16) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
2012
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomusta vuodelta 2012. Käynnistimme
tämän keskustelun viime viikon perjantaina, ja
se aktivoitui hyvin vahvasti muun muassa omaishoitokeskusteluna.
Siitäkin muutama sana, mutta haluan kuitenkin yleisesti
todeta muutaman sanan ensinnäkin tästä toimintakertomuksesta
viime vuodelta.
Toimintakertomuksen sisältöä on näitten
tilastojen ja toimintojen osalta hyvin vahvasti viitoittanut kasvava
työttömyys ja siitä aiheutuvat ihmisten
perusturvaan liittyvät tarpeet. Eniten Kelan etuuksista
kasvoivat työttömyysturvaetuudet 25,3 prosenttia
ja yleinen asumistuki 9,7 prosenttia. Jo pelkästään
näitten etuuksien tuomat lisätarpeet toimintoihin
ovat aiheuttaneet sen, että henkilöstö osaltaan
on joutunut toimimaan erittäin tiukoilla, mutta on selvinnyt
niistä kuitenkin ansiokkaasti. Kelan hallitus on aina tarvittaessa tehnyt
ratkaisuja siinä, että jos muun muassa työttömyysetuudet
tai asumistuet eivät tule sovitussa ajassa asiakkaille,
niin henkilöstöä siirretään
näihin toimintoihin tai henkilöstöä palkataan
myös lisää. Tältä osin
Kela on pyrkinyt turvaamaan ihmisten perusturvan ja sitä kautta
luonut turvaa ihmisten vaikeisiin tilanteisiin. 4,2 miljoonaa on
saanut myös sairaanhoitokorvauksia, mikä kertoo
siitä, että lähestulkoon kaikki suomalaiset
ovat olleet sairaanhoitokorvauksien piirissä.
Kela on panostanut voimakkaasti asiakaspalveluihin, ja Kela
on myös monessa mielessä edelläkävijä asiakaspalvelujen
kehittämisessä. Kela seuraa vahvasti asiakkaiden
palautetta siitä, miten palveluja tulisi kehittää ja
miten asiakaspalvelu toimii. Voitaneen todeta, että itse
olen ollut Kelan valtuutettuna nyt kuusi vuotta ja olen hämmästynyt
siitä Kelan työntekijöitten vahvasta
sitoutumisesta ja kehittämisen tahtotilasta, miten he haluavat
tukea ja kehittää Kelan toimintaa ja asiakaspalveluja.
Muun muassa viime vuonna, 2012, asiakkaat antoivat Kelan asiakaspalveluista
arvosanan 9,1. Elikkä voi sanoa, että kiitettävä arvosana
asiakaspalvelusta on erittäin hyvä arvosana. Kuitenkin
valitettavasti julkisuudessa meille tulee palautetta niistä palautteista,
jotka nousevat populistisesti ihmisten tietoisuuteen median kautta. Kukin
sellainen asiakastapaus tietenkin on valitettava, mutta meidän
pitää huomioida se, että yleisesti, siihen
työtehtävään ja haasteisiin
nähden, mitä Kela toteuttaa, asiakaspalvelun arvosana
on kuitenkin 9,1.
Asiakaspalvelua on kehitetty muun muassa siten, että verkkojen
ja netin osuus on kasvanut huomattavasti. Me emme saa kuitenkaan
tässä yhteydessä unohtaa niitä ihmisiä,
joilla ei ole nettiä tai jotka eivät pysty käyttämään
verkkoa asiakaspalvelussaan. Sen takia on ehdottoman tärkeää,
että niin puhelinpalvelu kuin myös asiointi Kelan
toimistoissa tai yhteispalvelupisteissä mahdollistuu kaikille
ja jokainen ihminen on yhdenvertaisessa, tasa-arvoisessa asemassa
Kelan palveluiden osalta riippumatta siitä, mitkä mahdollisuudet
hänellä on saada palvelua. Tästä syystä,
kun kehitetään verkko- ja nettipalveluita, jossa
on kuitenkin se pääpaino tällä hetkellä,
on ehdottoman tärkeätä, että näitä muita
palvelumuotoja kehitetään rinnalla, jotta jokainen
asiakas palvelunsa saa.
Kela myös toteuttaa erilaisia hankkeita, kehittämishankkeita,
jotka tukevat ihmisten erilaisia elämäntilanteita.
Yksi hanke on muun muassa selkeyshanke. Me olemme saaneet paljon
palautetta siitä, että Kelan antamat päätökset
ovat epäselviä, ja tästä syystä Kela
on perustanut tämmöisen oman hankkeen, jonka tavoitteena
nimenomaan on selkeyttää päätösten
vaikuttavuutta ja ymmärrettävyyttä, sitä,
että jokainen, joka Kelan päätöksen
saa, ymmärtää, mitä niitten
päätösten takana on ja mitä se
päätös käytännössä tarkoittaa.
Toinen hanke, joka siellä on mennyt eteenpäin
erittäin ansiokkaasti, joka on erittäin hyvä hanke,
on Kyky-hanke. Tämän Kyky-hankkeen tavoitteena
on ennen kaikkea parantaa asiakaslähtöisesti ihmisten
työ- ja toimintakykyä elikkä tuoda selkeys
siitä, mikä on ihmisen kokonaisvaltainen tilanne,
ja sitä kautta auttaa ihmisiä takaisin työmarkkinoille.
Toinen osa, joka liittyy tähän samaan asiaan, on
sairaan ja vammaisen lapsen ja nuoren sekä aikuisen palveluprosessi.
Tämän tavoitteena on esimerkiksi se, että jos
perheeseen syntyy vammainen lapsi, niin Kela pystyy seuraamaan tämän
lapsen palvelutarpeita ja sosiaaliturvatarpeita ja sitä kautta
olemaan tämän lapsen rinnalla hänen elämänkaarensa
ajan, ja kun selkeästi on nähtävissä,
että lapsi tai perhe tarvitsee eri tukipalveluita, niin
Kela on näissä mukana ja antaa ohjeistusta, neuvontaa
ja ottaa yhteyttä perheeseen ja sitä kautta tukee
perhettä tässä elämäntilanteessa.
Ehkä yksi isoimpia asioita, joita me olemme käsitelleet
Kelan valtuutettujen kokouksissa, on työkyvyttömyyseläkkeiden
ratkaisutoiminta. On ymmärrettävää,
että kun ihmiset ovat saaneet kielteisen päätöksen
asiasta — kun he eivät ole saaneet työkyvyttömyyseläkettä — niin
suuri ongelma on ollut se, että nämä ihmiset
ovat jääneet asiansa kanssa hyvin pitkälle
yksin. Tästä syystä Kelan valtuutetut
ovat halunneet kiinnittää erityistä huomiota
ensinnäkin tähän prosessiin, miten se
tulee toteuttaa, ja niihin ongelmakohtiin, joita tämän
työkyvyttömyyseläkkeen hakemisen yhteydessä on,
mutta ennen kaikkea myös siihen, että jos ihminen
saa kielteisen päätöksen tästä asiasta,
niin tätä ihmistä ei saa jättää yksin, vaan
hänellä täytyy olla palveluverkko tai
tukiverkko siellä omalla paikkakunnallaan, joka sitten
auttaa häntä tässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Pari sanaa vielä omaishoidosta. Suhtaudun
siihen monesti vähän liiankin tunteella.
Ensinnäkin minusta on erittäin hyvä,
että omaishoidosta keskustellaan täällä eduskunnassa
ja muualla, mutta se edellinen keskustelu, joka viime perjantaina
oli, keskittyi hyvin voimakkaasti omaishoidon tukipalkkion maksatukseen, kun
kyse on huomattavasti laajemmasta asiasta.
Nyt ministeriössä valmistellaan parasta aikaa kansallista
omaishoidon ohjelmaa, ja minullakin on mahdollisuus olla tässä työryhmässä mukana
liiton
puheenjohtajana. Täytyy sanoa, että siellä arvioidaan
koko omaishoidon kenttä hyvin syvällisesti ja
laajasti, ja minulla on itselläni vahva usko siihen, että kun
se ohjelma valmistuu, ja jos eduskunnalla on tahtoa, aitoa tahtoa
siihen, että se lähdetään viemään
eteenpäin laaja-alaisesti, niin meillä on kaikilla
mahdollisuus vaikuttaa siihen, että me saamme hyvän
omaishoitolainsäädännön tulevaisuudessa.
Haluan kuitenkin vielä tuoda tämän
Kela-kytkennän, joka tähän liittyy. Tässä työryhmässä on pohdittu
kolmea eri vaihtoehtoa omaishoidon tukipalkkion maksatukseen, ensinnäkin
että se säilyy nykyisellään
elikkä kunta maksaa omaishoidon tukipalkkion. Toinen vaihtoehto
on se, että kunta tekee päätöksen
omaishoidon tuesta laajasti sekä tekee myös päätöksen
omaishoidon tukipalkkion tasosta, mutta maksatus toteutetaan Kelan
kautta, aivan kuten kotihoidon tukikin tällä hetkellä toteutuu.
Kolmas vaihtoehto on se, että kunta tekee päätöksen
omaishoidon tuesta kokonaisuudessaan ja tekee omaishoitoperheelle
hoito- ja palvelusuunnitelman sekä päätöksen
siitä, ja luodaan valtakuntaan sitten yhtenäiset
kriteerit, joiden pohjalta Kela tulee tekemään
päätöksen omaishoidon tukipalkkion tasosta,
sekä myös maksaa sen, sekä myös
valtio sitten maksaa sen, eikä kunta tule maksamaan tätä.
Tämän kolmannen vaihtoehdon ehkä kaikkein
suurin ongelma on se, kun on vammainen pieni lapsi tai on mielenterveyskuntoutuja
tai on ikääntynyt ihminen tai on liikenneonnettomuudessa
vammautunut henkilö, kun nämä elämäntilanteet
kaikilla ovat hyvin erilaisia, niin miten pystytään
sitten omaishoitajan näkökulmasta nämä yhtenäiset
kriteerit muodostamaan, jotta sitten se tukipalkkio olisi yhtenäinen
ja jotta Kela pystyisi tekemään aidosti oikean
päätöksen omaishoitajalle. Mutta uskon
vahvasti, että me pääsemme yhteiseen
hyvään ratkaisuun tältä osin ja
tämä omaishoidon tukipalkkio tulee siirtymään
ehkä vuonna jonakin Kelan maksettavaksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin myönteistä,
että Kelan valtuutetut aktiivisesti seuraavat työkyvyttömyyseläkkeiden
ratkaisutoimintaa ja hylkäysmääriä.
Hylkäysprosenttien nopea kasvu on todellinen tragedia työkyvyttömyyseläkeongelmissa
kamppailevien kannalta.
Runsas vuosi sitten työeläkeyhtiöissä tehtiin vakuutuslääkäreiden
haastattelututkimus. Siinä lääkärit
eivät myöntäneet tietoisesti kiristäneensä työkyvyttömyyseläkkeiden
ratkaisulinjaa taloudellisten ja poliittisten seikkojen paineessa. Mutta
nyt tässä kertomuksessa Kelan tilastot kertovat
aivan muuta. Vuosien 2010—2012 välillä Kelan
hylkäysprosentti nousi 30,1 prosentista 36,3 prosenttiin,
yli 6 prosenttiyksikköä. Työeläkejärjestelmän
hylkäysratkaisut nousivat 22 prosentista 26 prosenttiin.
Vuoden 2007 jälkeen Kelan hylkäysratkaisujen määrä on
noussut yli 10 prosenttiyksikköä. Myös
kuntoutuksen osalta toistuu tavallinen tarina: työkykyään
menettäneen kuntoutukseen ryhdytään vasta,
kun eläkehakemus on hylätty, jos silloinkaan.
Puhemies! Samaan aikaan, kun Suomen poliittinen eliitti vakuutti
Heurekan auditoriossa toinen toistaan rakenteellisten uudistusten
välttämättömyydestä,
muun muassa eläkeiän korottamisesta, kokoontui
Helsingissä Työterveyslaitoksen kansainvälinen
konferenssi työurien jatkamisesta ja työhyvinvoinnista.
Mediassa konferenssin monet tärkeät johtopäätökset
eivät onnistuneet kiinnittymään hallitustason
työurakeskusteluun — eikä ihme, sillä rakenteellisia uudistuksia
ohjaavat taloudelliset ja poliittiset pakot. Eläkeiän
korottamiseen tähtäävässä työurakeskustelussa
ei ole tilaa tosiasioille työntekijän ikääntymiseen
liittyvistä sairauksista ja työkyvyn heikkenemisestä,
joista kansainvälinen konferenssi ja yli 200 tutkijaa ja
asiantuntijaa lähes 30 maasta keskusteli kattaviin tutkimuksiin nojaten.
Puhemies! Suomessa mielenterveyden häiriöt ja
tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat tunnetusti työkyvyttömyyseläkkeiden
yleisimpiä syitä. Työterveyslaitoksen
seurantatutkimus, johon osallistui 30 000 miestä ja
naista, sekä eurooppalainen kokoomatutkimus, joka käsitti
170 000 miehen ja naisen työkykyseurannan, päätyivät arvioihin,
joiden mukaan työstressi, työn epävarmuus
ja pitkään jatkunut liiallinen työkuormitus ovat
vahvassa yhteydessä kohonneeseen sydäntaudin vaaraan,
tuki- ja liikuntaelinsairauksiin ja masennusriskiin.
Työterveyslaitoksen ja Lontoon yliopiston professori
Mika Kivimäki arvosteli nykyistä, vallitsevaa
työurakäsitystä, joka ottaa harvoin huomioon
ikääntymiseen liittyvän normaalin fyysisen
toimintakyvyn ja muistin heikentymisen, pitkäaikaiset sairaudet
ja niin edelleen. Samanlaista, tämän professorin
edustamaa humaania ja tieteellis-käytännöllistä viisautta
tarvitaan, kun työuratavoitteita yhdistellään
eläkepolitiikkaan. Se ei saa jäädä vain
eläkeyhtiöiden intresseihin sitoutuneiden etujärjestöjohtajien
ja poliitikkojen ymmärryksen varaan. Mihin vielä päädytään,
kun tämä torso ja voittojen maksimoimista tavoitteleva
työurakäsitys runnotaan tulevien eläkeratkaisujen
pohjaksi? Sen takia pidän aivan välttämättömänä,
että ikääntyvien työkyvyn arviointi
irrotetaan eläkeyhtiöiden ja myös Kelan
otteesta riippumattomille asiantuntijaelimille. Tämän
suuntaisen hyvän aloitteen täällä viime
viikolla esitteli edustaja Kettunen, ja tervehdin sitä tyydytyksellä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
puheenjohtaja, perussuomalaisten Pentti Kettunen, kiinnitti viime
perjantaina kansanedustajien huomiota muun muassa kahteen tärkeään
asiaan. Ensimmäinen oli omaishoitajan tuen siirtäminen
Kelan maksettavaksi ja toinen liittyi työkyvyttömyyseläkkeiden
ratkaisutoimintaan.
Omaishoitajien tuen maksatuksen siirtäminen Kelalle
olisi yksi tärkeimmistä sosiaalipoliittisista
toimenpiteistä, johon istuvan sixpack-hallituksen tulisi
ryhtyä. Tiukan hallitusohjelman sisältöä olisi
toisin sanoen tarkistettava tältä osin.
Mielestäni on väärin, että kansalaiset
eri puolilla Suomea ovat omaishoidon maksatuksen suhteen erilaisessa
asemassa. Maksetaanhan Suomen kunnissa tukea, mutta maksettavan palkkion
määrä vaihtelee, mikä eriarvoistaa
tuen saajia. Samasta työstä samansuuruinen palkkio on
minun ja perussuomalaisten palkkamielipide.
Omaishoitajat ovat oikeutetusti myös vaatineet, että tuki
maksettaisiin heille verottomana. Tämä toive toteutuu,
arvoisa puhemies, jos hallitus syventyy — ja hyväksyy — eduskunnalle
4.9. tänä vuonna tekemääni toimenpidealoitteeseen otsikolla
Kunnallisvero progressiiviseksi. Tämän toimenpidealoitteen
hyväksyminen edesauttaa paitsi omaishoitajia myöskin
työttömiä, opiskelijoita, eläkeläisiä ja
monia muita kansalaisryhmiä.
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitoksen valtuutetut
ovat viime päivinä selvitelleet työkyvyttömyyseläkkeiden
ratkaisutoimintaa. Useimmat tässä salissa olevat
kansanedustajat tuntevat ongelman. Haluan kuitenkin tässä yhteydessä korostaa,
ettei Kelan lääkäri myönnä tai
hylkää etuutta, vaan päätöksen
tekevät Kelan ratkaisuoikeudet saanut muu toimihenkilöstö.
Hänen tai heidän ratkaisunsa sisältää kannanotot
kaikkiin etuuden myöntämisedellytyksiin.
Ongelma on kuitenkin siinä, että Kelan käyttämät
lääkärit ovat vakuutuslääketieteen
asiantuntijoita, jotka arvioivat hakijan terveydentilaa, työ-
ja toimintakykyä sekä kuntoutuksen ja hoidon tarvetta.
Kelan lääkäri esittää vakuutuslääketieteellisen
arvion siitä, täyttyvätkö etuuden myöntämisen
edellytykset. Suurin ongelma on se, etteivät Kelan asiantuntijalääkärit
näe potilasta lainkaan, vaan ratkaisu tehdään
usein vastoin potilasta hoitaneen lääkärin
asiantuntevaa lausuntoa. Tähän menettelyyn kaipaan
minäkin muutosta.
Ministeri Paula Risikko on asettanut työryhmän
pohtimaan edellä kertomiani asioita. Toivon, että työryhmä "näkee
metsän puilta" ja päätyy kansalaisten
kannalta järkevään esitykseen.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitoksen valtuutettujahan
on 12 varsinaista ja 12 varasellaista, ja heidän tehtävänään on
valvoa Kelan hallintoa ja toimintaa.
Toimintakertomuksen alussa on maininta sosiaaliturvan etuusmenoista,
mitkä viime vuonna olivat runsaat 13 miljardia, ja lapsilisiä maksettiin
viime vuonna runsaalle miljoonalle lapselle.
Kelan asiakaspalvelussa palvelut lisääntyvät internetpalveluun
ja näin käyntimäärät
ovat vähentyneet. Mutta on muistettava aina, että vielä on
paljon sellaisia ryhmiä, joita tulee palvella niin sanotusti
kasvotusten, ja palvelut on yleensäkin saatava kohtuullisen
matkan etäisyydeltä, on se kohtuus sitten 10 kilometriä tai
vaikkapa 40 kilometriä.
Valtuutetut ovat puuttuneet muun muassa työkyvyttömyyseläkkeiden
ratkaisuaikoihin ja päätöksiin. Miten
on mahdollista, ettei asiakasta hoitavalla lääkärillä ole
paras arviointikyky, kun kyseessä on mahdollinen eläkkeellepääsy?
Mistä tulee se viisaus eläkevakuutusyhtiöltä ja
vakuutuslääkäriltä, kun he potilasta
näkemättä arvioivat hänen kuntonsa?
Tähän on saatava parannus, sillä hylkäysosuus
kasvaa jatkuvasti, ja nyt se on kasvanut 30:stä lähes
38 prosenttiin.
Ihmisiä tuolla maakunnassa puhuttavat myös nämä taksimatkat,
sillä matkakorvaukset ovat myös olleet sairausvakuutuksen
nopeimmin kohonnut menoerä lääkekorvausten
ohella. Osasyynä on tietysti palveluiden keskittyminen,
ja matkakulut ovat kasvaneet. Tässäkin pitäisi
ottaa maalaisjärki käyttöön:
ei ole oikeastaan hyväksyttävää,
että yksi matkustaja istuu taksissa ja toinen taksi ajaa
perässä yhden matkustajansa kanssa, ja päämäärä on
sama paikka. Johtavuutta tuntuisi tähänkin löytyvän
näin tietokoneaikana.
Jos haluamme painottaa eriarvoisuuden poistamista, potilaiden
omaisvastuuosuuksien korottaminen päinvastoin lisää sitä,
sillä vanheneva ja köyhempi väestönosa
sairastaa maassamme enemmän ja joutuu tietysti käyttämään
matkoja enemmän.
Täällä on myös paljon puhuttu
omaishoidosta, ja minäkin sanon muutaman sanan.
Arvoisa puhemies! Vakavasti pitäisi käydä keskustelu
omaishoidon asiasta kokonansa, ei yksistään, että se
siirretään Kelan kautta järjestettäväksi,
niin kuin olemme myös puolueena vaatineet. Kelalla on tähän
kyllä valmius, mutta poliittinen päätös
puuttuu. Tällä toimenpiteellä turvattaisiin
omaishoitajien tasavertainen kohtelu Suomen jokaisessa kunnassa,
ja yleensäkin pitäisi ajatella, että omaishoidosta
pitäisi tulla yksi todellinen vaihtoehto, ja näistä asioita
tulisi kiihkottomasti nyt keskustella, kun tiedämme, että laitospaikkojen
määrä vähentyy ja vanhusväestömme
jatkuvasti kasvaa.
Tällä hetkellä on noin 40 000
omaishoitajaa. Pienimmät hoitopalkkiot ovat vajaa 400 euroa
ja sitten korkeimmat noin runsaat tuhannen euroa, mutta niiden,
jotka nämä tuhannen euroa saavat, hoitamat potilaat
tarvitsevat ympärivuorokautista hoitoa. Toivottavasti kuuntelin
hyvin tarkkaan edustaja Kiljusen näkemyksiä, että oltaisiin suunnittelemassa
jotain radikaalia ja tosiaan, että meidän vanhuksemme
saisivat mahdollisuuksien mukaan asua kodeissaan. Jos aina puhutaan rahasta,
niin tämähän tulisi paljon huokeammaksi,
koska heidät täytyy jossain hoitaa. Tiedämme jokainen,
mitä laitospaikka kunnassamme maksaa ja mitä toisaalta
on taas kotona tapahtuva tuki, ja kyllä monet vanhukset
myös haluaisivat elämänsä ehtoopäivät
kotonansa viettää, koska tiedämme, että se
on inhimillinen vaihtoehto. Mutta toivottavasti tästä mennään
sitten aimo askel eteenpäin.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kela tekee hyvää työtä suomalaisten
sosiaaliturvan ydintoimijana. Kelaan ovat tyytyväisiä niin asiakkaat
kuin työntekijätkin. Tätä ei
sovi unohtaa.
Tämä Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
vuodelta 2012 on lyhyt läpileikkaus meidän valtuutettujen
vuoden aikana kokouksissa käsittelemistä asioista.
Sieltä kuitenkin on nähtävissä se,
että Kela kehittää toimintaansa jatkuvasti.
Siitä hyvänä esimerkkinä ovat
Kohti uutta Kelaa -ohjelman hankkeet, joihin kaikki kansanedustajat
voivat tämän toimintakertomuksen kautta myös
tutustua. Esimerkiksi työkykyneuvojat ovat uusi toimintamalli,
jonka avulla halutaan auttaa sairauspäivärahaa
saavia asiakkaita. Pitkään poissa työstä olleet
tarvitsevat tukea työhön palatakseen, ja juuri
työkykyneuvojat antavat yksilöllistä tukea
ja neuvontaa kuntoutustarpeen selvittämiseksi. Tällainen suunta
on kansantaloudellisestikin ajateltuna hyvää toimintaa
Kelalta mutta ennen kaikkea inhimillistä palvelua asiakkaalle.
Palvelujen hyvän laadun takaamisen kannalta erittäin
tärkeä tekijä on myös palvelujen
saatavuuden nopeus ja hakemusten käsittelyajat. Vuonna
2012 hakemusten käsittelyaikatavoitteet saavutettiin kohtuullisen
hyvin. Se, mikä meille kuitenkin näyttäytyy
tilastollisena poikkeamana, on ihmisen arjessa äärimmäisen
ikävää. Näinä aikoina
kansalaisemme kärsivät esimerkiksi työttömyydestä.
Työttömälle ei ole yhdentekevää,
käsitelläänkö hänen
hakemuksensa määräajassa. Hänelle
se on elintärkeää. Kohtuullinen käsittelyaika
tulee siis taata kaikille asiakkaille. Käsittelyajat kuitenkin
vaihtelevat ympäri Suomea. Ikävä kyllä tämän
johdosta kansalaiset ovat eriarvoisessa asemassa toisiinsa nähden asuinpaikastaan
riippuen. Tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi on tärkeää,
että käsittelyaikojen tasoittamiseksi mahdollistetaan riittävät
resurssit ympäri Suomea. Satakunnassa tulee olla oikeus
saada palveluja yhtä nopeasti kuin Etelä-Pirkanmaalla.
Kelan internetpalveluilla on haluttu siirtää työn
tekemisen painopistettä juuri varsinaiseen ratkaisutyöhön
hakemusten vastaanoton ja kopiointityön sijaan. Kelan internetpalvelut
ovatkin yhä enenevässä määrin
kansalaisten käytössä, mutta vieläkin
melko pieni osuus käyttää niitä. Vain
22,5 prosenttia kaikista hakemuksista tehtiin verkossa. Tässä työssä on
siis edistytty, mutta työtä on edelleen tehtävä tietoisuuden
ja osaamisen kasvattamiseksi.
Arvoisa puhemies! Haluaisin ennen kaikkea kiinnittää huomionne
valtuutettujen esille nostamaan aiheeseen eli työkyvyttömyyseläkkeiden ratkaisutoimintaan.
Valtuutetut ovat useissa kokouksissa käsitelleet työkyvyttömyyseläkkeiden hylkäysosuuksia
ja vakuutuslääkäreiden roolia asiassa.
Olemme vaatineet myös selvitystä hylättyjen
hakemusten kasvavasta määrästä 2000-luvulla.
Syyt tai niiden selitykset ovat olleet moninaisia, eikä yhtä yksittäistä asiaa
ole osattu nostaa esille. Olemme myös halunneet selvityksiä vakuutuslääkäreiden
roolista yleisesti. Useat kansanedustajat saavat jatkuvasti palautetta
kansalaisilta päätöksistä, joissa
jonkin etuuden hylkäysperusteena on käytetty vakuutuslääkärin lausuntoa
ja hoitavan lääkärin lausunto on jäänyt huomiotta.
Kela on toki vain yksi taho, jossa päätöksien
tukena käytetään vakuutuslääkäreitä.
Vakuutusyhtiöt toimivat asiassa isossa roolissa myös.
Valtuutetut ovat kuitenkin halunneet selvittää vakuutuslääkärin
toimintaperiaatteita ja roolia hakemuskäsittelyssä juuri
Kelassa. Hakemusten hylkyprosentteja ja syitä seurataan
valtuustossa myös jatkossa.
Kelan SDP:n valtuutetut — edustaja Kiljunen, edustaja
Rajamäki ja itseni mukaan lukien — olemme kaikki
olleet asiassa aktiivisia myös eduskunnassa ja esittäneet
keskustelualoitetta asiasta. Kahteen kertaan tehtyyn keskustelualoitteeseen
olemme kuitenkin aina saaneet kielteisen vastauksen. Siitä huolimatta
jatkamme työtä muulla tavoin, jotta ihmiset voisivat
kokea oikeudenmukaiseksi saamansa kohtelun heille elintärkeissä päätöksissä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valiokunta kiinnittää laajemminkin
erityistä huomiota etuuksien ratkaisutoimintaan, jossa
päätökset tehdään keskeisesti
vakuutuslääkärin lausuntoon nojautuen.
Näkökulmana tulee olla kansalaisten oikeusturvan
toteutuminen ja päätöksien perustuminen
myös yleiseen oikeustajuun ja hyväksyttävyyteen.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Osasairauspäiväraha
vähentää täyden työkyvyttömyyseläkkeen
riskiä. Tämä tärkeä tulos ilmeni
Kelan tutkimusosaston ja Työterveyslaitoksen toteuttamassa
seurannassa, kun osasairauspäivärahaa vuoden 2007
aikana saaneita ihmisiä verrattiin vastaavan pituisen ajan
täyttä sairauspäivärahaa saaneisiin
vakuutettuihin. Vuoden 2008 loppuun mennessä osasairauspäivärahaa saaneiden
todellinen riski siirtyä ihan täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle
väheni 6 prosenttia, mikä on ihan hyvä tulos,
todella myönteinen tulos, sillä valtaosa osatyökyvyttömyyseläkkeen saajista
jatkaa kuitenkin ansiotyössä osa-aikaisesti.
Työllisyysasteen nostamiseksi onkin nyt käytettävä ihan
kaikki keinot. Vuosittain Suomessa noin 40 000 henkilöä on
pitkittyneillä, yli 90 päivää kestävillä sairauslomilla.
Pitkältä sairauslomalta pitäisi voida
palata töihin kuitenkin vaikkapa vain osa-aikaisesti, kun
kunto kohenee. Tässähän tarvitaan tietysti
tiivistä vuorovaikutusta työterveyshuollon, työnantajan
ja työntekijän kesken, muuten työhön
paluu osakuntoisena, vajaakuntoisena, ei onnistu.
Usein meillä unohdetaan, että osatyökyvytön on
myös osatyökykyinen. Meillä on vallalla
ajattelu, että ihminen on pääsääntöisesti
vain joko sairas tai terve ilman välimuotoja. Osa-aikainen työskentely
ehkäisisi kuitenkin poissaolon pitkittymistä ja
helpottaisi töihin paluuta. Meidän olisikin mietittävä,
miten aiotaan käyttää osatyökykyisten
tarjoama työpanos. He olisivat sen halukkaita tarjoamaan.
Lääkäreiden mielestä jopa
viidennes työkyvyttömyyseläkkeistä on
vältettävissä oikea-aikaisella kuntoutuksella.
Turhista työkyvyttömyyseläkkeistä aiheutuu
kuitenkin vuodessa noin 600 miljoonan euron lasku.
Tämä Kelan tutkimuksen viesti kannustaa osasairauspäivärahan
käyttöön ja asennemuutokseen osatyökykyisyyttä kohtaan.
Kelan tutkimus onkin arvokasta ja tärkeää,
ja tämän Kelan tutkimusosaston toiminta on turvattava
jatkossakin. En pidä hyvänä sitä,
että sitä yhdistettäisiin mihinkään
muuhun tutkimuslaitokseen.
Puutun vielä tärkeään kysymykseen.
Toki omaishoidosta on puhuttu täällä paljon,
mutta sitä en voi omassakaan puheenvuorossani ohittaa.
Pidän myöskin tärkeänä sitä,
että omaishoitajille maksettava palkkio siirretään
Kelan hoidettavaksi, koska nykyjärjestelmässä kuntien
erilaiset käytännöt tekevät
ihmisistä eri puolilla maata epätasa-arvoisia
palvelujen ja palkkion suhteen. Yhtenäiset valtakunnalliset
kriteerit ja tuet takaisivat parhaiten sekä omaishoitajien
että heidän hoidettaviensa yhdenvertaisuuden.
Myös vanhusten toiveita asuinpaikan suhteen on kunnioitettava.
Myös tukipalvelut tulisi järjestää mahdollisimman
pitkälle kotikunnassa, koska usein siellä on paras
asiantuntemus oman alueen vanhusten, pitkäaikaissairaiden
ja vammaisten tilanteeseen sekä tietysti siellä tunnetaan
parhaiten kunnassa olevat voimavarat ja ne tukipalvelut. Myös
perhehoito olisi otettava aidoksi vaihtoehdoksi.
Omaishoidosta maksettava palkkio on myös muutettava
verovapaaksi tai omaishoitajille olisi saatava verovähennys.
Myös ne omaishoitajat, jotka eivät saa vielä tukea,
on saatava omaishoidon tuen piiriin, ja heitä on yllättävän
paljon.
Kaiken kaikkiaan asenteita ja lainsäädäntöä on
muutettava. Omaishoitajat tekevät raskasta ja arvokasta
työtä ja tarvitsevat tukea viranomaisilta, järjestöiltä,
työpaikoilta ja läheisiltään.
Myöskin työpaikoilla olisi saatava joustoa, jotta omaishoitajaksi
voi ryhtyä myöskin työn ohella.
Omaishoito on inhimillinen ja myöskin yhteiskunnalle
kaikista edullisin tapa järjestää vanhusten
hoito, ja siksi pidin tärkeänä myöskin osaltani
nämä asiat nostaa esiin.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että täällä on
käytetty puheenvuoroja ennen kaikkea omaishoidon tuen puolesta,
myös on puututtu näihin työkyvyttömyyseläkkeiden ratkaisumalliloihin.
Ajattelin myös näistä kahdesta asiasta
puhua, koska kun tuolla kentällä tapaamme kansalaisia,
hyvin usein nämä kumpikin asia tulevat erittäin
suuressa määrin esille.
Täytyy ihmetellä, että kun työkyvyttömyyseläkkeiden
ratkaisuja käsitellään, hoitava lääkäri on
antanut lausunnon, jossa se suosittaa, että potilas on
siinä kunnossa, ettei ole enää työkykeneväinen,
niin sitten Kelalla tehdään ratkaisu ja tyrmätään
tämä eläke. Voidaan todeta vitsikkäästi, että mikä ero
on Kelan lääkärillä ja valelääkärillä:
se ero, että valelääkäri näkee
potilaan, mutta Kelan lääkäri ei näe
tätä. On hyvä, että Kelan valtuutetut
ovat paneutuneet tähän asiaan ja käyneet keskustelun,
ja toivotaan, että näihin ratkaisu löytyy
nopeasti.
Toinen on tietysti sitten tämä omaishoidon tuen
maksatus, että se siirrettäisiin Kelalle. Meillä perussuomalaisillahan
se on ollut vaalibudjeteissa ja vaaliohjelmissakin, että tämä asia
siirrettäisiin Kelalle, tämä maksatus.
Ennen kaikkea tämä takaisi sen yhdenvertaisuuden
koko valtakunnan alueella. Kun nyt mietitään,
että se on kuntakohtaisesti ja kuntien erinäköisten
kriteerien perusteena, niin siellä on erittäin
paljon eriarvoisuutta, ja mietitään, miten tärkeää tehtävää nämä omaishoitajat
tekevät tässä yhteiskunnassa. Siellä on
kymmeniä tuhansia, jotka eivät saa mistään
korvauksia, ja he tekevät sisäisellä lähimmäisen
rakkaudella näitä asioita. Nyt kun tämä oikealla
tavalla järjestellään, niin tällä saadaan
myös kuntien taloutta jonkin verran tervehdytettyä,
kun siirretään tämä maksatus
Kelalle. Ja tietysti toisaalta, kun kestävyysvajeesta puhutaan,
myös meidän laitoshoitopaikkoihin on kiinnitettävä huomiota,
ja mikä tärkeintä, että ihminen,
omainen saisi olla pitempään siellä kotona ja
läheisen hoidettavana.
Keskustelu päättyi.