5) Hallituksen esitys laiksi toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on laki
toimeentulotuesta annetun lain muuttamiseksi, jota voisi kansankielellä kuvata
laiksi sosiaalitakuusta. Eli kysymys on siitä, että kunnat velvoitetaan
käsittelemään toimeentulotukiasiakkaan
asia niissä tapauksissa, joissa kyse ei ole kiireellisestä ja
viipymättä annettavasta, välttämättömään
toimeentulotukeen liittyvästä päätöksestä.
Milloin ei tällaisesta ole kysymys, niin tämä toimeentulotukipäätös
pitäisi tuolloinkin antaa — kun ei ole siis kysymys
kiireellisestä tapauksesta — viimeistään
seitsemäntenä arkipäivänä tuon
toimeentulotukihakemuksen saapumisen jälkeen.
Tähän lainsäädäntöön
ovat pontimena olleet useammat eduskunnan oikeusasiamiehelle tehdyistä kanteluista
annetut ratkaisut ja päätökset, joissa
on katsottu, että toimeentulotukipäätöksen tekeminen
edellyttää lisäselvityksiä,
ja niitä tulisi oikeusasiamiehen mukaan pyytää tai
hankkia lähtökohtaisesti viimeistään
viikon kuluessa ja tehdä päätös
välittömästi tarpeellisten selvitysten
saavuttua. Eli tämä teksti auki luettuna tarkoittaa
tuota viikon aikaa selvitysten tekemiseen ja tuon päätöksen
tekemiseen. Samoin sosiaali- ja terveysvaliokunta on aikanaan kuusi
vuotta sitten toimeentulotukilain 14 §:ää käsitellessään ottanut
samaan asiaan kantaa ja toivonut sitä, että tämän
kaltaiseen lainsäädäntöön,
mikä meillä nyt käsittelyssä on,
päädyttäisiin.
Lakiehdotuksen lähtökohtana on siis toimeentulotukiasian
käsittely siten, että asiakkaan oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon ei vaarannu. Valiokunta pitää hyvänä lakiehdotuksen
14 a §:n mukaista kiireellisten toimeentulotukiasioiden
käsittelyä samana tai seuraavana päivänä,
eli mikäli kiire on, on käsittely tehtävä viipymättä.
Ehdotuksen mukaan muissa kuin kiireellisissä tapauksissa
päätös toimeentulotuesta on tehtävä viivytyksettä,
kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen
saapumisesta. Tämä esitys, tämä seitsemän arkipäivän
vaade, toteutuu tällä hetkellä 87 prosentilla
kunnista. Tämä ei tarkoita sitä, että 87 prosenttia
suomalaisista on tämän lainsäädännön tai
tämän sosiaalitakuun piirissä jo tänä päivänä. Erityisesti
suurille kaupungeille tämä tulee olemaan todellinen
haaste.
Lakiehdotuksen pohjaksi on arvioitu, että tarvittaisiin
50 henkilöä koko maassa siihen, että tällä hetkellä ne
kolmen, neljänkin viikon jonot, joita toimeentulotukipäätösten
osalta on olemassa, saataisiin purettua. Valiokunta toteaa, että tuo hallituksen
arvio voi olla ja se toivon mukaan on riittävä,
mutta valiokunta korostaa, että kunnissa tulee turvata
kaiken kaikkiaan riittävät voimavarat tämän
muutoksen toteuttamiseen. Näköpiirissä on
se, että tilanteessa, jossa laki voimaan tulee, resursseja
noitten jonojen purkamiseen saatetaan ainakin tilapäisesti
vaatia enemmänkin kuin tällä hetkellä näyttää.
Lakiehdotuksen 14 a §:ssä säädetään
seitsemän arkipäivän määräaika
myös henkilökohtaiseen asiointiin sosiaalityöntekijän
tai sosiaaliohjaajan kanssa. Sosiaalityön merkitys korostuu silloin,
kun kysymys on muusta kuin lyhytaikaisesta tai tilapäisestä toimeentulotuen
tarpeesta. Siis kyse on myös muun kuin taloudelliseen toimeentuloon
liittyvän asian ratkaisemisesta. Seitsemän arkipäivän
kuluessa pitää sosiaalityöntekijän
puheille päästä.
Arvoisa herra puhemies! Mietintöön on jätetty
vastalause, jonka vastalauseen jättäjät
tulevat esittelemään täällä täysistunnossa.
Valiokunta edellä olevaan ja edellä oleviin yksityiskohtiin perustuen
esittää, että lakiehdotus hyväksytään hallituksen
esityksen mukaisena, ja perustelut olen tässä esittelypuheenvuorossani
esittänyt.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olemme jättäneet
nyt käsittelyssä olevaan mietintöön
vastalauseen, jonka demareiden ja vasemmistoliiton valiokuntajäsenet
ovat allekirjoittaneet yhdessä.
Hallituksen esityksessä toimeentulotukihakemus, ellei
se ole kiireellinen, on käsiteltävä seitsemän
arkipäivän kuluessa. Toimeentulotuen hakijan kannalta
tällainen määräaika tarkoittaa,
että pahimmillaan asiakas joutuu odottamaan pitkälle
toista viikkoa, ennen kuin tuki on hänen pankkitilillään
käytettävissä. Asiakkaan näkökulmasta
kyse on ihmisen välttämättömästä toimeentulosta,
arjen selviytymisestä. Tästä syystä olennaista
on se, missä ajassa tuki on hänen käytettävissään,
ja puolitoista viikkoa on aivan liian pitkä aika.
Eduskunnan oikeusasiamiehen mukaan lähtökohtana
tulee olla, että käsittely kestää enimmillään
viikon. Valtaosassa kuntia nimenomaan uuden asiakkaan hakemus otettiin
käsittelyyn nollasta viiteen arkipäivän
sisällä. Hallituksen esityksen mukainen seitsemän
arkipäivän käsittelyaika voisi jopa huonontaa
nykytilannetta, etenkin kun tiedämme, että määräajoista
muodostuu helposti vähimmäisaikoja. Kuitenkin
on sekä asiakkaiden että kunnan etu, että toimeentulotukiasiakkaat
käsitellään mahdollisimman nopeasti. Näistä syistä katsoimme,
että valiokunnan olisi pitänyt muuttaa 14 a §:ää niin,
että hakemus on ratkaistava seitsemässä päivässä eikä seitsemässä arkipäivässä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä arvellaan,
että lakimuutokset vaativat koko maassa 50 työntekijän
lisäystä. Saamiemme selvitysten mukaan tämä ei
riitä, tämä todetaan myös mietinnössä.
Tämän nyt säädettävän
lain ja ensi vuonna voimaan tulevan lastensuojelulain myötä sosiaalityöntekijöiden
ja ohjaajien tarve kasvaa maassa. Mielestämme työntekijöiden
lisätarve olisi pikaisesti ja objektiivisesti arvioitava
sekä ryhdyttävä toimiin henkilöstön
lisäämiseksi sosiaalitoimeen. Ehdotamme vastalauseessamme asiasta
lausumaa.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteltiin
kuluvan vuoden talousarvioesityksen yhteydessä luonnos
toimeentulotuesta annetun lain muuttamiseksi. Luonnos sisälsi paitsi
säännökset käsittelyä koskevista
määräajoista ja asiakkaan pääsystä vastaanotolle
myös ehdotuksen velvollisuudesta laatia uudelle asiakkaalle
palvelusuunnitelma kahden kuukauden kuluessa toimeentulotukihakemuksen
saapumisesta. Tätä varten sosiaali- ja terveysministeriö arvioi
tarvittavan lisää noin 500 sosiaalityöntekijää,
ei 50.
Henkilökohtaisen suunnitelman laatimisella voidaan
parhaiten huomioida kunkin asiakkaan erityistarpeet. Sosiaalityön
yksi tärkeä tehtävä on tukea,
ohjata, neuvoa ja vaikuttaa ihmisten elämään
eri elämäntilanteissa. Sosiaalityöntekijä elää mukana
ihmisten arjessa. Se on pitkäjänteistä ja
suunnitelmallista työtä. Tästä syystä suunnitelmien
laatimista pitää mielestämme vahvistaa ja
kehittää käytäntöjä,
jotta sosiaalityön ammattilaisten osaamista käytetään
todelliseen sosiaalityöhön, kuten palvelutarpeen
arviointiin, palvelusuunnitelman laadintaan, päätösten
toteutukseen ja vaikutusten arviointiin. Tämä vaatii
kunnilta sosiaalityön tehtävä- ja ammattirakenteiden kehittämistä.
Hallituksen esityksessä väitetään,
että 50 työntekijän palkkaukseen liittyvä määräraha
olisi ensi vuoden budjetissa. Tämä ei pidä paikkaansa.
Budjetin sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksiin eli momenttiin
33.60.30 ei sisälly tämän lakimuutoksen
vaatimaa 0,5 miljoonan euron lisäystä. Momentissa
mainittu valtionosuuden lisäys liittyy vanhustenhuollon
ja perusterveydenhuollon vahvistamiseen. Kun lisärahoitusta
toimeentulotuen käsittelyaikojen lyhentämiseen
ei osoiteta, on kyseenalaista, kuinka tehokas nyt tehtävä lainuudistus
on.
Sosiaalialan ammattilaisten järjestö Talentia on
myös esittänyt vakavan huolen rahojen tosiasiallisesta
kohdentumisesta kunnissa. Kohdentuuko sosiaalityöhön
osoitettu rahoitus siihen, mihin se on valtiolta tarkoitettu? Heidän
selvitystensä mukaan esimerkiksi osa 20 suurimmasta kaupungista
ei aio lisätä lainkaan lastensuojelun resursseja,
vaikka toiminnallisesti ja taloudellisesti vaativa lastensuojelulaki
on tulossa ensi vuonna voimaan. Tämä tulee vääjäämättä heijastumaan
koko sosiaalityön ja sosiaalipalveluiden kenttään,
josta yksi osuus on aikuissosiaalityötä ja toimeentulotukeen
liittyvää työtä.
Olemme myös vastalauseessamme aiheellisesti huolissamme
koko sosiaalialan houkuttelevuudesta työpaikkana. Henkilökunnan
työhyvinvointi on vakavassa vaarassa, jos ei lisärahoitusta
ja lisähenkilökuntaa saada.
Arvoisa herra puhemies! Muistutan lopuksi, että kuntapalveluista,
terveydenhuollon ja sosiaalialan tulevaisuudesta huolestunut oppositio
on yhdessä esittänyt sosiaali- ja terveystoimen
valtionosuusprosenttien säilyttämistä ennallaan
ja tehnyt talousarvioaloitteen 600 miljoonan euron lisärahoituksen
saamiseksi sosiaali- ja terveysalan kuntapalvelujen turvaamiseen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Toimeentulotuki on viimesijainen turva. Se
on tarkoitettu ihmisille, jotka eivät pysty joko työstä tai ensisijaisista
sosiaaliturvaetuuksista saamaan itselleen riittävää toimeentuloa.
Se on siis, korostan vielä kerran, viimesijainen turva.
Yhteiskunnan pitäisi pystyä rakentumaan niin,
että viimesijaiseen turvaan ei tarvitsisi turvautua. Ihmisillä pitäisi
olla työtä, josta saatavasta palkasta pystyy kohtuudella
elämään, ja ellei sitä ole,
niin ensisijaisen sosiaaliturvan tulisi olla kaikkien tarpeessa
olevien saatavissa ja siinä määrin riittävää, että toimeentulotukea
ei tarvitsisi hakea.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti suomalainen yhteiskunta ei
tähän pysty. Yhä useampi on viimeisen
15 vuoden aikana joutunut Suomessa turvautumaan toimeentulotukeen.
Onneksi luvut aivan viime vuosina ovat hieman laskeneet, mutta satojentuhansien
ihmisten turvautuminen toimeentulotukeen osoittaa, että parannettavaa
on merkittävästi. Joka tapauksessa niitten osalta, jotka
joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen, tämä lakiesitys
on merkittävä parannus.
Viime kaudella eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsitellessä silloin
toimeentulotukilain muutosta jätin vastalauseen,
jossa esitin juuri sitä, mitä hallitus
on nyt esittämässä eduskunnalle. Vastalauseeni
allekirjoittivat edustajat Marjaana Koskinen, Leena Rauhala ja Paula
Risikko. Nyt ministeri Risikko on esitellyt tämän
lakiesityksen valtioneuvostolle ja valtioneuvosto on esittänyt
sen eduskunnalle hyväksyttäväksi. Olen
kovin tyytyväinen, jos tämä kehitys jatkuu
edelleenkin. Annan ministeri Risikolle vilpittömän
kiitoksen jokaisesta yhteisestä vastalauseestamme viime
kaudella, jonka hän tällä kaudella esittää eduskunnalle
lakiesityksenä hyväksyttäväksi.
Mutta, arvoisa puhemies, olisi tämä esitys
voinut olla hieman parempi. Tässä on nimittäin
se ongelma, johon olemme pykälätasolla esittäneet nykyisessä vastalauseessamme
muutosta, ja kysymys on juuri tästä päivän
ja arkipäivän erosta. Erohan on vain neljän
kirjaimen suuruinen, mutta niitten ihmisten osalta, joita se koskettaa,
ero voi olla paljon suurempi. Kysymys saattaa olla kolmesta päivästä tai
pidemmästäkin ajasta, ja kun kysymys on tilanteesta,
jossa elämisen neuvoja ei kerta kaikkiaan ole tarjolla,
niin päivänkin viivytys voi olla liikaa. Siksi
olemme esittäneet sitä, mihin ed. Anneli Kiljunen
tässä edellä jo viittasi, eli että seitsemän
arkipäivän sijasta tämä määräaika
lyhennettäisiin seitsemään päivään.
Kiinnitän myöskin huomiota samaan, mihin ed.
Anneli Kiljunen edellä, eli minunkin arvioni mukaan voimavarat,
joita tämän lakiesityksen toteuttamiseen tarvitaan,
ovat kovin alimitoitetun tuntuisia. En millään
jaksa uskoa, että 50 lisähenkilöllä Suomen
kunnat voisivat selviytyä tästä tehtävästä,
etenkin kun jo pelkästään Kuopion kaupunki
ilmoitti, että heidän tarpeensa lisätä työntekijöitä toimeentulotuen
myöntämiseen on 8 lisähenkilöä.
Kuopion kaupunginvaltuusto on eilen budjettikokouksessaan tämän
todennut ja varmistanut asiantuntijana kuullun kuopiolaisen virkamiehen
näkemyksen. Aivan samoin kuin edellä sanottiin,
onhan tämä olevinaan siellä valtionosuuksissa,
mutta se on valtionosuuksien könttäsummassa, eikä tästä asiasta
ole mainintaa edes budjettitekstissä, joten se on sitten
hyvän uskon ja toivon varassa, että valtio lisäisi
voimavaroja myös tähän kunnille osoitettavaan
uuteen tehtävään, etenkin kun, kuten
monesti jo tästä pöntöstä olen
tänä syksynä sanonut, budjettiesitys
pitää sisällään sosiaali-
ja terveydenhuollon kuntien valtionosuusprosentin alentamisen 2,11 prosenttiyksiköllä.
Se tarkoittaa 450 miljoonan vähennystä, ja se
ei todellakaan helpota kuntien mahdollisuutta selvitä tästäkään
tehtävästä.
Arvoisa puhemies! Perimmiltään lakiesitys
on hyvä ja kannatettava. Jotta se olisi vielä parempi, tulemme
yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
tarvittavan pykälämuutosesityksen ja myöskin
sitten toisessa käsittelyssä oman lausumaesityksemme,
jossa viitoitamme ministeri Risikolle tietä tällä saralla
entistäkin parempiin suorituksiin.
Yleiskeskustelu päättyi.