3) Hallituksen esitys laeiksi ammattikorkeakouluopinnoista annetun
lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Eilen täällä keskusteltiin
pitkään ammattikorkeakoulun jatkotutkinnoista.
Siinä yhteydessä myös tätä lakiesitystä sivuttiin.
Tässähän on oikeastaan kahdesta asiasta
kaksi lakiesitystä samassa paketissa. Ensimmäinen
tarkoittaa sitä, että ammattikorkeakoulun opiskelijalla
on mahdollisuus olla poissa koulutuksesta, opiskelusta, kaksi vuotta. Tämä on
hyvin kriittinen ja vaikea asia allekirjoittaneen ymmärtää.
Me olemme monta kertaa sivistysvaliokunnassa kuin myös
täällä eduskunnassa keskustelleet pidentyneistä opiskeluajoista lähinnä yliopisto-opiskelun
osalta.
Nythän on hyvin erilainen käytäntö ollut
ammattikorkeakouluissa, koska se on uusi järjestelmä,
nimenomaan siltä osin, kuinka kauan opiskelija voi esimerkiksi
olla työssä välillä ja kuinka palata
opiskeluun. Tämän lain tarkoitus oli yhdenmukaistaa
tämä käytäntö.
Itse olin sitä mieltä, että vuosi
olisi riittänyt näille erityisille syille, joiksi
katsotaan ilmeisesti armeijan käyminen tai esimerkiksi
raskaus. Pelkään, että kun opiskelija
voi olla kaksi vuotta opiskelematta ammattikorkeakoulussa, kun se
on kuitenkin erilainen kuin yliopisto-opiskelu, se on huomattavasti
kurssimuotoisempi, niin keskeyttäneiden määrä tulee
lisääntymään, mutta en oikein
saanut ajatukselleni tarpeellista kannatusta. Tosin mietinnössä on
kyllä tiukasti sanottu ja pelätään
tätä asiaa, mutta esitys on, että kaksi
vuotta.
Toinen asia, joka on myös tärkeä,
on se, että ammattikorkeakoulujen opettajien tasoa pyritään
nostamaan. Sivistysvaliokunnan tahto, joka aikaisemmin muutama vuosi
sitten täällä todettiin ja jonka mukainen
lakiesitys hyväksyttiin, oli, että viisi vuotta
on pätevöitymisaika ammattikorkeakoulujen opettajilla.
Yleensä he käyvät jossain viidestä ammattiopettajien
pätevöitymispaikasta elikkä opettajien
koulutuskeskuksesta ja suorittavat lisensiaatin tutkinnon. Nyt on
käynyt ilmi, että tämä aikataulu
ei riitä, ja kahdella lisävuodella tässä nyt
esitetään heille pätevöitymisaikaa.
On tehty yhteenveto, että tämä koskee
joitakin, muutamia opettajia. Tämä ei kovin useaa koske.
Mutta tärkeää on, että ammattikorkeakoulujen
opettajien taso nousee, koska myös silloin arvostus uutta
järjestelmää kohtaan nousee.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiehdotuksessa,
kuten ed. Tulonen jo totesi, kiinnitetään huomiota
opiskelijan keskeyttämiseen. Mielestäni tämä asia
on vakava. Toisaalta on tullut vastaan tilanteita, joissa opiskeluoikeuden
jatkaminen on perusteltua. Mielestäni tässäkin
asiassa ammattikorkeakoulujen tulisi toimia yhteistyössä työnantajien
kanssa. Voisi olla hyvä, jos työnantajat eivät
ottaisi vakituiseen työsuhteeseen henkilöitä,
joilla opinnot ovat vielä kesken. Monissa tapauksissahan
tämä on johtanut siihen, että opiskelujen
viivästyminen on vain jatkunut ja niiden loppuunsaattaminen
on viivästynyt entisestään ja tätä kautta
valmistuminen lykkääntynyt ja opiskeluoikeuskin
kenties päätynyt.
Toinen tärkeä kysymys on mielestäni,
ajatellen myös jatkotutkintoasioita, opettajien pätevyys.
Siihen tulisi ammattikorkeakouluissa kiinnittää erityistä huomiota,
samoin koulutuksen laadun ja tason kehittämiseen kaikkinensa.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tulosen esille ottamien asioiden osalta
haluaisin korostaa sitä, että lait, kun ne hyväksytään tässä muodossa,
kyllä korostavat ammattikorkeakoulun itsensä roolia
ja vastuuta opiskelijoiden poissaoloa koskevassa kysymyksessä,
jossa ammattikorkeakoulut toivottavasti tiiviissä yhteistyössä kaikki
keskenään yhteisin säädöksin tekevät
tästä poissaolokäytännöstä hyvinkin
selkeän, jotta myöskään, kun
opiskelija on poissa, se ei häiritse opetuksen tarkoituksenmukaista,
tehokasta järjestämistä. Mutta samalla
korostuu myös se, että ammattikorkeakoulun pitää vahvasti
keskittyä opetuksen laatuun ja tehdä opinnoista
tarkoituksenmukaiset ja houkuttelevat myös opiskelijan
näkökulmasta katsottuna.
Toisessa laissa opettajille annettavasta lisäpätevöitymisajasta
korostetaan, että ammattikorkeakoulu voi erityisistä syistä päättää myöntää lisäpätevöitymisaikaa.
Ehkä eräiltä osilta ennen kaikkea tekniikan
alalla joudutaan etsimään myös kokonaan
uusia ratkaisuja, joilla houkutellaan hyvän työelämäkokemuksen
omaavia opettajia, joilla välttämättä ei
ole esimerkiksi lisensiaatti- tai tohtoritutkintoa, aina keskeisiin
yliopettajavakansseihin saakka. Korostan myös sitä, mikä valiokunnan
mietintöönkin kirjattiin, että ammattikorkeakoulun
tulisi aktiivisin toimenpitein tukea näiden opettajien
omien pätevöitymisopintojen loppuun saattamista.
Tästä meillä on erittäin hyviä esimerkkejä ammattikorkeakoulujen
kentältä. Kaikkien ammattikorkeakoulujen todella
tulee ottaa nämä hyvin huolella ja rakentaa jokaiselle
opettajalle tähän pätevöitymiseen tarpeelliset
yksilölliset opintopolut. Näin saadaan parhaat
tulokset aikaiseksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
yhteydessä käytiin todella keskustelua siitä,
onko se yksi vai kaksi vuotta, mitä merkitystä sillä on,
jos nyt sallitaan kaksi, varsinkin, kun asiantuntijalausunnoissa ammattikorkeakoulujen
rehtorineuvosto Arene ei mitenkään puoltanut tätä kahta
vuotta. Mutta kuitenkin valiokunta päätyi tähän
esitykseen näillä lausumilla, jotka valiokunnan
kannanotoissa on: "Valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus
seuraa lainmuutoksen vaikutuksia ammattikorkeakoulun toimintaan
ja tarvittaessa ryhtyy toimenpiteisiin sallittavan poissaoloajan lyhentämiseksi."
Minusta on tärkeää, että tämä otetaan
huomioon, samoin se, että kysymys on pienestä joukosta.
Valiokunta korostaa myös sitä, että syyn
poissaolon myöntämiseksi kahdeksi vuodeksi tulee olla
hyvin yllättävä tai muuten poikkeuksellinen tilanne
opiskelijan elämässä. Näin on
oletettavissa, että tästä ei tule sellaista,
joka lisää poissaoloa, vaan päinvastoin
tämä voisi mahdollistaa sen, kuten varsinkin ed.
Väistö kommentoi, että työpaikan
vakinaistuminen ei tapahtuisi opiskelun aikana vaan vasta sen jälkeen,
kun tutkinto on saatettu loppuun, että opiskelijat ottaisivat
tämän sellaisena, että on syitä,
jolloin voi olla poissa ja työelämässä,
mutta todella opiskelut saatetaan loppuun. Ed. Markkula toi myös
esiin, että niille muutamille opettajille, joilla opinnot
ovat kesken, kahden vuoden pidennys mahdollistaa sen, että heistä tulee
opettajia, joilla on hyvää osaamista.
Yleiskeskustelu päättyy.