Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Joko hallitus on nyt valmis kuuntelemaan SDP:tä,
(Oikealta: Ei!) kun myös Oecd:n raportin mukaan Suomi ei
ole juurikaan lisännyt aktiivisia työmarkkinaohjelmiaan
edes työttömyyskriisin puhkeamisen jälkeen?
Saman tutkimuksen mukaan Suomi on panostanut aktiivisiin työllisyystoimiin
Oecd-maista kolmanneksi vähiten, vain Belgia ja Kreikka
jäävät Suomesta jälkeen. Ministeriössä on
parhaillaan lausuntokierroksella myös lakiesitys, jossa
työllistämiseen annettavaa palkkatukea rajoitetaan
joko euromäärissä tai prosentuaalisesti.
Jos toimitaan hallituksen kaavailemalla tavalla, vaarassa on jopa
10 000—30 000 kolmannen sektorin työpaikkaa.
Pelkästään Satakunnassa ja Kainuussa
voidaan menettää 400—500 työpaikkaa.
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta mahdollisuudet
työllistämiseen ja erityisesti kolmannen sektorin
tukityöllistämiseen säilyvät
ja entisestään paranevat?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Kysymys kolmannen sektorin mahdollisuuksista
työllistää sen jälkeen, kun
olemme ottaneet mukaan lainsäädäntöömme
EU:n valtiontukisäännökset, on herättänyt
paljon hyvää keskustelua. Lainsäädäntö pyritään
käsittelemään lokakuun aikana, ja koska
on ehdottoman tärkeää ja hyödyllistä,
että kolmas sektori kaiken kaikkiaan pystyy työllistämään
ihmisiä, pyrimme löytämään
sellaiset ratkaisut lainsäädäntöön,
että tämä olisi myös jatkossa
mahdollista, itse asiassa mahdollista niin, että kolmannen
sektorin työllisyysmahdollisuudet olisivat kasvu-uralla.
Kun Oecd:n raportissa puhutaan aktiivisesta työllistämispolitiikasta,
pelkään, että Oecd ei ole ehtinyt nähdä täällä käsittelyssä olevaa
talousarviota, jossa on lisätty nuorten työllistämiseen, aktiiviseen
työvoimapolitiikkaan ja kuntien työllistämiseen
yli 200 miljoonaa euroa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos olen oikein ymmärtänyt
tätä Oecd:n tutkimusta, niin siinä on
katsottu muutosta, ei esimerkiksi lähtötasoa,
eli jossakin maassa on voinut olla täysin olematon lähtötaso
ja muutos on suuri. Tämä on siis käsitykseni,
miten Oecd on tehnyt, eli jos otettaisiin työllisyystoimenpiteiden
rahoitus kokonaisuudessaan, Suomi sijoittuisi toisella tavalla.
Toiseksi tässä ei ole otettu huomioon esimerkiksi
niitä valintoja, mitä hallitus on tehnyt ensi vuodelle
ja tämän vuoden loppuun lisätessään opiskelijapaikkoja,
koska niitä ei katsota aktiivitoimenpiteiksi, vaikka ne
mitä suurimmassa määrin niitä ovat,
kun nuorille annetaan aito koulutusmahdollisuus.
Kolmanneksi, niin kuin ministeri Sinnemäki totesi,
tässä ei ole huomioitu lisäbudjetin eikä ensi
vuoden budjetin lisäyksiä.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Jos ja kun hallituksen kaavailemat vaihtoehdot
palkkatukiehtojen muuttamiseksi lakiin ovat huonoja, niitä ei
tule hyväksyä. Mielestäni hallitus ei
saa mennä nyt EU:n taakse ja syyttää EU:ta
työllistämisen vähentymisestä kolmannella
sektorilla. Hallituksen on oltava itse aktiivinen toimija, ei passiivinen
EU:n lakeija.
Hyvä hallitus, onko vapaa kilpailu ja sen ihannointi
ottamassa nyt niskalenkin ihmisten välittämisestä ja
heidän tarpeistaan? Jo joka kolmas työvoiman piiriin
kuuluva nuori on työtön. Vaikeassa työmarkkina-asemassa
olevien määrä lisääntyy
koko ajan. Jos kolmannen sektorin mahdollisuus työllistämiseen
vaarannetaan hallituksen kaavailemalla tavalla, oletteko te, ministeri Kiviniemi,
ollenkaan huolissanne, että kuntien työttömyydenhoidon
kustannukset lisääntyvät merkittävästi?
Entä te, ministeri Katainen, joka menitte vielä äsken
arvostelemaan tätä Oecd:n selvitystä ja
väititte, että siellä on virheitä?
Ensimmäinen varapuhemies:
Pääsääntöhän meillä on,
että on kysymys ja sitten yhden ministerin vastaus, mutta
tässä tuli kaksi osoitetta, ministerit Sinnemäki
ja Kiviniemi.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Ei ole suinkaan tarkoitus mennä EU:n selän
taakse vaan ratkaista tämä kysymys kolmannen sektorin
työllistämisestä. (Vasemmalta: Miten?)
Tällä hetkellä käymme läpi
sitä, millä tavalla muissa maissa tätä asiaa
on hoidettu. Tässähän on perusratkaisuja
useitakin. Järjestöjä kuullaan tällä hetkellä,
niiden näkemyksiä siitä, mikä olisi
ehkä kaikkein paras perusratkaisu. Sinänsähän
yritystukisäännöstössä suuressa
mittakaavassa pyritään valvomaan sitä,
että ei voi olla sellaista tilannetta, että valtio
maksaa jonkun yrityksen palkkakustannukset, joten kokonaisuudessaan
ei ole hyödytöntä, että meillä on
tällaista EU-tason säätelyä.
En tiedä, olenko tässä vaiheessa liian
optimistinen, mutta olen kuitenkin nyt siinä uskossa, että pystymme
tämän asian Suomessa ratkaisemaan niin, että järjestöjen
hyvää työllistämistyötä voidaan
jatkaa ja laajentaa.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Parasta kuntatalouspolitiikkaa on hyvä työllisyyspolitiikka,
ja hallitus on monin eri tavoin pyrkinyt estämään,
etteivät työttömyysluvut tässä taantumassa
karkaisi todellakaan kovin korkeiksi. Erilaisia toimenpiteitä on kohdistettu
myöskin kuntapuolelle juuri sen mahdollistamiseksi, että kunnat
pystyisivät tekemään työllistäviä investointeja
esimerkiksi kouluihin, sairaaloihin, terveyskeskuksiin. Näitä määrärahoja
on kasvatettu tänä vuonna ja myös ensi
vuoden budjetissa.
Mitä tulee sitten tähän kuntouttavan
työtoiminnan lain muuttamiseen, jossa kuntien velvoitteet
jonkin verran kasvavat, niin parhaillaan neuvottelemme ministeriöiden
kesken ja Kuntaliiton kesken siitä, minkälainen
se arvioitu kustannusten lisäys tulisi olemaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin kolmannen sektorin toimijat houkuttelemalla
houkuteltiin kantamaan vastuuta kaikkein vaikeimmin työllistyvistä työttömistä,
ja nyt kun yhdistykset haasteeseen vastasivat, niiden toiminta uhataan
amputoida. Komission asetuksista, jotka liittyvät julkisiin
tukiin, ei seuraa, että yhdistykset pitää laittaa
samalle viivalle yritysten kanssa. Sellaista pakkoa ei vain ole.
Kyllä tämä ajatus, tai paremminkin typeryys,
on lähtöisin teidän omasta ministeriöstänne,
ministeri Sinnemäki. Työvoimapalvelulaissa te
voitte jakaa tukea saavat työnantajat kahteen ryhmään: elinkeinotoimintaa
harjoittaviin työnantajiin ja muihin työnantajiin.
Se ratkaisee sen ongelman, ja silloin vaikeasti työllistyvillä ihmisillä on
sentään jotain toivoa. Vai haluatteko te, ministeri Sinnemäki,
jäädä historiaan vihreänä ministerinä,
joka lopetti esimerkiksi kierrätyskeskusten toiminnan?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Mielelläni en jäisi. (Ed.
Skinnari: Tahdon paikka!) Aivan kuten ed. Mustajärvi totesi, kaiken
kaikkiaan nämä säädökset
ja se ratkaisu koskevat nimenomaan elinkeinonharjoittamista, ja
joka tapauksessakaan se ei koske kaikkea kolmannen sektorin työllistämistä,
vain osaa siitä.
Ehkä isoimpia haasteita omasta mielestäni
on se, miten tämä kysymys ratkaistaan sosiaalisten yritysten
osalta, jotka meillä ovat kehittyneet valitettavan vähän,
mutta uskon, että siihenkin löytyy ratkaisu. Olisi
hyvä, että sosiaalisilla yrityksillä olisi
nimenomaan mahdollisuus kasvaa ja työllistää kasvavassa
määrin ihmisiä. Järjestöjen toiminnan
osalta myös pyritään tilanteeseen, jossa
niillä on aiempaa enemmän mahdollisuuksia työskennellä.
Hallituksen kaavailuja toistaiseksi mikään niistä luonnosteluista,
miten tämä asia ratkaistaan, ei vielä ole,
koska hallituksen esitystä ei vielä ole, ja siitä pyritään
tekemään sellainen, että se olisi järjestöjen
työllistämisen kannalta hyvä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Tämmöisessä tilanteessa,
jossa työttömyys lisääntyy koko
ajan, kaikki toimenpiteet, jotka luovat epävarmuutta kansalaisten
keskuuteen työttömyyden lisääntymisen,
taloudellisen ahdistuksen ja monien muitten kautta, on tarkkaan
harkittava, niin että ne eivät kohdistu näihin
ryhmiin. Minä luulen, että aika moni ihminen on
epävarmuuden tilassa, mitenkä tässäkin
tapauksessa sitten tämä mahdollinen palkkatukimuutos
kohdistuu. Sen takia toivoisin, että ministeri tarkastelisi
esimerkiksi sitä asiaa, mitkä olisivat tämän
tyyppisen ratkaisun seuraukset ja mitenkä aiotaan menetellä kuntien
myöntämien tukien osalta, estävätkö kuntien
maksamat kuntatuet esimerkiksi palkkatuen myöntämisen.
Ja sitten vielä tähän liittyy oleellisesti
(Puhemies: Minuutti!) tämä pitkäaikaistyöttömien
eläketukiasia, joka päättyy lain mukaan
tänä vuonna.
Onko ministeriössä pohdiskeltu tätä asiaa,
että tätä eläketukea voitaisiin
jatkaa ja näitä ihmisiä sitten edelleen
auttaa tässä kurjuudessa, jossa he työttömänä ovat?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! En oikeastaan osaa edellisiin vastauksiini
lisätä sen kummempaa kuin sen, että ennen kuin
mitään esitystä tuon hallitukseen, pyrin
ratkaisemaan tämän asian niin, että järjestöjen
työllistämistoiminta on turvattu.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Arjen toimijoiden kentältä on
tullut paljon viestiä kyseisen asian suhteen. Sosiaalisten
yritysten osalta lainsäädäntöä arvostellaan
hankalaksi, ja useat isotkaan toimijat eivät ole hankkineet
itselleen sosiaalisen yrityksen statusta. Kuitenkin esimerkiksi
korttelikodit, erilaiset työttömien yhdistykset
toimivat ja tukevat omalla toiminnallaan esimerkiksi vähävaraisten
vanhusten kotona asumista.
Miten voi olla mahdollista, että nyt ministeriössä katsotaan,
että vähävaraisten kansalaisten tukeminen
ja vaikeasti työllistettävien kansalaisten työllistäminen
on kilpailulle alistettavaa toimintaa?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Hyvä asia tämän
asian käsittelyssä on mielestäni ollut
se, että järjestöt ovat olleet aktiivisia
ja ministeriössä on haluttu ottaa niiden näkemykset
huomioon ja ratkaista tämä asia sillä tavalla
ottaen huomioon ne asiat, joita järjestöt ovat
tuoneet omasta toiminnastaan ja omista realiteeteistaan tietoon.
Toistan ehkä vielä sen, että ei ole niin,
ettei järjestöjen toimintaa pidettäisi tärkeänä;
sitä pidetään tärkeänä ja
järjestöjen työllistäminen on
tarpeellista suomalaiselle yhteiskunnalle. Näistä syistä tämä asia
pyritään ratkaisemaan niin, että tämä työllistäminen
voi jatkua.
Arvoisa puhemies! Äskeiseen ed. Kosken kysymykseen
eläketuesta en osaa tällä hetkellä vastata
vaan vastaan myöhemmin, kun olen selvittänyt asiaa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten täällä ministerit
ovat todenneet, tämä Oecd:n tutkimus ei laadullisesti
eikä määrällisesti kuvaa oikealla
tavalla suomalaista aktivointipolitiikkaa. (Vasemmalta: Ei tietenkään!)
Mutta sen sijaan huoli kolmannen sektorin työllistämismahdollisuuksista
on aiheellinen. Siinä mielessä oli hyvä,
että ministeri sanoi siihen puuttuvansa.
Haluaisin kysyä kuitenkin myöskin laadullisesta
parannuksesta. Edellisen hallituksen jäljiltä on
ollut olemassa järjestelmä, että jos
henkilö iltaopiskelijana suorittaa esimerkiksi teknikosta insinööriksi
tutkintoa, niin jos hän jää työttömäksi,
hänen on ollut pakko lopettaa tämä opiskelu ammattikorkeakoulussa,
koska se on katsottu pääasialliseksi opiskeluksi
ja hän on menettänyt työttömyysturvansa.
Nyt olen kuullut, että työ- ja elinkeinoministeriössä on
valmistelussa sellainen lainsäädäntö,
että kaikki sellainen opiskelu, joka edesauttaa työttömän
työhön pääsyä, voidaan
katsoa hänen kannaltaan hyödylliseksi. Kysynkin
ministeriltä:
Millä aikataululla tämä hyvä esitys
on tulossa tänne eduskuntaan?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! En ehkä itse arvioisi niin, että Oecd:n tutkimus
on heikko, sehän on itse asiassa aika järeä kokonaisuus
ja järeä puheenvuoro aktiivisen työvoimapolitiikan
puolesta. Juuri tästä syystä hallitus
on ensi vuodelle lisännyt aktiivisen työvoimapolitiikan
rahoja, koska olemme tästä asiasta samaa mieltä kuin
Oecd.
Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus, jota opetusministeriö on
vetänyt, sisältää työttömien työnhakijoiden
kannalta ed. Satosen kuvailemia muutoksia eli parantaa työttömien
mahdollisuuksia opiskella työttömyyden aikana.
Tämä uudistus on järkevä, ja
se tuodaan eduskunnan käsittelyyn tänä syksynä.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysyisin nyt ihan suoraan, miten tuo tulossa
oleva de minimis -sääntö aiotaan
kiertää tai mitä sen tilalle otetaan
tai miten sitä sovelletaan käytännössä,
kun se aivan selvästi kohtelee erikokoisia, erilaisia kolmannen
sektorin työllistäjiä tässä maassa
eri tavalla. Ei voi olla niin, että jos on onnistunut työllistämään
tähän saakka reilut sata työntekijää,
niin sama yritys voi työllistää viisi.
Onko se ryhmäpoikkeusasetus? Onko se notifiointi? Millä tavalla
tämä ongelma nyt sitten ratkaistaan? Se on aika
pian kuitenkin tulossa tänne saliin.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Itse asiassa kaikki mahdolliset tavat käydään
vielä läpi ja myös järjestöiltä on
kysytty näkemystä siihen, olisiko esimerkiksi
ryhmäpoikkeusasetus loppujen lopuksi paras tapa hoitaa tämä asia
Suomessa. Eli eri vaihtoehdoista on vielä kysytty järjestöjen
näkemystä, jonka jälkeen sitten tehdään
arvio, mikä vaihtoehto on paras.