5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi eräiden rakennustuotteiden
tuotehyväksynnästä sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tällä käsittelyssä olevalla
lakipaketilla laiksi eräiden rakennustuotteiden tuotehyväksynnästä sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi on tarkoitus kumota EU:n rakennustuoteasetuksen
kanssa päällekkäinen kansallinen lainsäädäntö ja
tarkistaa vielä sekin, etteivät sen soveltamisalan
ulkopuolelle jäävien rakennustuotteiden kansalliset
hyväksyntämenettelyt olisi epäselviä vaan
laitettaisiin ne kuntoon. Tätä kautta tämä tuotehyväksyntälaki
koskee rakennustuotteiden hyväksymistä silloin,
kun rakennustuote ei kuulu juuri tuon harmonisoidun tuotestandardin
soveltamisalaan, tai jos rakennustuotteelle ei ole eurooppalaista teknistä arviointia
eli siis käytännössä tuote ei
ole rakennustuoteasetuksen mukaisesti CE-merkittävissä.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys lähtee
siitä, että tarjolla on jatkossa kolme vapaaehtoista
menettelyä. Ensinnäkin valmistaja voi osoittaa
nyt, että rakennustuote tarjoaa selkeästi olennaiset tekniset
vaatimukset, kolmella eri tavalla.
Ensimmäinen niistä on tyyppihyväksyntämenettely.
Silloin tyyppihyväksyntämenettely säilyy
ennallaan eli perustuu ympäristöministeriön
antamiin eri rakennustuotetta koskeviin asetuksiin.
Toisaalta valmistaja voi lähteä siitä,
että varmennustodistus korvaa aikaisemman varmennetun käyttöselosteen
ja tarjoaa sitten tyyppihyväksyntää hallinnollisesti
selkeästi kevyemmän menettelyn rakennustuotteiden
hyväksymiselle. Tämän lain nojalla annettavassa
asetuksessa määritellään myös
ne tuoteryhmät, joille varmennustodistus voidaan myöntää.
Toisaalta on tarjolla vielä kolmas menettely, eli valmistuksen
laadunvalvonnan varmentamisessa laadunvalvonnan varmentaja varmentaa itse
rakennustuotteen tuoteprosessin. Näin siis ympäristöministeriö valtuuttaa
tyyppihyväksyntälaitokset ja hyväksyy
toimielimet, siis nämä hyväksytyt toimielimet,
ja laadunvalvonnan varmentajat.
Arvoisa puhemies! Vielä jäljelle jää myös
rakennuspaikkakohtainen hyväksyminen. Silloin lähdetäänkin
siitä, että rakennusvalvontaviranomainen voi edellyttää rakennustuotteen
varmentamista rakennuspaikkakohtaisesti, jos valmistaja ei ole esittänyt
millään tavalla rakennustuotteen ominaisuuksia
ja rakennusvalvontaviranomaisella on syytä epäillä,
että tuote ei täytä olennaisia teknisiä vaatimuksia.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä siis ehdotetaan
vielä muutettavaksi kaiken tämän lisäksi
pelastustoimen laitteista annettua lakia ja maankäyttö-
ja rakennuslakia sekä kumottavaksi liikenneväylien
ja yleisten alueiden rakennustuotteiden hyväksynnästä annettu
laki. Näin ollen lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.
päivänä heinäkuuta 2013 eli
tismalleen sinä samaisena päivänä ensi
vuonna, kun EU:n rakennustuoteasetus tulee voimaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kyseinen esitys liittyy
tähän maankäyttö- ja rakennuslain
mukaiseen asiaan, mikä juuri äsken oli käsittelyssä.
Tähän tuon esille todella suuren huolen, mikä tuolla
maaseudulla on tullut omakotirakentamisen ja pienrakentamisen osalta.
Aikaisemmin ja tähän asti on hyvin paljon käytetty
paikallisia sahoja, pienyrittäjyyttä, jolla on
tuotettu tällaista rakennusmateriaalia. Se on toiminut
oikein hyvin, koska ihmiset ovat luottaneet siihen, kuluttajat ovat
luottaneet paikallisten toimijoitten tekemään
materiaaliin. Mutta nyt nämä uudet säädökset
estävät paikallisten pienyrittäjien toimintaa
todella paljon. Siinä on olemassa tiettyjä helpotuksia,
että paikalla tuotetuissa on joitakin vähennyksiä,
mutta me tarvitsisimme maaseudulle pienyritystoimintaan paljon enemmän
tämmöisiä huojennuksia ja helpotuksia.
Siellä tämä näyttää nyt
vähän siltä, että suuret yritykset
vallitsevat tilanteen ja vievät pienten yritysten toiminnan.
Muun muassa tämä sahatavaran CE-merkintäpakko
vaikeuttaa pienten erien sahausta ja oman puun käyttöä rakentamisessa.
Arvio on siitä, että sahoille tämä kyseinen asia
tarkoittaa 152 sahan lopettamista ennen ensi vuoden heinäkuuta,
elikkä nyt meidän pitäisi kyllä vielä uudestaan
miettiä, että halutaanko maaseudulta todellakin
tappaa pienyritystoimintaa vai voisimmeko me vielä jollakin
tavalla tulla tätä tilannetta vastaan ja löytää siihen
joitakin huojennuksia, niin että otettaisiin esimerkiksi
kuluttajan vastuuta tähän tilanteeseen matkaan.
Timo Kalli /kesk:
Puhemies! Tämä herätti kysymyksen.
Kysymys ministerille: tämän lain voimaan tultua
jos minä esimerkiksi sahauttaisin ja höyläyttäisin
materiaalia omaan projektiini sellaisella yrittäjällä,
jolla ei ole tyyppihyväksyntää tai -merkintää,
niin voiko rakennusvalvoja kieltää, etten voi
käyttää niitä omia höylättyjä ja niitä runkomateriaaleja?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Kiuru, kuinka on? (Krista Kiuru: Rundgren oli vielä!) — Ahaa,
otetaan vielä edustaja Rundgren ja sitten ministeri Kiuru.
Tehdään näin.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä edustaja Maijalan
ja edustaja Kallin esille nostamat asiat ovat kyllä tässä erittäin
varteenotettavia. Itse asiassa tuo Kallin kysymys kyllä tyhjensi
sen ajatuksen, mikä minullakin oli, mutta totean nyt vain
tässä yhteydessä sen, että jos
on niin, että tämä johtaa todellakin
siihen, että nämä meidän piensahamme
elikkä niin sanotut kenttäsirkkelit tuolta maaseudulta
joutuvat lopettamaan toimintansa, niin sillä on uskomattoman suuri
kielteinen vaikutus niitten ihmisten asumismukavuuteen. Se ei koske
vain paikallisväestöä siellä,
vaan lukuisat, lukuisat mökinomistajat ympäri
Suomea tuolla maaseudulla käyttävät näitä paikallisia
palveluja. Jos on todellakin niin, että tämä vaikeuttaa
tai suorastaan lopettaa sen, niin silloin kyllä on syytä käydä uudelleen
läpi tämä ja katsoa niitä poikkeusmahdollisuuksia. Todellakin
vahvistan sen, että edustaja Kallin esittämä kysymys
on kyllä se, johonka me odotamme nyt vastausta.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on hyvä vastata edustaja
Maijalan huoleen tästä CE-merkinnästä.
Se tiehän on jo käyty loppuun. Me olemme itse
päässeet vaikuttamaan vuosien saatossa siihen,
minkälainen CE-hyväksyntäprosessi EU-alueella
otetaan käyttöön.
Nämä huolet, jotka te esititte, varmasti voivat jostakin
kyljestä olla sellaisia, että ne olisivat vaatineet
vielä ehkä tarkentavaakin pohdintaa, mutta tällä hetkellähän
tilanne on se, että tuo EU:n rakennustuoteasetus tulee
asettumaan voimaan heinäkuussa 2013, ja sitä kautta
ne huolet, jotka meillä tänään
tässä käsillä ovat, liittyvät juuri
siihen, mitä me teemme niiden tuotteiden osalta, jotka
eivät ole tämän eurooppalaisen tuotehyväksynnän
piirissä. Minusta on kuitenkin ollut tärkeää,
että meillä on myös kansallista menettelyä,
koska silloin se kynnys lähteä pienyrittäjänä hakemaan
tällaista CE-merkittyä ikään kuin
hyväksyntää on tietenkin valtavan paljon korkeammalla.
Lähtökohta tietysti meillä on ollut se,
mitä teemme niille tuotteille, jotka eivät tavallaan
kuulu tämän harmonisoidun tuotestandardin soveltamisalaan,
ja sitä kautta myöskään rakennustuotteille
ei ole eurooppalaista teknistä arviointia tehty eli annettu
sitä CE-merkintää. Tässä tapauksessa
tarvitaan myös kansallisia menettelyitä. Nyt nämä olemassa
olevat ja EU:n direktiivin vaatimat toimet ovat keskenään
hiukan päällekkäisiä, ja tätä kautta
kansallista lainsäädäntöä tarkistetaan
tässä ehdotuksessa.
Sitten tullaan siihen, minkälaisia menettelyitä me
voimme kansallisesti säätää.
Itse olen pitänyt hyvin tärkeänä,
että me emme voi laskea vain yhden tai ehkä edes
kahden menettelyn varaan, vaan meidän täytyy tarjota
erilaisille tuotteille ja erilaisille toimijoille hyvin laaja kirjo
siitä, mikä sopii heidän tuotteensa hyväksyttämiseen
kaikkein parhaiten.
Arvoisa puhemies! Toisaalta käydään
myöskin kuluttajien kannalta tätä keskustelua,
ja sellainen ajattelu, että meillä voisi olla
tällaiset asiat jatkossa hoitamatta, ei tässä maailmassa
herätä kovin paljon luottamusta rakentamisen laatuun.
Sitä kautta itse olen pitänyt tärkeänä,
että kuitenkin lähtökohta on ollut se,
että me tarjoamme erilaisia välineitä,
ja kun tuo joukko on laaja, niin silloin se tuo sellaista valinnanvapautta
siihen, että myöskin kustannustaso pystytään
näissä asioissa pitämään
kunnossa.
Näin ollen päädytään
vain siihen yhteen suureen kysymykseen, jonka Kallikin kysyi: onko niin,
että kuitenkin näihin asioihin pystytään puuttumaan,
jos meillä jää sellaisia tuotteita, joita
ei sitten hyväksytetä? Tässä tapauksessa
tässä laissa esitetään kuitenkin
sitä, että rakennusvalvontaviranomainen voi edellyttää,
siis rakennusvalvontaviranomainen voi edellyttää rakennustuotteen
varmistamista rakennuspaikkakohtaisesti silloin, kun valmistaja
ei ole edellyttänyt millään tavalla minkäänlaisia
rakennustuotteen ominaisuuksia, siis pystynyt esittämään
näistä ominaisuuksista minkäänlaista
listausta, tai sitten jos rakennusvalvontaviranomaisella on syytä kuitenkin
epäillä, että tuo tuote ei täyttäisi
olennaisia teknisiä vaatimuksia.
Tietysti lähtökohta voisi olla sekin, että tällaista
ei olisi. Mutta tässä ajassa me puhumme hyvin
paljon myöskin rakennusvirheistä, ja itse olen
katsonut, että eduskunnalla on vahva tahtotila siihen,
että me pystymme puuttumaan sellaisissa tapauksissa, jotka
ovat kuluttajan edun kannalta merkittäviä, myöskin
tällaisella rakennuspaikkakohtaisella hyväksymisellä tähän
asiaan, ja tämähän on tavallaan myöskin
aika kevyt menettely.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeriltä haluaisin tarkentaa
sitä asiaa, mitä toimenpideasioita on työn
alla ja suunnitelmissa, että näitä CE-merkittyjä tuotteita
saataisiin kohtuuhinnalla aikaiseksi. Moni pienyrittäjä on
ottanut minuun yhteyttä ympäri Suomea tästä saha-asiasta
mutta myös muista näistä tuotteista: miten
nämä koulutukset, merkinnät ja kaikki muut
saataisiin tehtyä niin, että pienyritystoiminta
ei kuolisi näitten korkeitten kustannusten vuoksi tässä asiassa.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Toive ympäristövaliokunnalle,
kun tätä asiaa käsitellään,
sellaisille ajatuksille, että kun esimerkiksi edustaja
Kalli sieltä metsästä hevosen kanssa
tuo ne puut sinne lanssipaikalle ja tilaa sinne sen tutun ja turvallisen
sahan, jolla on myöskin se höylä, se
jatkossakin olisi mahdollista, niin ettei tarvitsisi kuljettaa kymmeniä kilometrejä,
viedä sinne vilkkaille liikenneväylille, käyttää ulkoa tuotua
polttoainetta, vaan tällainen kestävä talous
jatkossakin olisi mahdollista. Toivon, että ympäristövaliokunta
kiinnittäisi tähän huomiota.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuohon edustaja Kallin puheen jatkoksi vielä se, että kun
tässä ministeri puhui siitä, että sinne
paikalliselle tasolle siirretään myöskin
sitä valvontaa, niin monin paikoin Suomessa on kokemuksia
siitä, että nämä valvojat — sehän
on paikallinen rakennusvalvojaviranomainen, joka sen tekee — kyllä he
ovat sen verran peloissaan siitä, että jos niissä rakennuksissa,
joihin he näitä poikkeuksia mahdollisesti myöntävät,
tapahtuu sitten jotakin, niin he ovat ilmeisesti siitä sitten
vastuussa. Kyllä tässä on niin kuin melkoinen
ongelma tämän asian tiimoilta kypsymässä tuonne maaseudulle.
Juha Väätäinen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä Rundgren on ihan oikeassa,
mutta tämä asiahan tulee tuolla ympäristövaliokunnassa
perusteellisesti läpi käytyä, ja uskon
siihen, että siellä vilpittömästi
tarkastellaan kaikkien osapuolten yhteistä etua. Ristiriitoja
varmasti tällä hetkellä saattaa herättää se,
mistä tässä keskustellaan, mutta siinä käsittelyssä,
mitä ympäristövaliokunnassa käydään,
tämä kyllä perusteellisesti käydään
läpi, eikä ole syytä ajatella, että vanhoja
hyviä käytäntöjä poistuisi.
Siitä olen vakuuttunut.
Keskustelu päättyi.