Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Viime kaudella eduskunnan enemmistö vaati
aloitteeni pohjalta ministeriötä uudistamaan päivähoitolain
kokonaisuudessaan vastaamaan nykypäivän tarpeita
ja todellisuutta. Myös Oecd vaatii päivähoitoon
enemmän sisältöä ja oppimisedellytysten
parantamista. Varhaiskasvatuksen aikana tunnistetaan ja ratkaistaan,
kuuluuko lapsi tulevaisuudessa syrjäytyjiin vai menestyjiin. On
valitettavaa, että ministeri Hyssälä on
ensin puhunut päivähoitolain kokonaisuudistuksen välttämättömyydestä ja
sitten vetänyt lupauksensa pois. Nyt uudistusten sijaan
vanhaa lakia vain paikataan. Ministeri Hyssälä,
kysyisin:
Pitääkö paikkansa se, että odotettu
ja luvattu päivähoitolain kokonaisuudistus on
heitetty roskakoriin? Eikö lapsilla, vanhemmilla ja varhaiskasvatuksen
ammattilaisilla ole oikeus ajan tasalla olevaan lainsäädäntöön,
joka on keskeisin varhaiskasvatuksen ohjauksen väline?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Päivähoitolakia olemme uudistamassa
osana Kansallisen sosiaalihankkeen palvelulainsäädäntöuudistusta.
Alun perin itsekin ajattelin, että olisi muodostettu tällainen
suhteellisen raskas organisaatio, toimikunta, jonka pohjalta sitten
uudistuksia olisi tehty. Nyt kuitenkin olemme päätyneet
ministeriössä siihen, että ministeriön
virkamiestyöryhmänä uudistukset tehdään
kuunnellen laajasti eri tahoja, ja näin saamme nopeammin
uudistukset voimaan. Meillä on jo nyt erittäin
hyviä selvityksiä, työryhmämuistioita,
jotka ovat ajantasaisia, päivähoidon uudistamistarpeista,
ja nämä ovat meillä pohjana näissä uudistuksissa.
Kipeimpiä uudistustarpeita ovat ryhmäkoot ja erityistä tukea,
kasvatusta ja hoitoa vaativien lasten asema. Näihin tulemme
ensimmäisenä puuttumaan.
Jo olemassa olevan lainsäädännön
pohjalta voidaan sisältöjä kehittää,
mutta myöskin me tulemme näissä kuulemisissa
ja ministeriön työryhmässä näihin
asioihin kyllä paneutumaan.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Viime sunnuntain Helsingin Sanomissa oli laaja
artikkeli, miten päivähoitolaissa tehdään
suuria rikkomuksia ja miten ministeri Hyssälä on
luopumassa luvatuista uudistuksista. Teillä olisi ollut
aikaa asettaa luvattu työryhmä valmistelemaan
kokonaisuudistusta, ja olette luvannut, että tämä uudistus
tapahtuu niin, että se on valmis 2007 mennessä.
Eikö tämä anna sellaisen viestin,
ettei varhaiskasvatusta tarvitse yhteiskunnassa arvostaa?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Päinvastoin, me saamme uudistukset,
joita todella kipeästi kentällä kaivataan,
nopeammin voimaan kuin 2007, ja olemme päätyneet
tällaiseen keveämpään, joustavampaan
ja nopeampaan malliin kuin raskaaseen, jähmeään ja
pitkäkestoiseen malliin ottaen huomioon, kuten sanottu,
että meillä on nyt erittäin hyviä selvityksiä tästä asiasta.
Mutta olen yhtä mieltä kysyjän kanssa
siitä, että uudistustarvetta on, ja niinpä me
olemme lähteneetkin uudistamaan päivähoitolakia,
kuten sanottu, osana tätä meidän sosiaalihankkeemme
palvelulainsäädäntöuudistusta,
jossa on isoja lakikokonaisuuksia, ja tämä on
yksi niistä.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Hyssälä,
te olette todennut, että teillä on ministeriössä menossa
niin paljon hankkeita, etteivät teillä oikein
resurssit riitä eivätkä virkamiehetkään
muuhun kuin tähän kiireellisimpään — näin
Helsingin Sanomissa sanoitte — eli aiotte vain paikkailla
tätä lakia, vaikka aikaisemmin te samoin kuin
kaikki muut asiantuntijat olitte sitä mieltä,
että tämän lain kokonaisuudistus olisi
tarpeen.
Onko tässä käymässä,
niin kuin usein on käynyt, että lapset jäävät
jalkoihin? Varhaiskasvatuslaille ei riitä resursseja, ei
lastensuojelulaille, lapsiasiainvaltuutettua ei ole tulossa. Mihin
lapset ovat unohtuneet, ministeri Hyssälä?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Päinvastoin, me olemme todellakin
tekemässä tätä uudistusta sillä tavalla,
että me aloitamme niistä asioista, jotka ovat
kipeimpiä. Minulla oli Pääkaupunkiseudulta
toistakymmentä lastentarhanopettajaa käymässä ministeriössä,
ja he sanoivat, että ehdottomasti kipeimmät uudistukset
ovat ryhmäkoot ja lisääntyvässä määrin
päiväkodeissa on lapsia, jotka tarvitsevat erityistä tukea,
hoitoa ja kasvatusta. Näihin asioihin haluamme ensimmäiseksi
kiinnittää huomiota. Mikään
ei estä kentällä myöskään
sisältöasioihin, kuten sanottu, jo nykylainsäädännön
puitteissa puuttumasta. Näissä asioissa on edettävä kyllä tällä vaalikaudella.
Olen aivan samaa mieltä ed. Sarkomaan kanssa, että uudistuksia
tarvitaan, ja niitä olemme tekemässä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Päivähoitomaksuja tulisi
myös uudistaa. Nyt maksuthan ovat tällä hetkellä sellaisia,
että ne eivät kannusta vanhempia mahdollisimman
lyhyeen työaikaan, vaan päinvastoin. Esimerkiksi
lapsen sairastuessa vanhemmat eivät saa minkäänlaista alennusta
päivähoitomaksuihin, jos lapsi on alle kymmenen
päivää sairas. Mutta kunnilla ei kuitenkaan
ole rahaa sellaiseen uudistukseen, että toimittaisiin ikään
kuin online eli perittäisiin vain siitä, minkä lapsi
on hoidossa.
Onko tarkoitus, että kunnille annetaan nyt lisää rahaa
tähän tarkoitukseen, että päivähoitomaksut
voitaisiin uudistaa lapsiperheille paremmiksi?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillä istuu maksuasioita pohtiva toimikunta
tämän vuoden loppuun. Laajemmin katsotaan näitä maksuja.
Päivähoitomaksut eivät ole yksi ongelma.
Siellä on monia muita maksuja, ja tätä kokonaisuutta
täytyy katsoa nyt lapsiperheitten kannalta, miten nämä niveltyvät
käteen jääviin tuloihin. Ed. Huotari
on oikeassa siinä, että siellä on tällaisia
aukkokohtia, joihin varmasti on syytä puuttua.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Muun muassa psykologian professori Heikki
Lyytinen on korostanut sitä, että lukivaikeudet
pitäisi tunnistaa jo viiden vuoden iässä tai
nuorempana. Sama pätee tietenkin moniin muihin oppimisvaikeuksiin
ja kehityshäiriöihin, kuten dysfasiaan, ADHD:hen
ja Aspergerin oireyhtymään. Viittasitte, ministeri
Hyssälä, äsken siihen, että erityistä tukea
tarvitsevien lasten asema pitäisi ottaa vakavasti huomioon
ja se on mahdollista muuten kuin lainsäädännön
kehittämisen kautta. Kysynkin:
Mitä konkreettista aiotte tehdä, jotta erityisesti
tukea tarvitsevien lasten asema kehittyisi, koska nykyisessä tilanteessa,
kun kunnat säästävät, on erittäin
suuri riski, että nämä lapset syrjäytyvät
eivätkä saa tarvitsemaansa tukea?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillä on istunut toimikunta, joka
on Erika-työryhmän nimellä julkistanut
raporttinsa, joka on varsin tuore ja erittäin hyvin tähän
erityispäivähoidon hankkeeseen pureutuva mietintö.
Tämän pohjalta meidän on hyvä uudistaa,
nimenomaan tästä näkökulmasta,
myöskin lainsäädäntöä.
Juuri tätä työtä olemme siis
tekemässä.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä ministeri Hyssälältä kysyä. Kun
useaan otteeseen olemme kirjallisissa kysymyksissä kysyneet
ja viittasitte siihen, että varhaiskasvatuksen asiantuntijat
olivat teitä tapaamassa, ja te monissa yhteyksissä olette
todenneet, että te aiotte uudistaa tämän
lainsäädännön. Aivan yllättäen
sitten sanotte, että ryhdyttekin vain sitä paikkaamaan.
Haluaisin vielä kysyä:
Mikä sai teidät muuttamaan mielenne näin yhtäkkiä yllättäen?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Nyt ilmeisesti kolmatta kertaa sanon, että saamme
nopeammin nämä kipeimmät kohdat käsittelyyn
ja lainsäädännön uudistuksiin
mukaan, ja nämä ovat juuri näitä ryhmäkokoja,
erityistä tukea ja huolta vaativia lapsia, koska lastentarhanopettajien
viesti on, että he ovat kasvava ryhmä ja tarvitsevat
nyt nimenomaan nopeammin kuin 2007 tätä uutta
lainsäädäntöä. Tässä vastaukseni.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Halusin vain sanoa ed. U. Anttilan
kysymykseen tästä erityistä tukea tarvitsevien
lasten tilanteesta ja kuinka he varhaiskasvatuksessa voivat saada
apua ja tukea: Tietysti esiopetusuudistushan on aivan olennainen
ja merkittävä tässä suhteessa,
jotta pystytään ongelmat varhaisessa vaiheessa
tunnistamaan, toki niin, että päivähoidon
puolella pystytään tiettyjä neurologisia
ja muita ongelmia havaitsemaan jo varhaisemmassa vaiheessa. Mutta
esiopetus kattavana järjestelmänä tietysti
mahdollistaa nyt meille entistä paremmat mahdollisuudet
saada selville oppimishäiriöt ja tunnistaa ne
ja saada myös ennen kouluun menoa tietoon se, mikä lapsen
tilanne on, ja mahdollisesti siirtää koulun aloitusta
ja antaa hänelle tukevaa opetusta ennen sitä.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Jos katsotaan tätä lasten
päivähoitotilannetta, kysymys on kunnallisista
palveluista. Olennaista tietenkin on se, onko kunnilla jatkossa
varaa tehdä niitä parannuksia, joita mahdollisesti
suunnitellaan. Nyt tänä vuonna itse asiassa olisi
lain mukaan aika tarkastella kustannusten jakoa ja kustannusten
tasoa valtion ja kuntien kesken, ja kuntien ja Kuntaliiton laskelmien
mukaan 350 miljoonaa euroa pitäisi antaa kunnille tänä vuonna
lisää rahaa, jotta ne selviäisivät
näistä haasteista tulevaisuudessa. Näistä 350
miljoonasta 300 miljoonaa menisi nimenomaan sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Tästähän on kysymys. Meillä voi
olla vaikka kuinka hyviä tavoitteita, mutta jos ei ole
riittävästi rahaa, kunnat eivät selviä velvoitteistaan. Kysyisinkin
valtiovarainministeri Kalliomäeltä:
Ollaanko tekemässä tätä tarkistusta
kuntien ja valtion kesken, jossa kunnat saisivat lisää rahaa palveluihin?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämä liittyy normaaliin budjettivalmisteluun
tietenkin. Kuntaliiton kanssa ei ole vielä sen kummemmin
keskusteluja käyty, jollei nyt ihan käytäväkeskusteluja
tähän mukaan lasketa, mutta normaalissa budjettiaikataulussa
tämäkin asia käydään
läpi. Pitää muistaa, että kehyksissä pitäisi
kyetä kuitenkin pysymään, ja se on myöskin
lähtökohta valtion puolelta tähän kunta—valtio-suhteeseen.
Vastaavia tilanteita on toki ollut aikaisemminkin edellisten hallitusten aikana.
Ehkä sieltä on oppia otettavissa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Edellisen puheenvuoron jälkeen
toivotan onnea ministeri Hyssälälle näissä neuvotteluissa.
Paitsi ryhmäkokoja, niin myös, niin kuin tänään
on tullut esille, sisältöä on mietittävä.
Edellisen hallituksen peruja oleva valtioneuvoston periaatepäätös
terveysliikunnasta lähtee siitä, että jokaisella lapsella,
sekä alle kouluikäisellä että kouluikäisellä,
pitäisi olla oikeus vähintään
tuntiin liikuntaa joka päivä. Kun ed. U. Anttila
mainitsi muun muassa ADHD:n, niin hyvin keskeinen osa ADHD:n ennaltaehkäisyä on
nimenomaan motoriikan kehittyminen pätevällä liikuntaohjauksella. On
osoittautunut, että tämän toteuttamisen
yksi suurimpia esteitä on henkilökunnan koulutus
ja ryhmien liian suuri koko, niin että ryhmiä ei
tosiasiallisesti voida viedä pihalle taikka liikuntaan soveltuviin
tiloihin. Kysyisinkin:
Olisiko tässä yhtenä osauudistuksena
mahdollista toteuttaa terveysliikuntatoimikunnan selvä päätös,
valtioneuvoston periaatteisiin kirjattu selvä päätös?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa puhemies! Terveysliikuntaa tuetaan tänä vuonna
viimevuotista enemmän. Meillä on terveysliikunnassa
poikkihallinnollista yhteistyötä juuri sosiaali-
ja terveysministeriön kanssa, aivan kuten edustaja tässä totesi.
Terveysliikuntaa tuetaan tänä vuonna opetusministeriön
osalta 300 000 euroa enemmän kuin viime vuonna.
Näitä hankkeita ovat esimerkiksi Teli-ohjelma
kuin myös Kunnossa kaiken ikää -ohjelma,
jotka juuri tähtäävät siihen,
että niille ihmisille, jotka liikkuvat liian vähän,
olisi enemmän liikuntamahdollisuuksia.
Sosiaali- ja terveysministeriön puolella on myöskin
osuutensa tässä terveysliikunnassa, mutta opetusministeriön
puolella viemme yhdessä eteenpäin näitä yhteistyöhankkeita.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Liikuntakasvatus kouluopetuksessa on tietysti
tuntijaossa hyväksytty kiinni, ja varmasti ed. Brax tämän
tietääkin.
Mutta tähän kysymykseen liittyen: Tämä vuosi
on erityinen EU:n liikuntakasvatuksen vuosi. Tämän
yhteydessä on lukuisa joukko hankkeita, joita kouluissa
toteutetaan ja joilla pyritään kouluissa myös
tällaista normaalia liikuntaa lisäämään,
luomaan edellytyksiä, että lapset liikkuisivat
siellä koulussa myös muulloin kuin liikuntatunneilla.
Silloin puhutaan muun muassa välituntien organisoinnista
ja siitä, miten järjestöjen kanssa, kansalaisjärjestöjen,
urheilujärjestöjen kanssa, voidaan yhteistyötä lisätä,
ja tähän on nyt erillistä rahoitusta
suunnattu ja siinä työtä tehdään.
Mutta sinänsä tuntijako opetuksessa on kiinni
lyöty ja sen mukaisesti eletään.