Täysistunnon pöytäkirja 78/2006 vp

PTK 78/2006 vp

78. TIISTAINA 5. SYYSKUUTA 2006 kello 14.10

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys laiksi Kioton mekanismien käytöstä

 

Pentti  Tiusanen  /vas:

Arvoisa puhemies! Käytän tämän puheenvuoron nyt paikaltani vain todetakseni, että kysymyksessä on erittäin tärkeä asia, tämä hallituksen esitys 108. Se, että olemme nyt täällä jonon hännillä illan loppupäässä, on usein näiden ympäristöasioiden ongelma. Ne ovat vähän niin kuin aakkosista johtuenkin loppupäässä.

Tämä asia nyt on menossa mietinnölle talousvaliokuntaan, jolle ympäristövaliokunta todella antaa lausunnon. Tämä etenemistapa lienee nyt ymmärrettävä, mutta kun paneutuu itse asian sisältöön, niin se on hyvin vahvasti myös Kioton pöytäkirjan sisältöön liittyvä asia myöskin sisällöllisesti. Substanssi on aika tavalla sitä. Tässä on erityisosaaminen kyllä ympäristövaliokunnassa, ei talousvaliokunnassa. Se, että tämä on kauppa- ja teollisuusministeriössä valmisteltu, puoltaa ehkä tässä tätä valiokuntajakaumaa, mutta toisaalta itse asia on jälleen ympäristöministeriön hallinnassa, ja aivan oikea osoitehan tässä sinänsä on.

Joka tapauksessa tämä hallituksen esitys, laki Kioton mekanismien käytöstä, on sekoitus hyvin sofistikoitua Kioton pöytäkirjan sisältöä ja Marrakeshin ja myöskin Montrealin osapuolikokousten ja Mop1:n tuloksia ja niiden soveltamista eli implementointia ja toisaalta sitten ikään kuin tällaista laskennallista talousvaliokunta-asiaa. Mutta tässä ... (Puhemies: Ed. Tiusanen!) — Lopetan aivan heti, puhemies, ja totean, että painotan vain tätä ympäristönäkökulmaa.

Oras Tynkkynen /vihr:

Arvoisa puhemies! Tuohon ed. Tiusasen puheenvuoroon on helppo yhtyä. Todellakin ympäristövaliokunta on eduskunnassa se elin, joka on seurannut kansainvälisiä ilmastoneuvotteluita ja Kioton pöytäkirjaa yksityiskohtia myöten vuodesta toiseen aika perusteellisestikin.

Lähinnä tähän hallituksen esitykseen liittyen olen hieman huolissani siitä, että Kioton mekanismihankkeita on hyvin monenlaisia. Siellä on hyviä, siellä on vähän vähemmän hyviä, ja sitten siellä on ihan rehellisesti huonoja. Tässä Kioton pöytäkirjaslangissa puhutaan esimerkiksi lisäisyydestä. Pohditaan sitä, kuinka aidosti nimenomaan tämän Kioton mekanismin osuuden ansiosta jokin hanke etenee vai olisiko se hanke toteutunut joka tapauksessa. Tähän liittyviä epäilyksiä on monissa Kioton mekanismin hankkeissa. Toisaalta esimerkiksi Kioton pöytäkirjassa todetaan, että puhtaan kehityksen mekanismihankkeiden tulisi edistää kohdemaassa kestävää kehitystä. Monet hankkeet eivät edistä kestävää kehitystä. Niistä ei ole juuri mitään hyötyä paikallisyhteisölle ja vastaanottajamaalle.

Sen takia pidän vähän huolestuttavana, että tässä hallituksen esityksessä todetaan, että esityksessä ei ehdoteta hankkeen hyväksynnälle asetettavaksi sellaisia edellytyksiä, joita ei sisälly Kioton pöytäkirjaan, sen nojalla tehtyihin päätöksiin tai EU:n lainsäädäntöön. Nähdäkseni päinvastoin Suomen tulisi olla edelläkävijämaa ja asettaa kohtuullisen tiukat kestävän kehityksen kriteerit hankkeille, joihin suomalaiset yritykset lähtevät mukaan, ja toivonkin, että valiokuntakäsittelyssä Kioton mekanismin hankkeiden kestävän kehityksen kriteereihin kiinnitetään huomiota.

Heidi Hautala /vihr:

Arvoisa puhemies! Tämä esitys kattaa hyvin monia semmoisia keinoja, joilla, mikäli ne saadaan hyvin toimimaan, voidaan myöskin tehdä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä edullisempaa, eli tässä tarjotaan nyt sitä paljon puhuttua joustoa näihin päästövähennyksiin. Mutta on hyvin tarkkaan sitten harkittava se, missä tilanteessa esimerkiksi Suomen valtio voisi tulla hätiin ja ostaa päästöoikeuksia ulkomailta ikään kuin hyvittääkseen tai sovittaakseen omia päästövähennyksiään. Me vihreät olemme monta kertaa tässä yhteydessä eduskunnassa todenneet, että on pyrittävä erilaisilla ohjauskeinoilla, muun muassa hintamekanismilla ja verotuksella, tekemään uusiutuvien energialähteiden käyttö ja energian säästö sekä energian käytön tehostaminen niin edulliseksi, että todellakin kotimaisin toimin voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, ettei tarvitse tuhlata veronmaksajien rahaa sitten niiden ostamiseen ulkomailta.

Ed. Tynkkynen otti esille sen asian, joka todellakin valiokuntakäsittelyssä on tarkoin tutkittava: miten voidaan varmistua siitä, että nämä Suomen kestävän kehityksen mekanismit, joita tehdään siis kehitysmaissa, oikeasti edistävät kestävää kehitystä? Mikään ei estä todellakaan talousvaliokuntaa asettamasta tiukempia kriteerejä kestävälle kehitykselle näihin hankkeisiin kuin esimerkiksi Kioton pöytäkirja tai EU:n määräykset edellyttävät, ja se olisi varmasti erittäin hyvä, koska sitten ei ainakaan syyllistytä sellaiseen itsepetokseen, että ollaan edistävinään ilmastonmuutoksen torjuntaa, mutta oikeasti sitten pahennetaan esimerkiksi kaikenlaisia haitallisia ympäristövaikutuksia.

Mutta periaatteessa nämä keinot, esimerkiksi tämä kolmas niistä eli yhteistoimeenpano, antavat loistavia mahdollisuuksia esimerkiksi suomalaisille yrityksille edistää energian järkevää käyttöä meidän lähialueillamme, ja tämä on hyvin tervetullut.

Pentti Tiusanen /vas:

Puhemies! Tosiaan on ihan vähän kuin huono omatunto siitä, että tämä nyt menee näin näillä eväillä talousvaliokuntaan mietinnölle. Mitä enemmän tänään lukee tänä ensimmäisenä syyskauden kokouspäivänä tätä sisältöä, sitä vahvemmin ajattelee, että olisi kyllä kiva jutella sen keskuskanslian henkilön kanssa, joka tämän asian on näin ratkaissut, kun tämä nimenomaan on kumminkin Kioton sopimuksen ihan selvää sisältöä, implementointia, jota ympäristövaliokunta vuodesta 97 vuosittain on seurannut, ja ei todella ole ollut tässä seurannassa talousvaliokunta mukana.

Mutta siis esimerkiksi cdm:n osalta on hyvin tärkeää painottaa, että siihen ei kuulu ydinvoima, että se on tärkeä osa tätä kestävää kehitystä, ja sitten kun muistetaan nimenomaan nämä muut ympäristövaikutukset esimerkiksi näillä millä tahansa cdm-hankkeilla, niin on tärkeätä, että tässä mielessä biodiversiteetti ja sen moninaisuus tulee tarkasteltua, ettei ikään kuin yhtä hyvää asiaa edistäen tehdä toisaalta sitten vahinkoa, aivan niin kuin ed. Hautala tässä asiassa viittasi. Nyt tässä tilanteessa me varmaan joudumme sitten ympäristövaliokunnan lausunnossa tähän asiaan paneutumaan, enkä nyt tässä ala tehdä mitään poikkeavaa ehdotusta.

Keskustelu päättyy.