Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Korkeakoulujen opintoaikojen lyhentämiseen
tähtäävä toimenpideohjelma sisältää muun
muassa esityksen siitä, että kaksiportaisen tutkintorakenteen
myötä opiskeluoikeutta yliopistoissa rajataan
ja vielä siten, että tutkinto on suoritettava viimeistään
kahta vuotta niiden yhteenlaskettua laajuutta pidemmässä ajassa.
Opetusministeri vastasi marraskuussa, siis ennen tämän
työryhmän muistion luovutusta, tässä salissa
suulliseen kysymykseen, ettei tarkkarajaista aikagiljotiinia opintojen
lopettamiseksi olla toteuttamassa. Kysymykseni kuuluu opetusministerille:
Voivatko opiskelijat nyt luottaa siihen, että tätä toimenpideohjelmassa
olevaa ajatusta ei toteuteta eikä näin heidän
opiskelujensa aikarajaa muuteta?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä työryhmän
esitys, josta ed. Rauhala puhui, on nyt ollut lausuntokierroksella,
ja siitä on saatu lukuisa joukko lausuntoja, joista osa
on rajauksen puolesta ja osa rajausta vastaan. Valtaosa lausunnoista
sisältää sen suuntaista, että muilla
keinoilla pitäisi kuin tarkkarajaisilla rajauksilla eteenpäin
mennä. Nyt tätä kokonaisuutta valmistellaan
ja siitä linjaukset tullaan ihan lähitulevaisuudessa
tekemään. Tämän työryhmän
esityksissähän oli lukuisa joukko eri toimenpiteitä ja
keinoja, joilla voidaan vauhdittaa ja sujuvoittaa opintoja, muun
muassa henkilökohtaisten opintosuunnitelmien tekeminen.
Kaksiportainen tutkintojärjestelmä, johon viittasitte,
on yliopistolakiesityksessä tulossa. Se on valmisteltu
ministeriössä ja tulossa hallituksen kautta eduskunnalle
ihan lähiviikkoina. Siinähän esitetään
Bolognan prosessin mukaista järjestelmää,
jossa kandin tutkinto olisi noin kolme vuotta pitkä ja
maisterin tutkinto sen päälle kaksi vuotta, jolloin
pitäisi viidessä vuodessa pystyä valmistumaan.
Tähän liittyy myös se, että yliopistoissa
samassa yhteydessä täytyisi nyt tehdä niin
sanottu ydinainesanalyysi eli käydä läpi
se, mitkä opinnot ovat olennaisia tutkinnon suorittamiseksi
ja riittävien taitojen ja tietojen saavuttamiseksi. Ilman
tätä työtä tämä ei
voi onnistua, ja tähän työhön
nyt yliopistoissa sitten on jo ryhdytty.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ehkä juuri vastaus siihen, aiotaanko
sitä rajausta tehdä, olisi tärkeä nyt
saada ajatellen opiskelijoita, koska opiskelijat ovat todella stressaantuneita tästä
tiedosta
ja ajatuksesta.
Vielä, arvoisa puhemies, kun meidän nykyinen
yliopistojärjestelmämme mielestäni on
hyvinkin joustava ja mahdollistaa opiskelun hyvin erilaisissa elämäntilanteissa
ja se on mielestäni opiskelijoille hyvin hyvänä asiana,
nyt kysyn, miten, arvoisa ministeri näette, jos ajatellaan osaamisen
vahvistamista, opetuksen laadun vahvistamista, tutkimuksen laadun
vahvistamista ja nimenomaan sitä, että opiskelijoiden
työelämään siirtyminen olisi
mahdollisimman joustavaa, miten priorisoidaan nyt näitä toimenpiteitä? Onko
jotakin, mitä asetatte tärkeysjärjestykseen ja
mikä on mahdollisesti opinto-ohjauksen kehittämisen
ajatus?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Nykyopiskelijoillehan ei tämä työryhmä ole
edes esittänyt näitä rajauksia, eli tällä hetkellä opiskeleville
ei esitetty tällaisia eikä niitä myöskään
ole tulossa. Ne esitykset, joita työryhmä teki,
koskivat opiskelijoita, jotka aloittaisivat vuodesta 2005 eteenpäin.
Otitte esille opinto-ohjauksen. Minusta se on aivan olennainen
asia, kun puhutaan siitä, missä iässä tullaan
opiskelemaan yliopistoon. Tähän kysymykseen siitä,
missä iässä tullaan työmarkkinoille,
liittyy hyvin olennaisesti se, kuinka nopeasti ylioppilaskirjoitusten
jälkeen päästään jatko-opintoihin
kiinni. Tämän suhteen on valmistelutyö käynnissä siten,
että selvityshenkilö on tuomassa tämän
kuun loppuun mennessä esitykset siitä, miten pääsykoejärjestelmää tulisi
kehittää niin, että tämä 2—3
vuoden tauko, joka tällä hetkellä yleisesti
ottaen vallitsee, supistuisi mahdollisimman lyhyeksi ajaksi ja opiskelemaan päästäisiin
sujuvasti.
Tällä tavalla pystyisimme alentamaan sitä ikää,
jossa tullaan työmarkkinoille. Siitähän
tämä koko hallituksen huoli on lähtenyt
liikkeelle, että me voimme tätä työuraa
pidentää sekä loppupäästä että alkupäästä.
Näillä keinoilla pyrimme nyt edesauttamaan sitä,
että saisimme valmiita tutkinnon suorittaneita ihmisiä riittävästi
työmarkkinoille siinä vaiheessa, kun tämä suuri eläkkeelle
siirtyminen alkaa, ihan lähivuosina.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvä, toimiva opintotukijärjestelmä on
yksi asia, jolla voidaan vauhdittaa opintojen päättymistä.
Selvitysmies Kurrin esitys opintotuesta korkeakouluopiskelijoille
ei lupaa kovinkaan paljon lisää, ainoastaan vuokrakaton
mahdollista korottamista ja eräänlaista lainan
osan verotusvähennysmahdollisuutta.
Haluaisinkin kysyä opintotuesta vastaavalta ministeriltä,
näkeekö hän nämä selvitysmies Kurrin
esitykset riittävinä vai löytyykö opetusministeriöstä tahtoa
myös lähteä viemään
eteenpäin vahvempia esityksiä, joilla todella
mahdollistettaisiin niille opiskelijoille, jotka täysipäiväisesti
haluavat opiskella, se mahdollisuus.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Näistä selvitysmies
Kurrin tekemistä toimepide-ehdotuksista, joita on useita koskien
sekä korkeakoulujen että toisen asteen opiskelijoita,
tulemme keskustelemaan paitsi sivistyspoliittisessa ministeriryhmässämme
myös hallituksen kesken. Edustaja kysyi, ovatko nämä toimet
mielestäni riittäviä. Toki on selvää,
että kun ministerityöryhmässä kokoonnumme,
me pohdimme useita erilaisia vaihtoehtoja. Selvitysmiehen toimenpide-ehdotukset
ovat toki pohjana keskustelulle, mutta olemme myös keskustelleet
avoimesti koko kokonaisuudesta katsoen, minkälaisia vaihtoehtoja
tuohon kokonaisuuteen mahdollisesti voisi mahtua.
Minna Sirnö /vas:
Puhemies! Oli huojentavaa kuulla ministeri Haataisen suulla,
että aikarajoitusta ei mahdollisesti toteutetakaan, koska mistäpä maailmalle
saisi tällaisia kekseliäitä miehiä kuin
Linus Thorvalds tai pääministeri Vanhanen, jos
tämä aikarajoitus olisi olemassa. Mutta tähän
rajoitusongelmaan liittyy toinenkin problematiikka, eli ministeri
viittasi henkilökohtaisiin opintosuunnitelmiin, joiden
pointtina on kuulemma ollut myös se, että kun
jo ensimmäisenä tai toisena vuonna sitoudutaan
tiettyihin aiheisiin, myös tiettyihin sivuainemääriin,
niitä sivuaineita mahdollisesti oltaisiin rajoittamassa.
Näkeekö ministeri asian niin, että tulevaisuuden
ratkaisu on se, että tällaiset putkitutkintolaiset
tuottavat innovatiivisia keksintöjä, joille muun
muassa Linus Thorvalds on ollut maailmaansaattajana Suomessa?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Nämä kyseiset henkilöt
ovat opiskelleet aikana, jolloin minkään näköisiä rajoituksia
ei ole ollut eikä ole käytössä ollut
juuri opinto-ohjaustakaan. Perään ei ole kyselty,
jos opinnot ovat viivästyneet. Tähänpä juuri
halutaan nyt saada muutosta, että yliopistoissa olisi parempi, opiskelijaystävällinen
ote siihen, että opiskelusuunnitelmat tehdään
ja niitä myös pyritään noudattamaan.
Uskon, että tämä kaksiportainen tutkintorakenne,
joka nyt tulee, omalta osaltaan antaa meille paljon paremmat mahdollisuudet
rakentaa sellainen kokonaisuus, jossa myös todella opiskelija
pystyy näkemään järjellisiä ajallisia jaksoja
niihin omiin opintoihinsa.
Mitä tulee opintomäärien rajaamiseen,
sellaiseen rajaamiseen ei minun mielestäni pidä mennä.
Jos opiskelija opiskelee yli vaadittujen opintoviikkomäärien
opintoja ja samassa ajassa, toki siihen pitää olla
mahdollisuus. Mutta kuten sanottu, tästä kokonaisuudesta,
johon liittyy opintotuki ja siihen tehtävät ratkaisut,
tullaan tekemään linjauspäätökset
ihan lähitulevaisuudessa. Tuomme sitten ne esitykset eteenpäin
niiltä osin kuin ne lainsäädäntömuutoksia
edellyttävät.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Tässä myös yksi
ikä-civis ilmoittautuu.
Julkisuudessa ovat ylioppilaskuntien hallitukset ja ylioppilaskunnat
yleisesti, Helsingin ylioppilaskunnan hallitus ja Ylioppilaskuntien
liitto vahvasti kiinnittäneet huomiota tähän
opinnot katkaisevaan takarajaan ja sen selvään
mahdottomuuteen. He ovat perustelleet sitä erityisesti
sillä, että riippumatta mahdollisuudesta saada
lainoitusta opintoihin yhä suurempi osa opiskelijoista
ei halua velkaantua, vaan haluaa tehdä työtä ja
päästä velattomana työmarkkinoille.
Opiskelijat kokevat kohtuuttomana taakkana sen, että tullessaan
työmarkkinoille heillä on jo valmis velka päällään,
kun pitäisi ryhtyä hankkimaan asuntoa ja perustaa
perhettä. Minusta aktiivinuoret opiskelijat ovat tämän
sektorin parhaita asiantuntijoita. Kysynkin:
Otetaanko riittävän vahvasti ja vakavasti
huomioon näiden nuorten aktiivisten opiskelijoiden ajatukset,
jotka edustavat ylioppilaskuntien hallituksia ja Suomen ylioppilaskuntien
liittoa?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa puhemies! Siltä osin kun edustajan kysymys viittasi
työntekoon, haluan kuitenkin korostaa sitä, että tälläkin
hetkellä on opiskelijalla toki mahdollisuus tehdä työtä.
Meillä on tulorajat niin tuki- kuin tuetonta kuukautta
kohti. Nämä toimenpide-esitykset, joita on tehty,
eivät suinkaan ole lähteneet siitä, että tuo
kaikki työnteko olisi pahasta. On olemassa selvää näyttöä siitä,
että tietyillä linjoilla esimerkiksi työnteko
tukee opiskelua ja on perin positiivinen asia. Mutta toki on myöskin
tapauksia, jolloin työtä tehdään
toisista syistä. Tämän tyyppisiin tilanteisiin
hallitus haluaa tilannetta kehittää.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti on niin, että opintojen
viivästymiseen on monia syitä, muun muassa opintojen
ohjaus. Kahdella eri vuosikymmenellä opiskelleena voin
kyllä sanoa, että muutosta on tapahtunut tavattoman
paljon parempaan suuntaan, opintojen ohjausta kyllä on.
Oma katugallupini kertoo myöskin siitä, että opiskelijat
myöskin haluavat käydä työssä sen
vuoksi, että voisivat paremmin motivoitua opintoihinsa
ja löytää sen oman alueensa. Mutta sitten
on myöskin näitä käytännön
asioita, kuten esimerkiksi se, että valmistuminen merkitsee
sitä, että oikeus asua opiskelija-asunnoissa päättyy ja
monet muut opintososiaaliset etuudet.
Olisinkin kysynyt kuntaministeri Manniselta, kun hänellä on
ollut nyt ehdotuksia muun muassa Pääkaupunkiseudun
asuntotilanteen ratkaisemiseksi, ja sehän tulee koskemaan
myöskin opiskelijoita: Mitä nyt aiotaan tehdä kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon
tarjonnan lisäämiseksi niin, että opiskelijoiden
ei tarvitsisi roikkua kirjoilla sen takia, että heillä ei
ole vuokramarkkinoilta saatavissa asuntoja?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Hallitushan on hyväksynyt pari viikkoa
sitten reilun 30-kohtaisen asuntopoliittisen ohjelman, jossa kiinnitetään
erityistä huomiota Pääkaupunkiseutuun
ja tämän alueen asunto-ongelmiin. Siinä on
hyvin monia erilaisia toimenpiteitä. Opiskelijoiden osalta
todetaan muun muassa se, että opiskelija-asumiseen voidaan
myöntää avustuksia, koska opiskelijat
kuuluvat tiettyihin erityisryhmiin, ja tällä tavalla alentaa
kustannuksia opiskelija-asumisessa. Kun tämänviikkoisen
keskustelun perusteella on voitu todeta, että tonttimaastakaan
ei ole pulaa Pääkaupunkiseudulla, näin
kuntien edustajat ovat vakuuttaneet, niin uskon, että asiat
lähtevät tässäkin suhteessa
sitten liikkeelle.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Samanaikaisesti kun puhumme opintoaikojen
rajoittamisesta, jota itse en kannata, pitäisi kyllä nostaa
esille myöskin se mahdollisuus, että opiskelijat
voisivat täysipäiväisesti ja täysipainoisesti
opiskella. Yksi tärkeä asia on myöskin
opintorahan korottaminen, josta on käyty keskustelua, ja
tämä Kurrin raportti ei pidä sisällään
opintorahan korottamisehdotusta. Haluaisinkin tässä yhteydessä vielä varmistaa
ministeriltä, onko tämä vielä mahdollista,
että opintorahaa tultaisiin korottamaan?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa puhemies! Tarkoituksemme on löytää sellainen
kokonaisuus, joka yhtä lailla nopeuttaa opintoja, nopeuttaa
valmistumista ja siirtymistä työelämään,
jotta hallituksen työllisyystavoite toteutuisi myös
sieltä työuran alkupäästä,
kuin samaan aikaan myös parantaa opiskelijan opintososiaalista
asemaa. Minkälainen tuo kokonaisuus on ja millä tavalla
näitä opintotuen eri elementtejä tulemme
siinä korostamaan, ne päätökset,
kuten ministeri Haatainen aikaisemmin jo sanoi, tulemme tekemään
aivan lähitulevaisuudessa.