4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta sekä opetus-
ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta
muuttamisesta
Jussi Halla-aho /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen merkittävimpiä muutoksia
ovat yhtäältä peruspalveluiden valtionosuusprosentin
muuttaminen sekä toisaalta kiinteistöveron poistaminen
verotuloihin perustuvasta valtionosuuden tasausjärjestelmästä.
Ensimmäisen muutoksen vaikutus omarahoituksen osuuteen
on kaikissa kunnissa yhtä suuri, noin 118 euroa asukasta
kohti. Sen sijaan jälkimmäinen muutos vaikuttaa
erilaisiin kuntiin hyvin eri tavoin. Siitä hyötyvät
ennen kaikkea ne kunnat, joissa on paljon vapaa-ajan asutusta, sekä voimalaitoskunnat.
Suurin yksittäiselle kunnalle koituva lisäys on
640 euroa asukasta kohden, suurin menetys taas 114 euroa per asukas.
Hallituksen esityksen taustalla on hallitusohjelmassa ilmaistu
tavoite lisätä kiinteistöveron osuutta
kuntien verotuloista. Tätä tavoitetta puoltaa
se, että kiinteistövero on kuntien verotuloista vakain
ja kehitykseltään ennustettavin. Hallintovaliokunta
toteaa mietinnössään, että kunnat
ovat osa julkista taloutta, ja pitää perusteltuna,
että kunnat osallistuvat julkisen talouden tasapainottamiseen.
Valiokunta kuitenkin tähdentää viitaten
perustuslakivaliokunnan antamaan lausuntoon, että valtiovarainministeriön
on tarkoin seurattava uudistusten tosiasiallisia vaikutuksia kuntien
asemaan ja kuntalaisten palveluiden saatavuuteen ja että hallituksen
on tarvittaessa tehtävä ehdotuksia, mikäli
alueellinen yhdenvertaisuus vääristyy.
Hallintovaliokunta toteaa, ettei kunnille pidä nykyisessä taloudellisessa
tilanteessa asettaa uusia tehtäviä tai laajentaa
nykyisiä tehtäviä, ellei valtio osallistu
niiden rahoitukseen yli puolella todellisista kustannuksista.
Hallintovaliokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä.
Mietintöön sisältyy kaksi vastalausetta.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuntien valtionosuusjärjestelmän
keskeisin tarkoitus on turvata kuntien edellytykset selvitä lain niille
asettamista velvoitteista. Nyt käsillä oleva lakiesitys
on murentamassa nämä kuntien toiminnan edellytykset.
631 miljoonan leikkaukset vuositasolla merkitsevät jo
nyt erittäin monelle kunnalle elinmahdollisuuksien kaventamista.
Leikkaukset otetaan suoraan kuntien tärkeimmästä tehtävästä eli
kuntalaisten peruspalveluitten järjestämisestä.
On aivan selvää, että tämä johtaa
palvelujen saatavuuden heikkenemiseen etenkin haja-asutusalueilla.
Hallitus haluaa profiloitua heikompien aseman parantajana mutta
ei ota huomioon, että juuri heikoimmassa asemassa olevat
tarvitsevat kipeimmin niitä palveluita, joita hallitus
on nyt karkottamassa kauas heidän ulottuviltaan.
Hallitus ei halua puhua pakosta, mutta taloudellinen pakko on
tehokas väline kohti pakkoliitoksia. Palvelujen saatavuuden
heikkeneminen ja demokratiavaje ovat huolenamme. Koko maan asuttuna
pitäminen ei kuitenkaan tunnu olevan hallitukselle tärkeää,
eikä jokainen alue ole yhtä arvokas kuin toinen.
Meidän kantamme on, että jokaisen suomalaisen
on voitava valita yhtäläisin oikeuksin ja tasa-arvoisin
mahdollisuuksin itselleen paras elinympäristö.
Valtiovallan ei tule määrittää sitä,
missä pystytään elämään
ja missä asuminen tehdään käytännössä mahdottomaksi.
Sietämätöntä on, että kunnille
asetetaan jatkuvasti lisää velvoitteita, kun samaan
aikaan niiltä evätään mahdollisuudet
toteuttaa nämä vaatimukset. Tämä massiivinen
kuntauudistus on monelta osin kohtuuton. Valtionosuusleikkaus on kestämättömän
suuri. Tämän lisäksi uudistus kohtelee
kuntia hyvin eriarvoisesti. Valtionosuusleikkaus toteutetaan tasasuuruisesti
118 eurona asukasta kohti kunnasta riippumatta. Kuntien taloudelliset
eriarvoisuudet tulisi ottaa tasapainottavasti huomioon eikä rasittaa
ahdingossa olevien kuntien asemaa entisestään
verrattuna hyvinvoiviin kuntiin. Jo yhden prosenttiyksikön kunnallisveron
korotus vaihtelee kuntakohtaisesti 88 ja 315 euron välillä.
Valtionosuusjärjestelmä sisältää verotulojen tasausjärjestelmän,
jossa nykyisellään otetaan huomioon muun muassa
kiinteistöverojen osuus. Hallituksen esitys on nyt poistamassa
kiinteistöveroa tästä tasausjärjestelmästä.
Tämä ehdotus on valtion osalta täysin
kustannusneutraali mutta loisi syviä kuiluja kuntien välille.
Esitys epätasa-arvoistaa kuntia aivan kohtuuttomalla tavalla,
ja mitään pitäviä perusteita
ei ole tälle esitykselle vielä kuultu.
Tasausjärjestelmän koko tarkoitus on nimensä mukaisesti
tasata kuntien tulopohjassa olevia eroja sekä turvata kaikille
kunnille mahdollisuus järjestää peruspalvelut.
Kiinteistöveron poisto tasausjärjestelmästä ei
siis tuo valtiolle ainuttakaan lisäeuroa mutta jättäisi
rikkaat kunnat rikastumaan ja köyhät edelleen
köyhtymään.
Arvoisa puhemies! On selvää, että uudistuksia
kuntakentässä on tarpeen tehdä. Ikärakenne muuttuu
ja ihmiset liikkuvat. Paras-hanke on jo vienyt näitä uudistuksia
menestyksekkäästi eteenpäin. Yksi aivan
perustavanlaatuinen ero Paras-hankkeen ja nykyhallituksen rakenneuudistuksen
välillä kuitenkin on: kuntien vapaaehtoisuus ja
oma-aloitteisuus.
Tuore Kuntaliiton teettämä tutkimus kertoo yksiselitteisesti,
että kuntien väliset yhteistyöalueet
toimivat erinomaisesti, kunhan ne pohjautuvat vapaaehtoisuuteen.
Nämä hyvin toimineet yhteistoiminta-alueet pääministeri
Kataisen hallitus haluaa nyt purkaa ja tuoda tilalle saneluratkaisun
ilman kuntien todellista oikeutta ilmaista mielipiteensä.
Myös perustuslakivaliokunta kiinnitti hallintovaliokunnalle
antamassaan lausunnossa huomiota siihen, että hallituksen
esityksen perusteluissa uudistuksen vaikutukset kuntien toimintaan
on arvioitu vain lyhyellä toteamuksella, jonka mukaan kunnat
joutuvat sopeuttamaan toimintansa vähenevien valtionosuuksien
vuoksi.
Keskustan eduskuntaryhmä vastustaa valtionosuusleikkauksia.
Vaihtoehtoisessa budjettilinjassamme esitämme verotulojen
maltillista kiristystä, yhteisöverojako-osuuden
palauttamista normaalitasolle sekä kiinteistöveron
säilyttämistä verotulojen tasausjärjestelmässä.
Arvoisa puhemies! Ehdotan edellä mainittuun perustuen,
että hallintovaliokunnan mietintöön sisältyvä 1.
lakiehdotus hyväksytään keskustan vastalauseen
eli mietintöön sisältyvän vastalauseen
2 mukaisena, mikä tarkoittaa sitä, että 29
ja 55 § säilyvät voimassa olevan
lain mukaisina. Haluamme, että kiinteistövero
säilytetään verotulojen tasausjärjestelmässä ja
hallituksen esittämät valtionosuusleikkaukset
perutaan.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaan hallituksen kuntapolitiikan tavoitteena
on muun muassa turvata laadukkaat ja yhdenvertaiset kunnalliset
palvelut ja vahvistaa kunnallista itsehallintoa.
Esitys sisältää valtionosuusperusteen
muutoksen, joka ei ole ongelmaton kuntien perustehtävien
hoitamisen kannalta. Hallitusohjelmaan kirjattu peruspalveluiden
valtionosuusprosentin muutos ja kiinteistöveron poistaminen
verotuloihin perustuvasta valtionosuuden tasausjärjestelmästä kohtelee
kuntia epätasaisesti. Valtionosuusprosentin muutos aiheuttaa
kuntien omarahoitusosuuden kasvun. Samalla kuitenkaan kuntien tehtävät
eivät ole vähentyneet.
Kiinteistöveron poistaminen verotuloihin perustuvasta
tasausjärjestelmästä lisää valtion
tuloja alueelle, missä kiinteistökanta on entuudestaan
hyvä. Samoin tavoitteena oleva kuntien kiinteistöveroprosenttien
hyödyntäminen ei välttämättä toteudu,
koska rakentamattomien tonttien rakentamiseen vaikuttavat muutkin
asiat kuin itse veroprosentti. Samoin hallitusohjelmassa mainittu
elinkeinorakenteen vahvistuminen on vaikeasti nähtävissä.
Suomalainen kansanvalta perustuu kunnalliseen itsehallintoon
ja paikallisdemokratiaan. Kunnalliseen itsehallintoon taas kuuluu
riittävä tulopohja, jota nyt selkeästi
heikennetään. Suomen oloissa ei juuri nyt ole
mahdollista heikentää kuntien tulopohjaa, koska
kuntakenttä kaipaa vakautta. Paras-lainsäädännön
vaihtuminen rakennelakiin on jo uusi muutos, joka tapahtuu tulevina
vuosina, eikä Paras-lainsäädäntökään
ole tuonut riittävästi vastauksia, mihin suuntaan
kuntien itsehallintoa tulee kehittää. Niin tai
näin, Paras-laki tai tuleva rakennelain odottaminen, kunnat
ovat kuin löysässä hirressä.
Kokonaistalouden kannalta uudistus on nollasumma, joka siirtää tuloja
maantieteellisesti ja aiheuttaa eriarvoistumista. Kunnille syntyy
jossain määrin kilpailuetua alueella, missä kiinteistökanta
on vahva, mutta ei ole tarkoituksenmukaista saattaa kuntia tällä tavalla
eriarvoiseen asemaan. Onkin mielenkiintoista nähdä,
miten tästä nollasummapelistä saadaan
sitten tuottavuutta kuntiin, kuten hallitusohjelma lupaa.
Valtiolla on vastuu, kuten kunnillakin, perusoikeuksien toteutumisessa.
Koko maamme aluetta on syytä käyttää taloudellisesti
ja alueellisesti tasapainoisesti. Erot kuntien kesken saattavat maantieteellisten
erojen lisäksi kuntalaiset eriarvoiseen asemaan. Tälle
eriarvoiselle asemalle on vaikea nähdä perusteena
juuri kiinteistöveron poistamista tasausjärjestelmästä.
Esimerkiksi pitkien etäisyyksien kuntia ja saaristokuntia
on vaikea verrata keskenään. Kunnilla on jo nyt
vaikeuksia selviytyä laeissa määrätyistä tehtävistään.
Kuntarahoituksen ennakoitavuus on ollut ja on edelleen tämän
uudistuksen jälkeen heikko.
Kuntiin kohdistuva kunnallisveroprosentin muutos on useissa
kunnissa todennäköistä ennemmin kuin
se, että kiinteistöveroprosenttia korottamalla
saadaan aikaan kuntien tulopohjan vahvistumista. On tärkeää,
että kuntien tilannetta seurataan kaikissa näissä muutosprosesseissa, koska
kunnat viime kädessä suorittavat nämä uudistukset.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että lakiesitys
hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena,
lukuun ottamatta 29 §:ää ja
55 §:ää, jotka esitän
säilytettävän entisellään.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan aluksi kannattaa edustaja Elsi Kataisen
tekemiä muutosehdotuksia.
Arvoisa puhemies! Tulen tässä puheenvuorossani
kiinnittämään huomiota lähinnä vain
tähän kiinteistöveron poistamiseen verotulontasauksesta.
Sinänsä merkittävä asia on myös
tämä valtionosuuden leikkaus ja varsinkin, kun
se tehdään sillä tavalla, että se
kohdistetaan nimenomaan valtionosuusleikkaukseen. Toisaalta on sinänsä hyvä asia,
että yhteisöveron jako-osuutta on korotettu 5
prosenttiyksikköä, ja se ei silloin kohtele kuntia
samalla tavalla oikeudenmukaisesti kuin valtionosuusjärjestelmä kohtelee.
Mutta ongelmallinen on tämä kiinteistöveron
poistaminen verotulontasauksesta.
Olen pahoillani siitä, että joudun käyttämään aika
kriittistä kieltä, ja olen pahoillani myös
siitä, että ministeri Virkkunen ei ollut paikalla
esittelemässä tätä lakiehdotusta
eikä ole myöskään paikalla,
kun eduskunta antaa tästä asiasta vastausta. Toivottavasti
tämä ei osoita mitään sen enempää.
Aluksi on todettava, että harvaa lakiehdotusta on valmisteltu
niin keveästi ja huonoin perustein kuin tätä kiinteistöveron
poistamista verotulontasauksesta. Sehän tuli hallitusneuvotteluissa
hallitusohjelmaan hyvin vähäisellä valmistelulla. Kuntatyöryhmä ei
käsitellyt tätä asiaa lainkaan. Tämä käsiteltiin
edustaja Kimmo Sasin johtamassa taloustyöryhmässä,
ja hyvin vähäisellä keskustelulla, niin
olen usealta taholta kuullut, se kuitattiin. Ja jälki näkyy.
Tätä asiaa ei myöskään perustella
kovin paljon lain perusteissa, miksi tämä tehdään.
Se tuodaan esille, että kiinteistöveron tuotto
on vakaa, ja sitä perustellaan myös, että halutaan
vahvistaa kiinteistöveron osuutta kuntien tulopohjassa.
Mutta nyt kun katsotaan, korottavatko ne kunnat, joissa kiinteistöverolla on
suuri merkitys, kiinteistöveroprosenttejaan, eivät
näytä korottavan. Hyvin hitaasti ja vastentahtoisesti.
Eli ei tällä perusteella kiinteistöveron kokonaistuotto
kovin paljon kasva. Tässä on muusta kysymys.
Tätä perustellaan hyvin keveästi
ja samalla sitten jätetään jokseenkin
arvioimatta tämän asian vaikuttavuus, mitä se
vaikuttaa kuntatasolla. Kuntien väliset erot tulevat voimakkaasti
kasvamaan. Lakiehdotuksessa tuodaan esille kyllä hyvin
ansiokkaasti se, mikä on verotulontasauksen tarkoitus.
Todetaan, että "tasauksen tarkoituksena on turvata kaikille
kunnille taloudelliset edellytykset järjestää asukkailleen
yhdenvertaiset peruspalvelut kohtuullisella kunnallisverorasituksella
ja maksutasolla".
Nyt tämä tarkoitus jätetään
sivuun, koska kuntien välisiä eroja kärjistetään.
Tässä lakiehdotuksessa on kyllä todettu
suurin menettäjäkunta ja suurin voittajakunta
ja sitten arvioitu maakunnittain, mutta mitä tämä todella
vaikuttaa sitten kuntien mahdollisuuksiin hoitaa tehtävänsä,
sitä ei arvioida. Sinänsä hyvin tyhjentävästi
todetaan, että ne menettävät kunnat "joutuvat
sopeuttamaan toimintaansa vähenevien valtionosuuksien vuoksi".
Se on se ainoa vaikuttavuus, joka on arvioitu. Melko yliolkaista.
Suotta ei perustuslakivaliokunta kiinnitä huomiota siihen,
että tämä ei ole tyydyttävä vaan
tätä pitäisi seurata, mihin tämä johtaa.
Tässä hallintovaliokunnan mietinnössä todetaan
kyllä, että jo luonnostaankin näitä asioita
seurataan, mutta tämän merkittävyys on niin
suuri, että olisi pitänyt erikseen antaa tästä asiasta
lausunto. Mutta sitä ei ole nyt tehty.
Arvoisa puhemies! Totean vielä tästä kiinteistöveron
luonteesta, miten se kuntakohtaisesti poikkeaa. Niissä kunnissa,
joissa kiinteistöveron tuotto on vähäinen
eli sitä verotuspohjaa ei ole kovin paljon, kiinteistöverosta
suurin osa tulee vakituisesta asunnosta, yli 70 prosenttia monilla kunnilla.
Olisiko vakituisen asunnon osuus Espoossa jotakin 27 prosenttia,
Helsingissä 17. Kustavissa se on paljon alle 10, missä kesämökit on
se valtaosa. Suurissa keskuksissa...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa puhuja, tässä aika vaan rientää ikävällä tavalla!
...maapohjan merkitys on suuri.
Arvoisa puhemies! Minä lopetan tämän
ja totean, että tämä esitys tällä tavalla
valmisteltuna ja tällä tavalla eduskuntaan tuotuna
vie paljon luottamusta siihen, että asiat halutaan hoitaa
oikeudenmukaisesti ja hyvin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä käsittelyssä olevassa
esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta
annettua lakia. Hallituksen esitys sisältää moniosaisen
valtionosuusperusteiden muutoksen. Muutokset johtavat valtion peruspalveluja
koskevan rahoitusosuuden vähenemiseen ja käytännössä tarkoittavat
sitä, että kunnan tulee omilla verotuloillaan
osoittaa lisää rahoja näiden palveluiden
järjestämiseen. Vaihtoehto on, kuten esityksessä todetaan,
että kunnat joutuvat sopeuttamaan toimintaansa vähenevien valtionosuuksien
vuoksi, käytännössä siis supistamaan
palveluja. Esitykseen ei kuitenkaan sisälly sen kaltaisia
kohtia, joissa osoitettaisiin näitä kohtia siellä kuntien
palveluvelvoitteissa, joista tuota lakisääteistä velvoitetta
voitaisiin supistaa.
Valtionosuusjärjestelmän keskeisenä tarkoituksena
on varmistaa, että kaikilla kunnilla on olosuhteista ja
kuntien tulopohjan eroista huolimatta edellytykset selvitä erityisesti
niistä lakisääteisistä tehtävistä.
Järjestelmällä toteutetaan osaltaan etenkin
perustuslain 16 §:n 2 momentissa ja 19 §:n
3 momentissa julkiselle vallalle asetettuja velvoitteita turvata
sivistykselliset oikeudet sekä riittävät
sosiaali- ja terveyspalvelut. Valtionosuusjärjestelmällä on
alueen yhdenvertaisuuden edistämisen vuoksi merkitystä myös
perustuslain 6 §:n kannalta. Valtionosuudet ovat perustuslain
valtiolle osoittamaa vastuunkantoa julkisen vallan toisena osapuolena.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta on lausuntokäytännössään
korostanut sitä, että tehtävistä säädettäessä on
huolehdittava kuntien tosiasiallisista edellytyksistä suoriutua
noista velvoitteistaan. Kun tätä asiaa perustuslakivaliokunnassa
käsiteltiin, niin nostin myös kysymyksenä esiin
sen asiantuntijoille, missä kulkee raja, kuinka määritellään
se, jos kuntien valtionosuutta valtion taholta leikataan, milloin
myös valtiolle tulee velvoite osoittaa, mitä lakisääteisiä palveluita
voidaan jättää toteuttamatta. Näinä viikkoina
kuntien valtuustosaleissa valtuutetut päättävät
ensi vuoden budjetista ja siitä rahoituksesta, kuinka lakisääteiset
peruspalvelut kuntalaisille tuotetaan. Kuntien valtuutetuilla ei
ole mah-dollisuutta poiketa lakisääteisistä velvoitteista. Heidän
on täytettävä se velvoite.
Tässä salissa eduskunnassa hallituksen, valtiovallan,
tulee käynnistää keskustelu siitä,
mitä lakisääteisiä normeja voidaan
purkaa. Nuo normitalkoot olivat jo edellisellä eduskuntakaudella asialistalla,
niiden tulos vaan jäi vaatimattomaksi. On aivan luonnollista,
että tässä ahdistavassa taloustilanteessa,
jossa 52 miljardin euron budjettimme on 7 miljardia alijäämäinen — ja
niin on arvioitu olevan myös tulevina vuosina — myös
kuntasektorin täytyy säästää ja
sieltä rahoitusta leikataan. Se on aivan luonnollista tässä tilanteessa.
Mutta on myös rehellistä valtiovallan taholta
sitten osoittaa niitä kohtia, joissa tuota lakisääteistä normiohjausta
kevennetään. Tästä ajatuspohjasta
olenkin tyytyväinen siitä, että viime
viikolla kuntaministeri Virkkunen ilmoitti, että kuntien
velvoitteita tutkiskeleva työryhmä asetetaan ja
sille annettiin määräajaksi ensi vuoden
loppuun mennessä käydä läpi
tuo kuntien palveluvelvoite. Toivonkin, että se johtaa
siihen, että kuntien palveluvelvoite ja valtionosuudet ovat
kohtuullisessa suhteessa toisiinsa nähden.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kannattaa edustaja Mattilan
tekemää esitystä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan Elsi Kataisen tekemää ja
myös edustaja Tapani Töllin kannattamaa esitystä.
Paras-hankkeen aikana Suomeen on tehty useita kuntaliitoksia,
ja kuntarakennemuutos on edelleen menossa. Näiden kuntaliitoskuntien alueella
on tehty useita aktiivisia toimenpiteitä, että saadaan
palvelut järjestettyä, ja siellä on useita
henkilöstötoimenpiteitä tehty, mutta
myös katsotaan alueitten palvelujen eteen. Näiden
kuntien talous on kuitenkin tällä hetkellä aika
kireällä. Monessa kunnassa on nämä porkkanarahat syöty
ja vielä tämä viiden vuoden henkilöstön
irtisanomissuoja on olemassa, eli liikkumavara siinä mielessä on
aika vähäinen, mitä siellä kunnissa
tehdään. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä Jämsän
kuntaliitoksen kolme perättäistä kuntaliitosta,
ja sitten tulen vielä tähän meidän
Mänttä-Vilppulan kaupunginliitoksiin.
Näen, että tässä tilanteessa,
kun valtio on lähtenyt leikkaamaan näitä valtionosuuksia,
on kuin vetäisi maton alta niiltä sopimuksilta,
mitä silloin aikanaan on näistä kuntaliitoksista
tehty, ja lähdetään hyvinkin tyhjän
päälle. Mielestäni myös valtio
siirtää tässä vahvasti verotusta
tasaveron suuntaan, koska kunnat joutuvat nostamaan omia verojaan
hyvinkin huomattavasti ensi vuoden aikana tai viimeistään
seuraavien vuosien aikana. On tehty laskelmia, että korotuspaine näitten
valtion leikkausten osalta on kunnissa noin 1,5—2 prosenttia.
Omassa kaupungissani Mänttä-Vilppulassa tehtiin
juuri talousarvio — mihinkä Jokinenkin viittasi,
että kunnat ovat viime aikoina niitä tehneet — ja
valtion leikkauksien osuus oli sitä, että olisi
pitänyt nostaa 1,5 prosentilla meidän 20,50 prosentistamme
ylöspäin, plus sitten vielä nämä liitoksesta
johtuvat kustannukset. Vielä kun katsotaan meidän
maaseutukuntiemme ikääntymiseen liittyvät
kustannukset, niin meidän olisi kaiken kaikkiaan pitänyt nostaa
3 prosenttia meidän veroprosenttiamme, noin 24:ään,
että olisi nenä pinnan päällä.
Onko valtion nyt tarkoitus sitten ihan tappaa nämä liitoskunnatkin
tässä tilanteessa? 24 tai 26 prosentin veroilla
meidän kilpailukykymme lähtee kyllä tuolta
maaseudulta hyvinkin äkkiä. Nämä ovat
tietenkin erityistapauksia, tällaiset kunnat kuin esimerkiksi
Mänttä-Vilppula tai Jämsä tai
mitä näitä liitoksia meillä on
nyt tehty, mutta olin kyllä hyvin huolissani niitten elinvoimaisuuden
jatkumisesta. Toisaalta tällä liitosprosessilla
on luvattu, että meidän elinvoimaisuutemme lisääntyisi.
Toivon kyllä tässä malttia katsoa, miten
nämä liitokset ovat toimineet ja mitenkä niissä päästään
eteenpäin ja mitenkä se palvelurakenne toimii.
Minun mielestäni Jokinen piti hyvän puheenvuoron
siinä mielessä, että katsotaan niitä normitalkoita
lisäksi vielä. Ne valtion toimenpiteet, mitä nyt
on annettu, ovat aika raskaat, ja vaikka me nostamme nyt tätä verotusta 1,5
prosentilla, tai sanotaan 0,5 prosentilla, niin sen efektiivinen
vaikutus on vielä hyvin pieni kunnissa.
Arvoisa puhemies! Näillä saatteilla tuen edustaja
Elsi Kataisen tekemää esitystä.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
esitykseen ja mitä tulee siihen keskusteluun, jota tässä salissa
on tämän syksyn aikana julkisen talouden tasapainottamisesta
käyty, niin täällä on kaksi
linjaa. Hallituksen linja on se, että koko julkisen sektorin
on osallistuttava näihin talkoisiin. Sitten on toinen linja,
että rajataan toinen puoli julkisesta sektorista eli kuntatalous
pois. Nyt kun näemme, mihin maailma on menossa, näemme,
että joka tapauksessa synkkiä pilviä kerääntyy
talouselämän ylle, niin sopii kysyä,
onko tämä jälkimmäinen vaihtoehto,
että rajataan kuntatalous kokonaan pois sopeuttamistoimenpiteiden
piiristä, kestävä. (Arto Pirttilahden
välihuuto) — Ei ole, aivan oikein.
Te olette palauttamassa tai haluaisitte varjobudjettinne mukaan
palauttaa kuntien valtionosuusprosenttiin tehdyn tarkistuksen ja
haluatte osan rahoittaa sillä, että leikkaatte
kuntien veropohjaa erityisesti yhteisöveron osalta. Jos
katsotaan, mihin paineet tulevat erityisesti, mikäli veropohja
alkaa rapautua, niin nimenomaan useimmiten niihin kuntiin, joissa
yhteisövero on se kaivattu osuus. Sen takia kai edellisellä hallituskaudella,
kun keskusta oli hallituksessa, nostettiin väliaikaisesti
yhteisöverojen kuntaosuutta. Nyt te olette sen ottamassa
pois — ovatko ne perusteet poistuneet tai onko taloudessa
tapahtunut jotain muuta, sopii kysyä, ja sopii kysyä,
onko tässä tapahtunut linjanmuutos.
Mitä tulee siihen, saneleeko hallitus, niin kun olen
tutustunut sekä tähän käsillä olevaan
kuntauudistushankkeeseen sekä sitten Paras-lakiin, jossa
sanotaan 4 §:ssä, että kuntarakennetta
vahvistetaan yhdistämällä kuntia, liittämällä osia kunnista
toisiin kuntiin, piste, niin en näe asiallisesti eroa näissä tavoitteissa.
Paras-lain tavoitteena oli elinvoimainen toimintakykyinen kuntarakenne,
niin kuin tässäkin. Tämä tapahtuu
niin, että ensin kuunnellaan kuntia, katsotaan lausunnot,
sen jälkeen tehdään laki. En näe
tässä mitään sanelua. Ainoa
asia, jossa tässä salissa sanelua näen,
on se, jos joku puolue esittäisi lähipalvelulakia,
jossa määriteltäisiin, minkä etäisyyden
päässä kunnan jokaisesta asukkaasta palveluiden
pitäisi olla. Minusta se on ylhäältä sanelua,
otetaan valta pois kuntien valtuustojen suvereenista oikeudesta
päättää oman kunnan palveluverkosta.
Arvoisa puhemies! Totean vielä sen, mitä tulee
siihen, miten valtio osallistuu, jos tulee uusia velvoitteita, niin
ensinnäkin totean, että niistä mahdollisuuksien
mukaan on pidättäydyttävä. Ainoa
poikkeus tässä on vanhuspalvelulaki, ja siitä todetaan
hallitusohjelmassa, että jos ja kun tämä laki
tulee, niin valtio osallistuu sen kustannuksiin 50-prosenttisesti.
Se on enemmän kuin edellisen hallituskauden asetus kouluterveydenhuollosta
ja neuvolapalveluista, joihin valtio osallistuu vain 30-prosenttisesti;
esimerkiksi Vantaalla jouduttiin lisäämään
useita kymmeniä vakansseja, joista saatiin vain osa valtionosuuksia.
Sitten vielä, mitä tulee tähän
kiinteistöveron poistoon tasausjärjestelmästä,
niin on varmaan niin, että jos yksittäinen kunta
tekee päätöksen tänä vuonna
tai ensi vuonna, niin sillä sinällään
ei ole välttämättä suurta merkitystä,
mutta mitä pitemmälle mennään
ja mikäli käy niin, että esimerkiksi
suuret kunnat joutuvat tulevina vuosina kiinteistöveroprosenttia
nostamaan, niin se voi pitkällä tähtäimellä vaikuttaa
siihen. Kyllä meillä hallintovaliokunnassa esimerkiksi
Helsingin kaupungin lausunnossa todettiin, että nykyisen tasausjärjestelmän
ollessa voimassa ei ole mahdollista lähteä laajamittaisesti
nostamaan veroprosenttia. Kuntien välisiin eroihin tulee
aina muutoksia, ja niin on tullut aina aikaisemminkin, ja aina niitä ei
ole seurattu. Nyt mietinnössä todetaan, että näiden
muutoksien vaikutuksia, niin kuin kuuluukin, seurataan.
Esimerkiksi 2005, kun nostettiin voimalaitosten kiinteistöveroprosentin
ylärajaa, niin samaan aikaan tehtiin tästä tasausjärjestelmästä sellainen,
että katsottiin kaikkien kiinteistöveroprosenttien
keskimäärä, eikä niin, että katsottaisiin kiinteistöveroprosentti
lajeittain. Kyllä sekin lisäsi kuntien välisiä eroja,
erityisesti voimalaitoskuntien hyväksi, ja aika tavalla,
vaikka kokonaisuudessaan voimalaitoskuntien osuus tai voimalaitosten
kiinteistöverojen osuus sekä kiinteistöverosta
että ennen kaikkea koko kuntien verorahoituksesta on pieni.
Mutta en löytänyt sen vuoden 2005 hallintovaliokunnan
lausunnosta mi-tään mainintaa siitä,
miten sitä asiaa seurataan kuntien välillä ja
mikä vaikutus sillä on kuntien erilaisuuteen.
Silloin olivat toki hyvät ajat, silloin oli toki helppo
antaa toisille kunnille enemmän ja toisille vielä enemmän.
Tänä päivänä, kiitos
finanssikriisin ja edellisen hallituksen talouspolitiikan, me olemme
vain siinä tilanteessa, että ei meillä ole
jakaa kaikille, toisille enemmän ja toisille vielä enemmän.
Jos muutoksia tehdään, niin on mahdollista, että jatkossakin
niistä toiset kärsivät enemmän
kuin toiset, ja näin se vain menee. Kun katsotaan esimerkiksi
koko 2000-luvulla tehtyjä muutoksia sekä valtionosuusjärjestelmään
että kuntien osuuksiin, kuntien osuuksiin yhteisöveroista
ja muista veroista, niin aina on muutoksia tehty ja niin tullaan
aina tekemään. Ei tämä niin
paljon niistä poikkea.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan ensiksi todeta edustaja Lindtmanille,
että olen hyvin samaa mieltä, että julkinen
talous on kokonaisuus, eikä keskusta ole missään
vaiheessa esittänyt eikä väittänyt,
että kuntatalous on semmoinen, joka ei kanna omaa vastuutaan
tästä koko julkisesta taloudesta.
Mutta tässä kiinteistöveroasiassa
on nyt kyse siitä, että tätä asiaa
ei valmisteltu lainkaan. Ei tehty perusselvityksiä, mitä tämä tarkoittaa,
miten tämä toimii ja mistä on kysymys,
vaan niin kuin Osmo Soininvaara totesi ansiokkaasti jo kesäkuussa,
hallitusneuvotteluissa saattaa silloin tällöin
mennä jokin asia huomaamatta läpi ja niinpä kiinteistöveron
poistaminen verotulon tasauksesta meni läpi puolihuolimattomasti.
Lähetekeskustelussa totesin, että jättäisin
sen sanan "puoli" pois. Yleensä lähtökohta
on se, että kun tehdään muutoksia, varsinkin
perustavaa laatua olevia muutoksia, sen pohjaksi tehdään
riittäviä selvityksiä. Nyt ei tehty yhtään
mitään, vaan jäljestäpäin
sitten yritetään todistella, että näinhän tämä pitää tehdä.
Kuntakohtaiset erot vaikuttavuudessa ovat todella isot, ja nyt tehtiin
sillä tavalla, kun tämä valtionosuusjärjestelmä tai
kuntien rahoitusjärjestelmä on kokonaisuus, että irrotettiin
yksi osa, ja kun hallitusohjelman mukaan aiotaan uudistaa valtionosuusjärjestelmä
ja tarkastella
kuntien rahoitusjärjestelmää, miksi tämä yksi
osa huitaistiin tuosta noin vain arvioimatta, mitä tämä merkitsee?
Sitten mitä tapahtui voimalaitosten osalta? Ei tätä voi
verrata siihen. Siinä oli oma syynsä, miksi siinä tehtiin
erityisjärjestely. Vuosikymmeniä olivat nämä voimalaitoskunnat
kärsineet niistä haitoista, joita voimalaitos
sitten toi, ja loppujen lopuksi viime kädessä niille
kunnille, kun työväki on hävinnyt sieltä voimalaitoksen
lähipiiristä, niin että siellä on
joku yksi tai kaksi henkilöä niissä entisissä isoissa
kylissä, oli perusteltua katsoa sitä kiinteistöveroa
sillä tavalla, että siitä kunnalle jäi
tietty osuus. Siinä oli oma logiikkansa, ja kokonaisuuden
kannalta ei ollut niin isosta asiasta kysymys.
Kysyn vieläkin sitä, kun tehdään
muutoksia ja kun tehdään isoja muutoksia ja katsotaan
tätä kokonaisuutta, millä perusteilla
otettiin tämä yksi asia irralleen.
Mitä tulee siihen, korottavatko kunnat kiinteistöveroja,
kun viimeksi nostettiin kiinteistöveron alarajaa ja ylärajaa,
niin nimenomaan ne kunnat, joissa kiinteistöverolla oli
merkitystä, vastustivat jyrkästi sen alarajan
nostoa laissa. Tästä käytiin melkoinen
keskustelu. Kyllä tässä jokin logiikka
pitäisi olla, kun tällaisen asian tuo ja esittelee
ja vie päätökseen. Tätä keskustelua
ei käyty, ja juuri siksi olisin toivonut, että edes
jommassakummassa, lähetekeskustelussa tai silloin, kun
eduskunta antaa vastauksen, asianomainen vastuullinen ministeri
vaivautuisi olemaan paikalla. Kyllä ministerin tehtävä on
olla paikalla, kun näin keskeisestä asiasta on
kysymys. Silloin jos ei ole, niin täytyy olla erityisen
perustellut syyt. Tässähän on kysymys
palveluiden rahoittamisesta eikä niinkään
kuntien. Kunnat ovat sitä varten yksi osa, että sitä kautta
kulkee rahoitus. Kunnalla on paljon muita tehtäviä,
mutta kysymys on palveluiden rahoittamisesta.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tölli on varmasti ihan
oikeassa siinä, että harvat kunnat tulevat korottamaan
kiinteistöveroa. Tämä taloudellinen tilanne
on niin huono, että eivät kuntapäättäjät
halua kuntalaisten asumiskustannuksia korottaa. Ne kunnat, jotka
saavat enemmän kiinteistöverotuloa kuin aiemmin, kun
ei enää ole sitä mahdollisuutta, että siitä siirrettäisiin
osa muille kunnille, ovat erittäin tyytyväisiä.
Se myös aiheuttaa sen, ettei ole mitään tarvetta
sitä kiinteistöveroa korottaakaan. Esimerkiksi
omassa kunnassani kun teimme kuntabudjettia, emme nostaneet kunnallisveroäyriä emmekä
nostaneet
kiinteistöveroa. Meillä ovat kumminkin kiinteistöveroprosentit
siellä alahaarukassa ja samoin kunnallisvero on keskivertoa alhaisempi.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä Lindtmanin ja
Töllin kanssa tästä, että pitää katsoa
kokonaisuuksia. Toivon myös tässä, että hallitus
olisi katsonut kokonaisuutta kuntien näkökulmasta,
kun lähdettiin näitä leikkauksia tekemään,
sillä nyt keskustelussa oleva kiinteistövero,
minkä Tölli ansiokkaasti esitti, vaikuttaa kuntien
rahoitukseen, yhtenä nämä hallituksen
leikkaukset, mutta lisäksi tulevat vielä pienten
lukioiden leikkaukset, ammattikorkeakoulun, ammattikoulun osalta,
aluekehittämisrahojen leikkaukset. Sitten lisäksi
on tämä rakennemuutos, mikä on menossa
ainakin näillä meidän vanhoilla savupiipputeollisuusalueillamme,
niin että me tarvitsemme myös panoksia vahvaan
elinkeinotoimen kehittämiseen. Näkisin, että olisi
syytä kyllä valtion tehdä tämmöinen
kokonaistarkastelu siitä, mitä nämä kaikki toimenpiteet
kuntasektorille tekevät.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustelu kuntien valtionosuuslainsäädännön muuttamisesta
tilanteessa, jossa verotulotasausjärjestelmästä ollaan
poistamassa kiinteistöveroa, on kyllä mielenkiintoinen
keskustelu. Edustaja Lindtman oikein kunnostautui kaikkien niiden
tekijöiden listaajana, joilla yritettiin löytää hienoa
selitystä tälle sinänsä loistavalle
idealle, joidenkin mielestä loistavalle idealle.
Täällä ei kuitenkaan kukaan vielä ole
sanonut ääneen sitä, miltä tämä muutos
todennäköisimmin näyttää tai
millainen todennäköisimmin tämä päätös,
jolla tämä muutos syntyy, on. Säätytalolla
kesken hallitusneuvottelujen joku on saanut loistavan idean kurmoittaa
keskustalaisia kuntia. Sen enempää laskematta,
sen enempää valmistelematta tuo idea on tullut
hallitusohjelmaan saakka. Kaikki eteni niin kauan hyvin, kunnes
valkeni, että tuo loistava idea, jolla oli tavoitteena
kurmoittaa keskustalaisia kuntia, kohdentuikin niin, että on
monta, monta umpikeskustalaista kuntaa, jotka tämän
muutoksen jälkeen saavatkin yksi kaksi yllättäin
lisää rahaa, kun niiden kiinteistöjen
muodostus esimerkiksi sitä kautta, että kunnissa
sattuu olemaan järviä ja paljon rantoja, ovat
senkaltaisia, että kiinteistöverot karttuvatkin
paremmin kuin noilla oletuksilla, joilla tätä lakia
säätämässä oltiin.
Tämä on esimerkki lainsäädännöstä,
jota ei pitäisi koskaan tehdä. Tämä on
esimerkki lainsäädännöstä,
jota ei pitäisi koskaan tehdä. Jos on tarkoitus
muuttaa kuntien ja valtion välistä rahanjakoa,
tehtäköön se sitten niin, että siinä on
joku järki ja joku logiikka. Tässä muutoksessa
sitä järkeä ja logiikkaa on erittäin
vaikea löytää.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymyksessä verotulon
tasaus, ja on kiinnitettävä huomiota juuri siihen.
Tästä verotulon tasauksen toimivuudesta tämän
lakiesityksen yhteydessä on esitetty melko mielenkiintoisia
mielikuvia. Niinpä olisi syytä paneutua itse kunkin asiaan
kantaa ottavan siihen, miten tämä järjestelmä toimii.
Kysymyksessä on se, että otetaan se laskennallinen
verotulo ja siitä keskimääräisestä verotulosta
91,86 prosenttia ja siihen saakka tasataan, ja sitten niiltä,
joilla menee yli, ei suinkaan sieltä oteta kaikkea, vaan
37 prosenttia on se, joka menee siihen tasaukseen. Kun sanotaan, että kaikki
viedään, ei kannata korottaa prosenttia, ei se
pidä paikkaansa. Sitten yksittäisen kunnan osalta
kun korottaa, se ääriesimerkki on se, että jos
Helsingin kaupunki korottaa kaikki kiinteistöveronsa ylärajalle,
niin 96,5 prosenttia joka tapauksessa jäisi kaupungille
siitä lisästä. Että ei se nyt
ihan niin ole, että se menee kaikki muille ja miten tämä toimii
eikä kannata korottaa. Eli kannattaa paneutua siihen, miten
tämä koko järjestelmä toimii,
ennen kuin väittää, mitä sattuu.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavan puheenvuoron jälkeen siirrytään
menettelyyn, jossa puheenvuorot pyydetään kirjallisesti
notaarilta.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä on
päässyt paneutumaan siihen, miten tämä järjestelmä toimii,
ja hyvä niin. Minun käsittääkseni
en tuolla pöntössä yrittänyt
väittää mitään muuta
kuin miten asia on, kun sanon, että todennäköisesti
tällä ei ole yksittäisten kuntien kiinteistöveroon
tänä vuonna, ensi vuonna tai sitä seuraavanakaan
vielä suoraa vaikutusta.
Mutta todella, mitä tulee näihin kuntien välisiin
eroihin, olen tutustunut myös historiaan siitä,
miten on tehty erilaisia muutoksia sekä valtionosuuksiin
että sitten kuntien vero-osuuksiin. Täytyy todeta,
että esimerkiksi 2006, kun tehtiin valtionosuusuudistuksia,
siellä oli kuntia, jotka yli 200 euroa hävisivät.
Ja kun hallintovaliokunta antoi mietinnön, sanoin, että olisi
kiva, jos näitä otettaisiin huomioon silloin,
kun myönnetään kuntien harkinnanvaraisia
valtionavustuksia jne. Eli kyllä näitä muutoksia
on aina tehty, tullaan aina tekemään, ja jos on
se tavoite, että pitkällä tähtäimellä halutaan
lisätä, niin tässä suhteessa tämä muutos
voi olla tervetullut. Aika näyttää, sitä tullaan
seuraamaan. Koko kiinteistöverojärjestelmässä on
muutostarpeita, ja siihen ollaan asettamassa työryhmä,
ja hyvä niin. Tähän myös valiokunta
kiinnitti huomiota. Mutta ei pidä demonisoida sellaista,
mitä ei esimerkiksi viimeisen kahdeksan vuoden aikana ole
täällä salissa demonisoitu.
Yleiskeskustelu päättyi.