1) Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2009
jatkui
Sosiaali- ja terveysministeri Hyssälän
toimialan talousarvioehdotus
Ensimmäinen varapuhemies:
Mennään ministerikuulemiseen. 5 minuuttia
on se käytäntö.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Nyt ensi vuoden budjetissa sosiaali-
ja terveysministeriön osalta voin todeta, että me
jatkamme pienituloisten auttamista, tukemista ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ministeri Hyssälä! Minä toivon, että nyt
rauhoitumme kuuntelemaan ministeri Hyssälän sanottavaa.
Ottakaa paikkanne, ja jos on palavereita pidettäväksi,
ne pidetään tämän salin ulkopuolella. — Olkaa
hyvä.
Kiitos, arvoisa puhemies! — Talousarvioesityksessä kohdistetaan
palveluja ja rahallista tukea erityisesti lapsiperheille ja pienituloisille.
Sosiaaliturvaa vahvistetaan, ja monien väliinputoajaryhmien
asema paranee. Haluan nyt mainita joitakin, elikkä pienimmät
sairaus- ja kuntoutuspäivärahat ja pienin äitiys-,
isyys- ja vanhempainraha, ja tämä korotushan on
noin 170 euroa kuukaudessa, ja korotuksen jälkeen tämä etuus
tulee olemaan noin 550 euroa kuukaudessa. Tätä alimpien
päivärahojen tason korjaamista on kauan täällä eduskunnassa
odotettu, sitä on toivottu, ja nyt se tulee.
Toinen, mistä on kauan täällä puhuttu,
niin kauan kuin itse olen ollut eduskunnassa, on apurahansaajien
sosiaaliturva. Nyt se korjataan ja tällä halutaan
osoittaa sitä, että välitämme
osaajien Suomesta. Tieteentekijät, taiteentekijät
ovat tulevaisuuden rakentajia, ja nyt he saavat ensimmäistä kertaa
ansiosidonnaisen sosiaaliturvan. Monihan on todennut, apurahoilla
eläjä, että 35-vuotiaana huomaa, että on
aivan vailla eläketurvaa esimerkiksi, ja tällä on
iso merkitys, koska tässä tulee eläketurva,
tapaturmaturva, sairausvakuutuslain mukainen ansiosidonnainen päiväraha;
ryhmähenkivakuutus ja kuntoutusetuudet myöskin
tulevat apurahansaajille. Peruslähtökohta on,
että apurahansaajan käteen jäävä apuraha
ei laske, ei alene. Tämä toteutetaan sillä tavalla.
Sitten työttömyyden hyvä kehitys
näkyy meillä työttömyysturvamenoissa.
Ne vähenevät ensi vuonna noin 50 miljoonaa euroa
työttömyysasteen laskusta johtuen. Tässä voidaan
sitten todeta tämä, että työttömyyden
alentaminen on se keskeinen myöskin taloudellisesta ja
finanssinäkökulmasta.
Sitten me painotamme turvallisen lääkehoidon
edistämistä, kattavan lääkehuollon
turvaamista ja lääkekustannusten nousun hillitsemistä. Todettakoon,
että meillä on tässä erittäin
iso haaste. Tänä vuonna jo lääkekustannusmenot, lääkekorvausmenot,
ovat kasvaneet tammi—heinäkuussa 8,5 prosenttia
edelliseen vuoteen verrattuna. Emme ole onnistuneet siinä 5
prosentin tavoitteessa. Nyt ensi vuonna toteutuu, jos eduskunta
niin päättää, viitehintajärjestelmä,
jossa on erittäin suuret edut ennen kaikkea lääkkeitten
tarvitsijoille. On arvioitu, että 33 miljoonaa euroa tulee
potilaiden osuudeksi säästönä tässä viitehintajärjestelmässä,
ja myöskin se säästää valtion
rahoja.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta saa lisää rahoitusta
0,7 miljoonaa euroa, ja tällä hankitaan lisää resursseja.
Myöskin olemme uudistamassa siellä organisaatiota,
lainsäädäntöä on jo uudistettu.
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden alusta myöskin alkaa
Vakuutusvalvontaviraston ja Rahoitustarkastuksen yhteinen ura Finanssivalvontana,
ja tämähän sijoitetaan Suomen Pankin
yhteyteen. Ja tässä nyt viime päivienkin
valossa on äärettömän tärkeää,
että me saamme hyvän valvonnan ja että valvonnan
painopistettä voidaan siirtää myöskin
tänne rahoitusmarkkinoitten vakauteen ja että sitä voidaan
hoitaa nykyistä jouhevammin tai paremmin, kun on isommat
voimavarat Suomen Pankin yhteydessä, kun kootaan tätä osaamista
yhteen.
Sitten myöskin Kansaneläkelaitoksen tehtäväkenttä laajenee,
kun elatustuen maksatus ja sen toimeenpanoon liittyvät
tehtävät siirtyvät ensi vuonna kunnilta
Kansaneläkelaitokselle 1.4. alkaen. Uskon, että tällä on
myöskin asiakkaan kannalta myönteisiä vaikutuksia.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitus on puhunut paljon kannustinloukkujen
purkamisesta, ja silti tässä hallituksen talousarvioesityksessä ei ole
riittävässä määrin
osoitettu varoja kannustinloukkujen purkamisiin. Nostan esimerkin:
Jos toimeentulotuella elävän perheen lapsi menee ansiotyöhön,
vaikkapa kesätöihin, se leikkaantuu pois tämän
perheen toimeentulotuesta. Jos me haluamme antaa signaalin meidän
nuorille, että työnteko kannattaa aina, tämä olisi
sellainen kannustinloukku, joka kannattaisi mitä pikimmiten
poistaa. Onko ministeri ollut tietoinen tästä, ja
jos on tietoinen ollut, niin minkä takia tätä ei ole
otettu mukaan tähän talousarvioesitykseen?
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkoksi tuohon äskeiseen: Me tiedämme,
että jopa hallitusneuvotteluissa te olitte poistaa tämän
suomalaisen sosiaaliturvan räikeimmän epäkohdan.
Kuka sitä siellä hallituksessa nyt jurraa oikein,
valtiovarainministeri vai pääministeri? Vaikka
se nyt on Sata-komiteassa, niin kertokaa nyt kuitenkin.
Toiseksi, miksi taas kerran, tällä kertaa
tutkimus-evo-rahoja, leikattiin ja kunnille annetaan maksettavaksi
7 miljoonaa lääketieteellisen tutkimuksen korvauksia,
jotka kuitenkin kuuluvat valtiolle?
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Omaishoitajien ja heidän hoidettaviensa
tilanne puhuttaa hyvin paljon eri puolilla Suomea, viimeksi eilen
täällä eduskunnassa useissa puheenvuoroissa
mutta myös erittäin paljon kentillä.
Hallitus on linjannut, että 97 prosenttia yli 75-vuotiaista
asuu tulevaisuudessa kotona tai palvelutaloissa tai kodinomaisissa
olosuhteissa. Tämä aiheuttaa palveluiden kehittämiseen
suuria muutoksia, koska palvelut pitää tulevaisuudessa
viedä kotiin. Tämä tulee lisäämään
myös omaishoitajuutta sekä omaishoitajien palveluiden
kehittämistä. Tällä hetkellä Sata-komitea
kehittää tai pohtii omaishoitajuuteen liittyviä kysymyksiä.
Kysyisin ministeriltä: Onko totta, että omaishoitajatuki
ja hoitotuki yhdistetään, ja jotta omaishoitaja
tukea saa, hoitotuen edellytyksenä on, että kunnan
(Puhemies: Minuutti on täysi!) pitää tarjota
palveluita? Mitä tapahtuu, jos kunta ei pysty tarjoamaan
palveluita? Saako perhe omaishoidon tukea tulevaisuudessa?
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sairastaminen Suomessa on erittäin
kallista, ja me kansanedustajat saamme aika paljon palautetta kentältä,
kuinka kallista se on. Tässä minulla on kädessäni
kopio Kelan päätöksestä. Mies
on, sen takia ettei ole terveyskeskukseen päässyt,
joutunut menemään yksityiseen laboratorioon, hinta
56 euroa 90 senttiä, Kelan korvaus 41 senttiä.
Ministeri Hyssälä, 41 senttiä! Hän
kysyy, miten tämä on mahdollista ja eikö verorahoilla
pitäisi huolehtia kansalaisten terveydenhuollosta ja niin,
että kansalaiset saavat sen kohtuulliseen hintaan.
Toinen kysymys, minkä minä haluan teidän tietoonne
saattaa, on veteraanikysymys. (Puhemies: Minuutti on täysi!)
No, se on joka tapauksessa suuri ongelma, ja ministeri tietänee.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Me olemme kuluneen viikon aikana kuulleet
opposition taholta useita puheenvuoroja siitä, millaista
sosiaalipolitiikkaa Vanhasen toinen hallitus harjoittaa. Heidän,
jotka ovat lukeneet köyhyystutkimuksia, jotka haluavat
olla selvillä siitä, ketkä tässä yhteiskunnassa
ovat kaikkein vähävaraisimpia, pitäisi
tietää se, että esimerkiksi pienimpien
vanhempainpäivärahojen, kuntoutuspäivärahan,
sairauspäivärahan nosto työttömän
päivärahan tasolle 170 eurolla kuussa tai lapsilisien
nostaminen kolmannesta lapsesta alkaen tai kotihoidon tuen nostaminen
20 eurolla kuussa, on juuri sitä sosiaalipolitiikkaa,
jolla kaikkien köyhyystutkimusten mukaan päästään
puuttumaan kaikkein vähävaraisimpien perheiden
arkeen. Toinen asia on sitten kokonaan, jos me olemme eri mieltä siitä, ketkä ovat
niitä kaikkein vähävaraisimpia, mutta lapsiperheiden
osalta Vanhasen toisen hallituksen vuoden 2009 budjetti tähtää ja
tekee päätöksiä juuri tämän
kansalaisryhmän puolesta.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viitehintajärjestelmän tulo
Suomeen on erittäin tervetullut, enkä näe
siinä suurta vaaraa, että lääkelain
57 c § muutetaan, jos lääkärit
oikein osaavat käsitellä reseptejä, ja
koulutus on siinä tärkeä. Mutta Lääkelaitoksen
rooli korostuu nyt tässä viitehintajärjestelmässä,
koska Lääkelaitoksen tehtäväksi
tulee asettaa ne vertailukelpoiset lääkkeet siihen
putkeen. Miten on, rouva ministeri, saako Lääkelaitos
häiriöttä jatkaa toimintaansa?
Håkan Nordman /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies, värderade talman! Hallitusohjelman
mukaan selvitetään, kuinka kulutuskori eli elinkustannukset
on otettava huomioon eläkeindekseissä. Kysynkin
ministeriltä, mitä on tekeillä ja mitä on
odotettavissa.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Apurahansaajien sosiaaliturvalaki
on pitkään odotettu ja kaivattu, ja nyt se sitten
tulee ensi vuoden alusta voimaan, mikä on hieno asia. Tässä laissa
sanotaan, että mikäli siinä ilmenee puutteita,
lakia tullaan täydentämään.
Nyt on kuitenkin niin, että lähtökohtaisesti
alle neljän kuukauden mittaisen apurahan saajat eivät
kuulut tämän ansiosidonnaisen sosiaaliturvan piiriin
johtuen tämän järjestelmän tai
lain puutteista. Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta
myös alle neljän kuukauden mittaiset apurahat
saadaan sosiaaliturvan piiriin?
Toiseksi kysyn: Ollaanko hallituksessa tietoisia siitä,
että toimeentulotukea saavat lapsiperheet eivät
saa sitä lapsilisän korotusta, minkä muut
lapsiperheet saavat? Mitä tämän suhteen
aiotaan tehdä?
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! — No niin, hyvä!
Täällä meillä vähän äänentoisto,
arvoisat kansalaiset, reistailee, kun tämä on
uusittu, joten se ei johdu meistä, niin kuin varmaan hallitus
sanoisi oppositiosta. — Niin, tämä tiede- ja
taideapurahauudistus on erinomainen uudistus, mutta olen kuullut
kentältä, että harvinaisen keskeneräinen
on ja kehnonpuoleinen, mutta tosiaan sanon, että se on
oikean suuntainen.
Sen takia kysyisinkin toisesta keskeneräisestä jutusta.
Kun ministeri Hyssälä on myös Italiassa käynyt
ja nuoruudessa haaveilin kanssa saman kaltaisista mielenterveys-
ja muista hoidoista, niin ministeri Hyssälällä oli
tämmöinen masennustyöryhmä.
Minä en näe oikein siitä mistään, kuinka
se nyt taas uusiintuu ja kuinka näihin nuorten ja vanhempienkin
ja lastenkin mielenterveysasioihin satsataan laadullisesti. Raha
ei enää tässä tilanteessa riitä,
vaan me tarvitsemme todella Kelan suhteen, tavallaan tämän
lääkäriylivaltaisuuden ja lääkepolitiikan
suhteen ihan uutta asennoitumista, joka ei minun mielestäni
näy tässä budjetissa valitettavasti yhtään.
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kovasti korostettu,
kuinka tämä budjetti auttaa kaikista pienituloisimpia.
On toki positiivisesti sanottava se, että pienimmät
vanhempain etuudet nousevat, mutta totta on myös se, että kaikista
köyhimmät, kaikista pienituloisimmat, toimeentulotuen
saajat, jäävät täysin ilman
parannusta asemaansa. Räikeintä on köyhimpien
lapsiperheiden tilanne, minkä tässä kollegat
edellä toivatkin esiin, eli lapsilisän korotuksista
eivät hyödy kaikista pienituloisimmat.
Mielestäni sen lisäksi tarvittaisiin kipeästi
toimeentulotuen tason parantamista sekä sen rakenteen uudistamista
niin, että se huomioisi nykyistä paremmin tämän
ajan, nykyajan, välttämättömimmät
tarpeet, mitä se ei tällä hetkellä tee.
Ollaanko tässä etenemässä? Eikö olisi
muutenkin kaikista pienituloisimpien kannalta tarpeen huomioida
ja toteuttaa nämä SDP:n vaihtoehtoonkin sisällytetyt
kunnallisen perusvähennyksen korotus, toimeentulotuen lasten
perusosan korotus ja työmarkkinatuen korotus, josta jäävät
nämä ihmiset, esimerkiksi työttömät,
täysin ilman mitään parannusta?
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hyvä ministeri! Pienimmät äitiyspäivärahat,
perhe-etuudet nousevat. Kiitos siitä! Mutta milloin tulee
muutos myös näiden etuuksien verotukseen, joka
toisi aidosti todellisen muutoksen näiden perheiden ruokalautaseen,
toisi sen makkaran sinne leivän päälle?
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Budjetissa on erinomaisia linjauksia, kuten
ed. Rehula edellä jo kertoikin, mutta kysyisin eräästä asiasta:
Tilapäinen kotiapu, kotipalvelut lapsiperheille leikattiin
laman aikana tyystin. Nyt pitäisi kyllä pikkuhiljaa
saada tuota kotipalvelupuolta kuntoon ja niitä takaisin.
Nimittäin me kaikki tiedämme lastensuojelun tilanteen
ja lastensuojelun sijaishuollon tilanteen muun muassa Suomessa.
Näillä kotipalveluilla, tilapäisellä kotiavulla,
voitaisiin erittäin tehokkaasti ennalta ehkäistä uupumusta
ja sitä kautta myös siellä tunnelin päässä ikävä kyllä monta
kertaa häämöttävää huostaanottoa.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Verotuksesta sen verran, että kyllä pienituloisten
verotus kevenee enemmän kuin suurituloisten. (Vasemmalta:
Ei kevene! — Hälinää) Kun katsotaan
suhteellisesti, se on 1,4 prosenttia ja suurempituloisilla vain
1 prosentti veroastetta. Oppositio on siinä mielessä oikeassa,
että maailmassa riittää parannettavaa
ja aina meillä on paikkoja, jotka eivät ole kunnossa.
Mutta jostain on aloitettava, pala palalta sitä maailmaa
rakennetaan paremmaksi. Ensi vuonna on jälleen uudet kohteet.
Lääkkeiden hintajärjestelmä on
erittäin tervetullut. Me tarvitsemme hintakilpailua, ja
tämä on menetelmä, jolla me pystymme
sitä todella luomaan, ja sekin parhaimmillaan näkyy
myöskin siellä pienituloisten kukkarolla.
Kari Kärkkäinen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omaishoitajien asema kaipaa pikaista helpotusta,
sillä merkittävä osa omaishoitajistamme
jää tällä hetkellä nykyisin kokonaan
omaishoidon tuen ulkopuolelle varojen puutteen vuoksi. Arvoisa ministeri,
kysyn: Pohtiiko Sata-komitea tällä hetkellä kristillisdemokraattien
esittämää omaishoidon tuen siirtämistä Kansaneläkelaitokselle?
Toinen kysymys. Suomalaisten potilaiden omakustannusosuus terveydenhuollon
kustannuksista on lähes kaksinkertainen eurooppalaiseen
tasoon verrattuna, ja potilaiden omakustannusosuutta tulisi ryhtyä pienentämään.
Kysyn: Onko ministeriössänne pohdittu kristillisdemokraattien
esittämää terveydenhuoltokulujen yhtenäistä maksukattoa
ja sen helpottamista? Tämä helpottaisi erityisesti
pitkäaikaissairaiden tilannetta.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ole kyllä pyytänyt puheenvuoroa,
(Eduskunnasta: Mutta minä olen!) mutta voin yhtyä siihen,
mitä edellinen puhuja sanoi, eli omaishoitajien aseman
parantaminen on erittäin tärkeä asia.
Siihen täytyy varata lisää varoja. Myös
sitten kotiin tuotettavien palvelujen määrä pitää miettiä tarkkaan
ja myös tuottamismuoto ja huolehtia siitä, että kunnalla
on riittävästi kotipalvelussa henkilökuntaa,
joka pystyy menemään myös sinne omaishoitajan
kotiin auttamaan ja turvaamaan, että siellä selvitään
arkielämässä päivittäisestä elämästä.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Alanko-Kahiluodon tapaan haluan ensinnäkin
kiittää tästä historiallisesta
tatusotu-päätöksestä, mikä on
tullut, mutta ihmetellä sitä kauneusvirhettä,
mikä sinne jäi. Se, että alle neljän
kuukauden apurahansaajat rajattiin tämän ulkopuolelle,
voi tarkoittaa sitä, että ihminen voi olla apurahalla
ympäri vuoden koskaan pääsemättä tämän
sosiaaliturvan piiriin. Oletan, että jos kyse on pelkästään
kerryttämiseen liittyvästä ongelmasta,
niin tämän pitäisi olla helposti tietokoneella
hoidettavissa. Kyse on isosta ryhmästä, nimittäin
esimerkiksi tanssijoitten kohdalla apurahat pääsääntöisesti
ovat näitä alle neljän kuukauden apurahoja
ja tanssijat ovat kovin kovin kovin työtapaturma-alttiita.
Tällä hetkellä tämä työtapaturmaosuus
on juuri se ongelmallisin osuus tässä, eli nyt
isot kustannukset ja isot vaivat jäävät
sitten yksilöitten kannettavaksi, mihin perinteisesti muilla
aloilla on kuitenkin yhteiskunta myös tullut avuksi. Haluaisin todellakin
tietää perusteita siihen, miksi nämä kaikista
köyhimmässä ja huonoimmassa asemassa
olevat alle neljän kuukauden apurahansaajat jätettiin
tämän uudistuksen ulkopuolelle.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä apurahansaajien sosiaaliturvan
parannusoperaatio on erinomainen asia. Muistan sitä ensimmäisen
kerran dekanuksena ajaneeni 1970-luvun lopulla, elikkä aika kauan
se kestää. Yksi semmoinen asia, joka tähän
minusta liittyy varsin olennaisena, on tämä apurahan
myöntäjäksi auktorisointi. Millä tavalla
sen on ajateltu elävän ajassa? Kun siihen liittyy
vielä tämän neljän kuukauden
rajajuttu, niin se on entistä tärkeämpi
tietää, mitä siinä on ajateltu.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä jatkan ed. Kalliksen aloittamaa
kysymystä veteraanien kuntoutuksesta. Eduskunta on joka
vuosi lausunut vahvan tahtotilansa sen johdosta, että kuntoutus
pitää turvata, koska veteraanien ikääntyessä heidän
jokaisen tarvitsema kuntoutus on entistä raskaampaa ja
vaativampaa. Nyt näyttää siltä,
että tämä hallitus ja tämä budjettiesitys
laiminlyövät tämän eduskunnan
tahdon. Helsingissä sadat veteraanit odottavat kuntoutusta.
Useimmat kunnat, Helsinki myös, ovat oman osuutensa panostaneet
tähän kuntoutukseen. Sitä vastinparia,
joka kuuluu valtiolta, ei nyt ole tulossa. Minä kysyn,
ministeri Hyssälä: Mitä vastataan näille
veteraaneille? Kuinka me voimme hoitaa, että he saavat
sen välttämättä tarvitsemansa
kuntoutuksen?
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen kansanedustajan väite
siitä, että verohelpotus on nyt oikeudenmukaisesti
toteutettu, ei pidä ollenkaan paikkaansa. Kansanedustajien
tulotasolla veronalennus kuukaudessa on noin 100 euroa, siivoojalla
noin 15 euroa, työttömät ja eläkeläiset eivät
saa veronalennusta tuloveron kautta ollenkaan. Tämä tiedoksi
teille. Perehtykää pikkuisen asiaan, ennen kuin
tasa-arvosta puhutte.
Arvoisa puhemies! Ongelma on myös se, että inflaatio
kolhii kaikkein eniten näitä pienituloisia ryhmiä.
Palkansaajien tutkimuslaitoksen selvityksen mukaan eläkeläisen,
työttömän ja opiskelijan osalta inflaatio
on ollut tosiasiassa 8 prosenttia viimeisen vuoden aikana, koska
näiden ryhmien tuloista pääosa menee
ruokaan, asumiseen ja kulkemiseen, jotka ovat eniten kallistuneet.
On aika oikaista taitettu indeksi, laittaa opiskelijoitten opintotuki
indeksisuojaan — sehän on mennyt jo kokonaan,
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) kun siitä puuttuu turva
kokonaan — ja työttömille korotus.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ministeri Hyssälä, loppukommentit puhujakorokkeelta
3 minuuttiin, niin ehdimme puoli kahdelta seuraaviin töihin.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Tästä veteraanikuntoutuksesta.
Nythän veteraania kohti laskettu tuki kasvaa ensi vuonna
190 euroa. Meillä on poistuma 8 000 henkeä ja
myöskin sitten osa, edelleen suurempi osa veteraaneista,
ei jaksa siihen laitoskuntoutukseen, jotenka tässä on
nyt tästä kysymys. Siellä on myöskin
palautuneita rahoja eri kunnista, ja Valtiokonttori on laittanut
vielä siihen miljoonan pohjaan, jotenka ne ovat nyt siellä syynissä ja
niitä jaetaan uudelleen.
Joka kuntaan, ed. Hiltunen, annetaan suhteessa veteraaneille
sama summa, ja siinä, miten kunta sen käyttää,
on sitten kunnan sisäisestä päätöksenteosta
kysymys. Kaikkia eri kuntia kohdellaan samalla tavalla Valtiokonttorin
toimesta. Me olemme painottaneet rahan riittävyyden suhteen
sitä, että kun on ikääntyneitä veteraaneja, niin
on avokuntoutusta kehitettävä ja laitettava. Nyt
palautuu rahoja, kun eivät ole veteraanit jaksaneet lähteä laitoskuntoutukseen
jne.
Sitten täällä oli kysymys tästä Lääkelaitoksesta.
Totean, että meillä lääkeasioita
hoidetaan nyt äärettömän hajanaisesti.
Niitä hoidetaan Stakesissa, Kansanterveyslaitoksella, Lääkelaitoksella,
Rohdossa eli Lääkehoidon kehittämiskeskuksessa,
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa, Sosiaali- ja terveysalan
tuotevalvontakeskuksessa, Kelassa, yliopistoissa ja sosiaali- ja
terveysministeriössä. Selvitysmies ehdotti tämän lääkealan
kokoamista. Olemme päätyneet siihen, että se
kootaan yhteen plus sitten että parannetaan niitä toimintoja,
joita nyt ei tehdä missään, kuten apteekkien
kehittämistä, kuten erittäin vahvaa ikääntymisen
haasteeseen vastaamista, vanhusten annosjakelulääkitystä.
Kaiken tämän äärettömän
suurta trimmaamista vaatii tämänhetkinen demokraattinen
rakenne. Me perustamme tähän uuden lääkealan
keskuksen, ja aina, kun uusi keskus perustetaan, niin pitää alueellistaminen
siinä selvittää.
Arvoisa puhemies! Jäi aika moneen vastaamatta mutta — aika.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tämän asian käsittely keskeytetään
suuren valiokunnan kokouksen takia. Täysistunto keskeytetään
ja sitä jatketaan kello 15.
Täysistunto keskeytettiin kello 13.27.
Täysistuntoa jatkettiin
kello 15.00
Puhetta johti puhemies Sauli Niinistö.
Keskustelu päiväjärjestyksen
1) asiasta jatkui
Maa- ja metsätalousministeri Anttilan toimialan talousarvioehdotus
Puhemies:
Sitten onkin ministeri Anttilan puheenvuoro. Olkaa hyvä!
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalan menot ovat lisääntyneet vajaalla
prosentilla tämän vuoden talousarvioon verrattuna.
Eniten määrärahalisäyksiä on tullut
valtion virka- ja työehtosopimuksista, sokerintuotannon
erityistoimenpiteistä sekä varojen siirrosta Maatilatalouden
kehittämisrahastoon Makeraan. Säästötoimet
ja tuottavuusohjelma supistavat henkilöstöä meidän
sektorillamme 1,6 prosentilla, käytännössä 83
henkilötyövuodella. EU:n maatalouspolitiikka ja
sen edellyttämät ja mahdollistamat määrärahat
ja tulot muodostavat peräti 80 prosenttia kaikista pääluokkamme
menoista.
Viime aikoina keskusteluun on noussut maatalouden ympäristötuki.
Valtiontalouden tarkastusvirasto tällä viikolla
julkaistussa raportissa kritisoi voimakkaasti ympäristötuen
vaikuttavuutta. Totean vain, että ympäristötukijärjestelmää on
valmisteltu parhaalla kotimaisella asiantuntemuksella ympäristöhallinnon,
ympäristötutkijoiden, tuottajien ja ympäristöjärjestöjen
yhteistyöllä. Tuen ehtoja on myös ohjelmakausien vaihtuessa
kahteen kertaan tiukennettu, ja tämä viimeinen
ohjelma on nimenomaan vesiensuojelun ohjelma. Tuella on ollut suuri
vaikutus käytännön viljelytoimenpiteisiin
kuten muun muassa ravinteiden käyttöön,
pientareiden ja suojakaistojen määrään
sekä lohkojen talviaikaiseen kasvipeitteisyyteen. Ympäristötuen
saaminen edellyttää erittäin tiukkoja
toimenpiteitä, joista aiheutuvia kustannuksia ja tulonmenetyksiä tuki kattaa.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan suurin
huoli tällä hetkellä on maatalouden tuotannon
kannattavuuden nopea heikentyminen kuluvan vuoden aikana. Tuotantopanosten
hintojen kohoaminen ja maatalouden tuottajahintojen jälkeenjääneisyys
ovat muodostaneet todellisen uhan kotimaisen elintarviketuotannon
tulevaisuudelle.
Vuoden 2009 budjettiratkaisussa helpotetaan maatalouden kustannusrasitetta
korottamalla maatalouden polttoöljyn veronpalautuksen määrää ja
siirtämällä maataloudessa käytettävä sähkö alimpaan,
siis teollisuuden kanssa samaan, sähköveroluokkaan.
Tämän lisäksi jatkossa selvitetään
maatalousyrittäjien ja muidenkin yrittäjien mahdollisuutta
luopua pakollisesta pääomavero-osuudesta, mikä keventäisi
juuri pienituloisimpien maatalousyrittäjien verorasitusta.
Nämä äsken mainitut toimet ovat tärkeitä, mutta
eivät suinkaan vielä riittäviä.
Peruskysymys on se, että meidän pitää jatkossa
saada markkinoilta parempi tuottajahinta kattamaan näitä kohonneita
kustannuksia, koska se on ainoa kestävä tie. Eli
elintarviketalousketjussa syntyvää arvonlisää pitää kyetä jatkossa
jakamaan oikeudenmukaisemmin ketjun eri toimijoiden kesken, ja tätä työtä ministerin
johdolla tehdään kahdessakin eri työryhmässä:
tulo- ja kannattavuustyöryhmässä ja lihantuotannon
kannattavuustyöryhmässä.
Maatalouden rakenteen kehittämisen ja viljelijöiden
jaksamisen ja eläinten hyvinvointiin liittyvien investointien
tukeminen aukeaa nyt lokakuussa, ja silloin meillä on kaikki
mahdolliset tuet haettavana. Meillä on Maatilatalouden
kehittämisrahastoon riittävästi rahoitusta,
ja itse pelkäänkin, että nyt ollaan tilanteessa,
että viljelijät eivät uskalla investoida,
koska elinkeinon tulevaisuus kustannustennoususyistä on
tällä kertaa todella hankala. Mutta toivon, että se
ratkaisu kannattavuuteen kyetään löytämään,
koska me tarvitsemme jatkossa omaa elintarviketuotantoa kriisiytyvässä maailmassa.
Arvoisa puhemies! Bioenergian käytön tehostaminen
on keskeisiä toimenpiteitä ilmasto- ja energiapoliittisten
tavoitteiden saavuttamiseksi. Metsätaloudessa pyritään
vuonna 2009 lisäämään kotimaisen
puun hakkuita ja puun energiakäyttöä.
Puuperäisen energian käyttöä halutaan lisätä tukemalla
energiapuun korjuuta noin 6,5 miljoonalla eurolla. Bioenergian käytön
edistämistä tullaan rahoittamaan muun muassa maaseutuohjelman
yritys- ja hankerahoituksella.
Metsäpolitiikan suurimpana haasteena on parantaa jatkossa
metsien tuottavuutta, turvata metsien monimuotoisuus sekä säilyttää metsätalouden
kannattavuus. Näihin haasteisiin pyritään vastaamaan
toteuttamalla vuoteen 2015 saakka laadittua Kansallista metsäohjelmaa
sekä Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmaa
Metsoa. Ohjelmien toteutukseen on varattu 6,7 miljoonaa euroa lisää määrärahoja.
Viehekalastusmaksujen tasoa tarkennetaan ensi vuonna, ja Tornionjokeen
rakennetaan lohilaskuri, johon on varattu 300 000 euron
määräraha budjettiin. Tämä lohilaskuri
on sen takia tärkeä, että me kykenemme
ne pohjoisen lohiongelmat ratkaisemaan. Sen jo tiedän,
että viime keväänä hyväksytty
asetus on nyt nostanut luonnonlohen Lapin jokiin, ja se oli sen
asetuksen tavoitekin, eli tässä mielessä ollaan
ihan oikealla tiellä.
Riistavahinkolakia uudistetaan. Se on parhaillaan eduskunnan
käsittelyssä, ja kiinteistörekisterin
kirjaamistyöt siirretään vuoden 2010
alussa oikeusministeriön hallinnonalalta Maanmittauslaitokselle
eli meille. Tähän liittyvä rahoitus meidän
pitää jatkossa pystyä turvaamaan. Tähän budjettiin
se nyt ei vielä riittävästi sisälly.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On vahinko, että maa- ja metsätalousministeriön
ja erityisesti sisäministeriön budjettikäsittely
on ajoitettu perjantai-iltaan, viikon loppuosaan.
Ministeri Anttila, ette käsitellyt lannoiteteollisuuden
myyntiä Yaralle ja sen aiheuttamia raskaita vaikutuksia
tuottajien kustannuksiin ja siihen uhkaan, mikä koko elintarviketalouden
kilpailukykyyn kohdistuu. Tämä valmisteltiin vastauksenne
mukaan ilman maa- ja metsätalousministeriön
mukanaoloa. Se olisi pitänyt kyllä valmistella
yhdessä. Eihän tällaista asiaa hallituksessa
voida käsitellä valtion omistajuuspolitiikan osana.
Miten te kommentoitte tilannetta ja sen vaikutuksia?
Toinen asia: Nuorille tuottajille, erityisesti maidontuottajille,
on erittäin raskas tilanne tällä hetkellä se,
että lisämaata ei tahdota saada. Te olette pitänyt
voimassa ja jopa laajentanut niitä luopujien eläkeläisbonusjärjestelmiä,
joilla pellot pysyvät muussa kuin aktiiviviljelijöiden, nuorten
tuottajien, maidontuottajien, tarvitsemassa käytössä.
Se hankaloittaa lisämaan saantia ja pitää sen
hinnan kalliina. Jos me olemme huolissamme, niin kuin meidän
pitäisi olla, maaseudun työvaltaisen maatalouden
tulevaisuudesta, niin tämä on päätettävissä täällä ja
nyt. Sen suhteen ei tarvitse mennä EU:n eteisiin.
Johanna Sumuvuori /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri jo ottikin itse puheeksi maatalouden
ympäristötukien saaman kritiikin Valtiontalouden
tarkastusviraston taholta, ja siihen liittyen olisin vielä muistuttanut siitä,
että tarkastusvirasto tosiaankin totesi julkisuudessa toiminnantarkastajansa
suulla, että ympäristötuen vaikutukset
ovat ympäristön kannalta ja erityisesti ravinnepäästöihin
olleet täysin tehottomat tai todella heikot. Tarkastusvirasto
totesi myös, että viljely olisi lopetettava kokonaan jyrkästi
vesistöön viettäviltä pelloilta.
Vesistökuormitus ei myöskään
ole vähentynyt siitä huolimatta, että ilmeisesti
joitain tarkistuksia tai tiukennuksia näihin tuen saamisen
ehtoihin on tehty viime vuosien aikana.
Olisin kysynytkin ministeriltä, olisiko hänellä näkemystä siitä,
miten tukirahat voisi kohdistaa tulevaisuudessa niin, että vesistökuormitus
vähenisi, ja olisiko mahdollista myös tarkastella tuen
ehtoja uudelleen siten, että niitä tiukennettaisiin,
mikäli ne eivät täytä tällä hetkellä sitä tavoitetta,
mitä varten ne on asetettu.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! On hyvä, että ministeriö ja
ministeri ovat ottaneet tosissaan sen hallitusohjelman velvoittavan
lauseen ja vaatimuksen, jolla tuottajien tulotasoa halutaan parantaa.
Siihen tämä budjetti myös tarjoaa jo
ensimmäiset keinonsa, hyvä niin, ja niin kuin
ministeri totesi, tätä työtä on
edelleenkin jatkettava.
Kysyn, minkälaiset mahdollisuudet, kun noita markkinakeinoja
myöskin pitää tässä koko
ajan rinnalla poliittisten keinojen kanssa pitää,
minkälaiset mahdollisuudet on erilaisin markkinakeinoin
muun muassa kilpailulainsäädännön
uudistusten myötä tähän asiaan
puuttua?
Samoin, onko mahdollista ed. Rajamäen viittaamassa
tilanteessa oman lannoiteteollisuuden myynnin osalta, että käydään
läpi myöskin sellaiset lainsäädäntökohdat,
joissa ei ole enää tarvetta suojella omaa lannoitetuotantoa,
ja sitä kautta mahdollistetaan kilpailua ja myöskin
alennetaan kustannuksia?
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Maatilatalouden kannattavuus on tämän
päivän maanviljelijöillä todella
suuri haaste. Onko arvoisalla maa- ja metsätalousministerillä niin
sanotusti ylimääräisiä keinoja
käytettävissään? Esimerkiksi
nythän on puhuttu energiaverojen alentamisesta, mikä on
erittäin tehokas, mutta ei välttämättä riittävä keino.
Onko olemassa muita järkeviä keinoja, joilla tätä kannattavuutta
voitaisiin parantaa?
Bioenergian saatavuuden kannalta, arvoisa ministeri, on tällä hetkellä tilanne
Kemera-varojen suhteen se, että tälle vuodelle
myönnetyt määrärahat ovat loppumassa
tuossa loka—marraskuun vaihteen tienoilla. Toki ensi vuoden
rahoja hieman käyttämällä jo
tai siirtämällä hankkeita ensi vuoden
puolelle pystytään tilanteesta selviämään.
Mutta onko tarkoitus jatkossa päästä sille
75 miljoonan euron tasolle, jota Kansallinen metsäohjelma
edellyttää?
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston piirissä on
toistuvasti herännyt keskustelua yhteispohjoismaisen petoeläinpolitiikan
tarpeesta. Tässä petoeläinpolitiikka-asiassahan
vastakkain ovat näkemykset siitä, miten paljon
meidän pitäisi suojella suurpetoja, ja toisaalta
näkemykset siitä, miten paljon meidän
pitäisi suojella elinkeinoja ja ihmisiä suurpetojen
aiheuttamilta vahingoilta. Nämä näkemykset
ovat kaikissa maissa vastakkain. Siellä on eri osapuolia.
Pohjoismaiden neuvoston keskuudessa on pyritty rakentamaan jonkinlaista
yhteistä keskustelua siitä, millä tavalla
tätä petoeläinpolitiikkaa voitaisiin
koordinoida tai jopa luoda jonkinlaista yhteispohjoismaista petoeläinpolitiikkaa,
jotta kun pedot liikkuvat maasta toiseen, niin voisi olla jokin
yhteinen koordinaatio siitä, miten näitä vahinkoja
voidaan rajoittaa ja toisaalta ylläpitää sitten
suurpetojen suojelua. Millä tavalla ministeriössä tätä yhteispohjoismaista
koordinoinnin tarvetta tai mahdollista petoeläinpolitiikan rakentamista
on pohdittu?
Henna Virkkunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sumuvuori täällä viittasikin
jo tuohon maatalouden ympäristötukeen ja siihen,
ettei järjestelmällä ole saatu kovinkaan
hyviä ympäristövaikutuksia aikaan. On erinomaista,
että nyt Varsinais-Suomessa on käynnissä näitä yhteishankkeita,
joilla pyritään erityisesti täsmätoimin
vaikuttamaan Itämeren valumiin.
Mutta olisin kysynyt tästä tuotantoeläinten
hyvinvointituesta, mistä tehdään näitä viisivuotisia sopimuksia.
Ensi vuodelle on varattu tähän määrärahoja.
Mitä tuotantoeläimiä tässä lähinnä on ajateltu?
Minkä tyyppisiä hakemuksia haluttaisiin? Minkä tyyppisiä ovat
ne parannukset, joita sitten tuotantoeläinten hyvinvoinnin
eteen tehdään tällä tuella?
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että täällä on noussut
keskusteluun tämä ympäristötuen
tehottomuus. (Välihuuto) — Juu, minä kuulin.
Olin tuolla huoneessani ja kuulin ministerin puheen ja sitten tietenkin
saliin kiirehdin. — Eli on aivan välttämätöntä tarkastelu
mielestäni tässä vaiheessa, kun tiedämme
nyt nämä tulokset, ja olemmehan tienneet jo vähän
pitemmänkin aikaa, että tämä ympäristöohjaavuus
tässä on huono.
Viime kaudellahan näitä ehtoja kiristettiin
ja sovittiin silloin kriittisestä puolivälitarkastelusta,
eli jos näyttää siltä, että tämä ympäristönäkökulma
ei mene eteenpäin, niin sitten täytyy edelleen
tiukentaa ja muuttaa tukiehtoja niin, että ympäristötuki
on nimensä mukaisesti ympäristötuki.
Minä todella toivon nyt, että kun tämän
tiedämme, hallitus puuttuu tähän asiaan
pikaisesti, sillä kuitenkin kotimaisista päästöistä nimenomaan
maatalouden päästöt ovat se suurin uhka Itämerelle
tällä hetkellä.
Toinen kysymys tähän loppuun, arvoisa puhemies.
Ministeriltä haluaisin tiedustella, kun ... (Puhemies:
Minuutti meni!) — Menikö, näin nopeasti?
No, jätetään seuraavaan kertaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tiedustelisin ministerin kantaa siihen periaatteelliseen
kysymykseen, olisiko eläinsuojelu, nimenomaan luonnonvaraisten eläinten
suojelu, viisaampaa tai tarkoituksenmukaisempaa siirtää ympäristöministeriön
hallinnonalalle maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalta. Viittaan tässä myös
niihin ongelmiin, mitä meillä on suurpetojen suojelun
suhteen. Meillä on aika vahva salametsästys ja
näin ollen pohja hyvän luonnonsuojelun ja biodiversiteetin hoitamisen
suhteen on heikko.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitos tästä mahdollisuudesta.
Olisin tullut tähän koe-eläinasiaan,
kun meillähän on ollut jo kansallisesti pitkään
tarkoituksena vähentää koe-eläinten
käyttöä. Meillähän
on maa- ja metsätalousministeriö itse saanut valmiiksi
selvityksen, jossa ehdotetaan tällaista valtakunnallista
vaihtoehtoisten tutkimusmenetelmien keskuksen perustamista, ja nyt
olisi todellakin tarvetta sitten määrärahalle
tätä ajatellen. Se ei ole iso raha, se on hyvin
pieni raha. Ainakin jossain vaiheessa puhuttiin 300 000
eurosta, jolla päästäisiin alkuun.
Tämä olisi mielestäni sellaista uudenaikaista, hienoa
edistysajattelua, että samaan aikaan niin eettisestä näkökulmasta
kuin myös monesta muusta näkökulmasta
kykenisimme pitämään huolta siitä,
että meillä turhia eläinkokeita ei tehtäisi,
ja samalla olisi myös tieteen puolella edelläkävijöitä,
joiden suomalaista osaamista varmasti voitaisiin myös ajatella
ihan vientituotteenakin eteenpäin. Eli kysynkin, onko teillä tähän määrärahaan
minkäänlaista ajatusta. Nimittäin käsittääkseni
nythän sitä ei tässä talousarviossa valitettavasti
sisällä ole.
Puhemies:
Ministeri, olkaa hyvä. Voi puhua vähän
pitempään, kun tuossa oli monta vastauspuheenvuoroa.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tämä lannoiteteollisuuden
myynti on aivan niin kuin siinä kirjallisessa kysymyksessä vastasin.
Ja toisekseen sitten on kysymys siitä, olisiko Kemira GrowHow
pienenä lannoiteyrityksenä tilanteessa, jossa
lannoitteiden raaka-aineista on maapallolla kova pula, ollut mahdollisuudessa
saada sillä hinnalla lannoitteiden raaka-aineita, jolla
sieltä nyt vähän suuremmat yritykset
saavat.
En ole ollenkaan varma, olisiko Suomessa lannoitteiden hinta
alhaisempi, jos meillä olisi itsenäinen, edelleen
omassa omistuksessa oleva, enemmistöomistuksessa oleva
Kemira GrowHow, niin kuin aikaisemmin oli. Sitä emme tiedä,
koska sitä vaihtoehtoa ei ole testattu. Mutta tämä on
yksi suuri ongelma, se, että kun on pulaa raaka-aineesta,
niin hinnat nousevat ja silloin vahvat toimijat ovat vahvemmilla
kuin pienemmät, valitettavasti. Sen tiedän, että Siilinjärven apatiitti
meillä olisi ollut omasta takaa, mutta sitten on myös
typpiraaka-aine, kaasu ja muut.
Kysymys lisämaan saannin vaikeudesta, eläkeläisten
bonusjärjestelmistä: Ed. Rajamäki, tässä on
taustalla semmoinen perusongelma, että viljelijäväestön
eläketurva ei ole riittävän hyvällä tasolla
ja aika moni eläkeläispariskunta, jos ei ole jatkajaa
(Ed. Rajamäen välihuuto) — jos ei ole
jatkajaa — pitää ne pellot vuokrattuina
ja sitä kautta saa vähän lisäansiota.
Tämä on yksi ihan käytännön
ongelma juuri sen takia, että pelloista ei luovuta, kun
ei sitä toimeentuloa välttämättä ole
sen eläketurvan osalta. (Ed. Rajamäki: Sehän riippuu
hallituksen ratkaisusta!) Tämä koskee siis ikääntyneitä eläkeläisiä,
ei nuoria, jotka hetken päästä eläkkeelle
jäävät, heillä on parempi järjestelmä.
Ed. Sumuvuoren kysymys: Meillähän on tämä tehohanke
menossa Varsinais-Suomessa, se on ihan totta. Siinä yritetään
löytää täsmätoimenpiteitä.
Tähän voisi vastata lyhyesti niin, että jos me
kykenemme nyt lfa-uudistuksen yhteydessä Euroopan unionissa — senhän
on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2010 — saamaan sellaisen
epäsuotuisten alueiden tuen lfa-tuen kautta, että voidaan
Suomessa maksaa korkeampaa tukea kuin nyt sen 250 euroa hehtaari,
niin silloin me voisimme miettiä siinä tilanteessa
ympäristötuen kohdentamista vielä enemmän
täsmätoimin kuin tällä hetkellä.
Tämmöinen mahdollisuus on jatkossa, jos onnistumme
lfa-uudistuksen kautta rakentamaan sitä tukipohjaa, mitä ehdottomasti tarvitaan.
Ed. Lepän kysymys näistä kilpailulainsäädännön
tarkistuksista: Meillähän on tämä valmistelutyö nyt
ihan loppusuoralla liittyen tähän lihantuotannon
kannattavuuskriisiin, ja sen yhteydessä me katselemme sitten,
tarvitaanko kilpailulainsäädännön
muutoksia. Tiedän, että ministeri Pekkarinen on
niihin valmis, kun meillä on esittää hyvät
perustelut mahdollisille muutoksille. Yksi kysymys on tietysti tämä Suomen
oman lannoitetuotannon suojelu ja siihen liittyen tämä kadmiumraja,
jonka me olemme aikanaan hakeneet silloin, kun Suomi liittyi EU:n
jäseneksi, suojataksemme omaa maaperäämme.
Ed. Hoskosen kysymykseen vastaan lyhyesti, että niin
kuin puheenvuorossani jo sanoin, ainoa kestävä tie
on, että korkeammat tuottamisen kustannukset saadaan ketjussa
läpi tuottajahintoihin. Mitään muuta
tietä ei ole. Tässä viljelijäväestö on
ihan saman ongelman parissa kuin pienyrittäjät,
esimerkiksi kuorma-autoyrittäjät, joilla on ihan
sama ongelma. Öljyn hinta on noussut merkittävästi,
ja sitä ei ole kyetty välttämättä saamaan
mukaan niihin taksoihin, joita peritään.
Sitten seuraavana yhteispohjoismainen petopolitiikka: Me olemme
nyt ennen kaikkea aika paljon tekemisissä tuon naapurimme
Venäjän kanssa petopolitiikan kohdalta, koska
sieltähän nämä eläimet
kulkevat edestakaisin. Niinkään ei ole ollut ainakaan
minun aikanani keskustelua tästä petoeläinpolitiikasta
yhteispohjoismaisella tasolla, mutta sen sijaan Venäjän
kanssa on, koska meillä on yhteinen raja.
Sitten ed. Virkkusen tärkeä kysymys siitä,
mihin tähdätään eläinten
hyvinvointituella. Siihen tähdätään,
että eläimillä olisi lisää tilaa.
Siis vaaditaan tietyt tilat sinne karsinaan ja sikalaan ja navettaan,
vaaditaan tietyt virikkeet sinne. Mutta nyt vaan perusongelma meillä on
tällä hetkellä se, että läheskään
kaikki tilat eivät päässeet tuen piiriin,
kun meillä ei ole riittävästi eläinlääkärityövoimaa.
Siinä tehdään tilan kanssa eläinten hyvinvointisopimus,
ja eläinlääkäreitä ei
ole ollut riittävästi sitä sopimusta
tekemässä. Halukkaita viljelijöitä olisi
enemmän sitä tekemään kuin nyt
voidaan tehdä. Sitä ongelmaa me toki hoidamme
eläinlääkärikoulutusta lisäämällä.
Ed. Viitasen kysymys Itämeren saastuttamisesta: Muistutan,
että Suomen osuus on kokonaiskuormasta 14 prosenttia. Vaikka
me pistäisimme täällä kaikki
luukut kiinni, se ei Itämerta pelasta. Mutta
meidän pitää oma osuutemme tehdä,
siitä ollaan ihan samaa mieltä.
Ed. Tiusasen kysymykseen viimeisenä, eläinsuojeluasioiden,
luonnonvaraisten eläinten suojelun siirtäminen
ympäristöministeriöön: En ymmärrä sitä,
miten se valvonta siitä lisääntyisi.
Miten sieltä löydettäisiin paremmat järjestelmät
salametsästyksen valvontaan, se logiikka ei ainakaan minulle
kerta kaikkiaan mennyt perille.
Sitten viimeisenä tämä koe-eläinten
käytön vaihtoehtoisen tutkimuksen keskuksen perustaminen.
Se on meillä valmistelussa, mutta ei valmistunut vielä tässä yhteydessä.
Kyllä se tarkoitus on viedä eteenpäin.
Puhemies:
Sitten puhujalistaan.
Kimmo Sasi /kok:
Kunnioitettu puhemies! Täällä tähän
asti käydyn keskustelun perusteella olen tullut siihen
johtopäätökseen, että suhdanteiden
heikkeneminen, joka näkyy tällä hetkellä lehdistä,
on tullut oppositiolle suurena yllätyksenä. Haluan
vakuuttaa, että hallitukselle tämä ei ole
tullut millään tavalla yllätyksenä.
Muistan, että kun hallitusohjelmaa kirjoitettiin, silloin
jo arvioitiin, että taloudellinen kasvu heikkenee selvästi,
niin että varsinkin vuosina 2009—2010 kasvu on
ehkä 2 prosentin paikkeilla. Silloin kun hallitusohjelmaa
kirjoitettiin, lähdettiin siitä, että tähän
täytyy varautua ja se tarkoittaa sitä, että pitää olla
riittäviä tuloveronkevennyksiä ja kevennykset
pitää ajoittaa ensisijaisesti vuosille 2009—2010.
Ja jo vuonna 2007 omaksutun suunnitelman mukaisesti hallitus toimii.
Se ei ole tullut yllätetyksi, oppositio ilmeisesti on tullut
yllätetyksi. (Ed. Viitanen: Missä tarvittavat
investoinnit?) Tärkeätä on myöskin se,
että ajoituksen osalta kaikki tältä osin
on kunnossa ja, kuten sanottu, noin puolet tuloveronkevennysvarasta
käytetään vuonna 2009 ja riittävästi
on vielä panoksia vuodelle 2010.
Sinänsä on erittäin tärkeätä,
kun meillä on suhteellisen korkea inflaatio tällä hetkellä ja
tässä suhteessa kansalaisten ja varsinkin pienituloisten
kansalaisten toimeentuloa tulee pyrkiä edistämään,
että ruuan arvonlisäveron kevennys tapahtuu ensi
vuoden lokakuun alusta. Ajoituksellisesti, ottaen huomioon inflaatio
ja myöskin se, että inflaatio yleensä korvataan
jälkikäteisesti, ratkaisu tältä osin
on hyvin kaukoviisas ja hyvin tarkkaan hallituksen puolelta harkittu.
Myöskin täällä on hallitusta
moitittu siitä, että ei tehdä riittävästi
metsäteollisuuden hyväksi. Hallitushan on puuttunut
jo hallitusohjelmassa näihin rakenteellisiin muutoksiin,
ja metsäteollisuuden tilanne on tältä osin
aika hyvä. Kun nähdään ongelmia,
hallitus on puuttunut niihin hyvin nopeasti.
Jo tämän vuoden budjetissa pantiin merkittävästi
rahaa metsäteihin, ja niitä on tarkoitus parantaa,
jotta puu saadaan paremmin metsistä. Muistelen, että silloin
oppositiossa näitä hankkeita ei pidetty niin kauhean
tärkeinä, vaan haluttiin priorisoida muita hankkeita.
Sitten kun hallitus päätti, että täytyy
nopeasti vauhdittaa puukauppaa ja haluttiin antaa veronhuojennus
metsän myynnistä, niin oppositio arvosteli tätä voimakkaasti
ja sanoi, että näin missään
tapauksessa ei saa tehdä. Nyt sitten äänet
ovat oppositiossa vaimenneet sen jälkeen, kun on tultu
siihen tilanteeseen, että tehtaita joudutaan sulkemaan,
ja nyt oppositio ilmeisesti hyväksyykin sitten jo nämä metsäkaupan
veronhuojennukset, jotta puuta saataisiin tehtaille.
Jos vielä verrataan tätä Vanhasen
kakkoshallitusta Vanhasen ykköshallitukseen, niin muistan, että kun
UPM:n tehdas Kouvolan pohjoispuolella Kuusankoskella pani ovensa
kiinni (Ed. Tiusanen: Voikkaalla!) — Voikkaalla — niin
meni iät ja ajat, ennen kuin hallitus sai jonkinlaisia
päätöksiä aikaiseksi, ja prosessi
oli aika kivulias. Nykyisen hallituksen ratkaisuista voidaan todeta,
että kun näitä uhkia on ja jos tehdään
päätös työpaikkojen vähentämisestä,
niin samana päivänä hallitus pitää jo
kokouksen, kuten tällä kertaa illalla istunnon,
ja näissä kokouksissa päätetään sitten
välittömästi toimenpiteistä,
joihinka ryhdytään. Tällä tavalla
hallitus on tilanteen tasalla, joten tässä suhteessa
täytyy sanoa, että nykyinen hallitus on kyllä työväen
hallitus siinä suhteessa, että se pitää myöskin
teollisuustyöpaikoista tiiviisti kiinni ja pyrkii löytämään
tarvittaessa uusia työpaikkoja, jos vanhat tältä osin
häviävät.
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, mitä Suomeen tulee,
että keskustelu on antanut hieman väärän
kuvan Suomen taloudellisesta tilanteesta. On pyritty luomaan dramatiikkaa
pankkien osalta ja suhdanteitten alas laskemisen osalta. Kuitenkin
täytyy sanoa, jos me ajattelemme Suomea, että kyllä Suomi
on yksi Euroopan mallioppilaista ja Suomessa tulee kuitenkin vakaus
olemaan yksi parhaita ja taloudellinen kasvu kuitenkin yksi parhaista
Länsi-Euroopan maissa.
Ja tietysti, mitä nyt oikeastaan toivoisi, jotta suhdanteet
eivät menisi huonompaan suuntaan: että hallitus
ja oppositio tekisivät sopimuksen siitä, että kansalaisia
ei pelotella tänä syksynä huonoilla suhdanteilla.
Jos televisiossa näytetään kuvaa, jossa
pelotellaan ihmisiä, että pankit rosvoavat ihmiset
ja hallitus ei tee yhtään mitään,
niin kyllähän tämä on se, joka
luo epävarmuutta ihmisiin. Epävarmuus ihmisissä merkitsee
sitä, että taloudellinen kasvu on heikompaa, ja
se merkitsee myöskin työpaikkojen menetyksiä.
Eli tässä pitäisi löytää sellainen
kansallinen konsensus, että hallituspuolueet ja oppositiopuolueet
yhdessä pyrkivät vahvistamaan kansalaisten luottamusta
talouspolitiikkaan ja Suomen selviytymiseen ja tällä tavalla
pidettäisiin huolta siitä, että työttömiä tähän
maahan syntyy niin vähän kuin suinkin mahdollista.
Arvoisa puhemies! Verotuksesta täällä on suhteellisen
paljon puhuttu. Täytyy sanoa, että koko viime
kesän opposition taholta arvosteltiin veroratkaisuja, vaikka
hallituksen esitykset eivät olleet vielä tuossa
vaiheessa valmiina. Ensinnäkin on syytä todeta,
että veronkevennysten suuruus on varsin oikean suuntainen.
Kun hallitusohjelmassa lähdetään siitä,
että nimenomaan rakenteellinen veronkevennys on vähintään
1,1 miljardia euroa, niin tässä suhteessa ollaan
suhteellisen hyvässä vauhdissa. Jos me muistamme, että Lipposen
ykköshallitus kevensi verotusta 1,9 miljardia, kakkoshallitus
2 miljardia ja Vanhasen ykkönen 2,2 miljardia, niin kun
nyt ensi vuonna käytetään noin miljardi
kaiken kaikkiaan rakenteellisiin muutoksiin, niin se merkitsee sitä,
että ollaan samassa vauhdissa kuin aikaisemmat hallitukset.
Tältä osin täytyy sanoa, että pelottelut
siitä, että nyt hyvinvointivaltio ajautuu vaikeuksiin
näillä veronkevennyksillä, eivät
ole perusteltuja, koska saman suuruisia veronkevennyksiä on
aikaisempien hallitusten aikana riippumatta hallituspohjasta kokeiltu.
On myöskin syytä todeta se, että tuloveronkevennykset
ovat lisänneet selvästi taloudellista aktiviteettia,
jonka seurauksena tosiasiassa on ollut se, että valtion
ja kuntien verotulot ovat olennaisesti kasvaneet. Vuonna 1995 aloitettiin
ministeri Niinistön johdolla tuloverotuksen systemaattinen
keventäminen. Vuonna 1995 valtion ja kuntien ja sosiaaliturvarahastojen
yhteinen verotuotto oli kaiken kaikkiaan 43,9 miljardia. Sen jälkeen
noin prosenttiyksikön verran vuodessa on tuloverotusta
kevennetty, ja vuonna 2007 eli viime vuonna valtion, kuntien ja
sosiaaliturvarahastojen verotuotto oli 77,2 miljardia euroa eli
yli 50 prosenttia korkeampi, ei nyt ihan kaksinkertaistunut, mutta
olennaisesti tuo summa on lisääntynyt.
Eli verotulot ovat lisääntyneet, ja se johtuu
siitä, että kun työn tekeminen ja yrittäminen
kannattaa, niin silloin syntyy enemmän työtunteja,
ja tätä kautta syntyy rahaa myöskin yhteiskunnalle hyvinvointiyhteiskunnan
ylläpitämiseen, mutta myöskin kun ihmisillä on
enemmän varaa kuluttaa, voida hyvin, niin se merkitsee
sitä, että myöskin muut verotulot kasvavat
samalla, muun muassa arvonlisäverotulot, ja tällä tavalla
voi sanoa, että on harjoitettu erittäin onnistunutta
veropolitiikkaa erityisesti Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksen
aikana, mutta myöskin sitä jatkaen Vanhasen ykköshallituksen
aikana, jota nyt tämä kakkonen jatkaa.
Sitten jos ajatellaan, ketä tämä verouudistus suosii,
niin tältä osin täytyy sanoa, kun on
sanottu, että sen pitäisi suosia enemmän
pienituloisia, että tämä on hyvä keskustelunaihe.
Mutta oikeastaan voidaan sanoa, että tähän
asti joka vuosi hallituksen esityksissä lähtökohta
on ollut se, että prosenttiyksiköissä saman
suuruisesti on kevennetty kaikkien tuloverotusta, eli se on ollut
aika lähellä noin yhtä prosenttiyksikköä.
Jos me katsomme hallituksen esitystä, niin siellähän
on laskettu valtiovarainministeriön ohjelmalla se, paljonko
tuloverotus kevenee, ja nyt todellakin ensi vuonna näillä veronkevennyksillä kevennys
on 10 000 euron tuloilla 1,2 prosenttiyksikköä, 20 000
euron tuloilla 1,59 prosenttiyksikköä ja 30 000
euron tuloilla 1,75 prosenttiyksikköä, ja siitä se
alkaa vähitellen laskea, niin että 100 000 euron
tuloilla ollaan runsaassa 1,3 prosenttiyksikössä,
ja siitä se laskee vielä edelleen.
Voidaan sanoa, että oikeastaan tämmöinen pieni-
ja keskituloinen palkansaaja on se, joka tästä tuloveronkevennyksestä kaikkein
eniten hyötyy, ja olennaista on, että nyt, kun
tehdään muutos, niin että tulee työtulovähennys,
niin kyetään varsin hyvin nämä veronkevennykset ulottamaan
myöskin pienituloisille. Tältä osin tehdään
rakenteellinen muutos, joka selvästi hyödyttää pienituloisia,
koska totuushan on se, että valtion tuloveroraja on siinä määrin
korkea, että kaikkein pienituloisimmat eivät maksa
valtion tuloveroa, ja tietysti kun kunnillakin on vähennyksiä,
niin tältä osin voi sanoa, että tuo tulovero
on suhteellisen alhainen, joten tarvitaan näitä erityistoimenpiteitä.
Mutta kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että kerrankin hyvin
painokkaasti hallituksen esitys suosii nimenomaan pienempi- ja keskituloisia.
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että kun tässä toistakymmentä vuotta
on kevennetty noin prosenttiyksikön verran vuosittain tuloverotusta, niin
lopputulema tällä hetkellä on tuloverotuksessa
se, että meillä pienempituloisten verotus on kevyempää kuin
EU-maissa keskimäärin tai sanotaan nimenomaan
läntisissä EU-maissa keskimäärin
ja suurituloisten verotus on runsaan 100 000 vuosituloilla
noin 6—7 prosenttiyksikköä korkeampaa
kuin EU-maissa keskimäärin. Tältä osin
täytyy sanoa, että Suomi on niitä maita,
joissa verotus poikkeuksellisen paljon tasaa tuloja, eli Suomen
tuloverojärjestelmä tänä päivänä hyödyttää nimenomaan
pieni- ja keskituloisia huomattavasti enemmän kuin missään
muussa Euroopan unionin jäsenmaassa. Tässä suhteessa
täytyy sanoa, että meidän tuloverojärjestelmämme
on poikkeuksellisen solidaarinen.
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi tietysti, että verotus
on ollut hyvin oikeudenmukaista, niin tietysti sosiaalipolitiikassa
on panostettu niihin ryhmiin, jotka ovat vaikeassa asemassa. Otan
vain yhden luvun: eläkeläiset saavat kaiken kaikkiaan 680
miljoonaa euroa vuositasolla. Se on suuri summa kaikkein pienituloisimmille
suomalaisille.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelin tätä ed. Kimmo
Sasin hyvin vuolasta ylistystä hallituksen budjettiesityksestä,
en malta olla mainitsematta, että kesällä meitä haastateltiin
Aamulehdessä ihan samassa jutussa ja siinä jutussa
ed. Sasi itse sanoi, että hän ei ymmärrä ollenkaan
tämän ruuan arvonlisäveron alennuksen
päälle, se on täysin huono toimenpide
tai jotain tällaista. Nyt on sitten teidän mielipiteenne
ilmeisesti tästä asiasta vähän
muuttunut.
Ihan halusin käyttää tämän
puheenvuoron korjatakseni muutamia teidän väitteitänne
esimerkiksi suhtautumisesta tähän metsäverotukseen. Kyllä ainakin
itse silloin, kun tämä päätös
tuli, sanoin nimenomaan, että tämä tulee
veronmaksajalle hyvin kalliiksi siinä suhteessa, että nyt
tällaisilla toimilla paikataan hallituksen epäonnistunutta, äärimmäisen
passiivista politiikkaa suhteessa puutulleihin. Jos tällaisia
asioita ei hoideta, seurauksena on kallis lasku veronmaksajille. Useampia
satoja miljoonia menee nyt tähän, kun samaan aikaan
hallituspuolueista sanotaan, että esimerkiksi esityksemme
maksuttomasta päivähoidosta, joka itse asiassa
maksaa paljon vähemmän kuin se, on täysin
epärealistinen ja taloudellisesti mahdoton.
Mitä tulee sitten näihin tuloveronkevennyksiin,
niin ed. Sasi kyllä unohti kokonaan sen, että kaikkein
pienituloisimmat, ne, joilla ei ole työtuloja, jäävät
tästä kokonaan paitsi. Monet pienituloiset eläkkeensaajat,
työttömät, opiskelijat (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) eivät saa mitään.
Veijo Puhjo /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Sasi vertaili suomalaisia tuloveroasteita
eurooppalaisiin tasoihin. On tietysti hieman hankala asia suoraan
näitä verotasoja verrata, koska kansalaisille
menevä maksujen ja verojen vertailu pitäisi tehdä sen
mukaan, minkä verran ovat tuloverotaso ja erilaiset sosiaaliturvamaksut
yhteensä. Jonnekin Saksaankin kun vertaamme, niin siellä on
tuloverotaso selvästi alhaisempi kuin täällä Suomessa
keskimäärin, mutta sosiaaliturvamaksut puolestaan
ovat suuremmat, joten suurin piirtein kansalaiset molemmissa maissa
joutuvat kuitenkin suhtkoht saman summan prosentuaalisesti tuloistaan
maksamaan yhteiskunnalle.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Viitasen puheenvuoroon viitaten olisi
syytä muistaa se, että Venäjän federaatio
tänä päivänä harjoittaa
omaa teollistamispolitiikkaa sen mukaan, miten suurvalta sen tekee,
kysymättä naapureilta. Ja pitää muistaa, että sitä työryhmää,
joka aikanaan suunnitteli näiden puutullien läpivientiä Venäjän
federaation päätöksentekoelimissä,
muistamani mukaan johti nykyinen presidentti Medvedev. Hän
on varmaan sen esityksen kannalla edelleen ja tiukasti, elikkä ei
pidä luottaa tässäkään
vieraan apuun. Meillä on 100 miljoonan motin vuotuinen
kasvu metsissä. Sieltä pitää ottaa
maksimaalinen määrä sekä runkopuuta
metsäteollisuuden tarpeisiin että energiapuuta
normaaliin energiakäyttöön. On muistettava
myös, että 70 prosenttia bioenergian käytöstä tulee
metsäteollisuuden kautta, ei pidä luottaa vieraan
apuun tässäkään asiassa.
Ja mitä tulee näihin verohelpotuksiin, niin niille
ihmisille, joilla on pienet tulot, sitten toki pitää räätälöidä muita
keinoja, joilla voidaan heidän tulotasoaan ja elämän
olosuhteitaan parantaa. Meillä on monta (Puhemies: Minuutti
kului jo!) keinoa siihen, mutta niitä käsiteltiin
toisten pääluokkien kohdalla.
Henna Virkkunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnä tästä ed.
Viitasen puheenvuorosta tähän ruuan arvonlisäveroon
liittyen. Kiistatta siinä on se ongelma, että meidän
täytyy varmistaa, että myös tämä arvonlisäveron
alennus menee todella sinne kuluttajahintoihin. Sehän tässä on
suurin haaste, kuinka pystymme huolehtimaan siitä, että se
näkyy myös kuluttajan kukkarossa, kun veroa alennetaan.
Puutulleihin liittyen mielestäni täysin posketon
oli ed. Viitasen väite siitä, että tällä metsäveroalella
ikään kuin paikattaisiin omaa passiivisuutta puutullikysymyksessä.
Se ei todellakaan ole pelkästään ollut
Suomen hallituksen käsissä, vaan vastassa on Venäjä,
jolla on omat tavoitteensa, eikä ole ollut niin helppoa
heidän kanssaan löytää sitä yhteistyötä.
On tärkeää, että Suomi tekee
nyt kaikkensa, että metsäteollisuudesta ei menetetä yhtään
työpaikkaa sen vuoksi, että puuta ei saataisi.
Nythän puukauppa on lähtenyt hyvin käyntiin.
Vielä viimeksi tästä maksuttomasta
päivähoidosta. Emme ole vastustaneet sitä väittäen,
että se olisi epärealistista ja niin poskettoman
kallista, mutta emme pidä sitä kiireellisyysjärjestyksessä ensimmäisenä,
vaan meidän mielestämme ensinnä päivähoidossa
tulee satsata laatuun ja joustavuuteen eikä maksuttomuuteen.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvostamalleni ed. Viitaselle haluan todeta
sen, että mitä tulee ruuan arvonlisäveroon,
niin on totta, että kesällä epäilin
sitä, meneekö se hintoihin ja onko tuo muutos
tarkoituksenmukainen. No, nyt hallitus on tehnyt selkeitä toimenpiteitä,
joilla seurataan sitä, että se menisi hintoihin,
mikä lisää luottamustani tähän muutokseen.
Mutta sen lisäksi, kun nyt on tullut tietoja siitä,
että inflaatio on 4,4 tai 4,7 prosenttia, niin ne ovat
sen verran korkeita lukuja, että täytyy miettiä,
millä keinoilla voitaisiin inflaatiota hillitä,
ja ruuan arvonlisävero on tässä suhteessa
suhteellisen hyvä täsmäase.
Mitä tulee puun myyntiin, niin tältä osin
täytyy sanoa, että jo edellinen hallitus oli hyvin
passiivinen Venäjän kanssa eikä saatu
yhtään mitään aikaan. Tietysti
oikeastaan ennen vanhaan presidentit hoitivat nämä hommat,
mutta eivät ole presidentit Halonen ja Medvedev saaneet
ratkaisua tässä suhteessa aikaiseksi. Kysyn nyt
vain ed. Viitaselta, mitä Suomen pitäisi tehdä selättääkseen
Venäjän tässä puutullikysymyksessä, mitkä ovat
ne keinot, millä me saamme ratkaisun aikaiseksi.
Lopuksi vielä se, että mitä sosiaaliturvamaksuihin
tulee, ne ovat suhteellisia veroja, ja se vaikuttaa siihen, että progressio
Suomessa on suhteellisen voimakas verrattuna esimerkiksi Saksaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Anttila poistui. Hän ihmetteli
sitä logiikkaa, mikä liittyy siihen, että esitin
nimenomaan eläintensuojelua, luonnonvaraisten eläinten
suojelua, ympäristöministeriölle pois
maa- ja metsätalousministeriöltä. Logiikka
on se sama kuin että "kettua ei pidä laittaa kanatarhan
vartijaksi".
Mitä tulee vielä noiden suurpetojen tuloon
yli itärajan, niin tiedämme, että Venäjän
puolella tapahtuu aivan tolkutonta metsästystä ja
se reservi siellä on kyllä ehtymässä.
Mutta aivan muutama asia, puhemies, minkä takia olen
pyytänyt puheenvuoron.
Ensinnäkin perusradanpitoon ilmoitti toimija, VR-osakeyhtiön
pääjohtaja Kuitunen Loviisassa viime maanantaina,
että hänen näkemyksensä mukaan
pitäisi saada 190 miljoonaa euroa tähän vuositasolla
nyt heti alkuun. Ja meiltä puuttuu edelleenkin kiskot Pääkaupunkiseudulta
suoraan itään eli rantarata.
Maksuista eli palvelumaksuista. Kun asiaa täällä käsiteltiin
lähetekeskustelussa viime keväänä,
niin vihreän eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron
pitänyt ed. Ojansuu sanoi, että ne ovat tasa-arvoa
edistäviä, tärkeitä asioita.
Todellakin kummeksun sitä. Ne ovat taakka pienituloisille
ja yleensäkin kaikille niille, joille raha merkitsee myös
rajoittavana tekijänä, taakka ja vaikeus palvelujen
saamisessa. Nyt sitten, kun kunnat ovat tehneet tämän
likaisen työn hallituksen ikään kuin
käskystä, siellä päätöksentekijöinä usein
ovat olleet valitettavasti hyväksymässä myös
ne, kuten sosialidemokraatit ja kristilliset, jotka täällä ovat
vastustaneet tätä hanketta eli palvelumaksujen
ja potilasmaksujen nostamista.
Sitten vielä Merikeskuksesta, joka on Merentutkimuslaitoksen
esitys tämän lopettamisen sijasta. Täällä kuulimme
tänään, että ministeri olisi
sitä mieltä vastatessaan asiassa, että Kumpulan
Dynamicumissa olisi laboratoriotilat edelleenkin käytössä.
Näin kuitenkaan ei ole. On täsmälleen
tilanne se, että ainoastaan osa Dynamicumin tiloista, jotka
on alun pitäen nimenomaan tehty erikoispuhtaiksi tiloiksi,
on nyt sitten muutaman vuoden sopimuksella Kumpulassa käytössä,
mutta eivät kaikki nämä tilat. Hakuninmaalle ollaan
ilmeisesti rakentamassa uutta laboratoriotilaa, jonka kustannuksista
ei todellakaan ole tietoa. Näin ollen sekä ministeri
Lehtomäki että ministeri Vehviläinen
ovat näissä vastauksissaan olleet epätarkkoja
tämän asian suhteen. Olisi hyvin tärkeätä,
että eduskunta pystyisi paneutumaan vielä Merentutkimuslaitoksen
tulevaisuuteen ja siihen esitykseen myönteisellä tavalla, minkä Merentutkimuslaitos
on tehnyt Merikeskuksen perustamisesta.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen budjettilakiesitysten mukana on
laki tuloverolain muuttamisesta. Lakiesityksessä lisätään
uusia säännöksiä verovapaiden matkakustannusten
korvausehtoihin. Lakiesityksen perusteluissa väitetään
täysin virheellisesti, että verovapaisiin korvauksiin
oikeutettujen määrä laajenee. Se ei pidä paikkaansa.
Tätä lakiesitystä on odotettu. Epäselvät
ja tulkinnanvaraiset tuloverolain säännökset
ovat ylläpitäneet yli kuusi vuotta täysin
järjetöntä jälkiverotusrulettia
ja oikeusriitoja, joista ovat kärsineet tuhannet metalli-
ja laivanrakennusteollisuuden komennusmiehet ja sadat alan alihankkijayritykset
ja tietenkin koko telakkateollisuus. Tämä lakiesitys
ei valitettavasti vastaa odotuksia.
Lakiesityksen sisältämät verovapaan
päivärahan uudet maksamisehdot muun muassa telakkateollisuuden
ja ylipäätään teollisuuden asennus- ja
huoltokohteissa liikkuvaa työtä tekevien osalta
kiristyvät ja heikkenevät. Lakiesitys edellyttää,
että työntekijä, jonka työnantajayrityksen toimipistettä ei
pidetä työntekijän varsinaisena työpaikkana,
on oikeutettu komennuksensa ajalta verottomaan päivärahaan
vain, jos hän yöpyy komennuspaikkakunnalla ja
jos samaan aikaan täyttyy toinen ehto eli matkaa kotiin
on yli 100 kilometriä. Nämä ehdot sulkevat
käytännössä verovapaiden matkakorvausten
ulkopuolelle jopa noin 3 000 telakkateollisuuden komennusmiestä ja
tuhansia teollisuuden asennus-, seisokki- ja huoltokohteissa työskenteleviä komennusmiehiä
eri
puolilla maata.
Esimerkiksi Turussa asuva komennusmies, jonka työnantajayrityksen
verstasta ei siis enää katsota varsinaiseksi työpaikaksi,
ei ole enää oikeutettu verovapaaseen päivärahaan
työskennellessään komennuksella Rauman
telakalla, jonne Turusta on 96 kilometriä. Saman kohtalon
jakaa Raumalla asuva komennusmies työskennellessään
Turussa. Lisäksi verovapaiden matkakorvausten ulkopuolelle
jäävät kaikki länsirannikon, muun
muassa Vakka-Suomen, komennusmiehet. Onko tämä lakiesitys
räätälöity juuri niin, että telakkateollisuuden
ydinalue, Turun ja Rauman seutu, suljetaan verovapauden ulkopuolelle?
Turun ja Rauman seudulta olevat komennusmiehet saisivat päivärahaa
vain työskennellessään Helsingin telakalla.
Mutta kuten tiedämme, Helsingin telakka onkin ollut jo
pitkään lakkautus- ja alasajolistalla. Onko lakimuutoksen
perimmäisenä tavoitteena lakkauttaa verovapaiden matkakorvausten
maksaminen kokonaan laivanrakennusteollisuudessa? Ei tästä muuta
voi päätellä.
Arvoisa herra puhemies! Kuten hyvin tiedätte, päivärahan
ja ateriakorvauksen edellytykset on määritelty
tarkemmin Verohallituksen verovapaita matkakustannusten korvauksia
koskevassa päätöksessä. Päivärahan
maksamisen edellytyksenä on, että erityinen työntekemispaikka, siis
komennuspaikka, on yli 15 kilometrin etäisyydellä joko
palkansaajan varsinaisesta työpaikasta tai asunnosta riippuen
siitä, kummasta matka on tehty. Tätä kilometrirajaa
sovelletaan muun muassa valtion ja kuntien sopimusaloilla. Meillä teknologiateollisuudessa,
metalliteollisuudessa siis, matkaedellytys on 40 kilometriä. Yöpymisedellytystä ei
ole. Edellytetään, että työntekijälle
voidaan määritellä varsinainen työpaikka,
josta hänet lähetetään tilapäiseen
työntekemispaikkaan komennukselle.
Nyt tässä lakiesityksessä tuodaan
telakka- ja metalliteollisuuden liikkuvaa projektityötä,
asennuksia, huoltoja jne. tekeville työntekijöille
uusi, aivan oma asunnon ja komennuspaikan etäisyysedellytys.
Päivärahaan on oikeus vasta, jos työntekijä yöpyy
komennuspaikkakunnalla ja samanaikaisesti matkaa kotiin on yli 100
kilometriä.
Eriarvoisuus muun muassa valtion, kuntien ja muiden, muun muassa
rakennusalan, aivan saman kaltaisissa olosuhteissa työskenteleviin työntekijöihin
on silmiinpistävän räikeä. Jos
esimerkiksi Varsinais-Suomen verojohtaja, jonka asemapaikka on Turussa,
matkustaa lähikuntiin, hän saa päivärahan,
jos 15 kilometrin edellytys ja työmatkan 10 tunnin kesto
täyttyvät. Mutta jos turkulainen telakkatyöläinen,
joka on komennuksella Rauman telakalla, tekee normaalin, pitkän
työpäivän eli 12 tuntia, hän
ei saa verotonta päivärahaa, vaikka yöpyisi
Raumalla. Hallituksen esityksessä edellytetään,
että hän 12-tuntisen talvisen työpäivän
jälkeen tuulessa ja räntäsateessa lähtee
ajamaan kiharaista Kasitietä Turkuun. Hänen liikenneturvallisuudestaan
ja jaksamisestaan ei esityksessä kanneta huolta.
Autonkuljettajaltakin edellytetään lepovuoroa
12-tuntisen työrupeaman jälkeen ja sitä valvotaan
poliisien tehoiskuin ja ajopiirturein, mutta telakkateollisuuden
alihankkijatyöntekijän oletetaan raskaan työpäivän
päätteeksi ajavan 1,5—2-tuntisen työmatkan,
jolloin työpäivän kokonaiskestoksi tulee
vähintään 15 tuntia. Työsuojelullisestikaan
tässä ei ole mitään järkeä,
puhumattakaan, että ajateltaisiin osaavan ammattityövoiman
joustavaa liikkuvuutta.
Siksi toivon, että matkaedellytys muutetaan 100 kilometristä merkittävästi
lyhyemmäksi, esimerkiksi teknologiateollisuuden työehtosopimuksessa
olevaksi 40 kilometriksi. Järkevintä kuitenkin
olisi, että verottoman päivärahan maksamiselle
olisi edellytyksenä vain yöpyminen komennuspaikkakunnalla,
siis todellisten elantokulujen todellinen lisääntyminen.
Nämä komennusmiesten toiveet, joista keskustelin
muun muassa tänä aamuna Helsingin telakalla, haluan
välittää teille, edustajatoverit, ja
samat terveiset valtiovarainvaliokuntaan ja verojaoston jäsenille.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olemme varmaan kaikki siitä yhtä mieltä,
että ilmassa on vakavia merkkejä talouden heikkenemisestä.
Mielestäni kuitenkaan meidän ei tarvitse olla
täällä paniikkinappulaa painamassa.
Suomella menee edelleen verrattain hyvin, vaikka emme talouskasvussa
pääsekään tänä vuonna
viime vuosien tasolle. Mielestäni ne puheet, joissa halutaan
lietsoa yhteiskuntaa epätoivoon, ovat tässä salissa
lausuttuina hieman moraalittomia. En oikein jaksa hyväksyä niitä.
Tällaisessa tilanteessa ensi vuoden budjetin rakentaminen
vaatii todellista taitoa ja vahvaa harkintaa. Uskon kuitenkin, että löydämme
ne keinot, joilla voidaan tukea hyvän talouskehityksen
jatkumista Suomessa, niin hyvän kuin tässä tilanteessa
on mahdollista. Nyt meidän on annettava mieluummin selkeä sellainen
viesti kansalaisille, joka vahvistaa ihmisten uskoa tulevaisuuteen,
siis hyvää tulevaisuuspolitiikkaa.
Arvoisa puhemies! Oppositio on väheksynyt budjetin
elvyttävää voimaa. Minusta siellä on paljon
sellaista, jonka elvyttävään voimaan
voi helposti uskoa. Hyvää siinä on se,
että tämä elvyttävä budjetti
on tehty ennen kuin Amerikasta tulivat nämä huonot
uutiset amerikkalaisten investointipankkien kunnosta.
Vuodenvaihteessa voimaan tuleva kotitalousvähennyksen
korottaminen 3 000 euroon sekä vähennyksen
piiriin kuuluvien palvelujen merkittävä lisääminen
ja käyttörajojen poistaminen on hyvää tulevaisuus-
ja elvytyspolitiikkaa.
Samoin tässä budjetissa tehdään
tulonsiirtojen historiaa korottamalla pienimpiä vanhempain-,
sairaus-, äitiys- ja isyyspäivärahoja
peräti 170 eurolla. Nämä helpottavat
useiden pienituloisten lapsiperheiden arkea. Koti- ja yksityisen hoidon
tukea korotetaan, jotta perheille annetaan aitoja valinnanmahdollisuuksia
heidän sujuvan arkensa turvaamiseksi. Lisäksi
työtulovähennyksen kautta veronkevennystä pystytään
suuntaamaan pieni- ja keskituloisille. Näin myös
pienipalkkaisen työn tekemisestä ja vastaanottamisesta
tehdään kannattavampaa. Kokoomus on tällä tavoin
erittäin paljon työtä tukevaa politiikkaa suosimassa.
Myös eläkkeensaajien verotusta kevennetään vastaavasti
ja eläkepuolisoiden verotus korjataan korkeintaan palkansaajan
verotuksen tasolle, vuoden alusta voimaan tulleen kansaneläkkeen
korotuksen lisäksi tietenkin. Tämä oli
yksi niitä suuria aiheita, joista ennen edellisiä eduskuntavaaleja
jouduttiin tuolla turuilla ja toreilla keskustelemaan.
Sokerina pohjalla voidaan sanoa, että veroastetta alennetaan
ja verotuksen progressio pidetään nykytasolla.
Näkyvä kevennys tulee kaikille palkansaajille.
Näillä ansiotason nousuilla, veronkevennyksillä ja
inflaation hidastumisen seurauksena voidaan suomalaisten ostovoimaa
kasvattaa jopa 3,5 prosenttia, ja se on paljon meille kaikille.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt näyttää siltä,
että ministeri Holmlund ei tule silloin myöhemmin
iltapäivällä enää eduskunnan eteen
budjettia ruotimaan, joten käytänkin nyt tässä mahdollisuuden
joittenkin asioiden läpikäymiseen.
Nimittäin yksi tärkeä asia on hätäkeskuslaitosten
tilanne. Lyhyessä ajassa läpiviety hätäkeskusuudistus
osoittaa näin jälkikäteen tarkasteltuna,
että hätäkeskusuudistus ei ole vieläkään
sovittujen tavoitteiden osalta valmis.
Alkuperäiset tavoitteet ovat vieläkin tämän päivän
totistakin totisempaa totta. Valitettavasti tilanne ei ole edes
merkittävästi parantunut hallituksen hätäkeskusselonteon
valmistuttua. Hätäkeskus ei ole kyennyt saavuttamaan
vastaamistavoitteita, vaikka kansalaisten kannalta olennainen palvelu
on hätäkeskuspuheluun vastaaminen viivytyksettä ja
ammattitaidolla.
Keskeisin ongelma on yhä tulevanakin vuonna hätäkeskusten
liian alhainen henkilöstömäärä,
eikä tilannetta helpota yhtään, että tuottavuusohjelmalla
pitäisi vielä vähentää nykyisiäkin
virkoja, vaikka uusia päivystäjiä tarvittaisiin
jopa sata. Hätäkeskus tarvitsee vakituisia ja
koulutettuja päivystäjiä, joiden työhyvinvoinnista
on pidettävä huolta.
Arvoisa puhemies! Hätäkeskuslaitoksen toimivuudessa
on kyse kansalaisten turvallisuudesta, ja sen varmistamisen tulee
olla ensisijainen tehtävämme. Hallituksen ja eduskunnan
vastuulla on varmistaa, että hätäkeskuksella
on riittävät resurssit, jotta hätäkeskus
pystyy suoriutumaan tehtävistään. Tosiasiassa
kuitenkin Hätäkeskuslaitoksen resurssit jäävät
ensi vuoden talousarviossa liian pieniksi suhteessa sen tehtäviin,
eikä tilannetta auta ollenkaan tulevien vuosien menokehysten
jääminen laskeviksi hätäkeskusten osalta
jopa vuoteen 2011 asti.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Alamme pikkuhiljaa saada esimakua siitä,
mitä tuleman pitää, vaikkakaan emme vielä mitään
ole nähneet. Edessäni minulla on kirjoitettuna
muutama puhe, jotka olen printannut aikaisemmista istunnoista, omia
pitämiäni puheita. Aion pitää tämän
puheeni lyhykäisyydessään, koska jos
jotakin asiat kiinnostavat, niin voivat käydä katsomassa,
mistä olen yrittänyt puolitoistavuotta varoittaa.
Mennään siis hieman eteenpäin, historian
voi katsoa sieltä takaa.
Meillä puhutaan edelleen, että lamasta ei
saa puhua, että silloin siitä tulee itse aiheutettu
ja se kiihtyy. Asia ei näin suinkaan ole. Piilottelemalla
asioita teemme lamasta entistäkin pahemman. Nyt on puhuttu
siitä, että subprime-kriisi on aloittanut tämän
niin sanotun laman tai taantuman tai hitaan kasvun ajan, mutta taustalla
on paljon suurempia asioita. Ei kyseessä ole suinkaan muutamat
miljoonat amerikkalaiset köyhät ihmiset, joille
on väkisin tungettu asunto käteen ja annettu huomattava
määrä luottoa. Mikäli näiden
luottojen vakuutena olisi ollut realistisesti mitoitettu asunto,
asuntovarallisuus, niin ei tällaisia lukuja, joita nyt
jo on nähty, missään tapauksessa nähtäisi.
Jos siellä on muutama tuhat miljardia lainaa annettu asuntoja
vastaan, niin vaikka ne lainat jäisivät maksamatta,
niin takkiin ei olisi tullut kuin parisataa miljardia, jos niillä asunnoilla
olisi jotakin realistista arvoa, ja tässä vaiheessa
ynnäillään, että maailmantalous
on ottanut takkiin tuhansia miljardeja. Jos tosiaankin subprime
olisi se syy, josta tämä nykytilanne on lähtöisin,
niin antamalla parisataa miljardia elvytystä homma olisi
hoidettu, ja talous olisi jatkanut kasvuaan.
Takana kuitenkin on tosiaankin luottoekspansio, joka on ollut
valitettavasti samassa syklissä ympäri maailmaa,
myöskin Euroopassa, vaikka kuljemmekin pari vuotta Yhdysvaltojen
lukuja jäljessä. Jos katsotaan Euroopan lukuja,
niin noin 18 000 miljardia on velkaa, ja velan vuosimuutos
viime aikoina on ollut 2 000 miljardia. Palkkatuloja on
ollut euroalueella vajaa 6 000 miljardia. Jos tästä karkeasti
lasketaan, että 6 000 miljardia palkkoja, 2 000
miljardia lisääntynyttä luottoa, saadaan
ostovoimaksi 8 000 miljardia.
Mitä tapahtuu, kun tämä luottoekspansio
saavutettuaan matemaattisen mahdottomuuden, katkeaa? Meille tulee
luottojen lisääntymisen luvuksi nolla tai se kääntyy
jonakin vuonna negatiiviseksi. Silloin tämä on
ostovoimasta pois. Vedetäänpä tuosta
6 000 miljardia plus 2 000 miljardia pois tämä 2 000
miljardia. Oletteko nähneet kukaan laskelmaa tai edes sinnepäinkään
arviota, mitä tulee tapahtumaan Euroopan talousalueella,
kun sieltä lähtee ostovoimasta parituhatta miljardia
pois? Kukaanhan ei tällaisia kauhuskenaarioita tietenkään
viitsi laskea. En ymmärrä, miksi. Ehkä siksi,
että ainoat ihmiset, jotka näitä isoja
lukuja ymmärtävät, ovat itse hyötymässä siitä suunnattomasta
vaihtelusta, joka tässä syntyy.
Täydellinen varallisuuden uusjako on jälleen edessä,
kuten oli 20 vuotta sitten. Valitettavasti näyttää jälleen
siltä, että täällä Suomessa
ei kyetä tai uskalleta ottaa asiaa todenteolla käsittelyyn.
Hallitus vain hyssyttelee, että ei saa puhua pahasta tai
se tulee tänne. Valitettavasti me emme pysty siltä millään
piiloutumaan. Olisi aika ottaa härkää sarvista
ja ryhtyä todenteolla eduskunnan missä tahansa
instanssissa, isossa salissa tai edes talousvaliokunnassa tai jossakin muualla,
selvittämään, mitä oikeastaan
on tapahtumassa, ennen kuin työeläkerahastot ja
muut ovat kuihduttaneet maailman tuuliin vaivalla kerätyt
miljardit.
Toivon, että hallitus tuo meille hieman ajankohtaisempaa
tietoa ja yrittää laskeskella, mitä tässä on
tulossa, ja kertoo myöskin suunnitelmansa, mitä pankkien
kaatumisen hetkellä aiotaan tehdä. Tätä olen
useamman kerran pyytänyt, että meille selvitys
annettaisiin, minkä näköisiä variaatioita
ovat pähkäilleet. Talousvaliokuntaan ainakaan
eivät selvitystä ole toimittaneet. Mutta kaikille
edustajille toivon voimia ja toivon, että ette paina nappia
vain sen takia, että hallitus niin määrää,
kun nämä todella isot asiat tänne tulevat
ja meille jälleen kerran kerrotaan, että nyt pitää tehdä pikaisesti
päätöksiä, huomenaamulla pitää olla
jo firmat uusissa osoitteissa.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kiuru otti esille tämän
meidän hätäkeskusongelmamme ja syytti
siitä hieman tuottavuusohjelmaa. Tämä asia
nyt hieman kuuluu minun entiseen rooteliini, niin haluaisin ottaa
hieman siihen kantaa, koska itse näen kyllä, että tämä on enemmänkin
palkkausongelma. Hätäkeskuspäivystäjän
työ on erittäin vaativaa ja stressaavaa työtä.
Työn arvostus ei tällä hetkellä ole
niin hyvä kuin sen pitäisi olla. Helsingissä tämä ongelma
näkyy kaikkein parhaiten. Täällä on
erittäin hyvä työllisyystilanne, täällä on
työpaikkoja, ja täällä pystyy
hankkimaan saman elannon huomattavasti helpommalla kuin hätäkeskuksessa.
On turha lähteä sanomaan, että se ongelma olisi
tuottavuusohjelmassa, vaan kyllä se on hoidettavissa ihan
paremmalla palkalla.
Keskustelu päättyi.