3) Hallituksen esitys laeiksi asevelvollisuuslain sekä naisten
vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain 2 ja 4 §:n
muuttamisesta
Juha Korkeaoja /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esityksen 79, esitys laeiksi asevelvollisuuslain ja naisten vapaaehtoisesta
asepalveluksesta annetun lain 2 ja 4 §:n muuttamisesta.
Puolustusvaliokunta on asian käsitellyt, ja perustuslakivaliokunta
on antanut asiaa koskevan lausunnon. Asevelvollisuuslain kokonaisuudistushan
tuli voimaan vuoden 2008 alusta, ja tätä isoa
lakikokonaisuutta valmisteltiin perusteellisesti, ja laki on osoittautunut
käytännössä hyvin toimivaksi.
Lain toimeenpanon seurannan yhteydessä on kuitenkin
tullut esille tiettyjä tarkistustarpeita, joita nyt käsittelyssä olevassa
esityksessä pyritään korjaamaan. Perustuslakivaliokunta
on antanut, kuten sanoin, hallituksen esityksestä lausuntonsa.
Perustuslakivaliokunnan 1. lakiehdotuksen 96 §:n 3 momentista
tekemä valtiosääntöoikeudellinen
huomautus on otettu puolustusvaliokunnan mietinnössä asianmukaisesti
huomioon. Asevelvollisuuslain 109 ja 110 §:n muotoilu
on aiheuttanut tulkintaongelmia. Samasta asiakokonaisuudesta on
saattanut olla vireillä muutoksenhaku aluetoimistossa,
kutsunta-asiain keskuslautakunnassa ja hallinto-oikeudessa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että muutoksenhakujärjestelmää saadaan
nyt esitetyn mukaisesti selkeytettyä ja valitustie yhdenmukaistettua.
Järjestelmän selkiyttäminen
on tarpeellista etenkin varusmiesten oikeusturvan kannalta. Tämä asia
tulee nyt kuntoon.
Toinen kokonaisuus on terveystietojen saanti viranomaisilta,
yhteisöiltä ja yksityisiltä henkilöiltä.
Tähän esitetään lakiehdotuksen
96 §:n 3 momentin lisääminen.
Perusteluissa todetaan, ettei nykyisten säännösten
perusteella ennakkoterveystarkastusta toimittava lääkäri
voi suoraan konsultoida kollegoidensa kanssa. Valiokunnan kuulemien
asiantuntijoiden mukaan säännösmuutoksella
parannettaisiin tiedonkulkua ja se vähentäisi
virhemahdollisuuksia, kun terveydenhuollon ammattihenkilöt
pystyvät keskustelemaan keskenään. Säännös
myös oikeuttaisi, se ei siis olisi velvollisuus, palveluskelpoisuuteen
vaikuttavien terveystietojen oma-aloitteisen luovutuksen siviiliterveydenhuollosta
sotilasterveydenhuoltoon ilman sotilasviranomaisen eri pyyntöä.
Valiokunta korostaa mietinnössään, että arkaluontoisten
terveydentilaa koskevien tietojen luovuttamisessa tulee aina noudattaa
perusteellista tapauskohtaista harkintaa sen suhteen, ovatko tiedot
tarpeellisia ja välttämättömiä luovutuksen
saajalle.
Millaisia tietoja yksilöstä halutaan? Toimenpiteitä ohjaavat
Pääesikunnan antama terveystarkastusohje sekä sosiaali-
ja terveysministeriön antama ohjeistus mielenterveystyötä tekeville
tahoille psykiatristen terveystietojen luovuttamisesta Puolustusvoimille
kutsuntaikäisistä asevelvollisista. Mielenterveystietojen
sujuvammalla toimittamisella Puolustusvoimille tavoitellaan turvallisuuden
ja palveluskelpoisuusarvioinnin perusparantamista sekä varusmiespalveluksen keskeyttäneiden
määrän vähentämistä.
Tämä on ehdottomasti kannatettava päämäärä.
Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että ehdotetun
kaltainen tietojenvaihdon joustavoittaminen on omiaan parantamaan
edellytyksiä selvittää tapauksia, joissa
asevelvollinen voisi olla vaaraksi omalle tai muiden turvallisuudelle.
Säännös ei merkitse luovutettavan tietosisällön
tai tiedonsaantiin oikeutettujen piirin laajentamista. Hallituksen
esityksessä oli kuitenkin ongelmallista se, että tietojen
luovuttamisoikeutta ei ollut rajattu asevelvollisen palveluskelpoisuuden
tai palveluksen järjestämisen kannalta vain välttämättömiin
tietoihin. Tätä koskevan muutoksen valiokunta
esittää tehtäväksi nimenomaan
perustuslakivaliokunnan ehdotuksen mukaisesti, eli tietoja voidaan
luovuttaa vain silloin, kun katsotaan, että ne ovat välttämättömiä tietoja.
Tämä säännöksen tarkentaminen
on perustuslakivaliokunnan mielestä edellytyksenä lakiehdotuksen
käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä,
ja näin valiokunta ehdottaa tehtävän.
Herra puhemies! Muutoin tämä laki on näin muutettuna
nähtävä tarpeellisena ja perusteltuna ja
muun muassa oikeusturvaa ja palvelusturvallisuutta parantavana.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja täällä luki
perusteet. Haluaisin painottaa, että keskeisintä ja
tärkeintä on juuri tämä: Terveydenhuoltohenkilöstöllä on oikeus
saada tarpeellisiksi katsottavat tiedot, koska on äärimmäisen
hyvä, että historiatiedot ovat tiedossa silloin,
kun varusmiehen tai -naisen mahdollisuutta jatkaa palvelusta arvioidaan. Se
on myöskin varusmiehen kannalta oikeudenmukaisinta näin.
Toinen todella tärkeä on, että kutsunta-asiain keskuslautakunta
säilyttää sen roolinsa, joka sillä historiassa
on ollut, eikä hallinto-oikeuksiin työnnetä näitä asioita
käsiteltäväksi, joissa on muutenkin ihan
tarpeeksi. Näin ollen nämä muutokset
ovat perusteltuja niin miesten kuin naistenkin varusmiespalveluksen
suorittamisen kannalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja
esittelivät tämän lain täydellisesti.
Haluan kohdaltani tässä korostaa juuri tätä palvelusturvallisuutta
niin varusmiehen itsensä kuin palvelustovereidenkin kannalta,
johon tällä lainmuutoksella halutaan tähdätä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama sana näistä terveystietojen
luovuttamisista. Tämä lakiesitys on ihan tarpeellinen
ja kannatettava tietyistä syistä, niin kuin voidaan
valiokunnan lausunnosta lukea. Mutta haluaisin ohitse sen tai lisäksi
kiinnittää huomiota siihen, että kaikissa
terveysasioissa on erittäin tärkeätä,
että potilas ja lääkäri keskustelevat luottamuksellisesti
toistensa kanssa, ja siinä yhteydessä lääkärin
pitää pystyä onkimaan kaikki potilaan
terveystiedot omiin hanskoihinsa ja niiden perusteella tehdä jatkopäätökset.
Jos potilaan takana olevia tietoja potilas itse salaa, niin on aina
vaikeampaa saada niitä niin sanotusti mutkan kautta esille.
Vakavat mielenterveyshäiriöt ovat aivan oma luku
sinänsä, mutta useimmissa näissä asioissa
kannattaisin, että vaikka tämä lakimuutos
tehdään, niin edelleen terveydenhuoltohenkilökunta
erityisen systemaattisesti ja huolellisesti keskustelee näiden
tulevien varusmiesten kanssa heidän tilanteestaan, jolloin kaikki
tulee selkeällä suomen kielellä selväksi.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys parantaa tiedonkulkua
ja vähentää virhemahdollisuuksia varusmiespalvelusta
suorittavien terveydentilaan vaikuttavien tekijöiden osalta.
Se on hyvä asia. Tässä on myös
mahdollisuus vähentää varusmiespalveluksen
keskeyttämisiä, jotka ovat lisääntyneet
viime vuosina, ja kaikki sellaiset tekijät, mitkä vähentävät
niitä palveluksen keskeyttämisiä, parantavat
palveluksessa viihtymistä ja palveluksen laatua, ovat toivottavia.
Kyseessä on varusmiesten oikeusturvaan liittyvä asia
ja myös muiden varusmiesten ja kantahenkilökunnan
palveluturvallisuuteen liittyvä asia.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
ja tämä ensimmäinen käsittely
sekä puolustusvaliokunnan lausunto tässä asiassa
ovat varmasti paikallaan, ja siltä osin oikeusturvaa parannetaan.
Sääli vain, ettei ole tartuttu varsinaiseen isoon
asiaan, ja siihenhän tietysti pitäisi tarttua,
joka koskee ylipäätään asevelvollisuusjärjestelmää Suomessa
ja ennen kaikkea sitä, että meillä edelleen
siviilipalvelus on osin rangaistusluonteinen.
Ennen kaikkea on tietysti kohtuutonta, kun tässäkin
viitataan naisten asepalveluun, että meillä on
siis tilanne Suomessa sellainen, että ihmisellä,
joka ilmoittautuu vapaaehtoisesti johonkin prosessiin mukaan ja
tietyn harkinnanajan jälkeen ja saatuaan tiettyä kokemusta
kuukauden tai 45 päivän jälkeen päätyykin
siihen, että hänen vapaaehtoinen harkintansa onkin
perustunut väärille oletuksille, ja sen jälkeen
kieltäytyy, on vaihtoehtona joko siviilipalvelus, tai jos
hän kieltäytyy edelleen siitä totaalikieltäytymisen
kautta, ehdoton vankeusrangaistus. Kyseessä on absoluuttisesti
kansainvälisesti katsottuna mielipidevanki, ja on häpeä Suomen
oikeusjärjestelmälle ja ihmisoikeusskandaali se,
että meillä on naisia, jotka vapaaehtoisesti ilmoittautuvat
asevelvollisuuden suorittajiksi ja kieltäytyvät
siitä 45 päivän jälkeen ja joille
langetetaan ehdoton vankeusrangaistus. Minä tiedän
hyvinkin, että voidaan katsoa rikoslainsäädäntöä ja
katsoa, minkä tyyppisistä rikoksista tulee ehdoton
vankeusrangaistus. Se, että jollakin mielipide vaihtuu,
johtaa ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Tämä on
iso iso iso häpeäpilkku, ja tähän
tietenkin toivoisin, että olisi hallituskin vakavasti paneutunut ja
saisimme tässä suhteessa oman käytäntöjärjestelmän
asevelvollisuuden osalta vastaamaan tätä aikaa.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä laki ajatellen myöskin näitä nuoria,
jotka eivät jostain syystä kerta kaikkiaan selviä siitä asepalveluksesta
normaalisti. Mutta toivoisin, että siinä vaiheessa,
kun yleensäkin tätä armeijamme miehistön
määrää ja rakennetta tulevaisuudessa
tarkastellaan, mietittäisiin myöskin jonkinlainen
rinnakkainen peruskoulutuspolku niille ihmisille, jotka lievän
vamman taikka heikomman sukupuolen takia eivät peruskoulutusjaksosta
normaalisysteemillä selviä, koska kuitenkin asejärjestelmät
ja yhä erikoistuvammat osaamisvaatimukset esimerkiksi tietotekniikan
tai valvontatehtävien osalla ovat varmasti sovellettavissa
Puolustusvoimien työtehtäviin ja tuntuu aika pahalta,
että tällä hetkellä motivoituneet
nuoret, joilla on joku lievä este fyysiselle peruskoulutusjaksolle,
jäävät kokonaan pois armeijasta, vaikka
haluaisivat sinne.
Tässä PeVin perusteluissa puhutaan siitä,
että asevelvollinen voisi olla vaaraksi omalle tai muiden
turvallisuudelle. Olisin halunnut lisättävän siihen
vielä "tai omalle terveydelleen".
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Sinällään koko
esitys on oikein hyvä ja perusteltu, ja totean itse asiassa
ed. Karhuvaaran puheeseen jatkoksi, että tuo terveydenhuoltohenkilöstöhän on
sinällään aina vaitiolovelvollista, ja
kun katsotaan tätä 96 §:n 3
momenttia, minkä puolustusvaliokunta yhdessä muutti,
sinällään näkisin näin,
että se on niin sanotusti varmuuden maksimointia. Se on
hyvä näin, että se on nyt näin
vahvasti sanottu.
Kokonaisuudessa kuitenkin totean sen, että se, mikä tällä on
keskeisin merkitys, on nimenomaisesti tuo, että näiden
kaikkien terveystietojen toimittamisella tavoitellaan turvallisuutta
ja aiemmin täällä mainittua varusmiespalveluksen
keskeyttäneiden määrän vähentämistä,
ja se kokonaisuus on varmasti kaikkien etu.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten keskustelussa on käynyt
ilmi, tässä muun muassa esitetään,
että siviilipuolen terveydenhuollon henkilöstö voisi
antaa Puolustusvoimien terveydenhuoltohenkilöstölle,
jolla on siis täydet vaitiolovelvollisuudet, varusmiehiä koskevia
terveystietoja, joilla tiedoilla sitten taas pyritään
vahvistamaan sekä asianomaisen itsensä että muiden
turvallisuutta muun ohella. Esitys on kaikin puolin perusteltu.
Haluan tässä yhteydessä kuitenkin
kiinnittää huomiota asiaan, johon olen aikaisemminkin kiinnittänyt
huomiota, eli meillä olevien perustuslain tulkintojen tiukkuuteen.
Hallitus esitti, että tällaista tietoa voitaisiin
antaa, jos "tiedolla on merkitystä" näiden seikkojen
kannalta. Perustuslakivaliokunta totesi yksimielisesti, että näin esitettynä ja
näin kirjoitettuna lakiesitys on ristiriidassa perustuslakimme
kanssa ja sopusointu perustuslain kanssa löydetään,
kun muotoilu "tiedolla on merkitystä" korvataan muotoilulla
"tieto on välttämätön". Minun
mielestäni kumpikin muotoilu on erinomaisen riittävä,
ja pidän ongelmana sitä, että meillä perustuslakitulkinnat
tuntuvat tiukkenevan jatkuvasti esimerkiksi tämän kaltaisissa
asioissa. Kuten sanoin, tiedon vastaanottajat ovat terveydenhuollon
ammattilaisia, joilla on täysi vaitiolovelvollisuus. Luulisi
olevan perustuslakimme mukaista, että heille voidaan antaa
tietoa, jolla on merkitystä tässä esillä olevien
asioiden kannalta, ja että tällainen muotoilu
ei olisi perustuslain vastainen, toisin kuin perustuslakivaliokunta
on nyt katsonut.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kimmo Kiljunen nosti esille tähän
lainsäädäntöön kuulumattoman
asevelvollisuuteen liittyvän kysymyksen, mutta haluan kuitenkin
kommentoida sitä siltä osin, että meillähän
on meneillään sekä asevelvollisuuden
sisältöä koskeva selvittelytyö että myöskin
siviilipalvelun sisältöä koskeva kehittämistyö.
Todella on tietysti pyrittävä siihen, että niin
asevelvollisuuden sisältö, varusmiespalvelun sisältö kuin
siviilipalvelun sisältö on mahdollisimman mielekästä ja
tarkoituksenmukaista ja motivoivaa niihin osallistujille ja myöskin
yhteiskunnan kannalta hyödyllistä.
Mitä sitten tulee tähän hyvin harvinaiseen
ja erikoiseen tapaukseen, jossa nimenomaan vapaaehtoista varusmiespalvelua
suorittava nainen haluaa keskeyttämisjakson jälkeen
keskeyttää totaalisesti palvelunsa, niin kyllä minä pidän
tätä nyt erittäin harvinaisena. Tämä on
naisille vapaaehtoinen, ja heillä on hyvin riittävä aika
arvioida haluaan ja sopeutumistaan varusmiespalvelukseen sen aloitettuaan
ja sitten keskeyttää sen, eikä tällainen
tilanne, johon tässä nyt viitataan, enää sitten
ole kyllä ongelma minun mielestäni.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Ed. Zyskowicz kiinnitti mielestäni
aiheellisesti huomiota tähän "tiedolla on merkitystä,
tieto on välttämätön" -näkökulmaan,
koska nyt ainoastaan silloin, kun tieto on välttämätön,
niin tällöin terveydenhoidon ammattihenkilöllä on
oikeus esittää aikaisemmin tutkitun ja asepalvelukseen
astuneen terveydentilasta tietoja. Tämä välttämättömyyden
määritelmä on aika tiukka, jolloinka
se kynnys kyllä nousee. Se on korkeampi kuin se, että sillä on
merkitystä. Mielestäni kyllä parempi olisi
ollut soveltaa tätä merkityskäsitettä,
koska muuten ehkä tärkeä asiaa jää huomioimatta.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Sallitteko, vaikka ei suoraan liity tähän
kohtaan mutta liittyy asevelvollisuuslakiin, että vielä olisin
reagoinut puolustusvaliokunnan puheenjohtajan kommenttiin? 30 sekuntia
käytän vain aikaa.
Ensimmäinen huomio on tietysti se, että yksittäinenkin
tapaus on järkyttävä. On ongelma, jos joku
mielipiteensä vuoksi, kun vaihtaa vielä kantansa,
joutuu ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Se on suuri suuri ongelma,
ja siihen kiinnitetään myöskin kansainvälisesti
huomiota.
Toiseksi on tietysti yhdenvertaisuuden kannalta ongelmallista
se, että meillä on Jehovan todistajat katsottu
erityisryhmäksi ja myöskin Ahvenanmaalla asuvat
katsottu erityisryhmäksi, jotka eivät ole tässä mielessä asevelvollisuuslain piirissä.
Tämä on kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta
ongelmallista, että jonkun mielipideryhmän sallitaan
pidättäytyä ulkopuolelle ja toisten ei.
Me emme voi mitään sille, että Amnesty
Internationalin ja muiden listoilla Suomi luokitellaan maaksi, jossa
on mielipidevankeja, ja tämä on vakava asia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusanen kiinnitti huomiota näiden kahden
ilmaisun eroon käytännön toiminnassa, ja
saattaa olla juuri niin kuin hän sanoi, että käytännön
työssä tämä alkuperäinen
muotoilu "tiedolla on merkitystä" olisi parempi ja enemmän asianomaisen
itsensä ja kansalaisten turvallisuutta vahvistava muutos.
Kiinnitän huomiota siihen, että varusmies aseineen
voi olla erittäin vaarallinen sekä itselleen mutta
valitettavasti vielä myös muille, jos hänellä on
esimerkiksi sellaisia mielenterveysongelmia, jotka ovat jääneet
pimentoon.
Itse halusin kiinnittää huomiota tähän
perustuslailliseen näkökulmaan, eli minä koen,
että meillä mennään en nyt sano
hiustenhalkomiseen, vaan mennään vielä pidemmälle
silloin, kun katsotaan, että hallituksen esittämä muotoilu "tiedolla
on merkitystä", on vastoin meidän perustuslakiamme.
Siis perustuslakivaliokunta yksimielisesti ja varmasti asiantuntijoidensa
tukemana on päätynyt tähän tulkintaan
ja edellyttänyt, että jotta tämä esitys
olisi sopusoinnussa meidän perustuslakiemme kanssa, niin
tämä piti korvata muotoilulla "tieto on välttämätön".
Eli taas kerran haluan sanoa, että toivoisin, että Suomessa
perustuslakivaliokunnassa ja valtiosääntöoikeudellisessa
kirjallisuudessa kiinnitettäisiin huomiota siihen, että nämä meidän
yhä tiukentuvat kantamme johtavat kyllä aika omituisiin
tilanteisiin.
Yleiskeskustelu päättyi.