Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
tärkein kotimaan hanke tällä vaalikaudella
on kunta- ja sote-uudistus. Se on koko maan historiassa todella
merkittävä, ehkä merkittävin
lajissaan koko itsenäisyyden aikana. Siksi on suorastaan
järkyttävää ja edesvastuutonta,
että ratkaisun perusteeksi ei ole esittää yhtään
laskelmaa, ei minkäänlaista edes summittaista
arviota hankkeen taloudellisista vaikutuksista. Hommaa ajetaan väkisin
eteenpäin, vaikka en tiedä yhtään
hallituksesta ja hallituspuolueista riippumatonta asiantuntijaa,
joka kiittelisi hallituksen kunta- ja sote-sekoilua. Tärkeintä on, että hallitus
pystyy näyttämään, että se
pystyy tekemään päätöksiä.
Lopputulemalla ei näytä olevan mitään
väliä.
Arvoisa puhemies! Sitten mittakaavaltaan pienempiä mutta
hyvin kuvaavia esimerkkejä vähemmän järkevästä toiminnasta.
Valtio myi Konnunsuon vankilarakennukset ja läheiset
maa-alueet kiinteistösijoitusyhtiölle 1,8 miljoonalla
eurolla, vaikka puolitoista viikkoa ennen kaupantekoa Konnunsuo
oli valtion selvityksessä todettu parhaaksi vaihtoehdoksi vastaanottokeskuksen
sijoituspaikkana. Vajaan vuoden kuluttua kaupanteosta valtio vuokrasi osan
vankilasta vastaanottokeskuksen käyttöön, ja
yllätys yllätys: vuokrat kattavat myyntihinnan alle
kolmessa vuodessa. Uusi omistaja on myynyt lisäksi entisiä vankilan
maita noin 2,2 miljoonalla eurolla. Sijoittaja on siten varmistanut
jo nyt yli 5,5 miljoonan euron tulot kiinteistöstä, jonka
valtio myi sille 1,8 miljoonalla eurolla.
Viimeisimmät uutiset kertovat, että jälleen valtio
on vuokraamassa tiloja Konnunsuolta, tällä kertaa
maasta karkotettavien säilytystiloiksi. Ihmettelen kovin,
että tarkastusvirasto on Senaatti-kiinteistöjen
tavoin katsonut, että vankilakiinteistöjen pitäminen
valtion omistuksessa olisi aiheuttanut valtiolle huomattavia kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Hallitus päätti, että oikeuslaitoksemme
pitää karsia menoja. Jälleen ajateltiin
kaavamaisesti, että sehän on helppoa, kun lakkautetaan
ja yhdistetään. Näin tehtiin. Mutta ennen
lopullisia päätöksiä näkemys
siitä, mikä on järkevää lakkauttaa
ja yhdistää, vaihtui usean kerran. Aina uudet
laskelmat osoittivat uuden vaihtoehdon paremmaksi. Kaikki laskelmat
olivat tarkoitushakuisia. Ensinnäkin niiden piti osoittaa,
että lakkauttamiset ja yhdistämiset ovat sekä toiminnallisesti
että taloudellisesti järkeviä. Sinänsä tuollaisten
laskelmien teko ei ole mitenkään vaikeaa. Siihen
tarvitaan vain vähän mielikuvitusta ja tarkoitushakuista
unohtamista.
Kävin läpi esimerkiksi Kouvolan hovi- ja hallinto-oikeuksien
yhdistämistä Kuopioon. Laskelmat osoittivat kiistatta,
että hanke on hyvä ja kannatettava. Yhtä kiistatta
voidaan osoittaa, että laskelmista löytyivät
kaikki ne säästöt mutta merkittävä osa
ratkaisusta johtuvista lisäkustannuksista oli unohtunut.
Arvoisa puhemies! Samantapaisiin täysin yksipuolisiin
laskelmiin perustui myös päätös
liikkuvan poliisin lakkauttamisesta. Unohdettiin täysin
ne tarpeet ja vaikutukset, mitä lähivuosina seuraa
muun muassa kabotaasiliikenteen vapauttamisesta.
Keskustelu päättyi.