2) Hallituksen esitys eduskunnalle pysäköinninvalvonnassa
avustamista koskevaksi lainsäädännöksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Värderade talman! Nyt annetulla
esityksellä on tarkoitus selkeyttää yksityistä pysäköinninvalvontaa
koskevaa oikeustilaa, joka on ollut varsin epäselvä.
Esitys toteuttaisi myös hallitusohjelman kirjausta siitä,
että yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
säädetään laki.
Den nuvarande situationen gällande privat parkeringsövervakning är
rättsligt oklar och därmed ohållbar.
Syftet med detta förslag är att skapa klarhet
i rättsläget i enlighet med de linjedragningar
som grundlagsutskottet har gett.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi pysäköinninvalvonnasta
annettua lakia ja säädettäväksi
uusi laki pysäköinninvalvontaluvasta ja valvonta-avustajista.
Esityksen mukaan kunnallinen pysäköinninvalvoja
ja poliisi voisivat käyttää pysäköinninvalvonnassa
yksityisellä alueella tai maastossa apunaan sellaista luonnollista
henkilöä tai oikeushenkilöä,
jolla olisi aluehallintoviraston myöntämä pysäköinninvalvontalupa.
Avustamiseen vaadittaisiin alueen omistajan tai haltijan suostumus.
Esimerkiksi viranomaista pysäköinninvalvonnassa
avustavalla yrityksellä tulisi näin ollen olla
toimilupa, kunnan tai poliisin myöntämä valtuus
sekä suostumus alueen omistajalta.
Yksityisillä, siis pysäköinninvalvontaluvan haltijalla
ja tämän palveluksessa olevalla valvonta-avustajalla,
ei olisi itsenäistä toimivaltaa päättää pysäköintivirheiden
seuraamuksista. Valvonta-avustaja toteaisi pysäköintivirheen
ja pysäköinninvalvontaluvan haltija tekisi sen
perusteella kunnalle tai poliisille esityksen seuraamuksen määräämiseksi.
Viranomainen päättäisi esityksen perusteella
seuraamuksesta: pysäköintivirhemaksusta, kirjallisesta
huomautuksesta tai toimenpiteistä luopumisesta.
Valtio tai kunta saisi yksityisten esityksestä määrätyt
pysäköintivirhemaksut. Viranomainen voisi maksaa
pysäköinninvalvonnassa avustavalle korvausta.
Tästä ei ehdoteta erityistä säännöstä,
mutta asiasta voitaisiin sopia. Myös kiinteistön
omistaja voisi maksaa avustajalle korvausta.
Esityksellä pyritään siis järjestämään
yksityistä pysäköinninvalvontaa koskeva
lainsäädäntö niin, että se
täyttää perustuslaista johtuvat vaatimukset.
Nyt annetun esityksen lähtökohtana on perustuslakivaliokunnan
lausunto keväältä 2011. Lausunnossa valiokunta
katsoi, että pysäköinninvalvonta on merkittävää julkisen
vallan käyttöä eikä sitä sen
vuoksi voida antaa yksityisen tehtäväksi. Lausunnon
mukaan on olennaista rajata yksityisten toimivaltuudet pysäköinninvalvonnassa
niin, että yksityinen toiminta on vain viranomaista avustavaa
ja täydentävää. Toiminnan tulee
lisäksi lausunnon mukaan olla viranomaisen kontrollissa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on tänään
toinen merkittävä esitys, jonka osalta olen ollut
aikanaan aktiivinen. Jo vuonna 2007 tein tästä yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
lakialoitteen, sellaisen lakialoitteen, joka olisi toteuttanut nuo
ministeri Henrikssonin äsken esille tuomat tavoitteet,
joita tällekin lakiesitykselle, minkä hallitus
on antanut, on asetettu. Toisin kuin tuossa edellisessä kohdassa,
jossa käsiteltiin tuota pikavippikysymystä, tässä esityksessä hallitus
ei ole kylläkään onnistunut lainkaan
yhtä hyvin.
Tarkoitushan olisi yksinkertaistaa menettelyä, jolla
sellaisissa tilanteissa, joissa vaikkapa yksityismaalla olevat pelastustiet
tai yksityisen hallussa olevat parkkipaikat tai liikekeskusten parkkipaikoilla
olevat perheille tai invalideille tarkoitetut paikat ovat väärin
käytettyinä ja näille luvaton pysäköinti
haittaa muiden ihmisten toimintaa. Nyt menettely säädetään
riippuvaiseksi kuntien toiminnasta. Kunnat etukäteen antavat suostumuksensa
siihen, että joku yksityinen valvoo, että sääntöjä noudatetaan,
ja sen jälkeen sitten kunnat myös huolehtivat
täytäntöönpanosta omalla tavallaan.
Tämä on täysin käsittämättömällä tavalla
nivottu yhteen julkisen vallan käyttämisen kanssa.
Moite ei suinkaan kohdistu hallitukseen vaan perustuslakivaliokuntaan
viime vaalikaudelta. Perustuslakivaliokunnassa tuolloin kuultiin
asiantuntijoita, joiden näkemyksiin tuo mietintö perustui,
mutta käytännössä kaikki asiantuntijat
olivat julkisoikeuden asiantuntijoita. Sopimusoikeuden asiantuntijoita
perustuslakivaliokunnassa ei kuultu, ja ehkä instituution luonnekin
on sellainen, että asioita lähestytään pikemminkin
teoriasta kuin käytännön elämästä käsin.
No, onneksi korkein oikeus tulkitsi jo aikaisemmin, että kyse
on tosiasiassa tässä yksityisessä pysäköinninvalvonnassa
sopimusoikeudesta, ja tämänsisältöisen
lakiesityksen tein itsekin aikanaan, eli nimenomaisesti olisi ollut
syytä — ja olisi yhä syytä — todeta,
että sopimus voi syntyä sillä, että henkilö hyväksyy
tarjouksen pysäköidä tietylle alueelle
sillä, että todella pysäköi
ajoneuvonsa tuolle alueelle. Siitä seuraavat tietyt sopimukseen
kuuluvat velvollisuudet, ja jos noita velvollisuuksia rikotaan,
niin siitä seuraa myös sopimussakko, aivan kuten
monessa muussakin sopimuksessa on sopimussakko tai viivästysseuraamus
tai vahingonkorvaus. Tämä laki on äärettömän
byrokraattinen ja monimutkainen, mutta ymmärrän,
että perustuslakivaliokunnan kanta on tässä huomioitu.
Kun korkein oikeus oli antanut tuon maalaisjärkeen
ja sopimusoikeuteen perustuvan kantansa, niin yksityiset henkilöt
pyysivät korkeimmalta oikeudelta purkua tuohon ratkaisuun
sillä perusteella, että kyse olisi merkittävästä julkisen vallan
käytöstä, kun perustuslakivaliokunta
näin kerran oli todennut. Mutta korkein oikeus totesi, että tuollaista
purkuperustetta ei ole, kyse ei ole selvästi väärän
lain soveltamisesta, ja siis toisen kerran totesi, että kyse
on sopimusoikeudesta. Siksi on hieman nurinkurista, että nyt
toimiva, korkeimman oikeuden kahdella eri ratkaisulla vahvistama
sopimusoikeudellinen menettely säädetään
byrokraattiseksi ja erittäin monen mutkan kautta toimivaksi.
Edelleen olen sitä mieltä, että huomattavasti
selkeämpää on säätää nimenomainen
pykälä oikeustoimilakiin siitä, että sopimus
voi syntyä myös ajoneuvon pysäköimisellä tietylle
alueelle.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Itse olen perustuslakivaliokunnan kannalla.
Perustuslakivaliokunnan mielestähän on kyse merkittävästä julkisen
vallan käytöstä, ja olen täsmälleen samaa
mieltä, ja sitä taustaa vasten tämä lakiesitys,
eli että tämä pysäköinninvalvonta
kestää julkisen vallan hoidossa, on äärimmäisen
tärkeä asia. Apulaisia, kuten esityksessä todetaan,
voi tietenkin käyttää siinä matkassa
mukana.
Tämä yksityinen pysäköinninvalvonta
on samalla tavalla uudehko toimiala kuin tuossa äskeisessä pikavippikeskustelussa
esillä olleet yritykset, ja kyllä yhteiskunnan
toimesta mielestäni pitää myöskin
ne pelisäännöt sinne luoda. Aikaahan
tässä nyt on vähän mennyt, kun
korkein oikeus ja sitten perustuslakivaliokunta tätä asiaa ovat
käsitelleet, mutta yhtä kaikki se on minun mielestäni
menossa tällä hetkellä lakiesityksen mukaan
erittäin järkevään ratkaisuun.
Tämä uusi laki selkeyttää tätä oikeustilaa
ja parantaa kansalaisten oikeusturvaa, ja kyllähän se
niin on, että tämä sakon antaminen on
merkittävää julkisen vallan käyttöä,
ja ainoa keino mielestäni varmistaa toiminnan yhtenäisyys,
nimenomaan yhtenäisyys koko maassa, on antaa se julkisen
vallan hoidettavaksi, kuten lakiesityksessä todetaan. Erinomainen
lakiesitys, ja kyllä tällä yksi epäkohta
Suomesta varmasti saadaan ainakin osittain pois.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yksityisen pysäköinninvalvonnan
tilannehan on ollut jo pitkään sekava, kuten ministerikin
aiemmin totesi. Milloin sakkolaput on maksettu tunnollisesti, milloin
sitten revitty palasiksi vailla aikomustakaan maksaa niitä,
ja myös alalla toimivien yritysten toiminnan lainmukaisuus
on ollut epäselvää.
Viimeksi eilen ja tänään olemme saaneet
seurata uutisia Helsingin käräjäoikeuden
tekemästä päätöksestä,
jonka mukaan yksityishenkilön on maksettava yksityisen
pysäköinninvalvontayrityksen hänelle
osoittama valvontamaksu, ja päätöksen
myötähän 40 euron pysäköintivirhemaksusta
muotoutui oikeudenkäyntikulujen myötä noin
6 000 euron suuruinen lasku. On korkea aika, että hallitus
vihdoin puuttuu tähän asiaan ja lakivaliokuntaan
saamme vielä asian käsittelyyn.
Tärkeintä olisi se, ettei epäselviä pysäköintivirhemaksukiistoja
enää Suomessa pääsisi syntymään.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Olin viime kaudella itsekin perustuslakivaliokunnassa,
kun tätä asiaa käsiteltiin, ja tähän
julkisen vallan käyttöönhän
se töppäsi, minkä edustaja Kärnäkin
toi esille. Elikkä siitä oli hyvin pitkälle
kysymys ainakin niitten asiantuntijoitten mielestä, joita
kuultiin valiokunnassa.
Silloin jo oli myös tämä asia, että korkein
oikeus on käsitellyt asiaa toiselta kantilta. Tässä on kaksi
eri näkemystä, ja sen takia tätä nyt
sitten yritetään pikkuhiljaa viedä eteenpäin.
Tästä tulee minunkin mielestäni byrokraattinen,
mutta jollakin tavallahan kuluttajaakin suojaava on oltava tämän
lain, niin että tässä nyt varmistetaan kumminkin
poliisin tai tämän kunnallisen pysäköinninvalvonnan
tai pysäköintiluvan haltijan kautta tämä,
että tämä pysäköintivalvontamaksu on
oikeudenmukainen. Jos tämä selventää tilannetta,
niin tämä on ok, mutta oletan, että tästä tulee
vielä kimurantimpi ja että tätä joudutaan
vielä korjaamaan tulevaisuudessa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on sinänsä hyvä,
niin että nyt saadaan tämä villi pysäköintivalvonta
kuriin ja myös osittainen keinottelu, mikä sen
ympärille on syntynyt.
Nykyinen pysäköintivalvonta yksityisten toimin
on aiheuttanut paljon närää autoilijoitten
ja kuljettajien keskuudessa, ja se tapa, millä kunnat yleensä ovat
päässeet eroon siitä ongelmapysäköinnistä omistamillaan
kiinteistöillä, on ollut vähän
liian yksioikoinen. On ulkoistettu ongelmat yritykselle, joka ei
välttämättä noudata hyviä tapoja
laisinkaan.
Jäin ihmettelemään edustaja Katajan
esitystä nykyisen kaltaisesta sopimuksen syntymisestä ajoneuvon
pysäköinnissä; eikö se ole juuri
se, mistä me haluamme päästä eroon?
Jotkut kokoomuksen edustajat haluaisivat nähtävästi
pitää tämänkaltaisen sopimuksen
syntymisen edelleen yksityisissä kiinteistöissä,
niin että voitaisiin sakottaa ajoneuvon omistajaa siitä,
että ei noudata tällaista kylttisopimusta. Tämänkaltainen
sopimuskikkailuhan johti aikanaan siihen, että jotkut autoilijat
laittoivat tuulilasiin ilmoituksen: "Jos kiinnität tähän
jonkun lapun, niin minä veloitan siitä sinulta
40 euroa." Tämänkaltainen, lainausmerkeissä,
vitsinheitto syntyi siitä, että koettiin niin
epäoikeudenmukaisena tämä sopimuksen syntyminen
tämmöisellä ilmoittelutavalla.
Toivon, että hallitus pitäisi tiukasti kiinni
niistä tavoitteista, joita tässä lakiesityksessä on,
eikä jousta käsittelyssä mihinkään
lievempään suuntaan, päinvastoin pitää kiinni
siitä, että kunnat edelleen perivät nämä maksut
jatkossakin ja tekevät sitten jotain avustavia toimenpidesopimuksia
yksityisten kanssa, jos on tarvetta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä perustuslain taakse
piiloutuminen on minusta aika käsittämätöntä.
Tuntuu kuin meillä olisi perustuslaillinen oikeus pysäköidä väärin. Eihän
kenenkään tarvitse jättää autoaan
välttämättä siihen hätätien
keskelle tai sinne marketin perheparkkiin, jos ei sitä perhettä ole
mukana, tai edustajan varaamalle parkkipaikalle tuonne parkkihalliin,
vaan kyllä kyse on siitä, että sääntöjä on
syytä noudattaa ja jos sääntöjä ei
noudata, siitä seuraa sanktio. Kyllä minua harmittaa ihan
yhtä lailla se julkisen pysäköinninvalvojan jättämä maksulappu,
jonka esimerkiksi viime viikolla sain, kun ei ollut kiekkoa, vaan
jätin kuulakärkikynällä saapumisaikani
paperilapulle, ja se ei tälle tarkastajalle kelvannut.
Mutta kun en sääntöjä noudattanut,
niin se nyt vain on hyväksyttävä.
Mitä tulee siihen, etteikö voitaisi näitä pelisääntöjä tarkentaa
ilman, että säädettäisiin tällainen äärettömän
byrokraattinen, monimutkainen menettely, niin nimenomaan sillä,
että oikeustoimilakiin olisi kirjoitettu yksi pykälä lisää — oikeustoimilaki
käsittelee siis sitä, miten sopimus Suomessa syntyy — siitä,
että näin sopimus voi syntyä. Samalla
olisi otettu kantaa siihen, mikä on kohtuullista — kohtuuttomia
ehtoja Suomessa ei oikeustoimilain mukaan sallita — ja
lain perusteluissa olisi hyvin yksityiskohtaisesti voitu käydä läpi
se, mikä on kohtuullinen sanktio, mikä on se menettelytapa,
millä sopimus syntyy, ja kaikelta tältä ylimääräiseltä kiemuralta
ja oikeastaan kunnan, voisiko sanoa, mielivallasta sen suhteen,
että annetaanko tämä mahdollisuus yksityisille
valvojille vai ei, olisi päästy eroon.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt kuuntelemme ministerin vastauksen. — Ministeri
Henriksson, olkaa hyvä. Puhuja-aitiosta, 5 minuuttia.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista kuulla, että tässä salissa
arvostellaan perustuslakivaliokuntaa. Tällä esityksellä halutaan
nyt nimenomaan selkeyttää tätä pysäköinninvalvontaa
koskevaa oikeustilaa, koska se on epäselvä. Pohjana on
perustuslakivaliokunnan keväällä 2011
antama yksityistä pysäköinninvalvontaa
koskeva lausunto. Meillähän ei ole perustuslakituomioistuinta
Suomessa, vaan meillä on perustuslakivaliokunta, joka tulkitsee
meidän perustuslakiamme, ja hallituksen, myös
eduskunnan, on syytä noudattaa perustuslakivaliokunnan
antamia lausuntoja ja mietintöjä.
Lausunnon mukaan pysäköinninvalvonnan antaminen
muulle kuin viranomaiselle edellyttäisi muun muassa voimakkaamman
viranomaiskontrollin turvaamista. Lisäksi sääntelyn
on lausunnon mukaan täytettävä perustuslain
124 §:stä johdetut vaatimukset asianomaisten henkilöiden sopivuudesta
ja pätevyydestä. Toiminnan asianmukaisuudesta
huolehtimiseen tarvitaan toimilupamenettelyjä ja viranomaisille
mahdollisuutta puuttua mahdollisiin virheisiin ja puutteisiin toiminnassa.
Niin ikään perustuslakivaliokunnan lausunnon
mukaan on olennaista rajata yksityisten toimivaltuudet niin, että niiden
osuus pysäköinninvalvonnassa jää viranomaistoiminnan
suhteen avustavaksi. Itsenäistä päätösvaltaa
määrätä pysäköintivirhemaksuja
ei yksityiselle voida osoittaa. Ehdotuksessa on pyritty osoittamaan
yksityisille sellaisia tehtäviä, joita niille
perustuslain mukaan voidaan antaa. Juuri tähän
tämä esitys perustuu, eikä mihinkään
muuhun.
Elikkä hallitus antaa nyt sellaisen esityksen, joka
ainakin meidän mielestämme täyttää perustuslakivaliokunnan
edellyttämät reunaehdot. Sitten jää nähtäväksi,
onko tämä monimutkainen vai ei, mutta sen lain,
mitä me tässä esitämme ja mitä minä esitän
oikeusministerinä, pitää olla sellainen,
että se täyttää myös
ne reunaehdot, jotka perustuslakivaliokunta on tässä talossa
antanut.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jottei syntyisi sitä käsitystä, että olisin
arvostellut perustuslakivaliokuntaa instituutiona, haluan sanoa,
että on juuri näin kuin ministeri Henriksson totesi,
että perustuslakivaliokunta tulkitsee perustuslakia ennakolta käsin.
Sen sijaan jälkikäteinen valvonta perustuslainkin
osalta meillä on tuomioistuimilla, ja korkein oikeus on
ottanut kantaa yksiselitteisesti siihen, että sopimus voi
syntyä tällä tavalla auton pysäköimisellä ja
siihen liittyvät ehdot hyväksymällä,
ja vielä tuon perustuslakivaliokunnan asiaa koskevan pohdinnan
jälkeen on todennut, että ei ole tulkinnut Suomen
lakia, perustuslaki mukaan lukien, väärin. Näin
ollen uskallan pitäytyä siinä kannassa,
että perustuslakivaliokunta ei ole pohtinut riittävän
monipuolisesti myöskään sopimusoikeuden
näkökulmasta tätä koko kysymystä vaan
sen on tehnyt korkein oikeus.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistelen, että ministeri oli myös
perustuslakivaliokunnassa tämän kyseisen lakiesityksen
käsittelyn aikaan, ja tämä oli juuri näin,
että julkisen vallan käyttö kuuluu, se
tuli sieltä, ja jos perustuslakivaliokunta on jotakin lausunut,
niin kyllä meidän täytyy sitä päätöstä kunnioittaa.
Vähän ihmetystä enemmänkin on nostanut
se, onko korkeimmalla oikeudella mahdollisuus kävellä perustuslain
yli. Onko tässä nyt sitten seuraava askel, että perustetaan
perustuslakituomioistuin sitten, että se katsoo, kuka tässä on
oikeassa? Mutta vielä sen totean, että omassa kotikunnassani
kunnallinen pysäköinninvalvonta hoitaa myös
yksityisen ja he ovat tehneet sopimuksia ja toimii todella hyvin.
Kaikki ovat tyytyväisiä.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllähän tästä näyttää nyt
ideo-loginen keskustelu syntyvän jonkun verran, onko perustuslakivaliokunta
vahvempi vai korkein oikeus vahvempi. Edelleenkäsin pitäydyn
niissä puheissa, joita äsken puhuin, eli kyllä perustuslakivaliokuntaa
tässäkin asiassa sopii myöskin kunnioittaa,
samaa mieltä kuin edustaja Piirainen äsken.
Kaiken kaikkiaan, kun tätä lakiesitystä nyt
on sitten tutkinut, niin kyse on uudehkosta toimialasta, jonka pelisäännöt
pitää ihan oikeasti selkeyttää,
ja näihin tämä tähtää.
Siihen voi tulla jotain byrokratiaa vähän lisää,
mutta kaikissa hyvissä asioissa on myöskin byrokratiaa.
Silti tämä sallii erinomaisella tavalla yksityisen
liiketoiminnan, ja se on erinomainen asia, koska lisää liiketoimintaa
tähän Suomenmaahan tarvitaan, kuitenkin niin,
että tämä kestää lainsäädännön
ja yhteiskunnan hyppysissä, julkisen vallan hyppysissä,
ja mahdolliset rumat kukat eivät sitten pääse
niin paljon tässä rehottamaan.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä mielestäni perustuslakivaliokunnan
tehtävä on huolehtia siitä linjauksesta,
mikä on julkisen vallan tehtävä ja mikä ei. Tästähän
nyt on kysymys, joten turha kätkeytyä sinne korkeimman
oikeuden päätökseen tässä asiassa.
Olisin vielä halunnut mainita edustaja Katajalle siitä,
että tokihan virhemaksusta pitää joku rangaistus
suorittaa ja sitä pitää pystyä valvomaan.
Näinhän me tulemme toimimaan jatkossakin. Eihän
tämä poista sitä mahdollisuutta. Esimerkiksi
Kiinteistöliittohan itse sanoi tässä,
että he haluavat myös sitä, että pysäköinninvalvontaan
tulee luvanvaraisuutta, mutta he pelkäävät sitä,
että enää kukaan ei valvo heidän
kiinteistöllään, kun ei saa siitä korvausta.
Mutta tämä lakiesitys ymmärtääkseni
mahdollistaa sen, että kaupunki voi tehdä sopimuksen
myös kiinteistöyhtiöitten kanssa, tai
tulisi ainakin mahdollistaa se, että he voivat esittää sitä rangaistusmaksua
kaupungille, ja he itse pystyvät valvomaan kyllä omia
kiinteistöjään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Jatkan vielä tästä,
että nythän tämän lain valmistelussa olisin
ministeriltä vielä kysynyt siitä, että kunnathan
pystyvät maksamaan siitä pysäköinninvalvonnasta
jotain korvausta yrityksille tämänkin jälkeen,
kuten ainakin Vantaalla tällä hetkellä yksityiset
yritykset saavat itse pitää kokonaisuudessaan
sen tuoton, kun ne virhemaksuja kirjoittavat. Se mielestäni
ei ole kyllä hyvä linja, että he saavat
niin paljon käyttää julkisen vallan oikeuksia,
itse kirjoittaa sakon ja pitää koko rahasumman.
Nyt kaupungit ja poliisit joutuvat päättämään
siitä, mikä osuus kellekin kuuluu. Mutta olisin
ministeriltä vielä kysynyt sitä, eikö ole näin,
että Kiinteistöliitto on turhaan huolissaan siitä,
etteivät he enää pysty valvomaan laitonta pysäköintiä.
Eikö periaatteessa tämän lainvalmistelun
kautta pystytä mahdollistamaan niin, että siellä kiinteistössä on
joku nimetty henkilö, joka pystyy tämän
huomautuksen kirjoittamaan ja esittämään
kaupungille virhemaksun kirjoittamista, vai onko niin, että tämmöistä mahdollisuutta
ei jää näille yhtiöille?
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Keskustelu aidasta ja seipäistä jatkuu
edelleen. Perustuslakivaliokunta otti kantaa aitaan, siihen julkiseen
valtaan ja siihen, kenellä on oikeus jakaa sakkoja. Korkein
oikeus otti kantaa seipäisiin, siihen, miten sopimus voi
syntyä ja minkälaiset seuraamukset sopimuksen
rikkomisesta on suomalaisessa oikeuskäytännössä yhä olemassa, ja
korkein oikeus on Suomessa ylin laillisuuden ratkaisija. Tämä ongelma
ei edelleenkään poistu tässä esityksessä.
Yksinkertaisempaa olisi ollut todeta, että se korkeimman
oikeuden valitsema linjaus siitä, että sopimus
syntyy tällä mekanismilla ja siitä voi
tulla tietty seuraamus, on suomalaista oikeuskäytäntöä ja
toimivaa oikeuskäytäntöä.
Silloin edellisellä kierroksella, kun tätä lakia yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
yritettiin säätää, perustuslakivaliokunta
ei pohtinut sitä sopimusoikeudellista syntymekanismia riittävän tarkasti
vaan käsitteli asiaa, aivan kuten siellä kuullut
asiantuntijat toivat esiin, julkisoikeudellisesta lähtökohdasta.
Asiantuntijat tarkastelivat asiaa yksipuolisesti, sen uskallan sanoa,
mutta korkein oikeus joutuu kaikki nämä erilaiset
näkemykset suomalaisesta laista ja myös suomalaisesta
perustuslaista sovittamaan yhteen ja on tullut siihen tulokseen,
että sopimusoikeudellisesti näillä mekanismeilla,
joita on käytetty ja viimeksi eilen oikeudessa tutkittu,
näin voidaan toimia.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin lainsäädännöllisesti
olisi hyvä, että tähän asiaan
syntyy jokin selkeys. Nythän tämä asia
on katastrofaalinen, kun ei oikein tiedetä, mikä on
lain mukaan oikein ja mikä on toisaalta periaatteiden mukaan
oikein. Se asia, minkä edustaja Kataja tässä keskustelussa
on nostanut esiin, tämä sopimusoikeudellinen näkökulma,
on erittäin varteenotettava, ja toivon, että tässä eduskuntakäsittelyn
aikana viimeistään tämäkin lakiesitys
perataan perin pohjin. Jos näyttää siltä,
että tämä ei selkeytä tilannetta,
niin sitten asia korjataan ja tarkistetaan vielä, mutta
toivon, että viimeistään nyt tässä eduskuntavaiheessa
asiasta voidaan katsoa kaikki nämä puolet niin,
että syntyy lainsäädäntöä,
joka auttaa tilanteeseen, joka tällä hetkellä on
ongelmallinen.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan ja perustuslakivaliokunnan puolesta
täytyy tervehtiä tyydytyksellä tätä ehdotusta, että hallitus
on tuonut niiden ongelmien paikkaamiseksi ratkaisuehdotuksensa,
joita edelliskaudella tehdyn lakiesityksen ympärillä havaittiin
ja joita ongelmia myös on aiheutunut tästä korkeimman
oikeuden tulkintalinjasta.
En ole samaa mieltä edustaja Katajan kanssa, että edellisen
vaalikauden perustuslakivaliokunta olisi jättänyt
huomiotta tämän sopimusoikeudellisen konstruktion.
Kyllähän sitä siellä arvioitiin,
mutta nähtiin juuri nämä julkiseen vallankäyttöön
liittyvät kysymykset merkittävämmiksi kuin
sitten tämä sopimusoikeudellinen vapaus tehdä myös
sanktiojärjestelmiä. Oikeastaan niiden suuntaviittojen
pohjalta, joita tuolloisesta lausunnosta on voitu hakea, hallitus
on sitten tätä valmisteluaan tehnyt. Perustuslakivaliokunta
tulee tutkimaan tarkasti myös tämän mallin
ja käymään siitä asiantuntijakuulemiset
ja antamaan sitten omat mielipiteensä erikoisvaliokuntien käyttöön.
Uskon, että tällä kierroksella tulee
ihan hyvää lainsäädäntöjälkeä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olin tuolla tekemässä muita
töitä, mutta nyt täällä tultiin
niin tärkeään ja mielenkiintoiseen keskusteluaiheeseen,
etten voinut, kuten sanotaan, mieltäni malttaa, ja saavuin
osaltanikin osallistumaan tähän keskusteluun.
Kyse on perustuslakivaliokunnasta ja sen tulkintalinjoista.
Minun mielestäni on selvä, että perustuslakivaliokunta
tulkitsee perustuslakia ja tässä roolissa sen
tulkintoja tulee kunnioittaa. Tämä ei kuitenkaan
merkitse sitä, ettemmekö voi käydä keskustelua
perustuslakivaliokunnan tulkintalinjoista, eikä se voi
sitä merkitä, ettemmekö me tässä keskustelussa
esittämillämme kannanotoilla voisi pyrkiä vastaisen
varalle perustuslakivaliokunnan tulkintalinjoihin vaikuttamaan.
Olen itse tässä salissa useamman kerran ja useamman
asian yhteydessä arvostellut perustuslakivaliokunnan tulkintalinjauksia
siitä, että ne tulkitsevat meidän perustuslakiamme
liian tiukasti, liian ahtaasti. Ajankohtaisena esimerkkinä mainitsen
tästä esimerkiksi yksityisyydensuojan tulkinnan.
Me kauhistelemme tänä päivänä sellaista
traagista tapahtumaa, kun 8-vuotias tyttö surmattiin omien
vanhempiensa toimesta, ja me hämmästelemme sitä,
miten tieto ei paremmin kulje viranomaisten välillä.
Samanaikaisesti perustuslakivaliokunta on asettanut erittäin
tiukat edellytykset tietojen luovuttamiselle viranomaisten välillä,
vaikka nämä viranomaiset molemmat ovat salassapitovelvollisia. — Taidan
tulla pönttöön puhumaan. (Puhuja siirtyi
puhujakorokkeelle.) (Johannes Koskinen: Edellisen kauden perustuslakivaliokunta!)
Herra puhemies! — Käsittelen nyt perustuslakivaliokuntaa
instituutiona, en sitä, kuka sitä milloinkin johtaa
ja kuka siellä milloinkin on ollut puheenjohtajana. — Nimittäin
viime vaalikaudella oli käsittelyssä esitys, jossa
siviilipuolen salassapitovelvollisille lääkintäpuolen
viranomaisille annettaisiin oikeus antaa varusmiehiä koskevia
tietoja varusmiespuolen tai armeijan puolen vaitiolovelvollisille
terveydenhuollon viranomaisille. Hallitus esitti, että varusmiespalvelustaan
suorittavasta henkilöstä voitaisiin antaa sellaisia
tietoja, jotka ovat tarpeen. Siis hänen terveydestään
voitaisiin antaa sellaisia tietoja, luottamuksellisia, salassa pidettäviä tietoja,
jotka ovat tarpeen tämän varusmiespalveluksen
järjestämistä varten. Ymmärtäisin
niin, että jos varusmiehellä on ollut esimerkiksi
mielenterveysongelmia, niin nämä on hyvä tietää,
kun mietitään, pannaanko hänet kovat
piipussa yksin jonnekin vartioimaan esimerkiksi.
Perustuslakivaliokunta totesi täysin yksimielisesti,
että laki on vastoin perustuslakia. Lääkäri ei
voi antaa toiselle lääkärille, vaikka
molemmat ovat vaitiolovelvollisia, tietoja, jotka ovat tarpeen tämän
varusmiehen palveluksen järjestämiseksi. Laki
piti kirjoittaa ja se kirjoitettiin niin, että voidaan
antaa vain sellaisia tietoja, jotka ovat välttämättömiä tämän
palveluksen järjestämiseksi. Minun mielestäni
tämä on loistava esimerkki liian tiukasta tulkintalinjasta,
ja olen täysin vakuuttunut siitä, että esimerkiksi
sosiaaliviranomaisten ja poliisiviranomaisten väliseen
tiedonkulkuun ja sosiaaliviranomaisten keskinäiseen tiedonkulkuun
saattaa liittyä tiukkoja yksityisyydensuojaa suojelevia
pykäliä, jotka pyr-kivät ottamaan huomioon
nämä perustuslakivaliokunnan tiukat tulkintalinjaukset.
Tässä tahtoo käydä niin,
että kun yhtä oikeushyvää suojellaan,
eli yksityisyydensuojaa ja tietosuojaa, niin toinen oikeushyvä,
potilaan tai hänen lähiomaisensa tai asiakkaan
tai hänen lähi-omaisensa henki ja terveys, jää vähemmälle
suojalle. Eli vetoan edelleen perustuslakivaliokuntaan, että se
lieventäisi tulkintalinjojaan näissä yksityisyydensuojan
tapauksissa. En tiedä, onko perustuslakivaliokunnan tulkintalinja
tässä asiassa ollut liian tiukka, mutta sen tiedän,
että tässäkin asiassa perustuslakivaliokunta
on kuunnellut, aivan kuten edustaja Kataja täällä kertoi,
näitä valtiosäännön
asiantuntijoita ja jättänyt aika vähälle
sopimusoikeuden asiantuntijoiden — joita, toisin kuin edustaja
Kataja muisteli, minun muistaakseni yhtä sellaista eli
professori Halilaa, kyllä kuultiin valiokunnassa — esittämät
näkökohdat.
Tämä perustuslakivaliokunnan asiantuntijaisto,
yhden käden sormin laskettava valtiosääntöoikeuden
professoriporukka, muodostaa meidän yhteiskunnassamme tänä päivänä sellaisen
valtiosääntöpapiston, joka tiukasti valvoo
oikean uskon noudattamista ja soveltamista, ja perustuslakivaliokunta
luonnollisesti antaa näille kahdelle kolmelle professorille
suuren arvon päättäessään
lakien perustuslainmukaisuudesta. Toivon väljempää tulkintaa.
Lopuksi, herra puhemies, esimerkkinä siitä, että perustuslakivaliokunnan
tulkintoja saa ja pitääkin tarvittaessa voida
arvostella, en malta olla mainitsematta sitä — myös
viime vaalikauden — perustuslakivaliokunnan ratkaisua,
että perustuslakivaliokunta katsoi perustuslain vastaiseksi sellaisen
tupakkalainsäädäntöön
esitetyn kiellon, jolla olisi kielletty autossa tupakoiminen, jos siellä on
lapsia, esimerkiksi vauvoja. Perustuslakivaliokunnan mielestä on
siis perustuslaillinen oikeus tupakoida autossaan ja puhaltaa savuja päin
tämän pienen sylivauvan kasvoja ja hänen pieniä keuhkojaan,
joiden näin ollen pitää saada myös
osansa tästä tupakansavusta. Eli tämä myös esimerkkinä perustuslakivaliokunnan
viime kauden tulkinnoista. Summa summarum, sen tulkintoja voi ja
pitää voida arvioida kriittisestikin.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz osui naulan kantaan. Kyllä tosiasia
on, että nämä perustuslakiprofeetat ovat muodostaneet
jarrun terveen maalaisjärjen ja oikeuden ja kohtuuden seuraamiselle
tietyissä kysymyksissä, kuten tässä tupakoinnin
kieltämisessä autossa, mutta yhtä lailla
autoista puheen ollen siinä, miten auton pysäköintiä ja
sen valvontaa voidaan käsitellä suomalaisessa
oikeusjärjestelmässä. Ei todellakaan
voi olla niin, että oikeus pysäköidä väärin
on Suomessa perustuslaillinen oikeus.
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että jatkossa, kun
perustuslakivaliokunta tekee linjauksia tämänkaltaisista
esityksistä, entistä enemmän tultaisiin
ulos sieltä lakikirjan välistä ja katsottaisiin
ympäröivää, muuttunuttakin maailmaa.
Tosiasia kuitenkin on se, että pysäköinninvalvonnankaan
resurssit eivät joka paikkaan riitä. Ongelmia
on, vaaratilanteita syntyy ja jonkun, toivoisin, tämäkin
valvonta olisi suoritettava.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän asian, tämän
nimenomaisen asian osalta haluan minäkin yhtyä tähän
edustaja Katajan pohdiskeluun, jossa hän aikaisemmin pohti näiden
eri näkökulmien painoarvoa. On olemassa valtiosääntö,
julkisen vallan käyttöä koskeva näkökulma,
mutta tässä asiassa on olemassa toinen, sopimusoikeutta
koskeva näkökulma.
Perustuslakivaliokunnassa todellakin, muistelen näin,
kuultiin siviilioikeuden professori Heikki Halilaa, joka tarkasteli
tätä asiaa sopimuskonstruktion kautta eikä nähnyt
tässä perustuslaillista ongelmaa. Sen sijaan valtiosääntöasiantuntijat,
jotka tarkastelivat asiaa nimenomaan julkisen vallan käytön
kannalta, näkivät ongelman. Tämä sama
keskustelu osin koskee Euroopan ihmisoikeustuomioistuinta sivumennen
sanoen. Olemme nähneet keskustelua, jossa Euroopan ihmisoikeustuomioistuinta
on moitittu juuri siitä, että se ratkaisemissaan
tapauksissa käsittelee asiaa nimenomaan ihmisoikeusnäkökulmasta
ja muut oikeusalat ja oikeushyveet jäävät
vähemmälle huomiolle.
Herra puhemies! Haluan lopuksi sanoa, että kun perustuslakivaliokunta
vetää erittäin tiukkaa tulkintalinjaa
esimerkiksi tämän julkisen vallan käytöstä,
uskallan väittää, että jos tässä asiassa omaksuttu
tulkintalinja sovellettaisiin tai sovelletaan jatkossa meidän
työeläkejärjestelmäämme,
niin luulenpa, että olisimme uusien ongelmien edessä.
Haluan lopuksi sanoa, että kun perustuslakivaliokunta
vetää erittäin tiukkaa tulkintalinjaa,
niin kenen oikeuksia se rajoittaa? Se rajoittaa eduskunnan oikeuksia.
Kansa on valinnut 200 kansanedustajaa päättämään
laeista. Kansanedustajat haluaisivat päättää esimerkiksi,
että jos vauvoja on autossa, niin siellä ei saa
tupakoida, mutta perustuslakivaliokunta kuultuaan näitä omia profeettojaan
tulee sanomaan, että kansanedustajat eivät saa
tällaista lakia säätää.
Kyse on siis kansanedustajien vallan rajoittamisesta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin on niin, että myös
Halilaa kuultiin perustuslakivaliokunnassa viime vaalikaudella, mutta
siellä kuultiin myös kuutta valtiosääntöoikeuteen
ja julkisoikeuteen perehtynyttä asiantuntijaa. Ehkä tämän
määrän perusteella sitten on päädytty
sille kannalle, mille perustuslakivaliokunta lopulta päätyi
ja on kantansa muodostanut.
Mutta kun tässä väkisinkin herätettiin
kysymys siitä, tarvittaisiinko Suomeen perustuslakituomioistuin
jälkikäteen pohtimaan lakien perustuslaillisuutta,
niin meillä ei Suomessa sellaista tarvita. Meillä on
korkein oikeus, joka tulkitsee kaikki suomalaiset lait. Myös
perustuslait, yksittäiset tilanteet, sovitetaan siihen
lakikehikkoon, joka meillä on olemassa, ja perustuslait
ovat osa tätä kehikkoa. Ja kun korkein oikeus
on ottanut kantaa tähän pysäköintiä koskevaan
kysymykseen sopimusoikeudellisesta näkökulmasta,
niin siellä ei ole suoritettu määrä-äänestystä,
huutoäänestystä sen perusteella, kuka
ottaa huomioon oikeusjärjestyksen kokonaisuuden ja kuka
on julkisoikeuden professori, vaan korkeimman oikeuden tehtävä on
ottaa huomioon koko suomalainen oikeusjärjestelmä.
Kun näin on tehty tämä punninta, on todettu,
että sopimus voi syntyä myös tällä tavalla
pysäköimällä auto merkityille alueille
ja siitä voi tulla myös sopimussakkoseuraamus.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Otetaan tähän väliin ministeri Henrikssonin
puheenvuoro. 5 minuuttia on varmaan riittävä aika. — Olkaa
hyvä.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Juu, 5 minuuttia riittää varmasti.
Olen käyttänyt jo pari puheenvuoroa, ja tästä tulee
nyt vielä kolmas.
Edustaja Niikko ehti jo lähteä. Hän
kysyi tästä pysäköinninvalvonnasta
varsinkin kiinteistöyhtiöitten näkökulmasta,
ja tällä tavalla tämä laki nyt selkeyttää sen
tilanteen, että kiinteistöyhtiö — jos
kunta ei siellä yhtiön pihalla huolehdi pysäköinninvalvonnasta
niin kuin yhtiön on saatava edellyttää — voi
sitten ottaa yhteyttä ja kiinteistönomistajan
ominaisuudessa voi pyytää apua yksityiseltä,
ja kunnan on sitten myös suostuttava tähän.
Voidaan tietysti katsoa, että tämä on monimutkainen
järjestelmä, mutta nyt takaisin taas tähän
lähtökohtaan: Kun tätä lakia
on lähdetty muokkaamaan ja miettimään,
niin tietysti oikeusministeriössä on luettu perustuslakivaliokunnan
kannanottoja ja on lähdetty siitä, että sen pohjalta
tämä esitys tehdään. Edelleenkin
on tilanne se, että perustuslakivaliokunta on katsonut,
että pysäköinninvalvonnassa ja varsinkin pysäköintivirhemaksun
määräämisessä on kyse merkittävän
julkisen vallan käytöstä, ja siitä on kyse.
Sen takia, olkoon sitten mitä mieltä tahansa tästä sopimusoikeudellisesta
puolesta, kuitenkin tilanne on se, että perustuslakivaliokunta
on katsonut, että tässä on kyseessä juuri
merkittävästä julkisen vallan käytöstä,
ja sen takia tämä toiminta, mitä yksityiset
harjoittavat, ei voi olla muuta kuin viranomaisia avustavaa ja täydentävää.
Itse uskon, että tämä nyt selkeyttää tämän
oikeustilanteen, siihen me pyrimme, ja se on jokaisen suomalaisen
intressissä, että tietää, mitkä säännöt
ovat nyt tänä päivänä ne
voimassa olevat: mihin saa pysäköidä,
mihin ei saa ja mitä siitä seuraa ja kuka saa
määrätä ne maksut. Tähän me
pyrimme, ja toivon, että tästä se tie
löytyy. Jos eduskunta löytää paremman
tien, niin olen myös suostuvainen harkitsemaan sitä,
jos sellaisia esityksiä tehdään, jotka
myös täyttävät kaikki nämä muut
reunaehdot.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Lähinnä mietin siltä kannalta,
mitä se keskustelu silloin oli perustuslakivaliokunnassa:
elikkä kun liittyy julkisen vallan käyttöön
ja on kysymys rangaistuksesta, niin silloinhan se tehdään
viranomaistoimintana ja se tehdään virkavastuulla. Mutta
kun tässä on sitten tämä toinen
puoli, että tämä on sopimusoikeudellinen
kysymys, niin tämä nyt jää sitten
ratkaistavaksi, kumpi tässä on oikeassa, onko
korkein oikeus vai perustuslakivaliokunta. Eduskuntako tämän
sitten ratkaisee loppujen lopuksi? Tämä on mielenkiintoinen prosessi
kaiken kaikkiaan, mitenkä meillä on perustuslaki
kirjoitettu. Onneksi ei ole samanlainen kuin Brasiliassa. Siellähän
on pistetty apteekitkin, montako pitää olla korttelissa
apteekkeja. Tämä olisi jo sitten vähän
vaikeampi kuvio, jotta tämä nyt menee aika helposti
loppujen lopuksi, oletan näin, jos tällä tästä selvitään.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Kun lähdettiin tähän
ideologiseen keskusteluun korkeimman oikeuden ja perustuslakivaliokunnan rooleista
ja rooteleista, niin kyllähän tässä nyt pikkusen
tämän viimehetkisen keskustelun aikana on hävinnyt
se ajatus, joka tässä kaiken kaikkiaan on, että tämä ongelma
saadaan ratkaistua, ja minun mielestäni tällä lakiesityksellä tämä saadaan
ratkaistua. Tulee siihen vähän byrokratiaa, mutta
kyllä se näin pitää olla, että jos
ihmisille määrätään
rangaistussakko, niin kyllähän se nyt näin
on, että julkisen vallan asia on valvoa sitä ja
pitää sen julkisen vallan näpit siellä pelissä,
että siellä eivät tosiaan ne kaikki mahdolliset rumat
kukat sitten saa kukkia.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä kyseessä olevan
lain osalta todellakin on tärkeintä, että nykytilaan
saadaan selkeys. Mielestäni tämä sopimusoikeudellinen
näkökulma tässä on tärkeä ja
jollain tavalla mielestäni kuvaa sitä yhteiskunnan
moraalia ja sitä käsitystä, joka meillä on
tästä yhteiskunnasta, miten asiat täällä toimivat.
Se kritiikki, jota tässä keskustelussa nyt
on tullut perustuslakivaliokunnan toimintaan, niihin asiantuntijoihin,
joita perustuslakivaliokunta kuulee tai mahdollista politisoitumista
kohtaan tai sitä kohtaan, mikä on oikea taho perustuslailliseen
tulkintaan ylipäätään Suomessa — onko
se korkein oikeus, perustuslakivaliokunta vaiko pitäisikö meillä olla
perustuslakituomioistuin — niin tämä keskustelu
on varmasti hyvä käynnistää ja
sitä on aika ajoin syytä Suomessakin käydä,
tosin ei varmasti juuri tämän lain yhteydessä, mutta
ylipäätään toivon, että keskustelu
tästä jatkuu.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä tarttui
sanaan sakko. Sana sakko voi olla myös sopimusoikeudellinen
seuraamus, sopimussakko, eikä sen perintään
tähän mennessä ole tarvittu kunnallisia
toimijoita. Sähkösopimuksessa sopimussakkoa ei
peri sähköpirkko, kiinteistövälityssopimuksessa
ei peri asuntopirkko, tai edes -kaisa, vaan kyse on yksinkertaisesta sopimusoikeudellisesta
seuraamuksesta, joka sitten tuomioistuimessa vahvistetaan. On varmasti niin,
että sana sakko hämää helposti
käsittämään tämän
sopimusoikeudellisen seuraamuksen joksikin nimenomaan viranomaistoiminnaksi,
mutta se on aivan yksinkertainen, arkipäiväinen
sopimusoikeudellinen seuraamus.
Keskustelu päättyi.