Täysistunnon pöytäkirja 79/2010 vp

PTK 79/2010 vp

79. KESKIVIIKKONA 8. SYYSKUUTA 2010 kello 14.03

Tarkistettu versio 2.0

12) Hallituksen esitys laiksi yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä annetun lain muuttamisesta

 

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Kunta- ja palvelurakenteen uudistus sekä alueellisten viranomaisten uudistus ovat hämmentäneet yrittäjiä siinä, mistä mitäkin yrityspalvelua saadaan. Meillä on seudulliset yrityspalvelut, jotka ovat yhteydessä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseen. Eduskunta taas hyväksyi äskettäin hallituksen lakiesityksen valtion yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä, joka tuli voimaan 10.5.2010, ja nyt jälleen eduskunnan käsittelyssä on hallituksen lakiesitys valtion yrityspalvelu-jen asiakastietojärjestelmästä, jossa laajennetaan edelleen valtion tiedonhankintaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten asiakkaista.

Arvoisa puhemies! On syytä kysyä, eikö valtion yrityspalveluiden ensisijaisena tarkoituksena ole yritysten eikä valtion palveleminen. Mihin työ- ja elinkeinoministeriö tarvitsee näin laajoja tietoja yrityksistä, etenkin, kun valtaosa yrityksistä ei ole ely-keskusten asiakkaita? Varsinkaan etelässä ja lounaassa, jossa yrityksiä ei ole paljon ja ely-keskuksilla on rahaa vähän, ei asiakaskuntaa ole paljoakaan. Miksi työ- ja elinkeinohallinto haluaa näin valtavan asiakastietojärjestelmän? Eikö olisi järkevämpää, että erilaiset yritystietojärjestelmät yhdistetään vaikka Patentti- ja rekisterihallitukseen, josta sitten viranomaiset saavat rajoitettua täsmätietoa?

Pidän siis tätä hallituksen esitystä turhana. Odotan hallitukselta esitystä, jolla yrityksiä koskevia tietojärjestelmiä keskitetään yhteen paikkaan. Täältä sitten eri osapuolet saisivat tarvitsemansa tiedot. Nyt asiakkaita vain pakotetaan yhä suurempaan byrokratiaan ja paperisotaan.

Keskustelu päättyi.