Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tuohon edelliseen keskusteluun viitaten,
tämä poliitikon elämä on vähän sellainen,
että yleensä kun moititaan, niin runsaasti moititaan,
ja kun kiitetään, niin niukasti kiitetään.
On aika mukava todeta tässä yhteydessä,
että tällainen tuli tässä nyt
kohdalleni, ja en halua siihen nyt enempää puuttua.
Tässä on kysymys itse asiassa kahdesta hallituksen
esityksestä, joista toinen menee vuodelle 2003 ja toinen
tälle vuodelle, HE 155 vuodelle 2003 ja HE 47 vuodelle
2005, ja jälkimmäinen on tämän
edellisen lakiesityksen täydentävä esitys
ja pääosin käsittelyn pohjana. Tässähän
on pitkään väännetty kättä työmarkkinajärjestöjen välillä.
Sitten kun tämä työmarkkinajärjestöjen sopimus
johti tähän HE 47:n muotoiluun, niin tietenkin
se tuli eduskunnan käsittelyyn, jossa muun muassa perustuslakivaliokunnan
kannanotot sitten vaikuttivat tähän lopulliseen
pykälämuotoiluun siltä osin kuin perustuslakivaliokunta
edellyttikin.
Asiantuntijakuulemisen yhteydessä nämä parttien
edustajat, jotka olivat tässä alkuperäisesti
neuvotteluosapuolina mukana, kritisoivat jonkun verran sitä,
että perustuslakivaliokunta oli ottanut kantaa tähän
niin sanottuun intressipohjaiseen kokoonpanoon näissä lautakunnissa,
ja me jouduimme sitten vähän sen tilanteen eteen, olisiko
tässä asiassa vielä jotain pitänyt
tehdä vai pitikö meidän sitten tämä asia
ratkaista ilman enempiä kuulemisia. Tämä nyt
sitten oli perustuslakivaliokunnan kanta, ja se muun muassa täällä omissa
perusteluissaan 21 §:n osalta toteaa, että perustuslakivaliokunta
ei ole pitänyt jonkin ratkaisuelimen kokoonpanon intressipohjaisuutta
sinänsä ongelmallisena perustuslain 21 §:n
1 momentissa vaaditun riippumattomuuden kannalta, mutta on katsonut,
että riippumattomuusvaatimuksen kanssa ei ole sopusoinnussa
intressipohjaisten jäsenten määrän
muodostaminen enemmistöksi. Ja tässä sitten
todetaan: "- - 1. lakiehdotuksen 20 c §:n ja 3. lakiehdotuksen
53 a §:n säännökset eläke-
ja tapaturmavalituslautakunnan jaoston, vahvennetun jaoston ja täysistunnon
päätösvaltaisuudesta mahdollistivat sen,
että intressipohjaiset jäsenet muodostavat toimielimen
päätösvaltaisessa kokoonpanossa enemmistön."
Tämä oli sitten se, jota asiantuntijakuulemisessa
nämä työmarkkinajärjestöjen
edustajat jonkun verran kommentoivat ja totesivat, että heidän
mielestään se ei ole tähänkään
asti aiheuttanut lain käytännön toteuttamisessa
taikka käytännön työssä mitään
ongelmia.
Ihan lyhyesti vielä muutama asia. Tämän
hallituksen esityksen 155/2003 kohdalla "valiokunta huomauttaa
lisäksi, ettei täydentävän esityksen
lakiehdotusten numerointi noudata täydennettävän
esityksen numerointijärjestystä". Ja sitten se
toteaa: "Valiokunnan saaman selvityksen mukaan täydentävässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan hallintolain edellyttämiä muutoksia lukuun
ottamatta kattavasti säädettäväksi
täydennettävään hallituksen
esitykseen (HE 155/2003 vp) sisältyneistä seikoista.
Täydennettävässä hallituksen
esityksessä ehdotettiin hallintolain voimaantulon edellyttämiä muutoksia
muun muassa merimieseläkelakiin, työttömyysturvalakiin,
tapaturmavakuutuslakiin ja sairausvakuutuslakiin. Eduskunta on aiemmin
hyväksynyt hallintolaista johtuvat muutokset mainittuihin
lakeihin - -. Näin ollen valiokunta ehdottaa täydennettävään
hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hylkäämistä."
Muilta osin ne muutokset, jotka perustuslakivaliokunnan kannanotosta
riippuvat, on kirjoitettu tänne hallituksen esityksen sivulle,
jota en käy enempää kertaamaan sen takia,
että ne ovat sieltä luettavissa.
Luonnollista on, että valiokunta esittää asian hyväksymistä.
Yleiskeskustelu päättyy.