4) Hallituksen esitys laiksi Kioton mekanismien käytöstä
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Käytän tämän
puheenvuoron nyt paikaltani vain todetakseni, että kysymyksessä on
erittäin tärkeä asia, tämä hallituksen
esitys 108. Se, että olemme nyt täällä jonon
hännillä illan loppupäässä,
on usein näiden ympäristöasioiden ongelma.
Ne ovat vähän niin kuin aakkosista johtuenkin
loppupäässä.
Tämä asia nyt on menossa mietinnölle
talousvaliokuntaan, jolle ympäristövaliokunta
todella antaa lausunnon. Tämä etenemistapa lienee
nyt ymmärrettävä, mutta kun paneutuu
itse asian sisältöön, niin se on hyvin
vahvasti myös Kioton pöytäkirjan sisältöön
liittyvä asia myöskin sisällöllisesti.
Substanssi on aika tavalla sitä. Tässä on erityisosaaminen
kyllä ympäristövaliokunnassa, ei talousvaliokunnassa.
Se, että tämä on kauppa- ja teollisuusministeriössä valmisteltu,
puoltaa ehkä tässä tätä valiokuntajakaumaa,
mutta toisaalta itse asia on jälleen ympäristöministeriön hallinnassa,
ja aivan oikea osoitehan tässä sinänsä on.
Joka tapauksessa tämä hallituksen esitys,
laki Kioton mekanismien käytöstä, on
sekoitus hyvin sofistikoitua Kioton pöytäkirjan
sisältöä ja Marrakeshin ja myöskin
Montrealin osapuolikokousten ja Mop1:n tuloksia ja niiden soveltamista
eli implementointia ja toisaalta sitten ikään
kuin tällaista laskennallista talousvaliokunta-asiaa. Mutta
tässä ... (Puhemies: Ed. Tiusanen!) — Lopetan aivan
heti, puhemies, ja totean, että painotan vain tätä ympäristönäkökulmaa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuohon ed. Tiusasen puheenvuoroon on helppo yhtyä.
Todellakin ympäristövaliokunta on eduskunnassa
se elin, joka on seurannut kansainvälisiä ilmastoneuvotteluita
ja Kioton pöytäkirjaa yksityiskohtia myöten
vuodesta toiseen aika perusteellisestikin.
Lähinnä tähän hallituksen
esitykseen liittyen olen hieman huolissani siitä, että Kioton
mekanismihankkeita on hyvin monenlaisia. Siellä on hyviä,
siellä on vähän vähemmän
hyviä, ja sitten siellä on ihan rehellisesti huonoja.
Tässä Kioton pöytäkirjaslangissa
puhutaan esimerkiksi lisäisyydestä. Pohditaan
sitä, kuinka aidosti nimenomaan tämän
Kioton mekanismin osuuden ansiosta jokin hanke etenee vai olisiko
se hanke toteutunut joka tapauksessa. Tähän liittyviä epäilyksiä on
monissa Kioton mekanismin hankkeissa. Toisaalta esimerkiksi Kioton
pöytäkirjassa todetaan, että puhtaan
kehityksen mekanismihankkeiden tulisi edistää kohdemaassa
kestävää kehitystä. Monet hankkeet
eivät edistä kestävää kehitystä.
Niistä ei ole juuri mitään hyötyä paikallisyhteisölle
ja vastaanottajamaalle.
Sen takia pidän vähän huolestuttavana,
että tässä hallituksen esityksessä todetaan,
että esityksessä ei ehdoteta hankkeen hyväksynnälle asetettavaksi
sellaisia edellytyksiä, joita ei sisälly Kioton
pöytäkirjaan, sen nojalla tehtyihin päätöksiin
tai EU:n lainsäädäntöön.
Nähdäkseni päinvastoin Suomen tulisi
olla edelläkävijämaa ja asettaa kohtuullisen
tiukat kestävän kehityksen kriteerit hankkeille,
joihin suomalaiset yritykset lähtevät mukaan,
ja toivonkin, että valiokuntakäsittelyssä Kioton
mekanismin hankkeiden kestävän kehityksen kriteereihin
kiinnitetään huomiota.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys kattaa hyvin
monia semmoisia keinoja, joilla, mikäli ne saadaan hyvin
toimimaan, voidaan myöskin tehdä kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämisestä edullisempaa, eli tässä tarjotaan
nyt sitä paljon puhuttua joustoa näihin päästövähennyksiin.
Mutta on hyvin tarkkaan sitten harkittava se, missä tilanteessa
esimerkiksi Suomen valtio voisi tulla hätiin ja ostaa päästöoikeuksia
ulkomailta ikään kuin hyvittääkseen
tai sovittaakseen omia päästövähennyksiään.
Me vihreät olemme monta kertaa tässä yhteydessä eduskunnassa todenneet, että on
pyrittävä erilaisilla ohjauskeinoilla, muun muassa
hintamekanismilla ja verotuksella, tekemään uusiutuvien
energialähteiden käyttö ja energian säästö sekä energian
käytön tehostaminen niin edulliseksi, että todellakin
kotimaisin toimin voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä,
ettei tarvitse tuhlata veronmaksajien rahaa sitten niiden ostamiseen
ulkomailta.
Ed. Tynkkynen otti esille sen asian, joka todellakin valiokuntakäsittelyssä on
tarkoin tutkittava: miten voidaan varmistua siitä, että nämä Suomen
kestävän kehityksen mekanismit, joita tehdään
siis kehitysmaissa, oikeasti edistävät kestävää kehitystä?
Mikään ei estä todellakaan talousvaliokuntaa
asettamasta tiukempia kriteerejä kestävälle
kehitykselle näihin hankkeisiin kuin esimerkiksi Kioton
pöytäkirja tai EU:n määräykset
edellyttävät, ja se olisi varmasti erittäin
hyvä, koska sitten ei ainakaan syyllistytä sellaiseen
itsepetokseen, että ollaan edistävinään
ilmastonmuutoksen torjuntaa, mutta oikeasti sitten pahennetaan esimerkiksi
kaikenlaisia haitallisia ympäristövaikutuksia.
Mutta periaatteessa nämä keinot, esimerkiksi tämä kolmas
niistä eli yhteistoimeenpano, antavat loistavia mahdollisuuksia
esimerkiksi suomalaisille yrityksille edistää energian
järkevää käyttöä meidän
lähialueillamme, ja tämä on hyvin tervetullut.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tosiaan on ihan vähän kuin huono
omatunto siitä, että tämä nyt
menee näin näillä eväillä talousvaliokuntaan mietinnölle.
Mitä enemmän tänään
lukee tänä ensimmäisenä syyskauden
kokouspäivänä tätä sisältöä,
sitä vahvemmin ajattelee, että olisi kyllä kiva
jutella sen keskuskanslian henkilön kanssa, joka tämän
asian on näin ratkaissut, kun tämä nimenomaan
on kumminkin Kioton sopimuksen ihan selvää sisältöä,
implementointia, jota ympäristövaliokunta vuodesta
97 vuosittain on seurannut, ja ei todella ole ollut tässä seurannassa
talousvaliokunta mukana.
Mutta siis esimerkiksi cdm:n osalta on hyvin tärkeää painottaa,
että siihen ei kuulu ydinvoima, että se on tärkeä osa
tätä kestävää kehitystä, ja
sitten kun muistetaan nimenomaan nämä muut ympäristövaikutukset
esimerkiksi näillä millä tahansa cdm-hankkeilla,
niin on tärkeätä, että tässä mielessä biodiversiteetti
ja sen moninaisuus tulee tarkasteltua, ettei ikään
kuin yhtä hyvää asiaa edistäen
tehdä toisaalta sitten vahinkoa, aivan niin kuin ed. Hautala
tässä asiassa viittasi. Nyt tässä tilanteessa
me varmaan joudumme sitten ympäristövaliokunnan
lausunnossa tähän asiaan paneutumaan, enkä nyt
tässä ala tehdä mitään poikkeavaa
ehdotusta.
Keskustelu päättyy.