6) Hallituksen esitys laeiksi kotikuntalain ja sosiaalihuoltolain
muuttamisesta
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Perustuslain takaamaa liikkumisvapautta
ja oikeutta valita asuinpaikkansa rajoittaa käytännössä eräiden
henkilöryhmien osalta kotikuntalain 3 §:ssä oleva
kotikunnan määräytymistä koskeva
niin sanottu rajoitussäännös. Henkilön
kotikunta ei lainkohdan mukaan muutu, jos hänen asumisensa
toisessa kunnassa johtuu pääasiassa hoidosta tai
huollosta sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikössä tai
muutoin vastaavissa olosuhteissa. Oman kotikuntansa alueen ulkopuolella hoitoon
sijoitettu henkilö ei siten voi tällä hetkellä valita
kotikunnakseen sitä kuntaa, jossa hän tosiasiassa
asuu.
Rajoitussäännöstä on perusteltu
kuntien keskinäiseen palvelu- ja niiden kustannuksia koskevaan
vastuujakoon liittyvillä taloudellisilla syillä.
Tärkeä peruste on ollut muun muassa se, että tietyillä paikkakunnilla
sijaitsevat suuret keskuslaitokset, joihin on sijoitettu henkilöitä useista
eri kunnista, ovat voineet jatkaa toimintaansa. Ongelmallisia ovat
olleet myös sellaiset tilanteet, joissa pitkäaikaisen
hoidon tarpeessa oleva henkilö haluaisi itse muuttaa asumaan
toiseen kuntaan ja saada sieltä vastaavia palveluja. Sosiaali- ja
terveyspalvelujen järjestämisvastuu on lainsäädännön
perusteella henkilön kotikunnalla. Näin ollen
kunnilla ei ole velvoitetta järjestää palveluja
sellaiselle henkilölle, joka ei vielä asu kunnassa
eikä näin ollen ole siellä myöskään
kirjoilla.
Kunnilla ei myöskään ole velvollisuutta
hankkia kuntalaiselle hoitopaikkaa juuri siltä paikkakunnalta,
johon henkilö toivoisi voivansa henkilökohtaisista
syistä muuttaa. Edellä kuvatut säännökset
ovat voineet yksittäistapauksissa estää erityisesti
pitkäaikaisen hoidon tarpeessa olevia vanhuksia ja vammaisia
henkilöitä muuttamasta toiseen kuntaan, vaikka
se olisi esimerkiksi läheisten ihmissuhteiden vuoksi perusteltua.
Suomen voimassaolevan lainsäädännön
ei ole myöskään katsottu vastaavan vammaisten
henkilöiden oikeuksia koskevan YK:n yleissopimuksen 19
artiklaa, jonka mukaan sopimusosapuolet tunnustavat kaikkien vammaisten
henkilöiden yhdenvertaisen oikeuden elää yhteisössä,
jossa heillä on muiden kanssa yhdenvertaiset valinnanmahdollisuudet.
Käsiteltävänä olevan esityksen
tarkoituksena on muuttaa kotikuntalakia ja sosiaalihuoltolakia siten,
että perustuslailla säädetty yksilön
oikeus vapaasti valita oma asuinpaikkansa toteutuisi nykyistä paremmin.
Kotikuntalakiin ehdotetaan lisättäväksi
uusi säännös, jonka mukaan pitkäaikaisessa
eli yli vuoden kestävässä hoitosuhteessa
kotikuntansa ulkopuolella asuvalla olisi kotikunnan valintaoikeus.
Oikeus koskisi henkilöä, joka on viranomaispäätöksellä sijoitettu
laitoshoitoon, perhehoitoon tai asumaan asumispalvelujen avulla
muun kuin kotikuntansa alueella.
Sosiaalihuoltolakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi
säännös, joka koskisi pitkäaikaisessa
laitoshoidon, asumispalvelujen tai perhehoidon tarpeessa olevan
henkilön oikeutta hakea palvelutarpeen arviointia muusta
kuin kotikunnastaan. Uusi kotikunta olisi velvollinen järjestämään
tarvittavat palvelut siten, että muutto olisi mahdollinen.
Näin mahdollistettaisiin myös palvelujen tarpeessa
olevan henkilön omaan päätökseen
perustuva hakeutuminen toisen kunnan asukkaaksi ja sen palvelujen
piiriin. Henkilön ei tarvitsisi esittää mitään
perusteita muuttamiselle. Kunnan ulkopuolelta tuleva palvelujen
hakija olisi tasavertaisessa asemassa kunnan omien vastaavia palveluja
hakevien asukkaiden kanssa. Toisin sanoen häntä olisi
kohdeltava palvelujen tarvetta arvioitaessa ja palveluja järjestettäessä aivan kuin
hän jo asuisi kunnassa.
Sosiaalihuoltolakiin lisättäisiin säännökset kuntien
välisistä vastuusuhteista ja palvelujen kustannuksia
koskevasta laskutusoikeudesta kotikunnan vaihduttua. Uusi kotikunta
vastaisi palvelujen järjestämisestä,
mutta aiempi kotikunta vastaisi palveluista ja niiden välttämättömistä liitännäispalveluista
aiheutuvista kustannuksista uudelle kotikunnalle niin kauan kuin
henkilö on näiden palvelujen piirissä,
jolleivät kunnat keskenään toisin sovi.
Ehdotuksen taloudelliset vaikutukset voidaan arvioida keskimäärin
suhteellisin vähäisiksi. Esitys ei sisällä uusia
palvelumuotoja tai nykyistä laajempia oikeuksia sosiaali-
ja terveyspalvelujen saantiin. Esitys ei merkitse muutoinkaan välittömiä muutoksia
palvelujen sisällön ja laadun näkökulmasta.
Esityksen vaikutukset liittyvät pääosin
kuntien väliseen kustannusten jakoon ja sen tarkistamiseen.
Muutoksia aiheuttavat kuntien saamien valtionosuuksien ja verotulojen
sekä joidenkin kustannusvastuiden siirtymä kuntien kesken.
Vaikutukset ovat erilaisia eri kunnissa riippuen siitä,
mihin kuntaan muutto suuntautuu. Hoidon kustannuksista vastaisi
siis jatkossa henkilön aiempi kotikunta. Valtionosuudet
suoritettaisiin kuitenkin myöhemmin henkilön uudelle kotikunnalle,
mikä ehdotetaan otettavaksi huomioon kuntien välisessä laskutusmenettelyssä. Uudella
kotikunnalla on myös oikeus periä palvelusta perittävät
asiakasmaksut, mikä otetaan niin ikään
huomioon laskutusmenettelyssä. Kunnan jäsenyyden
perusteella henkilö maksaisi kunnallisveronsa uuteen kuntaan.
Niiden henkilöiden määrää,
jotka olisivat halukkaita vaihtamaan kotikuntaa lakimuutosten voimaantultua,
on vaikea arvioida. Muutoshalukkuutta koskevia tutkimuksia ei ole.
Sosiaali- ja terveysministeriöön tulleiden kyselyiden
ja muuten saatujen tietojen mukaan mahdollisuutta kotikunnan vapaaseen
valintaan pitävät erityisen tärkeänä ikäihmiset
ja vammaiset henkilöt. On todennäköistä,
että henkilöt hakeutuisivat asumaan erityisesti
niihin kuntiin, joissa heillä on perheenjäseniä tai
sukulaisia. Tämä voisi merkitä esimerkiksi
ikäihmisten muuttoa lastensa perheiden lähelle
maan yleisen sisäisen muuttoliikkeen mukaisesti eli maaseudulta
ja pikkukaupungeista kasvukeskuksiin ja suuriin kaupunkeihin. Toisaalta
ehdotus mahdollistaisi käytännössä myös
hakeutumisen pitkäaikaiseen hoitoon aiempaan kotikuntaan,
esimerkiksi henkilön synnyinseudulle.
Tarkoituksena on, että lait tulisivat voimaan ensi
vuoden alusta, koska lainmuutoksen kustannusvaikutuksia sekä vaikutuksia
kuntien palvelujärjestelmään ja asukkaiden
asemaan on vaikea ennakolta arvioida. Muutoksen vaikutuksia tultaisiin
seuraamaan, ja seurannan tuloksista on tarkoitus raportoida vuoden
2013 aikana.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On miellyttävää tulla
kiittämään ministeri Risikkoa ja hallitusta
tästä esityksestä, jota on pitkään odotettu,
josta on tehty lukuisia lukuisia kyselyjä täällä eduskunnan
kyselytunneilla, ja itse olen esimerkiksi lakialoitteen tehnyt tästä samasta
aiheesta, ja nyt olen iloinen, että tällä vaalikaudella
tämä asia on hoitumassa.
Silloin kun vuonna 1993 tätä kotikuntalakia säädettiin,
jätettiin tämä laitosasukkaita koskeva rajoitus,
jonka piti olla väliaikainen, ja tämän
rajoituksen taustalla oli nimenomaan kuntatalous. Eli hoitoa ja
huoltoa tarjoavien kuntien talouden ei katsottu kestävän
sitä, että mahdollisesti niiden alueella sijaitsevissa
laitoksissa asuvat henkilöt siirtyisivät kunnan
asukkaiksi.
Kotikuntalain epäkohdista on tullut ainakin itselleni
paljon yhteydenottoja, ja erityisesti ne ovat koskeneet sellaisia
tilanteita, joissa laitoksessa hoidettava vammainen tai vanhus haluaisi muuttaa
hoidettavaksi sellaiseen kuntaan, jossa hänen lähiomaisiaan,
esimerkiksi lapsiaan, asuu. Ja olen kyllä itse hyvin vakuuttunut
siitä, että läheisten lähellä oleminen,
kenties päivittäinen vierailu, tuo sellaista lisäarvoa
tuohon hoitoon, jonka hintaa on vaikea arvioida mutta joka varmasti
vaikuttaa myönteisesti potilaan kuntoutumiseen ja hänen
hoidettavuuteensa, kun omaiset pystyvät osallistumaan tähän
hoitoon. Sen vuoksi ihmettelen sitä, että tämän
epäkohdan korjaaminen on todellakin kestänyt näin
pitkään. Jos ajatellaan koko yhteiskunnan kannalta,
niin eiväthän kustannukset siitä kasva,
jos koko kansantalouden tai julkisen talouden kustannukset eivät
kasva siitä, hoidetaanpa nämä henkilöt
missä kunnassa tahansa. On hyvin surullista se, että kunnat
eivät ole keskenään kyenneet tätä kustannusten
tasaamista sopimaan ja hoitamaan eikä siihen ole aikaisemmin
löytynyt riittävää johtajuutta
ministeriöstä. Tämä on johtanut
siihen, että aivan keskeinen perusoikeus, eli oikeus valita
vapaasti oma asuinpaikkansa, ei ole toteutunut yhden ryhmän
kohdalla eli pitkäaikaishoitopäätöksen
saaneiden kohdalla.
Perustuslain 9 §:n mukaan Suomen kansalaisella
on vapaus valita asuinpaikkansa, ja todellakin tämä kotikuntalain
rajoitussäännös on merkinnyt sitä,
että tosiasiallinen oikeus valita asuinpaikka ei ole toteutunut
kaikkien ikäihmisten ja vammaisten kohdalla. Perusoikeuksia
rajoittavan lain säännökseltä edellytetään
tiettyjä kriteereitä, joita kotikuntalain rajoitussäännös
ei ole täyttänyt, ja siten sen soveltaminen on
merkinnyt laitoshoidossa, perhehoidossa ja asumispalvelujen piirissä olevien
henkilöiden perusoikeuksien tarpeetonta rajoittamista.
Tämän lainmuutoksen kriittinen kohta on todellakin
kustannusvastuun jakautuminen kuntien välillä,
ja on tärkeää valiokunnassa valiokuntakäsittelyssä nyt
huolellisesti selvittää se, että kustannukset
jakautuvat oikeudenmukaisesti ja että kunnat eivät
vieritä omaa järjestämis- ja kustannusvastuutaan
toisten niskoille. Ja myös siitä pitää varmistua,
ettei asiakas jää vaille tarvitsemiaan palveluita,
jos vastuista on epäselvyyttä tai kiistoja kuntien
välillä.
Arvoisa puhemies! Olen tältä lukemalta, mitä olen
tätä lakiesitystä läpi käynyt,
tyytyväinen tähän, ja odotan mielenkiinnolla
asian jatkokäsittelyä eduskunnassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen myöskin hyvin kiitollinen
ministeri Risikolle, että olemme saaneet tämän
kotikuntalain muutoksen nyt eduskuntaan, koska sitä on
todella odotettu ja ihmiset ovat sitä jatkuvasti kyselleet.
Ihmettelenkin suuresti, minkä takia Matti Vanhasen ensimmäinen
hallitus ei tuonut tätä esitystä — ehkä ministeri
vastaa siihen vielä — kun alue- ja kuntaministeri
Hannes Manninen asetti jo kesällä 2004 työryhmän
selvittämään terveydenhuollon toimintayksiköissä hoitoa
ja huoltoa saavien henkilöiden muutto-oikeutta. Vasta nyt
ministeri Risikko tuo tämän esityksen meille,
mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Nykyinen kotikuntalakihan on pitkäaikaishoidossa olevien
vanhusten ja vammaisten kohdalla perustuslain 9 §:n
vastainen, kuten ed. Räsänen sanoi, sillä sehän
kieltää asuinpaikan vapaan valinnan. Nyt on sitten
lopulta päästy yksimielisyyteen siitä,
kuka maksaa pitkäaikaishoidossa olevan muuttavan vanhuksen
tai vammaisen kustannukset. Siis tässä uudessa
laissa hoidon järjestämisestä vastaa
tällöin tämä uusi kunta mutta
entinen asuinkunta maksaa kustannukset. Asiakasmaksun saa se uusi
kunta, mutta valtionosuudet vähennetään
aikaisemman kunnan suorittamasta maksusta. On mielenkiintoista kuulla
sitten valiokunnissa, kun annamme tästä lausunnon,
miten valtionosuudet lasketaan tämän lain tullessa voimaan,
koska valtionosuudethan ovat hyvin erilaisia eri kunnissa riippuen
verotulon tasauksesta. Monissa Itä- ja Pohjois-Suomen kunnissa toimintamenot
ovat 50-prosenttisesti valtion maksamia, kun esimerkiksi Helsingissä maksaa valtio
alle 10 prosenttia.
Hallituksen esitys on siis erittäin tervetullut, mutta
se tulee aiheuttamaan ehkä ristiriitoja sekä uudessa
asuinkunnassa että entisessä kunnassa, joka on
siis se maksaja. Uuden kunnan pitkäaikaishoidon kustannukset
saattavat olla korkeammat kuin vanhassa kunnassa; meillä voi
olla Helsingissä huomattavasti kalliimpi hoito kuin siinä kunnassa,
mistä tämä hoidokki siirtyy meille. Miten
silloin sovitaan siitä, millä hinnalla tätä vanhusta
sitten oikeasti hoidetaan? Sitten pitkäaikaishoidossahan
meillä on 10 000 vanhusta, ja toivoisinkin siis,
että kaikki vanhukset eivät Itä- ja Pohjois-Suomesta
siirtyisi tänne Etelä-Suomeen, eikä myöskään
päinvastoin, koska se saattaa aiheuttaa ainakin aluksi
erittäin suuria ongelmia siinä, miten paljon maksetaan
ja mistä oikeasti maksetaan. Mutta hallituksen esitys on erinomainen,
ja toivon, että sosiaaliviranomaiset jaksavat hoitaa asian
oikeudenmukaisesti ja ripeästi.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Peruspalveluministeri Paula Risikko ansaitsee
tästä esityksestä kyllä täydet
kymmenen pistettä. Tämä on esitys, jota
on pitkään odotettu. Ensi vuoden alussa, kun laki
toivottavasti saadaan voimaan, ihmiset pääsevät
valitsemaan tuon kotikuntansa vapaasti, vapauden liikkua maassa
ja valita asuinpaikkansa ja kotikuntansa kaikissa elämäntilanteissa,
myös silloin kun ihminen on sidottu kiinni esimerkiksi
24/7-hoitoon taikka vastaavaan.
Tämä on ennen muuta nähtävä tasa-arvo-
ja ihmisoikeuskysymyksenä eikä niinkään
talouskysymyksenä, mikä puoli tässä tietysti
myös on. Mutta kyllä itse koen, niin kuin tässä aiemmissakin
puheenvuoroissa on esille tuotu, että meidän pitää lähestyä tätä niin,
että jokaisella ihmisellä Suomessa on oikeus ja
mahdollisuus valita se paikka, jossa itse haluaa asua, ovat nämä syyt
sitten mitkä tahansa.
Tätä on vuosikausia odotettu. Kotikuntalain uudistaminen
nyt etenee, ja se tulee takaamaan siis muutto-oikeuden myös
laitos- ja perhehoidossa oleville sekä asumispalveluja
käyttäville vammaisille ja vanhuksille. Tähän
mennessähän perustuslain takaama vapaa muutto-oikeus
ei käytännössä ole toteutunut,
koska kunnat eivät ole päässeet sopimukseen
hoidon kustannuksista, ja tämä tullaan nyt siis
korjaamaan.
Kotikuntalain muutos helpottaa esimerkiksi omaistensa lähelle
kaipaavia ihmisiä, vanhainkodissa asuvien isovanhempien
tilannetta taikka laitoshoitoon joutuneen lapsen tilannetta perheen
muuttaessa toiseen kuntaan.
Samaan aikaan on valmisteltu myös sosiaalihuoltolain
muutosta, joka tulee takaamaan sitten henkilölle oikeuden
hakea palveluja muustakin kuin kotikunnastaan. Se on oma kokonaisuutensa,
mutta jollain tavalla tämän lainsäädännön
veli taikka sisko.
Arvoisa puhemies! Pitkäaikaishoitoa tarvitsevan henkilön
muuttoa toiseen kuntaan ei ole kielletty tähänkään
asti, mutta siihen ei ole ollut käytännössä mahdollisuuksia,
koska kunnilla ei ole ollut velvollisuutta järjestää pitkäaikaishoitoa
ulkopaikkakuntalaisille. Eli näin ollen tänä päivänä tuohon
vuodenvaihteeseen asti laitoshoidossa ollut ihminen on ollut lähes
vankina siinä laitoksessa, jossa hän on ollut.
Ei myöskään omaisten apu ole ollut käytettävissä,
kun omaiset ovat usein asuneet eri paikassa kuin laitoshoitoon joutunut
ikäihminen. Lakimuutos hyödyttää lähinnä siis
henkilöitä, jotka eivät pysty asumaan
itsenäisesti, vaan tarvitsevat apua ja tukea jokapäiväisessä toiminnassaan.
Arvoisa puhemies! Jäin itse miettimään
sitä, että tämä lainsäädäntö lähtee
hyvästä tulokulmasta. Tässä pohditaan
sitä, että kunnat jakavat tuon kustannuksen tulevaisuudessa
sitten tuon lähettävän kunnan osalta
sinne vastaanottavaan kuntaan. Jäin miettimään
sitä, olisiko syytä suomalaisessa yhteiskunnassa
pohtia myös sitä, voisiko tämmöistä vastaavan
tyyppistä mallia noudattaa myös esimerkiksi nuorten
syrjäytymisen kustannuksissa, nuorten pahoinvoinnin kustannuksissa,
syrjäytymisuhan alla elävien nuorten kustannuksissa,
sillä usein käy niin, että kunnille koituu
hyvin isoja kustannuksia sellaisestakin nuorten pahoinvoinnista,
joka on itse asiassa syntynyt jonkun toisen kunnan toimenpiteistä taikka usein
toimettomuudesta. Itse olisin valmis pohtimaan sitäkin,
että tällaisen kunnankin vastuuta jollain tavalla
voitaisiin näissä kustannuksissa miettiä.
Sellaisia ovat psykologi-, kuraattoripalvelut, esimerkiksi muuttotapaukset,
joissa lapsella on henkilökohtainen koulunkäyntiavustaja jne.
Nämä ovat hyvin saman tyyppisiä kustannuksia
kuin tässä laitoshoidossa elävien vammaisten
taikka ikäihmisten kohdalla, joista on kyse.
Arvoisa puhemies! Kotikunta- ja sosiaalihuoltolain muutokset
vaikuttavat siis kuntien väliseen kustannustenjakoon. Henkilön
saamien palveluiden kustannuksista vastaisi edelleen siis tuo lähettävä aiempi
kotikunta, ja uudistuksen vaikutuksia tuohon kuntien väliseen
kustannustenjakoon, asiakkaiden asemaan ja kuntien palvelujärjestelmään
tullaan seuraamaan tarkasti, ja on erittäin tärkeää,
että jos nyt tässä lainsäädännössä valittu
kuntakorvausmenettely osoittautuu ongelmaiseksi taikka epäreiluksi
taikka muuten toimimattomaksi, niin sitä pitää olla
ministerin valmis sitten hyvinkin nopeasti muuttamaan ja tarkistamaan.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan tämä laki
on jälleen yksi pitkään odotettu ja erittäin tervetullut
uudistus suomalaiseen yhteiskuntaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinonen tuossa lopuksi sanoi tärkeän asian.
En minäkään kyseenalaista sitä jokaisen oikeutta
valita kotikuntansa. Sen pitää olla ihan aidosti
totta.
Mutta sitten näistä taloudellisista vaikutuksista
sanotaan, että esityksen vaikutukset liittyvät pääosin
kuntien väliseen kustannustenjakoon ja sen tarkistamiseen.
Muutoksia aiheuttavat kunnan saamien valtionosuuksien ja verotulojen sekä joidenkin
kustannusvastuiden siirtymä kuntien kesken. Ja kun siellä on
poimittu esiin sitten, että nämä palvelut
kuuluu maksaa sen lähettävän kunnan — tai
on väärin sanoa lähettävän
kunnan, vaan sen kunnan, josta henkilö muuttaa uuteen kuntaan — mutta
siihen liittyen liitännäispalvelut, kun ajatellaan
sitten, että valtionosuuksista on säädetty,
kuinka ne vaikuttavat siihen kuntien väliseen maksuliikenteeseen.
No, kuitenkin sitten verotulot tai tuloista saatavat verot menevät
vastaanottavaan kuntaan, ja tämmöisellä henkilöllä kuitenkin
riippuen hänen taustastaan ja henkilökohtaisesta
tilanteestaan voi olla kuitenkin tuloja.
Kuinka ministeriössä on pohdittu sitten, kun tämän
on arvioitu esimerkkilaskelmassa koskevan ehkä 3 000:ta
henkilöä ja 100:aa miljoonaa euroa kuntien välisessä maksupostissa,
niin kuinka tämän on ajateltu vaikuttavan eri
tyyppisissä kunnissa? Kun ajatellaan sitä, että tämä muuttava
henkilöhän voi muuttaa esimerkiksi läheistensä luokse,
lastensa luokse, jotka ovat muuttaneet kotipaikkakunnalta jo aiemmin,
tai se voi olla toiseen suuntaan, että henkilö haluaa
muuttaa aikaisemmalle synnyinseudulle, synnyinkuntaansa, niin kuinka
on arvioitu, että tämä kustannusvastuu
sitten jakautuu, jottei tule sellaista maksuautomaattia, joka houkuttelee
sen palveluntuottajan järjestämään
ja muotoilemaan ne palvelut semmoisiksi, että maksuposti
siihen kuntaan, josta tämä henkilö on
muuttanut, muodostuu kohtuuttomaksi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tosiaan, niin kuin täällä on
monessa puheenvuorossa todettu, kotikunnan vaihtamisen rajoitukset nyt
suurelta osin poistuvat ja tätä lakiesitystä on todella
pitkään odotettu. Mutta myös näissä puheenvuoroissa
on kiinnitetty huomiota tämän kustannusvastuun
jakautumiseen oikeudenmukaisesti. Varmasti tässä vääntöjä tapahtuu,
ja viittaan myös tuohon edelliseen puheenvuoroon, että varmasti
kunnissa on voittajia ja häviäjiä. Todella,
ajatellaan esimerkiksi omaa kotikuntaani Pohjois-Karjalassa, niin
kovin paljon kyselyjä ei ole ollut, mutta kuitenkin muuttamisen
pääsuunta varmasti olisi tänne etelään.
Tässä tapauksessa, ed. Asko-Seljavaara jo viittasi
siihen, että kustannukset täällä ovat
kalliimpia, ja tätä kautta todella sitten tietyllä tavalla
siellä kunnat olisivat häviäjiä.
Mutta todella varmasti tässä tapahtuu puoleen ja
toiseen näitä siirtymisiä, ja ehkä myös
joudutaan sitten näitä korvausjuttuja täsmentämään. Ministerille
ihan kysymys: onko minkä verran jo tämmöistä ennakkoinformaatiota
ollut? Ja kun tämä laki nyt sitten tulee voimaan,
niin varmasti vielä kuntien kyseisten palvelusektorien
edustajille joudutaan varmasti järjestämään
tiedotusta ja ohjausta, koska varmasti tässä vaiheessa,
kun lakiesitystä on työstetty, läheskään
kaikki yksityiskohdat eivät ole tulleet vielä esille.
Varmasti tähän liittyy tiettyjä pelkoja,
jotka osin ovat aiheellisia ja osin aiheettomia, koska muutenkin kunnilla
on vaikeuksia, monellakin, tämän talouden suhteen.
Mutta kuitenkin uskon, että niistä selvitään,
mutta tiedottaminen tässäkin asiassa on varmasti
hyvin keskeistä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pitää näköjään
olla syvästi kiitollinen ed. Zyskowiczille siitä,
että hän provosoi minut osallistumaan tuohon äskeiseen
sormenjälkikeskusteluun, koska muussa tapauksessa olisin
joutunut täysin kohtuuttomaan tilanteeseen eli syksyn ensimmäisessä puheenvuorossa
kiittämään hallituksen istuvaa ministeriä.
Tosin ehkä nyt olisin tehnyt sen ilman sitäkin
rajoitetta. Joka tapauksessa ministeri Risikkohan ansaitsee kiitoksen paitsi
siitä, että tämä laki lisää tämän
yhteiskunnan inhimillisyyttä merkittävästi,
niin myöskin siitä, että ministeri Risikko
on tullut samalla määritelleeksi ja myöskin
eduskunnan avustuksella nyt määritellään
täsmällisesti, kuinka pitkä aika on "väliaikainen".
Kuten ed. Räsänen täällä totesi,
vuonna 1994 kotikuntalaissa säädettiin tämä väliaikainen säännös,
jolla nämä rajoitukset asetettiin, ja kun se nyt
tässä poistuu, niin äkkiä arvioisin,
että "väliaikainen" on 16 vuotta 4 kuukautta ja
18 päivää. Tällä tavalla
kehitys kehittyy, ja lainsäädäntö etenee
näinkin. Muuten olen sitä mieltä, että se väliaikaisuus
on tässä tapauksessa ollut kohtuuttoman pitkä erityisesti
niille omaisille, jotka eivät ole saaneet läheisiään
lähelleen tämän kotikuntalain rajoitteen
vuoksi.
Siis ylipäätään se, että tämä laki
syntyy, on hyvä asia, mutta toki siihen liittyy muutamia
kysymyksiä, joista minäkin uskon, että valiokunnassa
osaan saadaan vastauksia ja osaan ei saada.
Suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä, jota
tämäkin asia koskettaa, perustuu asumisperusteiseen
sosiaaliturvaan eli siihen, että ihmisten oikeudet ja myöskin
velvollisuudet määräytyvät sen
mukaan, missä he asuvat, sen mukaan, missä maassa
he asuvat, ja sitten maan sisällä vielä myöskin
kotikunnan mukaan. Siltä kannalta tämä kustannustenjako
on hieman mielenkiintoinen ja ehkä joltain osin vähän
kyseenalainenkin, kun kustannusvelvollisuus erotetaan sen palvelujen
tarjoajasta eli ikään kuin tämä lähettävä kunta
jää maksuvelvolliseksi. Siihen liittyy paitsi tämä periaatteellinen
asumisperusteisuusongelma, niin tietenkin myös se ongelma,
miten sitten oikeasti jakautuvat nämä muutot ja
miten ne kustannukset jakautuvat.
On ihan mahdollista, kuten täällä ed.
Asko-Seljavaara helsinkiläisenä ja siltä osin
asiantuntijana tietää, että Helsingissä kustannukset
saattavat olla todellakin paljon korkeammat kuin esimerkiksi Kemijärvellä.
Jos kemijärveläiset, kuten nyt valitettavasti
on näyttänyt, paljon todennäköisemmin
muuttavat tästäkin syystä tai tämän
lain mahdollistamana Kemijärveltä Helsinkiin kuin
helsinkiläiset Kemijärvelle, niin voi olla, että vaikka
hoidon määrä ei sinänsä muutu, niin
kustannukset saattavat Kemijärven osalta jopa nousta tämän
vuoksi, ja se ei voi olla perusteltua. Vaikka hyvin ymmärrän — kun
koko tätä lainsäädännön
uudistamista, josta kaikki ovat olleet yksimielisiä mutta
jota kustannusten vuoksi ei ole voitu tehdä — ja
saatan kuvitella, minkälaista vääntöä itse
asiassa vielä tässä viime vaiheessakin
Kuntaliiton ja ministerien välillä tästä on
käyty, niin kyllä pitää olla
jatkossa tarkkana siitä, että tämä ei
kustannuksiltaan muutu kohtuuttomaksi itä- ja pohjoissuomalaisia
kuntia kohtaan, jotka tässä todennäköisesti
suurimmalta osalta joutuvat kärsimään,
eikä tietenkään mitään
kuntaa kohtaan.
Lisäksi yksityiskohta, joka minua jossain määrin
huolestuttaa, on se, että jos on siis vammainen tai vanhus,
joka tarvitsee sitä hoitoa siellä uudessa kunnassa
ja päättää nyt muuttaa — tai hänen
omaisensa päättävät, jos hän
ei itse pysty itsestään huolehtimaan, että hän
muuttaa mukana — niin tähän jää se
mahdollisuus kuitenkin, että se vastaanottava kunta voi
ryhtyä ämpyilemään tämän
hoidon tarpeen määrittelyn kanssa. Jos kunnat
eivät siinä tilanteessa pääse
yksimielisyyteen ja vastaanottava kunta tekee kielteisen päätöksen
palvelujen tarjoamisesta — mikä tietenkin tarkoittaa
sitä, että jos asianomainen ei niitä saa,
niin ei voi muuttaa — niin toki siitä voi valittaa,
mutta tiedämme, että vaikka ilmeisesti tässä tapauksessa
voi valittaa hallinto-oikeuteen, niin siitä huolimatta
käsittelyaika on todennäköisesti vähintään
puoli vuotta, ja se on jo inhimillisyyden kannalta kohtuutonta,
jos sen joutuu vielä erikseen odottamaan siellä entisessä hoitopaikassa.
Mutta kaikesta huolimatta uskon, että kunhan nyt valiokunnassa
toivon mukaan ministerin suosiollisella avustuksella — tarkoitan,
että jos pykälämuutoksia joudutaan tekemään — tästä saadaan
sellainen, että kaikki mahdolliset keinot estää inhimillisyyttä toteutumasta
estetään, niin sitten voimme kaikki kiittää toisiamme
yhdessä suomalaisen inhimillisyyden lisäämisestä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Istunto avattiin tänään
muistaen Tommy Tabermannia. Häntä muistaen: hän
aina muistutti meitä ihmisyydestä ja siitä,
miten me otamme huomioon toinen toisiamme. Tässä on
oikeastaan laki, joka on hyvin inhimillinen ja lämmin,
ja on hienoa, että se on ajoitettu juuri tähän
päivään, ja tältä osin
on hienoa nähdä se tänään
tässä pöydällä.
Aloitin lukemisen ihan tuosta tämän lainsäädännön
16 a §:stä. "Se, joka haluaa
muuttaa toisen kunnan asukkaaksi, mutta ei ikänsä,
vammaisuutensa tai muun sellaisen syyn vuoksi kykene asumaan siellä itsenäisesti,
voi hakea tämän kunnan sosiaalipalveluja ja hoitopaikkaa
samoin perustein kuin jos olisi kunnan asukas." Jollain tavalla
tuntuu, että miksi ei näin ole ollut jo aikaisemmin,
miksi meillä on ihmisryhmiä, jotka eivät
ole saaneet vapaasti valita omaa asuinpaikkaansa.
Olen kiertänyt pitkäaikaishoitopaikkoja ja nähnyt
mummuja ja vaareja siellä pitkäaikaishoidossa,
ja on pakko sanoa, että jos ne lapset ja lastenlapset eivät
asu paikkakunnalla tai läheisyydessä, niin kovin
yksinäistä se olo siellä laitoksessa
on. On hienoa, jos me pystymme tämän lain avulla
myös yhdistämään meidän
perheitä keskenänsä, jotta siellä lastenlapset
voivat mennä sitten katsomaan ukkia tai mammaa mahdollisimman
usein, eikä niin, että se jää siihen
kerran vuoteen, saati laisinkaan. On myös kysymys siitä,
miten me jälkipolvia hoidamme.
Samoin on hyvin reilu tämä kustannustenjakoehdotus,
jossa vanha kotikunta myös vastaa omalta osaltaan kustannuksista.
Se on vähintäänkin reilu tapa toimia.
Tietenkin tämän lain osalta varmasti käytännön
ongelmia tulee kunnissa vastaan, kun katsoo esimerkiksi meidän
Ruuhka-Suomen isoja kaupunkeja. Kun meillä on pitkät jonot
pitkäaikaishoitoon ja laitospaikkoihin, niin se vaatii
myös sitä, että kapasiteettiä laajennetaan,
niin että jos tännepäin tulee lisää muuttoliikettä,
niin meillä on myös sitä tarjontaa.
On hyvä, että ministeri Risikko otti esille
sen, että lainsäädäntöä tullaan
seuraamaan. Varmastikin sitä seuraamista tullaan tarvitsemaan
ja tietyin osin varmaan tulee paikkoja, joissa lainsäädännön
täsmennyksiäkin tarvitaan.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kotikuntalain ja sosiaalihuoltolain
muuttaminen on varmasti ihan positiivinen asia nimenomaan sellaisen
henkilön kannalta, joka on muuttohalukas. Tässä useimmiten
lähettävänä kuntana todennäköisesti
tulee olemaan joku pieni kunta ja vastaanottavana kaupunkina suurempi
kokonaisuus, jossa on kalliimmat hoitokustannukset. Tässä kustannustenjaossa
erityisesti on syytä tarkastella sitä asiaa hyvin
kriittisesti, jotta ei sille lähettävälle
kunnalle tule suurempia kustannuksia kuin jos henkilö olisi
siellä kotikunnassa hoidettavana, koska silloinhan tästä tulee
ei nyt suoranainen tulonsiirto sille vastaanottavalle kunnalle,
mutta toisaalta silloin tämä valinnanvapaus aiheuttaa
sitten tähän kuntakenttään kuitenkin aika
isot kustannuspaineet. Edelleen painotan kuitenkin sitä,
että ihmisillä pitää olla mahdollisuus
erityisesti asua siellä, missä he haluavat, mutta
toisaalta sitten tässä hoitopaikan valinnassa
meidän on kuitenkin käytettävä selkeästi
maalaisjärkeä, jotta ei mennä ojasta
allikkoon.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen
esitys 101 laiksi kotikuntalain ja sosiaalihuoltolain muuttamisesta näyttää menevän
täällä eduskunnassa hyvin myötävirtaan,
ja todennäköisesti valiokuntakäsittelykin
on siinä mielessä helppo. Hyvä näin, koska
tämä on pitkään valmistelussa
ollut laki ja ministeri Risikko esitteli sen sisällön
jo hyvin asiantuntevasti, jolloin itse asiassa oma puheenvuoroni
osittain lyheni. Siltä osin sitä on kaikkea turha
kerrata, mutta haluan silti muutamia niin sanottuja pointteja ottaa
tässä esille, jotta, kun tämä on
lähetekeskustelu, valiokunta mietintöä tehdessään
voisi ehkä tiettyjä asioita ihan tämän ehdotuksen
lisäksi ottaa vähän voimakkaammin esille.
Nimittäin tämän kotikuntalain uudistamista on
odotettu 10 vuotta Suomessa. Ei tämä mikään nykyajan
keksintö ole. Niin hitaasti meillä byrokratian
rattaat pauhaavat. Sen uudistaminen on kuitenkin ollut kiireellistä ja
välttämätöntä, ja tästä on
tehty ainakin minun tietojeni mukaan useita valtakunnallisia mietintöjä ja
myöskin valtioneuvoston eduskunnalle antamissa Suomen ihmisoikeuspolitiikkaa
koskevissa selonteoissa on todettu, että nyt voimassa olevan
kotikuntalain rajoitussäännöt ovat Suomen
perustuslain lisäksi lukuisten kansainvälisten
ihmisoikeussopimusten vastaiset. Joten emme me nyt niin hirveästi
voi pullistella, että nyt sitten lopulta saadaan tämmöinen
aikaan. Miksi ei esimerkiksi jo viisi vuotta sitten? Kun hyvin hanakasti
Suomessa puhutaan ihmisoikeuskysymyksistä, monet tämän
salinkin kansanedustajat mielellään ottavat muiden
valtioiden ihmisoikeuksiin erittäin voimakkaasti kantaa,
niin tässäpä asiassa ei sitten taas ole
marssittukaan eturivissä. Tämä on seikka,
jota minä toivoisin valiokunnassa tarkasteltavan ehkä vähän
voimakkaammin kuin tähän asti on tarkasteltu.
Parhaillaan kotikunnan, asuinpaikan vaihtoa rajoittavat säännökset
ovat esteenä ennen kaikkea Suomen valtion hyväksymän
YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen
ratifioinnille. Se lepää nyt Suomessa tällä hetkellä,
ja kaksi vuotta on tainnut täällä olla,
ja tässä on yksi kivi, joka nyt vasta poistuu. Vaikka
olemme omasta mielestämme moderneja, niin onneksi Risikko
on nyt hoitanut tämän asian kuntoon.
Itse asiassa valmistelun yhteydessä minun tietojeni
mukaan meinasi tulla vielä yksi merkittä- vä rajaus, ja
se olisi alistanut vammaiset henkilöt epätasa-arvoisesti
perustelemaan kotikunnan muuttamisen syitä. YK:n vammaisten
henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus itse asiassa myös
loisti poissaolollaan hallituksen alkuperäisestä esityksestä.
Nämä ovat virkamiesten valmistelussa olevia asioita.
Näillä ei ole poliittista, toiminnallista estearvoa
ollut missään. Se ei johdu ministeristä vaan
virkamiehistä, joiden todennäköisesti
täytyisi näissä asioissa kyllä modernisoitua
ja terästäytyä vähän
enemmän. Nyt tässä käsiteltävässä ehdotuksessa
nämä ongelmat kyllä on poistettu.
Tämän alan asiantuntijoilta olen kuullut,
että edelleenkin toivottaisiin, että tässä hallituksen esityksen
esittelyosassa näkyisivät voimakkaammin asiakkaan
ja kansalaisen oikeustahto sekä YK:n vammaissopimuksen
vaatimukset, koska koko tämä lakihan koskee eräässä mielessä vammaisia
ihmisiä, vaikeasti sairaita, vanhuksia, vaikeasti vammaisia,
vajaakuntoisia osittain jopa, mutta kaikista voidaan käyttää nimitystä vammaiset
ihmiset, ja ihmisoikeuskysymykset ovat silloin heitä hyvin
lähellä. Sanoipa yksi asiantuntija minulle, lainaan
häntä suoraan: "On pöyristyttävää,
miten vähän vaikeavammaisten kotikunnan valintaoikeuden
rajoittaminen on näkynyt poliittisessa ihmisoikeuskeskustelussa."
Viittasin tähän jo aikaisemmin ja haluaisin kyllä,
että meillä kotikutoisesti nämä asiat
kunnolla nostettaisiin pöydälle, koska meillä ollaan
erittäin huolissaan Kiinan tilanteesta, Venäjän
tilanteesta, monen muun ison maan tilanteesta kaukana Suomesta.
Hyvä niin, että niistä puhutaan, mutta
jos puhutaan vain niistä ja jätetään
tämmöiset asiat valmistelematta, siitä moni
asia silloin Suomessa, suomalaisten osalta kärsii.
Se on tietysti niin, että kun tässä sisällössä on monenlaista,
siinä on perhehoitoa, laitoshoitoa ja asumispalveluita
ja pitää olla vapaus valita ja se koskee yli vuoden
ajan näissä tiloissa olleita, niin kyllähän
siinä aina helposti on ongelmia. Mutta valintaoikeus pitää olla
ihan selkeästi, niin kuin ministeri omassa puheenvuorossaan
jo esitti. Minä olen, miten nyt sanoisi, voimakkaasti tämän
lain kannalla ja toivon, että valiokuntakäsittely
tuo vähän vielä lisää ryytiä tähän
ihmisoikeuspuoleen.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa rouva puhemies! Ihan vaan, kun täällä kysyttiin
näistä kustannuslaskelmista ja siitä,
miten perehdytetään sitten kuntien edustajia tähän
asiaan, niin kyllä Kuntaliitto on hyvin aktiivisesti yhteistyössä sosiaali-
ja terveysministeriön kanssa jo käynnistänyt
näitä koulutuksia tai luo näitä koulutuksia
ja meillä todellakin on vahva yhteys yhdessä auttaa
kuntia selkeyttämään nimenomaan tätä kustannuslaskentaa. Niin
kuin sanoin tuossa puheenvuorossani, niin tätä seurataan
kyllä erittäin tarkasti ja tarvittaessa sitten
tehdään muutoksia, jos tarve niin vaatii.
Minä pidän tätä itse todella
hyvänä asiana, että tämä vihdoin
ja viimein saadaan. Aivan niin kuin täällä ed.
Akaan-Penttilä totesi, tämä on vammaisten
kansainvälisen sopimuksen yksi kulmakivi, jotta me pystymme
sen ratifioimaan. Ja sitten meillä on vielä yksi
lainsäädäntöpaketti eli rajoittamista
koskeva lainsäädäntö; se on
myöskin yksi semmoinen, mikä pitää vielä saada
ennen kuin voidaan ratifioida vammaisten kansainvälinen
sopimus. Totean vain sen, että tämä on ollut
sellainen laki, tämä aikaisempi käytäntö, nykykäytäntö,
on sitä, että ovat todellakin eriarvoisessa asemassa
olleet ihmiset. Ei keneltäkään meiltä,
kun joku meistä täältä siirtyy
toiseen paikkaan asumaan, diagnoosia kysytä, mutta näiltä henkilöiltä on
kysytty.
Keskustelu päättyi.