Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomesta tehdään ydinvoimalaparatiisia.
Viidettä ydinvoimalaa rakennetaan vimmaisesti, tosin pahasti
myöhässä. Samalla suunnitellaan niin
sanotusti vakavasti kolmea uutta ydinvoimalaa. Jäteongelmaa
ei ole ratkaistu. Uraanikaivoksia etsitään myös
vimmaisesti. Hallitus tekee vähän energiatehokkuuden
ja uusiutuvan energian edistämiseksi, vaikka Suomi on sitoutunut
rakentamaan jokaista ydinvoimamegawattia kohden 380 kilowattia uusiutuvaa
energiaa eli 38 prosenttia.
Elinkeinoministeri Pekkarinen, olette todennut julkisuuteen:
Tällä vaalikaudella voidaan tehdä päätös
korkeintaan yhdestä ydinvoiman suuryksiköstä.
Samoin työministeri Tarja Cronberg, olette lehtitiedon
mukaan todennut: Ainakin kuudennen jälkeen kaikki ydinvoimalat
ovat turhia.
Kysynkin arvoisalta pääministeriltä:
Kun kerran myös työministeri Cronberg on antanut
periksi kuudennen ydinvoimalan rakentamiselle, onko hallituksen
linja kuudennen ydinvoimalan rakentamiseen jo selvä ja
yksimielinen? (Kokoomuksen ryhmästä: Näyttää olevan!)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ensin tulee hakemus, ja se sitten käsitellään.
Käsittely sitten aikanaan nähdään.
Ensin hallitus ottaa kantaa. Jos hallituksen kanta on myönteinen,
se tulee periaatepäätöksenä myös eduskuntaan
sitten hyväksyttäväksi. Viime eduskuntakaudellahan
selonteon yhteydessä hallitus ja eduskunta yksimielisesti
hyväksyivät sen, että kaikki nämä päästöttömät
energiamuodot ovat samalla viivalla. Sama henki on nykyisen hallituksen
ohjelmassa. Nyt meillä on kolme hakemusta eri vaiheissaan.
Hallitus ottaa niihin kantaa sitten, kun hakemus tulee. Se valmistellaan työ-
ja elinkeinoministeriössä ja tulee hallituksen
päätettäväksi. Kaikki ne hakemukset
olivat hieman toisistaan poikkeavia, ja jokaiseen otetaan kantaa
aikanaan.
Jos käy jopa niin, että olisi kolme hakemusta, niin
ollaan aika uudenlaisen tilanteen edessä. Uskon, että ministeri
Pekkarinen voi, jos haluaa, esittää arvioitaan
siitä, miten tämä yhteiskunnan kokonaisetu
tässä huomioidaan. Minäkään
en usko siihen, että kolmesta voitaisiin tehdä myönteistä päätöstä,
ei meidänkään sähköverkkomme mitä hyvänsä vedä.
Ed. Unto Valpas merkittiin läsnä olevaksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Energiateollisuus käynnisti
kauppa- ja teollisuusministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön
tuella toukokuussa 2007 rakentamiskelpoisen vesivoiman selvitystyön,
joka julkistettiin eilen. Energiateollisuus esittää muun
muassa Iijoen, Kollajan, Vuotoksen, Ounasjoen ja Kymijoen koskien
rakentamista. Nämä kaikki on suojeltu koskiensuojelulailla
vuonna 1987. Perusteluna Kymijoen Pernoonkosken, Kultaan- ja Ahvionkosken
rakentamiselle esitetään ydinvoimaloiden säätövoimatarvetta.
Kysynkin ympäristöministeri Tiilikaiselta:
Onko hallitus avaamassa koskiensuojelulain ja murtamassa 57:n
eri puolella Suomea sijaitsevan vapaan kosken ja vesistön
osan kuten Ounasjoen suojelun, ja onko Kollajan yva-menettelyn ennakkopäätös
muiden suojeltujen koskien yva-hankkeiden kohdalla voimassa, eli
valtion viranomainen määrätään
lainvastaisessa hankkeessa yhteysviranomaiseksi?
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen
Arvoisa puhemies! Kysymyksen ensimmäiseen osaan, onko
valmisteilla koskiensuojelulain muutosta, vastaus on sellainen,
että ympäristöministeriössä ei
ole valmisteilla koskiensuojelulain muutosta.
Tähän toiseen kysymykseen liittyen sitten Kollajan
altaan yva-menettelyyn totean, että ympäristövaikutusten
arviointilaki määrää ympäristökeskuksen
yhteysviranomaiseksi hankkeisiin, jotka edellyttävät
ympäristövaikutusten arviointia. Nyt voimayhtiö on
laatinut tämmöisen arviointiselostuksen ja se
on toimitettu ympäristökeskuksille. Ympäristökeskus
lain mukaan ottaa siihen kantaa. Uskon, että ympäristökeskus
tuossa kannassaan sitten myös tulee toteamaan sen, että jos
kaavailtu hanke on vallitsevan koskiensuojelulain vastainen, niin
ympäristökeskuksen velvollisuus on kertoa se hakijalle.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minä nyt vähän
vielä palaan tähän kokonaisenergiapoliittiseen
linjaan hallituksen osalta. Se näyttää valitettavasti
hyvin epäselvältä näiden monien
asioiden suhteen. Tässä jatkuvasti me kuulemme
viestiä, milloin ollaan Kollajaa rakentamassa, milloin
Vuotosta, ja ristiriitaisia viestejä. (Ed. Laukkanen: Osa
demareista kannattaa!) Niille ei vain kerta kaikkiaan tunnu tulevan
loppua. Eli viimeksi eilen täällä kokoomus
puhui, että kun Vuotos tulee, niin sillä sitten
Lapin ongelmat ratkeavat jnp. Minä toivon, että hallitus
ei tekisi tällaista huonoa päätöstä.
Mutta minä haluaisin ihan aidosti kysyä pääministeri
Vanhaselta ja mielellään myös vihreiltä ministereiltä:
Mikä on hallituksen energiapoliittinen linja? Minusta eduskunnalla
on oikeus tietää siitä. Tämä on
kestämätöntä, kun emme tiedä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Uskon, että energia-asioista vastaavan ministeri
Pekkarisen on paras vastata tähän kysymykseen.
Meillä on tammikuulta komission ehdotus, joka on nyt
lähdössä neuvoston käsittelyyn
ja joka tulee vaikuttamaan syvästi ei vain meidän, vaan
jokaisen jäsenmaan energiapolitiikkaan. Meidän
pitää 12 vuodessa lisätä 9,5
prosenttiyksiköllä uusiutuvaa energiaa. Meidän
pitää samanaikaisesti pystyä päästöjä vähentämään päästökauppajärjestelmän
ulkopuolisilta sektoreilta, ja me aiomme tuoda kesäkuussa
jo eduskuntaan hallituksen kokonaisnäkemyksen siitä, miten
tämä aiotaan tehdä. Älkää nyt,
hyvänen aika, syyttäkö, että tämä on
jotenkin haparoivaa. Tässä tehdään
kokonaisesitys erittäin vaativasta kokonaisuudesta. Se
on parhaillaan hallituksen valmistelussa, ja sen yhteydessä hallitus
ratkoo kaikki nämä kiistat, joita liittyy vesirakentamiseen,
tuuleen, kaikkiin muihin energiamuotoihin. Meidän pitää pystyä tekemään
ohjelma, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) jolla näytetään
tie, millä tavalla nämä hommat ratkaistaan.
Mutta toivon, että vaikka kysymystä ei esitetty,
niin varsinainen energiaministeri voi vastata.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Polemiikilla siitä, rakennetaanko
vettä vähän enemmän vai vähän
vähemmän, ei ole tämän suuren
linjan kanssa kyllä oikeastaan minkään
vertaa tekemistä. Otettiin esimerkiksi Vuotos käyttöön
ja Kollaja käyttöön tai ei, niin niillä on
nolla pilkku jotain -rooli koko energian kapasiteetin kannalta.
(Välihuutoja) Minkä takia tämän
sanon? Sanon, että se kokonaisuus pitää etsiä muualta.
Tosin tämä vesivoima on strategisesti tavattoman
tärkeä, koska se on sitä säätövoimaa,
jolla ne monta kymmentä kertaa korkeammat kulutushuiput
voidaan ajaa alas. Mutta sen ison linjan kannalta olennaista on
se, että on havaittu, että ne toimet, joihin on
ryhdytty energian säästämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi,
ovat johtaneet siihen, että me emme tarvitsekaan niin paljon
ennen kaikkea sähköä lähiaikojen
kuluessa, lähivuosikymmenten kuluessa, kuin aikaisemmin
otaksuttiin. Ja tämän seurauksena, kun samaan
aikaan uusiutuvaa energiaa ja myös uusiutuvaa sähköä joudutaan tuottamaan
tai saadaan tuottaa enemmän, näyttää siltä,
että ei tänne Suomeen kovin monta lisäydinvoimalaa
sovi. Jos tämän vaalikauden aikaan yhden osalta
päätöksien tekemiseen ainespuut syntyvät,
niin hyvä niin. Missään tapauksessa en
usko, että siitä useamman kohdalla (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) täällä keskustelua tarvitsee
käydä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sähköenergian hinta
on erittäin rajussa nousussa, ja kuluttajan on oikein tietää,
miltä se visio näyttää, tämä iso
linja, 5—10 vuoden kuluttua, ja päästötavoitteet
ovat hyvin haasteellisia. Eli nyt, jos täällä alkuperäisen
kysymyksen esittäjä haluaa torjua ydinvoiman,
toinen kysymyksen esittäjä haluaa torjua vesivoiman
rakentamisen, mitä teille, energiaministeri, jää vielä käteen?
Millä me huolehdimme kohtuuhintaisen energian ja sähkön
saatavuudesta tässä maassa kuluttajille ja teollisuudelle?
Tämä on nyt se avainkysymys, jos sitä isoa
linjaa haetaan.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On totta, että on paljon niitä,
jotka torjuvat samaan aikaan turpeen käytön ja
vesivoiman lisärakentamisen ja ydinvoiman, ja tämä yhtälö ei
kyllä toimi. Jostakin sitä energiaa pitää nyt
kuitenkin kerta kaikkiaan saada tälle maalle. Näyttää tällä hetkellä,
että se malli, mihinkä Suomi olisi päätymässä tai
hallitus olisi päätymässä, lähtee
siitä, että kyllä sillä uusiutuvalla,
biopohjaisella, ennen kaikkea metsään tukeutuvalla
energialla tulee olemaan suurin merkitys sen lisäkapasiteetin,
siis puhtaan lisäkapasiteetin, rakentamisessa, ja sen jälkeen
mielellään jonkun verran vettä, jonkun
verran maalämpöä ja sitten me joudumme
kyllä rakentamaan myöskin tuulta.
Kun täällä huudettiin tuulen varaan,
ne myllyt eivät kuulkaa pyöri kaikkina aikoina
ja meillä tuuliolosuhteet ovat 30 prosenttia heikommat kuin
jossakin muualla, Hollannin tai Britannian edustalla jnp. Tästä syystä tuulivoima
meillä on kalliimpaa, mutta siitä huolimatta me
joudumme myöskin tuulivoimaa rakentamaan merkittävästi.
Ja kun sitä rakennetaan, niin silloin me tarvitsemme, ystävät
hyvät, myöskin säätövoimaa.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Ydinvoimalasta johdetaan huomattavia määriä lämpöä mereen.
Saamani tiedon mukaan esimerkiksi Loviisasta johdettaisiin mereen
niin paljon lämpöä, että se
vastaisi 10:tä prosenttia tämänhetkisistä hiilidioksidipäästöistä,
eli täällä olisi ydinvoimalassa hyvin
paljon energiatehokkuuspotentiaalia. Kysyisinkin:
Onko ministeri Pekkarisella parempaa tietoa, kuinka paljon Suomesta
johdetaan lämpöä mereen ja mitkä olisivat
suurimmat lämmönlähteet?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nyt meni niin kuin melkein tietokilpailupuolelle,
mutta minä voisin vastata ehkä en ihan tarkasti,
mutta seuraavalla tavalla:
Suomen kokonaisenergiankäyttö on noin 400 terawattituntia
silloin, kun se lasketaan primaarienergiasta, mutta silloin, kun
se lasketaan loppuenergiasta, se on vähän yli
300 terawattituntia. Ja näiden välisen eron suurin
selittävä tekijä on ydinvoima, ydinraaka-aineen
käyttö, siinä se, mitä raaka-ainetta
käytetään ja mikä lopputuotteena
sähkönä ulos saadaan, ero on kaikista
suurin. Voisin kuvitella, että ihan merkittävä määrä jää tätä kautta
hyödyntämättä. Laskekoon siitä, ken
osaa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pöyryn tekemässä selvityksessä arvioitiin,
että Suomen energiasektorin päästöjä voitaisiin
leikata lähes puolella vuoteen 2020 mennessä ilman
lisäydinvoimaa panostamalla energiatehokkuuteen, uusiutuviin
energialähteisiin ja maakaasun lisäkäyttöön.
Mutta olisin vielä elinkeinoministeri Pekkariselta
vähän tarkennusta pyytänyt tähän
teidän arvioonne, kun työ- ja elinkeinoministeriössä on tehty
arvioita kapasiteettitarpeesta tulevaisuudelle. Kun EU velvoittaa
meitä parantamaan energiatehokkuuttamme viidenneksellä vuoteen 2020
mennessä ja kun uusiutuvien energialähteiden osuutta
pitää kasvattaa 38 prosenttiin, niin onko todella
enää tarvetta merkittävälle
muulle kuin uusiutuvilla tuotetulle sähkölle tulevaisuudessa?
Mihin sitä merkittävää lisäkapasiteettia tulevaisuudessa
tarvitaan? (Ed. Zyskowicz: Eihän teidän mukaan
tarvittu viidettäkään ydinvoimalaa!)
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Meille tuodaan toistakymmentä prosenttia
sähköstä Venäjältä tällä hetkellä,
ja näissä suunnitelmissa, mitä me teemme,
me varaudumme siihen, että meille ei jonkun ajan päästä tuoda
lainkaan Venäjältä, mutta ei myöskään
Ruotsista eikä muista Pohjoismaista. Me rakennamme järjestelyä,
jolla Suomi olisi omavarainen tässä mielessä,
ei energiaraaka-aineitten osalta, mutta Suomessa tuotetun sähkön
osalta. Tämä malli, kun samaan aikaan joudutaan
ajamaan hiilivoimaa alas maassa näitten päästöjen vuoksi,
valitettavasti vaan nyt merkitsee sitä, että me
tarvitsemme näillä näkymillä yhden
suuren voimalalaitosratkaisun, ja tällä hetkellä näyttää siltä,
että tämän yhden ydinvoimalaitosyksikön käsittely
täällä eduskunnassa tämän
vaalikauden aikaan on mahdollista. Mikä se on, niin se
on oma proseduuri, mutta kun sitä ei nyt kysytty, niin
jääköön se toiseen kertaan.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Pääministeri Vanhanen
on vaatinut, että kaasuputkesta Viipurista Saksaan, joka
suunnitelmien mukaan kulkisi Itämeren pohjalla, tehdään
vaihtoehtoinen yva maalla kulkevasta putkesta. Myös Ruotsin
pääministeri Reinfeldt on tällä viikolla vaatinut
tätä samaa asiaa. Kysynkin: Kuinka tämä asia
nyt etenee?
Talman! Jag frågar statsminister Vanhanen hur frågan
om en parallell mkb-miljökonsekvensbedömning om
ett gasrör, som skulle dras över land i stället
för över havsbotten från Viborg till
Tyskland, hur den framstkrider?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Jossain täytyy olla väärinkäsitys.
En ole vaatinut ikään kuin kokonaan toisen reitin
selvittämistä maalla kulkevana, vaan olemme esittäneet,
että tarvitsemme Suursaaren eteläpuolelta menevästä reitistä myös
vaihtoehtoisen selvityksen. Tämä on se toive,
jonka olemme esittäneet Venäjälle, olemme
esittäneet tämän tälle yhtiölle.
Mutta ne hakemukset, jotka Suomelle tulevat: me käsittelemme
tietysti vain ne hakemukset, joita yhtiö esittää.
Mutta poliittisena toiveena on esitetty tämän
vaihtoehtoisen linjan tekeminen. Se vastasi paremmin myös
sitä henkeä, joka yva-menettelyssä noin
yleensä on, että on olemassa vaihtoehtoiset reitit.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Vähän hämmentynein
mielin mietin, miten tämä hallituksen kyselytunti
on muuttumassa, kun hallituksen avustajana työskentelevä edustaja
(Ed. Skinnari: Neuvonantaja!) — tai neuvonantaja — kysyy
hallitukselta, mitä ollaan tekemässä.
Voisi ajatella niin, että tämän keskustelun
voisi käydä hallituksen sisällä.
(Ed. Jaakonsaari: Se on vähän kummaa parlamentarismia!)
Mutta tämä on tärkeä asia, ja
kun ministeri Pekkarinen esitti erittäin mielenkiintoisen
arvion sähkön tulevasta tarpeesta, niin haluaisin
kysyä:
Perustuuko tämä arvio siihen, että jatkamme Venäjältä tulevaa
sähköntuontia, joka on noin kymmenesosa käytöstä,
ja oletteko arvioineet, että tuo sähkö Venäjältä on
jatkossakin saatavilla meille, niin että he eivät
Pietarin alueella tarvitse sitä itse omaan talouskasvuunsa?
Jos tätä Venäjän sähköntuontia
jatketaan, niin olisitteko valmiit harkitsemaan siihen tämmöistä vihreätä sertifikaattia,
mistä olemme keskustelleet myös täällä Suomessa,
jota demarit ovat esittäneet ratkaisuksi uusiutuvaan energiaan?
Elikkä olisi vihreä sertifikaatti Venäjältä tuotavalle
sähkölle, jolloin se ei olisi siis samalla tavalla
tätä ydinvoimasähköä,
koska pidän sitä vähän sitten
kaksinaamaisena, että Venäjältä tuodaan
ydinvoimasähköä tänne. Käykö vihreä sertifikaatti,
arvoisa ministeri, Venäjältä?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nyt minä en ole ihan varma, ymmärsinkö.
Minä yleensä aina hyvin selkeästi ymmärrän,
mitä ed. Heinäluoma puhuu, mutta toisaalta ed.
Heinäluomakaan ei kuullut, mitä minä vastasin äsken,
kun minä sanoin, että nämä laskelmat
on tehty sillä tavalla, että ne päätyvät siihen,
että sähköntuonti Venäjältä loppuu
kokonaan. Me varaudumme siihen, että meille ei tuotaisi
siis Venäjältä sähköä vuoteen
2020 mennessä.
Mitä tulee nyt siihen spekulaatioon siitä,
että jos sieltä jostain suunnalta tuotaisiin meille
ydinsähköä tai ylipäänsä sähköä,
voitaisiinko sille antaa vihreä sertifikaatti ... (Ed.
Heinäluoma: Sitä en tarkoittanut!)
Puhemies:
No niin, käydään tämä nyt
läpi kunnolla.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tarkoitin sitä, voisiko Venäjältä tuodulle
sähkölle olla voimassa vihreä sertifikaatti,
että se tuotetaan uusiutuvalla energialähteellä,
jolloin tämä ongelma vältetään,
niin että sieltä tulee sitten uusiutuvaan energiaan
perustuvaa sähköä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Olen pahoillani, etten heti ymmärtänyt
tuota. Mutta vähän vaikea ajatella tällä tavalla.
Nyt siis ylipäänsä puhutaan vihreistä sertifikaateista,
oli se ilmansuunta mikä tahansa. Se sama koskee myöskin
Venäjää. Suomi saa nämä uusiutuvat
velvoitteet. Ne ovat maakohtaisia velvoitteita. Jos me jaamme täällä Suomessa
velvoitteet yhtiöille x, y ja z, että ne hankkivat
vihreitä sertifikaatteja vaikkapa Venäjältä,
niin se yhtiö kyllä selviää siitä velvoitteestaan,
mutta miten käy Suomen? Se velvoite on maakohtainen, jonka
Suomi saa, ja tästä syystä se ei toimi tällä tavalla
kuin ed. Heinäluoma sanoi, valitettavasti.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä pääministeri
eilen viittasi, että hallituksella ei ole jakomielitautista
linjaa hallitusohjelmassa, mutta kyllä tämä kaikki
alkaa viitata siihen, että jotakin linjavikaa siellä täytyy
olla. Täällä ilmastoasiantuntija kysyy
hallitukselta, te lopetatte bioenergiaa tuottavan yksikön
Lapista ilman mitään järkeviä perusteita,
teiltä tulee koko ajan hyvin erilaista viestiä.
Onko nyt niin, että kun te tuotte ilmasto- ja energiapoliittisen
selonteon tähän eduskuntaan, niin te linjaatte
oikeasti tämän loppukauden ohjelman, ja onko siellä sisällä se
ydinvoimala vai eikö sitä ole, ja jos siellä se
ydinvoimala on, niin onko siellä lisää vesivoimahankkeita
siitä syystä, että sitä säätövoimaa
sinne löytyy?
Onhan tämä ihan kummallista tämä keskustelu,
mitä julkisuudessa käydään.
Yks sun toinen ministeri sanoo aivan mitä tahansa, ilmastoasiantuntija
puhuu yhtä linjaa, energiaministeri puhuu kolmatta linjaa.
Kyllä tähän joku linjaus pitäisi alkaa
pikkuhiljaa löytyä. (Hälinää — Puhemies koputtaa)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ei hallitus ole lakkauttamassa mistään biovoiman
tuotantoa. (Ed. Skinnari: Kemijärven tehdas!) Niin kuin
kerroin, komissio teki ehdotuksen näistä pääsuuntaviivoista,
jotka mekin joudumme ottamaan huomioon. Nyt me näiden kuukausien
kuluessa kesäkuuhun mennessä rakennamme tästä sellaisen
toteutuskokonaisuuden, jolla mennään vuoteen 2020.
Ja niin kuin hyvin tiedetään tästä keskustelusta,
niin myös hallituksen sisällä on vielä näkökulmaeroja
siitä, mitkä ovat niitä keinoja, joilla
me pääsemme tähän tavoitteeseen.
Todennäköisesti, kun tämä työ tehdään,
tullaan näkemään, etteivät oikein
meinaa keinot riittää, joudutaan kaivamaan kaikki
mahdolliset keinot käyttöön. Hallitus
kuitenkin tähtää selkeästi siihen,
että kesäkuussa eduskunta saa selonteon, jossa
tämä linja on määritelty, ja
minusta on ihan hyvä, että yhteiskunnassa käydään
nyt monipuolinen keskustelu tämän valmistelun
yhteydessä, jossa nämä erityyppiset hankkeet
asetetaan järjestykseen ja saavutetaan hyvä, myönteinen
lopputulos.
Tuohon äskeiseen Venäjän sähkökeskusteluun
vielä sanon sen, että siis yritykset tietysti
ostavat mielellään, jos saavat Venäjältä sähköä, mutta
hallituksen pitää varautua siihen, että Venäjä ei
enää pysty myymään. Heillä oma
kulutus kasvaa niin paljon, ja ei voida luottaa siihen, että Venäjä pystyy
myymään loputtomasti sähköä Suomeen.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Pääministeri vastasi niin
täydellisesti, että siihen ei ole oikeastaan paljon
jatkamista, mutta kun nyt sain puheenvuoron, niin sanonpa kuitenkin,
että oikeastaan, kun olen nyt ollut useammassa hallituksessa
valmistelemassa näitä energiastrategioita, voin
sanoa, että me olemme kyllä harvinaisen yhdensuuntaisesti
rakentamassa sitä strategiaa, jonka työhön
käymme taas tämän kyselytunnin päätyttyä välittömästi
ministeriryhmässä tuolla.
Meillä on isoista linjoista yhteinen ymmärrys. Ennen
tämän hallitustyön alkamista meillä oli vielä hivenen
erilaisia käsityksiä monista yksityiskohdista,
kuten esimerkiksi siitä, millä tavalla uusiutuva
energia yritetään saada markkinoille. Tämän
työn aikana meidän käsityksemme ovat
lähentyneet kaiken aikaa toisiaan, jopa ydinvoimankaan
suhteen ei ole niin hirveän suuria erimielisyyksiä enää.
(Välihuutoja vihreiden ryhmästä) Ed.
Martti Korhonen, kannattaa olla tyytyväinen.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Gestrin nosti esille kaasuputken
meren alitse Venäjältä Keski-Eurooppaan.
Suomi on todennut, että tämä kysymys
on meille ennen kaikkea ympäristöpoliittinen,
ei turvallisuuspoliittinen.
Tästä näkökulmasta, jos
tähän merikaapeliin, tähän putkeen,
päädytään, niin voidaanko ajatella,
kun tiedämme, että Venäjä on
Itämeren ja Suomenlahden suurin saastuttaja, että Venäjältä edellytetään,
jos ei jopa näitä asioita koplattaisi yhteen,
konkreettisia tekoja Itämeren suojelemiseksi ja omien ravinnepäästöjensä vähentämiseksi?
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin Suomi suhtautuu tähän
kaasuputkihankkeeseen puhtaasti ympäristökysymyksenä,
mikä etenee meillä aivan normaalien käytäntöjen
mukaan. Ensin laaditaan ympäristövaikutusten arviointi,
mihin Suomen viranomaiset ottavat kantaa. Koska kyseessä on kansainvälinen
hanke, tarvitaan myös kansainvälinen ympäristövaikutusten
arviointi. Sen jälkeen, jos näyttää,
että toteutusedellytyksiä on, siirrytään
lupavaiheeseen, jota sitten erikseen harkitaan.
Mitä tulee sitten tämän asian kytkemiseen
joihinkin muihin asioihin, niin Suomen hallituksella ei ole tapana
koplata asioita. Venäjän hallitus on sitoutunut
Helcom-sopimuksessa, siis Itämeren rantavaltioitten sopimuksessa,
vähentämään tuntuvasti omaa
fosfori- ja typpikuormitustaan Itämereen. Pietarin alueella
työ on erittäin hyvässä käynnissä.
Myös Kaliningradin alueella työ on alkamassa,
ja palataan taas kerran siihen mielenkiintoiseen kananlantaongelmaan,
mikä on muhimassa Pietarin alueella: myös siihen
ollaan ratkaisuja pikkuhiljaa käynnistelemässä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Me tiedämme, että tuo 20
prosenttia on maaginen luku. Me olemme puuhuollosta tuoneet Venäjältä 20
prosenttia, ja kaikki tietävät, missä tilanteessa
nyt olemme. Sähköstä tulee 20 prosenttia.
Siksi on viisasta, kuten ministeri Pekkarinen sanoi, että pyritään
siihen, että jatkossa ollaan täysin omavaraisia.
Kysyisin:
Onko ajatuksia, suunnitelmia, mihin mennessä se voisi
toteutua ja kuinka paljon ja montako ydinvoimalaa tai muuta kapasiteettia
se vaatii, että me pystymme tämän korvaamaan?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä nämä tarvelaskelmat
lähtevät siitä, että 2010-luvulla — ihan
tarkkaa vuosimäärää ei ole laitettu
paikalleen — meillä on valmius siihen, että viimeistään
vuoteen 2020 mennessä me emme olisi enää tuontisähkön
varassa ja että samaan aikaan me panemme toimeen todella
tehokkaita energiansäästötoimia, energian
tehokkuutta parantavia toimia. Ne vievät sitä tarvekäyrää vähän
alaspäin.
Kun samaan aikaan uusiutuvaa energiaa, myös uusiutuvaa
sähköä tulee markkinoille entistä enemmän,
tästä seuraa se, että se gäppi,
johon aiemmin ajateltiin tarvittavan yhtä useampi ydinvoimalaitos,
on nyt pienentynyt sen verran pieneksi, että, niin kuin
on sanottu, näillä näkymillä yksi
riittää hyvinkin tämän vaalikauden
aikana tehtäväksi päätökseksi.
Joskus koskien 2040, 2035, siitä eteenpäin, 2040:
ne ajat ovat vähän sitten toinen juttu, mutta
niihin liittyvät päätökset ennätetään
tehdä varmasti sitten myöhemmin.