10) Hallituksen esitys laiksi Selkämeren kansallispuistosta
jatkui
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Selkämeren kansallispuisto täydentää Suomen
merialueiden suojelualueiden verkostoa ja on yksi Itämeren
suojelua edistävistä toimenpiteistä. Etelä-pohjoissuunnassa
pitkä Selkämeri on suojeluarvoiltaan merkittävä meri-
ja saaristoalue, jossa pohjoinen ja eteläinen lajisto kohtaavat.
On tosin syytä korostaa, että Itämeren
tilan parantaminen edellyttää kaikilta rantavaltioilta
mittavia toimenpiteitä.
Maatalouden 300 miljoonan euron ympäristötuki
on tarkoitettu vesiemme suojeluun, mitä meillä on
kyllä muihin maihin verrattuna kohtuullisesti hyödynnettykin.
Maatalous on edelleen kuitenkin Itämeren suurimpia kuormittajia. Lannoitteet
valuvat veden mukana suuresti lopulta mereen.
Ympäristötuki on kohdistettava oikein. Haja-asutusalueiden
jätevesien käsittelyjärjestelmien uusimiseen
annettiin 10 vuotta aikaa. Saavutukset ovat masentavia. Valtion
pitääkin tukea haja-asutuksen jätevesien
käsittelyjärjestelmien uusimista. Myös
Baltian maiden, Venäjän ja Puolan kotitaloudet
on ehdottomasti saatava jätevesien käsittelyjärjestelmän
piiriin.
Arvoisa puhemies! Itämeren liikenne kasvaa vuoteen
2020 mennessä noin 60 prosentilla. Öljykuljetusten
määrä on nyt jo noin 150 miljoonaa tonnia,
mutta se kasvaa vuoteen 2015 mennessä noin 250 miljoonaan
tonniin. Laivojen rikki-, typen oksidien sekä hiilidioksidipäästöt
kasvavat siis merkittävästi.
EU:n Itämeri-strategiassa korostetaan yhteistyön
parantamista meriturvallisuuden toimeenpanossa ja hajanaisten valvonta-
ja reititysjärjestelmien yhteensovittamisessa sekä kansallisten meripelastuslaitosten
yhdistämistä hätätilanteissa.
Itämeren tilan parantaminen vaatii mittavia ponnistuksia.
Kesällä metelöitiin siitä, että 2,6 miljoonaa
euroa puuttui Itämeren suojelusta. Ei merta suojella 3
miljoonalla, vaan siihen tarvitaan monia miljoonia euroja lisää.
Itämeren yhdeksän rannikkovaltion pitäisikin
perustaa yhteinen miljardien eurojen rahasto, jolla tuettaisiin niitä hankkeita,
joilla päästöjä mereen voidaan tehokkaasti
vähentää.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että hallituksen
esitys siitä, että perustetaan Selkämeren
kansallispuisto, on tänne saatu. Kuten ympäristöministeri
eilen esittelypuheenvuorossaan totesi, tämä alue
tässä esitetyssä muodossaankin on merkittävä mertensuojelualueiden
lisäys Itämeren alueella ja siinä mielessä hyvin
perusteltu.
Niin kuin edellinen puhuja ed. Laxell tässä myöskin
totesi, Itämeren suojeleminen on keskeinen asia ja siihen
täytyy keskittyä. Ja yksi osio siitä on
suojelualueiden lisääminen, vaikka se ei sinänsä kyllä Itämeren
pahimpaan ongelmaan, rehevöitymiseen, tuokaan mitään
apua.
Ministeri korosti eilen myös sitä, että nyt
on monimuotoisuuden vuosi ja sen kunniaksi tällaisen luonnonsuojelualueen,
kansallispuiston, perustaminen on hyvin tärkeätä ja
perusteltua, ja siinä mielessä tämä teko
on myönteisesti pantava merkille, että tämä tämän
vuoden aikana tapahtuu. Samalla voi esittää toiveen
siitä, että toinen vastaavaan sarjaan kuuluva
kansallispuistohanke eli Sipoonkorven kansallispuisto, sitä koskeva
myönteinen periaatepäätös, olisi
hyvä tämän monimuotoisuuden vuoden aikana
tuoda tänne käsittelyyn.
Kaikkineen tämä Selkämeren kansallispuistoesityksen
valmistelu on ollut varsin kivulloinen prosessi. Tässä on
pyritty melko perusteellisen kuulemisen kautta yhteensovittamaan
erilaisia tarpeita, yhteensovittamaan myös ihmistoiminnan
tarpeita — alkaen kalastuksesta, kalanviljelystä ja
sen kaltaisista toimista — ja luonnonsuojelua. Ministeri
on tässä tehnyt aika perusteellista työtä ja
mielestäni vähän liiankin hyvin onnistunut
sovittamaan nämä ihmisten tarpeet tähän kansallispuistokokonaisuuden
yhteyteen. Tässä mielessä minua kyllä kovasti
ihmetytti monienkin läntisen Suomen kansanedustajien eiliset
puheenvuorot siitä, kuinka turmiollisena tämän
alueen kehityksen kannalta nähtiin tämän
kansallispuiston mahdollinen perustaminen. Kyllä minusta
nämä esitetyt näkemykset ovat aika kapeakatseisia,
ja tämä kansallispuisto tällä tavalla
perustettuna, jos se näin perustetaan kuin esityksessä on,
ei todellakaan kyllä häiritse ihmisten toimintaa
eikä elinkeinotoimintaa sillä alueella.
Rajaukseen on valmistelun aikana tullut pienennyksiä.
Noin 20 000 hehtaaria on poistettu kansallispuiston alueesta
siihen nähden kuin mitä Metsähallituksen
selvityksessä on esitetty. Nämä ovat
luonnonsuojelun ja luonnontieteellisten perusteiden kannalta tietysti
kielteisiä, nämä tämmöiset
nakertamiset, mitä tässä on tehty, mutta täytyy
nyt kuitenkin todeta, että tämä on vielä kuitenkin
kohtuullisen kokoisena säilynyt. Ennen kaikkea on hyvä asia,
että tämä puiston pituus, 160 kilometriä,
niin että se käsittää Selkämeren
eteläiset ja pohjoiset osat, on tässä säilynyt.
Edelleen ihmettelen Vakka-Suomen alueen suhtautumista tähän
asiaan. Minulle ei ole oikein auennut se, miten se voi olla mahdollista,
että sitten taas Varsinais-Suomen puolella suhtaudutaan
aivan toisella tavalla, mistä esimerkkinä on muun
muassa Rauman kaupungin positiivinen asenne tätä hanketta
kohtaan jopa sillä tavalla, että ovat luvanneet
täydentää kansallispuistoa omilla alueillaan
yli tuhannen hehtaarin verran lähimmässä tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä tässä tuoda
vähän periaatteellisemman näkökulman
tähän kansallispuistojen perustamiseen. Pitäisi
muistaa se, mikä kansallispuistojen perimmäinen
tarkoitus ja perimmäinen ajatus on. Se on totta kai sen
alkuperäisen luonnon suojeleminen, luonnon monimuotoisuuden
vahvistaminen ja turvaaminen tulevaisuuteen, ja kuten ministerikin
täällä eilen sanoi, kansallispuistothan
ovat meidän suojelualuejärjestelmämme
kruununjalokivet eli kaikkein keskeisimmät ja tärkeimmät
osat suojelualueesta.
Siinä mielessä minä pidän
hyvin hämmästyttävänä ja
kummallisena, että tässä Selkämeren kansallispuistoa
koskevan hallituksen esityksen 1 §:ssä eli
tarkoituspykälässä mainitaan erikseen,
että kansallispuiston tarkoituksena on turvata ammattikalastuksen
edellytykset. Minä olen kyllä sitä mieltä,
että kansallispuistojen tarkoituksena ei oikeastaan voisi
olla minkään elinkeinotoiminnan tukeminen. Se
on tietysti oma asiansa, että kun tehdään
hyvää yhteensovitusta, niin voidaan tehdä kansallispuistot
sellaisiksi, että esimerkiksi matkailun edellytykset ovat
siellä hyvät ja mahdollinen elinkeinotoimintakin, joka
ei haittaa luontoarvoja, voi osin jatkua. Mutta se, että tämä kirjataan
tarkoituspykälään, minusta on kyllä huolestuttavaa.
Tässä muutenkin on nyt tämän
mittavan yhteensovitustyön aikana tullut pikkuisen tällaisia arveluttavia
piirteitä tähän lakiesitykseen. Eli tässä nyt
varsin huomattava määrä esitetään
lakitasoisia poikkeuksia normaaleista kansallispuisto- ja luonnonsuojelualueenkin
säädöksistä, ja tässä täytyy
kyllä olla tarkkana, ettei tälle tielle enemmän
lähdetä, että ruvetaan rapauttamaan kansallispuistoinstituution
keskeisiä fundamentteja näitten yhteensovitustoimenpiteiden
nimissä.
Otan pari esimerkkiä. Ehkä tyypillisin, joka ensimmäisenä mieleen
tulee, on tämä harmaahylkeen metsästysoikeuden
säilyminen täällä kansallispuistoalueella
samoilla ehdoilla kuin muuallakin. Eli se on kyllä luvanvaraista,
mutta joka tapauksessa lähtökohtahan luonnonsuojelussa
on se, että ne luonnon eliöt, jotka sillä alueella
ovat, saavat siellä rauhassa olla. Metsästys sopii
harvinaisen huonosti kansallispuiston perimmäisen ideologian
kanssa. Tässä myöskin tietyin edellytyksin
on mahdollista merimetsokantoja vähentää kansallispuiston
alueella. Myöskään edes ammattikalastukseen,
kuten eilen kävi ilmi, ei mitään rajoituksia
tule, että aika massiivistakin kalastusta voidaan täällä harjoittaa.
Ehkä pahimpana yksityiskohtana itse näen näissä poikkeuksissa
sen, että täällä on jopa lintujen
syysmetsästys sallittu eräillä neljällä luotoalueella
kansallispuiston alueella. En oikein lähtökohtaisesti
pidä tätä kyllä mitenkään
positiivisena, että tällaisia poikkeussäädöksiä näinkin paljon
tämmöisessä lakiesityksessä on,
ja näin ollen toivon, että koko ympäristövaliokunta
käsittelyn aikana perehtyy tähän asiaan
syvällisesti ja tekee siihen luonnonsuojelun näkökulmasta tarpeellisia
parannuksia.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitettavan tyypillinen demokratiaa halveksiva
puheenvuoro. Minä kysyn uudelleen vihreiden edustajalta,
miksei edustajilta: Mikä ihme siinä on, että jos
siellä yksimielisesti vastustetaan, niin teillä on
suurempi viisaus nähdä, mikä tälle
alueelle on hyväksi? Mihin tämä perustuu,
tämä ylenpalttinen viisaus tämän asian
näkemiseen? Te sanotte, että se ei häiritse paikallisten
ihmisten toimintaa. Jos nämä paikalliset ihmiset
sanovat toisin, niin kumpaa tässä pitäisi,
arvoisa edustaja, uskoa? Te puhutte itse tässä samanaikaisesti
harmaahylkeitten ja merimetsojen suojelusta tavalla, joka merkitsisi
sitä, että niihin ei olisi mahdollista puuttua.
Ja juuri sitä siellä paikallisesti kaikkein pahimmoisimmillaan
todella pelätään, sillä se tuhoaa
näiden ihmisen luontaisen mahdollisuuden harrastaa perinteikkäintä omaa
elinkeinoaan sillä alueella tilanteessa, jossa ihmiset
ovat sitoneet satoja tuhansia (Puhemies: Minuutti!), miljoonia tämän
oman ammattinsa toteuttamiseen ja tulevaisuuden turvaamiseen.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Juurikkala ihmetteli Vakka-Suomen alueen
vastustusta tälle kansallispuistohankkeelle, ja minä puolestani
ihmettelen sitä, miksi Vakka-Suomen alueen yksimielisestä vastustuksesta
huolimatta ministeriö on lähtenyt ajamaan sitä kansallispuistoa,
joka on Selkämeren kansallispuisto, miksi sitä on
lähdetty ajamaan niin voimallisesti myöskin Saaristomeren alueelle.
Sen vuoksi, että ed. Juurikkala toi noita näkemyksiään
esille, varmasti osittain hän otti esille niitä asioita,
minkä takia Vakka-Suomen alueella niin voimakkaasti on
vastustettu. Siellä on sillä alueella vahvoja
epäilyksiä, että kun tämä kansallispuisto
muodostetaan, niin sen jälkeen esimerkiksi elinkeinotoiminalle
niin merellä kuin myös maalla tulee suuriakin
vaikeuksia jatkossa.
Timo Juurikkala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin toistan sen, minkä pöntöstäkin
totesin, että tässä muodossa kuin tämä hallituksen
esitys on esitetty, tämä vain vähän
jos ollenkaan rajoittaa sitä elinkeinotoimintaa siellä.
Siinähän on nimenomaan tehty nämä poikkeukset
sillä tavalla, että kalastaminen ja muut toimenpiteet
ovat siellä mahdollisia. Mutta noin periaatteellisemmin
on tietysti niin, että ympäristöministeriön
vastuulla on luonnon monimuotoisuuden turvaaminen ja kansallispuistoesitykset
tietysti lähtökohtaisesti tehdään luonnontieteellisin
perustein eikä niinkään elinkeinotoiminnan
perustein. Ja tässä mielessä pidän
tätä ihan loogisena, että tällä tavalla
esitellään.
Ed. Kanerva on toistuvasti täällä tuonut
esille, että alueen asukkaiden yksimielinen käsitys
asiasta on vastustava. Nyt täytyy kuitenkin pitää erillään
se, että minun ymmärtääkseni,
minun tietääkseni täällä ei
ole kattavaa kansanäänestystä tai mielipidetiedustelua
tehty. Kuntien ja maakuntaliiton johtohahmot ovat tätä hanketta
vastaan Vakka-Suomen osalta, mutta laajempaa tietoa siitä ei
ainakaan minulla ole.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pikkuisen ihmettelen kyllä minäkin
tuota ed. Kanervan äskeisen puheenvuoron aika jyrkkää sanomaa.
Minä totean vaan, että olen nyt lukenut uudestaan
kaiken tämän muutamaan kertaan tänä päivänä.
Ja minulle on tullut sähköpostiviestejä,
että täällä on rinnakkaislakialoitteita
Vakka-Suomen osalta jnp. Sehän on ristiriidassa sen kanssa,
mitä ed. Kanerva äsken juuri totesi. Siis onko
se niin, että tämä ei käykään
teille ollenkaan, tämä mikä on nyt hallituksen
esitys, vaan te ajatte ihan kokonaan muuta?
Minä vielä totean yhden pienen kohdan vaan ed.
Kanervalle, ja se on se, että tekstissä on säilynyt
edelleen kohta, kun luette sieltä: tieteellisten rajausten
mukaan on rajat vedetty. Se on se pointti, mihinkä me kansainvälisesti
olemme sitoutuneet.
Timo Kaunisto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vakka-Suomen asukkaana ja jonkunlaisena päättäjänäkin
haluan kyllä täsmentää, ettei
Vakka-Suomessa vastusteta Selkämeren kansallispuistoa vaan
sen rajautumista Vakka-Suomen alueelle. Ja tämä on
aika tärkeä nyt huomata, ettei vastusteta koko
kansallispuistoa, ei ole vastustettu alusta saakka.
Mutta ihmettelen kyllä ed. Juurikkalan aika totaalisuojelun
omaista asennetta koko tähän kansallispuistoideologiaan
ja -filosofiaan. Ympäristövaliokunta,
jonka merkitystä tekin korostitte tässä käsittelyssä,
totesi jo aikoinaan, reilu vuosi sitten, tästä hankkeesta,
että elinkeinojen ja suojelun edut on sovitettava yhteen.
Ja mielestäni tässä on juuri lähdetty
hakemaan sitä, että elinkeinojen, paikallisten
elinkeinojen, ja suojelun yhteensovittamista haetaan kaiken mahdollisin keinoin
ja voimin, ja minusta tämä on juuri oikea linja.
Asukkaita on kuunneltava, ja elinkeinojen edustajia on kuunneltava,
he elävät siitä.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kanerva käytti kyllä hyvän
puheenvuoron. Paikallisten ihmisten kuuleminen näissä luonnonsuojeluasioissa
on jäänyt kyllä Suomessa aivan mopen
osalle. Kyllähän sitä kuulemista on ollut,
mutta se kuuleminen on ollut suurin piirtein samanlaista kuin armeijassa
alokasta pataljoonan komentaja kuulee, niin että kyllä se
kuuleminen suoritetaan, mutta eihän se vaikuta tietenkään
mihinkään.
Toinen asia, mikä pitäisi myös vihreän
puolueen kansanedustajien ymmärtää: jos
lähdetään sille tielle, että teidän
edustamanne maailmankatsomus on ylivertainen ja sitten tämä jo
Suomessa teidän käyttöön lanseeraamanne
totaalisuojelu, jossa alueella ei saa mitään tehdä,
sehän ei ole eurooppalaisen, muun muassa Natura-järjestelmän
mukainen suojelutapa, vaan oikea tapa on se, että jos suojellaan
joku yksityiskohta sieltä, elinkeinot kehittyvät
alueella, jatketaan elämään normaalisti
niin kuin Euroopassa tehdään. Suomessahan on tämä menettelytapa
se, että jos suojelualue tulee, olkoon mikä tahansa,
välittömästi kaikki seis ja kaikki kielletään
(Puhemies: Minuutti!) ja kaikki on ympäristöministeriön
napin alla. Tämä ei voi demokraattisessa yhteiskunnassa
olla oikein.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Lyhyesti. Ensinnäkin: Me emme vastusta
Selkämeren kansallispuistoa. Me haluamme muuttaa sen rajauksen
niin, että Vakka-Suomi ei siihen kuulu. Tämän
pitäisi olla, ed. Pulliainen, hyvin selvä.
Asia numero kaksi: Tieteellisesti pätevällä tasolla
todennetaan, että on erikseen Selkämeren kansallispuistoalue
ja on erikseen olemassa Selkämeren alue, jolla on jo omat
suojelujärjestelynsä olemassa.
Kolmanneksi, ed. Pulliainen: Koko pyrkimys on siirtää kalankasvattamoja
rannasta etäämmälle kohti avomerta, ja
juuri tämä estää tämän
kehityksen, joka olisi saaristomeren terveyden kannalta järkevää.
Juuri tämä lainsäädäntö tällä tavoin
toteutettuna aiheuttaa sen, että nämä kalankasvattamot
eivät voikaan siirtyä sinne ulos, koska siellä juuri
ovat nämä nyt lainsäädäntöön
alistettaviksi tarkoitetut alueet.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen totesi, että tästä kansallispuistohankkeesta
on myös rinnakkaislakialoite, ja todellakin, kun eilen
aloitettiin tämän Selkämeren kansallispuiston
asian käsittely täällä eduskunnassa,
tänään jatketaan, niin huomenna edelleen
jatketaan. Huomenna tämä rinnakkaislakialoite
on täällä käsiteltävänä.
Siinä nimenomaan halutaan rajata tämä kansallispuisto
koskemaan vain Selkämerta, eli kyseessä olisi
nimensä mukaisesti Selkämeren kansallispuisto,
jonka eteläraja kulkisi linjalla Rihtniemi—Santakari.
Tällöin tämä saaristomeren alueen
osuus eli Vakka-Suomen merialue jäisi tämän
kansallispuiston ulkopuolelle. Tästä on kysymys.
Kun ministeri Lehtomäki eilen — olisi hyvä, että hän
olisi tänäänkin täällä keskustelussa
mukana — tivasi, mitä konkreettisia (Puhemies:
Minuutti!) asioita on, mitkä haittaavat elinkeinotoimintaa
tällä kansallispuistoalueella, niin minä puolestani
kysyn: mitä konkreettista hyötyä on tämän
kansallispuiston perustamisesta luonnonsuojelun näkökulmasta?
Ensimmäinen varapuhemies:
Keskustelu alkoi ed. Juurikkalan puheenvuorosta. Hän
saakoon tämän rupeaman viimeisen vastauspuheenvuoron.
Timo Juurikkala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vain tähän
kalankasvatukseen ja sen mahdollisuuksiin liittyen siihen, mitä ed.
Kanerva äsken sanoi. Tämähän
on nimenomaan nyt rajattu niin, että ne potentiaaliset,
suunnitellut, mahdolliset kalankasvatukseen soveltuvat alueet on
rajattu kansallispuiston ulkopuolelle. Tätä minä olen
valmis kovasti pohtimaan ja haluankin pohtia, onko tämä kansallispuistoajatuksen
mukaista näin. Mutta pohjaesitys on tällä tavalla,
että nimenomaan on turvattu tässä kalankasvatuksen
mahdollisuudet.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ajatus Selkämeren kansallispuistosta
heräsi kai käytännössä 1990-luvulla,
sen loppupuolella, ja tavoitteena silloin oli hyvinkin vahvasti
luoda tämmöinen sinällään
alueen luonnon arvoihin perustuva aika laaja kokonaisuus Selkämeren alueelle,
hyvin pitkä kokonaisuus, joka tässä nykyisessä esityksessä aika
pitkälti on niiden ajatusten mukainen, mitä silloin
arvioitiin.
Aiheesta ja asiasta pyydettiin silloin aikanaan jo käsityskantoja
ja lausuntoja alueen kunnilta, ja heti alusta saakka kyllä juuri
Varsinais-Suomen puolella Vakka-Suomen seutukunta, johon tämä merialue
rajautui, oli hyvin kriittinen tätä hanketta kohtaan,
kuitenkin niin, että sielläkin nähtiin puiston
perustamisen edellytykset ja sen merkitys erityisesti Satakunnan
puolella Rauman suunnalla. Sillä nähtiin olevan
myöskin mahdollisia virkistystoimintaan ja elinkeinotoimintaan,
siis matkailuelinkeinotoimintaan, positiivisesti vaikuttavia edellytyksiä.
Täytyy muistaa, että Vakka-Suomen osalta kysymys
on nimenomaan kalastuselinkeinosta ja kalastuselinkeinoon liittyvistä toiminnoista.
Se on edelleen erittäin vahvaa kalastusaluetta. Siellä on
kalastuksesta toimeentulonsa saavia erilaisten arvioiden mukaan
lähes 400 henkeä. Se on yksi vahvimmista suomalaisen
kalastusteollisuuden alueista edelleen siitä huolimatta,
että kalastus elinkeinona on Suomessa voimakkaasti vähentynyt
ja joutunut ikävään tilanteeseen.
Nyt voi sanoa, että tämä prosessi
on kyllä edennyt, voi sanoa, melkein alkuvaiheesta saakka
sillä tavalla, että paikallista näkökulmaa
ei ole kovasti kuunneltu, ja tämä valmisteluprosessi
on kyllä ollut kovasti virkamiesvetoinen. Se on tietenkin
myöskin ärsyttänyt paikallisia ihmisiä, alueen
asukkaita ja elinkeinojen harjoittajia. Ympäristövaliokunta
otti aikanaan tähän kantaa valmistelun ollessa
meneillään, muistaakseni Itämeri-selonteon
yhteydessä, ja silloin edellytettiin, että erityisesti
elinkeinojen edut ja suojelun tarpeet ja edut pystyttäisiin
tässä sovittamaan yhteen. Ne pitää sovittaa
yhteen. Siksi minusta se ei ole lainkaan ihmeellistä. Täällä ed.
Juurikkala ihmetteli sitä, miksi niin voimakkaasti täällä lain tasolla,
esityksen tasolla, puututaan näihin kipukohtiin, kuten
kalastukseen, kalastuksen turvaamiseen, metsästysoikeuksiin
ja eräisiin muihin rajauksiin. Kyllä ne minusta
ovat juuri sitä työtä, mitä ympäristövaliokuntakin
on edellyttänyt, sen paikallisen näkemyksen, paikallisten
elinkeinojen, ja suojelutarpeiden yhteensovittamista.
On kuitenkin pakko sanoa, että vielä, siitä huolimatta,
että nyt erityisesti ministeri Lehtomäen voimakkaiden
toimien seurauksena tämä esitys on mennyt parempaan
suuntaan — hän on pystynyt kuuntelemaan myöskin
paikallista väestöä ja alueen elinkeinojen
edustajia siinä, minkälaisia ongelmia tähän
liittyy, ja lain tasolle on kirjattu näitä esityksiä mainitsemistani
rajoituksista — tähän sisältyy
kyllä paljon epäilyksiä. Ja kokemukset
muun muassa siitä, millä tavalla Metsähallitus
sitten erityisten järjestyssääntöjen avulla
voi rajoittaa tai jotenkin pistää aivan ranttaliksi
ne hyvät aikeet, mitä tässä laissa
on, herättävät suuria epäilyksiä.
Siksi alueella edelleen katsotaan, että tämä rajaus
ei ole tarkoituksenmukainen eikä sitä kyllä pitäisi
ulottaa Vakka-Suomen puolelle, ja itse olen samaa mieltä.
Joka tapauksessa tässä pitäisi pystyä vielä tarkemmin
ja tiukemmin sopimaan itse lain tasolle näitä rajoituksia
ja rajauksia. Tähän on kiinnittänyt lausunnoissaan
huomiota muun muassa maa- ja metsätalousministeriö metsästyksen
osalta, samoin metsästäjäjärjestöt,
ja kalastajilla on erittäin suuria huolia tämän
kalankasvatuksen ja kalastuksen suhteen yleensä siitä huolimatta,
että, aivan kuten ed. Juurikkala täällä mainitsi,
sitä kalankasvatusta ollaan siirtämässä sinne
avomerelle, mikä ei oikeastaan liity tähän
mahdolliseen Selkämeren kansallispuiston alueeseen.
Yhden asian haluaisin ottaa tässä vielä esille, ja
ne ovat kokemukset näistä yhteensovittamisen ongelmista.
Joidenkin kansallispuistojen kohdalla, esimerkiksi Saaristomeren
kohdalla, on todettu, että tällainen paikallinen
neuvottelukunta voisi toimia näiden ongelmien yhteensovittamisessa.
Mielestäni olisi kyllä tarpeen tässäkin
esityksessä puhua tällaisen neuvottelukunnan tai
valtuuskunnan muodostamisesta, jossa muun muassa järjestyssääntöjä ja
niissä ilmeneviä ongelmia käsiteltäisiin
myöskin paikallisesta näkökulmasta, koska
tuppaa olemaan niin, että ne säädökset laaditaan
Helsingissä kirjoituspöydän vieressä ja paikallinen
näkökulma niistä unohtuu.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Selkämeren kansallispuistoa koskevassa
lakiesityksessä on useita ongelmia niin kansalaisten oikeuksien,
kuten metsästyksen ja petoeläinten kannan säätelyn,
kuin myös käytännön lainvalmistelun
osalta.
Ensinnäkin jälleen kerran on metsästäjien
taholta lainvalmistelua moitittu yhtä huonoksi kuin surullisenkuuluisan
aselain yhteydessä. Tässäkin lakiehdotuksessa
on piirteitä siitä, että kansalaisten
lakeihin kirjattuja oikeuksia poljetaan tavalla, joka ei ole omiaan
edistämään kansalaisten luottamusta lainvalmistelijoita
ja hallituksen ministereitä kohtaan.
Osittaiseenkaan metsästyksen kieltämiseen kansallispuistossa
ei mielestäni ole perusteita. Kyse on nähdäkseni
enemmänkin ideologisesta syystä perustaa uusi
kansallispuisto ja samalla vaikeuttaa metsästysharrastusta.
Johan lakiesityksen perusteluissakin suoraan myönnetään, että puisto
on tarpeen perustaa, koska tällä tavalla täydennettäisiin
ja edistettäisiin merellisten kansallispuistojen alueellista
edustavuutta. Hienosti sanottu!
Kansallispuiston perustaminen ja siihen liittyvät metsästysrajoitukset
veisivät pois pohjaa metsästyslakiin kirjatulta
periaatteelta, jonka mukaan jokaisella Suomessa pysyvästi
asuvalla on oikeus metsästää yleisellä vesialueella,
meressä olevilla saarilla ja luodoilla, jotka kuuluvat valtiolle
ja joiden hallintaa ei ole kenellekään luovutettu.
Käytännössä tämä kansallispuisto
toteutuessaan rajoittaa paikallisten asukkaiden sekä muiden
kansalaisten mahdollisuuksia harjoittaa metsästystä sekä kalastusta
länsirannikon keskeisimmällä ulkomerialueella.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksessa on vahvasti tulkinnanvaraisuutta
metsästysmääräysten suhteen.
Jos ministeri olisi paikalla, osaisiko hän vastata, ovatko
seuraavat tulkintani oikein? Tulkintani mukaan hylkeen metsästyksen
osalta näkyy sovellettavan metsästyslakia. Pienpetojen metsästyksen
osalta kuitenkin noudatettaisiin ilmeisestikin luonnonsuojelulakia,
minkä johdosta esimerkiksi minkkien metsästys
tulee luvanvaraiseksi Metsähallituksen myöntäessä lupia. Edellä mainittu
hylkeen metsästys on Selkämeren kansallispuistosta
annetun lain mukaan sallittua luodoilla ja ulkosaaristossa. Kun
vesilintujen osalta kuitenkin luetaan luonnonsuojelulakia, ulkosaaristossa
kiellettäisiin vesilintujen metsästys sillä poikkeuksella,
että neljällä alueella vesilintujen syysmetsästys
olisi kuitenkin sallittua Metsähallituksen luvilla. Kyseessä on
siis melkoisen sekava sillisalaatti, joka herättää todellakin
monissa kysymyksiä siitä, mitä lakia
tai lakeja metsästysasioissa sovelletaan. Lakia olisi syytä tältä osin
selkeyttää, vai onko sekavuus kenties tarkoituksellista?
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
myös syytä muistaa, että eläinkantojen
sääntely metsästämällä on
myös kansainvälisesti ympäristöjärjestöissä tunnustettu
keino suojella ympäristön monimuotoisuutta. Nykymuodossaan
ja nykyrajoituksissaan tämä kansallispuisto uhkaisi näitä luontoarvoja.
Metsästysseurojen toimesta vapaa-ajalla harjoitettu metsästys
tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin virka-apuna viranomaisten
tilauksesta järjestetty metsästys.
Hirvieläinten metsästyksen tulee myös
jatkua mahdollisen uuden kansallispuistonkin alueella eikä vain
hirvenajon, niin kuin lakiehdotuksessa nyt ehdotetaan. Selkämeren
alueella on esimerkiksi paikoitellen suuri valkohäntäpeurakanta, jonka
rajoittaminen on tarpeen myös jatkossa, jos haluamme suojella
näitä kantoja hallitsemattoman kannan kasvun aiheuttamilta
ongelmilta, kuten nälkäkuolemilta. Ikävä esimerkki
metsästyksen liiallisesta rajoittamisesta on Itä-Suomessa
tapahtunut karhukannan lisääntyminen niin, että karhut
joutuvat etsimään ruokansa tänä päivänä jopa
pihapiireistä.
Arvoisa puhemies! Katsonkin, että kansallispuiston
perustamisen yhteydessä on ehdottomasti sallittava eläinten
metsästys alueella metsästyslainsäädännön
mukaisesti, siis metsästyslainsäädännön
mukaisesti. Luonnonsuojeluhömpötys on mielestäni
mennyt aivan yli äyräidensä, suorastaan
riistäytynyt käsistä. Liiallisella luonnonsuojelulla
saadaan kansalaiset takajaloilleen, koska kaikki luonnonsuojelualueet
ja kansallispuistot rajoittavat jollakin tapaa kansalaisten harrastus-
tai elinkeinomahdollisuuksia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En provosoidu, kun provosoidaan. Kun ed.
Pentti Oinonen tuli valituksi eduskuntaan ja kun hänen
ensimmäisen puheensa kuuntelin, niin silloin tein juhlallisen
päätöksen, että sujuvasti kuuntelen
ja vähän kommentoin. Nyt kuitenkin sen verran
teen tätä kommentointia, että ensinnäkin,
ed. Oinonen, mikä koskee näitä hirvieläimiä.
meillä on olemassa siitä erittäin surkea
esimerkki, mitenkä voi käydä, kun asiat
todellakin karkaavat käsistä. Se tapahtui Tukholman
saaristossa, mihin perustettiin suojelualue, missä oli metsästyskielto.
Nämä saksanhirvet söivät kaiken
kasvillisuuden, ja kun tuli sopivasti rankkasateita, niin vielä sitten
nämä kunttakerroksen materiaalit menivät
mereen. Siis toisin sanoen tällaista tulosta ei kukaan
halua, eikä sellaiseen tilanteeseen koskaan päästetä.
Toinen asia koskee pienpetoja, arvoisa puhemies. Muistutan ed.
Oinoselle asian, jonka hän erittäin hyvin tietää,
että ei tarvitse mennä kauemmaksi historiassa
kuin ministeri Kalevi Hemilän aikakauteen, jolloinka eduskunnan
kanssa yhteistyössä korotettiin riistanhoitomaksua,
jotta pystyttiin käynnistämään
pienpetokampanja. Siis nämä meille luontoon alun
perin kuulumattomat pienpedot olivat runsastuneet kohtuuttomasti,
ja me ryhdyimme luonnonsuojelujärjestöjen kanssa
yhteistoimin rajoittamaan niitä. Tämä on
kokonaan ihan muuta kuin se, mitä te puhuitte. Enempää en
sitten kommentoikaan sitä, mitä sanoitte.
Arvoisa puhemies! Niin kuin jo kerkesin ed. Kanervalle vastatessani
toteamaan, olen lukenut tämän useampaan kertaan,
vähän poikkeuksellinen menettely, mutta tällä kertaa
erinomaisen paikallaan, koska tämä hallituksen
esitys perusteluineen on kaikkien aikojen trapetsitaiteen esimerkki
erilaisten intressien yhteensovittamisyritykseksi. Siitä huolimatta
sitä rusikoidaan täällä. Minä ymmärrän
erittäin hyvin, että ensi keväänä on
jotkut vaalit ja Vakka-Suomestakin joskus valitut haluavat saada
uudelleen rekrytoinnin tähän instituuttiin ja
silloin pitää tietysti käyttää kaikki julkisuusmahdollisuudet,
millä niitä pinnoja voi kerätä,
ja se on aivan luonteva ja suorastaan poliitikolle synnynnäinen
taipumus, jota pitää vaan ruokkia eikä suinkaan
inhiboida.
Mutta, arvoisa puhemies, jos ajatellaan ihan pikkuisen sitä,
mikä tilanne siis Saaristomerellä ja siitä Selkämeren
alueelle on, meillä on yksi hieno asia, jota me yritimme
kauheasti hallitusneuvotteluissa keväällä 2007,
että nimenomaan tämän alueen rannikkoalueilla
tehdään kaikki voitava sen puolesta, että rehevöitymistä aiheuttavat
päästöt saataisiin maataloudesta minimoitua,
ja sitä varten suunniteltiin hienot biokaasusysteemit ja
kaikki muut. Mitä on tapahtunut? Ne on vesitetty kaikki.
Se oli poikkeuksellisen hyvin tehty hallitusohjelmakohta, koska
siinä sanottiin miljoonatkin, joilla lähdetään
liikenteeseen. Mitä on tapahtunut? Ei ole tapahtunut yhtään
mitään, ja nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, että tämä järjestely
on edelleen voimassa.
Siis toisin sanoen kaikkia näitä tämän
laatuisia hallituksen esityksiä pitää projisoida
siihen todellisuuteen, jota me olemme kaikin tavoin yhteisesti halunneet
estää syntyvän. Tämä tarkoittaa
myöskin sitä, että vesiviljelyn osalta — elikkä vanha
termi kai oli kalankasvatus — niissä suhteissa
joudutaan tekemään erityisiä toimenpiteitä.
Minä kävin katsomassa vesiviljelyä siellä Nauvon
ja Rymättylän välisellä alueella,
ja rihmaleväköt olivat kaikki vallanneet rakkoleväköt ja
tappaneet rakkoleväköt. Tämän
hallituksen esityksen perusteluista käy selville se myöskin, että siellä on
kaksi Fucus-lajia, joista tämä radicans on endeeminen
laji ja on uhanalainen.
Toisin sanoen tämän laatuiset asiathan vaikuttavat
niihin statuksiin ja siihen kansainväliseen arviointiin,
joilla Natura-pohjaisesti arvioidaan, kansallispuistoasiana arvioidaan,
ja kaikkea muuta. Sehän on se mittari, millä toimitaan.
Ei se sen ihmeellisempi ja kummallisempi ole. Ei se ole mitään
punaista eikä vihreätä eikä kukertavaa
eikä kirjavaa, vaan se on Rion sopimuksesta lähtien
selvää pässinlihaa, ja sitten, mitä se
on, se on myöskin EU-direktiivi ja luontodirektiivi jnp. Olin
itse mukana sitä luontodirektiiviä 1970-luvun
alussa virkamiehenä tekemässä Strasbourgissa,
Pariisissa ja Espanjassa Oviedossa ja milloin missäkin.
Toisin sanoen kysymys on nyt siitä eurooppalaisesta todellisuudesta,
johonka me olemme sitoutuneet 1.1.1995 lukien Euroopan yhteisöön
jäseneksi liittymisen kautta. Tämä tästä.
Nyt sitten, mikä vähän hämmästyttää tässä, kun
puhutaan kalastuselinkeinosta, tämän hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan erittäin kauniisti, että kutualueet
ovat vaarantuneet näistä syistä ja nyt
halutaan suojella niitä kutualueita, jotta olisi jotakin
kalastettavaa. Mitä ihmeen pahaa tässä on,
kun vielä erikoisesti sanotaan, että ammattikalastus
on eduskunnan ja maailmankaikkeuden erikoisessa suojeluksessa poikkeuksellisesti
tällä alueella? Sillehän pitäisi
läpyttää eikä arvostella eikä rusikoida.
Mutta minä vielä, arvoisa puhemies, ymmärrän
erittäin hyvin, että kyllä ed. Kanervan
ja ed. Kauniston jnp. pitää päästä uudestaan
eduskuntaan. Tämä on mukava paikka käydä töissä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Oikeastaan ed. Pulliaisen
loppukommenteista tuli semmoinen olotila, että uskaltaakohan
tässä nyt varsinaissuomalaisena edustajana tulla
ollenkaan enää pönttöön
puhumaan, mutta tulinpas kuitenkin.
Itse koen tämän Selkämeren kansallispuiston ulottamisen
Vakka-Suomeen monella tavalla ongelmallisena. Keskeistä asian
käsittelyssä on huomioida paikallisten vahva vastustus
muun muassa elinkeinopoliittisiin näkökohtiin
vedoten. Varsinais-Suomen maakuntaliitto ja kunnat ovat yksimielisesti
vastustaneet Vakka-Suomen merialueen liittämistä Selkämeren
kansallispuistoon. Myös kalastajat ja kalanviljelijät
ovat hanketta vastaan. Nämä on täällä eilen
ja tänään muutamia kertoja jo todettu.
Alueellahan on jo olemassa vahvat luonnonsuojelulliset järjestelmät
ja käytännöt, puhutaan kuitenkin Natura-alueesta
ja kansallisten suojeluohjelmien piiriin kuuluvista alueista. Tämä kansallispuistoesitys
ei näin ollen luonnonsuojelullisestikaan tai siitä näkökulmasta
ole mitenkään ratkaiseva tai mielestäni
ainakaan autuaaksi tekevä, niin kuin tuntuu, että täällä välillä tunteita
herättävässä keskustelussa on
tullut esille.
Eilisessä keskustelussa kyseenalaistettu merimetso-ongelma
on aito, mutta oma lukunsa eikä mielestäni kuulu
tässä kohdin ihan prioriteeteissa kauhean korkealle.
Paikalliset tietävät ja elävät
tämän ongelman kanssa. Kansallispuiston vaikutukset
merimetsokannan vähentämiseen tarkoittavat kyllä minun
mielestäni silti pahimmillaan melkoista takapakkia Vakka-Suomen alueella.
Lakiesityksen mukaanhan kalakannalle haitallisten eläinten
eli harmaahylkeiden ja merimetsojen pyynti kansallispuistossa olisi
mahdollista. Luvat myöntää kuitenkin
Metsähallitus, jonka jyrkistä linjoista johtuen
eläinkantojen säätely uhkaa jäädä vain
hyväksi ajatukseksi. Näin ainakin itse koen tässä kohdin.
Arvoisa puhemies! Yksi keskeinen kysymys onkin nyt, muodostaako
tämä kansallispuistohanke uhan kalastus- ja kalankasvatuselinkeinolle
Vakka-Suomessa vai ei. Tästä on kahtalaista mielipidettä ollut
täällä eduskunnassa niin eilen kuin tänäänkin,
ja itse ajattelen, että tämän asian käsittelyn
aikana on ollut havaittavissa painopisteiden sijasta poliittisten
irtopisteiden keruuta. Luultavasti tähän taisi
viitata puheenvuoron lopussa ed. Pulliainenkin ja taisi viitata
alussakin. Minä toivon kuitenkin itse, että me
pystyisimme yhteistyössä yli puoluerajojen saattamaan
tämän tärkeän asian Vakka-Suomen
alueen etujen mukaiseen lopputulokseen. Tietysti koen myös,
että eivät yksittäiset rinnakkaislakialoitteet
tätä todellakaan tee.
Varsinaissuomalaisena kansanedustajana olen seurannut Selkämeren
kansallispuistohanketta jo pitkän tovin, ja maakuntahallituksen
pöydän ympärillä istuvana olen
myös osallistunut sen asian käsittelyyn. Onkin
suoraan sanoen kummallista, miten täällä salissa
eilen vihreiden leiristä on leimattu asiantuntemattomaksi
ja tunteelliseksi muun muassa Varsinais-Suomen liiton käsitys tästä hankkeesta.
Varsinais-Suomen liiton käsityksen, joka korostaa elinkeinopoliittisia
näkökulmia, jakavat laajasti paikalliset ihmiset,
kalastajat ja kalankasvattajat. Liitto ei tee päätöksiä perustuen
muutamien ihmisten arvioihin.
Hyvät kollegat, tässä puhutaan nyt
sadoista työpaikoista. Kysymys on siitä, voidaanko
nämä työpaikat ja elinkeinon harjoittamismahdollisuudet
taata, jos tämä esitys hyväksytään.
Tämä kysymys on ympäristövaliokunnan
tarkoin pohdittava. Toivon, että yhtenä punaisena
lankana valiokuntatyössä on ympäristöministeri
Lehtomäen kanta, josta suora siteeraus: "Mitään
aluetta ei pakolla liitetä kansallispuistoon."
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Lähtökohtaisesti itse kannatan
lämpimästi tätä Selkämeren
kansallispuiston perustamista. Me tarvitsemme ehdottomasti Suomeen
lisää suojelualueita, ja ehdotetulla kansallispuistorajauksellahan pyritään
turvaamaan Itämeren meriluonnon monimuotoisuutta, ja tämä parantaa
olennaisesti meriluonnon suojelua ja lisää merellisten
kansallispuistojen määrää ja
pinta-alaa. Suurimmat suojelualueiden puutteethan Suomessa ovat
olleet juuri merialueilla. Tässä esityksessä on
ollut myös tavoitteena luonnonkalakantojen suojelu ja ammattikalastuksen
säilyttäminen. On nähty myös
suuria mahdollisuuksia luontomatkailun ja muun matkailun edistämisen
saralla.
On käsitykseni mukaan yritetty parhain keinoin yhteensovittaa
erilaisten tahojen toiveet ja intressit, mutta kun tätä salikeskustelua
on seurannut ja etukäteen alueelta lähetettyjä kannanottoja,
niin herää kyllä kysymyksiä ja
ihmettelyä sen suhteen, mitä tässä on
tapahtunut valmisteluvaiheessa, kun käsitykseni mukaan
poikkeuksellisen vahvasti on pyritty huomioimaan esimerkiksi ammattikalastajien
edut tätä esitystä tehtäessä.
Mutta koska tämmöistä ristiriitaisuutta
vahvasti on, niin tämä kyllä herättää itsessänikin kummeksuntaa
ja ihmettelyä, koska tietenkin ideaalia olisi, että aina
yhteisymmärryksessä saataisiin eri näkökulmat
vahvasti yhteensovitettua.
Mutta, henkilökohtaisesti siis kannatan tätä Selkämeren
kansallispuistoesitystä. Luonnon monimuotoisuuden katoaminen
on yksi suurimmista ympäristöongelmistamme ja
vakavuudeltaan ihan ilmastonmuutoksen veroinen. Mehän vietämme
nyt luonnon monimuotoisuuden teemavuotta ja itse asiassa erittäin
huolestuttavissa tunnelmissa, kun 1 500 eliölajia
ja yli puolet luontotyypeistämme ovat uhanalaisia. Luonnon monimuotoisuuden
katoaminen siis tulee ehdottomasti pysäyttää.
Me tarvitsemme lisää näitä suojelualueita
erityisesti Etelä-Suomeen.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Olen lapioinut rehua sekä sikojen
eteen että kasvatettavien lohien eteen, ja siinä on
vissi ero. Muistan, kun joskus nuorena miehenä toimin sikopaimenena
ja lapioin sitä rehua sikojen eteen. Ajattelin, että aika
suuri osa tuosta rehusta todennäköisesti menee
hukkaan, koska ne sotkevat sen ja se päätyy viemäriin.
Sitten olin myöhemmin myös perhepiirissä olevan
lohenkasvattamon toimintaa seuraamassa ja sain lapioida sitä rehua sinne
kirjolohiverkkoon siihen altaaseen, jossa lohet liikkuvat, ja ajattelin,
että tässäpä tätä ruokaa
vasta meneekin hukkaan, vaikka toki ne syövät
siitä pinnasta sen enimmän, mutta osa painuu pohjaan.
Vasta myöhemmin olen havahtunut siihen keskusteluun, joka
liittyy siihen, kuinka paljon tuosta ravinteesta jää sinne
merenpohjaan ja muuttaa sitä vesitasapainoa.
Muistan vuosien takaa, kun ensimmäisiä kertoja
olin veneellä liikkeellä siinä Kustavin
Ströömissä Uudenkaupungin suuntaan, ja
silloin siellä oli hyvin paljon näitä kasvattamoja,
ja niiden hoito oli toisella tolalla kuin tänä päivänä.
Niitä oli enemmän, ja jo mailien päähän
tuulen mukana kulkeutui veneilijän nenään
tuulen mukana se vahva haju, kalanhaju tai ehkä pikemminkin
sen rehun, osittain mätänevän rehun,
haju. Ajattelin, että tuo ei ehkä ole ihan luonnollista
kalanviljelyä ja kalastukseen liittyvää toimintaa
tällä alueella, ja olin siitä huolissani.
Olen suuri luonnonsuojelun ystävä ja suuri kansallispuistoajattelun
ystävä. Itse asiassa juuri tämä Selkämeren
kansallispuistoalue on tullut minulle yhä tutummaksi ja
sitä kautta yhä rakkaammaksi vuosien mittaan,
kun venematkat ovat ulottuneet sieltä Rymättylästä aina
Raumalle ja Poriin saakka. Merikarvia on vielä minulta saavuttamattomissa.
Siitä huolimatta, että olen vahva kansallispuistoajattelun
ystävä, muutamalla huomautuksella haluan liittyä tähän
keskusteluun.
Tässä laissahan ehdotetaan annettavaksi laki Selkämeren
kansallispuistosta, jonka laajuus ulottuisi noin 160 kilometrin
matkalla aina Kustavista Merikarvialle saakka. Asianosaisia kuntia
tässä asiassa ovat Kustavi, Uusikaupunki, Pyhäranta,
Rauma, Eurajoki, Luvia, Pori ja Merikarvia. Eli tuo perustettava
kansallispuisto sijoittuisi siten osin Satakuntaan ja osin Varsinais-Suomen
alueelle.
Kansallispuistohankkeen valmistelussa on useampaan kertaan annettu
alueen kunnille mahdollisuus lausua käsityksensä hankkeen
tarpeellisuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta. Saatujen lausuntojen
perusteella voidaan päätellä, että kansallispuiston
perustamiselle Satakunnan puolelle ei ole esteitä. Kesällä tapasimme
Satakuntaliiton edustajia, ja he olivat kovasti tämän
kansallispuistohankkeen puolesta ja totesivat, että Varsinais-Suomella
on varmasti omalta alueeltaan erilainen käsitys.
Hankkeelle ei ole saatu, niin kuin tiedämme, Varsinais-Suomen
liiton eikä maakuntaan sijoittuvien Uudenkaupungin, Kustavin
ja Pyhärannan kuntien hyväksyntää.
Hallituksen taholta on valmisteluaikana annettu ymmärtää,
että kansallispuistoa ei perusteta vastoin alueen kuntien
tahtoa. No, jonkinlaista tasapainotaiteilua tässä on sitten
tullut ja jonkinlaista vastaantuloa, niin että tämä esitys
ei ole niin huono kuin se ensimmäinen vaihe antoi odottaa.
Nyt käsiteltävällä esityksellään — näin
kuitenkin tapahtuu — hallitus kävelee sekä oman
lupauksensa että alueen itsensä ilmaiseman tahdon yli.
Kansanvaltaisempi menettely olisi ollut se, että tässä vaiheessa
kansallispuisto rajattaisiin Satakunnan puolelle ja muilta osin
merialueen luontoarvojen suojelun ja elinkeinojen yhteistä kehittämistä jatkettaisiin
ministeriön ja Varsinais-Suomen maakuntaliiton sekä alueen
kuntien yhteistyöllä.
Alueen kunnat ovat viime vuosina tehneet merkittäviä panostuksia
kalastuselinkeinon kehittämiseen. Huolena on nyt se, että kansallispuiston
mukanaan tuomat suojelumääräykset vaikeuttavat
elinkeinojen kehittämistä. Mielestäni
tätä huolta pitää nyt kuunnella.
Samalla on todettava, että Itämeren suojelun edistäminen
ja saariston luontoarvojen turvaaminen välttämättä merkitsee
rajoituksia kalastuselinkeinolle, erityisesti kalankasvatukselle.
Näitä rajoituksiahan on jo nyt olemassa. Ihan
mihin tahansa ei saa kalankasvattamoa perustaa.
Luonnonsuojelun ja taloudellisesti kannattavan kalastuselinkeinon
yhteensovittaminen, niin kuin täällä on
kuultu, ei ole yksinkertainen tehtävä. Se ei käy
noin vain. Hallituksen esityksestä käy ilmi, että tätä kysymystä on
yritetty lähestyä kärsivällisestikin
ja aikaa on käytetty.
Esityksessä kerrotaan, että kansallispuiston alue
on rajattu merialueelle siten, että siihen kuuluu ennen
kaikkea matalikkoja ja vedenalaisia särkkiä sekä yleisten
vesialueiden luotoja niitä ympäröivine
matalikkoineen, jotka ovat luonnonkalaston tuotannon kannalta merkittäviä alueita
kutupohjineen, niin kuin ed. Pulliainen täällä väkevästi
todisti. Esityksessä arvioidaan, että kansallispuiston
perustamisella voitaisiin edistää luonnonkalakantojen
säilymistä elinvoimaisina ja turvattaisiin ammattikalastuksen
säilymistä alueella, siis kalastuksen säilymistä.
Kansallispuiston perustaminen aiheuttaisi selkeitä lisärajoja
kalankasvatukselle eli vesiviljelylle. Esityksen mukaan kansallispuistoon
kuuluvilla vesialueilla kalankasvatusta ei olisi mahdollista enää harjoittaa.
Kalankasvatukselle jäisi jatkossa tilaa kansallispuiston
ulkopuolelle sijoittuvalla syvällä ulkomerellä,
ja se vaatisi luultavasti tekniikan kehittämistä.
Ihan nykytekniikalla siellä ei pärjättäisi.
Tämä kalankasvatus olisi mahdollista myös
joillakin kansallispuiston itäpuolisilla, siis rannikon
puoleisilla, vesialueilla, ja ajattelin, että tähän
juuri ed. Kanerva viittasi, että voi olla, että sieltä ranta-alueelta
ei nyt sitten päästä siirtymään
merelle päin, kun siinä on se, että pitää siirtyä sitten
aivan ulkomerelle, mikä vaatii sitten toisenlaisia investointeja.
Näin arvioin, että siinä käy.
Tätäkin huolta pitää kyllä kuulla.
Kalankasvatus on paitsi kansallisesti myös kansainvälisesti
suuren luokan ympäristökysymys. Aivan hiljattain
tuli televisiosta raportti, jonka mukaan muistaakseni Chilen rannikolla toimiva
norjalainen kalankasvatusyhtiö on aiheuttanut merkittäviä vahinkoja.
Sinne on joku virustauti iskenyt, ja luonnonkalatilanne on heikentynyt
aivan dramaattisesti. Vahingot ovat aivan valtavia. Siis suurimittainen
kalankasvatus voi aiheuttaa merkittäviä häiriöitä luonnon
tasapainolle, jos alue on erityisen herkkä ja haavoittuvainen.
Arvoisa puhemies! Uskon, että kansallispuistohankkeen
vastustuksessa — enkä nyt puhu itsestäni — siinä vastustuksessa,
joka tuolta alueelta nousee, ei ole kysymys luontoarvojen vähättelystä.
Olisi outoa ajatella, että ne ihmiset, jotka ovat ikänsä ja
sukupolvia siellä Uudenkaupungin alueilla eläneet,
kalastaneet, liikkuneet, nähneet sen luonnon kehityksen
myös huonompaan suuntaan, vähättelisivät
luontoarvojen merkitystä. Saariston haavoittuvuus ja ainutlaatuisuus
tunnetaan ja tunnustetaan. Sen erityisiä luontoarvoja nämä ihmiset
tuolla haluavat itsekin puolustaa. Näyttää siltä,
että kansallispuistohankkeen vastustus nousee kokemuksesta,
että alueen kuntia ei ole ajoissa riittävällä tavalla
ja tasavertaisesti otettu mukaan merialueen ja saariston kehittämiseen.
Toinen pettymyksen ääni tuntuu nousevan siitä,
että kansallispuistohankkeen ajaminen ei ota riittävästi
huomioon elinkeinopoliittisia näkökohtia, niin
kuin täällä monesti on todettu. Nämä ovat
tärkeitä aluetta kehitettäessä kuntien
kannalta. Kunnat ovat pyrkineet huolehtimaan elinkeinorakenteensa
monipuolisuudesta. On helppo ymmärtää kuntien
huolta siitä, että kalastuselinkeinon edellytykset
heikkenevät merkittävästi valtiovallan
tekemien päätösten takia, siis nimenomaan
tämän kasvatuksen ja siihen liittyvän jalostuksen
heiketessä.
Uusikaupunki toivoo, että eduskunta tarkastelisi kansallispuiston
rajausta laajasti kaikki vesistöjen käyttömuodot
huomioiden. Vakka-Suomen alueella merialueiden käyttöön,
hoitoon ja hallinnointiin tulisi saada malli, johon myös
paikallistoimijat voivat osallistua ja sitoutua. Pidän ongelmallisena
ja valitettavana sitä, ettei hallitus ole kyennyt rakentamaan
yhteisymmärrystä alueen kuntien kanssa Selkämeren
kansallispuiston perustamisesta. Sanelupäätöksien
käyttäminen luontoarvojen puolustamisessa ei voi
olla tämän päivän ympäristöpolitiikkaa.
Olisi hyvä rajata kansallispuistoalue nyt Satakuntaan ja
rakentaa toimiva yhteistyö Vakka-Suomen kuntien kanssa
vesialueen kehittämisessä luonnonsuojelulliset
ja muut näkökohdat huomioon ottaen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kantolan äskeisen puheenvuoron
kova ydin oli mielestäni sittenkin näköjään
kalankasvatus elikkä niin sanottu vesiviljely. Hän
ihmetteli sitä, että tarvittaisiin uutta teknologiaa.
Se todellakin on olemassa, se moderni teknologia Norjan vuonoissa,
missä lohta kasvatetaan, sitä niin sanottua kassilohta,
ja se sama tekniikka on viety sinne Chilen rannikolle myöskin
tunnetuin seurauksin, ja se sopii meillä syvän
meren alueelle ihan samalla tavalla.
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän tuosta informaatiosta, teknologia
on olemassa. Mutta on sitä sitten tai ei, niin joka tapauksessa
se vaatii uusia investointeja, jotka ovat suurempia kuin se, jos
tätä kalankasvatusta tehdään
vähän pienemmissä mittakaavoissa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä todellakin on sillä tavalla,
että siinä, kun katsotaan Nauvon ja Rymättylän
välissä... Kun ed. Kantola ilmoitti käyneensä siellä,
kiinnitittekö huomiota, että rihmaleväkkö on
tappanut kaikki rakkoleväköt? Siellä ei
pysty uistelemaan, siellä ei pysty onkimaan, siellä ei
pysty yhtään mitään, ja jos
katsotte pohjaan, niin kaikki on kuollut. (Ed. Kanerva: Tuo ei kyllä pidä paikkaansa!)
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Seurattuani tätä keskustelua
tietyllä tapaa sivullisena, kun tämä Vakka-Suomi
ei nyt tätä omaa kotikenttää ole,
mutta ympäristö- ja luontoasiat sydäntä lähellä,
olen miettinyt, että eikö todellakaan ole mahdollisuutta
löytää kompromissia ja ratkaisua, johon
kaikki tahot voisivat sitoutua. Koska jokainen meistä ymmärtää,
että luonto ei ole rikkumaton eivätkä luonnonvarat
ole ehtymättömät, ja me huomaamme vahinkoa
tapahtuneen, niin asioita on tietysti korjattava.
Mutta toivoisin, että sitä vahinkoa ei korjattaisi
samalla tavalla kuin olen huomannut tapahtuvan omassa kotimaakunnassani.
Elikkä meillä esimerkiksi kuluneena kesänä Pohjois-Suomessa
liittyen lammas- ja porotalouteen ja hevostilojen pitäjiin
on sattunut isoja vahinkoja petoeläinten kanssa, ja meillä on
noussut vahva keskustelu siitä, millä tavalla
me voimme yhdistää ja järkevöittää niin
ympäristön, luonnon, eläimistön kuin
myös kansalaisten suojelemisen ja sen elinympäristön
turvaamisen, missä ollaan. Jos ajatellaan esimerkiksi Kainuuta
ja Lappia, niin todennäköisesti niille sadoille
karhuille, joita Venäjältä tällä hetkellä meille
tulee huonon marjavuoden innoittamana hakemaan ravintoa, tuskin
pystytään järjestämään
biopassia tai tassunjälkitunnistetta rajalle, joten jonkinlainen
järkiratkaisu on löydettävä näihin.
Toivoisin, että tähän Selkämeren
kansallispuistoasiaan löydetään myös kompromissi,
johon kaikki voivat sitoutua ilman, että luonto tuhoutuu
ja elinkeinot katoavat.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän valitettavana sitä,
ettei ympäristöministeri Lehtomäellä ole
mahdollisuutta osallistua tämänpäiväiseen
keskusteluun, koska edelleen on mielestäni vastaamatta
peruskysymys: Missä on pihvi? Mikä on Vakka-Suomea
koskevan kansallispuistomerkinnän lisäarvo, kun
alueet valtaosin jo ovat Naturassa? Tiedämme varsin hyvin, että erilaisten
toimintojen vaikutus Naturan luontoarvioihin voidaan arvioida myös
Natura-alueen ulkopuolelta. Vaikka kansallispuistomerkintä on
sinänsä selkeärajainen, on varsin suuri
riski, että viranomaispäätöksiä tehtäessä myös
kansallispuistomerkinnän vaikutus ulottuu tosiasiassa merkityn
alueen ulkopuolellekin. Kansalaisen oikeusturva on näissä yhteyksissä käytännössä
olematon.
Viranomaiset ovat päätöksissään
yleisen elämänkokemuksen mukaan mieluumminkin
arkoja ja ylitiukkoja. Ylitiukkuus kohdistuu nimenomaan tavalliseen
kansalaiseen, joka yrittää saada itselleen ja
perheelleen toimeentuloa.
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Pari kommenttia ensin puheenvuoroihin.
Ed. Pulliainen, minustakin on mukava aina silloin tällöin
kuvitella, mikähän motiivi jollakin edustajalla
voi olla ottaessaan oman henkilökohtaisen vakaumuksensa
mukaista kantaa. Mutta, ed. Pulliainen, joka on kaikilla mittareilla
mitattuna eduskunnan eturivin kansanedustaja, minä olen
kuunnellut teitä hyvin hyvin monilla valtiopäivillä,
olette ehdottomasti eduskunnan pätevimpiä ja valistuneimpia
kansanedustajia: Älkää koskaan enää käyttäkö niin
alentavia kollegoitten suuntaan tapahtuvia motiivien arviointeja kuin äsken
teitte. Se loukkaa, se tuntuu pahalta, ja vaikka se olisi teiltä huumoriakin,
niin se on erinomaisen huonoa huumoria. Minä toivon, että tämän
kaltaiselta keskustelulta tämän asian yh-teydessä vältytään
yhtä lailla kuin siltä, että tässä oltaisiin
Nauvon ja Rymättylän välisen merialueen
pelastamisoperaatioissa. Itämeren suojelu, ed. Pulliainen,
on vaatinut ja tulee edellyttämään jatkossakin
aivan toisenlaisia, huomattavasti väkevämpiä ja
kovempia toimenpiteitä kuin mistä tämän
hankkeen yhteydessä puhutaan Selkämerta tai Saaristomerta
koskien. Tiedätte sen itse myös aivan hyvin, ja
sen takia teidän suunnaltanne ei odottaisi tämän
kaltaista keskustelua, kun teillä on edellytyksiä pysyä asiassakin
ja esittää asiantuntevia ja eduskunnan keskustelua
myönteisesti ryydittäviä näkökantoja.
Samaan aikaan täytyy sanoa tasapuolisuuden nimissä,
että opposition puolelta kuuntelin varsin tarkkaan ed.
Taimelan ja ed. Kantolan puheenvuorot. Asiantuntevia ja osaavia
näkökantoja, jotka perustuvat siihen, että koetetaan
tehdä parhaamme, jotta tästä tulisi kunnon
ratkaisu.
Enkä usko, ed. Pulliainen, vaikka te olette 1970-luvulla
rakentanut EU:lle direktiiviä, kuinka luontoarvoja pitäisi
suojella, että siellä sanotaan, että Selkämeren
kansallispuisto tulee ulottaa Vakka-Suomen alueelle. Älkää puhuko
roskaa! Siitä tässä yhteydessä on
kysymys: ulotetaanko tämä ymmärtääkseni
koko eduskunnan laajasti tukema kansallispuistohanke Vakka-Suomen
alueelle, vai eikö sitä tehdä? Ei kannata vääristellä asiaa.
Teidän tapauksessanne erityisesti en sitä odottaisi.
Sen vuoksi minusta on jotenkin turhamaista käydä sellaista
jankkaavaa keskustelua, jossa näistä perusasioista
koetetaan tehdä puuroa ja velliä, sekoittaa niitä keskenään.
Tämän asian valmistelu on ollut harvinaisen hankalaa.
Siinä on kolisteltu hallintomenettelylain rajoja ja paikallisen
mielipiteen huomioon ottaminen on sivuutettu. On ihan selvää,
että paikallisen alueen kanta on harvinaisen yksiniittinen
tätä hanketta vastaan Vakka-Suomen alueella: Uudessakaupungissa,
Pyhärannassa, Kustavissa jne. Se on myöskin maakunnallisesti
kanta, jossa ollaan varsin yksituumaisia.
Vain se, ed. Kantola, puheenvuorossanne jäi ehkä ääneen
toteamatta ajanpuutteen vuoksi, että kyllä kalanviljelyllä,
kalankasvatuksella, on tapahtunut huomattava kehitys ympäristöarvojen suuntaan.
Sinne ei enää lapioida samalla tavalla kalojen
ruokintaan sellaista, joka sitten myöhemmässä vaiheessa
saastuttaa merta, vaan tässä suhteessa teknologia
on antanut erittäin hyvät eväät nykyisin
näitten kalankasvattamojen ympärillä tapahtuvaan
parempaan kehittämiseen. Mutta pyrkimys on siirtää niitä entistä selvemmin
sellaisille meren alueille, joissa niiden vaikutus ja haitta luonnolle
olisi mahdollisimman minimaalinen. Nämä kaksi
asiaa ovat samassa kuvassa. Tiedämme hyvin, että erityisesti
Vakka-Suomessa on käytetty siihen ihmisten, yritysten ja
kuntien rahoja — yhdessä Euroopan unionin rahojen kanssa
muuten, ed. Pulliainen — joilla on koetettu kehittää ja
on onnistuttu löytämään malleja, miten
ekologisesti tämän ammatin harjoittaminen voitaisiin
mallintaa niin, että se kelpaisi muuallakin Euroopassa
ja miksei globaalimminkin hyödynnettäväksi.
Nyt halutaan tuhota näitä ihmisten oma-aloitteisuuteen,
omien rahojen käytön pohjalta tapahtuvaan ekologiseen
mallintamiseen perustuvia mahdollisuuksia. Miksi, ed. Pulliainen,
miksi sellaista ei juuri pitäisi tukea ja etsiä sitä,
että tämä todellakin muodostuu mallialueeksi,
miten ihminen ja luonto ovat tasapainoisesti vuorovaikutussuhteessa
toinen toisiinsa nähden, eikä yksisilmäistä lähestymiskantaa?
Tästä tässä on erityisesti kysymys:
koetetaan löytää ekologisesti tasapainoisesti
toimiva malli ja samalla toimia niin, että Itämeren
suojelu voisi toteutua. Mutta, niin kuin sanottu, tapahtuu tälle
asialle ihan mitä tahansa, älkäämme
pettäkö itseämme, että tämä ratkaisisi
Itämeren suojelun suuntaan tai toiseen. Meillä on
olemassa lukuisia Saaristomertakin koskevia, luonnonsuojeluun perustuvia
ratkaisuja kansallispuistosta lähtien, suojelualueita,
Natura-alueita jne. Niillä voidaan ja niillä pitääkin tehdä tehdä hyvää työtä.
Tätäkin lakialoitetta pitää tukea
siltä osin kuin se liittyy nimenomaan Selkämeren
puolelle. Sieltä saadaan uusi kokemus tähän
nyt jo käytössä olevaan rikkaaseen, suojelualueitten
kautta tapahtuvaan kokemusperäiseen tietoon.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vastaan ed. Kanervalle. Ensinnäkin
minä totesin jo teille siinä ensimmäisessä vastauspuheenvuorossani
sen, että hallituksen esityksessä on edelleen
sanottu, että rajaus on tapahtunut tieteellisten perusteitten
mukaan. Sitä ei ole muutettu poliittisten tarkoituksenmukaisuuksien
rajauksella. Sen taustalla taas on se, että EU-direktiivit
sanovat sen tieteellisen rajauksen perusteet. Ei siinä sen
kummallisempaa ollut. Minä en vaan sitä toistanut tässä varsinaisessa
puheenvuorossani sitten ollenkaan.
Sitten toisekseen olen kanssanne samaa mieltä siitä,
että kalankasvatuksen tekniikka on parantunut aivan ehdottomasti
niiltä ajoilta, kun ensimmäiset laitokset sinne
tulivat. Ja sanoin Nauvon ja Rymättylän välillä sen
takia vaan, että minä en ole käynyt muualla
tässä katsannossa moottoriveneen kyydissä — hyvin
epäekologisella tavalla kyllä, se oli iso moottori,
yhdeksänkymppinen moottori, että se kyllä vei
bensaa aika paljon.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 103 valtiopäiville
2010 on annettu Selkämeren kansallispuiston muodostamiseksi.
Satakunnan puolella alueella kansallispuistolla on laaja kannatus,
mutta Varsinais-Suomessa, erityisesti Vakka-Suomessa linjalla Pyhäranta—Kustavi,
puistohanketta vastustetaan jyrkästi.
On esitetty ja odotetaan, että Vakka-Suomen puoleinen
osa rajattaisiin kansallispuiston ulkopuolelle ja samalla hyväksyttäisiin
olemassa oleva tahtotila kalastuspuiston toimintaedellytysten turvaamisesta
ja edelleen kehittämisestä. Merialueella on jo
nyt yksityiset luonnonsuojelualueet ja laaja Natura-verkosto sekä muilla
suojeluohjelmilla suojeltuja alueita. Alueen näkökulma
onkin se, että luontoarvot voidaan säilyttää ilman
kansallispuistostatusta.
Lakiehdotus sisältää joitakin myönnytyksiä, kuten
suhtautumisen merimetsoihin ja harmaahylkeisiin sekä kalastukseen.
Esityksessä alueen merimetsot ollaan siirtämässä Metsähallituksen hallintaan.
Mielestäni merimetsojakin tulee tarkastella metsästyslain
näkökulmasta. Tässä ei tule
asettaa vastakkain luontoarvoja ja elinkeinotoimintaa vaan yhteistyöllä rakentaa
hyvää kokonaisuutta.
Seutukuntana Vakka-Suomi on useita kertoja kokenut rakennemuutoksesta
tulleet kolhut, ja jokaisen nousun edellytys on ollut uudistuminen.
Kalastus ja kalanjalostus on nähty alueella mahdollisuutena,
ja siksi investoinnit kalastukseen ja siihen liittyvään
liiketoimintaan sekä koulutukseen ovat kymmeniä miljoonia
euroja, rahoittajina valtio, EU, kunnat sekä yrittäjät. Tänä päivänä yli
puolet kotimaisesta ruokakalasta tulee Vakka-Suomesta lähes
500 työntekijän voimin. Luonnonkalojen saatavuus
ja kalankasvatus ovat elinkeinotoiminnan peruskivet, ja siksi lain
käsittelyn yhteydessä tulee nämä toiminnot
turvata.
Uudenkaupungin satama on maakunnallisesti tärkeä,
ja siksi laivaväylä ja väylästön
rakentaminen tulee turvata. Uudessakaupungissa on norjalaisten omistama
Yara-lannoitetehdas, jonka toiminta ei ole itsestäänselvyys.
Se joutuu joka päivä lunastamaan oman oikeutensa
toimia, ja se on kuitenkin myöskin valtakunnallisesti tärkeä asia. Siksi
tulee huolehtia myöskin siitä, että ei
nyt käsillä oleva lakiehdotus vaaranna ympäristöasioin tämän
tehtaan toimintaa.
Lakiehdotus ottaa jonkin verran huomioon alueen erityispiirteet,
mutta ei riittävästi. Alueen tahto on selkeä:
ei kansallispuistolle, kalapuisto on riittävä.
Siksi myöskin valiokunnan asiantuntijakuulemisella ja seikkaperäisellä mietinnöllä
on
suuri merkitys, jotta tulevaisuudessakin eduskunnan tahto toteutuu.
Arvoisa puhemies! Lopuksi kiinnitän erityistä huomiota
Metsähallituksen korostuvaan rooliin tässä yhteydessä.
Metsähallituksella on useita yhtiöitä,
jotka toimivat avoimilla markkinoilla käyttäen
määräävää markkina-asemaa.
Tässä tilanteessa on erityisesti painotettava
sitä, että Metsähallituksen, jos laki
hyväksytään, tulee yhdessä alueen
kuntien ja toimijoiden kanssa päästä yhteisymmärrykseen
tulevista kehitys- ja muista hankkeista, koska vain yhteisymmärryksessä voidaan
seutukuntaa kehittää.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys Selkämeren
kansallispuiston perustamiseksi on herättänyt
valtavasti mielenkiintoa jo ennen tätä lähetekeskustelua. Valmistelu
on ollut tyypillistä ympäristöministeriön
käsialaa, koska se on tehty täysin virkamiestyönä.
Mitä tulee sitten niihin kuulemisiin ja paikallisten ihmisten
mielipiteiden huomioimiseen, niin se on vähän
niin ja näin, voi sanoa, perinteisesti.
Pitää muistaa se, että suomalaisessa
järjestelmässä olisi hyvä pitäytyä näissä demokratian normaaleissa
menettelytavoissa, jolloin paikallisten ihmisten mielipiteet ja
ennen kaikkea elinkeinojen alueella säilyminen ja työpaikkojen
säilyminen otettaisiin vihdoinkin tässä maassa
ihan maan tavaksi, eikä siinä, että ympäristöministeriö vain
sanelee ja muut joutuvat siihen sitten tyytymään.
Tästä meillä on kokemusta vaikka kotikunnassani
Ilomantsissa taikka Pohjois-Karjalan maakunnassa. Siitä voisin
pitää vaikka kahdeksan tunnin puheenvuoron. Ihan
uskomattomia tarinoita, miten paikallisten ihmisten etuja on poljettu
täysin häikäilemättömästi.
Olisi jo vihdoin hyvä ympäristöministeriössäkin
päästä tälle vuosituhannelle
hallintomenettelyssä. Muissa ministeriöissä,
kuten maa- ja metsätalousministeriössä,
tässä on jo päästy erittäin hyvälle
tasolle. Toivottavasti ympäristöministeriö edes
tällä vuosituhannella tulee perässä.
Joka tapauksessa esimerkiksi ed. Ilkka Kanervan hyvässä puheenvuorossa
hän oivallisesti kuvasi näitä ongelmia,
mitä paikallisiin työpaikkoihin ja elinkeinoihin
liittyy. Nämä seikat on tämän
lain käsittelyssä tässä talossa
otettava erittäin tarkasti huomioon. Paikallisten ihmisten
oikeuksia, etuja ja elinkeinoja ei saa polkea. Se on itsestäänselvyys.
Se, että suomalaisessa suojeluajattelussa on menty
aivan hakoteille, johtuu siitä, että suojelu on
Suomessa käsitetty totaalisuojeluksi. Eurooppalaisessa
luonnonsuojelussa eletään alueilla, tehdään
työtä, elinkeinot kehittyvät ja elämä jatkuu,
mutta Suomessa on lähdetty siitä, että kun joku
saadaan suojelluksi, niin sen jälkeen se on ympäristöministeriön
mielivallan alla ja kaikkiin hankkeisiin pitää saada
lupa. Ja kun se samainen ympäristöministeriö,
joka on tämän hankkeen suunnitellut, itse arvioi
omia töitään ja sitä suojelutarvetta
tai sitä, haittaako joku elinkeino tai suunnitelma tämän
suojelualueen luontoarvoja, niin totta kai se haittaa, kun se on
itse sitä mieltä ja itse sen suunnitellut. Ei
kai se nyt lähde omia töitään
nonsaleeraamaan.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Toivon, että tämän
lakiesityksen käsittelyssä päästään
oikeaan menettelyyn, joka huomioi paikallisten ihmisten tarpeet,
ja niin, että kunnioitetaan esimerkiksi niitä oikeuksia,
mitkä alueella tällä hetkellä ovat, esimerkiksi
metsästysoikeus, kalastusoikeus, joita pidän todella
tärkeinä. Niiden nautintaoikeuksien, jotka ovat
vuosisatoja siellä olleet, pitää pysyä siellä,
ja samaa harrastustoimintaa pitää pystyä harjoittamaan
edelleen. Metsästys ja kalastus ovat monelle harrastus,
mutta ne ovat monelle tällä alueella elinkeino,
varsinkin kalastus. Toivon, että ne saavat jatkua ja voimistua
sillä alueella.
Suojeluakin tarvitaan, mutta se suojelutapa, millä tässä ympäristöministeriö on
lähtenyt taas kerran liikkeelle, on mielestäni
aivan käsittämätön. Natura-hankkeen
yhteydessä aikanaan ympäristöministeriö julkisesti
lupasi, että he ottavat opin näistä Natura-hankkeen
yhteydessä tehdyistä virheistä. Mitä on
tapahtunut? Ei kerta kaikkiaan mitään. Sama menettely
jatkuu. Ihmettelen suuresti, että tällaista joutuu
Suomen eduskunta vielä tänä päivänä katsomaan,
mutta olen positiivinen ihminen ja uskon, että tämä asia
paranee toivon mukaan jo tällä vuosisadalla.
Keskustelu päättyi.