2) Hallituksen esitys laiksi Suomen perustuslain 35 ja 90 §:n
muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on
eduskunnan aseman ja tehtävien kannalta tärkeä esitys.
Hallitus ehdottaa, että eduskuntaan perustetaan tarkastusvaliokunta,
jolle keskitetään valtiontalouden parlamentaarinen
valvontatehtävä. Uudistuksessa valiokunnalle siirretään
Valtiontilintarkastajien ja valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja
tarkastusjaoston tehtävät. Koen tarkastusvaliokunnan
perustamisen osaksi eduskunnan 100-vuotisjuhlallisuuksia sekä uudistuksen
merkittävyyden että sen ajankohtaisuuden vuoksi.
Päätös voidaan eräällä tapaa
rinnastaa eduskunnan juhlaistunnossa 1.6. tehtyyn juhlapäätökseen.
Tarkastusvaliokunta ja sen tehtävä mainittaisiin
perustuslain 90 §:ssä. Jos tämä perustuslain muutos
julistetaan hallituksen esityksen mukaisesti kiireelliseksi, se
tulee olemaan ensimmäinen muutos vuonna 2000 voimaan tulleeseen
perustuslakiimme. (Ed. Laakso: Ei ole!) — Parhaillaan vireillä oleva
perustuslain muutos on hyväksytty lepäämään
vaalien jälkeen pidettäville valtiopäiville,
ed. Laakso. (Ed. Laakso: Oikein!) — Tarkastusvaliokunnan
on määrä aloittaa toimintansa seuraavan
vaalikauden alkaessa eli ensi maaliskuun alussa.
Uudistuksen keskeinen tavoite on parlamentaarisen valtiontalouden
jälkikäteisvalvonnan vahvistaminen. Samalla parlamentaarinen
valvonta siirtyy lähemmäksi eduskuntatyön
ydintä, mikä tukee mielestäni parlamentarismia
ja on omiaan parantamaan valvonnan reaktiivisuutta ja joustavuutta.
Hallituksen esitys on laadittu eduskunnan valtiontalouden parlamentaarisen
valvontatoimikunnan työn pohjalta ja vastaa sisällöltään
toimikunnan ehdotuksia. Olen päässyt seuraamaan tarkastusvaliokunnan
perustamiseen liittyvää valmistelutyötä läheltä toimiessani
puheenjohtajana tehtävää varten asetetussa
toimikunnassa. Toimikunta istui vajaat kaksi vuotta. Valmistelutyö vakuutti
uudistuksen tarkoituksenmukaisuudesta ja tarkastusvaliokunnan tarpeellisuudesta. Toimikunnan
työhön osallistuivat kaikkien eduskuntaryhmien
edustajat, jotka yhtyivät yksimielisesti ehdotukseen. Myös
eduskuntaryhmät sekä keskeiset ministeriöt
tukivat lausunnoissaan ehdotusta, mikä osoittaa vahvaa
yksimielisyyttä tarkastusvaliokunnan perustamisesta.
Valtiontalouden parlamentaarisen valvonnan uudelleenorganisoimiseen
on vahvat perusteet. Monelta taholta on havaittu tarpeelliseksi
vahvistaa eduskunnan budjettivaltaa ja uudistaa sen käyttötapaa.
Toimikunnan työssä vakuutuimme edelleen muutoksen
tarpeellisuudesta, ja selvitys osoitti uudistukselle selkeän
suunnan. Voisin kuvata työtä poluksi, jonka päässä hahmottunut kuva
täsmentyi työn edetessä.
Valtiontalouden valvonnan kokonaistarkastelu osoitti ensinnäkin,
että eduskunnan harjoittama parlamentaarinen valvonta on
hajautunut Valtiontilintarkastajien sekä valtiovarainvaliokunnan
hallinto- ja tarkastusjaoston kesken. Toisaalta parlamentaarisessa
valvonnassa tehtiin kahdenkertaista työtä Valtiontilintarkastajien kertomuksen
käsittelyssä. Valtiontalouden tarkastusviraston
siirtyminen vuoden 2000 perustuslain yhteydessä eduskunnan
yhteyteen on merkinnyt, että eduskunta saa enemmän
ja täsmällisempää tietoa valtion
taloudenhoidosta ja talousarvion noudattamisesta. Vaarana on toisaalta
pidetty tarkastusviraston toimintatarkastuksen aiheiden ja Valtiontilintarkastajien
valvonta-aiheiden päällekkäisyyttä.
Valtion tilinpäätösuudistus edellyttää osaltaan
parlamentaarisen valtiontalouden valvonnan uudelleenjärjestämistä.
Valtiovarainvaliokunta totesi tilinpäätösuudistuksen
käsittelyn yhteydessä, että eduskunnan
on omalta osaltaan syytä varautua tulevaan uudistukseen.
Eduskunnalle tulee valmiudet valvontatiedon hyödyntämiseen
ja sen käyttämiseen niin valtiontalouden
suunnitteluun kuin erityisesti talousarviosta päättämiseen.
Valtiontalouden valvonnassa korostuu nyt vahvemmin hallituksen tilivelvollisuus,
mikä samalla asettaa vaatimuksia jälkikäteisvalvonnalle.
Tilinpäätöskertomus tarjoaa eduskunnalle
nykyisellään jo sellaista tietoa ja näkemyksiä,
jotka ovat tarpeellisia valtiontaloutta koskevassa päätöksenteossa
ja laajemmin talouspolitiikan linjauksissa. Valtiontalouden
tarkastusvirasto tarjoaa puolestaan eduskunnalle
niin sanotun tilintarkastajan näkökulman. Yhdessä valtiovarainvaliokunnan
kanssa tämä kokonaisuus tuo mahdollisuuden
valtion taloudenhoidon tarkasteluun ja talousarviosta päättämiseen
oikeanlaisen tiedon ja terävöityneen valvontanäkökulman pohjalta.
Valtiontilintarkastajien suorittama parlamentaarinen valvonta
on ajan myötä eriytynyt talousarvioprosessista.
Valvonta ei kosketa talousarvion talouspoliittisia lähtökohtia
tai tavoitteita eikä tuota tietoa tulostavoitteiden saavuttamisesta
siihen tapaan, kuin talousarvion toteuttamisen arviointi nykyisellään
edellyttäisi. Parlamentaarinen valvontajärjestelmä ei
siis nykyisellään tue eduskunnan päätöksentekoa
valtiontalouden hoidossa ja valvonnassa tapahtuneiden uudistusten
hyödyntämiseksi riittävästi.
Asiaa valmistellut toimikunta totesi, että valvontajärjestelmä tulee
uudistaa palvelemaan nykyistä paremmin eduskunnan budjettivaltaa
ja samalla hallituksen tilivelvollisuutta. Ei riitä, että eduskunta
saa valvonnan kannalta asiallisesti ja laajuudeltaan oikeaa ja ajantasaista
tietoa, vaan valtiontaloudesta päättämiseksi
eduskunnalla tulee olla käytössään
toimiva ja korkeatasoinen parlamentaarinen valvontaelin.
Yhteiskunnan rattaat pyörivät pitkälti
siihen suuntaan, mihin valtiontaloutta koskeva päätöksenteko
niitä ohjaa. Eduskunnan tulee kyetä nopeaan reagointiin
vaadittaessa, mutta päätöksenteko edellyttää myös
syvälle ja pitkälle ulottuvaa näkökulmaa
valtiontalouteen. Uskon, että tarkastusvaliokunta tulee
tarjoamaan eduskunnan käyttöön riittävää asiantuntemusta
ja terävää näkökulmaa
yhteiskunnallisen ohjauksen välineiksi. Uudistus merkitsee
parlamentaarisen valvonnan kehittämistä kokonaisuutena
palvelemaan eduskunnalle perustuslaissa määriteltyä valtiontalouden
valvontatehtävää.
Arvoisa puhemies! Perustuslain pykäläehdotuksen
mukaan tarkastusvaliokunnan toimenkuva on valtion taloudenhoidon
ja valtion talousarvion noudattamisen valvonta. Tämä vastaa
nykyistä Valtiontilintarkastajien tehtävänmäärittelyä,
mutta tehtävän sisältö on tarkoitettu
erilaiseksi. Valiokunta tarkastelee sille toimitettua raportointia
talousarvion noudattamisesta ja nostaa tältä sekä muutoin
hankkimansa tiedon pohjalta esille eduskunnan kannalta tärkeimmät
tarkastushavainnot, jotka sitten ohjautuvat hallituksen tietoon
ja talousarvion valmisteluun eduskunnan täysistunnon kautta.
Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on nopeuttaa valtiontalouden
tarkastuksen sykliä ja mahdollistaa tarkastustulosten hyödyntäminen
talousarvion käsittelyssä samoin kuin muussa valtiontaloutta
koskevassa päätöksenteossa.
Näyttää oikeastaan siltä,
että parlamentaarinen valvontatoimi kytketään
uudistuksessa alkuperäiseen tarkoitukseensa. Vuonna 1917
valtiontilintarkastajia koskevan hallituksen esityksen tavoitteena
oli nimittäin eduskunnan oikeuksien turvaaminen valtiontalouteen
nähden ja raha-asiain käsittelyn helpottaminen
valtiopäivillä. Tarkastustulosten oli tarkoitus
palvella eduskunnan valtiovarainvaliokuntaa seuraavan vuoden tulo- ja
menoarvion käsittelyssä. Käytännössä Valtiontilintarkastajat
ovat keskittyneet laajapohjaisen vuosikertomuksen laatimiseen ja
valtiovarainvaliokunta on kertomusmenettelyssä perehtynyt
talousarvion toteuttamisen seurantaan ja arviointiin. Valtiontilintarkastajien
kertomukset lukuisine aiheineen ovat olleet hyödyllisiä monin
tavoin, mutta valtiontalouden hoito ja valvonta edellyttävät
tänä päivänä parlamentaarisen valvonnan
järjestämisen toisella tapaa.
Tarkastusvaliokunnan vahvuus on ennen muuta sille säädetyssä vireillepano-oikeudessa,
mikä on
eduskunnan toimielinten kannalta poikkeuksellista. Oikeus varmistaa samalla sen,
että käsiteltävät asiat ovat ajankohtaisia ja että asioiden
tilaan on mahdollista puuttua ripeästi. Tarkastusvaliokunta voi
ottaa käsiteltäväkseen jonkin valtiontalouden
kannalta keskeisen asian ja antaa
siitä mietintönsä kannanottoineen täysistunnon
käsiteltäväksi. Eduskunnan päätös
saatetaan edelleen hallituksen tietoon ja mahdollisia toimenpiteitä varten.
Esille nostettavissa aiheissa tulee keskittyä eduskunnan
kannalta merkittäviin havaintoihin puuttumatta yleensä päivänpoliittisiin
kysymyksiin. Valiokunta voisi käsitellä esimerkiksi
kysymyksiä, jotka liittyvät vaikkapa valtionyhtiöiden ylimmän
johdon optiojärjestelmiin, tai asia voi koskea lainsäädännöllä määrättyjen
tavoitteiden saavuttamista sosiaali-, ympäristö-
tai työllisyysasioissa. Valiokunnan toimenkuvan kautta
sen työhön kytkeytyy monen tyyppisiä yhteiskunnallisesti
tärkeitä asioita.
Tarkastusvaliokunnan rooli on valtiontalouden valvontajärjestelmässä selkeä.
Sille keskitetään parlamentaarinen valtiontalouden
jälkikäteisvalvonta. Valtioneuvostolle kuuluu
sisäisen valvonnan ja sisäisen tarkastuksen johtaminen,
ja Valtiontalouden tarkastusvirasto toimii riippumattomana ulkoisena
ammattitilintarkastajana. Valtiovarainvaliokunnalle kuuluvat puolestaan tulevaisuuteen
suuntautuvat valtiontaloudelliset asiat, kuten talousarvio, talousarvioaloitteet
ja budjettilainsäädäntö.
Samalla selkeytyy työnjako eduskunnan sisällä.
Kun valtioneuvosto on toteuttanut tilinpäätösuudistuksen,
on luonnollista, että valtiontalouden parlamentaarisesta
valvonnasta huolehtii tarkastusvaliokunta eikä valtiovarainvaliokunta, jolle
kuuluu talousarvion käsittely. Osakeyhtiöissä hallitus
hyväksyy budjetin, mutta sen sijaan on selvää,
että osakeyhtiön tilinpäätös
käsitellään toisaalla.
Tarkastusvaliokuntaan ehdotetaan 11:tä jäsentä.
Muita valiokuntia pienempi koko mahdollistaa tehokkaan työskentelyn
ja ripeän päätöksenteon. Samalla
se kuitenkin turvaa parlamentaarisen edustuksellisuuden sen mukaan
kuin perustuslaissa säädetään
valiokunnan vähimmäiskoosta.
Arvoisa puhemies! Eduskunta tulee saamaan tarkastusvaliokunnan
avulla valtion taloudenhoitoa ja valtion talousarvion noudattamista
koskevat havainnot tuoreina ja käyttökelpoisina
tietoonsa. Uskon, että uudistus johtaa eduskunnan valtiontalouden
valvontanäkökulman terävöitymiseen
ja edesauttaa eduskuntaa käyttämään
täysimääräisesti budjettivaltaansa.
Pidän tarkastusvaliokunnan perustamista tärkeänä ja
mittavana askeleena eduskuntatyön kehittämisen historiassa. Valiokunnan
työlle luotavat puitteet ja sen tehtävä mahdollistavat sille
arvostetun aseman valiokuntalaitoksena. Sen asema sekä työskentely
valtiontalouden näköalapaikalla tarjoavat myös
työn vaikuttavuudelle hyvät edellytykset. Valiokunnan
valvontahavaintoihin perustuvat raportit ja keskustelut tulevat
varmuudella herättämään laajaa
kiinnostusta sekä eduskunnassa että tiedotusvälineissä.
Tarkastusvaliokunnan työn käynnistyminen on
haasteellinen tehtävä, ja ensimmäiset
askeleet on otettava huolella ja oikeaan suuntaan. Voidaan sanoa,
että asetettava valiokunta on merkittävän
tehtävän edessä. Toivon, että esityksen
käsittely perustuslakivaliokunnassa käynnistyy pian
ja että saamme täysistuntoon asiaa koskevan mietinnön
siten, että suunniteltu aikataulu voi toteutua.
Arvoisa puhemies! Toivotetaan perustuslakivaliokunnalle ahkeruutta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ahde selitti tämän
hallituksen esityksen historian ja perusteet varsin laajasti, joten
en käy niitä kertaamaan tai toistamaan, mutta
haluan myös hallinto- ja tarkastusjaoston jäsenenä muutaman
sanan asiaan tuoda näkökulmastani. Olen jo toista
vaalikautta toiminut siinä jaostossa ja katson, että kokemuksen äänellä voin
puhua.
Täytyy kyllä sanoa, että on ääni
muuttunut kellossa. (Ed. Elo: Kokoomuksellako?) Perustuslakia on
suojeltu ja vaalittu koskemattomana edustajien esittäessä ihan
varteenotettavia uudistuksia eduskuntatyöhön ja
on sanottu, että näitä uudistuksia ei
voida tehdä, koska perustuslaki on juuri vuonna 2000 uusittu,
mutta nyt ollaan uudistuksia tekemässä ihan ilman
natinoita.
Totta kai tässä on kysymys erittäin
tärkeästä asiasta ja ymmärrän
ja olen sitä mieltä, että tämä uudistus
tulee tehdä. Mielestäni tämä uudistus
on hyvä eikä se millään tavoin
liity pelkästään siihen, että eduskunta
täyttää 100 vuotta, vaan siihen,
että maailma kehittyy, ja vaikka olisimme 200 vuotta vanhoja
täällä eduskunnassa historialtamme,
niin ihan yhtä lailla se tulisi tehdä. Tätä en
katso miksikään perusteluksi vaan asioiden
yleisen kehityksen ja sen, että varmasti meidän
kaikkien toiminnan on oltava taloudellista
ja tehokasta. Onhan sitäkin moitittu, että eduskunnan pääluokka
on kasvanut nopeammin kuin kuntien
ja valtion pääluokat. Uudistus on omalta osaltaan tukemassa sitä, että tähän
toimintaan saadaan kaikin
tavoin taloudellisuutta ja tehokkuutta, ja varmasti tämä uusi
valiokunta sen tuo tullessaan.
Puhun vain ihan omasta puolestani. Uskon, että kokoomuksen
varsinainen edustaja valmistelevassa toimikunnassa valottaa asiaa
tarkemmin ja syvemmin omalta kannaltaan. Mutta olen sitä mieltä,
että kun täällä on tehty useita
aloitteita esimerkiksi kansanedustajien varamiesjärjestelmästä ja
muistakin asioista, niin samassa yhteydessä, kun perustuslaki
nyt avataan, tulisi katsoa kaikki nämä aloitteet
läpi ja tehdä ne uudistukset samalla kertaa ja
käydä ne läpi. Silloin ne menisivät
virtaviivaisesti, tehokkaasti, funktionaalisesti ja nopeasti eteenpäin
eivätkä jäisi roikkumaan sinne ikuisina
keskustelunaiheina.
Katson, että tämä uudistus lisää eduskunnan valtaa,
mikä on aivan oikein, koska meillä on edustuksellinen
demokratia, ja nopeuttaa tarkastustoimintaa ja antaa nopeammin meille
mahdollisuuden ottaa kantaa asioiden kulkuun. Varmasti on hyvä,
että tämä valiokunta on pienempi kuin tavallinen
valiokunta.
Mutta kuinkas sitten, kun sihteeristöä ruvetaan
palkkaamaan, kuinka paljon siellä sitten poliittiset jäsenkirjat
merkitsevät? (Ed. Pulliainen: Ne kuuluvat eduskuntaan,
ne poliittiset jäsenkirjat!) — Niin ne kuuluvat,
nimenomaan. — Haluan vaan tuoda sen tässä puheenvuorossani
julki, että sitten kun sihteeristöä laajennetaan,
niin myös sitten poliittisia virkanimityksiä laajennetaan,
ja kuinkahan monta sihteeriä sinne tulee, ja tulevatko
paikat täytetyiksi puolueitten suuruusjärjestyksen
mukaan vai millä perustein?
Nyt olemme saaneet tämän hallituksen esityksen
eteemme ja voimme perehtyä siihen tarkemmin. Uskon, että tästä viriää vielä vilkas
keskustelu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Ahde jo varsin perusteellisesti kuvasi
sen, missä mielessä ollaan nyt perustuslakia hiukan täydentämässä.
Haluaisin palauttaa mieleen, että tässähän
on kysymys minun mielestäni prosessista, joka käynnistyi
jo toistakymmentä vuotta sitten. Silloin kun ed. Matti
Ahde oli eduskunnan puhemiehenä, hän käynnisti
valiokuntauudistuksen. Meillähän ennen sitä uudistusta
oli hyvin mielenkiintoisen nimisiä valiokuntia täällä.
Oli laki- ja talousvaliokunta ja lakivaliokunta ja toinen lakivaliokunta
ja ties mitä, oli pankkivaliokuntakin jnp. Sitten ruvettiin
miettimään, voisiko tämä valiokuntasysteemi
vastata suurin piirtein ministeriöiden hallinnonaloja,
jolloinka nämä työnjaot näkyisivät
jo valiokuntien nimistä. Tämä uudistus,
joka sitten täydentyi puhemies Sorsan aikana suuren valiokunnan
uudistuksella, oli äärimmäisen tervetullut
ja kiitos siitä vielä kerran ex-puhemies Ahteelle,
että hän tämän prosessin silloin
aikoinaan käynnisti.
Silloin käydyssä käytäväkeskustelussa
nämä tarkastusasiat olivat esillä. Ne
ehkä eivät olleet täällä isossa
salissa esillä, mutta ne olivat käytäväasioina
ja kuppila-asioina esillä, ja nekin ovat merkittäviä instituutioita
tässä talossa. Erikoisen mielenkiintoiseksi tämän
keskustelun teki se, että keskusteltiin Valtiontilintarkastajien
roolista. Minä muistan elävästi, mikä pikantti
yksityiskohta siihen liittyi. Siihen liittyi sellainen yksityiskohta,
että arvioitiin, että Valtiontilintarkastajien
pitää olla vähän niin kuin erillään
tästä parlamentaarisesta arvioinnista ja ikään
kuin katsoa valtionhallintoa toisenlaisesta perspektiivistä. Nyt
kun kuuntelimme ed. Ahteen äskeisen puheenvuoron, niin
siinähän juuri lähestyttiin aivan toisella
tavalla, siis parlamentaarisen valvonnan näkökulmasta,
ja tämä näkökohta minusta on aivan
oikea. Sen täytyykin olla juuri näin.
On syytä todeta, että samanaikaisesti, kun meillä on
ollut tämä eräällä tavalla
hajautettu valtiontalouden arviointi- ja tarkastusjärjestelmä, niin
meillä on 5 500 miljoonan euron tarkastus ollut
meneillään täällä,
jota ed. Kuosmanen on johtanut Valtion vakuusrahaston valtuustossa. Siis
toisin sanoen kysymys on meidän verorahoistamme, puhtaasti
verorahoista, niiden käytöstä ja tässä tapauksessa
5 500 miljoonan euron menettämisestä.
Siis nämä eivät ole pikkujuttuja,
ja minä henkilökohtaisesti koen sen työn,
jonka ed. Ahde aikoinaan käynnisti puhemiehenä ja
joka nyt on saanut tämän vaiheen, prosessina,
jota on toteutettu kahden hiukan erilaisen perustuslain aikana.
Näin sen täytyykin olla. Minusta tämä on luontevaa,
ja sillä, että perustuslaki tässä vähän muuttuu,
ei ole mitään muuta merkitystä, kuin että siinä sitten
vaan muutetaan sitä perustuslakia, joka kulloinkin on voimassa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitän myöskin
tässä työryhmän puheenjohtajaa
ed. Ahdetta ja sihteeri Marja Wallinia sitkeästä työstä.
Olin itse tämän jäsen. Tämä on
vaikea, intohimoja herättävä asia niin
kuin aina, kun tehdään muutoksia. Siellä käytiin
keskusteluja ja hiottiin kompromisseja ja saatiin aikaan yksimielinen esitys.
Tämä on monelta osin iso asia. Luulen, että tästä tulee
tärkeä valiokunta, johonka tulee runsaasti olemaan
pyrkijöitä ja tunkua. Ed. Ahde sanoi, että 11
jäsentä tulee ja edustavuus hoituu tätä kautta
aika pitkälle. Näin onkin, mutta toivon, että varajäsenjärjestelmän
kautta jatkossa huolehdittaisiin ikään kuin suuren
valiokunnan tavoin siitä, että jokainen eduskuntaryhmä saisi vähintään
varajäsenen paikan, jotta tieto kulkisi myös tämän
valiokunnan toimista.
Mitä sitten poliittisuuteen tulee, niin Englannissa
hieman vastaavan näköinen järjestelmä on hoidettu
niin, että tämän valiokunnan puheenjohtaja
on aina oppositiopuolueesta. Se on mielestäni myöskin
sellainen harkinnan arvoinen käytäntö.
Ja sitten iloitsen erityisesti siitä, että tämä on kansallinen
keksintö eikä Brysselin johdannainen. Päinvastoin,
Brysselissähän tilit ovat tarkastamatta ja hyväksymättä jo
usean vuoden ajalta, ja toivon, että tällainen
ei tässä tule kutyymiksi ja tavaksi vaan lähdetään
tältä hyvältä pohjalta, minkä yksimielinen
esitys on saanut aikaan.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
tarkastusvaliokunnan perustaminen on varmasti perusteltua tehtyjen
selvitystenkin mukaan. Haluan kuitenkin kysyä nyt tässä hankkeen
vetäjältä ed. Ahteelta, kun puheenvuorossanne
totesitte, että tämä elin voi myöskin
arvioida valtionyhtiöiden optiojärjestelmää,
ja kuitenkin totesitte, että tämä tekee
jälkikäteisvalvontaa: Minkälaisia uusia
valtuuksia tälle tulee suhteessa valtion omistajaohjaukseen, joka
on tänäkin päivänä ollut
täysin hampaaton, kun on käyty keskustelua näistä nyt
olevista optioista? Jos yhtiöiden hallinto hyväksyy
optiojärjestelmän, voiko tarkastusvaliokunta kumota sen?
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä yhtyä ed.
Soinin kiitoksiin työryhmää vetäneille
ed. Ahteelle sekä työryhmän sihteerille Marja
Wallinille. Työ oli tosiaankin mielenkiintoista, ja uskon,
että tämä lopputulos on sitä,
mitä on lähdetty hakemaan.
Tuossa työryhmän työssä on,
niin kuin ed. Ahdekin täällä edellä sanoi,
nimenomaan kysymys siitä, että eduskunnan budjettivaltaa
halutaan vahvistaa, ja toisaalta sitten tämän
valiokunnan työ toivon mukaan tarjoaa tilaisuuden arvioida sitten
tätä valtiontalouden valvontajärjestelmää kokonaisuudessa
ehkä vähän uudestakin näkökulmasta.
Nyt kun elämme tätä kehysbudjetoinnin
aikaa, niin on monesti kuullut kollegojenkin valittavan sitä,
että tällainen varsinainen budjettivalta on hävinnyt
täältä eduskunnasta. Se on ministeriöitten
virkamiehillä valmisteluvaiheessa. Toivottavasti nyt tätä kautta,
kun lähdemme tarkastamaan jälkikäteisesti
sitä, onko budjetin rahoilla saatu aikaiseksi sitä,
mitä on toivottu, tämä omalta osaltaan
voisi vahvistaa tätä eduskunnan budjettivaltaa.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Myös vasemmistoliiton eduskuntaryhmä kannattaa
tämän kaltaisen valiokunnan perustamista, mutta osa
ed. Ahteen perusteluista karahti korvaan, ennen kaikkea tämä kysymys
valtionyhtiöiden optioihin puuttumisesta. Tämä perustelu
on sikäli mielenkiintoinen, että se tässä esitettiin
tavalla, jossa ed. Ahde antoi ymmärtää,
että ikään kuin eduskunnan nykyiset valtuudet
eivät riittäisi optiojärjestelmän
tarkasteluun ja optiojärjestelmässä olevien
epäkohtien esille nostamiseen ja muuttamiseen. Totta kai
eduskunnan valtuudet riittävät, jos niitä halutaan
käyttää. Pelkään, että aivan
samalla tavalla kuin eduskunnan talousvaliokunta myös tämä tuleva
tarkastusvaliokunta päätyy äänestyksen
jälkeen siihen johtopäätökseen,
että optiojärjestelmissä ei kerta kaikkiaan ole
mitään huomauttamisen, saati sitten perumisen,
aihetta. Eli, kun ed. Ahde antaa sellaisen kuvan, että tästä olisi
tulossa jonkinlainen supervaliokunta, niin luulenpa, että kuitenkin
hallitus—oppositio-asetelma myös tämän
valiokunnan työskentelyssä heijastuu samalla tavalla
kuin muidenkin valiokuntien työskentelyssä.
Arvoisa puhemies! Toteaisin myöskin sen, että missä nyt
ovat ne kansanedustajat, jotka niin kovasti kauhistelivat perustuslain
muutosta. Ed. Nurmi jo viittasi tähän samaan asiaan,
että uutta perustuslakia ei muka voitaisi muuttaa. Me olemme
jo aikaisemmin täällä hyväksyneet
yhden muutoksen, joka on parhaillaan lepäämässä.
Nyt on tulossa toinen muutos. Erityisesti vihreät kauhistelivat
kovasti uuteen perustuslakiin kajoamista. Missäs nämä varoittelevat
puheenvuorot tällä hetkellä ovat? Emmekö me
kaikki ole sitä mieltä, että silloin
kun laki tarvitsee muutosta, sellainen muutos on syytä tehdä?
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Olemme tekemässä historiallisesti
merkittävää päätöstä.
Olemme päättämässä pitkään
toimineen Valtiontilintarkastajien toiminnan. Ymmärrän
tämän parlamentaarisen ehkä tiivistämistarpeen, joskaan
en sitä täysin allekirjoita. Olen nähnyt
tilintarkastajien puheenjohtajana myös paljon myönteisiä puolia
siinä, että Valtiontilintarkastajain kanslia on
voinut toimia autonomisesti, olla riippumaton ja puuttua kaikkiin
epäkohtiin.
Viimeisen neljän vuoden ajan Valtiontilintarkastajien
toiminta on ollut ajassa. Kertomukset on annettu kunkin vuoden joulukuussa,
ja niiden käsittely valtiovarainvaliokunnassa on kertonut
niiden käyttökelpoisuudesta ja niiden käyttöasteesta.
Emme myöskään ole enää vuosiin
tehneet kertomusta kaikilta hallinnonaloilta, vaan esimerkiksi tällä kaudella
yleisotsikkona on ollut työllisyys ja kilpailukyky ja kaikki tarkastukset
ja tutkimukset ovat kohdentuneet juuri tämän otsikon
alle siten, että ne palvelevat eduskunnan työtä ja
ovat parlamentaarista tarkastustyötä.
Pahoittelen sitä, että työryhmän
raportissa ei ole asiantuntevasti käsitelty Valtiontilintarkastajain
kanslian pitkän historian aikaista työtä,
vaan se on suhteellisen ylimalkaisesti ja ylimielisesti ohitettu.
Pahoittelen myös sitä, että kun muutoksen
tekemisestä on poliittinen yhteisymmärrys, on
tehtävä myös henkilöstön
ja toiminnan alasajo. Pahoittelen sitä, että alasajoa
on vaikeuttanut erittäin suuresti se, että tämä työryhmä ei
ole kyennyt kertomaan, kuten ei vielä valitettavasti tämä lakiesityskään,
miten tämä valiokunta tulee toimimaan. Täällä on
kovasti kiitelty sitä. Iloitsen, jos niin moni tietää,
mitä tämä valiokunta tulee tekemään.
Meidän työryhmämme, joka on suorittanut
sitten valtion tilintarkastustoimen ohella tämän
henkilöstön uudelleen sijoituksen ja alasajon,
ei ole kyennyt vastaamaan tähän kysymykseen. Se
on sanottu, että se on supervaliokunta, jonka puheenjohtajalle
maksetaan ykkösluokan palkka. Jos se on kriteeri, niin
toivon, että se sisältää myös
jotain muuta.
Sen, että voimme toimia ajassa, olisimme voineet tehdä myös
Valtiontilintarkastajain kanslian kautta. Päätös
on nyt kuitenkin käsissämme ja näin menettelemme.
Arvostan parlamentarismia ja enemmistön tahtoa ja toivon,
että yksitoistahenkinen valiokunta jalkautuu yhtä sitoutuneesti ja
täyslukuisena kuin viisihenkinen Valtiontilintarkastajien
ryhmä on toiminut.
Toivon, että se ei tule ajankohtaisaiheita hakiessaan
astumaan valiokuntien varpaille käsittelyssä olevien
asioiden osalta. Tämä optio-asia oli minusta aika
yllättävä. Varmasti kannattaisi ottaa
talousvaliokunnan nämä tiedot vastaan. Jos tällaisia
lääkkeitä on, niin ehkä kykenemme
jo Outokummun osalta ottamaan ne käyttöön
eikä vasta valiokunnan nimeämisen jälkeen.
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä muutama kommentti, kun on toivottu,
tältä paikalta vielä.
Mitä ensinnä tulee tähän
valtionyhtiöiden optiokysymykseen, niin ei tietenkään
tarkastusvaliokunta eikä mikään muukaan
eduskunnan valiokunta päätä yksittäisen
yhtiön palkkiojärjestelmistä. Osakeyhtiöitten
yhtiöjärjestykset määritellään
toisella tavalla, ja palkkioperusteet määritellään
siellä.
Se, mitä tämä tarkastusvaliokunta
voi tehdä, kun sen tarkastamisen funktio muuttuu ja ennen kaikkea
työskentelytapa nykyisiin parlamentaarisiin valvontaelimiin
nähden, on se, että se voi ottaa merkittävän
yhteiskunnallisen tarkastushavainnon käsiteltäväkseen,
käsitellä sen, tuoda sen eduskunnan täysistunnon
käsittelyyn, ja tämä täysistunto
sitten päättää, lähetetäänkö tämä hallitukseen
vain tiedoksi vai lähetetäänkö se
hallitukseen tiedoksi toimenpiteitä varten tai minkä muun
johtopäätöksen eduskunta siitä tekee.
Ne kysymykset eivät voi olla sinänsä jokapäiväisiä,
päiväkohtaisia, vaan suuria periaatteellisia kysymyksiä,
joissa arvioidaan, onko toimittu tehtyjen päätösten
mukaisesti. Se on tietenkin tämän tarkastuselimen
se tärkein lähtökohta.
Mitä sitten tulee tähän Valtiontilintarkastajien lähes
satavuotiseen toimintaan, niin sehän on ollut äärettömän
tärkeä osa julkisen talouden ja ennen kaikkea
valtiontalouden valvontaa, niin kuin perustuslaissa on säädetty,
mutta kiistatta se on osoittautunut valtion talousarvion vuosittaisen käsittelyn
näkökulmasta hitaaksi järjestelmäksi. Se
tuo arvokasta tietoa ja tarkastushavaintoja siinä laajassa
kertomuksessaan vuosittain eduskunnan käyttöön,
mutta sitä ei pysty hyödyntämään siinä nopeudessa
kuin nykyaikana tarkastushavaintojen täytyisi voida vaikuttaa.
Sen takia oli tärkeää valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaoston
ja tilintarkastajien toimien yhdistäminen yhdeksi voimakkaaksi
keskitetyksi parlamentaariseksi valvontajärjestelmäksi,
joka tuodaan vielä tänne eduskunnan sisään
ja eduskunnan käsiin.
Toinen tärkeä peruste tälle ehdotukselle
oli se, että hallitus ei enää anna kertomuksia
eduskunnalle vuosittaisesta budjetin toteutumisesta, vaan on siirtynyt
tilinpäätösmenettelyyn. Valtiovarainvaliokunta
on tähän saakka käsitellyt myös Valtiontilintarkastajien
kertomukset ja suorittanut valvontatehtävää myös
valtion talousarvion toteutumisen osalta. Nyt kun hallitus on siirtynyt tilinpäätösmenettelyyn,
on luontevaa, että sama elin, joka käsittelee
talousarvion, ei käsittele tilinpäätöstä.
Sillä tavalla tämän asian eriyttäminen,
hallinto- ja tarkastusjaoston tehtävien siirtäminen
valtiovarainvaliokunnasta itsenäiselle valiokunnalle, on
täysin perusteltu. Pidän sitä jopa välttämättömänä.
Sitten tästä puheenjohtajan palkkiosta: Tämä palkkio
tulee tietenkin määräytymään
eduskunnan valiokunnan puheenjohtajille maksamien palkkioitten mukaan,
niin että tänne ei tule mitään
erillistä palkkiojärjestelmää,
vaan tässä puretaan erilliset palkkiojärjestelmät.
(Ed. Puisto: Se lukee siellä työryhmän
raportissa!) — Se on painovirhe sitten, mutta näin
ei kuitenkaan tule tapahtumaan.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Lähtökohtahan on se,
että valtiontilintarkastajat valitaan eduskunnasta ja samoin
valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaoston jäsenet
ovat kansanedustajia. Nyt on tilanne se, että kun perustetaan
uusi tarkastusvaliokunta, niin minun käsitykseni mukaan
niiden 11 edustajan, jotka sinne valitaan, täytyisi olla
ammattiosaajia siten, että he pyrkivät todella
valvomaan eduskunnan budjettivaltaa ja ohjaamaan yleensä tarkastustoimintaa.
Esityksellä on Valtiontilintarkastajat tarkoitus siirtää tänne
eduskunnan alaisuuteen ja läheisyyteen.
Se minusta on hyvä asia. Totean, että tämän
tarkastusvaliokunnan toiminta riippuu siitä,
kuinka pätevää henkilökuntaa
sinne saadaan valiokuntaneuvoksiksi, ja sitten ennen kaikkea puheenjohtajan
ja varapuheenjohtajan pitää olla ammattinsa osaavia.
Ed. Ahteelle totean, että te olette tehneet todella
hyvän työn, kun tämmöisen tarkastusvaliokuntaesityksen
olette pystyneet tuomaan tänne eduskuntaan. Kiitoksia!
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Vastaan ed. Laaksolle tästä perustuslaillisuudesta.
Perustuslakiuudistushan oli suuri uudistus, askel kohti merkittävämpää parlamentarismia,
ja siltä osin nimenomaan sitä on puolustettava,
ja siltä osin siinä edellisessä riidassa
oli kysymys siitä, ettei muuteta perustuslakia, tuoretta
perustuslakia, joka puolustaa parlamentarismia, taka-askeleella
takaisin kohti presidentinvaltaa ja yksinvaltaa.
Tässä uudistuksessa, jota taas ed. Ahde on
vetänyt loistavasti, on kyse askeleesta kohti parlamentarismia.
Silloin ei ole alkuunkaan kyse siitä, että tämä loukkaisi
jo tehtyjä parlamentarismia vahvistavia uudistuksia, ja
sillä tavalla näissä nimenomaan on kyse
yhdenlinjaisesta toiminnasta vihreiden osalta. Ed. Laakso, olisi
aika jo oikeasti kuunnella, mitä tarkoitetaan sillä,
että jatkossakin entistä useammin kansan valitsema eduskunta
on se kansaa edustava ylin päättävä elin.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Brax käytti
hyvän puheenvuoron. Silloin kun kansanvalta eli demokratia
tulee enemmän esiin, niin silloin perustuslakia voidaan muuttaa
ja silloin tulee toimia.
Mielestäni varamiesjärjestelmä on
eräs sellainen: Jos ihminen on kansanedustajana ja on pitkäaikaisella
sairauslomalla, pitkäaikaisesti asevelvollisuutta suorittamassa
taikka vaikkapa äitiyslomalla pitkään
poissa, niin miksi sitten hänen sijalleen ei voi tulla
varamies? Varsinkin pienissä ryhmissä tämä teettää paljon
työtä muilla ryhmän jäsenillä.
Mielestäni tämä uudistus juuri lisäisi
kansanvaltaa ja toteuttaisi kansan tahtoa, kun jonkin puolueen mandaatilla
olevan henkilön, kun hän on poissa, tilalle tulisi
toinen eikä tuoli olisi tyhjänä. Tämä on
mielestäni loogista, ja asiasta voidaan olla eri mieltä,
mutta toivoisin, että myös tämä asia
otettaisiin nyt, kun perustuslaki avataan, käsittelyyn.
Koska monet varmasti teistä ovat jo valmistautumassa
eduskuntavaaleihin ja talousarvion käsittelyyn, niin haluan
kuitenkin valottaa tätä, että tämä hallituksen
esitys siis kohdistuu menoiltaan eduskunnan pääluokkaan.
Valtiontilintarkastajien toiminnan päättyessä poistuu
talousarviosta momentti 21.09.21 Valtiontilintarkastajien toimintamenot.
Valtiontilintarkastajille Valtiontilintarkastajien johtosäännön
15 §:n nojalla maksetut palkkiot ovat olleet vuositasolla
noin 77 000 euroa. Nämä nyt poistuisivat,
mutta kaikkien selvitysten jälkeen katsotaan tämän
hallituksen esityksen mukaisesti, että vanhojen ja uusien menojen
välinen erotus merkitsisi noin 66 000 euron säästöä vuosittain.
Nyt kun puhutaan tästä supervaliokunnasta, niin
supervaliokunnan puheenjohtajan palkkaus vuodessa on tavallisen
rivikansanedustajan lisäksi 11 000 euroa vuodessa.
Sen puheenjohtajan tehtävän vaativuuden vuoksi
on tarkoitus maksaa siis 920 euron palkkio kuukaudessa, joka vastaa
suuren valiokunnan sekä perustuslakivaliokunnan, ulkoasiainvaliokunnan
ja valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajalle maksettavaa palkkiota
eli 920 euroa kuukaudessa kansanedustajan tavallisen palkkion lisäksi.
Muissa valiokunnissa puheenjohtajille maksetaan 550 euron palkkio.
Nyt kun tämä perustettava valiokunta on pienempi,
mikäli tämä lakiesitys menee nyt läpi, niin
sihteeristö tarvitsee siis suuremman henkilöstön.
Eduskunnan kansliatoimikunta päättää tarkastusvaliokuntaan
perustettavien virkojen määrästä tietenkin
sen jälkeen, kun eduskunta on hyväksynyt nämä lainmuutokset.
Vielä korostan sitä, että tarkastusvaliokunta
saisi — eli saa, kun katson, että nähtävästi,
kun yksimielisyys vallitsee, tämä menee läpi — suuremman
henkilöstön kuin muilla valiokunnilla nykyisin
on. Tietenkin on tarkoituksena, että tarkastusvaliokunta
osallistuisi uusien valiokuntaneuvosten nimittämiseen.
Valiokuntaneuvoksen viran vuotuiset kustannukset vaihtelevat noin
82 000—90 000 euron välillä.
Mielestäni se on kohtuuhyvä palkka. Mahdolliset
henkilöstömenojen lisäykset täsmentyvät
vasta, kun uusista viroista on päätetty ja niitä koskevista
nimityksistä on päätetty. Eli sitten
kansliatoimikunta päättää liki
100 000 euron vuosipalkan omaavien henkilöitten
palkkauksesta.
Tässä nämä selkeät
luvut, koska uskon, että monet teistä eivät
ole tähän asiaan ehtineet perehtyä, ja
tämä tarkastustoiminta ehkä ei ole kaikista — saanen
sanoa — mielenkiintoisinta hommaa, mitä tässä salissa
on. Monet muut aiheet nostavat paljon enemmän keskustelua
kuin tarkastustoiminta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Laaksolle tämän vihreisiin
kohdistuneen kommentin johdosta (Ed. Laakso: Ei kaikkiin vihreisiin!):
Arvoisa ed. Laakso, muistutan, mitä minä sanoin
tuolla edessä. Minä tässä nimenomaisessa
tapauksessa pyrin kuvaamaan prosessin alusta eli käynnistymisestä 90-luvun
alkupuolelta tähän päivään,
ja kysymys on siitä, että sen prosessin tulokset
aina joudutaan projisoimaan siihen perustuslakiin, joka kulloinkin
on voimassa, elikkä siitä ei synny muuta ennakkotapausta
kuin se, että hoidetaan homma kotiin loppuun saakka.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Siinä keskustelussahan, mitä perustuslain
muuttamisesta käytiin viime vuoden lopulla ja tämän vuoden
alussa, oli kyse presidentin aseman selkiyttämisestä,
nykyisen käytännön vahvistamisesta. Tässä keskustelussa
useakin vihreä kansanedustaja arvosteli perustuslain muuttamista nimenomaan
sen argumentin pohjalta, että perustuslaki on ollut voimassa
vasta niin vähän aikaa ja se on pyhä,
siihen ei pitäisi puuttua. Samanlainen arvostelu kohdistui
tähän muutosesitykseen myös kokoomuksen
eräiden kansanedustajien taholta. Mutta kuten ed. Brax
totesi aivan oikein, niin myös osa vihreiden kansanedustajista
vastusti tätä perustuslain muutosta sillä perusteella, että kyse
olisi, kuten hän nytkin asian ilmaisi, askeleesta takaisin
kohti yksinvaltaa ja etääntymisestä parlamentarismista.
Mielenkiintoista vain, että nämä samat
kansanedustajat, jotka arvostelivat, juuri niin kuin ed. Brax arvosteli,
olivat valmiit hyväksymään sitten juuri
täsmälleen sellaisen muutoksen mutta poikkeuslakina,
joka teidän mielestänne merkitsi askelta takaisin
kohti yksinvaltaa tai pois parlamentarismista. Tuntuu aika oudolta
se, että te kuitenkin sitten loppujen lopuksi hyväksyitte tällaisen
muutoksen, jonka kannalla itse olin ja joka mielestäni
olisi ollut selkeämpi tehdä perustuslain muutoksena,
koska silloin eduskunnan, hallituksen ja presidentin välinen
työnjako olisi tullut selkeästi kirjatuksi myös
perustuslakiin tavalla, joka on nykyinen käytäntö.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Puisto toi esille sen tärkeän
seikan, että valiokuntien välillä on
tietenkin selkeästi pidettävä työnjakorajoja.
Tämä problematiikka nousi esille myöskin
tuossa toimikunnan työssä, ja siellä todettiin,
että on pidettävä yhteyttä muihin
valiokuntiin sen varmistamiseksi, että kun näitä valvontateemoja valitaan, ei
tehdä välttämättä sitten kaksinkertaista
työtä. Tänäkin vuonna Valtiontilintarkastajat
ovat ottaneet sellaisia valvontateemoja, jotka ovat olleet hyvin,
voisiko sanoa, ajassa kiinni. Muun muassa tämä omaishoidon
tilanteen selvittäminen on ollut sellainen, joka on saanut
paljon kiitoksia ja on ollut tavallaan viitoittamassa sitä työtapaa,
johon toivon myös tarkastusvaliokunnan tulevan sitten omassa
työssään ryhtymään.
Elikkä juuri niihin seikkoihin, jotka nousevat julkisuuteen
hälyttävinä ja kertovat siitä,
että yhteiskunta ei ole oikealla tavalla pystynyt reagoimaan
niihin ongelmiin, mitä on, tulee puuttua välittömästi
ja tehdä tarvittavat selvitykset. Ehkä sen verran
vielä siitä sisällöstä, että totta
kai sitten tämmöinen valiokuntakin on poliittinen
elin ja siellä sitten poliittisesti tehdään
viime kädessä päätöksiä siitä,
mitkä asiat katsotaan sillä hetkellä juuri
niin akuuteiksi, että otetaan tällaisiksi valvontateemoiksi.
Sen verran myöskin tämmöisestä tarkastustyön
sisältöseikasta haluaisin mainita, että ihan niin
kuin, sanotaan vaikka, muunkin tyyppisessä valvontatyössä se
valvonta-aineisto, mitä käytetään,
on myöskin ratkaisevassa roolissa. Tässähän
aika paljon joudutaan käyttämään
ministeriöitten itse tuottamaa aineistoa, ja tietysti siinä mielessä sitä aina
miettii, onko se varmasti puolueetonta aineistoa silloin, kun tutkitaan
jonkin ministeriön omaa toimialaa, vai voidaanko ajatella,
että jotakin muutakin riippumatonta tai riippumattomampaa
aineistoa voitaisiin näissä yhteyksissä käyttää.
Tietenkin sitten kaikkein ratkaisevinta on se, kun tämä kertomus
annetaan, millä tavalla siihen suhtaudutaan, ottavatko
ministeriöt sitten onkeensa sen, mitä tarkastuskertomuksissa
nostetaan esille.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen puheenvuoron osalta, kun pyysin vastauspuheenvuoroa,
olisin vaan esittänyt hämmästykseni siitä,
kun itse en löytänyt niitä kohtia täältä,
mitä hän sanoi, kansanedustaja-aloitteita. Käsitykseni
mukaan valiokunta ei voi ottaa niitä muuten kuin siltä osin
kuin pykälät ovat auki. Tässä ei
minun mielestäni sellaisia pykäliä ole.
Mutta, arvoisa puhemies, kun en ole ollut asianomaisen työryhmän
jäsenenä, en osaa ottaa kantaa siihen, millä tavoin
tarkemmin siellä on nähty tämän
uuden perustaminen ja muuttaminen. Mutta toivoisin, että kun
se laki varmasti hyväksytään ja tulee
voimaan ja uusi valiokunta valitaan, siltä osin ainakin
noudatettaisiin sitä periaatetta, mitä muun muassa
nykyisen tarkastajien puheenjohtajan ed. Puiston johdolla on noudatettu.
Minun mielestäni se työ on ollut erinomaista ja
on ainakin edesauttanut jopa minun työtäni vastaamisessa
kansalaiskirjeisiin. Sellainen ajankohtaisiin asioihin puuttuminen
on minun mielestäni tärkeää.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän sivukeskusteluun
ed. Laaksolle nyt vielä kerran: Poliittinen todellisuus
on se, niin kuin ed. Laaksokin aivan hyvin muisti, että meillä,
jotka halusimme puolustaa sitä parlamentarismia, joka mielestäni
on ollut eduskunnan pitkä linja, lopulta oli valittavana
kahdesta vaihtoehdosta joko se, että perustuslakia olisi
muutettu taaksepäin, pysyvä askel perustuslain
muutoksella taaksepäin, tai kompromissina myönnetään,
että tässä rajatussa tilanteessa on kysymys
poikkeuksellisesta asiasta ja poikkeuslaista. On päivänselvää,
että jokaiselle parlamentarismia puolustavalle valinta
silloin on, että tämä mielestäni
huono ratkaisu tehdään kuitenkin niin, että se
nimenomaisesti ja laajalla enemmistöllä todetaan
rajatuksi poikkeukselliseksi ratkaisuksi eikä pysyväksi
suunnanmuutokseksi kohti vahvaa presidentin valtaa.
Tämä on aivan käsittämätöntä,
että ed. Laakso tässä vaiheessa yrittää muuttaa
historiaa, mutta onneksi meillä on eduskunnan pöytäkirjat. Nämä kaikki
löytyvät sieltä, ja jokainen voi — varmasti
ne tuhannet ihmiset, jotka haluavat tähän palata — löytää nämä keskustelut
sieltä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kaiken kaikkiaan kuitenkin tämä uusi
tarkastusvaliokunta vahvistaa parlamentarismia selvästi verrattuna
aikaisempaan käytäntöön, ja
kokoomus on suhtautunut koko ajan tämän lain valmisteluun
positiivisesti. Meillä ei ole vallinnut tästä eriäviä näkemyksiä ryhmän
sisällä. Muistelen vaan sitä aikaa, kun
myöskin kunnissa perustettiin tällaiset tarkastuslautakunnat,
ja nyt voi jälkikäteen todeta tietenkin, että niittenkään
asema ei ole vielä selkeästi asemoitunut, mitkä ovat
ne tehtävät ja mitkä ovat ne toimintatavat,
kun esimerkiksi kunnissa tarkastuslautakunnat toimivat.
Minä luulen, että myöskin tässä tulee
käymään niin, että kestää ehkä vaalikauden,
kaksikin, ennen kuin tämä valittava tarkastusvaliokunta
löytää ihan omat toimintatapansa, millä tavalla
se puuttuu riittävällä terävyydellä niihin
ajankohtaisiin asioihin, jotka kiinnostavat kansalaisia ja myöskin
parlamentin jäseniä. Suuri rooli varmaan tulee
olemaan valittavalla puheenjohtajalla ja 11 kansanedustajajäsenellä siinä,
minkälaisen roolin tämä uusi valiokunta
aikanaan ottaa. Itse uskon kuitenkin, että tässä mennään
askel ihan oikeaan suuntaan.
Toivoisin kuitenkin, että vaikka siellä on
11 jäsentä, jotka ovat tietenkin tällaisessa
jälkikäteisessä toiminnassa suhteellisen
suuri porukka, se osaisi olla tarpeen vaatiessa riittävän
teräväliikkeinen reagoimaan yhteiskunnassa vallitseviin
ongelmiin ja sen toimialaan kuuluviin tehtäviin.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajain kanslian väki
tuolla lehtereillä varmaankin seuraa vähän
surullisella mielin tätä keskustelua, etenkin
kun tiedän, millä antaumuksella he ovat työtään
tehneet. Tämän uuden valiokunnan perustaminen
on käytännössä jo päätetty,
koska kaikki eduskuntaryhmät ovat yksimielisesti sen takana.
Kukaan ei voi kiistää, etteivät tässä esitetyt
tavoitteet olisi hyviä, mutta mielestäni arviot
tämän uuden valiokunnan vaikutuksista ovat kyllä lievästi
sanottuna vähintäänkin yliarvioituja.
Onko lopputulos sitä, mitä haetaan, nähdään kyllä jälkikäteen.
Resurssit tulevat olemaan selkeästi pienemmät
uudessa valiokunnassa kuin ne tällä hetkellä Valtiontilintarkastajain
kansliassa ovat. Voin tietysti olla jossain määrin
jäävi arvioimaan, koska olen yksi näistä viidestä valtiontilintarkastajasta,
mutta kokemuksesta voin sanoa, että valtiontilintarkastajat
ovat tähän mennessä voineet toimia hallitusvallasta
riippumattomina ja tarkastustoimintaa on kyllä kehitetty
entistä ajantasaisemmaksi monella tavalla.
Ehkä suurin uhka tässä uudessa valiokunnassa
on kuitenkin tämä riippumattomuus tai ehkä jossain
määrin riippumattomuuden menettäminen.
Kaikissa valiokunnissa on olemassa hallitus—oppositio-asetelma,
ja tällaisessa tilanteessa voi olla vaikeata puuttua hallituksen
kannalta kipeisiin asioihin. Mutta täällä nyt
on yksi ratkaisuehdotuskin jo esitetty, että uuden valiokunnan puheenjohtaja
olisi oppositiopuolueesta.
Mutta kun kunnioitan parlamentarismia ja eduskunnan enemmistö on
tämän takana, niin hallituksen esityksen takana
pitänee olla. Vielä sanon, että pitää olla tarkkaan ja perustellusti harkittu,
koska
tämä edellyttää perustuslain muutosta.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! En enää puutu siihen keskusteluun,
mikä on todellakin sivujuonne. Meille varmasti tarjoutuu
mahdollisuus ed. Braxin kanssa palata tähän asiaan, kun
ed. Sasi taas jälleen kerran tuo jonkun asian, esimerkiksi
sen, että presidentti uskaltaa istua täällä salissa,
tai jonkun muun tällaisen yhteyden palata tähän
presidentin valtaoikeuksia koskevaan kysymykseen.
Mutta toteaisin, että Valtiontilintarkastajien nykykäytäntö ei
myöskään ole ollut ongelmaton. Se, että valtiontilintarkastajina
on toiminut kansanedustajia, jotka tarkastavat sitten oman kautensa,
sen vaalikauden, asioita, jolloin he ovat olleet itse kansanedustajia,
on tuonut koko lailla ongelmia. Meillähän oli
muun muassa sellainen tapaus, että valtiontilintarkastajat
eli entiset kansanedustajat tutkivat sen, onko Suomi ostanut saksalaisia
panssarivaunuja liian kalliilla hinnalla. Samat henkilöt,
jotka olivat tässä salissa painamassa nappia sen
puolesta, että hinta on aivan sopiva, käypä hinta,
tutkivat sitten muutama vuosi myöhemmin omat toimensa ja
tutkivat sen, onko hinta ollut liian suuri vai liian pieni, ja he päätyivät,
kumma kyllä, sellaiseen johtopäätökseen,
että hinta on ollut aivan sopiva, ei ole maksettu ylihintaa.
Onhan tämä aivan outo käytäntö. Samat
henkilöt, jotka ovat vastuussa tehdyistä päätöksistä,
toteavat sitten omat päätöksensä täysin
aiheellisiksi. Ongelmia on sisältynyt myöskin
tähän nykyiseen Valtiontilintarkastajien käytäntöön.
Matti Ahde /sd:
Puhemies! Ihan lyhyt kommentti. Eräs lähtökohta
koko tälle työlle oli, että Valtiontilintarkastajain
kanslian henkilökunnalle, joka on pätevöitynyt
todella hyvin tekemään tarkastustyötä valtionhallinnossa,
taloushallinnossa, turvataan tässä eduskuntaorganisaatiossa — jokaiselle — työpaikka,
koska tämä eduskunta tarvitsee heidän
asiantuntemustaan. Tämä asia oli kuitenkin yksi
lähtökohta.
Toinen tärkeä asia ed. Kettuselle on tietenkin se,
että eihän eduskunta ole hallituksen luottamusta
nauttiva elin vaan tämä nyt menee kuitenkin toisinpäin,
että hallituksen täytyy nauttia eduskunnan luottamusta
ja eduskunta kyllä toimii siis täysin itsenäisenä perustuslain
mukaan ja tämä valiokunta täysin itsenäisenä eduskunnan valvontaelimenä suhteessa
hallitukseen. Se on nyt tässä äärettömän
tärkeää todeta.
Lopuksi vielä, kyllä julkishallinnon tarkastustointa
on kehitetty. Niin kuin ed. Petri Salo totesi, kuntiin on tullut
tarkastuslautakunnat. Ne ovat joissakin kunnissa päässeet
jo tosi pitkälle, hyvään vauhtiin, joissakin
vähän vähemmän, mutta se on
ollut tärkeä askel. Sitten valtioneuvosto on omaa
tarkastustointaan kehittänyt, laittanut tämän
kontrollitoiminnon käyntiin. Se on käynnistynyt
mielestäni hyvin, etsii vielä vähän
sitä lopullista muotoaan mutta on askel oikeaan suuntaan.
Eduskunnan on myös nykyaikaistettava, modernisoitava, tehostettava
omaa valvontatoimintaansa, koska se on vallankäyttöä.
Sen takia minusta tuntuu, että ollaan nyt tässä kyllä oikealla
tiellä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Laaksolle: Tuon tilanteen
jälkeen, jolloin entiset kansanedustajat ikään
kuin tarkastivat omia aikaisempia töitään,
Valtiontilintarkastajia koskeva lainsäädäntö on
jo muuttunut. Se muutettiin tämän vaalikauden
alusta, elikkä tämä on ollut hyvin voimakkaassa
liikehdinnässä. Tämän uuden
lain mukaan vain kansanedustajat voivat toimia tilintarkastajina,
ja siksi tällainen ei ole enää mahdollista,
ja tämä tapahtuu vuosittain. Mutta tällainen,
että kansanedustaja valvoo kansanedustajan työtä,
tulee vielä enemmän esiin tässä valiokuntamallissa.
Näen myös sen vaaran, että hallitusryhmän
edustaja ei herkästi puutu hallituksen tekemiin virheisiin.
Se on politiikkaa.
Kiitoksiin yhdyn siltä osin — henkilökunnan uudelleensijoittaminen
ei ollut sen työryhmän esitys — että siitä kuuluu
kiitos pääsihteeri Tiitiselle, apulaispääsihteeri
Jarmo Vuoriselle ja hallintojohtaja K. T. Ahoselle, jotka ovat ottaneet tämän
asian omakseen, hoitaneet sen asiallisesti, tukeneet sitä työryhmää,
joka on tämän uudelleensijoittamisen tehnyt. Meillä Valtiontilintarkastajain
kanslian henkilökunta on ollut todella kovilla siinä vaiheessa,
kun ei tiedä, missä ensi vuonna tekee töitä,
ja samaan aikaan tehdään vaativaa kertomuksen
luomistyötä ja selvitysten tekoa jne. Mutta nyt
tämä asia on kunnossa ja siitä kiitos
niille, joille se kuuluu.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Minulla ei tätä asiaa vastaan
tietysti ole mitään, mutta koen, että tässä on
edetty puoliväliin. Järkevin ja rationaalisin
ratkaisu olisi ollut se, että valtiovarainvaliokunnan tarkastusjaosto
olisi lopetettu ja Valtiontalouden tarkastusvirastolle olisi perustettu
johtokunta tai vastaava elin, joka olisi koostunut kansanedustajista,
ja hallinto olisi ollut silloin kuten Kansaneläkelaitoksen.
Tämä on tarpeeton välivaihe ja kompromissi,
johon ei tietysti meikäläisellä ollut
nokan koputtamista, kuten ei myöskään
eduskunnan alaisen tutkimuslaitoksen perustamiseen, josta ei paljon
kyseltykään, kun vielä Venäjän
ja Itä-Euroopan instituuttia sen varjolla yritetään
lakkauttaa.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pakko on ed. Ahteelle sen verran vastata,
että toki tiedän, että hallitus toimii
eduskunnan luottamuksen varassa. Jostain syystä vain on
niin, että hallituspuolueiden edustajat täällä eduskunnassa
ja valiokunnissa puolustavat hallituksen esityksiä ja myös
hallituksen tekoja, ja kun valiokunnissa on hallituspuolueilla enemmistö,
niin tulos on siinä mielessä selvä eikä tilanne
tältä osin ole täysin ongelmaton.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tarkastusvaliokunta selkeyttää vastuunjakoa,
eli valtiontalouden parlamentaarinen jälkivalvonta kuuluu
tälle tulevalle tarkastusvaliokunnalle. Sitten kun valtiovarainvaliokunnasta
poistuu hallinto- ja tarkastusjaosto, valtiovarainvaliokunnan tehtävät
rajoittuvat, eli valtiovarainvaliokunta suuntautuu jatkossa tulevaisuuteen:
sille kuuluvat sitten valtion tulo- ja menoarvion laatiminen,
talousarvioaloitteitten ja talousarvioon sidotun lainsäädännön
käsittelyyn liittyvät asiat. Sitten taas puolestaan
valtioneuvosto hoitaa hallinnon sisäisen valvonnan ja järjestää sisäisen
tarkastuksen. Minusta tämä tarkastusvaliokunta
on hyvä ratkaisu. Eli lykkyä tykö vaan.
Keskustelu päättyy.