Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Herra puhemies! Kysymykseni on peruspalveluministeri Liisa Hyssälälle:
Me olemme käsitelleet palveludirektiiviä E-asiana, ja tällä hetkellä tämä asia on uudestaan käsittelyssä U-asiana. Siellä on nyt valtioneuvoston kanta, jossa kerrotaan se, että meidän sosiaali- ja terveyspolitiikkaamme hoidetaan vastaisuudessa niin, että potilasvahinkolaki ja valvonta ovat ne aseet, joiden kautta turvataan suomalainen sosiaali- ja terveyspolitiikka. On kuitenkin maita, esimerkiksi Ranska, Belgia, Portugali, Espanja, Puola, Unkari, Tshekki ja Slovenia, jotka ovat todenneet, että sosiaali- ja terveyspalvelut suljetaan kokonaan ulos palveludirektiivistä. Myös Englanti ja Italia ovat niitä maita, jotka kokevat, että julkiset palvelut suljetaan ulos palveludirektiivistä.
Suomi ei ole ollenkaan ottanut kantaa kilpailukykyneuvostossa tähän asian, mutta löysin sosiaali- ja terveysministeriön tiedotteen, jonka mukaan ministeri Hyssälä on 2.6. ollut Luxemburgin ministerikokouksessa, ja siinä todetaan seuraavaa: "Ministeri Hyssälä totesi palveludirektiiviehdotuksesta kokouksessa, että terveyspalvelujen poissulkemisen (Puhemies koputtaa) sijasta olisi tarkoituksenmukaista kehittää direktiiviehdotuksen sisältöä. Suomi ei kannata erillistä terveyspalveludirektiiviä."
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on pitkälti ottanut sen kannan, että (Puhemies: Kysymys!) sosiaali- ja terveyspalvelut suljetaan palveludirektiivin ulkopuolelle. Haluaisin kuulla peruspalveluministerin kannanoton siitä, mistä johtuu tämä kanta, joka nyt on tässä 2.6. kokouksessa tullut esille.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä asiahan on vielä keskeneräinen. Tästä on ollut laajat neuvottelut eri Euroopan maitten välillä, ja tämä on hyvin monta kertaa ollut ministereitten kokouksissa esillä. Suomen kantahan on esitetty eduskunnassa myöskin useampaan kertaan. Meillä on tämä toivomus ollut, että pystymme säilyttämään nykyjärjestelmän, verorahoitteisen palvelujärjestelmän, ja julkiset palvelut sitä kautta. Tämä on todellakin vielä kesken, mutta Suomen kantahan on eduskunnassa moneen kertaan muotoiltu, ja tätä kantaa olemme edustaneet.
Herra puhemies! Tämä valtioneuvoston kanta on pitkälti se kanta, jonka kauppa- ja teollisuusministeriö on luonut. Hämmästelen suuresti. Se kanta, minkä suuri valiokunta otti ja sosiaali- ja terveysvaliokunta, ei ole sen mukainen kanta, jonka valtioneuvosto on nyt laittanut eteenpäin. Mistä tämä johtuu? Täällä ei ole pääministeri paikalla, mutta haluaisin kuulla selvityksen.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston sisällä tätä Suomen kantaa on valmisteltu hyvässä yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön ja kauppa- ja teollisuusministeriön kesken, ja meidän kantamme on yhteneväinen siinä. Me lähdemme siitä, että Suomi ei hyväksy palveludirektiiviä ilman tiettyjä reunaehtoja. Ne reunaehdot on selkeästi sanottu. Me haluamme eräin osin säilyttää sääntelyn, esimerkiksi apteekkilupien osalta. Me myös haluamme edelleen, että niissä palveluissa, jotka esimerkiksi joku ulkomainen yhtiö tuottaa Suomessa, noudatetaan Suomen lainsäädäntöä ja Suomessa tehdään niin kuin Suomessa halutaan. Tämä on Suomen kanta. Meillä on EU-ministerivaliokunnassa se kanta otettu, ja se on yhteneväinen hallituksen sisällä, ja sama kanta on esitelty eduskunnalle.
Toinen varapuhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.