Jörn Donner /r:
Arvoisa puhemies! Minä olen tässä vähän
untuvikkona, mutta sehän ymmärretään,
miksi.
Presidentti Niinistö kävi Tukholmassa tapaamassa
presidentti Obamaa ja syömässä päivällistä,
ja ilmeisesti keskusteltiin Syyrian tilanteesta. Onko hallitusta
informoitu näistä keskusteluista, ja mitkä johtopäätökset
on tehty, mikäli joitain johtopäätöksiä on
tehty? Ja mikä on hallituksen kanta myöskin kemiallisten
aseiden käyttöön?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on — sen jälkeen,
kun tämä kaksi viikkoa sitten tapahtunut ilmeinen
kemiallisten aseiden käyttö Syyriassa on noussut
esille — käsitellyt tilannetta ja muodostanut
yhdessä tasavallan presidentin kanssa hallituksen ulko-
ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa Suomen näkemyksen,
jonka mukaisesti olemme toimineet. Se tietysti lähtee ensisijaisesti
siitä, että kaikki kemiallisten aseiden käyttö on rikos
ihmisyyttä vastaan ja sotarikos ja sellaiseen syyllistyneet
täytyy saattaa oikeudelliseen vastuuseen. Mutta ennen kuin
voidaan tehdä toimenpiteitä, on myöskin
saatava luotettava tieto siitä, mitä on käytetty
ja kenen toimesta on käytetty.
Tämä on se normaali prosessi, joka YK:n johdolla
pitää läpikäydä. Tämän
mukaisesti olemme myös yhdessä Pohjoismaiden ja
Baltian maiden kanssa käsitelleet asiaa, viime viikolla
pariinkin otteeseen, ja kääntyneet kaikkien turvaneuvoston
jäsenten puoleen sillä esityksellä, että turvaneuvosto
kykenisi vähintäänkin ottamaan kantaa
kemiallisen aseenkäytön tuomitsemiseen ja vastuullisten
saattamiseen siitä myöskin vastaamaan. Se ei ratkaise
muutoin asiaa ja sitä, mitä tapahtuu, mutta vahvistaisi
sitä, että YK:lla täytyy säilyä johtoasema.
Syyria ei ollut suinkaan pääasia tuossa eilisessä presidenttien
ja pääministerien tapaamisessa, mutta se oli siellä myös
esillä, ja se lausuma, mikä sieltä hyväksyttiin,
on meidän näkemyksemme mukaan täsmälleen
sopusoinnussa sen kanssa, mitä Pohjoismaiden ja Baltian
linjaukset tähän kysymykseen ovat olleet. Sekään
lausuma ei ratkaise kaikkea, sen jälkeen on erilaisia näkemyksiä varmasti
olemassa, mutta tätä kysymystä on käsitelty
hyvin läheisessä konsultaatiossa ja yhteistyössä tasavallan
presidentin ja hallitusta edustavan ulkoministerin kanssa, ja linjaukset perustuivat
ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan päätöksiin.
Jörn Donner /r:
Arvoisa puhemies! Ulkoministeri Tuomiojan viittaus tähän
YK:n turvaneuvostoon tuntuu vähän hätävarjelun
liioittelulta. Jos luotetaan siihen, että tämä tekee
riittävät päätökset
muuttaaksemme tilannetta Syyrian suhteen, niin uskooko todellakin
Suomen hallitus siihen, että YK:n kautta saadaan jonkunlainen ratkaisu
tai neuvotteluasettelu voimaan Syyrian suhteen?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa herra puhemies! Tekisi mieli kysyä, että mikä on
sitten se tie, jota kautta edustaja Donner uskoo, että ratkaisu
saataisiin. Kaikki toimijat ovat sitä mieltä,
että Syyrian kriisin ei ole sisäistä eikä ulkoista
sotilaallista ratkaisua. Sen vuoksi me arvioimme kaikkia tapahtumia
siltä pohjalta, mitenkä ne voivat edistää tai
vahingoittaa mahdollisuuksia päästä poliittiseen
ratkaisuun.
Tätä poliittista tietä edelleen muuten
edetään. Geneve kakkosen valmistelut, joissa Venäjä yhdessä Yhdysvaltojen
kanssa on ollut aloitteellinen, eivät tällä hetkellä juuri
etene, mutta toivomme, että tämän Pietarin-kokouksen
yhteydessä myöskin tästä päästäisiin
yhteisymmärrykseen. Tiettyä lähentymistä on.
Joka tapauksessa YK:lla täytyy olla ja tulee olemaan
myöskin siinä tilanteessa, jossa päästään
poliittiseen ratkaisuun, erittäin suuri rooli sen jälkeen,
kun aseet on saatu vaikenemaan niin, että ne myös
pysyisivät vaiti, ottaen huomioon sen katastrofin mittasuhteet,
mitä me olemme nähneet jo tähän
mennessä Syyriassa.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, että tietysti
Suomi rakentaa politiikkansa ymmärrettävistä syistä YK:n
turvaneuvoston varaan, on käytettävissä myöskin
toinen tie, ja se on kansainvälinen rikostuomioistuin Haagissa,
jonka tulisi mielestäni ottaa käsittelyyn tämänkaltainen
kysymys. Kysyn, että onko tässä suhteessa Suomen
mahdollista tehdä jotain, samoin kuin kysyn sitä,
että kun YK on suorittanut omat testinsä Syyrian
alueella, niin onko tämän verifioinnin osalta
Suomella jokin kansainvälinen rooli näitten YK:n
suorittamien testien todentamisessa.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Suomalainen tutkimuslaitos Verifin kuuluu
siihen verkostoon, johonka YK tai kemiallisen aseen valvontajärjestö voi
lähettää näytteitä tutkittavaksi,
mutta tämä tapahtuu vain YK:n tai tämän
järjestön toimeksiannosta, ja raportointi tapahtuu
vain näille toimeksiantajille. Suomen hallituksella ei
ole tässä mitään varsinaista
osuutta, emmekä edes ole virallisesti tietoisia siitä,
jos tällaista olisi tapahtunut. Mutta kun tässä on
YK:kin ilmoittanut, niin se voidaan todeta, että YK on
ilmoittanut, että Ruotsissa ja Suomessa näitä näytteitä tutkitaan.
Mutta näitten tulosten analysointi ja raportointi on YK:n
tehtävä.
Sitten kansainvälisen rikostuomioistuimen osalta Suomi
on aiemmin, jo ennen tätä viimeistä iskua
yhtynyt Sveitsin tekemään aloitteeseen, jossa
viitataan siihen, että myös kansainvälinen rikostuomioistuin
voitaisiin aktivoida. Kansainväliseen rikostuomioistuimeen
asioita voi viedä joko sopimuksen allekirjoittajavaltio
tai sitten YK:n turvallisuusneuvosto, tai sitten syyttäjä voi itse
myös oma-aloitteisesti ottaa jonkin asian esille. Toistaiseksi
näin ei ole tapahtunut. Ja siinä lausumassa, jonka
Pohjoismaiden ja Baltian ulkoministerit hyväksyivät,
viitattiin myös siihen, että turvallisuusneuvosto
voisi viedä asian rikostuomioistuimen käsittelyyn.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä Obaman tapaamiseen
liittyvässä julkilausumassa todetaan myös,
että turvallisuusyhteistyön saralla käynnistetään
tällaiset vuotuiset keskustelut Yhdysvaltojen ja Pohjoismaiden
välillä. Näettekö tämän
miten merkittävänä asiana, vai onko siinä enempi
keskustelua keskustelusta?
Kemiallisten aseiden käytön osalta täytyy
todeta, että varmaan maailmassa ei ainakaan montaa maata
löydy, joidenka mielestä kemiallisten aseiden
käyttö ei olisi rikos. Nyt kun Suomi on Unifil-johtovaltiovastuun
tuolla Libanonissa ottamassa, niin miten näette, että tämä Syyrian
tilanne ja mahdollinen isku, jota Yhdysvallat edelleen pitää ainakin
mahdollisena, vaikuttaisi Suomen rooliin tuossa toiminnassa ja Suomen
rauhanturvaajien osalta?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Tämä toteamus siitä,
että Yhdysvallat ja Pohjoismaat vuosittain kävisivät
virkamiestasolla tällaisia konsultaatioita, on tervetullut
asia. Eikä se ole ainutlaatuinen: tämäntyyppisiä konsultaatioita
meillä on bilateraalisesti, voi sanoa, kaikkien merkittävimpien
toimijoiden kanssa. Mutta merkittävää ja
mielestäni positiivista tässä on se,
että tämä nimenomaan noteeraa Pohjoismaiden
merkityksen YK:ssa toimivana ryhmänä ja vahvistaa
juuri sitä, mitä me olemme monta kertaa täälläkin
todenneet, että pohjoismaisella yhteistyöllä on
selvästikin lisääntynyt merkitys ja annettavaa
kansainväliselle yhteistyölle.
Tuo Syyrian tilanne on jo pitkään heijastunut naapurimaihin.
Pakolaisten määrähän lähenee
jo kahta miljoonaa, ja se tietysti jo sellaisenaan merkitsee suurta
rasitetta ja myös epävakautta, ennen muuta Libanonissa,
joka on muutoinkin hyvin hauras alue ja jossa on YK:n rauhanturvatehtävissä tällä
hetkellä 180
suomalaista, ja määrä tulee vielä syksyllä lisääntymään.
Toistaiseksi tilanne on pysynyt rauhallisena, mutta totta kai on
selvää, että jos tapahtuu jonkinnäköistä sotilaallista
eskalaatiota, niin mahdollisuus siihen, että sitten muut
toimijat myöskin erilaisista syistä ryhtyvät
väkivaltaan, joka voi sitten heijastua myöskin
Unifilin toiminta-alueelle, on olemassa. Meidän puolustusministeriömme
ja ulkoministeriömme yhdessä YK:n kanssa ovat
kyllä täydessä valmiudessa reagoimaan
heti, jos jotain tapahtuu.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä ihan
ensimmäiseksi kiittää ulkoministeri Tuomiojaa
rakentavasta toiminnasta tämän kriisin suhteen,
mutta haluaisin kysyä: Viime toukokuussa YK:n tarkastuskomission
puheenjohtaja Carla Del Ponte on ilmoittanut, että on todisteita,
että Syyrian kapinalliset ovat käyttäneet
sariinia. Onko teillä enempää tietoa
tästä asiasta? Ja toinen kysymys: näettekö,
että tähän olisi sotilaallisella tai
ulkopuolisella puuttumisella mahdollisuuksia saada jonkinnäköinen
ratkaisu aikaiseksi?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Näitä väitteitä ja
epäilyjä siitä, että kemiallisia
aseita olisi käytetty hallituksen tai opposition toimesta,
on esitetty jo pitkin tämän konfliktin jatkuessa
useitakin kertoja, mutta toistaiseksi ei ole ainakaan meidän
tiedossamme mitään sellaista varmaa näyttöä,
ei sen enempää mahdollisesti käytetyistä aineista
kuin myöskään niiden käyttäjistä.
Mutta me olemme myös lähteneet siitä,
että kaikki tällaiset väitteet on todellakin
tutkittava. Ja kun olemme korostaneet tätä oikeudellista
vastuuta, se periaatteessa tarkoittaa sitä, että sen
näytön täytyy olla sellainen, että se
normaalissa oikeusprosessissa hyväksytään
pitäväksi todisteeksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Viimeinen kysymys tästä aiheesta, edustaja
Salolainen.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Tässä Tukholman kokouksessahan
sovittiin nimenomaan turvallisuusdialogin käynnistämisestä Yhdysvaltojen
ja Pohjoismaiden kesken, ja tarkemmin sanottuna, että julkilausumassa
todetaan tarve vahvistaa panostusta alueellisilla, transatlanttisilla
ja kansainvälisillä foorumeilla, kuten EU:ssa,
Natossa ja Naton kumppanuusohjelmassa. Minkä merkityksen
annatte sille, että tässä nimenomaan
korostuu nyt tämä turvallisuuspoliittinen aspekti?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Tämä on nimenomaan nähtävä viittauksena
laaja-alaiseen turvallisuuteen — siis ei ensisijaisesti
sotilaallisiin kysymyksiin suinkaan, vaan kaikkiin niihin asioihin,
jotka ovat sekä näiden järjestöjen
mutta ennen kaikkea YK:n agendalla ja joilla tietenkin sitten voi
olla, jos niitä ei oikein hoideta ja niihin pystytä vastaamaan,
myöskin aikanaan sotilaallisiinkin konflikteihin ulottuvia
vaikutuksia.
Tämä laaja-alainen turvallisuus on se, josta myöskin
tämä konsultointi lähtee liikkeelle,
ja sellaisena se on tervetullut ja vahvistaa sitä meidän
näkemystämme, millä lailla turvallisuuskysymyksiä kasvavan
keskinäisriippuvuuden maailmassa on järkevää ja
perusteltua käsitellä.