4) Laki arvonlisäverolain 85 a §:n
muuttamisesta
Sinuhe Wallinheimo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sanomalehdillä on ollut keskeinen
rooli nykyisen moniäänisen ja -arvoisen suomalaisen
demokratian rakentamisessa. Demokratiaan ja sivistysvaltioon kuuluvan
tehokkaan tiedonvälityksen ohella sanomalehdistö on
toiminut suomalaisen poliittisen keskustelun ylläpitäjänä ja
kehittäjänä. Näkemys lehdistön
asemasta suomalaisen demokratian neljäntenä valtiomahtina
pitää edelleen hyvin paikkansa.
Ikävä kyllä, tällä hetkellä suomalainen
sanomalehdistö on parhaillaan historiansa suurimman muutoksen
edessä. Teknologian kehittyessä ja suomalaisten
mediankäyttötottumusten muuttuessa yhä enemmän
digi- ja verkkovetoisiksi monet perinteisetkin sanomalehdet ovat
joutuneet alenevien levikkien ja ilmestyskertojen kierteeseen. Murroksen
vaikutukset näkyvät erityisesti media-alan taloudessa
ja työllisyydessä. Suurimpien kotimaisten mediatalojen
lehtiliiketoiminnan tulos supistui kesäkuusta 2012 kesäkuuhun
2013 yhteensä 110 prosenttia. Vastaavasti työpaikkoja
on menetetty viimeisen kahden vuoden aikana noin 1 500.
Digitaalisen murroksen edetessä tämän
kehityksen voi olettaa edelleen jatkuvan. Luvassa on lisää irtisanomisia ja
jopa mediatalojen konkursseja. Vaarassa on myös suomalaisen
demokratian perustan eli monipuolisen ja moniarvoisen median tulevaisuus.
Tällä nyt lähetekeskustelussa olevalla
lakialoitteella olen halunnut tarjota yhtä konkreettista
lääkettä. Ehdotan, että hallitus
yhdistäisi sanomalehtien digitilauksista keräämänsä arvonlisäverokannan
printtilehdistä kerätyn kannan kanssa ensi vuoden
alusta lukien. Muutoksen myötä digitilausten arvonlisävero
alentuisi nykyisestä 24 prosentista printtilehdistä maksettavaan
10 prosenttiin.
Arvoisa puhemies! Perustelut ehdotukselleni ovat seuraavat.
Ensinnäkin digitilausten arvonlisäveron alentamisella
me päättäjät antaisimme signaalin
suomalaisille sanomalehdille, että me tuemme heidän
pyrkimyksiään pärjätä kovassa digitaalisessa
murroksessa. Tuoreet tutkimukset suomalaisten median kulutusmalleista
osoittavat, että painetun lehden suosio säilyy
vahvana, mutta tabletin ja mobiilin kautta lukeminen on kasvanut
vuodessa 50 prosenttia. Olennainen kysymys meille tässä salissa
onkin se, annammeko me meidän kaupalliselle mediallemme
mahdollisuudet hyötyä tästä vai
pelaammeko korkealla digiverotuksella suomalaisten digiuutisiin
käyttämät rahat ulkomaisten toimijoiden
käsiin.
Toiseksi, alvin alentaminen olisi lehdistön asemaan
nopeiten vaikuttava keino hallitusohjelman ulkopuolisista keinoista.
Positiiviset vaikutukset näkyisivät välittömästi
sähköisiin palveluihin eniten panostaneiden lehtitalojen
toimintaedellytyksissä.
Kolmanneksi, arvonlisäveron alentamisen vahvuus on
sen tasapuolisuus ja läpinäkyvyys kaikille toimijoille.
Lisäksi se olisi toimenpiteenä byrokratianeutraali
kaikille mukana oleville tahoille.
Neljänneksi, sanomalehtien alv-kantojen yhdistämisen
vaikutukset valtiolle jäisivät fiskaalisilta vaikutuksiltaan
hyvin kohtuullisiksi. Suomalaisen median asiantuntijat ovat arvioineet, että sanomalehtien
tämänhetkisillä digitaalisilla tilaustuloilla
arvonlisäveron alentaminen 24:stä 10 prosenttiin
vähentäisi valtion verotuloja noin pari miljoonaa
euroa. Sillä kuitenkin voitaisiin samalla pelastaa sanomalehtien
työpaikkoja ja toisaalta lyödä tälle
digipuolen sanomalehtialalle uutta kasvunäkymää.
Lisäksi, arvoisa puhemies, yhtä lailla tärkeä peruste
on nyt käytössä olevan sanomalehtien arvonlisäverotuksen
teknologianeutraalisuuden puute. Toisin sanoen parhaimmillaan samasta lehtijutusta
Suomessa joudutaan maksamaan kahdenlaista veroprosenttia riippuen
siitä, luetaanko sitä perinteisestä sanomalehdestä vai
esimerkiksi älylaitteista. On selvää,
että tämä tilanne ei ole kuluttajien
saati digitaalisiin palveluihin panostavien sanomalehtien etujen
mukaista. Teknologian kehityksen ja käyttötottumuksen muuttumisen
myötä perustetta erilaiselle arvonlisäverokohtelulle
ei ole. Sisällön kannalta ei ole merkitystä sillä,
millaisessa muodossa sisältö kuluttajalle toimitetaan.
Huomattava on myös se, että asiaa pohtinut hallituksen
asettama lehtiasiain neuvottelukunta on tämän
lakialoitteeni kanssa samaa mieltä.
Arvoisa puhemies! On toisaalta rehellistä myös
myöntää, että arvonlisäveromuutoksia
ei voida tehdä ilman arvonlisäveropolitiikkaa
koskevan EU-lainsäädännön huomioon
ottamista. Tällä hetkellähän
digitaalisten uutisten siirtäminen alennettuun alv-kantaan
on kielletty. Syynä tähän on se, että alennettu
arvonlisäverokanta on rajoitettu koskemaan vain tavaroita
eikä palveluita, joiksi maksullinen verkkosisältö tällä hetkellä EU:n
kirjoissa katsotaan. Kuitenkin muutoksia tähän
tilanteeseen on parhaillaan vireillä. Komissio on luvannut
arvioida kriittisesti nykyistä arvonlisäverorakennetta
juuri digitalouden kohdalla. Konkreettisia ehdotuksia on luvassa,
toivottavasti lähiaikoina.
Toisaalta omasta mielestäni Suomen pitäisi seurata
tässä asiassa keskeisissä jäsenmaissa
tapahtunutta kehitystä. Ranska on jo omin päin alentanut
digitaalisten tuotteiden ja palveluiden alvia. Digitaalisten lehtitilausten
alv putoaa siellä 2,1 prosenttiin. Lisäksi Saksan
uusi hallitus on ilmoittanut kannattavansa digialvin alentamista printtialvin
tasolle. Mielestäni ujostelu tässä asiassa
ei palvele meitä, vaan meidän tulee lisätä painetta
yhteisen EU-linjauksen saavuttamiseksi digialvin alentamisesta,
tarvittaessa vaikka ensin itse alentamalla sitä täällä Suomessa.
Arvoisa herra puhemies! Haluan lopuksi kiittää kaikkia
tämän lakialoitteen taakse lähteneitä kollegoita
hyvästä tuesta. Se, että mukana oli 77 edustajaa
kaikista eduskuntaryhmistä, antaa toivottavasti tämän
aloitteen asianmukaiselle jatkokäsittelylle tarvittavaa
painoarvoa.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Kaupallisen median taloudellinen tilanne
on synkentynyt taantuman ja median murroksen mukana. Ilmoitustulot
ja lehtien tilaukset ovat vähentyneet. Tilattavien lehtien
arvonlisäveroa myös nostettiin kaksivaiheisesti
vuodesta 2012 alkaen. On kuitenkin huomattava, että median
ahdingosta puhuttaessa puhutaan myös digitaalisesta murroksesta,
joka ei kosketa vain Suomea. Tietoa haetaan uuden tekniikan avulla
yhä enemmän, mikä muuttaa koko median
toimintakenttää.
Arvoisa puhemies! Lainsäädännön
on siis elettävä ajassa. Siksi teimme viime syksynä edustaja
Wallinheimon johdolla lakialoitteen digilehtien arvonlisäveron
laskemisesta painettujen lehtien alv-kannan tasolle. Esittämämme
veromuutos alentaisi veron siis 24 prosentista 10:een. Samaan johtopäätökseen
päätyi joulun alla yksimielisesti myös
liikenne- ja viestintäministeriön asettama lehtiasiain
neuvottelukunta. Niin kuin tuossa jo edustaja Wallinheimo totesi, on
ilahduttavaa, että tukea lakialoitteelle on löytynyt
kaikista eduskuntaryhmistä.
Keskustelua on käyty laajalti myös Euroopan unionin
jäsenmaissa. On totta, että vielä tällä hetkellä unionin
lainsäädäntö rajaa tässä asiassa
toimintamahdollisuuksia. Tukea muutokselle kuitenkin löytyy.
Ranska on siis ottanut asiassa jo vahvasti etunojaa ja yhdenmukaistanut
verokohteluaan. Tukensa ovat ilmaisseet lisäksi myös muun
muassa Saksa, Italia, Espanja ja Puola sekä useat muut
jäsenmaat. Suomen on siis aiheellista olla mukana tässä eturintamassa,
jotta voimme vaikuttaa tulevan EU-lainsäädännön
sisältöön.
Arvoisa puhemies! Lehti on lehti riippumatta siitä,
miten se luetaan. Vanhempi väestö voi lukea paperisen
lehden kotiin kannettuna jatkossakin. Teknologian tuomat mahdollisuudet
ovat tulleet kuitenkin jäädäkseen. Lehtitalot
julkaisevat sekä paperisia että digitaalisia tuotteita,
ja veronalennus antaa mahdollisuuden kehittää niitä kaikkia.
Asiakkaat lopulta ratkaisevat, mikä tuntuu mieluiselta
ja sopivalta. Tämä varmistaa osaltaan suomalaisen
monimuotoisen lehdistön menestyksen tulevaisuudessakin.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Wallinheimo on tuonut saliin hyvän aloitteen,
ja olen sen osaltani allekirjoittanut.
Suomalainen media-ala on murroksessa. Lehtien levikit ovat laskeneet
ja ilmoitustuotot vähentyneet. Printtilehtien kysynnän
laskun myötä mediayhtiöt ovat yrittäneet
hakea tuottoja digitaalisista sisällöistä,
mutta digilehtien korkeampi arvonlisäverokohtelu osaltaan
estää digitaalisiin sisältöihin
siirtymistä. Digilehtien arvonlisäverokohtelu
kaipaa muutosta. Painettuina ilmestyvien tilattujen sanoma- ja aikakauslehtien
arvonlisäverokanta on alennettu 10 prosentin verokantaan,
kun vastaavia tuotteita sähköisesti tilattuna
verotetaan yleisen 24 prosentin verokannan mukaan. Sanoma- ja aikakauslehtien alennettu
verokanta koskee ainoastaan tavaroiden eli lehden painettujen kappaleiden
tilausmyyntiä, eikä sitä sovelleta painettujen
lehtien sähköisten näköiskappaleiden
tai sähköisten lehtien myynteihin, jotka ovat
palvelua.
Digi- ja paperilehtien arvonlisäverokannat olisi syytä yhdenmukaistaa
10 prosenttiin, mutta esteeksi nousee, kuten edustaja Wallinheimo
täällä totesi, EU:n lainsäädäntö.
Arvonlisäverotuksessa sovellettavista verokannoista säädetään
arvonlisäverodirektiivissä. Alennettuja verokantoja saa
soveltaa ainoastaan direktiivin liitteessä lueteltuihin
tavaroihin ja palveluihin. Suomella ei ole kansallisin päätöksin
oikeutta soveltaa alennettuja verokantoja muihin kuin direktiivissä mainittuihin
tavaroihin ja palveluihin. Alennettuja arvonlisäverokantoja
saa soveltaa paperisiin sanoma- ja aikakauslehtiin mutta ei digitaalisesti ilmestyviin
lehtiin. Suomen tulee olla tässä asiassa aktiivinen
ja ajaa digitaalisille sisällöille alennetun alv-kannan
mahdollisuus.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! On aivan totta ja se on tosiasia, että media
on valtavan murroksen keskellä. Digitaalinen kehitys muuttaa
mediakenttää isolla kädellä,
ja kuten me tiedämme, se on johtanut siihen, että printtimedia on
isoissa vaikeuksissa, ja tämä kehitys tulee vain
kiihtymään. Minä ehkä vielä kaipaan
minun aamun lehteni välillä paperisena, mutta
nykynuorille ja tuleville sukupolville se digimaailma on todellisuutta,
ja luultavasti he valitsevat sen vaihtoehdon aina.
Kysymys on totta kai työllisyydestä isojen lehtitalojen
kohdalla, mutta kyse on ennen kaikkea demokratiasta. Toimivan demokratian
edellytys on monipuolinen, moniääninen, laadukas, laaja
mediakenttä, ja semmoinen meillä onneksi Suomessa
on ollut, ja meidän pitää pitää huolta, että meillä on
semmoinen myös tulevaisuudessa.
Minä uskon, että edustaja Wallinheimon esitys
olisi juuri yksi keino varmistaa tässä maassa
laadukkaan, monipuolisen tiedonvälityksen mahdollisuus,
jonka minun mielestäni pitäisi olla jokaisen suomalaisenkin
perusoikeus saada. Minä kannatan tätä edustaja
Wallinheimon aloitetta, ja vaikka tässä on alle
sata allekirjoitusta, niin minun mielestäni olisi viisautta
viedä tätä aloitetta nyt käytäntöön.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Olen hyvin samaa mieltä kuin
edellä puhuneet. Edustaja Modig kun puhui tuosta, miten
muuttuu tämä maailma, niin yksi hyvä esimerkki
oli se, kuinka omalla pienellä lapsellani, joka hyvin pienenä jo
iPadia halusi kosketella, kun hän sai lehden käteen,
sormi kävi lehden kuvassa samalla tavalla kuin iPadin ruudulla.
Hän ihmetteli, kun kuva ei vaihdukaan siitä. Se
kertoo siitä, minkälainen murros on tulossa ja
mitä on tapahtumassa.
Tämän edustaja Wallinheimon tekemän
lakialoitteen kustannusvaikutukset ovat ehkä noin 2 miljoonaa,
mutta uskon, että tällä tulee myös
kasvua lisää ja uuttakin yrittäjyyttä sähköisen
median puolelle, ja toivon, että tämä osaltaan
myös vahvistaisi printtimediankin asemaa. Ne toimivat kuitenkin
usein ja toivottavasti jatkossakin rinta rinnan.
Arvoisa puhemies! Meillä on Suomessa ehkä liikaa
erilaisia arvonlisäverokantoja, ja olisi syytä etsiä yhtenäisyyttä niihin.
En mene tähän problematiikkaan tässä sen
syvemmälle, vaan kannatan tuota, että tässä vaiheessa
pudotetaan digitaaliset paperilehtien tasolle eli 24:stä 10
prosenttiin.
Mutta toivoisin, että tätä lakialoitetta
käsiteltäessä sama muutos tehtäisiin
myös sähköisiin oppimateriaaleihin. Meillä sähköiset
oppimateriaalit ovat 24 prosentin arvonlisäverokannassa,
kun samaan aikaan perinteiset paperioppikirjat ovat 10 prosentissa,
ja tämä kyllä on yksi iso este sille,
että jopa ministeriön itse asettama tavoite, että jo
ensi vuonna 2015 meidän oppimateriaaleista vähintään
puolet olisi sähköisiä, täyttyisi.
Eli kyllä tässä täytyy ottaa
myös näitä houkuttimia ja keinoja käyttöön.
Toivon ja esitän, että samalla, kun tämä edustaja
Wallinheimon tekemä lakialoite otetaan käsittelyyn
ja toivottavasti hyväksytään, myös
sähköisten oppimateriaalien arvonlisävero
pudotetaan samaan 10 prosenttiyksikköön.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuolla kun matkustaa maailmalla ja seuraa
maailman tapahtumia välillä ihan pelkästään
netin välityksellä lukematta sanomalehtiä tai
näitä maksullisia digilehtiä, huomaa,
että se maailmankuva, jota nämä ilmaiset
nettipalvelut luovat, on hyvin vääristynyt. Siellä on
juttuja, että mies puri koiraa ja niin edelleen, mutta
se ei anna tasapuolista kuvaa suomalaisen yhteiskunnan eikä maailman
menosta. Toiselta kädeltä sitten Yleisradio mehevän
Yle-veron ansiosta ja automaattisine indeksikorotuksineen on alkanut
kilpailla kaupallisen sanomalehdistön ja median kentällä viime
aikoina hyvin voimakkaasti. Ei siis ole helppoa kaupallisella sanomalehdistöllä, mutta
jotta me ihmiset saisimme oikeanlaista tietoa ja jotta varsinkin
nuorisomme pysyisi kartalla maailmanmenosta, niin kaupallista sanomalehdistöä tarvitaan
ja tarvitaan moderneja välineitä eli kaupallista
digilehdistöä. Tässä suhteessa
edustaja Wallinheimon aloite on minusta erinomainen.
Ilmainen sisältö netissä on tietenkin
ok ja hyvä asia, mutta todellakin on niin, että jotta
se tiedonvälitys olisi tasapuolista, monipuolista, syvällistä ja
analyyttistä, sitä pystyy ainoastaan kaupallisin
välinein tuottamaan, ja näin ollen meidän
tulee kaikin keinoin varmistaa se, että tässä median
murroksessa kaupallisten tiedotusvälineiden toimintaedellytykset
olisivat mahdollisimman hyvät.
Käsittääkseni ministeriö tutkii
ainakin vaihtoehtoja, että myös paperilehdistön
toimintaedellytyksiä voitaisiin parantaa ja tukea, ja minusta
tämäkin on erittäin kannatettava asia,
ja miksei se paperilehdistönkin tuki voisi olla samassa
alvin alennuksen muodossa.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Olen myös yksi tämän
lakialoitteen allekirjoittanut ja näen, että tämä on
erittäin hyvä. Niin kuin tuolla useissa puheissa
on todettu, lehtiala on ollut murroksessa silloin, kun tämä arvonlisävero
otettiin käyttöön. Se on aiheuttanut
sen, että sieltä on noin 1 500 työpaikkaa
hävinnyt. Muistan, kun painoalan asianosaiset kävivät
eri puolilla maakuntia informoimassa ja kertomassa meille, mitkä uhkakuvat
tässä on tulossa. Se on aivan toteutunut.
Tämä on aivan oikeansuuntainen, että kun
digipuolen lehdillä on ollut sitten tämä arvonlisävero
korkeampi, niin yhdenmukaistetaan tämä. Tällä ollaan
sillä tavalla edistämässä näiden
painotalojen toimintaa ja edes niitä työpaikkoja, mitkä siellä ovat.
Tämä on erittäin hyvä lakialoite,
ja toivon, että kun tämä on hallituspuolueen edustajan
taholta tullut, niin tämä myös täällä eduskunnassa
menee sitten myönteisesti eteenpäin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan myös omalta osaltani liittyä siihen
porukkaan, joka tukee tätä edustaja Wallinheimon
tekemää aloitetta, jota kokoomus on myöskin
puolueena pitänyt esillä.
Ylipäätään voi sanoa niin,
että on jossain määrin erikoista, että arvonlisäveron
tasoon vaikuttaa se, missä muodossa lehti tulee. On vaikeaa ajatella,
että jos se tulee paperin muodossa, niin sillä on
tietty alvikanta, ja jos se on luettavissa näyttöpäätteeltä,
niin sillä on toinen. Ei ole oikein loogista tämä.
Sen kaiken lisäksi me tiedämme kaikki ne hankaluudet,
jotka tällä hetkellä kaupallisella lehdistöllä on
erityisesti siinä, miten tämä digimurros
pystytään ottamaan hallintaan ja miten saadaan
myöskin tuloja sieltä netin puolelta, koska hyvin
pitkälle on totuttu siihen, että nettimateriaali
on ilmaista, ja tietenkään ei laadukasta materiaalia
kukaan voi ilmaiseksi tuottaa. Silloin tietysti kysymykseen tulee
juuri se, mikä on se keino, miten niitä tuottoja
sinne saadaan, jotta voidaan toimittajille ja koko sille väelle,
joka näitä lehtiä tekee, sitten tarjota
työtä ja samalla saada sitten kuluttajalle myöskin
laadukasta materiaalia.
Tämä edustaja Wallinheimon aloite ei ratkaise
tätä koko ongelmaa, mutta se on yksi osa kokonaisuutta,
ja on erittäin hyvä, jos tämä aloite menee
eteenpäin.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
viisaita puheenvuoroja. Se on juuri näin. Jostain on tultava
tuloja, jotta voi tuottaa sitä laadukasta sisältöä.
Me olemme liian pitkään eläneet siinä maailmassa,
missä netistä saa ilmaista tietoa. Se on sama
ollut kaikissa, musiikissa, elokuvissa ja muussa, ja me olemme myöhässä tässä.
Nyt meidän pitää muuttaa asenteita. Kun
esimerkiksi suuri sanomalehti Helsingin Sanomat muutti nettisivunsa
maksulliseksi, tuli hirveä poru maksumuurista. Ei kukaan
porise kaupassa siitä maksumuurista, joka minua kohtaa, kun
minä sen maidon sieltä haen. Se on aivan verrattava
asia.
Mutta edustaja Kopralle minä haluan sanoa, että lihava
Yle-vero ei kyllä minun mielestäni kerro koko
totuutta. Jos me katsomme Ylen toimintaa ja budjettia koko 2000-luvun
aikana, Yle on sopeuttanut toimintaansa isolla kädellä.
Se on tehty jo paljon ennen tämän veron voimaantuloa ja
sitä jatketaan edelleen. Tämän veron
tarkoitus on taata kaikille suomalaisille riippumaton tiedonvälitys.
Kaupalliset toimijat ovat valitettavasti kuitenkin jossain määrin
aina riippuvaisia mainostuloista.
Mutta tämä lakihan, jota edustaja Kopra tavallaan
arvosteli, sisältää myös sen
kirjauksen, että kaupallisilla toimijoilla, kellä tahansa
ulkopuolisella, on mahdollisuus pyytää ulkopuolinen
arviointi Ylen toiminnasta: tuleeko Yle sille kentälle,
mikä ei sille kuulu, tuleeko se yli omien lakisääteisten
tehtäviensä. Tähän on jokaisella
mahdollisuus, ja meillä on nyt Ylen hallintoneuvostossa
ensimmäinen tämmöinen arviointi aloitettu.
On pyydetty tutkintaa siitä, jos Yle alkaa vuokrata ulospäin
omien editointiyksikköjensä hd-tekniikkaa, vaikeuttaako
se kaupallisten toimintaa sillä kentällä,
koska hd-tekniikka on iso investointi kaikille. Väite siitä,
että se vääristäisi jollain
tavalla markkinoita ja muuta, on sinänsä minun
mielestäni turha, koska lakiin on kirjattu tämä juuri
sen takia, että me voimme varmistua tästä.
Väite siitä myös, edustaja Kopra,
että vain kaupallinen media voisi tuottaa monipuolista
tiedonvälitystä, on minulle täysin vieras.
Minä olen aikaisemmassa elämässäni
toiminut radio- ja tv-toimittajana. Minä olen työskennellyt
niin Yleisradiossa kuin myös kaikilla kaupallisilla kanavilla
lukuisissa tuotantoyhtiöissä. Minä tunnen Yleisradion
journalistisen korkean riman erittäin hyvin. Henkilökohtainen
subjektiivinen kokemukseni on se, että missään
muualla minulta ei ole sisällöllisesti vaadittu
niin paljon kuin Yleisradiossa. Missään muualla
minä en ole voinut niin hyvin keskittyä sisältöön
kuin Yleisradiossa.
Kun me puhumme Yleisradiosta, meidän pitää myös
muistaa Yleisradion rooli koko mediakentässä.
Jos me mietimme toimittajia, käsikirjoittajia, ohjaajia,
kuvaajia, tuotantoyhtiöitä, Yle on heille todella
iso osa heidän toimeentuloansa. Yle omalta osaltaan pitkäjännitteisillä,
hyvillä yhteistuotannoilla varmistaa sen, että ne
kaupalliset pysyvät pystyssä, että ne
tuotantoyhtiöt pysyvät pystyssä, että käsikirjoittajille
riittää työtä niin, että meille
syntyy osaavia huippuammattilaisia. Oma osansa, minkä takia
meidän kaupallinen media on niin laadukas Suomessa...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako edustaja Modig jatkaa puheenvuoroaan? Täytyy
sitten tulla tänne puhujakorokkeelle.
...on juuri sillä, että Yle omalta osaltansa
vaikuttaa tähän kenttään. — Kiitos,
puhemies!
Jukka Kopra /kok(vastauspuheenvuoro):
Kiitoksia, arvoisa puhemies! Ehkä täsmennän
ilmaustani: sanoisin näin, että riippumaton kaupallinen
media tuottaa laadukasta sisältöä parhaiten.
Yleisradio mielestäni menee kyllä tänne
kaupallisuuden puolelle siinä mielessä, että Yleisradion
sisältöä ei tuoteta ilmaiseksi eikä se
siinä mielessä ole tällainen nettilehtityyppinen,
jos ajatellaan tuota tarjontaa, mikä netissä on.
Mutta Yleisradio ei missään nimessä ole
riippumaton vaan on riippuvainen eduskunnasta ja hallituksesta.
Edelleen, kun mielestäni en käyttänyt
termiä lihava puhuessani Ylen rahoituksesta vaan mehevä,
ja siinä mielessä olen mielestäni edelleen
täysin oikeassa. Automaattiset indeksikorotukset ovat kyllä sellainen
automaatti, joka kyllä lisää sitä niin
sanottua läskiä Yleisradion toimintaan. Jokainen,
joka on opiskellut johtamisoppia, kuka tahansa yritystoiminnan johtamisen
asiantuntija voi sanoa, että jos tällainen tulonlähde
on täysin varma automaattisine korotuksineen, se tulee väistämättä johtamaan
tehottomuuteen. Päinvastoin meidän tulisi kehittää Ylen
rahoitusta siten, että automaattiset indeksikorotukset...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, minuutti on vastauspuheenvuoron aika, ja sitten vastauspuheenvuoro,
edustaja Modig.
...poistetaan ja pakotetaan Yle tehostamaan toimintaansa.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Kiitos, arvoisa puhemies! Minä toistan: Subjektiivinen
kokemukseni toimittajana, 16 vuotta toimittajan työtä tehneenä — missään
en ole riippumattomammin saanut toimitustyötä tehdä kuin Yleisradiossa.
Monissa laadukkaissa kaupallisissa medioissa olen myös
saanut työskennellä, mutta tämä on
minun toteamukseni.
Netti on aihe, joka keskusteluttaa, ja uskallan ennustaa, että nettitoiminnasta
ja -maailmasta me tulemme saamaan seuraavan arviointipyynnön Yleisradiolle,
ja se kuuluu silloin arvioida ja katsoa, ja se voi olla arvokas
keskustelu käydä.
Yle-indeksi laitettiin lakiin juuri sen takia, että Yle
pysyisi riippumattomana niistä poliittisista tuulista,
jotka tätä eduskuntaa heiluttelevat, jotta he
tietäisivät toimintaympäristönsä eikä olisi
mitään tarvetta miellyttää tai
pokkuroida meitä poliitikkoja. Se on siellä juuri
sitä varten, ja mielestäni oli erittäin
vaarallista, että tämän kauden aikana
edustaja Kopran edustamasta puolueesta käsin lähdettiin
tähän indeksiin kajoamaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja sitten puhujalistaan, ja edustaja Wallinheimo.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia edustajille hyvästä debatista
ja puheenvuoroista. On totta, että tässä lakialoitteessa
on myös tiettyjä vaikeuksia, ja ensimmäinen
on tämä EU-lainsäädäntö.
Tämän huomioiminen on erittäin tärkeää,
ja tarpeettomasti meidän ei tule tehdä asioita,
joista meille voisi langettaa tuomioita tai sanktioita.
Pallo on ollut EU:lla hallussa tässä jo pidemmän
aikaa, EU:n tasolla, sillä myös muissa maissa
lehdistön nykytila on herättänyt paljon
kysymyksiä ja huolta. Tahtotila EU:n puolelta on siis yhteisten
pelisääntöjen löytämiseksi
kova, ja toistaiseksi päätöksen tekeminen
digialvista on kuitenkin valitettavasti viivästynyt. Sen
seurauksena moni maa on tehnyt omia päätöksiä,
kuten luettelin jo Ranskan muun muassa. Sen lisäksi tämä on
edennyt aika pitkälle myös Espanjassa, Puolassa,
Tšekissä, Alankomaissa, Italiassa ja Belgiassa.
Suomi ei siis olisi mikään kummajainen, jos tälle
kannalle päätyisi. Pikemminkin se saattaisi vahvistaa
meidän asemaamme neuvottelupöydissä.
Olisimme samassa rintamassa siis Ranskan ja Saksan kanssa.
On myös hyvä huomata se, että alennettu
alv-kanta astuisi voimaan vasta ensi vuoden alussa, eli väliajan
meidän ministerimme voisi keskittyä hyvän
ratkaisun hakemiseen koko EU:n alueella.
Keskustelu päättyi.