8) Laki rikoslain 20 luvun 6 ja 7 §:n muuttamisesta
Kari Tolvanen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen rikoslain
20 luvun 6 ja 7 §:n muuttamisesta. Lisäkseni
tämän aloitteen on allekirjoittanut 86 edustajaa.
Aloitteen pääasiallinen sisältö on,
että lapsiin kohdistuvien seksuaalisten hyväksikäyttörikosten
vähimmäisrangaistukset korotetaan samansuuruisiksi
kuin raiskausrikoksissa on tällä hetkellä.
Aloitteessa ehdotetaan, että rikoslain 20 luvun 6 §:ssä tarkoitettu
lapsen seksuaalisen hyväksikäytön vähimmäisrangaistus
muutetaan vastaamaan rikoslain 20 luvun 1 §:ssä tarkoitettua
raiskauksen vähimmäisrangaistusta. Ehdotettu toimenpide
tarkoittaa lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
nykyisen 4 kuukauden vähimmäisrangaistuksen koventamista
1 vuodeksi vankeutta. Lakialoitteessa ehdotetaan myös,
että rikoslain 20 luvun 7 §:ssä tarkoitettu
törkeä lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
vähimmäisrangaistus muutetaan vastaamaan rikoslain
20 luvun 2 §:ssä tarkoitettua törkeän
raiskauksen vähimmäisrangaistusta. Ehdotettu toimenpide
tarkoittaisi törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön nykyisen
vähimmäisrangaistuksen, 1 vuoden vankeutta, muuttamista
vähintään 2 vuodeksi vankeutta.
Perustelen esitystäni seuraavasti: Nykyisen lainsäädäntömme
mukaan lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan
vankeuteen vähintään 4 kuukaudeksi ja
enintään 4 vuodeksi. Törkeästä lapsen
seksuaalisesta hyväksikäytöstä rangaistus
on vankeutta vähintään vuosi ja enintään
10 vuotta. Oikeuskäytäntömme mukaan rikoksentekijä tuomitaan
pikemminkin laissa mainitun vähimmäis- kuin enimmäisrangaistuksen mukaisesti.
Nykyisin rikoksista tuomittuja rangaistuksia ei voida pitää yleisesti
hyväksyttävinä eikä yleisen
oikeustajun mukaisina, kun tarkastellaan erityisesti teon traumatisoivia
ja haitallisia seurauksia uhrille. Seksuaalinen hyväksikäyttö aiheuttaa
useasti lapselle kipua ja psykosomaattisia oireita. Uhrin toipuminen
voi kestää pitkään, ja usein
uhri ei toivu traumoistaan koskaan.
Kun tarkastellaan lapsiin kohdistuvia rikoksia yleisesti ottaen,
voidaan todeta, että lapset ovat herkin ja haavoittuvin
ryhmä eikä heillä ole missään
tilanteessa mahdollisuutta puolustautua aikuisen tavoin. Tämän
lisäksi lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on
etenkin perheen sisäisissä tapauksissa pitkään
jatkuva ja julma rikos, mikä tulisi erityisesti ottaa huomioon
rangaistusasteikkoja määritettäessä.
Erityisesti on korostettava myös sitä, että pääsääntöisesti
lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on
rikoslaji, jossa esiintyy runsaasti uusintarikollisuutta ja rikollisella
on useita uhreja. Tämän lisäksi poliisin
tietoon tulleiden rikosten määrä on kasvanut
vuosittain. Näin ollen pidempi tuomio yleisessä mielessä vähentäisi
rikoksen uusimismahdollisuutta ja rikosten todellisen määrän
kasvua rikoksentekijän vankilassaoloaikana.
Riihimäen vankilassa on käytössä seksuaalirikoksiin
syyllistyneille erityinen hoito-ohjelma, jonka tulokset ovat olleet
lupaavia. Vankilalla voi siis olla parantavakin vaikutus. Julkisuudessa
on kerrottu, että tällaisessa hoidossa olevista vangeista
kaikki eivät kuitenkaan ehdi käydä hoitoa
loppuun saakka, koska tuomio on liian lyhyt. Lisäksi osa
tuomituista ei pääse lyhyen rangaistuksensa vuoksi
lainkaan hoitoon. Vapaana oleva seksuaalirikollinen ei välttämättä ole
motivoitunut hoidon vastaanottamiseen, kun vastaavasti vankilassa
ollessa halu hoito-ohjelmaan osallistumiseen on suurempi.
Vähimmäisrangaistuksen koventamisesta puhuttaessa
usein pidetään ongelmallisena vankien määrän
ja kustannusten lisääntymistä. On kuitenkin
muistettava, että kyseessä on rikoslaji, jossa on
huomattavan paljon uusintarikollisuutta. Oikeuskäytännön
kokonaisvaltainen muuttaminen ankarampaan suuntaan lapsen seksuaalisessa
hyväksikäytössä ja sen törkeässä tekomuodossa
vähentää seksuaalirikoksia. Se edelleen
vähentää rikoksien aiheuttamaa inhimillistä kärsimystä ja kustannuksia,
joita rikosten jälkeinen hoito aiheuttaa uhrissa ja tekijässä.
Tämän lisäksi rikosten vähentyessä myös
muun muassa esitutkintavaiheen ja tuomioistuinvaiheen kustannukset
vähenevät. Säädösperustana
on otettava huomioon YK:n Lasten oikeuksien julistus, josta sittemmin muodostui
valtioita oikeudellisesti velvoittava, alle 18-vuotiaita lapsia
koskeva Lapsen oikeuk-sien sopimus. Se takaa lapsille kuuluvat ihmisoikeudet
ja asettaa valtioille ensisijaisen vastuun toteuttaa ne. Sen neljä yleistä periaatetta
ovat syrjimättömyys, lapsen edun huomioiminen,
oikeus elämään ja kehittymiseen sekä lapsen
näkemysten kunnioittaminen. Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
ja sen törkeän tekomuodon vähimmäisrangaistuksien
koventaminen on linjassa Lapsen oikeuksien sopimuksessa mainittujen periaatteiden
kanssa. Myös hallitusohjelmassamme tuodaan esille rikosten
uhrien aseman parantaminen ja erityisesti niin sanottujen haavoittu-vien
ryhmiin — lapsiin, vammaisiin vanhuksiin — kohdistuvien
väkivallan parempi tunnistaminen ja sen ehkäisy.
Esitetty lainsäädännöllinen muutos
toteuttaisi myös hallitusohjelmaan kirjattua tavoitetta
etenkin rikosten uhrien aseman parantamisessa sekä haavoittuvaan
ryhmään eli lapsiin kohdistuvan väkivallan
ehkäisyssä. Tämän lisäksi
hallitusohjelmassa viitataan seksuaalirikoslainsäädännön
kiristämiseen, jota ehdotettu lainsäädännöllinen
muutos lapsen seksuaalisessa hyväksikäytössä ja
sen törkeässä tekomuodossa suoraan toteuttaisi.
Lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia pitää ehkäistä monin
eri tavoin. Lapsille annettava valistus, poliisin niin sanottu paljastava
tutkinta ja lainsäädännön muutokset,
muun muassa lasten kanssa työskentelevien turvallisuusselvitykset, ovat
hyviä mutta eivät riittäviä keinoja.
Seksuaalirikoksiin syyllistyneet täytyy jatkossa pitää lakialoitteen
mukaisesti entistä pidempään vankilassa,
jossa he saavat asianmukaista hoitoa ja jossa he eivät
ole vaaraksi lapsille.
Aloitteen ulkopuolella voin sanoa, että mikäli nämä keinot
eivät seksuaalirikollisiin tehoa ja he vaan toistuvasti
uusivat näitä rikoksiaan, mielestäni
heille tulisi sen jälkeen tehdä kemiallinen kastraatio,
joka ei perustu vapaaehtoisuuteen vaan pakkoon.
Mutta takaisin tähän lakialoitteeseen. Esitän siis,
että rikoslain 20 luvun 6 § muutetaan
siltä osin, että muutetaan minimirangaistus vankeudeksi
vähintään 1 vuodeksi. Muutoin lakiteksti säilyy
samana. Samoin törkeä tekomuoto eli 7 § muutetaan
siten, että minimirangaistus muutetaan vankeudeksi vähintään
2 vuodeksi. Muutoin lakiteksti säilyy samana.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Rangaistukset lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä eivät
ole ajan tasalla. Pohdin tätä asiaa monesti todella
huolestuneena entisessä työssäni Pohjanmaan
poliisilaitoksella. Poliisilaitoksen aamupalaverissa käytiin
läpi edellisen vuorokauden rikosilmoituksia. Rikosilmoitusten joukossa
oli liian usein jonkin asteinen lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö.
Poliisin tietoon tulleiden lasten hyväksikäyttörikosten
määrä on kasvanut. Esimerkiksi vuosien
2009—2010 välisenä aikana Pohjanmaan
poliisilaitoksen alueella rikokset kaksinkertaistuivat 9:stä 18
tapaukseen. Koko maassa ilmitulleiden rikosten määrä kasvoi
runsaalla sadalla tapauksella, 823:sta 934 tapaukseen.
Arvoisa puhemies! Tämä on mielestäni
erittäin huolestuttavan suuntaista kehitystä.
Edustaja Tolvasen lakialoitteessa esitetään, että lapsiin kohdistuvien
seksuaalisten hyväksikäyttörikosten vähimmäisrangaistukset
korotetaan yhtä suuriksi kuin raiskausrikoksissa on tällä hetkellä. Lakialoitteen
hyväksyminen johtaisi lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
minimirangaistuksen nousemiseen 4 kuukaudesta 1 vuoteen vankeutta.
Nykyisin rikoksista tuomittujen rangaistuksia ei voida pitää yleisen
oikeustajun mukaisina.
Arvoisa puhemies! Seksuaalinen hyväksikäyttö aiheuttaa
lapselle suurta psyykkistä ja fyysistä kipua.
Lapsen toipuminen voi kestää pitkään,
ja usein uhri ei ikinä toivu traumoistaan. Oikeuskäytännössämme
rikoksen tekijä tuomitaan pikemminkin laissa mainitun vähimmäis-
kuin enimmäisrangaistuksen mukaisesti. Pidempi tuomio rikoksia
ennalta estävässä mielessä vähentäisi
rikoksia ja niiden uusimismahdollisuutta. Annan tukeni edustaja
Tolvasen lakialoitteelle.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä edustaja Tolvasen
lakialoite, jonka on allekirjoittanut 86 kansanedustajaa, koskee
rikoislain 20 luvun 6 ja 7 §:n muuttamista. Laki-aloitteessa
esitetään, että lapsiin kohdistuvien seksuaalisten
hyväksikäyttörikosten vähimmäisrangaistukset
korotetaan samansuuruisiksi kuin raiskausrikoksissa on tällä hetkellä.
Tämä tarkoittaisi lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
nykyisen neljän kuukauden vähimmäisrangaistuksen
koventamista yhdeksi vuodeksi vankeutta. Lakialoitteessa ehdotetaan
myös sitä, että lapsen törkeän
seksuaalisen hyväksikäytön vähimmäisrangaistus
muutettaisiin nykyisestä yhden vuoden vähimmäisrangaistuksesta
vähintään kahdeksi vuodeksi vankeutta.
Hallitusohjelmassa tuodaan esille rikosten uhrien aseman parantaminen
ja erityisesti niin sanottuihin haavoittuviin ryhmiin — lapset,
vanhukset, vammaiset jnp. — kohdistuvan väkivallan
parempi tunnistaminen ja sen ehkäisy. Tämä nyt
käsittelyssä oleva lakiesitys tukee tuota hallitusohjelman
tavoitetta ja lisäksi hallitusohjelmaan kirjattua viittausta
seksuaalirikoslainsäädännön
kiristämisestä.
Lapset ovat herkin ja haavoittuvin ryhmä, eikä heillä ole
missään tilanteessa mahdollisuutta puolustautua
aikuisen tavoin väkivallasta törkeintä,
seksuaalista väkivaltaa, vastaan. Sen vuoksi olen vahvasti
tämän lakiesityksen kannalla ja toivon, että eduskunta
antaa lakia muuttamalla selkeän viestin siitä,
että lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten tuomioita on
kovennettava.
Seksuaalirikolliset tarvitsevat rangaistusaikanaan terapiaa.
Jo viime kaudella esillä olleen kemiallisen kastraation
yhteydessä käytiin keskustelua tuon kemiallisen
kastraation vapaaehtoisuudesta tai pakollisuudesta ja mahdollisuuksista
toteuttaa sitä niin, että nuo vaikutukset olisivat riittävän
kattavia. Tuossa samassa yhteydessä nousi esille keskustelussa
myös vapaaehtoinen kirurginen kastraatio. Nämä ovat
niitä järeämpiä keinoja, joita
rangaistuksen koventamiseksi seksuaalirikosten rangaistusten kiristämistä arvioitaessa
on otettava esille.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ehdottomasti esillä olevaa
lakialoitetta lapsiin kohdistuvien seksuaalisten hyväksikäyttörikosten
rangaistusten korottamisesta. Seksuaalisessa hyväksikäytössä on
kyse vallan väärinkäytöstä ja
uhrin alistamisesta. Erityisen vakavaksi rikoksen tekee se, että uhrina
on täysin puolustuskyvytön lapsi.
Rikoksen traumatisoivasta luonteesta huolimatta tuomio annetaan
Suomessa usein rikoksen vähimmäisrangaistuksen
mukaan. Tuomioiden vertailu on muun muassa tapausten erilaisuuden ja
salassapitovelvollisuuden takia vaikeaa, eikä yhtenäistä rangaistuskäytäntöä ole
syntynyt. Rangaistukset ovat usein lyhyitä, ja monet selviävät
teostaan ehdollisella rangaistuksella.
Rikoksen uhrille kyseessä voi kuitenkin olla koko elämän
seuraava trauma. Samalla tekijä vie teollaan lapselta oikeuden
olla lapsi. Lapsuudessa tapahtuva seksuaalinen hyväksikäyttö aiheuttaa
pitkäikäisiä traumoja ja vaikuttaa lapsen
henkiseen kehitykseen. Ymmärrys ja todellisuus voivat nousta
esille vasta aikuisiässä ja ilmetä esimerkiksi
psyykkisinä ongelmina ja vaikeutena muodostaa ihmissuhteita.
Uhrin kärsimys ja toipuminen voi kestää lopun
elämää.
Kuten lakialoitteessa tuotiin esille, kyseessä olevassa
rikoslajissa ilmenee paljon uusintarikollisuutta. Rangaistusten
kiristämiselle on sekä inhimillisiä että taloudellisia
kannustimia. Seksuaalirikosten väheneminen säästäisi
uhrien kärsimystä sekä vähentäisi
pitkällä tähtäimellä myös yhteiskunnalle
muun muassa uhrien hoidosta syntyvien kustannusten määrää.
Viime vuosien aikana yhä useampi lapsen seksuaalinen
hyväksikäyttö on saanut alkunsa internetissä.
Internetin tarjoama anonyymisyys tekee tekijän ja uhrin
kohtaamisesta helpompaa. Kyseessä on huolestuttava ilmiö,
joka uhkaa lisääntyä tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Mielestäni on erittäin tärkeää,
että lainsäädännön
keinoin pyritään tiukentamaan lapsiin kohdistuvien
seksuaalirikosten rangaistuksia ja näin suojelemaan lasten
oikeuksia elämään ja kehittymiseen. Kannatan
edustaja Tolvasen lakialoitetta.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on
aina vakava rikos, ja rangaistusten tulisi olla sen mukaiset. Kesäkuussa
voimaan tullut lainuudistus oli askel oikeaan suuntaan, mutta se
on rangaistusasteikon kannalta riittämätön.
Tällä hetkellä törkeästä lapsen
seksuaalisesta hyväksikäytöstä vähimmäisrangaistus
on yksi vuosi vankeutta, kun törkeissä raiskaustapauksissa
vastaava rangaistus on kaksi vuotta. Hallitusohjelmaankin on kirjattu,
että eri rikoksista tuomittavien rangaistusten keskinäistä suhdetta
on syytä tarkastella oikeudenmukaisuusnäkökulmasta.
Seksuaalirikolliset ovat usein rikoksen uusijoita. Pidemmät
vankeusrangaistukset ovat omiaan vähentämään
hyväksikäyttötapauksien määrää sekä lisäämään
seksuaalirikollisten hoitoa. Lakialoitteen mukaiset minimirangaistukset myös
vastaisivat paremmin kansalaisten oikeustajua.
Arvoisa puhemies! Lapsen hyväksikäyttö on julma
rikos, ja rikoksen uhrit kärsivät usein vakavista
traumoista aikuisiälle saakka, loppuelämänsä.
Tämä lakialoite täydentää ja
parantaa kesäkuun alussa voimaan tullutta lakia ja on kokonaisuudessaan
erittäin kannatettava.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteen eteenpäinvieminen
on erittäin tärkeää, kannatettavaa
ja toivottavaa. Lapseen kohdistuvien seksuaalirikosten vähimmäisrangaistuksien
tulisi olla samansuuruisia kuin raiskausrikoksissa on tällä hetkellä.
Itse asiassa on vaikea käsittää, ettei
näin jo ole. Lapsissa on tulevaisuutemme, ja aivan kuten
aloitteessa on todettu, lapset ovat herkin ja haavoittuvin ryhmä ja
monesti täysin puolustuskyvyttömiä verrattaessa
aikuiseen. Tämän johdosta toteaisin, että lakialoite on
maltillinen. Mielestäni lapsiin kohdistuneet raiskaukset
ovat mitä tuomittavimpia ja julmimpia rikoksia, jotka aiheuttavat
valtavia kärsimyksiä uhrille sekä fyysisenä kipuna
että psyykkisinä oireiluina. Uhrin toipumiseen
voi kulua koko elinikä. Traumat eivät välttämättä poistu
koskaan. Siksi rangaistuksien tulisi olla jopa tiukempia kuin raiskausrikoksissa,
huolimatta että niidenkin rangaistuskäytäntöä tulisi
koventaa. Olen siis asian suhteen hyvin ankarasti linjaava.
En pysty ymmärtämään tällä hetkellä noudatettavien
rangaistusten sisältämiä epäsuhtia.
Esimerkiksi talousrikoksissa noudatetaan ankarampia rangaistuksia
kuin seksuaalirikoksissa niin sakkojen kuin vankeusrangaistuksien
pituuksien osalta.
Arvoisa puhemies! Vankeusrangaistuksien koventamisen kohdalla
huolestutaan kustannusten lisääntymisestä.
Tätä pelätessä on huomioitava,
että lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on
rikoslaji, johon sisältyy runsaasti uusintarikollisuutta.
Pidempi tuomio voisi näin ollen vähentää uusimismahdollisuuksia.
Lapseen kohdistuva seksuaalinen tarve tai taipumus on osaltaan sairaus,
joka vaatii terapiaa, kuntoutusta ja hoitoa rikokseen syyllistyneelle.
Liian lyhyet ja vaatimattomat tuomiot ovat osaksi este hoitoon pääsemiseen,
motivoitumiseen ja ennen kaikkea hoitojen loppuun saattamiseen.
Ei myöskään saa unohtaa, että uhrin
ja mahdollisesti hänen läheistensä kohtaamien
inhimillisten kärsimyksien aiheuttamat traumat ja niiden
hoitaminen ei ole yhteiskunnalle pieni kustannuserä sellaisenakaan.
Lakialoite on erittäin kannatettava.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Seksuaalirikokset ovat rikoksista kaikkein törkeimpiä ja
lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset erityisesti. Sen törkeyden
vaikutus tulee siitä, että niistä jäävät
usein elinikäiset muistot ja tuska rikoksen uhrille. Sitä ei
välttämättä voida koskaan poistaa.
Sen vuoksi on hyvin tärkeää, että niin
kuin tässä keskustelussa on kuultu, tätä lakiesitystä kannatetaan
laajasti.
Edustaja Kuusisto toi tuossa omassa puheenvuorossaan esille
tärkeän näkökulman. Se oli se, että tässäkin
rikostyypissä tapa houkutella lapsia rikoksiin on muuttunut
ajan myötä. Internetin välityksellä ja
keskustelupalstoilla luodaan yhteyksiä lapsiin ja niiden
myötä sitten haetaan tapaamisia ja seksuaalista
hyväksikäyttöä. Tästä on selkeää näyttöä olemassa.
Sen vuoksi on perusteltua tässä ajassa myöskin
hakea kovempia rangaistuksia näihin lapsiin kohdistuviin
seksuaalirikoksiin. Niin kuin tässä lähetekeskustelussa
on kuultu, ei ole yhtäkään puheenvuoroa,
joka ei tätä lakiesitystä kannattaisi,
ja tuo 87 kansanedustajan allakirjoitus olkoon myös vahvana viestinä lakivaliokunnalle,
kun he tätä lain muuttamista arvioivat.
Keskustelu päättyi.