4) Hallituksen esitys ulosottokaareksi ja laiksi verojen ja maksujen
täytäntöönpanosta sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Käsillä oleva esitys
on lakivaliokunnassa tämän vaalikauden yksi suurimpia asioita ja
liittyy kokonaisuuteen, jonka kanssa olemme jo aikaisemmissa osauudistuksissa
tehneet todella
paljon töitä, nimittäin ulosottolain kokonaisuudistukseen
ja on sen viimeinen osa. Tässä yhteydessä lähetekeskustelussa
puutun vain yhteen erittäin mukavaan asiaan.
Edellisessä osauudistuksessa tällä vaalikaudella
jouduin hyvin harvinaiseen tilanteeseen lakivaliokunnan puheenjohtajana,
nimittäin esittelemään vastalauseen,
jonka olin itse ensimmäisenä allekirjoittanut
ja johon valiokunnan jäsenistä noin puolet, muun
muassa kokoomuksen edustajat ja itse asiassa oppositio kokonaisuudessaan tulivat
mukaan. Kysymys oli siitä, että jo nyt on tehty
niin, että kun 15 vuotta on ollut ulosotossa ja jos on
selvä, ettei ole siitä jotenkin laittomasti tai
kepulikonstein yrittänyt vetkutella, vaan ei kerta kaikkiaan
ole, mitä ulosottaa, niin ulosotto loppuu. Silti kuoleman
tullesssa ne velat ovat uudelleen ilmestyneet.
Tämän vaalikauden puolivälissä minä ja
lakivaliokunnan muut oppositioedustajat katsoimme, että tämä ei
ole oikein, tämä ei ole omiaan auttamaan Suomen
taloutta, ja varsinkin, kun kysymys on niistä järkyttävän
laman läpikäyneistä ihmisistä,
niin tämä on poikkeuksellisesti myös tämmöisestä kollektiivisesta
historiallisesta näkökulmasta harvinaisen epäoikeudenmukaista. Heidän
joukossaan on paljon ihmisiä, jotka ovat erittäin
kekseliäitä ja yrittämiseen innostuneita senkin
järkyttävän kokemuksen jälkeen,
mitä lama heille henkilökohtaisesti merkitsi,
mutta ajatus, että lopulta yritystä odottaakin
uudelleen se vanha möykky, kun kuolema tulee, eikä yritystä tosiasiallisesti
voi siirtää seuraavalle polvelle, on niin lamaannuttava
ja niin väärä, että sen takia
päädyimme tähän tosiaan lakivaliokunnassa
aika harvinaiseen tilanteeseen, että vastalauseen jouduimme
kirjoittamaan.
Sen jälkeen tapahtui niin, että oikeusministeri vaihtui,
ja nyt on kyllä pakko kehua ministeri Leena Luhtasta. Hän
on kyllä kiitokset ja kehut ansainnut tässä asiassa.
Hyvin pian virkaan tultuaan teki meille lakivaliokunnassa selväksi,
että hän on meidän vastalauseen kirjoittajien
kanssa samaa mieltä ja muuttaa hallituksen linjan. Ja nyt meillä on
käsissämme siis tämä kolmas
osauudistus, ja nyt vain siteeraan tätä lyhennelmää: "Velkavastuun
enimmäiskestoa koskeva säännös
lisättäisiin ulosottokaareen. Saatava vanhentuisi
lopullisesti sen jälkeen, kun ulosottoperusteen määräaika
(15 tai 20 vuotta) on kulunut umpeen. Nykyistä sääntelyä vastaavasti
tuomioistuin voisi kuitenkin jatkaa ulosottoperusteen määräaikaa
kymmenellä vuodella, jos velallinen on olennaisesti vaikeuttanut
velkojan maksunsaantia. Määräaikaa ei
kuitenkaan saisi jatkaa, jos sitä voidaan pitää velallisen
kannalta kohtuuttomana."
Tämä on se, mitä alun perinkin pidin
oikeana. On todellakin ilo ja oikeastaan hyvinkin parlamentarismin
ja eduskunnan työn mielekkyyttä lisäävä asia,
että kun eduskunnassa jotakin ponnekkaasti ajetaan, niin
se tulee kuulluksi jopa samalla vaalikaudella ja se työ,
mitä eduskunnan asiantuntijakuulemisissa ja sen jälkeen
kirjoitetuissa teksteissä tehdään, ei
ole turhaa.
Arvoisa puhemies! Erityisesti tämä iloni on suuri
sen takia, että kysymys on lakivaliokunnan asioista ja
lakiasioista, joissa tuntuu yhä olevan niin, että niitä ei
pidetä samalla tavalla poliittisen vastuun asioina, vaan
jonain kummallisina asiantuntijavallan asioina. Siitä hyvänä esimerkkinä oli
eilinen Helsingin Sanomien pääkirjoitus, jossa
tätä hallituksen esitystä aiheesta kehuttiin, mutta
kerrottiin vaan, että kyllä nyt on oikeusministeri
oikeassa. (Ed. P. Salo: Aivan!) Ja se on aivan tyypillistä näissä asioissa,
että kuvitellaan, että jotkut virkamiehet ja jotkut
asiantuntijat näitä hoitavat. Oikeusministeri
ja oikeusministeriö olivat tämän vaalikauden
puoliväliin asti tässä asiassa väärässä.
(Ed. P. Salo: Aivan!) Nimenomaan kansanedustuslaitoksesta nämä muutospaineet
tulivat ja oikeusministeri ja -ministeriö muuttivat kantansa
ministerinvaihdoksen myötä eduskunnan paineiden
mukaiseksi.
Toivottavasti Suomeen ajautuu viimeinkin kunnon poliittinen
keskustelu oikeuspoliittisista asioista. Nämä ovat
poliittisia valintoja aivan kuin muutkin valinnat, eikä niitä kuulu
pukea johonkin kummallisen harmaaseen asiantuntija—virkamies-kaapuun,
puoliksi niin kuin johonkin matemaattisen kaavan taakse.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Voin yhtyä edelliseen puheenvuoroon
siinä, että kun tämän esityksen
myötä ulosottokaarta muutetaan, hyvin moni suomalainen
tulee varmasti onnelliseksi siitä, että tulevaisuudessa
häämöttää jokin valopilkku
elämässä eikä pelkästään vuosikausia
tästäkin eteenpäin kestävä ulosotto.
Meistä jokainen kansanedustaja on varmasti saanut sen
uransa aikana, jolloin täällä on ehtinyt istua,
hyvin monilta, sadoiltakin, velallisilta yhteydenottoja. Myöskin
minä henkilökohtaisesti näitä olen
saanut hyvinkin lähipiiristä, nähnyt, miten lama-ajan ongelmat ovat vaikuttaneet
ihmisten
kotitalouteen, yleensä tällaisten, voisi sanoa,
aliurakoitsijana toimineitten pienyrittäjien elämään
todella kohtuuttomastikin vuosikausien ajan.
Kun ed. Tuija Brax edellä kehui sitä, että on eduskunnassa
tämä asia saatu eteenpäin ja puhumalla
uudelleen ministerille järkeä myös hyvin nopea
valmistelu eteenpäin, niin voin yhtyä tuohon mielipiteeseen.
Tämä asia on koskettanut todella oikealta vasemmalle,
keskelle ja vihreisiin eri puolueitten edustajia. Jokaisella meillä on
lähipiirissä niitä ihmisiä,
jotka tulevat tästä lainsäädännöstä hyötymään
ja oikeutetusti pääsevät siitä vuosikausia
kaulassa roikkuneesta hirttosilmukasta eroon. Meillä on
niitä, joilta lama-ajan velkoja on järjestämättä,
vielä 20 000—40 000 maassamme,
ja voi kuvitella, kuinka montaa ihmistä se todellakin koskettaa,
jos näin monta henkilöä on näitä velallisia,
jotka armahdetaan vuoden 2008 maaliskuusta alkaen; näin
voisi sanoa.
Minä haluan myöskin erittäin lämpimät
kiitokseni lausua ministeri Leena Luhtaselle, joka on hyvin tomerasti
tähän asiaan nyt tarttunut. Henkilökohtaisesti
ajattelin viime vuoden syksyllä ja keväällä,
kun tästä asiasta käytiin keskustelua,
että tämä asia saadaan vaalien jälkeen
järjestymään, kun hoetaan niin paljon
tätä asiaa, että tämä menee
hallitusohjelmaan, mutta kerrankin olen positiivisesti yllättynyt
ja aloittanut syksyn onnellisena tämän asian osalta,
koska nyt meillä on todella hyviä terveisiä sekä hallituspuolueilla että täällä eduskunnassa
muilla asiaan vaikuttaneilla vietäväksi niille
velallisille tuonne kentälle.
Ed. Mari Kiviniemi merkitään
läsnä olevaksi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhemies! Oikeusministerille on nyt todella syytä antaa
kiitos ja tunnustus siitä, että tämä lainsäädäntöuudistus
ja ulosottolain kokonaisuudistuksen kolmas osa on meillä täällä ja
että se on siinä muodossa kuin nyt näin
pintapuolisen lukemisen perusteella näyttää olevan
ja erityisesti täällä jo esille tullut
velkavastuun enimmäiskestoa koskeva säännös
on sisällytetty tänne toisen luvun 27 §:ään.
Aikaisemmissa ulosottolain uudistuksen osissa olen ollut mukana
lakivaliokunnassa viime kaudella ja sitten seurannut vähän
senkin jälkeen. Nyt onkin tällä lakivaliokunnalla
tässä viimeisinä kuukausinaan mahdollisuus
sitten tarkistaa myös se, miten näiden aikaisempien
osien toimivuus on toteutunut, onko eduskunnan tahto toteutunut
ja toisaalta sitten, mitä ongelmia sisältyy niihin
kohtiin, jotka jo aiemmin on käsitelty. Toki hieman säälin
lakivaliokuntaa sen työmäärän
takia. Sillä ei ehkä ole aikaa ja resursseja paneutua
niihin ongelmiin kovin syvällisesti, mutta kuitenkin varmasti
ne kipeimmät ongelmat, jos sieltä niitä löytyy,
on syytä nostaa taas esille.
Ainakin sen ensimmäisen osan osalta muistan, että meillä oli
voimakkaasti esillä ulosotossa perittävien saatavien
oikeellisuuden todistaminen. Itse tein siitä muutosesitykset,
mutta ne täällä isossa salissa niin kuin
valiokunnassakin hylättiin silloin viime kaudella. Sitten
myös ne lausumat, jotka esitin tuon asian korjaamiseksi,
tulivat hylätyiksi, niin kuin tietysti opposition puolelta
esitetyt muutosesitykset yleensä kohtalokseen saavat. Tällainen
lainsäädäntö ei todellakaan
saa olla hallitus—oppositio-lainsäädäntöä, vaan
sellaista lainsäädäntöä,
joka on oikeudenmukaista ja kohtuullista eri osapuolten kannalta ja
rakentaa tervettä, rehellistä yhteiskuntaa.
Edelleen tulee ihmisiltä palautetta siitä,
että ulosotossa peritään saatavia, joiden
oikeellisuudesta ei ole täyttä varmuutta. Pankit
keräilevät niitä tietoja osin, voi sanoa
melkeinpä kärjistäen, vähän
mistä sattuu, mitä on kuitattu mitä milläkin
ja mihin ovat varat menneet, joita on aiemmin maksettu. Monet ovat
maksaneet satojatuhansia euroja, ja pääoma on
vain kasvanut, ja ovat ihmeissään, mihin ne suoritukset
on kirjattu. Varmasti puolin ja toisin on epäselvyyttä asiakirjoissa
ja tiedoissa, mutta tätä ihmiset eivät
ymmärrä ja ymmärrettävästi
eivät voi pitää kohtuullisena.
Erityisen tärkeänä näen
henkilökohtaisesti sen, että tämä velkavastuun
enimmäiskestoa koskeva säännös
nyt lisätään tähän
ulosottokaareen. Tilanne on ollut todella kohtuuton monien ihmisten
kannalta. Vuodesta toiseen jo vuosikymmenen ja ylikin on ihmisiä pidetty
tosiasiallisessa velkavankeudessa tässä maassa,
vaikka sellaista ei saisi olla. Tietystikään ne
kahleet eivät ole olleet ulkoisia, vaan tällaisia
henkisiä ja taloudellisia, mutta niistä on syytä vapauttaa
ihmiset.
Voidaan tietysti pohtia sitä, mistä 10 vuotta sitten
tein ensimmäisen lakialoitteen, että tehtäisiin
tällainen laajempi armahdus. Silloin kuulin joiltakin täällä,
että se on väärää ajattelua,
että jotkut vapautettaisiin tästä velkataakasta,
joka laman aikana syntyi, koska toiset ovat hoitaneet asiansa ja
kaikkia ei voida tasapuolisesti vapauttaa jne. Tietysti perusteita
oli siihenkin, mutta nyt on kulunut laman päättymisestä noin
12 vuotta laskelmien mukaan, 1994 se suunnilleen alkoi loppua, ja
nämä ihmiset ovat olleet sen 12 vuotta vähintään
tuossa ahdingossa, joka on vienyt perheitä hajalle ja tavattomaan
ahdinkoon jopa ihmishenkiä. On syytä tehdä jo
lainsäädäntö niin, että nämä velkavastuut
kerta kaikkiaan saadaan loppumaan ja nämä ihmiset
vapauteen. Pääosin he ovat olleet rehellisiä — yhdyn
siihen, mitä ed. Kuosmanen sanoi äskeisen asian
käsittelyn yhteydessä — mutta ovat vain
tehneet arviointivirheitä ja ehkä tulleet harhaanjohdetuiksi.
Kaikki eivät ole menestyneet yritystoiminnassaan niin kuin
jotkut ja ovat ajautuneet tähän tilanteeseen ja
kärsineet siitä toistakymmentä vuotta.
On aika heidän vapautua.
En ole tarpeeksi tarkkaan tutkinut, miten tämä vanhenemisen
aika lasketaan, ulosottoperusteen määräaika,
mutta tässä yhteydessä on syytä nostaa
se esille, ettei tule mitään uusia määräaikoja enää,
vaan katsotaan siitä lähtien, kun velat ovat syntyneet,
ja tuo 15 ja 20 vuotta sitten riittää kyllä kärsimyksen
ajaksi. Tällainen, voi sanoa, omantunnon kysymys on tämä minulla
ollut koko 10 vuotta, että ihmisiä on tällä tavalla
tässä yhteiskunnassa pidetty kiinni. On aika heidät
vapauttaa, ja kun nyt meillä on hyvä hallituksen
esitys, niin toivon, että tämä nopeasti
viedään eteenpäin ja saadaan voimaan
ja näille ihmisille helpotus elämäänsä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin edellinen puhuja tuossa totesi,
paljon ovat asenteet muuttuneet vähän yli 10 vuodessa.
Silloin vuonna 95, kun tuli valituksi eduskuntaan, muistan hyvin
ed. Kankaanniemen armahdusaloitteet täällä.
Itsekin olin jollakin tavalla mukana samassa juonessa. Silloin asenteet
olivat aika kylmät kaiken kaikkiaan, ja siinä mielessä jotenkin
semmoinen inhimillinen pilke on niin kuin edennyt tässä yhteiskunnassa
ja aletaan tunnustaa, jotta ihmisiä, jotka silloin ja nytkin
mahdollisesti epäonnistuvat, ei pidä tuomita lopuksi
iäkseen vankeuteen.
Silloin kun ne ihmiset kävivät täällä ja
ottivat yhteyttä ja tuolla turuilla ja toreilla sattuivat
kohdalle, niin eivät mitään rikollisia
olleet. He ovat laittaneet nimensä väärään
paperiin tai ihan oikeaan paperiin, mutta eivät tienneet,
mikä tilanne on. Mahdollisesti he ottivat semmoisia riskejä, joita
yhteiskunta oikeastaan yllytti ottamaan. Puhuttiin vahvasta markasta
ja kaikesta semmoisesta. Usko oli kova, että kaikki menee
hyvin ja aina nousee ja kasvaa. Sitten tuli tömäys
ykskaks. Kaikki romahti, ja jäi ulkolaista valuuttaluottoa ja
kotimaista velkaa. Tavallaan siinä yhteiskunta osin johti
myös harhaan näitä ihmisiä.
Siinä mielessä tämä esitys,
joka tässä nyt on käsittelyssä,
olisi voinut tulla jo huomattavasti aikaisemmin, mutta hyvä se,
kun edes nyt tulee. Nimittäin on vielä semmoisia
ihmisiä, jotka ovat laman uhreja, mutta jotka mahdollisesti pystyvät
vielä tekemäänkin jotain. On tapahtunut
kyllä niin paljon: Ikähän on jo kasvanut,
kun katsoo, että meillä on toistakymmentä vuotta pahimmasta
lamasta. Kaikkeen tähän, mitä on tapahtunut
siinä välillä, henkisesti, varmasti jo monet
ovat sortuneet, ja osa on jo kuollut varmaan pois, jopa oman käden
kautta, tai perheet hajonneet, kuten täällä on
todettu. Halu käydä rakentamaan suomalaista yhteiskuntaa
varmasti on hiipunut monelta. Osa on loikannut sitten lahden toiselle
puolelle. Äsken edellisessä lakiesityksessä puhuttiin
siitä, että sitten toimitaan sieltä käsin
pimeästi ja harmaasti ja tehdään vähän
laitontakin. Sen takia tässä nyt on tavallaan pelastamisesta
kyse.
Yksi asia tässä tuli minulle mieleen nyt,
kun tämähän ottaa huomioon myös
sen vanhan historian, ja siinä mielessä tämä on
hyvä, kun luin ainakin tuossa nopeasti. Nyt tässä voi
tietysti tapahtua sillä tavalla, jotta joidenkin, jotka
vielä ovat suunnittelemassa velkajärjestelyyn
hakeutumista, todennäköisesti ei kannata enää lähteä mihinkään
pitkiin paketteihin, koska tämä nyt vapauttaa
heidät nopeammin. Minä en tiedä, olenko
ymmärtänyt tämän väärin,
mutta uskoisin sillä tavalla, jotta moni nyt joutuu pohtimaan sitä,
miten tässä tulee käymään.
Mutta siitä huolimatta, kun tässä kokonaan
velka vanhentuu, niin minusta 15—20 vuotta tai vielä 10
vuotta lisää, jos on katsottu eri perustein se
asia oikeusistuimessa, on kyllä riittävän
pitkä aika. Odotan, että valiokunta käsittelee tämän nopeasti. Voimaantuloaikaahan
voisi aikaistaa niin,
että se lähtisi mahdollisimman nopeasti
voimaan. Nimittäin ei enää yhtään
semmoista ylimääräistä murhetta
ja tuskaa niille ihmisille pitäisi tuottaa.
Tätä ensimmäistä lausetta
kun lukee tässä lakiesityksessä, niin
kyllä on aika uudistaa tämä, niin kuin
ollaan uudistamassakin. Kun tämä alkuperäinen
laki on säädetty 1895, niin kyllä ulosottolain
riittävät muutokset ja tämä kolmas
vaihe tässä, niin kuin on todettu, on jo aika
tehdä. Jos tämä nyt säädettävä laki
on yli 100 vuotta voimassa, niin se on kyllä ihme. Toivon,
että tulevat päättäjät
muuttaisivat ainakin nopeammin, jos huomaavat jotain muutostarvetta,
että ei näin pitkiä rupeamia olisi. Tosin
onhan tässä muutettu monta kertaa lakia, että ei
se nyt ihan näin ole, mutta kuitenkin. Tämä kuvaa
sitä, jotta meillä on lakeja voimassa, jotka ovat
hyvin pitkään olleet. Niitä on pikkuhiljaa
korjattu, mutta kokonaisuudistusta ei ole uskallettu tehdä.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ettei vaan jää väärää käsitystä,
niin kyllä jatkossakin sekä velkajärjestelyn
että yrityssaneerauksen piiriin kannattaa jokaisen yksittäisen
ylivelkaantuneen hakeutua ilman muuta. Siis tässä on
kysymys vain siitä, että jos ulosotossakaan ei
sitten 15 vuodessa saada mitään ulos, niin sen
jälkeen se ulosotto raukeaa ja lopullisesti velka vanhenee,
mutta kyllä se ulosotto niin tehokasta on, että puille
paljaille joutuu, jos on jotain, mitä voi maksaa. Sen sijaan velkajärjestelyissä ja
yrityssaneerauksissa aina on se mahdollisuus, että selvitään
ihan kunnolla jaloilleen ja jo kolmen neljän taikka kymmenen vuoden
päästä ollaan jo kestävällä pohjalla
ja yritys on pelastettu. Missään tapauksessa tämä uudistus
ei tavallaan johda siihen, että kannattaisi jäädä laakereille
lepäämään.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun jo kesän aikaan tuli varmaan
netin kautta esille, en lehdistössä huomannut,
että tämmöinen lakiesitys on tulossa,
niin moni tämmöinen ihminen, joka oli joutunut
tähän ahdinkoon, soitteli ja pohti sitä mielessään, kannattaako
hänen lähteä velkajärjestelyyn.
Sitten jo tämänhetkinen tilanne. Vaikka mitään
ei tehtäisikään, niin ihmisethän
osaavat laskea. Siellä esimerkkinä tuommoinen
vanhempi, semmoinen lähes kuusikymppinen kaveri, jonka tienesti oli hyvässä duunissa
melkein
3 000 euroa kuukaudessa palkkaa, sanoi, ettei
hänen kannata lähteä velkajärjestelyyn
enää sen ikäisenä .
Ulosotto vie sen määrätyn osan, mutta jos
hän lähtee velkajärjestelyyn, niin hänelle
ei jää kuin suolarahat siitä. Jotta hyvin
pärjää, niin hän ei voi lähteä siihen.
No, se on hänen valintansa. Hän on näinpäin
laskenut sen. Se kuvaa ihmisten asenteita.
Minä olen itse yrittänyt tehdä, niin
kuin ed. Brax tuossa totesi. Minä olen kannustanut aina, jotta
sitten olet vapaa sen jälkeen; kun menet sen velkajärjestelyn
läpi, niin sitten olet vapaa ihminen ja saat tehdä,
mitä haluat. Mutta monet katsovat, kannattaako olla viisi
vuotta hyvin kurjasti tai kymmenen vuotta mahdollisesti, jos sattuu olemaan
joku kämppä, mitä säilyttää,
vai elääkö leveämmin, ulosottaa
(Puhemies koputtaa: Minuutti!) kolmannen osan ja sillä sipuli.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Velka on veli otettaessa, mutta velipuoli maksettaessa,
näinhän sitä sanotaan. Velan tarjoajia
on pilvin pimein, mutta niin on myös karhuajiakin tänä päivänä.
Tämä uusi ulosottokaari on tosiaan vihdoin saatu
eduskunnan käsittelyyn, ja hyvä, kiitos eduskunnan
paineelle tässä asiassa. Tietenkään
tämän ehdotuksen toteutuminen ei ratkaise nopeasti
yhdenkään velallisen ongelmia. 15 vuotta on pitkä aika
maksella velkoja ja varsinkin, jos tilanteeseen on ajauduttu sellaisista
syistä, kuten täällä on todettu,
joihin esimerkiksi yrittäjä tai velan takaaja
itse ei ole pystynyt millään tavalla vaikuttamaan.
Kuinkahan moni ylivelkaantunut tulee vielä sortumaan taakkansa alle
ja kuinka monen pätevän ihmisen osaaminen ja työpanos
menetetään, kun elämä kuluu velkojen
maksamiseen?
90-luvun lama ulkomaisine lainoineen ja devalvaation aiheuttamine
konkursseineen on vielä monella muistissa. Paljon silloin
hyviä yritteliäitä ihmisiä meni
ja, niin kuin on sanottu täällä, myös
ihmishenkiä. Keikkamiehenä näin tämän tapahtuman
erittäin traagisena ympäri Suomenmaan, kun monissa
yrityksissä ja kodeissa valot sammutettiin lopullisesti.
No, pankeilla, pankkiyhdistyksillä ja perintäfirmoilla
on tietysti tämä toinen näkökulma.
Velallisten armahtaminen 15 kitumisvuoden jälkeenkin on
myrkkyä. Juristit tietysti edustavat liiketaloudellista
ajattelua. Toisen voitto on toisen tappio ja päinvastoin,
onhan ulosotto vuosittain 50 miljoonan euron bisnestä,
ei siis mitään nappikauppaa.
Oikeudenmukaisuuskysymyksen asiasta tekee se, että valtio
tuki noin 15 vuotta sitten laman aikana pankkeja silloisilla veromarkoilla. Niitä
ei
ajettu ahdinkoon, päinvastoin yritettiin auttaa, kun taas
tavalliset ihmiset jäivät oman onnensa nojaan,
ja tässä näkökulmassa tietysti
pankeillakin on oltava vastuunsa, kenelle he rahoja lainaavat ja
miten lainaavat. Velkajärjestelyt, velkasovinto-ohjelma,
vapaaehtoinen velasta sopiminen ja ulosottolain uudistus ovat välttämättömiä välineitä
auttamaan
ylivelkaantuneita pääsemään
elämässään näistä painajaisunista
eteenpäin.
On totta, niin kuin täällä ed. Esa
Lahtela sanoi, että monet myös tietysti laskevat
sitä, kumpaan kannattaa mennä, sinne velkasaneeraukseen
vai antaako ulosottomiehen ottaa siitä päältä sen
kolmasosan. Ihminen totta kai katsoo omaa etuansa tässä,
mutta ylipäänsä se, että on mahdollisuus
päästä ulos näistä veloista,
on tärkeää.
Nyt olisikin oltava hyvin tarkkana, että uusia velallisia
ei pääsisi syntymään kohtuuttomasti. Pankit
antavat edelleen surutta asuntolainoja, nyt vain pidemmillä,
aina vain pidemmillä maksuajoilla ja matalammilla koroilla
kuin ennen. Suomalaisten asuntolainakanta on kaksinkertaistunut
viidessä vuodessa. Nuoret perheet ottavat euromäärinä saman
suuruisia lainoja kuin ennen markkoina. Lainoja myydään
surutta. Toisaalta onhan omaan asuntoon sijoittaminen hyödyllistä ja
kannatettavaa, vuokralla asuminen hyvin epäedullista.
Kulutusluotot, pikaluotot, kännykkävipit sekoittavat
monen nuoren elämän, ja siinä ei paljon
luottokelpoisuutta kysellä, kun niitä myönnetään.
Niitä mainostetaan tehokkaasti, ja nuoret eivät
ymmärrä edes vertailla eri lainavaihtoehtoja.
Vasta myöhemmin selviää, että todellinen vuosikorko
voi olla jopa satoja prosentteja. Moni nuori on pahassa kierteessä maksaessaan
edellisiä kännykkälainojaan uusilla pikaluotoilla.
Nopeasti tulee seinä vastaan ja lainaketju romahtaa. Lainansaanti
on tehty helpoksi. Pikaluottoa saa vaikka ravintolasta lähetetyllä tekstiviestillä.
Oman ongelmansa muodostavat pätkätyöt. Niitä tekevät
eivät pysty suunnittelemaan talouttaan pitkäjänteisesti.
On tutkittu muuten suomalaisia ihmisiä, mikä heitä eniten
pelottaa. Yksi asia on se, että kun on otettu isoja lainoja,
niin joitakin pelottaa, mitenkä käy, jos se työpaikka
ei säilykään, pystyykö lainat
hoitamaan.
Surullista on sekin, että velkaneuvojien puheille pyrkii
entistä enemmän iäkkäitä ihmisiä. Jotkut
saattavat elää yli varojensa tietämättömyyttäänkin.
Velkaneuvojien puheille ei kuitenkaan pääse kuten
ensiapuklinikalle. Esimerkiksi Tampereella kestää kolme
kuukautta, että pääsee velkaneuvojan
puheille. Viime vuonna jonotusaika oli vielä pidempi.
Mutta itse tähän lakiesitykseen, arvoisa rouva puhemies.
Ymmärrän, että myös velanantajilla täytyy
olla suojansa. Bulvaanit ja rikolliset ovat olleet tänään
jo puheenaiheena liiketoimintakiellosta annetun lain käsittelyssä,
mutta velallisen, tavallisen suomalaisen ihmisen ja hänen
perillistensä, lastensa, asia on se kolikon toinen puoli,
ja siihen onneksi ollaan tuomassa helpotusta tällä velkavastuun
uudistamisella. Samalla saadaan edes osa näistä ihmisistä todella
harmaan talouden puolelta viralliseen työntekoon.
Tunnen monia yrittäjiä,
jotka ovat maksaneet pelkkiä korkoja vuosikausia, eikä pääoma ole lyhentynyt ollenkaan.
Tärkeätä onkin se, että lyhennykset
kohdistuvat ensin pääomiin ja vasta sitten korkoihin,
joista aina voidaan erikseen sopia.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
ulosottokaareksi on tietysti mielenkiintoinen, ja siitä voi
esittää näkökantoja sekä puolesta
että vastaan, ja nimenomaan myönteisiä asioita
on silloin, kun pohditaan esimerkiksi takaajien ja muitten asemaa.
Mutta, arvoisa puhemies, ihan lyhyesti vaan se, että minun
mielestäni oikeusministeriö jälleen kerran
lähtee toteuttamaan niitä lupauksia, joita on
eduskunnalle annettu silloin, kun kihlakuntauudistus tehtiin. Eli
organisaatiosta on aikoinaan sanottu, että kun tulee kihlakuntauudistuksen
selonteko, niin sen jälkeen näitä organisaatioita
muutetaan, mutta oikeusministeriö on vetänyt koko
ajan omaa linjaansa tältä osin, ja myöskin
päiväjärjestyksen seuraavassa asiassa on
saman suuntainen asia. Eli tässä on ikään
kuin tänne sisälle uitettu nyt myöskin
organisaatiouudistusta.
Arvoisa puhemies! Kun luin jonkin verran perusteluja täältä ja
kun itselläni on jonkin verran kokemusta myös
tältä alalta sitaateissa sanottuna edellisestä elämästä,
niin joskus tuntuu kyllä siltä, että kyllä nämä perusteet
eivät vakuuta, joita täällä on
esitetty siitä, että kun on suurempia ulosottopiirejä,
se on tehokkaampaa. Minä kyllä uskallan väittää vastaan.
Eli kun on pienempiä piirejä ja ulosottomies tai
avustava ulosottomies tuntee näitä velallisia,
niin silloin tiedetään, jos siellä ei
nurkissa ole enää mitään perittävää. Mutta
silloin, kun on suuria organisaatioita eikä tunneta mitään,
niin saattaa kyllä olla, ed. Brax, kunnioittamani lakivaliokunnan
puheenjohtaja, että se ulosotto ei olekaan niin tehokasta.
Toivon, että valiokunnassa kiinnitetään
nimenomaan tähänkin huomiota.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ulosottokaaren lakiesitys
tuo aikamoisen askeleen nykyaikaan. Velkavankeus siis päättyisi
15 vuoden tai 20 vuoden jälkeen, eivätkä ne velat
kokisi ylösnousemusta kuoleman jälkeen. Tämä on
todella askel nykyaikaan. Tämän lainhan on tarkoitus
astua voimaan 1.1.2008, ja silloin se astuu täydellisesti
voimaan 1.3.2008, koska silloin tulevat ne ensimmäiset
15 vuotta täyteen.
Ministeriön virkamiesten valmistelussa tämähän
on ollut jo myönteisenä vuosia sitten. Samoin
monet asiantuntijat valiokunnassa kuultuna myös ovat olleet
tämän sisältöisen lakiesityksen
kannalla. Kyllä ministeriä pitää nyt
kiittää siitä rohkeasta poliittisesta
askeleesta, jonka hän on ottanut, jota hänen edeltäjänsä eivät,
edes aatetoverit, rohjenneet ottaa. (Ed. Pulliainen: Olivat tulppana!)
Tämä poistaa varmasti ja ehkäisee harmaata
taloutta varsin tehokkaasti. Tämä ei tule, tämä lakiesitys,
horjuttamaan maksumoraalia. Tiedän, että varmasti
osa tulee väittämään, että suomalaisten
maksumoraali nyt romahtaa. Itse en usko siihen. Sen ovat nämä vuodet
ja vuosikymmenet osoittaneet. (Ed. Pulliainen: Samaa mieltä!)
Jos halutaan kitkeä harmaata taloutta tehokkaasti, niin
yrittäjien henkilökohtaisen konkurssin mahdollistava
laki tekisi sen varmasti myös tehokkaasti. Siitä on
näyttöä Englannista ja Belgiasta.
Täällä tuli esiin se, että meillä on
velkajärjestelylaki, mutta jotain siinä ontuu
ja se on liian byrokraattinen, koska kymmeniätuhansia ihmisiä on
edelleen sen ulkopuolella. Vaikka lamasta on kulunut näin
pitkä aika, niin sieltäkin asti on kymmeniätuhansia
ihmisiä edelleen, jotka eivät hakeudu velkajärjestelyyn,
ei siihen sovinto-ohjelmaan sen paremmin kuin
tähän nykyiseenkään. Se osoittaa,
että se ei vaan toimi kovin hyvin.
Olen itse varsin tyytyväinen tähän
ja toivon, että tämä esitys saa hyvän
ja ripeän käsittelyn valiokunnassa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen lakiesitys ulosottokaareksi tekee
mahdolliseksi sen, että ulosottopiirien määrää vähennetään
51:stä 22:een. Tämä lakiesitys tarkoittaa myös,
että ulosoton väliportaan hallinnosta luovutaan
ja lääninhallitusten oikeushallinto-osastolle
kuuluvat tehtävät siirretään
perustettavalle ulosoton keskusvirastolle. Tämä ulosottohallinnon
keskittäminen tapahtuu eduskunnan enemmistön siunauksella
ja perustuu eduskunnan käsittelemään
hallintoselontekoon. Keskittämistä perustellaan
tehokkuuden ja tuottavuuden parantamisella, mutta palvelujen laadun
kanssa sillä ei ole mitään merkitystä.
Arvoisa puhemies! Ulosottohallinnon keskittäminen vähentää valmiuksia
palvella asiakaslähtöisesti kansalaisia. Ulosottotoiminnasta
tulee kasvotonta. Myös paikallisten olosuhteiden ja asiakkaiden
tuntemus vähenee. Valtion paikallishallinnon keskittämisellä murennetaan
oikeus- ja hyvinvointivaltion perusteita. Tulevaisuudessa kansalaisten
pitää nähdä yhä enemmän
vaivaa perusoikeuksiensa puolustamiseksi.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ulosottokaaren muutos on kauan odotettu
asia. Jo viime kaudella lakivaliokunnassa erityisesti tätä asiaa
odotettiin, ja myöskin kun ulosottolakia käsiteltiin,
niin siinä yhteydessä olisi haluttu puuttua myöskin
tähän velan vanhenemiskysymykseen niin, että se
velka jossain vaiheessa kokonaan vanhenee.
Sanotaan, että olen lukenut huonosti läksyni enkä tiedä sitä,
pitääkö tämä sisällään
nyt sen, että kun ensinnäkin ulosotossa saatava
on kolme vuotta ja jos ulosotossa ei onnistuta perimään sinä aikana
mitään, niin se ulosotto vanhenee, niin onko sitten
se velka, joka on olemassa, onko se sitten tämän
jälkeen perintäkelpoinen 15 vuotta tulevaisuudessa
vai onko se perittävissä kenties 12 vuotta vai
onko tämä koko velka edelleen sen koko 15 vuotta
ulosottomiehen salkussa. Tämä on sellainen asia,
jonka haluan, että lakivaliokunta erityisesti selvittää.
Meillähän on lamanaikaisia velallisia vielä todella
paljon. Yksi ratkaisu tietysti oli jo viime kaudella tehty Arsenalin
lainojen myynti tuonne Aktiv Hansalle. Jos näin ei olisi
tapahtunut, niin valtio olisi voinut tietysti toimia inhimillisemmin
näitä velallisia kohtaan. Kaiken kaikkiaan se nyt,
mitä tässä ollaan tekemässä,
on positiivinen asia, ja erityisesti haluan yhtyä ed. Alatalon
näkemykseen siitä, että ulosottotilanteessa
lyhennys on kohdistettava pääomaan ja sitten korot maksetaan
sen jälkeen, kun jaksetaan, taikka sitten korkoja sovitellaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee tähän
ed. Mauri Salon tekemään kysymykseen, niin luonnollisesti
lakivaliokunta tämän asian tarkistaa, mutta pidän
kyllä lähtökohtaisesti asiaa sellaisena,
että jos kolmen vuoden aikana ulosottotoimia ei ole aloitettu,
niin se ei kuulu tämän lain piiriin, vaan kolmen
vuoden aikana velkojan on aloitettava ulosottotoimet, ja silloin
se ei sisälly tämän lain piiriin.
Arvoisa herra puhemies! Kun täällä on
tietenkin osin ihan ansioidenkin perusteella annettu kehuja nykyiselle
oikeusministeri Luhtaselle, niin totean kuitenkin sen, että se
paine, mikä on jo varmaan vuosikymmenen ajan tullut täältä eduskunnasta,
on kuitenkin ollut se paine, joka on keskeisesti vaikuttanut siihen,
että hallitus on tarkistanut linjojaan.
Palautan mieliin ajan pari vuotta sitten. Silloin eduskunnan
lakivaliokunta käsitteli mietinnössään
6/2004 hallituksen esitystä perintökaaren
velkavastuusäännösten muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi. Silloin tätä keskustelua
käytiin hyvin pitkästi lakivaliokunnassa ja mietittiin,
löytyykö lakivaliokunnasta myöskin hallituspuolueiden
osalta tahtoa siihen, että näissä asioissa
päästäisiin nykyaikaan, kuten ed. Sjöblom
viittasi. Silloin vuonna 2004 kesäkuussa ei päästy,
vaan silloin tähän lakivaliokunnan mietintöön
jätettiin vastalause, jossa ei hyväksytty hallituksen
perusratkaisua, jossa täytäntöönpanokelpoisuutensa
jo kertaalleen menettäneet velat otetaan yllättäen
velkoina huomioon muun muassa kuolemantapauksien johdosta ja tulevat siten
uudelleen perimiskelpoisiksi.
Silloin perusteluna vastalauseessa esitimme, että ensinnäkin
tämän tyyppinen toiminta on omiaan merkittävästi
heikentämään yrittäjyyden mahdollisuuksia.
Se oli tavallaan se keskeinen peruste, varsinkin kun eduskunta on
moneen kertaan kiinnittänyt huomiota siihen, että Suomen lainsäädäntöä pitäisi
muuttaa siten, että se kannustaisi uuteen mahdollisuuteen
aloittaa yritystoiminta. Silloisen mietinnön yhteydessä totesimme,
että tämä hallituksen silloinen esitys
ja oikeastaan yrittäjävastainen linja oli myöskin kansantaloudelle
ja meidän työllisyydelle huono esitys.
Täällä on monesti puhuttu niistä 90-luvun
yrittäjistä ja laman jäljiltä jääneistä yrittäjistä,
joilla olisi ja on edelleen paljonkin annettavaa Suomen kansantaloudelle
ja työllisyydelle mutta jotka eivät ehkä jaksaneet
tai kestäneet tätä pitkää savottaa,
vaan antoivat ennemmin periksi, ja osa heistä on tällä hetkellä sairauseläkkeellä,
perheensä menettäneenä ja hyvin säälittävissäkin
olosuhteissa, puhumattakaan niistä asioista, mistä keskustelimme äskeisen
asian osalta, kun ed. Pulliainen viittasi myöskin tähän
harmaaseen talouteen ja bulvaanitoimintaan. Tämän
lain muuttaminen vaikuttaa myöskin keskeisesti siihen,
että harmaata taloutta voidaan vähentää.
Silloin puhuimme myöskin paljon, kuinka silloin vuonna
2004 hallituksen esityksestä aiheutui kohtuuttomia seurauksia
myöskin velallisen leskelle ja heidän yhteisille
jälkeläisilleen, kun kuolleen aviopuolison velat
yllättäen ilmaantuvat rasittamaan yhteiseksi miellettyä omaisuutta jne.
Myöskin asiantuntijakuulemisessa, joka käytiin
aikaisemmasta esityksestä, todettiin, että silloinen
ratkaisu ei toiminut siten kuin odotettiin. Sillä saattaa
olla uskomattomia vaikutuksia velallisen käyttäytymiseen
ei-toivotulla tavalla. Nyt kaikista näistä epäkohdista
oikeastaan päästään kerralla
eteenpäin.
En malta olla toteamatta vielä sitä, että tätä linjausta
vuonna 2004 ei yksikään lakivaliokunnan kymmenestä hallituspuolueen
kansanedustajasta ollut valmis nielemään. Silloisen
vastalauseen kirjoittivat seuraavat kansanedustajat: puheenjohtaja
Tuija Brax, edustajat Timo Soini, Jan Vapaavuori, Petri Salo, Lyly
Rajala, Minna Sirnö, Marja Tiura. Seitsemän lakivaliokunnan
jäsentä antoi painetta, ja nyt olemme päässeet
tilanteeseen, joka tyydyttää varmasti eduskunnan
enemmistöä. Tiedän kuitenkin, että on
puhdasoppisia juristikansanedustajia, jotka saattavat edelleen nähdä tässä joitakin
sellaisia vaikutuksia, että tämä heikentää maksumoraalia,
mutta luulen, että 15 ja 20 vuoden jälkeen siitä ei
ole enää kysymys. Sieltä ei ole valtion
tuloja enää paljon saatu perityksi.
Tämä lakiesitys on hyvin suuri paketti. Tiedän,
että me teemme koko syksyn varmasti merkittävästi
töitä lakivaliokunnassa tämän
eteen, mutta väitän, että se ponnistelu
kannattaa, ja joudumme luonnollisesti odottamaan myöskin
perustuslakivaliokunnan, talousvaliokunnan ja hallintovaliokunnan
lausuntoja, ennen kuin pääsemme mietintöön
kiinni.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tästä asiasta
ja harmaasta taloudesta tietysti jälleen kerran.
Ed. Sjöblom, olen kanssanne aivan samaa mieltä siitä,
että tämä vähentää harmaata
taloutta, ja se vähentää sitä juuri
sen takia, että nyt täydennetään
vihdoinkin sitä lainsäädäntöverkkoa, jolla
hoidetaan tätä lama-aikaa pois, sen seurausvaikutuksia.
Tämä olisi pitänyt tehdä jo
kauan sitten, ja niin kuin tekin olen sitä mieltä,
että me tarvitsemme henkilökohtaisen konkurssin
mahdollisuuden, ja sen mahdollisuuden pitää olla
jatkossa hallituksen ja eduskunnan listalla. Näin se asianlaita
on.
Tämä lasku, jota nyt hoidetaan loppuun pikkuhiljaa,
on kohtuuttoman suuri. Siitä ei näköjään oikein
millään opita, mitä kaikkea silloin 1990—1994
itse asiassa oikein pääsi tapahtumaan. Minä olen
ymmärtänyt tästä vastuun muodostumisen ajankohdasta
sen, että 2 luvun 25 §, siis tuomio, on se hetki,
josta ruvetaan näitä vastuita laskemaan ja niitten
päättymistä myöskin noteeraamaan.
Nyt kun ajatellaan sitä tuomiota itsessään, niin
se tuomio saattaa olla sellainen, että siinä tuomioistuin
on katsonut muun muassa sellaisen mahdollisuuden olevan ihan ok,
että joku toinen henkilö on allekirjoittanut sen
dokumentin, jonka perusteella koko tämä ongelma
on syntynyt; siis ihminen on joutunut tavallaan velkavankeuteen.
Voi olla niin, että on keskusrikospoliisin laboratorion
todistus, että asianomainen yrittäjä ei ole
missään nimessä kirjoittanut alle tuota
dokumenttia, sen on kirjoittanut joku muu, mutta siitä huolimatta
tuomioistuin ei ole katsonut aiheelliseksi, että tuomio
olisi ollut toisenlainen. Siis toisin sanoen tämän
tasoisista asioista on kysymys.
No nyt sitten löydetään tähän
eräs malli elikkä velkavastuun enimmäiskestoajan
säännös. Hyvä on niin, että näin
on asianlaita. Elikkä toisin sanoen jälleen kerran
joutuu kehumaan hallitusta, että on saanut edes nyt vihdoinkin
tämän asian tähän vaiheeseen,
olisi kyllä voinut kautensa alkupuolelle tuoda tämän
esityksen. Meistä jokainen tietää sen,
että nämä pykälät ovat
olleet oikeusministeriössä valmiina,
mutta ei ole ollut sopivaa esittelevää ministeriä hoitamaan
tätä asiaa, ja se on sitten roikkunut tänne
saakka.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä yksi asia, joka on äärimmäisen
tärkeä. Sen ed. Mauri Salo jo tässä toi
esille. En voi olla toteamatta sitä itsekin, nimittäin
sitä, että kun täsmälleen saman
lain seurauksena syntyi näitä säästöpankkioperaatioita
ja siellä tuli valtava määrä perittäviä,
niin se oli suuri virhe, että Vakuusrahaston valtuusto
hyväksyi näitten myynnin Aktiv Hansalle. Se oli äärimmäisen
suuri virhe, ja se käsiteltiin valtuustossa niin lyhyenä aikana
ja sen myöhempi hinnanalennustarkennus, että se
oli niin kuin huihai vaan. Siinä tehtiin äärimmäisen
suuri virhe. Tällä hetkellä realiteetti
on se, että kun asiaa nyt selvitetään
ja oikeusistuimissa käydään läpi,
onko se Aktiv Hansa menetellyt oikein, elikkä tästä on tulossa
kaikkien aikojen sotku huonoimmassa mahdollisessa vaihtoehdossa,
niin kaikki menee valtion piikkiin. Siis se on ihan aina niin: Ei
ketään muuta syytetä kuin valtiota, että se
valtio, de facto kansanedustajat, on tämän aiheuttanut. Tämä on
kurja juttu.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä lakiesitys
ja se tulee kovin tarpeeseen, ja kiitos siitä nykyiselle
oikeusministerille. Mutta niin kuin täällä on
todettu, myös melkoisia paineita on täältä eduskunnasta
tullut. On hyvä, että laman seurauksena tulleet
velkavankeudet puretaan ja ihmiset palautetaan taas yhteiskuntakelpoisiksi.
Valtaosa näistä joutui, yrittäjistä,
ilman omaa syytään tilanteeseen. Silloinen hallitus
ja varmaan rahalaitokset antoivat yrittäjille vähän
vääränlaista tietoa ja kuvaa, ja lama
tuli monelle vähän niin kuin housut kintuissa.
Tokihan siellä oli sellaisia, sanoisiko, jotka olivat vähän
rikollisellakin mielellä, mutta arvio on, että 70—80
prosenttia oli sellaisia, jotka ilman omaa syytään joutuivat
pulaan, ja se on sillä lailla heille vapautus. Monelle
on tullut melkoisia vaurioita, mutta varmaan on paljon ihmisiä,
jotka ovat työkykyisiä ja joilla on paljon annettavaa
tähän yhteiskuntaan edelleenkin ja sillä lailla
tulevat kunniallisiksi kansalaisiksi.
Yrittäjiä meni paljon nurin, ja sen myötä tuli paljon
työttömiä, ja myös nämä nykyiset
pitkäaikaistyöttömät ovat pitkälti
sieltä 90-luvulta, ja moni on myös näistä työntekijöistä menettänyt työkykynsä.
Minun mielestäni heidätkin pitäisi nyt
laskea eläkkeelle ja muuta. Niin kuin työministeri
on todennut monta kertaa, että vaikka näille laittaa
rahaa evääksi, niin kenelläkään
tämän päivän työelämään
eivät tahdo kelvata, niin että tämä on
meidän eräänlainen kunniavelkamme näille,
jotka 90-luvun laman uhreja olivat.
Vielä korostaisin, että nyt pitäisi
olla myös vastuuta pankeilla, kun ne antavat hyvin pitkiä ja suuria
lainoja, monelle maksukyvyn ylärajojen mukaan. Minun mielestäni
ainakin niiden tahojen, jotka pankkeja valvovat, pitäisi
nyt kyllä olla hereillä, että ei tule
tällaisia uusia uhreja.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on todella kannatettava, ja on hyvä nähdä,
että se nauttii laajaa luottamusta nyt salissa. Niin vaativa
kuin tämän valiokuntakäsittely tulee
asianomaisissa valiokunnissa olemaankin, toivon, että kaikessa
kiireessä ja kiireestä huolimatta tämä ennätettäisiin
käsitellä ja saattaa näillä valtiopäivillä myönteiseen
esitettyyn lopputulokseen. On annettava tunnustus sille, että eduskunnassa
on ollut kansanedustajia, jotka ovat luoneet poliittista painetta,
ja tämän työn seurauksena on nyt saatu
tämä kannatettava esitys. Siitä kiitos
kollegoille, että te olette luoneet tätä painetta.
Taloudellinen lama 1990-luvulla oli paitsi koko kansaa koskettava
tragedia ennen kaikkea tragedia niille, jotka joutuivat sen uhriksi
eri syistä. Tämän raskaat jälkiseuraukset
ovat edelleen kovaa todellisuutta, ja jos niitä voidaan
vielä tämän lain myötä monien
osalta kuntoon saattaa, niin se on oikein hyvä. Liian paljon
on vaan menetetty, ja menettäjänä on
ollut asianomaisten ohella myöskin valtio itse.
Ed. Matti Kangas toi täällä hyvän
ajatuksen esille, jota lämpimästi kannatan, siitä,
että myös pankeilla tulee olla vastuu luotonannossa.
Tulee vastuullisesti ajatella velallisen takaisinmaksukykyä.
Nykyisin sen voi sanoa niinkin, että kun pankkivirkailija
katsoo näitä, niin ei tarvitse kasvojaan menettää,
voi sanoa, että tämä tietokone näyttää,
että teille ei voida myöntää tätä lainaa.
Ei tarvitse sanoa, että minä en myönnä,
jos se on vaikeaa. Voi sanoa, että tämä tietokone
näyttää, kun tänne on tulot
syötetty ja teidän vastuunne, että ei
teille voida myöntää. Sillä voidaan
ennalta varjella niiltä ongelmilta, joihin velka velallisen
saattaa viedä.
Samoin minä toivon, että voitaisiin helpottaa myös
takaajan asemaa lainsäädännössä.
Minä ymmärrän, että takaajia
tarvitaan, mutta jollakin tavalla tulisi olla ero takaisinmaksutilanteessa varsinaisen
velanottajan ja takaajan välillä, sillä takaaja
ei voi vaikuttaa siihen ainakaan pakonomaisesti, millä tavalla
velanottaja velan käyttää, mutta hänellä on
kuitenkin täysi vastuu sitten, kun velka lankeaa maksettavaksi.
Toivon, että tässä lievennettäisiin
jollakin tavalla takaajan vastuuta. Tämä ei varmasti
pankkitoimintaa millään tavalla heikentäisi,
vaan päinvastoin auttaisi sillä tavalla, että luotonantajalla
olisi paremmat mahdollisuudet saada luotto sitten takaisin, kun
takaisinmaksun aika on ja toivon mukaan juuri niin, että se
tapahtuisi normaalin pankkitoiminnan puitteissa, että ei
jouduttaisi niihin vaikeamman tason seuraamuksiin, joita tällä lailla ollaan
säätämässä.
Todella hyvä esitys. Toivon vain aktiivista työtä valiokunnissa
ja hallituksen esityksen myönteistä etenemistä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo totesi täällä,
että jotkut velalliset saattavat tuntea pelkoa otettuaan
suuren asuntolainan, kun epävarmuus työn jatkumisesta
vallitsee. Pelko on aivan varmasti ikävä tunnetila.
Ehkä tässä yhteydessä voi kuitenkin
sanoa, että jälkikäteistä pelkoa
saattaisi hieman vähentää, jos tuntisi
lainaa ottaessaan myöskin etukäteistä pelkoa.
Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi suoritan hieman
tällaista teoreettista pohdiskelua johtuen siitä,
että tunnen ehkä vähän käytäntöä.
Mutta kun olen kuunnellut tätä keskustelua, niin
hieman minua on ihmetyttänyt, että täällä on
runsaasti ja vuolaasti kiitelty ministeriä siitä,
että hän on noudattanut eduskunnan tahtoa. (Ed. Sjöblom:
Se ei ole tapana monesti!) Niin. — Tulee mieleen kysyä,
että mitähän tässä nyt
oikein pitäisi ihmetellä, kenties hallitusta,
kenties entistä oikeusministeriä, hallituspuolueiden
kansanedustajia. Vai pitäisikö oikeastaan ihmetellä suomalaista
demokratiaa ja sen suhdetta Suomen perustuslakiin? Minä vaan
ihmettelen edelleen. (Ed. Kankaanniemi: Pankkiyhdistyksen suurta valtaa!)
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minä tänään
ihmettelyn sijasta ajattelin nauttia siitä, että kun
vaalikauden puolessavälissä näytti vielä,
että järki ei mene perille, niin nyt se näyttää menevän
perille. Minulle riittää tässä ja
nyt se, että se mitä halusin ja ajoin — ed.
Petri Salo tuossa siteerasikin meidän vastalausettamme — nyt
toteutuu. Se kyllä kertoo kuitenkin siitä, että joskus
on mahdollista myös, että kuunnellaan ja mietitään.
Mutta tässä tapauksessa se vaati ministerin vaihdoksen.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, toiseen asiaan. Täällä on
tullut esiin nämä käsittämättömät kännykkälaskut
ja tämä riski, että meillä saattaa uudelleen
olla uusi ylivelkaantumisongelma sekä nuorison että asuntomarkkinoiden
piirissä laajemminkin. Lakivaliokunnan kesämatkalta
Turusta vaan semmoisia terveisiä — ja kiitoksia herra
puhemiehelle erityisesti matkan osuuksista — että ammattilaiset
ovat erittäin huolestuneita siitä, millä tavalla
nämä kännykkälaskut ja velkaantuminen
tällä hetkellä syntyvät, kuinka
helpolla ja jopa käsittämättömille
tahoille ja millä koroilla ne syntyvät. Rohkenen
arvella, että lakivaliokunta tavalla tai toisella käy
sitten seuraavaan taistoon sen suhteen, että tämmöistä aivan harhaanjohtavaa,
liian helppoa ylivelkaantumista ei nuorison keskuudessa pääse
uudelleen syntymään.
Nyt näyttää, että yksi episodi
tältä vaalikaudelta toivottavasti on onnellisesti
loppuun saatettavissa ja kerkiämme juuri ja juuri tällä vaalikaudella
saada tämän hyvän, nyt tällä kertaa
hyvän, hallituksen esityksen käsitellyksi.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Halusin tässä puheenvuoron
sen vuoksi, että täällä ed.
Petri Salo nosti esiin sen, että ikään
kuin lakivaliokunnassa vain puolet olisi halunnut tämän
tyyppistä muutosta meidän lainsäädäntöömme.
Kyllä enemmänkin voi syyttää tätä meidän poliittista
järjestelmää, jossa on tietyt pelisäännöt
eduskunnassa ja tietty valmisteluvastuu hallituksella näissä esityksissä.
Kyllä täällä eduskunnassa on
hyvin paljon käyty keskustelua varmasti kaikkien lakivaliokunnan
jäsenten kesken kuin muutoinkin laaja-alaisesti siitä,
että halutaan tämä velkojen vanhentumista
koskeva lainsäädäntö tänne
eduskuntaan. Muistanpa viime syksynä ed. Sjöblomin
kanssa istuneeni kuppilassa — hän täällä puhuikin
hyvin fiksusti aiheesta — ja sovittiin yli puoluerajojen,
että viedään tätä asiaa
eteenpäin, ja kaikki olemme puhuneet järkeä ja
saaneet hyvän esityksen tänään
tänne käsiteltäväksi.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Markkinataloudessa konkurssi tai lopettaminen on
tavanomaista, kun puretaan liian suurta tai vanhentunutta tuotanto-
tai palvelukapasiteettia. Sen takia minusta oli hyvä, että ed.
Pulliainen otti myös esiin, että me tarvitsemme
tämän jatkoksi yrittäjän henkilökohtaisen
konkurssilainsäädännön. Se mahdollistaa
varmasti sen, että hakeudutaan ajoissa konkurssiin, ei
ajeta päin seinää loppuun asti, ja yleensä ne
rikkeet ja puutteet syntyvät niiden viimeisten kuukausien
aikana, kun ajetaan päin seinää. (Ed.
Pulliainen: Juuri näin!) Se ruokkii sitten harmaan talouden
voimavaroja. Kyllä siellä on piirejä,
jotka odottavat tämmöisiä tilaisuuksia.
Sen takia tämä jatkolainsäädäntö on erittäin
tarpeellinen.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vuoden 2005 lopussa meillä on
261 000 ulosottovelallista. Tämä on tavattoman
suuri määrä tapauksia. Sitten kun katsotaan,
että se saattaa olla noin pari miljardia euroa summaltaan,
se on aika iso suonenisku myöskin tähän
suomalaiseen elinkeinoelämään. Eihän
se ole vaan näiden velallisten ongelma, vaan se on myöskin
niiden ongelma, ja suuri ongelma onkin, jotka ovat saamapuolella.
Me olemme keskittyneet nyt erityisen paljon tähän
velallisen ongelmavyyhdin purkamiseen, mutta kaiken kaikkiaan tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa näiden tänäänkin
käytettyjen puheenvuorojen perusteella meidän
pitää erityinen huomio kiinnittää siihen,
että tällainen kevytmielinen velkaantuminen ei
olisi niin helppoa kuin se on tällä hetkellä.
Nämä kännykkävelat ja kaikki
muut, joissa on 100, 200, 300 prosenttia vuotuinen korko, pitää lailla
kieltää, ei tässä ole mitään.
Sekin valta on meillä täällä.
Se on koron kiskontaa, tai mitä se sitten on, mutta siihen
asiaan vaan on puututtava. Se on jonkun liiketoimi, mutta se on
moraalitonta toimintaa.
Siksi olen kyllä valmis, että sitä asiaa
viedään eteenpäin, kaiken kaikkiaan nuorison
kohdalla erityisesti elämän hallintaa koulusta
lähtien. Kotona se pitää tietenkin aloittaa,
koulussa jatkaa sitä ja viedä eteenpäin
niin, että säästäväisyys nousee
kunniaan ja ensimmäiset ostokset tehdään
omalla rahalla eikä velaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaksi asiaa. Ensinnäkin, mikä koskee
tätä henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuutta
ja sen kytkentää harmaaseen talouteen, niin olen
ed. Sjöblomin kanssa todella samaa mieltä koko
tästä yritysdynamiikasta. Se toimii juuri näin.
Ne kaikki suuret vahingot oman elämän tulevaisuutta
ajatellen tehdään siinä parin kolmen
kuukauden aikana, tehdään kaikki harkitsemattomuudet,
ja sitten se on tosi kurja juttu.
Arvoisa puhemies! Se toinen asia on se, että jos katsomme
nyt tuonne ulos ja tulevaisuuteen, niin se hervoton velkaantuminen
ja lainanotto, jota tällä hetkellä harjoitetaan
yhteiskunnassa, sehän luo sitä uutta tilannetta,
uutta pankkikriisiä jnp, joka on sitten tässä eurokulttuurissa
ja emukulttuurissa kytkeytyvä siihen, mitä Euroopan
keskuspankki tekee korkomarkkinoille, mitä Yhdysvalloissa
tapahtuu jnp., hillitön valtion velkaantuminen. Elikkä siis
toisin sanoen tämä lainsäädäntö,
josta nyt on kysymys, tehdään myöskin
tulevaisuutta varten.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Nykyinen korkeimman oikeuden presidentti teki hallituksen
toimeksiannosta selvityksen henkilökohtaisesta konkurssista.
Tutustuin tässä keväällä siihen
lopputulokseen, ja se oli tyrmäävä. Hän ei
suosita Suomeen henkilökohtaisen konkurssin käyttöönottoa.
Kun arvovaltainen taho on tällaisen lausuman antanut, niin
tässä asiassa tarvitaan poliittista päätöksentekorohkeutta.
Minusta tämä nyt pitää ottaa
seuraavan hallituksen ohjelmaan jämäkämmin
kuin nykyisen. Nykyisen hallituksen ohjelmassa on joku epämääräinen
maininta siitä, mutta ei ole jämäkkää asian
selvittämistä ja eteenpäinvientiä.
Hallitus on ottanut vastaan selvityksen, ja se on pölyttymässä.
Toinen presidentti eli tasavallan presidentti on ollut muun
muassa tässä ylivelkaantuneitten asiassa mukana.
Kun kävin eräiden muiden kanssa presidentin puheilla
muutama vuosi sitten kertomassa tästä asiasta,
presidentti Halonen otti erittäin voimakkaasti tähän
asiaan kantaa ja lupasi, että hän oikeusministeriöön
antaa oman mielipiteensä ja kantansa, jotta asiassa päästäisiin
mahdollisimman nopeasti eteenpäin.
Mutta valitettavasti silloinen oikeusministeri ei asiaan tarttunut
muuten, kuin että pieneltä osin korjattiin velkajärjestelylakia,
mutta tämä perusasia jäi hoitamatta.
Sen tähden, ed. Virtanen, on syytä antaa nykyiselle
oikeusministerille erityinen tunnustus, että hän
on tehnyt toimenpiteitä, jotka ovat nyt hallituksen perusteltuna
esityksenä meillä käsittelyssä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kovin hyviä puheenvuoroja ja
hyvää keskustelua tässä asiassa.
Haluaisin kuitenkin todeta, että jos joku velallinen tätä keskustelua
kuuntelisi tuolla lehterillä, niin hän saattaisi
ehkä saada hetkittäin vähän
vääränkin käsityksen. Haluan
vaan palauttaa mieliin sen, että suomalainen yhteiskunta
toimii parhaillaan siten, kun laulussakin Malmstén sanoo,
että: "Ainahan on maksettava, eikös juu, mitä tässä maailmassa
velkaantuu." Tämä on se kultainen perusperiaate,
josta meidän lainsäätäjien pitää pitää huoli.
Tämä on poikkeustapaus sen jälkeen, kun
ei ole enää onnistuttu perinnällä,
ei ulosotolla, ei pitkällä aikakaudellakaan saamaan
tilannetta haltuun. Tämä on kaukana siitä perusperiaatteesta,
ja meidän kansanedustajien pitää antaa
kumminkin tästä salista se viesti, että velat
maksetaan ja ne hoidetaan ja siihen aina pyritään.
Toinen asia täällä tuli esiin ed.
Braxin ja ed. Mauri Salon hyvässä puheenvuorossa
tästä tämänhetkisestä kehityksestä,
josta tuntuu, että se kovin nopeastikin on tullut. Kun
tänä päivänä avaa teksti-tv:n,
näkee, kuinka useat toimistot kauppaavat, että tilaa
nyt tekstarilla huomenna 200 euroa rahaa tilille, ja sitten puhutaan
näistä ylivelkaantuneista ja kännykkälaskuista
ja nuorista henkilöistä. Taas olisi eduskunnalla
nyt sitten se moraalisen lainsäätäjän
paikka. Sanon, että tämä ei muuten Suomessa
onnistu. Me emme hyväksy tämän tyyppistä.
Se kasvattaa meidän nuorisoa ja lapsia ihan väärään
peruskulttuuriin. Me olemme edelleen sitä mieltä,
että ainahan on maksettava, eikös juu, mitä maailmassa
velkaantuu.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Voi yhtyä hyvin pitkälle
ed. Petri Salon puheenvuoroon siitä, että kun
on kuunnellut näitä puheenvuoroja, niin siitä voi
saada vähän väärän käsityksen.
Tietysti on näin, että määrätyissä tilanteissa
on tilanteita, joissa on ihan hyvä, että niin
sanottu armahdus tulee velkojen osalta.
Minä toivoisin — täällä nyt
on useita lakivaliokunnan jäseniä paikalla — että kun
käsittelette tätä asiaa, niin tuokaa
myöskin mietinnössä esille se, mitä esimerkiksi
ed. Mauri Salo täällä totesi: kuinka
helposti saadaan lainaa, ja ikään kuin yhteiskunta
tukisi sitä ja hyväksyy sen. On näitä kännykkälainoja
ja muita vastaavia. Se viesti ei saa olla eduskunnasta väärä sillä tavoin, että velkoja
ei tarvitse maksaa, että aika hoitaa ne kuitenkin. Eli
minun mielestäni se on se tärkeä pointti
tässä. Voi olla, että mennään
vähän vaarallisille vesille, jos painotetaan sitä hyvää asiaa, joka
perustui nimenomaan lakivaliokunnan oppositiojäsenten vastalauseeseen
silloin aikoinaan, eli tässä pientä taiteilua
joudutaan tekemään varmasti.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkin vielä toistan tätä samaa
kännykkä- ym. pikavipeistä ja kokemuksesta
myös puhun, että kyllä näihin
pitäisi aika pian puuttua. Tästä tulee olemaan
kohtalokkaita seuraamuksia etenkin nuorille.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo täällä kertoi,
että laskut pitää maksaa, niin kun Malmstén
lauloi, näinhän se on. Mutta kyllä nämä olivat
nyt niin poikkeuksellisia aikoja, 90-luvun lama. Edellinen lama
oli siellä 30-luvulla, ja sitten 50 vuotta oli väliä.
Siinä varmasti elettiin vähän sellaisessa
huumassa, että annettiin vääriä mielikuvia
yrittäjillekin siitä, mihinkä ollaan
menossa. Silloin normaaliaikoina pitää kyllä pitää kiinni
vastuusta, ja ensisijainen vastuuhan pitää olla
lainan ottajalla ja myös lainan takaajalla, mutta ehkä ne
alkavat vähän niin kun hävitä,
ne muistot, ainakin nuoremmilta ihmisiltä, jotka eivät
ole kokeneet sitä, niin että sitten elävät
vähän niin kuin eri maailmassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ajattelin puuttua samaan asiaan, mistä ed.
Kangas tuossa totesi. Eli nyt kysehän on siitä,
jotta jos 90-luvun lamaa tuossa laajuudessa ja syvyydessä ei
olisi ollut, niin todennäköisesti meidän
ei tarvitsisi pohtia näitä asioita sillä tavalla,
siis jos olisi jatkunut se maailmanmeno silloin siihen malliin,
niin kuin kuviteltiin ja ihmisiä vakuuteltiin, jotta eihän
ihmisten tarvitse töitä tehdäkään, vaan
kun paperia pyöritellään ja ostellaan
osakkeita, niin sillähän sitten Suomi pärjää,
ja näytettiin hurjia lukuja, miten kaikki toimii vaan.
Ihmiset jopa uskoivat ja lankesivat siihen vipuun ja ansaan ja uskoivat,
että eihän tässä kuin tehdään sijoituksia,
niin suomalaiset elävät pelkästään sillä.
No, nyt on niitä maksuja maksettu pitkään ja
tullaan maksamaan vieläkin, ja tässä on
tämmöinen siihen liittyvä vapautus kyseessä.
Mutta pikavippijutusta: tämähän on
jo ollut toista vuotta käytössä, ja minusta
vaan Suomen eduskunta on tosi hidas. Nyt on jo vippailtu pitkään
ja tehty näitä juttuja: 20 euroa vipataan ja viikon
sisällä maksetaan 25 euroa, 5 euroa siis korkoa
viikossa taikka mitä se onkin — se ei kuulemma
korkoa kaikki ole, mutta siinä on osa toimitusmaksuja.
Mutta onhan tämä nyt ihan pöljä homma,
ja tämähän on ollut tiedossa meillä jo vuosi
sitten. Kukaan ei vaan siihen puuttunut. Siitä on tehty
kirjallisia kysymyksiä lukemattomasti. Minä itse
tein varmaan ekan kysymyksen eduskunnassa aiheesta, ja vastaus oli,
että tämä on niin kuin liiketoimintaa
ja sillä sipuli ja tätä valvoo joku virasto
kuulemma, niin että ei tässä mitään
sen kummempaa. Mutta nyt sen pysäyttäminen näyttää olevan
aika hankala homma. Toivon mukaan löytyy siihen tahto ja
voima tästä eduskunnasta. Muuten se ei näköjään
kuitenkaan tapahdu.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä lakia tarvitaan jatkossakin,
ei vaan pelkästään viime laman jälkihoitoon — tämä tuli
hyvin esiin aikaisemmin ed. Pulliaiselta. Ed. Kangas, ei se viime
lama ollut ainutlaatuinen. Yksi energiakriisi, niin meillä on
samanlainen lama päällä, joka johtaa
siihen, että on kymmeniätuhansia ihmisiä varsin
suurissa ongelmissa ja kymmeniätuhansia yrittäjiä tosi
isoissa ongelmissa. Sen takia meidän tarvitsee tätä lainsäädäntöä kehittää vielä tästä
eteenpäin
ja toteuttaa niitä henkilökohtaisen konkurssin
mahdollisuuksia, koska historia on osoittanut, että ei
meille tule vain yhtä lamaa vaan kyllä niitä tasaisin
välein tulee.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sjöblomille: Samaa mieltä olen
teidän kanssanne ja sillain, mutta kyllähän
se 90-luvun lama poikkeuksellinen oli Suomen tasavallan historiassa.
Lamoja tulee varmaan, ja energialama voi olla se seuraava, mikä tulee.
Jo tänä päivänä näkyi
olevan esillä, että taitaa jo ensi talvenakin olla
sähkön hinta aika korkealla. Moni on hinnoitellut
itsensä vähän eri lailla, ja mitkä ovat
ne seuraukset? Eli tarpeeseenhan tämä on, ja niinhän
lain täytyy ollakin, että ei katsota peruutuspeiliin
ja tehdä lamaa varten vaan niin kuin tulevaisuuttakin varten.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen vähän aiemmin
syytti pankkeja rahan syytämisestä, mutta kyllä ne
ovat varmistaneet varmaan osuutensa, ja niin kuin minullekin on sanottu,
ne eivät ole moraalinvartijoita.
Keskustelu päättyy.