10) Hallituksen esitys kansaneläkelaiksi, laiksi vammaisetuuksista
ja laiksi eläkkeensaajan asumistuesta sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
esitys kansaneläkelaiksi, laiksi vammaisetuuksista ja eläkkeensaajan
asumistuesta annetuksi laiksi ja vähän vielä muitakin
lakeja tässä mukana eli sinänsä tavattoman
tärkeä uudistus, mutta pääosin
tekninen eli kokonaisuudistus, jolla pyritään
ajanmukaistamaan ja selkeyttämään toimeentuloturvaa
koskevaa lainsäädäntöä.
Se on tarpeen saada myös uuden perustuslain, joka nyt on
jo 6 vuotta, 6 kuukautta ja 6 päivää vanha
eli ei enää mikään ihan uusi,
kanssa yhteensopivaksi. Näinhän on välttämätöntä sinänsä tehdä.
Tähän sisältyy kuitenkin muutamia semmoisia
asioita, joita on syytä hieman nostaa esille tässäkin
yhteydessä.
Ensinnäkin on tietysti hyvä asia se, että kuntakalleusluokituksen
loppumiseksi nyt otetaan todellinen käytännön
(Ed. Pulliainen: Tuommoinen askel!) askel. Muistaakseni kalleusluokituslaki
on määräaikainen ja sen voimassaolo päättyy,
ellei sitä jatketa, ja esitystä sen jatkamiseksi ilmeisesti
hallitus ei enää anna, jolloin siitä järjestelmästä,
sanotaanko, päästään vihdoinkin eroon.
Kalleusluokitushan on jostakin, en tiedä, kuinka kaukaa
vuosikymmenten takaa, ehkä 60-luvulta, lähtöisin,
ja vuosia, ehkä 10—15 vuotta, on kulunut siitä,
kun viimeksi on sen perustana olevat laskelmat kuntakohtaisesti
uudistettu. Sitä on vain jatkettu samalta pohjalta.
Näin esimerkiksi sitten turkulaiset ja tamperelaiset
ovat eri luokassa ja eläkeläiset saavat eri määrän
eläkettä siitä riippuen, kummassa kaupungissa
sattuvat asumaan. Sille ei varmaan nyt mitään
erityistä perustetta ole. Nyt en muista, kummassa on edullisempi,
kummassa huonompi luokka, mutta että toinen olisi niin
paljon mukavampi asua, että siellä kannattaisi
asua pienemmällä eläkkeellä tai
pystyisi ostamaan ruokansa. (Ed. Esa Lahtela: Turku on pienemmässä!) — Turku
on häviöllä, joo. Puhemieskin varmaan sitten
on hyvin tyytyväinen ja ed. Paasio, että näin
tapahtuu, että tästä vihdoinkin luovutaan
ja nostetaan ne turkulaiset tamperelaisten tasolle tässäkin
eikä alenneta tamperelaisia turkulaisten tasolle.
Eli tästä on aikakin jo luopua. Eduskunta
on minunkin täälläoloaikanani, parinkymmenen vuoden
aikana lukuisia, varmaan kymmeniä, lausumia ja päätöksiä tehnyt,
että tästä on luovuttava ensi vuonna
tai seuraavana vuonna viimeistään, mutta aina
sitä on jatkettu, ja aina on eduskunta taipunut hallituksen
tahtoon, koska se hieman maksaa nimenomaan eläkejärjestelmälle
ja muutamissa muissa etuuksissa. Palkkoihin se ei taida enää nykyisin
suoraan vaikuttaa. Eli tältä osin on tietysti
ihan hyvä, että tämä uudistus tulee.
Täällä on sitten muutamia muita kysymyksiä Suomessa
asuvien ulkomaalaisten kohdalla ja joitakin muita, leskeneläkkeeseen
jne. vaikuttavia asioita.
Mutta tässä yhteydessä on todettava,
että Vanhasen hallituksen eläkepolitiikka on ollut
syvä pettymys suomalaisille eläkkeensaajille,
todella syvä pettymys, ei vain niihin suuriin lupauksiin nähden,
joita erityisesti keskusta antoi ennen vaaleja. Varmaan kaikki harkitsevat
ymmärsivät, että ne olivat vain vaalitaktiikkaa.
Mutta todellisuus on ollut sitä, että pienimpiä eläkkeitä, kansaneläkkeitä,
on korotettu vain 12 eurolla tällä kaudella, vaikka valtiontalous ja kansantalous
on kasvanut hurjaa vauhtia. Ennennäkemättömän rikas
on Suomi tänä päivänä,
mutta ensi vuoden budjettikaan ei lupaa yhtään
mitään uutta kansaneläkeläisille
eikä tämäkään lainsäädäntö sisällä uudistuksia,
muutoksia, korjauksia tuon väestöryhmän
asemaan. Se on suuri puute. Eli tämä on vain tekninen
uudistus tältä osin.
Toinen asia on se, että indeksijärjestelmät
ansioeläke- ja kansaneläkejärjestelmissä pysyvät eriytettyinä.
Olisi aika yhdistää eläkeläiset
yhden kerroksen eläkeläisiksi tässä suhteessa
ja myöntää yhteinen, samanlainen indeksi
molemmille väestöryhmille. Ei ihmisiä tällä tavalla
sivistysvaltiossa pitäisi enää eriyttää ja
pitää näitä kaikkein alhaisimmalla
eläkkeellä olevia huonommassa asemassa kuin niitä huippueläkkeitä ja
ansioeläkkeitä saavia, joilla kuitenkin on ainakin
suurelta osin parempi eläketurva, joskin heilläkin
monilla sietämättömän alhainen.
Samalla kun odotan, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
puuttuu tähän indeksijärjestelmien yhdenmukaistamiseen,
niin myös indeksin laskentatapa pitää palauttaa,
niin että se paremmin seuraa ansiokehitystä, mistä täällä on
paljon puhuttu, se kuuluisa taitettu indeksi. Sitä pitää korjata.
Se on ollut lupaus, mutta se on unohdettu.
Herra puhemies! Kaiken kaikkiaan toistan sen ikävän
asian, että eläkeläiset ovat tyytymättömiä ja
ovat kokeneet tulleensa tällä kaudella petetyiksi.
Kun tuolta syvältä maaseudulta tulen itse tänne
aina viikon alussa, niin totean, että maaseudulla on näitä pieneläkeläisiä suhteessa
kaikkein eniten väestöstä ja se rahavirta,
joka eläkejärjestelmän myötä täältä pääkaupungista
virtaa tuonne maakuntiin ja maaseudulle, on jäänyt
jälkeen niistä virroista, mitä muuten
yhteiskunnassa liikkuu, optioista puhumattakaan. Tämä on
ollut osatekijä siihen, että maaseudun näkymät
ovat menneet alaspäin ja ovat edelleen heikkenemässä,
kun eläkeläisten ostovoima on jäänyt
jälkeen ja jää koko ajan jälkeen.
Vanhasen hallituksen perintö tulee olemaan kaikille eläkeläisille
tavattoman murheellinen, ja sitten lisäksi se tulee olemaan
sellainen, että eläkeläiset ovat jääneet muusta
ansiokehityksestä merkittävästi jälkeen, ja
sitä ei voi pitää oikeudenmukaisena.
Sillä tavalla hallitus ei ole osoittanut kunnioitusta sitä väestöryhmää kohtaan,
joka on tämän maan vapauden taistellut ja rakentanut
tämän meidän nauttimamme hyvinvoinnin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi sanoi, että kysymys on
teknisestä uudistuksesta, teknisestä lakimuutosesityksestä. Näin ehkä voi
sanoa, mutta on toisaalta
sanottava, että kansaneläkelaki etuuslakina ei
ole tekninen laki. Se on itse asiassa yksi tärkeimmistä,
ellei tärkein, suomalaisista etuuslaeista, jotka tässä salissa
on säädetty.
Minun mielestäni etuuslainsäädännön
laajemminkin kuin vain niitten lakien osalta, joita nyt käsitellään,
tulisi nyt täyttää ainakin seuraavia kriteereitä:
Lainsäädännön, kun on kysymys
nimenomaan sosiaalisista etuuksista, tulisi edistää ihmisten
terveyttä, työkykyä ja itsenäistä selviytymistä.
Sen takaaman toimeentuloturvan tason pitäisi olla niin
riittävä, että etuudensaaja ei yleensä joudu
turvautumaan toimeentulotukeen. Sen lainsäädännön
hallinnollisten menettelyjen tulisi olla mahdollisimman yksinkertaisia.
Sen tulisi ehkäistä väliinputoamisia
ja myöskin väärinkäytöksiä.
Sen lainsäädännön pitäisi
olla niin selkeää ja niin yksinkertaista, että se
tukisi asiakasystävällistä toimeenpanoa.
Lopuksi: Kelan, viralliselta nimeltään itse asiassa
Kansaneläkelaitos, joka sen toimeenpanee, ja muiden toimijoiden
työnjaon tulee olla selkeää.
Tätä lainsäädäntöä uudistetaan
tässä nyt juuri tämän suuntaisten
pyrkimysten saavuttamiseksi, mutta valitettavasti siinä ei
edetä tarpeeksi pitkälle. Itse asiassa nuo äsken
esittämäni tavoitteet olivat niin hienoja, että voisi
jopa epäillä, olenko itse ne keksinyt, ja myönnän,
että en olekaan. Ne ovat pitkälti peräisin
Kelan omasta etuusstrategiasta. Siis toimeenpanija on miettinyt
näitä asioita ja päätynyt tällaisiin
tavoitteisiin ja haluaisi myöskin tältä pohjalta
uudistaa voimassa olevaa lainsäädäntöä,
että tähän päästäisiin.
Valitettavasti ihan kaikki tahot, tässä tapauksessa
tietenkin sosiaali- ja terveysministeriö ja maan hallitus,
eivät ole olleet valmiita edistämään
näitä tavoiteltavia tavoitteita riittävästi,
että niihin päästäisiin. No,
ehkä kertalinttuulla nyt ei ihan kaikkea pidäkään
tavoitella, mutta parempaan olisi voitu pyrkiä. Minusta
ainakin muutama asia voitaisiin tehdä itse asiassa jo tämän
lainsäädännön yhteydessä.
Ed. Kankaanniemi edellä viittasikin niistä muutamiin,
mutta kertaus on opintojen äiti.
Ensinnäkin asumistuet voitaisiin yhtenäistää. Kela
maksaa yleistä asumistukea, eläkkeensaajien
asumistukea, opiskelijoiden asumislisää ja vielä sotilasavustukseen
liittyvää asumislisää. Ne ovat
syntyneet eri historiallisina aikoina, ja niillä on erilaisia
tavoitteitakin, mutta tätä nykyä, kun
ihmiset aina toisinaan olosuhteittensa muuttuessa muuttavat järjestelmästä toiseen,
he yleensä turhautuvat ja masentuvat joutuessaan mukaan
siihen erilaisten todistusten ja erilaisten ehtojen myllyyn, jota
toimeenpanija eli Kela vastentahtoisesti pyörittää ja
myöntää itsekin, että sen myllyn
pyörittäminen kuluttaa rahoja aivan turhaan byrokratiaan.
Onhan siitä tietenkin haittaakin. Jos eläkeläisten
asumistukea ei olisi juuri nyt ollut olemassa, niin hallitus ei
olisi voinut keksiä tätä loistavaa etuutta,
jolla se nyt hoitaa köyhyyttä, eli tätä huikeaa
korotusta muutamien eläkeläisten asumistukeen.
Kaikilla hyvillä asioilla on myöskin huonot puolensa
ja päinvastoin.
Toinen asia, joka pitäisi hoitaa, on eläkkeessä olevan
laitoshoitorajoituksen poisto. Sehän tarkoittaa sitä,
että kun kansaneläkettä saava joutuu tai
pääsee laitoshoitoon, hänelle ei enää makseta kansaneläkettä.
Tämähän on johtanut tietysti kunnissa
mitä kummallisimpaan heppalointiin, koska tämä järjestelmä johtaa
tietysti siihen, että kun kunnat yrittävät
säilyttää sen kansaneläkkeen,
että ei jouduttaisi esimerkiksi korvaamaan sitä toimeentulotuella,
niin sen jälkeen sitten ei haluta perustaa laitospaikkoja
riittävästi tai yritetään selittää,
että nämä eivät ole laitospaikkoja. Ei
tällaisessa ole mitään järkeä.
Kolmanneksi asia, joka pitäisi saada kuntoon, on vammaisetuudet.
Niistä ensinnäkin ehkä keskeisin tässä tapauksessa
kysymykseen tuleva etuus, jonka myöntämistä voitaisiin
selkeyttää mutta samalla myöskin oikeudenmukaistaa,
on eläkeläisten hoitotuki. Siis ennen vanhaan,
silloin kun Suomi oli köyhä — kuten ed.
Kankaanniemi edellä muisteli ikään kuin
käänteisesti, kun hän muisteli, kuinka
rikas Suomi nyt on — silloin vanhaan hyvään
Veikko Lavi -aikaan oli apulisä, hoitolisä ja
kaikkia muita lisiä ja ne myönnettiin, kun ihminen
täytti tietyn iän.
Mutta nyt, kun olemme rikastuneet, vai olemmeko me nyt sitten
köyhtyneet, enää meillä ei olekaan
varaa tähän. Apulisä, hoitolisä ja
muut lisät on poistettu. Nyt on tullut hoitotuki, mutta siihen
on tullut saantiehto, joka tarkoittaa sitä, että erittäin
iso osa siihen oikeutetuistakin vanhoista huonokuntoisista eläkeläisistä ei
osaa tai ymmärrä hakea sitä tai sen saanti
on tehty niin hankalaksi erilaisine lääkärinlausuntoineen,
että sekä hakijat että tuen käytännön
myöntäjät menettävät
hermonsa ja luopuvat siitä. Tai sitten se maksetaan vasta
jälkikäteen, ja kun hakija ei voi olla varma,
saako hän sen, hän ei uskalla hankkia sitä etuutta,
johon hän voisi sen saada, ja ehkä hän
sitten kuitenkin olisi voinut sen saada, mutta se jää nyt
saamatta, kun järjestys on tämmöinen. Byrokratia
lisääntyy.
Neljäs asia, joka pitäisi saada kuntoon, on
se, mihin ed. Kankaanniemi täällä jo
viittasi: indeksit pitäisi yhtenäistää.
Se on vähintä, mitä tietenkin voidaan
tehdä. Työeläkeindeksi, tämä kuuluisa
taitettu indeksihän, nyt turvaa hieman tätä, sanoisiko,
ansioon suhteutetun elintasonkin nousua, kun se ottaa sen 20-prosenttisesti
huomioon. En toista sitä, minkä ed. Kankaanniemi
täällä sanoi sen oikeudenmukaisuudesta.
Totean vaan, että jos 80—20-indeksi on taitettu
indeksi, niin tämä kansaneläkeindeksi,
joka on 0—100-indeksi, on murskattu indeksi. Se on kaikkein
heikoimmassa asemassa olevien eläkeläisten, joita
pelkästään kansaneläkkeen varassa
elävät ovat, kohtuutonta kohtelua. Tältä paikalta
en halua käyttää ikävämpää ilmausta,
mihin olisi kyllä perusteita. Tämä on
johtanut siihen, että kun ansiotasot ovat viimeisen 15
vuoden aikana nousseet 30 prosenttia, niin työeläkkeet
ovat nousseet reaalisesti 12 prosenttia ja kansaneläkkeet
ovat nousseet 4 prosenttia. Miettikää sitä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kahdessa edellisessä puheenvuorossa
on tuotu ihan hyviä näkökohtia esille.
Aivan nämä prosentit, jotka ed. Virtanen toi,
on syytä kyllä ihan aidosti muistaa. Mutta toisaalta
hallituspuolueen edustajana minun täytyy todeta, että tässä on
esitys, josta on annettava tunnustusta, ja tätä esitystä on
hyvä myös viedä eteenpäin, vaikka
nämä kriittiset kommentit, mitä täällä on
tuotu, ovat jatkoa ajatellen ja tulevan hallituksen ohjelmatyöskentelyä ajatellen
hyviä ja ansaitsevat siellä sitten asianmukaisen
käsittelyn.
Mutta nimenomaan tämä asianomainen hallituksen
esitys kansaneläkelaiksi, laiksi vammaisetuuksista ja laiksi
eläkkeensaajan asumistuesta sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi on kannatettava kokonaisuus, jonka toivon
menevän myönteisesti eteenpäin. Täällä on
erittäin myönteinen asia tämä kalleusluokituksen
yhtenäistäminen. Kuntien yleisestä kalleusluokituksesta
annetun lain 955/1973 mukaan kunnat nykyisin jaetaan tutkimuksella
todettujen elinkustannusten erojen perusteella kahteen kalleusluokkaan.
Tämä merkitsee epäkohtaa ei vain
Turun ja Tampereen kesken, niin kuin ed. Kankaanniemi totesi, vaan
ennen kaikkea sitä, että laajalla maaseudulla
ollaan tuossa heikommassa asemassa. Siellä ovat eläkkeet pienemmät, siellä ovat
monet
palkat nimenomaan julkisella sektorilla pienemmät kuin
muualla, ja kyllä tämän lain myötä nyt
tapahtuu, hyvät ystävät, hyvin myönteinen
korjaus, jota on jo kauan haluttu ajaa ja edesauttaa ja jonka jo
keväällä 1999, kun aloitin eduskuntatyön,
toin eräässä puheenvuorossani täällä esille.
Nyt on oikein hyvä, että asia, jolle poliittista
painetta eri yhteyksissä on eri tahoilta luotu, ja itsekin
voimakkaasti mukana olen halunnut olla, on nyt todella hallituksen
esityksessä tullut läpi menneeksi. Pidän
tätä hyvin tärkeänä tasa-arvon
kannalta, eri henkilöitten, eläkeläisten,
palkansaajien, osalta tasa-arvoisena, mutta myös aluepoliittisena
tasa-arvotekijänä.
Tietysti on totta, että muun muassa Pääkaupunkiseudulla
elinkustannuksista vaikkapa asumiskustannukset ovat karanneet sellaisiin
mittoihin, että kohtalaisen hyvilläkin palkkatuloilla omaan
asuntoon pääseminen on hyvin kaukana. Siitä huolimatta
maaseudulla vastaavasti on pitkät matkat, palvelujen etääntyminen
jne., joten kyllä on perusteltua, että kaikki
eläkkeet ja palkat tulevat tässä tapauksessa
tämän korkeimman tason mukaan määritellyiksi.
Tässä ei heikennetä kenenkään
asemaa, vaan parannetaan, ja se on hyvin myönteinen esitys,
josta on annettava täysi tunnustus. Tämä vaikuttaa
myös eläkkeisiin myönteisesti. Todella
tämän lain myötä on hyvää kerrottavaa
eläkeläisille. Eläkkeet nousevat, kaikki
eläkkeet, ja tämä on merkittävä asia.
Täällä tietysti tuotiin aivan oikeaa
kritiikkiä siitä, mitä nämä taitetut
indeksit, tai niin kuin käytettiin hyvin voimakasta termiä:
murskattu indeksi, joka tapauksessa todellista kehitystä huonommat
indeksit, aiheuttavat. Minä todella toivon, että tämä taitetun
indeksin ongelma ja kansaneläkkeitten hyvin heikon indeksin
ongelma vakavasti otettaisiin huomioon seuraavassa hallitusohjelmassa.
Eläkehän on tarkoitettu toimeentuloa varten kansaneläkkeen
osalta, ja sitten ansioeläkkeet, näin minä ymmärrän,
haluavat jatkaa sitä palkkaa, jota eläkkeelle
siirtynyt on sitten työstä saamassa. Jos tämä indeksistä johtuen
jatkuvasti heikkenee, niin tämä ei voi kyllä olla
oikein. Silloin ei ole oikeudenmukaisesta eläketurvasta
kyse.
Arvoisa puhemies! Ehdottomasti ja selkeästi on hyvästä hallituksen
esityksestä kyse. Todella hieno asia on, että tämä kalleusluokituksen epäkohta
on poistumassa, ja tämä korottaa nimenomaan eläkkeitten
ja etuuksien määrää merkittävästi,
ja tämä korottaa myöskin palkkausta.
Tällä on kansalaisille myönteinen vaikutus.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Lukeudun näiden myönteisten
kehujien joukkoon. Siinä mielessä ensinnäkin
lähtisin siitä, että on tässä nyt
hyvä juttu, että turkulaisetkin saavat oikeutta.
Mutta sen lisäksi, kuten tässä edellä on
todettu, tämä koskee nimittäin syrjäseutuja
eikä niinkään syrjäisiä seutuja
vaan monia muita seutuja, koska maaseutuasutus on laaja. Esimerkiksi omaa
maakuntaa katsoen, Pohjois-Karjalaa, Joensuu on ainut, mikä on
ykköspaikkakuntakalleusluokituksessa ollut kunta.
Tosin Joensuu kun laajeni, niin sinne tuli sitten Tuupovaara
ja Kiihtelysvaara, jotka ovat tämmöisiä maaseutumaisia
kuntia olleet. Mutta niistä tuli Suur-Joensuuta, ja siellä eläkkeet
nousivat. Elikkä siinä tapahtui sillä tavalla,
että jotka saivat kansaneläkettä, niin
he kokivat tämän ilon vähän
aikaisemmin. Itse muun muassa kesäaikaan molemmissa kunnissa
useissa tilaisuuksissa käyneenä kyllä ihmiset
kokivat sen myönteisenä ja huomasivat, jotka olivat
sillä oksalla, jotta tämä on hyvä asia
heille. Siinä mielessä se kaupunkiin liittyminen
ei ollut vastenmielinen ja antoi sellaisen myönteisen signaalin.
Nyt tässä sitten ollaan tekemässä paikkakuntakalleusluokituksen
osalta koko maahan tätä järjestelmää.
Tämä on hyvä, kun se nyt toteutuu. Nimittäin
aikanaan, jo useampi vuosi sitten, kirjallisen kysymyksen vastauksena
sain, että olisi pitänyt muuttua jo kaksi vuotta
sitten tämän, mutta ilmeisesti hallituksella ei
ollut sitten varoja jostakin lohkaista tähän,
vai mistä lie johtunut vai tahdon puutteesta.
Nimittäin jos tätä nyt ei olisi tullut,
niin itse olisin käynyt virittämään
tässä keskustelua niinpäin ja kysynyt,
eikö tämä pidä muuttaa toisinpäin:
siis nämä syrjäiset alueet nostaa ykkösiksi ja
nämä kaupunkiseudut muuttaa kakkosiksi. Niin kuin
ed. Oinonen tuossa totesi aikaisemmin, niin itse olen niinpäin
miettinyt tätä kysymystä, ja se on ihan
tottakin. Nimittäin tuolla kun asutaan pitempien välimatkojen
päässä, joudutaan käyttämään
kulkuneuvoja, kun lähdetään kauppaan
tai postiin ja aina syntyy kustannuksia. Siinä tapauksessa
siellä maaseudulla asuminen on kalliimpaa kuin kaupungeissa
asuminen. Toisaalta kaupungeissa on myös edullisemmat hinnat. Helsingissä asuminen
maksaa tietysti enemmän, mutta jos katsoo Pohjois-Karjalaa,
ei asuntojen hinnassa hirveän paljon eroja ole missään
kunnassa, ei Joensuussakaan sillä tavalla. Hintataso on
aika korkea joka paikassa, mutta tuotteet ovat halvempia Joensuussa,
jolloin siellä, missä on ollut ykköspaikkakuntakalleusluokka,
on eläminen ollut halvempaa ja syrjempänä kalliimpaa.
Sen takia tämä on hyvä asia.
Sen lisäksi, kun tämä tehdään,
ei pidä unohtaa tässä sitten jatkokeskustelua
siitä, eikö meidän pitäisi katsoa
sillä tavalla, että jos asuu kauempana asutuskeskuksesta,
syrjempänä, niin silloin pitäisi antaa
verohelpotuksia näille ihmisille sillä tavalla,
että sillä tasataan tavallaan siitä asuinpaikasta
johtuvaa asumisen kalleutta. Ymmärsin, että tällaisia
järjestelmiä on otettu käyttöön
muun muassa Pohjois-Norjassa. Minusta sen tyyppistä ajattelua
Suomessakin pitäisi viritellä ja mahdollisesti
jo ensi hallitusohjelmaan, koska tähän tulevaan
ensi vuoden budjettiin todennäköisesti ei ennätä tapahtua
sillä puolen mitään.
Toinen juttu, josta aion tässä muutaman sanan todeta.
Kun kansanedustajan pitää olla aina niiden heikompien
puolella, leskien ja orpojen puolella, toinen asia etukannessa tässä esityksessä koskee
leskiä. Eli tässä on merkittävä uudistus nimittäin
tapahtumassa siinä mielessä, että leskeneläkkeeseen,
siis jatkoeläkkeeseen, ei vaikuta nyt jatkossa esimerkiksi
metsän tuotto.
Yksi ihan semmoinen oikea esimerkki nykylainsäädännön
epäkohdasta on henkilö, joka on leski-ihminen,
jonka äijä oli ollut vähän semmoinen
avokätisempi rahankäyttäjä ja
myynyt metsät ihan paljaaksi, ei kuin käki kukkui
kannon päässä selällään,
ja siellä ei ollut kuin vähän pikku pusikoita,
mihin räkätit pesiään teki.
Sitten tämä kaveri kun kuoli ja tästä naisesta
tuli leski, niin hän anoi leskeneläkettä.
Alussa hän sai, mutta sitten kun käytiin katsomassa
pysyvämpää olotilaa, niin sitä leikattiin
sillä perusteella, että on metsää,
siis laskennallista metsän tuottoa. Todellisuudessa siitä pusikosta
eivät vielä hänen lapsensakaan oikein
saaneet kunnon tukkipuuta myytyä, puhumattakaan senhetkisestä tilanteesta.
Elikkä siellä vaan katsottiin jyrkästi,
kun on useita kymmeniä hehtaareja, että tuotonhan
pitää olla määrätyn
suuruinen, ja hänen leskeneläkettään
leikattiin. Sen tyyppistä epäkohtaa ei soisi tulevan
enää. Tässä lakiesityksessä nyt
korjataan sitä kohtaa. Nyt jatkossa ei sitä laskennallista tuottoa
enää oteta huomioon. Minusta se on ihan oikea
asia. Se korjaa muuten senkin lesken eläkkeen nyt.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Voisikohan sanoa tässä kohtaa, kun
tämä esitys on pöydällä,
että vihdoin! Tätä esitystä itsessään — taikka
voi sanoa, että näitä kuntien kalleusluokituksen
poistavia erityislakeja — on odotettu tähän
saliin vuosikaupalla. Eduskunta on tehnyt erinäisiä päätöksiä,
että kalleusluokitusjärjestelmästä tulee
luopua, ja aina vedonnut siihen, että yleislakia on lykätty
pari vuotta kerrallaan ja vaadittu, että ne erityislait,
joilla kumotaan itse järjestelmä, tulee tuoda
tähän saliin, koska vain ja ainoastaan myös ne kumoamalla kumoutuu itse
järjestelmä, vaikkakin tosin taisi olla
viime keväänä, kun ilmeni valiokuntakuulemisessa,
että myös yleislain kumoamisella kumoutuvat semmoiset
asiat, mitä ei olisi olemassa, elikkä ei semmoista
termiä kuin kalleusluokitus olisi sen jälkeen
ollut. Ne lait itsessään tulevat toteutumattomiksi.
Joka tapauksessa tämä on ennen kaikkea oikeudenmukaisuus-
ja yhdenvertaisuuskysymys. Ei kysymys ole välttämättä siitä,
mistä ed. Esa Lahtela sanoi, että aina kaupunkiseudut
vastaan syrjämaaseutu. Kuten sanottu, Turku kuuluu tällä hetkellä kakkoskuntakalleusluokitukseen,
Tampere
kuuluu ykköseen. Turku ei liene sen vähemmin kaupunkiseutu
kuin Tamperekaan, mutta tämmöistä epäoikeudenmukaisuutta
on jatkunut todella vuosikymmeniä. Yli 300 Suomen kuntaa
kuuluu tänä päivänä tähän
kakkoskalleusluokitukseen, ja nämä jaot perustuvat
hyvin vanhaan jaotteluun.
Monesti on vedottu siihen, että järjestelmää ei voida
poistaa sen takia, että ei ole varaa sitä tehdä.
Itse asiassa kysymys on ilman muuta tietysti tahdosta ja, kuten
sanottu, oikeudenmukaisuudesta. Varoja ei välttämättä olisi
tarvittukaan, jos se halutaan tehdä neutraalilla vaikutuksella.
Se tarkoittaa, että niille, jotka ovat ykköskuntakalleusluokituksessa
tänä päivänä olleet,
joissain kohtaa tulee rankkoja leikkauksia siitä, mutta mennään
puoliväliin vastaan, nähdään,
missä kohtaa kustannukset tasoittuvat.
Joka tapauksessa tämä on ollut aika pitkä prosessi
sekä tässä salissa että valiokunnissa.
Tämä lakiesitys, mikä meillä on
nyt edessä, koostuu kahdesta erillisestä lakihankkeesta,
jotka nyt on yhdistetty.
Tämä kansaneläkelain uudistushan
on tuotu itse asiassa tähän
saliin jo viime joulun alla, mutta silloin siellä mainittiin
nämä kalleusluokitukset, ja sen lain käsittely
tyssäsi perustuslakivaliokuntaan. Perustuslakivaliokunta koskaan lausunut
asiasta mitään, vaan ministeriö veti itse esityksensä pois.
Samoihin aikoihin olisi pitänyt olla jo niitä erityislakeja,
mitä hallintovaliokunta ja eduskuntakin olivat vaatineet
tässä salissa, mutta niitä ei kuulunut.
Niitä ei kuulunut edes eduskunnan edellyttämään
toukokuun 2006 loppuun mennessä, ja yhtäkkiä löydettiinkin
selitykseksi juuri se, että oivallettiin, että nämähän ovatkin
yhdistettävissä ja se vaatiikin kummallista tekniikkaa.
Sen sijaan alkoi olla outoja piirteitä ministeriön
taholla niin, että milloin vedottiin siihen, että käännökset
ovat kesken, milloin tekninen valmius oli kesken. Itse asiassa,
jos ollaan oikein tarkkoja, niin eduskunta jatkoi tätä kalleusluokitusjärjestelmää
viime
jouluna vielä kaksi vuotta eteenpäin, ja siihen
mennessähän, jos eduskunta ei olisi jatkanut,
järjestelmä olisi lakannut olemasta. Näiden
erityislakien olisi pitänyt olla jo silloin valmiina. Joka
tapauksessa toukokuun loppuun mennessä ei näitä lakeja
kuulunut. 29.6. on päivätty tämä lakiesitys.
Kiitos siitä, että se on nyt vihdoin täällä!
Tämä tahtoo sanoa käytännössä myös
sitä, että oli tulevan eduskunnan kokoonpano mikä tahansa
taikka tehdään tähän saliin
minkälaisia lakiesityksiä tahansa tämän
jälkeen, niin kalleusluokitus tulee poistumaan ja se poistetaan
tämän eduskuntakauden aikana, kiitos tämän
hallituksen esityksen. Kun tämä kerran menee läpi,
niin sen jälkeen ei saada enää nykyisen
perustuslain mukaan sellaista lainsäädäntöä aikaan,
joka erottelee kansalaiset eriarvoisiksi asuinpaikkansa mukaan.
Tässä on paljon puhuttu siitä, mihin
kaikkeen se vaikuttaa. Sillä on vaikutusta ennen kaikkea ihmisten
perustoimeentuloon ja nimenomaan sinne tulonsiirtojen osaan, peruskansaneläkkeisiin
vähän reilu 20 euroa. Toki siellä on
puhuttu myös siitä, mikä leikkaa asumistukea
tai joitain muita etuisuuksia, mutta on myös kysymys toimeentulotuesta.
Loppujen lopuksi kalleusluokitusjärjestelmä, vaikkei
ihan suoranaisesti tämän lain kautta, vaikuttaa
myös palkkoihin, kuten on todettu. Otetaan yliopiston palkat,
joissa puhutaan aika pitkälti kilpailukyvystä.
Turussa on kolme yliopistoa, joitten kilpailukyky on pitkälti riippuvainen
nimenomaan palkkauksesta suhteessa muihin yliopistoihin ja yliopistokaupunkeihin.
Tällä on suuri merkitys. Tämä on
erittäin tärkeä laki. Ihmettelen oikeasti,
että on vaatinut näin monta kymmentä vuotta,
että päästään eroon
tästä kalleusluokitusjärjestelmästä.
On vaatinut näinkin monta kuukautta tässäkin
eduskunnassa, ennen kuin tämä esitys saatiin.
Pääasia, että se on tässä.
Pääasia, että se ehditään
käsitellä ja kalleusluokitusjärjestelmä poistuu. Kakkoskuntakalleusluokituksen
ihmisistä tulee todella yhdenvertaisia muitten kanssa tässä vaiheessa.
Keskustelu päättyy.