8) Hallituksen esitys Kansaneläkelaitoksen toimeenpanemiin
etuuksiin liittyviin tietojen saamista ja luovuttamista koskevien säännösten
muuttamiseksi
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt näen kyllä, että ed.
Stenius-Kaukonen saapui paikalle, joten olisi ainakin mahdollista pystyttää valiokunnan
jäsenten kesken keskustelu tästä. Olin
kyllä varautunut vain lyhyen kaavan mukaan asian esittelemään.
Haluan todeta ensinnäkin, että tässä valiokunta
on joutunut lähes kohtuuttoman tehtävän eteen,
koska perustuslakivaliokunnan vaatimusten takia olemme joutuneet
kirjoittamaan lähestulkoon uudestaan koko hallituksen esityksen.
Toinen asia, jonka haluan poimia esiin, on salassapitosäännökset
ja pankkisalaisuuden, jos nyt sanotaan, murtamista koskeva kysymys,
josta jouduttiin hyvinkin paljon vääntämään
kättä valiokunnassa. Päädyimme
kuitenkin siihen, että tähän jää toisenlainen
konstruktio kuin toimeentulotukilakiin aikanaan kirjoitettiin. Siihen
perustelut löytyvät ensinnäkin siitä,
että toimeentulotuki on viimesijainen, ja sitten voitaisiin
ajatella, että niputetaan nämä muut sosiaaliset
etuudet omaksensa ja arvioidaan siinä sitten pankkisalaisuuden
kysymystä keskenään mahdollisimman yhtenäisellä tavalla.
Valiokuntamme oli pyytänyt toimeentulotukilain pankkisalaisuuden
murtamisen yhteydessä selvitystä, jossa olisi
näitä muita etuuksia sitten käyty läpi.
Sitä selvitystä ei saatu, joten valiokunnalla
ei ole ollut mahdollisuutta arvioida sitä paremmin, olisiko
pitänyt poiketa hallituksen esityksestä tässä yhteydessä.
Me emme nyt sitten lähteneet, niin kuin sanottu, selvityksen
puuttuessa muuttamaan tätä periaatetta, joka tässä nyt hyväksyttäväksi
esitetään.
Arvoisa puhemies! Jos keskustelua syntyy, olen valmis vielä osallistumaan
siihen, mutta nämä kaksi seikkaa halusin nostaa
esille.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Juuri nämä seikat, jotka
valiokunnan puheenjohtaja kertoi, ovat eniten herättäneet
valiokunnassa keskustelua. Mutta haluaisin ensin todeta yleisesti
tästä laista sen, että koettakaapa lukea
näitä pykäliä.
Tavoitteena on ollut yksinkertaistaa lainsäädäntöä.
Tavoite on ja sitä perustuslaki mielestäni edellyttää,
että kansalaiset ymmärtävät
lait, jotka koskevat heitä. Heidän oletetaan noudattavan
lakia, vaikka he eivät tuntisikaan sitä. Mutta
vähintään voidaan vaatia, että lukemalla
lain ymmärtää, mitä laki tarkoittaa.
Jälleen kerran sanon niin, että en minä ymmärrä näitä pykäliä lukemalla,
mitä ne tarkoittavat. Sen takia rohkenen sanoa, ettei varmaan
moni muukaan ymmärrä, ei edustajista eikä kansalaisista,
joiden on vielä vaikeampi ymmärtää.
Yksi ongelma on tietysti se, että täällä on
valtava määrä viittauksia, mutta ei kysymys
ole pelkästään siitä, vaan koko
siitä kielestä, mitä näissä käytetään.
Toisaalta tämä hyvin selkeästi tuo esille sen,
kenen luettavaksi lait oikeastaan luullaan kirjoitettavan: eläkelaitosten,
erilaisten viranomaisten luettavaksi ja noudatettavaksi, ikään kuin
niillä, joita asiat koskevat, ei olisi osaa ja arpaa siihen,
mitä heitä koskevia lakeja säädetään.
Meillä on nyt aivan hyvä kehitys lähtenyt
etenemään. Pari viikkoa sitten oli lähetekeskustelussa
uusi hallintolaki tai mikä sen virallinen nimi nyt on,
jossa jälleen kerran korostetaan asiakaslähtöisyyttä,
asiakkaiden oikeutta vaikuttaa omaan elämäänsä ja
nimenomaan sitä, että viranomaisten on tuettava
ihmisiä, jotta he voivat selviytyä omatoimisesti.
Jos ajatellaan nyt kansaneläkelakia ja siihen liittyviä lakeja,
jotka koskevat erilaisia sosiaaliturvaetuuksia varsin laajasti,
niin juuri tämä joukko on sellaisia ihmisiä,
jotka tarvitsevat erityistä tukea, että he tietäisivät,
mitkä ovat heidän lailliset oikeutensa, ja että he
myöskin tietäisivät, mitkä ovat
heidän velvoitteensa. Tätä lakia ei suinkaan
ole tehty hallintolain hengessä. Täällä melkein
kaikki pykälät lähtevät siitä,
että "Kansaneläkelaitoksella on - -", "Eläketurvakeskuksella
on - -", "Kansaneläkelaitoksella on oikeus - -", Kansaneläkelaitoksella
on oikeus siihen ja tähän, mutta ei täällä puhuta,
mihin eläkkeenhakijalla on oikeus, mihin perhe-eläkkeen tai
sotilasavustuksen saajalla, mihin opiskelijoilla on oikeus.
Toivottavasti joskus päästään
siihen, että nämä lait todella kirjoitetaan
siten, että ihmiset, joita ne koskevat, ymmärtäisivät,
mitä niissä sanotaan, ja että koko järjestelmä toimisi
niin, että niissä todella tuetaan ihmisiä silloin,
kun heillä omat voimavarat ovat heikommat, selviytymään omatoimisesti
mahdollisimman pitkään.
Vielä sen verran, että sanomme mietinnössä erityisesti
työkyvyttömyyseläkkeiden käsittelyä koskevista
kohdista — ja sehän koskee muitakin asioita — että meillähän
on säädetty kuulemisvelvollisuus, ja tämä liittyy
juuri näihin hallintomenettelyihin, mutta tätä kuulemista
ei sovelleta siinä vaiheessa, ennen kuin päätös
tehdään. Esimerkiksi hylkypäätös
tehdään ja vasta sitten annetaan tiedoksi, vaikka
pykälät lähtevät aivan selvästi
siitä, että jos sillä on ratkaisevaa
merkitystä henkilön asemaan, niin ennen päätöksentekoa
pitää kuulla. Tätä kuulemista
ennen päätöksen tekemistä sovelletaan
nyt valitusasteissa, elikkä kun eläkelaitos antaa
ratkaisun ja lähettää sen sitten valitusasteelle,
niin ennen valitusasteen käsittelyä henkilöllä on
mahdollisuus esittää oma näkemyksensä.
Mutta juuri siksi, että me saisimme yksinkertaisemman
järjestyksen ja voisimme turhia hylkypäätöksiä välttää,
olisi tärkeää, että hakija ja usein
esimerkiksi myös häntä hoitava lääkäri,
tietäisivät, mitkä ovat ne perusteet,
minkä takia esitystä ollaan hylkäämässä.
Jos hakija tietäisi ne etukäteen, silloin hän
voisi täydentää hakemusta ja ennen kaikkea
hakijan, asiakkaan, kannalta tilanne olisi parempi. Tässä mielestäni
tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä, hallitukselta ohjeistusta
näille viranomaisille, ja tämän lain
yhteydessä ennen kaikkea Kansaneläkelaitokselle, kaikkien
niiden etuuksien osalta, joita tämä koskee.
Vasemmistoliiton ryhmän näkemyksen mukaan
tietojen saantia rahalaitoksilta koskevat säännökset
olisi ollut selkeämpää kirjoittaa samaan
muotoon kuin ne on kirjoitettu lakiin sosiaalihuollon asiakkaan
asemasta ja oikeuksista. Tämä ei siis koske vain
toimeentulotukiasiakkaita, vaan koskee esimerkiksi päivähoidossa
olevien lapsien vanhempien tietoja, se koskee vanhainkodissa
hoidettavana olevia vanhuksia, se koskee kotona jatkuvaa kotipalvelua
saavia, kaikkia sellaisia etuuksia, joissa tulot ja mahdollisesti
omaisuus vaikuttavat. En voi mitenkään ymmärtää sitä,
että tässä ei voitu yksinkertaisesti noudattaa
samaa muotoilua kuin asiakaslaissa, koska silloin tämä asia
perusteellisesti selvitettiin ja kättäkin väännettiin
täällä eduskunnassa varsin pitkään.
Tietysti meidän ryhmäämme eivät
lopulliset muotoilut tyydyttäneet, mutta yhtä kaikki
koska ne tulivat sitten hyväksytyiksi, tässä yhteydessä vaadimme,
että ne olisi kirjoitettu samaan muotoon. Näin
ei kuitenkaan tapahtunut.
Valiokunnan mietinnön perusteluissa on nyt pääasiassa
tällaisia tulkintaohjeita annettu, ja näiltä osin
ne merkitsevät sitä, että tässä on
samanlaista menettelyä noudatettava. Ainoa osa, missä tämä jäi
selkeästi toteamatta, on se, että kun tämmöinen
pyyntö tehdään henkilölle siitä, että hänen
pankkitilillensä mennään, hakija ei voisi
tätä riitauttaa. Sitä ei selkeästi
täällä sanota, niin kuin asiakaslaissa
todettiin, että tästä pyynnöstä on
tehtävä päätös, joka
sitten on valituskelpoinen sekä pankille, joka kieltäytyy
antamasta tietoja, että myöskin hakijalle taikka
asiakkaalle, jonka tietojen luotettavuutta epäillään.
Sehän on selvä, että lähtökohdan
pitää olla se, että ihmisten pitää itse
antaa riittävät tiedot, mutta silloin jos viranomainen
epäilee tietojen riittävyyttä tai luotettavuutta,
on kysymys todella epäluottamuksesta. Jos tämä epäluottamus
on perusteeton, silloin mielestäni asiakkaalla pitää olla
oikeus asettaa kysymyksenalaiseksi se, onko epäilys aiheellinen.
Tässä asiassa nyt mielestäni on syytä hallituksen
tarkkaan katsoa ja ennen kaikkea Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen,
koska tämä koskee Kansaneläkelaitosta,
miten näitä sovelletaan.
En viitsi ruveta ruotimaan niitä perusteluja, minkä takia
mukamas ei voitu samaa muotoilua kuin asiakaslaissa käyttää ja
miksi ei ihmisillä voisi olla oikeutta valittaa. Heillä on
oikeus valittaa sitten siitä lopullisesta päätöksestä ja
myöskin tämän menettelyn osalta, mutta
sen jälkeenhän selvitys on jo tapahtunut. Jos
epäilys jälkeenpäin todetaan virheelliseksi,
silloinhan tämä henkilö ei voi tehdä mitään.
Tässä kysymys on nimenomaan yhdenvertaisuudesta
kansalaisten kesken ja myöskin yksityisyyden suojasta,
jotka ovat asioita, jotka on perusoikeuksina turvattu.
Minulla oli lyhyesti eilen mahdollisuus oikeuskanslerin kanssa
keskustella. Hän vain totesi, että nämä asiat
oli kertaalleen eduskunnassa käsitelty — yritän
nyt tätä muotoilla huolellisesti, etten sano sillä tavalla,
että syntyy väärää käsitystä tästä keskustelusta — ja
kun siis tässä asiassa on aikaisemmat eduskunnan
kannanotot, nimenomaan varmasti perustuslakivaliokunta tämän
katsoo. Mutta tätä problematiikkaa, josta nyt
on puhuttu, perustuslakivaliokunnassa ei erikseen tällä tarkkuudella
pohdittu. Tämä asiahan palaa uudelleen asialistalle
sen takia, että työttömyysturvalaissa
nyt on jälleen nämä vastaavat pykälät
tulossa auki.
Sitten on tämä eduskunnan ponsi, joka aikanaan
tehtiin. Mielestäni on käsittämätöntä,
että sosiaali- ja terveysministeriö vasta tänä keväänä, yli
kaksi vuotta ponnen hyväksymisen jälkeen, lähetti
sen valmisteltavaksi valtiovarainministeriölle, jolle se
kuuluu. Tämä ei mielestäni ole hyvää hallintoa.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Stenius-Kaukonen puuttui hyvään asiaan,
kun hän totesi, että hallintolaki on tulossa.
Nythän me joudumme taas uuteen läpikäyntiin
kaikkien näiden lakien osalta, kun hallintolaki tulee voimaan.
Siinä yhteydessä olisi tietenkin mielenkiintoista
asettaakin se kysymys, voitaisiinko nämä lait,
joissa asiakkaan pitäisi olla päähenkilö,
kirjoittaa vähän toisin, juuri siihen suuntaan
kuin ed. Stenius-Kaukonen totesi.
Mutta, arvoisa puhemies, olisin kyllä odottanut, että ed.
Stenius-Kaukonen olisi kertonut vähän niistä perusteista,
minkä takia samaa salassapitosäännösten
muotoilua ei tähän otettu kuin on toimeentulotukilaissa.
(Ed. Stenius-Kaukonen: Ei se ole toimeentulolaki. Se on asiakaslaki!) — Anteeksi,
asiakaslaissa, mutta
toimeentulotukea koskien. Se on totta.
Se oli aiheellinen korjaus. — Nimittäin viivytyksiä syntyy
kyllä siitä, jos myöskin näiden
tietojen pyyntö voidaan hankintavaiheessa riitauttaa. Nythän
on niin, että valiokuntamme on noudattanut täysin
perustuslakivaliokunnan lausunnon linjauksia, elikkä siinä suhteessa
asia on moneen kertaan tarkistettu.
Haluan tässä yhteydessä vielä todeta,
että meidän valiokuntamme mietinnössä sanotaan,
että etuuspäätöksen saatuaan
asiakas voi joka tapauksessa valittaa myös käsittelyyn
liittyneestä menettelystä, joten hän
tulee kyllä saamaan vastauksen. Sitä kautta syntyy
myöskin tietysti ennakkopäätöskäytäntöä,
joka sitten kertoo meille, missä rajat menevät.
Näissä asioissa minusta liikaa muutenkin pysähdytään
kyllä tähän pankkisalaisuuskysymykseen.
Sosiaaliturvaetuuksien luonteeseen kuuluu, että asiakas
on myötämielinen niiden tietopyyntöjen
kohdalla, joita tämän etuuden antaminen hänelle
edellyttää. On aivan selvä se, että Kansaneläkelaitos
ei anna tätä etuutta, jos ei tarvittavia tietoja
ole olemassa. Siitä syntyy erittäin epätarkoituksenmukainen
tilanne, koska kaikki tämä kaatuu kuntien toimeentulotuen
kontolle, kaikki viivytykset ja kaikki tällaiset tapaukset. Minusta
tässä on kyllä järkeä,
että nämä säännökset
ovat hieman erilaiset.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Koska perustuslakivaliokunta on todennut,
että tämä vastaa asiakaslain muotoilua, niin
silloin mielestäni tulkinnan täytyy olla samanlainen.
Ed. Vehkaoja pyysi selvittämään,
mitkä olivat ne syyt, miksi tätä ei voitu
valiokunnan enemmistön mielestä kirjoittaa samaan
muotoon. En olisi halunnut tulla kertomaan niitä perusteluja, koska
ne ovat mielestäni niin kestämättömiä, mutta
ed. Vehkaoja jo viittasi niihin.
Nyt sanotaan, että ei voi antaa etuutta koskevaa päätöstä,
ennen kuin muutoksenhakuelin olisi ratkaissut valituksen. Tämähän
ei pidä paikkaansa, koska yleensä päätös
annetaan niillä tiedoilla, joilla sitä on haettu.
Päätöksen voi antaa, ja jos sitä päätöstä on
aiheellista korjata, jos se päätös on
ollut virheellinen, niin sen jälkeen voi sitten tehdä uuden
päätöksen, korjata, ja esimerkiksi periä takaisin,
jos on maksettu liikaa etuutta.
Kelan lausunnossa viitataan siihen, että tarkastuslautakunnassa
keskimääräinen käsittelyaika
on 8—9 kuukautta esimerkiksi asumistukivalitusten osalta
ja tämä on pitkä aika hakijan joutua
olemaan ilman ensisijaista Kelan etuutta. Tässä kannattaisi
enemmänkin miettiä sitä, miten on mahdollista,
että tarkastuslautakunnassa ensisijaista etuutta koskeva
valitus kestää näin kauan. Se koskee
asumistukea, se koskee eläkkeitä, se koskee sairauspäivärahaa.
Työttömyyspäivärahat menevät
työttömyysturvalautakuntaan, mutta siellä on
ihan sama tilanne. Kuinka on mahdollista, että ensimmäisessä valitusasteessa
käsittely kestää 8—9 kuukautta?
Tämä ei turvaa kansalaisten oikeusturvaa. Olisi
kannattanut enemmänkin kiinnittää huomiota
valitusten kestoon, eikä tässä kaikki.
Sen jälkeen on vielä valitusmahdollisuus,
ei kaikissa asioissa, mutta monissa asioissa, vakuutusoikeuteen.
Tällä hetkellä vakuutusoikeuden käsittely
on vuodesta kahteen vuoteen, elikkä ihminen joutuu saadakseen
päätöksen ensisijaisesta etuudesta odottamaan
jopa kolme vuotta päätöstä.
Se on täysin kohtuutonta, kun on ensisijaisista etuuksista
kysymys. Juuri näihin asioihin pitäisi puuttua,
että nämä valitukset käsitellään ajoissa,
koska muuten tämä johtaa kansalaisten oikeusturvan
kannalta todella kohtuuttomiin tilanteisiin.
Totean vielä, että nämä päätökset
eivät koske suinkaan vain toimeentulotukiasiakkaita. Mutta tämä koko
keskustelu, että puhutaan vain toimeentulotuesta, kuvastaa
sitä, mistä tässä on kysymys.
Tässähän on kysymys siitä, kun
kokoomus lähti metsästämään
sosiaaliturvan väärinkäyttäjiä.
Väärinkäyttäjiä meillä löytyy
varmasti kaikissa järjestelmissä, ei eniten toimeentulotukiasiakkaista
taikka Kelan etuuksia saavista asiakkaista. Luulen, että suurimmat
väärinkäyttäjät löytyvät
sieltä, missä suurimmat väärinkäyttömahdollisuudet
ovat; ainakin markkamääräisesti tai euromääräisesti
suurimmat rikokset tapahtuvat siellä. Juuri tällä puolella
ei pankkitietoja esimerkiksi saada, kun puhutaan yritysten saamista
tuista jne.
Myöskin juuri tämä, että ikään
kuin vain toimeentulotukiasiakkaat asetetaan epäilyksen
alaisiksi, on asia, joka mielestäni on syytä nostaa esille.
Vanhainkodeissa on myöskin hyvätuloisten ihmisten
vanhempia. Päivähoito on nykyään oikeus,
joka koskee kaikkia. Siellä on kaikenlaisia tuloja omaavien
ihmisten, myöskin rikkaiden, lapsia. Miksi ihmeessä nyt
sitten näissä rikkaiden suojelu ei olisi voinut
toimia, kun nämä koskevat kaikkia? Suhtautuminen
tähän asiaan on niin asenteellinen, että se
myöskin saa aikaan protestoinnin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Rouva puhemies! Meillähän on nyt tarkastelussa
vain Kansaneläkelaitoksen toimeenpanemat etuudet. Esimerkiksi päivähoidon puoli
ei tähän
lakiesitykseen ja -nippuun lainkaan kuulu.
Pyysin puheenvuoron sen johdosta, että on tiedettyä,
että esimerkiksi Kansaneläkelaitos välttää tekemästä päätöksiä,
joihin sisältyy tietoinen riski etukäteen. Tästä olemme
usein puhuneet, tulisiko esimerkiksi sellaisessa tapauksessa, jossa
etukäteen jo nähdään, että täsmällisyysvaatimus
ei välttämättä täysin
täyty, tehdä eräänlainen riskipäätös
ja ajatella, että sitten olisi tällainen keskinäinen
vastuujärjestelmä olemassa, että kun
asiat perin pohjin myöhemmin ovat selvillä, sitten
se, jonka osuudeksi vastuu tulee, suorittaa sen, mutta se olisi
viranomaisten välistä liikennöintiä siinä vaiheessa.
Tällaiset pykälät puuttuvat täältä kyllä kokonaan.
Itse soisin, että hallinto voisi lisätä riskiastetta
omassa päätöksenteossaan, mutta silloin
se kyllä edellyttää lisätöitä jossakin
muualla. Tietenkin ennen kaikkea se edellyttää hyvää yhteistyötä.
Tämä on varsin totta, mitä ed. Stenius-Kaukonen
puhui tämän asian liikkeellelähdön
syistä, siitä, että metsästetään
väärinkäyttäjiä. Minun mielestäni
muotoilu tässä yhteydessä, minun on se
pakko sanoa, joka asiakaslakiin otettiin pankkisalaisuuden rikkomisesta
tai säilyttämisestä, on tarkoituksella — jos
puhemies sallii, minä vielä selitän tämän
lyhyesti — tehty niin monimutkaiseksi, että sitä ei
kukaan selväjärkinen sosiaalityöntekijä lähde
toteuttamaan. Sen muotoilun arvo on sen ennalta ehkäisevyydessä,
ja jos ei tätä ole ymmärretty, sitten
ei viesti ole mennyt perille. Se on todellakin poliittisena kompromissina
muotoiltu vaikeaksi. Se vain jäi jäljelle, koska
vaihtoehto olisi ollut alistua kenties kokoomuksen muihin, paljon
vaikeampiin vaatimuksiin. Mielestäni se oli erävoitto
tässä keskustelussa väärinkäyttäjien
metsästyksestä. Emme ole saaneet valiokunnassa
tietoa siitä, että sitä olisi juurikaan
käytetty, koska sosiaalityöntekijät ovat valistuneita
ja ovat tienneet ja nähneet tämän asian.
Se on pykälä, joka on tarkoitettu ei-noudatettavaksi,
ja työtä tehdään muilla keinoin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Itse en ole ollut asianomaisessa valiokunnassa,
mutta kun kuuntelee tätä keskustelua, ei voi kuin
hämmästellä. Valiokunnan puheenjohtajan äskeinen puheenvuoro
oli kyllä sellainen, että itse juristina en voi
oikein niellä sitä, että tässä talossa
tehdään sellaista lainsäädäntöä,
että kun asiaa käsitellään ensimmäisessä käsittelyssä,
niin valiokunnan puheenjohtaja toteaa, että sellaisia pykäliä tehdään
kompromissina, joita ei voida edes toteuttaa. Tämä tuntuu
kyllä hyvin kaukaa haetulta.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Kun kuuntelin ed. Stenius-Kaukosen
puheenvuoroa, niin voin kyllä yhtyä hyvin pitkälti
siihen, että silloin, jos pitää mennä koko
tämä valitusprosessi läpi, henkilön
oma taloudellinen tilanne saattaa monessakin suhteessa ja niitten
etuuksien osalta joutua aika omituiseen valoon. Kun käytännön elämässäkin
monta kertaa tehdään niitä päätöksiä ja
olosuhteet muuttuvat, silloin on takaisinperinnän mahdollisuus
ja pystytään nopeuttamaan toimia sen kautta.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä, mitä sanoin,
ei koskenut nyt käsiteltävänä olevaa
hallituksen esitystä, vaan silloista asiakaslakia ja siihen
tehtyä pankkisalaisuuspykälää. Kokoomus
oli silloin niin peräänantamaton, että vain
tämä oli mahdollista. Se, että näin
totesin siitä asiasta, johtuu siitä, että palaute
on ollut sellaista, että se koreografia on nähty
niin monimutkaiseksi, juuri niin kuin arvelimmekin, että sitä ei ole
voitu käyttää. On löytynyt oikeampia
menetelmiä, sosiaalityön menetelmiä,
hoitaa se homma täysin laillisesti ja asiakkaan kannaltakin
paljon paremmalla tavalla.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Menettelyä, jota tällä hetkellä esimerkiksi
toimeentulotuessa käytetään, että pyydetään
toimeentulotuen hakijalta todistukset kaikista paikkakunnan pankeista,
että hänellä ei ole niissä tilejä,
tai jos on, minkälaisia tilejä, en pidä järkevänä toimintatapana.
Se ei ole järkevää asiakkaan
kannalta, mutta yhtä vähän se on järkevää ja
kohtuullista pankkien kannalta. Pankit ovat protestoineet näitä menettelyjä vastaan,
ja mielestäni ne ovat myöskin aivan oikeassa tässä asiassa.
Lähtökohtana tietysti pitää olla
se, että asiakas antaa oikeat tiedot, siitä ei
ole epäilystäkään. Sitä vastaan
en suinkaan ole puheenvuoroja esittänyt. Mutta kun tiedot
hankitaan niin, että tiliotteiden vaatiminen koskee tällä hetkellä kaikkia monissa
kunnissa, minusta siinä on tehty kärpäsestä härkänen,
tai miten päin tuo olisi parempi sanoa, lekalla yritetään
osua pieneen kärpäseen. Näissä menettelyissä on
todella paljon parantamista. Näiden asioiden yhteydessä tietysti
toivon, että ajatellaan asiakkaita, ja viittaan edelleen
siihen, että kaiken kaikkiaanhan tässä ei
ole kysymys vain toimeentulotukiasiakkaista vaan sosiaalihuollon
asiakkaista. Toivon, että asiakkaat ja pankit löytäisivät
toisensa ja lähtisivät vaatimaan näihin
järkeviä menettelyjä.
Yleiskeskustelu päättyy.