpassit. Mutta systeemihän pelaa
sillä tavalla, että hallitus valmistelee esitykset
ja eduskunta sitten säätää lakeja,
arvioi täällä, ovatko ne hyviä esityksiä vai
huonoja esityksiä, ja sen pohjalta sitten lainsäädäntöä tehdään.
Näin se on ollut, ja näin tulee olemaan jatkossakin.
Perintöverosta voi sitten sanoa vielä sen,
että ei sellaista tapausta kyllä voida osoittaa,
että olisi ikään kuin miinusta tullut
perintöverotuksen jälkeen. Sen sijaan tällaisia
vaikeita tilanteita voi tulla, joissa pitää olla
huojennusjärjestelmä, joka sitten toimii myönteisesti.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Karjula kiinnitti huomiota siihen,
että kokoomus herää oppositiossa. En
tiedä, onko se sitten parempi, että keskusta nukahtaa
hallituksessa. (Naurua) Esimerkiksi eläkkeensaajille annettiin
huomattavia lupauksia oppositiossa, muun muassa pohjaosa piti palauttaa
ja taitettu indeksi piti poistaa, mutta eipä vaan ole kuulunut.
Mutta tässä asiassa, kun nyt hallituksesta
ministeri Wideroos vaatii perintö- ja lahjaveron kumoamista,
ministeri Pekkarinen epäkohtien poistamista ja muutenkin
ymmärtämystä on, niin kysyn hyvin yksinkertaisesti:
Aikooko tämä hallitus poistaa perintö-
ja lahjaverotuksen piiristä edes pahimmat ongelmakohdat?
Pyydän hallitusta vastaamaan kyllä tai ei.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ed. Zyskowicz ei tullut maininneeksi pahinta epäkohtaa.