Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Eilettäin käytiin
todella vakava keskustelu suomalaisesta työsuhdeturvasta,
ja se keskustelu jatkui näköjään
tänään, kun työsuhdeturvan ja työoikeuden
asiantuntija antoi lausunnon, jossa hän sanoi suoraan,
että hallitus liikkui todella hatarilla tiedoilla, kun
antoi eilisen vastauksensa eduskunnalle liittyen työsuhdeturvaan
ja niin sanottuun Kiina-ilmiöön siinä sivussa.
Minä kysyn, arvoisa herra puhemies, pääministeriltä:
Oliko teillä oikeaa tietoa, oliko sitä tietoa
riittävästi, kun te annoitte hallituksen vastauksen? Mikä teidän
käsityksenne on, olitteko te oikeassa niissä väittämissä,
mitä te eilen väititte?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus oli oikeassa siinä, mitä se
väitti. Olen myös huomannut tänään
annettuja lausuntoja. Niissä on kiinnitetty huomiota irtisanomisen
välittömiin kustannuksiin. Hallituksen vastauksessa,
jonka ministeri Filatov esitti, käsiteltiin irtisanomisen
kustannuksia laajempana.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vastaus oli kyllä kovin löysä nytkin,
kun väittämät ovat näin kovat,
mitä tässäkin asiantuntija väittää,
että ministeri antoi täysin virheellisen kuvan
myös väittäessään,
että irtisanomispituudet ovat Euroopan kärkeä,
ja kun asiantuntija väittää, että työministeriön
asiantuntemus ontuu ja näyttää olevan
valikoivan yksipuolista.
Kysymys kuuluu: Kuinka työministeriö selviytyy
lainvalmistelutehtävästään,
jos sillä ei ole edes oikeaa kuvaa näistä asioista,
mistä vastaus annettiin?
Ministeri Filatoville tietenkin kysymys: Kuka tässä nyt
on oikeassa, tämä SAK:n johtaja Kirsti Palanko-Laaka
vaiko ministeriö?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ministeriön asiantuntemus varmasti
täydentyy sillä, että meillä perinteisesti
tehdään lainvalmistelua yhteistyössä kolmikantaosapuolten
kanssa, ja Palanko-Laakakin on monissa työryhmissä hyvin
aktiivisesti mukana.
Mutta tuossa vastauksessa lähdettiin siitä,
että ei voi yksioikoisesti sanoa, että irtisanominen Suomessa
olisi halvempaa ja helpompaa, jos katsotaan tätä mekanismin
kokonaisuutta. Siinä ei väitetty sitä,
että Suomessa olisi irtisanomisraha- tai joitakin vastaavia
kustannuksia, vaan kustannusten kokonaisuutta tarkasteltiin sitä kautta,
miten työsuhdeturva määräytyy,
minkälaisia ikään kuin estoja irtisanomisille
on sekä työsopimuslain että yhteistoimintamenettelyn
puolella, mutta myös sitä kautta, että työnantaja
osallistuu kustannuksiin, jotka seuraavat irtisanomisesta kollektiivisen
järjestelmän kautta, niin kuin suomalaisessa sosiaaliturvassa
yleensä. Meillä on hyvin erilaisia maita, joissa
työnantaja on suuremmassa vastuussa suoraan työntekijälle,
mutta myös sellaisia kuin Suomi, joissa kannetaan kollektiivisemmin
vastuuta, oli sitten kyse yritysten riskitilanteista tai ihmisen
riskitilanteesta, jolloin hän joutuu turvautumaan sosiaaliturvaan.
Puhemies:
Myönnän tähän keskusteluun
vielä lisäkysymyksen ed. Uotilalle, sen jälkeen
valtioneuvoston jäsenen vastauksen. Sen jälkeen
siirrymme seuraavaan kysymykseen.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Filatov todella antoi eilen noin
puoli tuntia kestäneen vastauksen, josta kyllä totesimme,
että se oli aika kiertelyä, selittelyä ja
kaartelua. Nyt on herätetty vakava epäilys, pitikö se
sisällään myös niin sanottua
muunneltua totuutta. Tähän on puututtu jo eilen
illalla eduskunnan käytävillä. Täällä ovat
myöskin monet sosialidemokraatit ihmetelleet ministerin
vastauksen sisältöä. Kyllä tämä edelleen
jää nyt leijumaan, kuinka laajalla keskustelulla
tämä vastaus hallituksessa syntyi vai syntyikö se
kenties työministeriön sisällä liian
pienellä asiantuntemuksella ja hatarin perustein.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Se syntyi niiden vertailutietojen perusteella,
joita erilaisten tilastojärjestelmien kautta on saatavissa,
jotka ovat EU-tiedostoja, jotka ovat Oecd:n kautta saatuja tietoja
tai suoraan maista tarkistettuja tietoja sen suhteen, miten niiden lainsäädännön
järjestelmät toimivat. Tuossa vastauksessa sanottiin,
että jos puhutaan irtisanomisajoista, niin pidemmän
työsuhteen kohdalla Suomessa irtisanomisaika on verrattain
pitkä. Mutta on aivan totta, että alle vuoden
kestävissä työsuhteissa Suomessa on kohtuullisen
lyhyt irtisanomisaika, ja meillä on myös hyvin
paljon sellaisia pätkätyösuhteita, joissa
käytännössä irtisanomisaikaa
ei ole, joissa ihminen otetaan töihin päiväksi,
kahdeksi tai viikoksi sen mukaan kuin ruuhkahuippu on. Hallituksen
vastaus pyrki siihen, että se problematisoi tilannetta
vähän enemmän kokonaisuuden kannalta
eikä poimi ainoastaan yhtä muuttujaa ja tee sen
perusteella johtopäätöksiä.