1) Hallituksen esitys laeiksi Varustamoliikelaitoksesta, Luotsausliikelaitoksesta
ja Merenkulkulaitoksesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyseessähän on todellakin
liikenne- ja viestintävaliokunnan yksimielinen asiaa koskeva
mietintö. Valiokunta pitää tätä hallituksen
esitystä tarkoituksenmukaisena ja tarpeellisena ja toteaa,
että tämä liikelaitosmalli on periaatteessa
kannatettava, koska sen katsotaan tehostavan toimintaa ja se siten
antaa mahdollisuuden nykyisillä resursseilla kehittyviin
palveluihin. On myös hyvä muistaa koko ajan, että tässäkin
asiassa vähän niin kuin hvk:ssa kokonaisuus ratkaisee.
Tämän taustalla on, niin kuin ministeri jo lähetekeskustelussa
korosti, hyvin mittava henkilöstöryhmien välinen
yhteisymmärrys, ja se on valiokuntakuulemisessa kyllä käynyt
selkeästi ilmi. Sen takia katsottiin, että ei
ollut syytä avata niitä kohtia, jotka selvästi
olivat myös henkilöstöryhmien sopimuksen
edellytysten takana ja mahdollistavat sopimuksen syntymisen.
On pidetty myös tärkeänä sitä,
että lakiehdotuksessa on otettu huomioon alueellisen kehittämisen
näkökulmat, joka tarkoittaa muun muassa merenkulkupiirijaon
säilyttämistä. Tässä halutaan
edelleenkin korostaa valiokunnan puolelta sitä, että myöskin
tällaista toiminnallista hajasijoittamista on hyvä edelleenkin
myös liikelaitosmallissa jatkaa silloin, kun se katsotaan
tarkoituksenmukaiseksi, ja on otettu selkeitä kannanottoja
myös väylämaksujen ja talvimerenkulun
perusteiden säilymisen osalta.
Lähdenkin, arvoisa puhemies, tässä lyhyessä esittelypuheenvuorossa
valiokunnan yksituumaisesta ponnesta. Mehän ehdotamme ponneksi, lausumaehdotukseksi,
eduskunnalle sitä, että "hallitus valvoo, että väylämaksuepäselvyydet selvitetään
ennen merenkulkulaitosuudistuksen toteuttamista, ja ryhtyy myös
selvitystyössä ilmenevien lainsäädännön
muutostarpeiden vaatimiin toimenpiteisiin". Minusta tämä on
erittäin tärkeä kannanotto, arvoisa ministeri,
ja todella toivomme niin, että tämä luetaan
ministeriössä myös kaikella sillä vakavuudella,
millä valiokunta haluaa sen tässä sanoa.
On hyvä palauttaa mieliin sen verran, että itse väylämaksullahan
rahoitetaan rannikon kauppamerenkulun väylänpitoa
ja talvimerenkulun avustamista. Nyt, kuten tiedämme, useana
vuonna jääluokkaepäselvyyksien johdosta
väylämaksuja on jäänyt perimättä.
Jo viime vaalikaudella silloinen liikennevaliokunta kiinnitti huomiota tähän
ongelmaan, ja muun muassa kirjelmässään helmikuulta
liikenne- ja viestintäministeriö on pitänyt
näitä jälkiperintöjä hyvin
tärkeinä. Valiokunta pitää näitä esitettyjä toimia
aivan oikean suuntaisina ja päätyy sillä perusteella
tähän lausumaan ja lähtee siitä,
että kun liikelaitosmallilla aloitetaan, on erittäin
tärkeätä, että päästään aloittamaan
puhtaalta pöydältä myös niiden
epäselvyyksien osalta, joita väylämaksuongelmat ovat
tarkoittaneet.
Sitten tämä turvallisuusvalvonta, jota näköjään
ehdittiin jo eilen lehdistössä jonkin verran yllättävän
laveastikin ruotia. Nyt täytyy sanoa niin, että ihan
niin mittavaa ongelmaa asiantuntijakuulemisessa emme valiokunnan
piirissä päätyneet toteamaan. Historiahan
on sellainen, että vuonna 97 merenkulkulaitoslain muutoksella luotiin
alusturvallisuusyksikkö, jolla on itsenäinen päätäntävalta
ja joka on muutoin riippumaton Merenkulkulaitoksesta. Nyt tämän
hallituksen esityksen mukaan tälle yksikön eriyttämiselle
ei enää ole entisiä perusteita. Koska
Merenkulkulaitos toimii sekä tilaajana että valvoo
myös alusturvallisuutta, katsottiin eräissä asiantuntijapuheenvuoroissa,
että tästä saattaa seurata jääviysongelmia.
Hallituksen lähtökohta oli se, että jos
jääviysongelmia syntyy, ne ratkaistaan normaalin
hallinnon tapaan, ja katsottiin, että siitä johtuen
ei enää ole tarvetta tällaiselle eriyttämisratkaisulle.
Tietysti valiokunta mietinnössään
yhtyy niihin näkemyksiin, joissa kiinnitetään
vakavaa huomiota alusturvallisuuden merkitykseen ja alusturvallisuuden
korkeaan tasoon, ja korostaakin tähän nojaten,
että johtokuntaa nimitettäessä on juuri
tämän vuoksi kiinnitettävä huomiota
laajan toimintakentän ja alueellisen tuntemuksen lisäksi
myös turvallisuustekijöiden tuntemukseen.
Totta kai tästä seuraa myöskin, arvoisa
ministeri, töitä teille ministeriöön,
niin että entistä suuremmalla painoarvolla on
tätä jälkiseurantatyötä nyt
tehtävä. Jos katsotaan, että jääviysongelmia tulee,
niin niihin täytyy välittömästi
puuttua. Mutta valiokunnan piirissä katsottiin samalla
tavalla kuin hallituksen esityksessä, että jääviysongelma
ei muodosta pulmaa, vaan tämä on todellakin ratkaistavissa
normaalin hallinnon tapaan, ja silloin vastuu siirtyy tavallaan
sille hallintokoneistolle, jonka täytyy tässä asiassa
kyetä toimimaan.
Sitten luotsauskysymys. Tässähän
on myös kyse siitä, että viranomaistoiminnat
ja palvelutuotanto eriytetään. Koko ajan tässäkin
täytyy pitää huolta siitä, että tällä ratkaisulla
turvataan myös meriturvallisuus jatkossa. Valiokunta kiinnittää huomiota
muun muassa siihen, että eri satamien tasapuolisen kohtelun
vuoksi luotsaustoimintaa tulisi tarkastella enemmän tavallaan
väylä- ja aluekohtaisesti eikä pelkästään
kokonaisuutena, kuten tänä päivänä on
tapana tehdä.
Julkisuudessa on jonkin verran pohdittu luotsien työaikajärjestelyjä.
Tältä osalta todetaan, että virkamiesten
työaikajärjestelyillä on suurempi joustovara,
jota ei työsopimussuhteisilla henkilöillä ole,
ja tämä joustavuushan on totta kai luotsaustoiminnan
luonne huomioon ottaen erittäin tärkeä asia.
Itse virathan siirtyvät Luotsausliikelaitoksen viroiksi
tarkoituksella siirtyä työsopimussuhteisiin, ja
tässä yhteydessä valiokunta korostaa,
että "tarvittavin sopimuksin on varmistettava työn
tehokas organisointi kustannusvaikutuksiltaan neutraalilla tavalla
ennen kuin kyseinen luotsaushenkilöstö siirretään
virkasuhteista työsopimusten varaan". Siis "on varmistettava
työn tehokas organisointi kustannusvaikutuksiltaan neutraalilla
tavalla ennen kuin luotsaushenkilöstö siirretään
virkasuhteista työsopimusten varaan".
Sitten vielä Varustamoliikelaitoksen toimialasta ja
tehtävistä. Tässähän
on ainoa pykälämuutos, joka valiokuntakäsittelyssä tehtiin.
Valiokunta päätyy ehdottamaan poistettavaksi säädöksen
siitä, että annetaan tarvittaessa määräyksiä liikelaitoksen
ulkomaan liiketoiminnan laajuudesta ja riskien hallinnasta. Tämä säännös
on todellisuudessa suppeampi kuin valtion liikelaitoksista annetun
lain 8 §:ssä määritelty. Tästä taas
seuraa se, että jotta ei käsitettäisi
valtioneuvoston valtuuksia supistettavan ja valvontavaltaa rajoitettavan
säännöksellä, tämä säännös
ehdotetaan poistettavaksi, ja katsotaan, että sillä yleisvaltuutuksella
tässä selvitään eli valtioneuvostolla
on samat valvontavaltuudet kuin muidenkin liikelaitosten yhteydessä.
Sitten vielä, arvoisa puhemies, muutama sana tästä luotsauslakikysymyksestä,
jossa avainasia on Merenkulkulaitoksen syksyllä 2002 tekemä selvitys
englannin kielen hyväksymisestä linjaluotsauksen
kieleksi nykyisten suomen ja ruotsin rinnalle. On selvitetty asiaa,
ja valiokunta toteaakin, että "kolmannen kielen käyttöönotolla voi
kokonaisuutena olla kielteisiä, vaikka ei suuria turvallisuusvaikutuksia".
Siksi tässä päädytäänkin
tavallaan sellaiseen muotoiluun, että asian tässä vaiheessa
ei ole mahdollista korvata suomen tai ruotsin kielen vaatimusta
englannin kielen taidolla.
Totta kai me myönnämme sen, että englanti
on hyvin yleinen kansainvälisen liikenteen kieli myös
merenkulussa ja on aivan selvää, että tulevaisuudessa
englantia saattaa olla asianmukaista harkita myös linjaluotsauskieleksi.
Mutta tässä yhteydessä valiokunta päätyi
korostamaan sitä, että "merenkulun turvallisuus
on turvattava eikä englannin kielen hyväksyminen
linjaluotsauskielenä saa laskea nykyistä turvallisuuden
tasoa". Tällaiseen muotoiluun valiokunta tältä osin
yksimielisessä mietinnössä kokonaisuudessaan
päätyi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja jo seikkaperäisesti kuvasi
sitä, mitä me yksimielisesti aikaansaimme tässä asiassa.
Tässä yhteydessä on syytä palauttaa
mieliin jotakin, jolla on ehkä tulevaisuuden kannaltakin
merkitystä. Nimittäin niitä akuutteja
ongelmia varten, joita Merenkulkulaitoksessa, siinä nykyisessä instituutiossa,
on ollut, tämä remontti, lainsäädännöllinen
ja organisatorinen remontti, ei kyllä ole ensimmäinen mieleen
tuleva lääke. Merenkulkulaitoksen suuret ongelmat
oikeastaan ovat sellaisia, että pitäisi päinvastoin
tehostaa hallinnollista toimeliaisuutta eikä mennä liikelaitospolulle
ja siitä edelleen sitten osakeyhtiöpolulle, niin
kuin nämä polut ovat tässä viime
aikoina kulkeneet. Tämä ratkaisu on nähtävä nimenomaan
vain linjaratkaisuna eräässä muussa suhteessa,
ja se muu suhde on se, että kun muilla liikennemuotoaloilla
on tehty tämän suuntainen ratkaisumalli, se tehdään
nyt sitten myöskin merenkulun osalta.
Erikoisen selvästi tämä asia tulee
ilmi, kun perustetaan Luotsausliikelaitos. Nimenomaan siinä nykyisessä järjestelmässä
valtio
toimen järjestäjänä on saanut
parhaan mahdollisen ratkaisun työaikajärjestelyissä ja
muissa sellaisissa, ja jos osakeyhtiösuuntaista mallia
ajatellaan, niin siinä mennään aina vaan
kauemmaksi siitä hyvästä menettelystä,
mikä nyt on käytössä. Kun tilanne on
tällainen, niin minusta valiokunnan kannanotto tähän
kieliasiaan oli tässä vaiheessa aivan oikea. Sitähän
eräät bisnestahot ajoivat siihen suuntaan, että englannin
kieli tulisi korvaamaan suomen ja ruotsin kielen vaatimuksen, mutta
tätä ei katsottu tässä vaiheessa
asialliseksi askeleeksi. Hyvä näin.
Sitten sen, mikä koskee alusturvallisuutta, valiokunnan
puheenjohtaja jo tässä kuvasi. Olen henkilökohtaisesti
sitä mieltä ja samaa mieltä kuin valiokunnan
puheenjohtaja oli äsken, että nämä asiat
ovat sen laatuisia, että niitten täytyy olla kunnossa.
Sitä varten on olemassa sitten hattuorganisaationa päällikkövirasto
ministerin johdolla, joka pitää huolen siitä,
että nämä asiat ovat kulloinkin kunnossa.
Ministeriössä pitää olla vastuuvirkamies,
joka katsoo, että nämä asiat ovat kunnossa.
Kun katsotaan vielä sitten itse koko meriturvallisuutta
laajemmin, niin meillä on näitä niin sanottuja
uhkia tällä hetkellä aivan riittävästi. Niitä ei
ole syytä enää luoda organisatorisesti
yhtään lisää, vaan päinvastoin
toimia hyvin ajan tasalla. Tämän vuoksi, kun asianlaita
on näin, niin sen kummempiin kannanottoihin, kuin mihin
valiokunta päätyi, ei minusta ole aihetta sen
takia, että siinä taas sitten rupeaa asia toisin
päin korostumaan elikkä niin, että siellä olisi
jotakin aivan erityistä tarvetta tällä hetkellä olemassa,
ja tällaista tarvetta ei ole ainakaan minun tietooni tullut.
Sitten vielä tähän ponteen muutama
näkökohta.
Jo lähetekeskustelun yhteydessä totesin, että nämä väylämaksuepäselvyydet
ovat osoittautuneet sitä luokkaa oleviksi, että ne
asiat täytyy saada kerta kaikkiaan nyt kuntoon ja ne on
saatava pois päiväjärjestyksestä.
Erikoisen merkittävää tämä on
sen takia, että Varustamoliikelaitoksen kohdalla ja koko
tässä organisaatiouudistuksessa, myös
koskee Merenkulkulaitosta itseään, kaikki rahavirta-asiat
perustuvat siihen, että on olemassa tietyt edellytykset,
niin että se, mitä on kaavailtu, myöskin
käytännössä on toteutuva. Jos nämä asiat
eivät ole kunnossa, niin kuin ne eivät ole olleet
kunnossa viime vuosien aikana, niin tavallaan siitä taloudellinen
pohja putoaa pois, ja sitten siellä on niin kuin villi
länsi, jos nyt näin voisi sanoa.
Tämä takia pidän erinomaisen hyvänä,
että valiokunnassa päädyttiin yksimielisesti
luettavissa olevaan lausumaehdotukseen, jonka mukaisesti nämä epäselvyydet
on hoidettava pois päiväjärjestyksestä,
ennen kuin organisaatiouudistus toteutetaan, ja jos se vaatii lainsäädäntöä,
niin näihin lainsäädännön
muuttamistoimenpiteisiin ryhdytään.
Tässä yhteydessä, arvoisa puhemies,
on syytä erikoisesti tähdentää,
että tätä ei pidä tulkita niin, että nyt
tulisi taannehtiva lainsäädäntö,
joka antaa eräällä tavalla anteeksi ne
vanhat röttelöhommat. Tästä ei
ole kysymys.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Siihen huoleen, mikä on ollut
etenkin ympäristönsuojelun näkökulmasta,
että monitoimimurtajan hankkiminen mahdollisesti viivästyisi tai
vaikeutuisi tämän muutoksen myötä,
mielestäni on syytä kiinnittää huomiota.
Eduskunta on kiinnittänyt huomiota jo aikaisemmin ja painottanut
tätä näkökulmaa, että näin
ei saisi tapahtua. Kun ministeri on paikalla ja muistaakseni myös kyselytunnilla
joskus tähän asiaan on puututtu, uskon, että hän
tätä asiaa voi myös kommentoida.
Toinen asia, joka liittyy jäänsärkijöihin,
on se, että niiden sijoittaminen esimerkiksi kesäajaksi osin
olisi mahdollista muihin satamiin kuin Helsinkiin, osin siinä mielessä,
että tietysti on entistä enemmän monitoimityyppisiä aluksia,
jotka myöskin toimivat kesäaikana.
Kolmas asia, huoli, joka täällä tuli
esille valiokunnan puheenjohtajan puheenvuorossa, on merenkulun
tarkastus ja yleensäkin laivojen tarkastamiskysymys. Jääviysongelma,
josta muun muassa julkisuudessa on kirjoitettu, on hyvin iso, tärkeä asia.
On taattava riippumattomuus ja se, että hyvillä merenkulun
tarkastajilla, joita muun muassa itäisellä Suomenlahdella
on toiminut, on edelleenkin hyvä mahdollisuus tehdä tärkeää työtä.
Se on myös sillä tavalla tärkeää,
että merenkulun turvallisuus onnettomuuksien ja öljypäästöjen
varalta olisi mahdollisimman hyvällä tasolla.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tunnen jonkin verran tätä liikelaitostamista,
tieviranomaistoimintojen erottamista, täytyy todeta, että mitä monitoimimurtajan
hankintaan tulee, niin VM:n kanssa on vuosia neuvoteltu siitä,
että saataisiin VM:ltä rahaa tähän
hankintaan, eikä sitä ole tullut. Oikeastaan nyt,
kun liikelaitos perustetaan, luodaan paljon joustavammat mahdollisuudet
sen hankinnan rahoittamiseen, eli on täysin selvää,
että tämä uudistus nopeuttaa monitoimijäänmurtajan
hankintamahdollisuuksia, ja siinä suhteessa tämä on
selkeästi askel eteenpäin. Muutenkin täytyy
sanoa, että uudistus on sikäli tärkeä,
että Merenkulkulaitos oli ainoa yksikkö liikenne-
ja viestintäministeriön sisällä,
jossa ei vielä viranomaistoimintoja ja sitten tuotannollisia
toimintoja ollut erotettu, ja on hyvä, että vihdoinkin
tämä hanke saadaan päätökseen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos kommentista. Totean tähän
sen, että näin on esitetty, että uusia
rahoitusmahdollisuuksia avautuu. Kuitenkin vasta silloin me voimme
todeta, että ed. Kimmo Sasin ajatus toteutuu, kun nopealla
aikataululla päästään hankkimaan
tämä monitoimimurtaja. On tietysti Itämeren
kannalta välttämätöntä,
että se tapahtuu. Tässä tilanteessa tietysti
nyt sitten liikenneministeriöön ja valtiovarainministeriöön kiinnittyy
huomio ja tähän uuteen Varustamoliikelaitokseen
ennen muuta, että sitten pitäisi päästä sanoista
tekoihin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Laukkanen ja jäsen Pulliainen
kävivät jo pääosin lävitse
tätä hallituksen esitystä, josta annettu
mietintö on nyt jälleen kerran saatu valiokunnassa
yksimieliseksi. Itse olin hyvin pitkään sitä mieltä lähinnä turvallisuusvalvonnan
osalta, että laitan vastalauseen, mutta kun luin ministeriön
kommentit annetuista lausunnoista, halusin olla mukana yksimielisessä mietinnössä.
Täällä on hyvin käyty lävitse
ja selvitetty, millä tavoin vuonna 97 muutettiin tätä turvallisuusvalvontaa
erilliseksi. Nyt lähinnä tässä yhteydessä totean
vain, kun ministerikin on paikalla, että kun johtokuntaa
valitaan, ehkä kannattaisi tarkasti pohtia myöskin
johtokunnan jäsenten osalta, että ei tule liian
usein jääviystapauksia, joihin muun muassa eräät
asiantuntijalausunnot viittasivat. Minulle jäi se kuva,
että nämä asiantuntijat, jotka olisivat
halunneet pitää turvallisuusvalvonnan nykyisissä puitteissa,
pelkäsivät nimenomaan jääviysongelmaa
eniten. Eli tältä osin toivon, että ministeri
huolehtii siitä, että silloin kun johtokunta nimetään,
otetaan huomioon nämä asiat.
Yksi asia minua mietitytti ministeriön lausunnossa,
missä ministeriö totesi, että ministeriöllä ei
ole resursseja, joilla se voisi tätä valvontaa
tehdä. Minun mielestäni, kun me täällä eduskunnassa
säädämme lainsäädäntöä,
silloin sitä pitää noudattaa, oli resursseja
tai ei. Silloin, jos ei ole resursseja, täytyy hoitaa valtiovarainministeriön kautta
resurssit kuntoon.
Oli mielestäni hyvä, että saimme
sinne näin voimakkaasti tämän lausumaehdotuksen,
jota ed. Pulliainen selvitti, ja hän kertoi myöskin
niistä taustoista, jotka ovat liittyneet tähän.
Liikennevaliokunnassa, jossa olen saanut nyt pidempään olla,
väylämaksuepäselvyydet ovat olleet hyvin voimakkaasti
esillä hyvin pitkään, ja haluan korostaa
myös sitä, minkä ed. Pulliainen totesi,
että jos tulee lainsäädäntöön
muutostarpeita, ei voi olla mikään anteeksiantolainsäädäntö vaan
nämä asiat pitää todella selvittää ennen
kuin tämä lainsäädäntö tulee
voimaan. Katsoisin, arvoisa puhemies, että on tutkittava
nimenomaan tämä epäselvä tilanne,
joka tällä hetkellä on ollut, ja millä tavoin
avaavaan taseeseen näitä merkitään,
jos niitä ei ole selvitetty kuntoon.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja täällä totesi,
hallituksen esitys Merenkulkulaitoksen liikelaitostamiseksi oli
valiokunnassa yksimielinen, ja se oli hyvä asia. Täällä ovat
valiokunnan jäsenet jo käyneet seikkaperäisesti
näitä asioita läpi. Myös itse
korostaisin sitä, että epäselvyydet tulee
selvittää, ennen kuin liikelaitos aloittaa toimintansa.
On jo liikelaitoksen johdolle ensiarvoisen tärkeää,
että se pääsee puhtaalta pöydältä jatkamaan.
Myös olisin halunnut, että nämä monitoimimurtajien
vuokraussopimukset olisi tässä selvitetty. Siellä on
huonoja sopimuksia nyt Suomen valtion kannalta. Pisimmät
sopimukset kestävät aina vuoteen 2010 asti, ja
se rasittaa tätä toimintaa.
Henkilöstön edut tulee tässä turvata
ja kantaa siltä osin työnantajan vastuu, niin
kuin valiokunnassakin lähdettiin siitä.
Toivoisin nyt kumminkin, että tilanne rauhoittuisi
merenkulun toimijoitten osalta. Samaa mieltä olen kuin
edustajat Pulliainen ja Vistbacka, että tällä ei
saa ketään päästää niin
kuin koiraa veräjästä jo tehdyistä rötöksistä.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa puhemies! Asiani liittyy luotsauslakiin. Olen äärettömän
yllättynyt sitä, että valiokunta on ottanut
tällaisen kannan, jossa englantia ei tuotu kolmanneksi
kieleksi. Tilannehan on se, että valtaosa Suomeen tulevista
aluksista on muita kuin suomalaisia tai ruotsalaisia ja niissä pääkielenä on englanti.
Tämä muodostaa kyllä suuremman turvallisuusriskin,
kun niillä aluksilla ei sitten ole englannin kielen taitoisia
tulkkeja. Esitänkin, että tämä kohta
kyllä pitäisi jossain vaiheessa korjata.
Mitä tulee Merenkulkulaitoksen toiminnan muuttamiseen,
se on erittäin tervetullut ja oikea ratkaisu. Minäkin
haluaisin tässä yhteydessä, arvoisa puhemies,
kiinnittää huomiota siihen, että tämä hallituksen
ohjelmassa oleva monitoimijäänmurtaja on vieläkin
tulematta, siinä ei vieläkään
ole edetty. Meillä kohta alkaa talvi, ja ymmärrän,
että tämän kesän aikana se on
unohtunut, mutta talvi alkaa ja toisaalta työt telakalla loppuvat.
Toivonkin, että hallitus tekee parhaansa sen hankkeen kiirehtimiseksi.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa puhemies! Merenkulkulaitoksen liikelaitostaminen oli
hyvin ajankohtainen asia, joka piti viimeistään
nyt tehdä, koska sitä vuodesta toiseen on venkoiltu
ja siirretty.
Varustamoliiketoiminnasta olisin kysynyt ministeri Luhtaselta,
käytiinkö hallituksessa jo keskusteluja siitä,
että varustamotoiminta olisi voitu jakaa vielä varustamotoimintaan
ja lauttaliikennetoimintaan.
Sitten väylämaksut: Kun olen Kymenlaaksosta,
niin Kotkan ja Haminan osalta aina on tullut esille ne korkeat väylämaksut.
Väylät on rakennettu valtion budjettivaroin, ja
siitä huolimatta väylämaksut ovat niin
suuret, että suuret laivat ovat siirtyneet Viroon, eli
kaikki apulantakuljetuslaivat ja tämän tyypin
suuret laivat, mitkä ajoivat Kiinaan esimerkiksi Kotkasta
apulantaa, eivät ajakaan enää Suomesta
vaan Viroon tuodaan lasti, mikä menee sitten Venäjälle.
Kysyn, millä tavalla tuleva ministeriön työryhmä aikoo suhtautua
näihin väylämaksuihin. Me ainakin Kaakkois-Suomessa
haluaisimme, että väylämaksuja alennettaisiin
huomattavasti tai periaatteessa jopa poistettaisiin ne.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
liikelaitostamismalli ratkaisuineen, mitkä nyt valiokunnasta
ulos tulivat, palvelee erinomaisesti mielestäni niitä tavoitteita,
joita valiokuntakeskustelussa ja asiantuntijakuulemisessa tuli esille.
Kielikysymykseen haluaisin sanoa sen verran, että olen
periaatteessa ed. Saarikankaan kanssa samaa mieltä, mutta
kuultuamme luotseja paitsi asiantuntijoina myös kentällä heidän
näkemyksensä oli kuitenkin vielä se,
että esimerkiksi naapurimaan kommentteihin viitaten ja
verraten kielikysymys ei ole vielä kypsä ratkaistavaksi englannin
suhteen positiivisesti. Mutta siihen varmasti palaamme tulevaisuudessa,
olen siitä samaa mieltä.
Yksi pieni asia eikä vaikuttava taloudellisestikaan
oli myös käsittelyssämme valiokunnassa, mutta
siitä ei mietintöön kirjausta tullut.
Se käsitteli koulupurjealusten luotsausmaksuista vapauttamista
erikoisesti tilanteissa, joissa järjestetään tällaisia
isompia, ennakolta tiedettyjä tapahtumia. Toivon, että tämä saisi
ministeriössä jossain vaiheessa jonkun ministeriön
alla positiivisen vastaanoton, koska nämä tapahtumat
ovat paitsi tärkeitä Suomelle, myöskin
nuorten purjehduskoulutukseen tähtäävinä toimenpiteinä.
Martin Saarikangas /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä kielikysymys
on kyllä erittäin tärkeä. Haluan
muistuttaa siitä öljyonnettomuudesta, joka viime
talvena tapahtui eteläisellä Itämerellä Bornholmin saaressa.
Siinä selvityksen perusteella syynä oli kielitaidon
puute luotsin ja laivan päällikön välillä.
Uskonkin, että meidän tulisi harkita tätä kielitaitokysymystä.
Tiedän henkilökohtaisesta kokemuksesta, että kaikki
ne luotsit, joita minä olen vuosien varrella käyttänyt,
puhuvat englantia aivan riittävästi. Tämä ei
voi olla se kysymys.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Ihan yleisesti ottaen täytyy
todeta se, että mielestäni valiokunnan mietintö on
selkeä ja siinä käsitellään
tätä uudistusta monipuolisesti ja myöskin
hyvin eri lähtökohdista. Tässä korostuu
Suomelle tärkeän merenkulun kehittäminen
ja muun muassa uudistuksen merkitys merenkulun turvallisuuden kannalta.
Voi sanoa näinkin, että Merenkulkulaitoksen kehittämistä viranomaisena
sekä tilaajavirastona pohditaan mietinnössä myös
monipuolisesti. Myös liikelaitoksia, sekä Luotsaus-
että Varustamoliikelaitoksen perustamista, käsitellään mielestäni
hyvin kattavasti. Tietysti on myös ollut tärkeää,
että henkilöstöpoliittiset vaikutukset on
arvioitu hyvän henkilöstöpolitiikan sekä koko henkilöstön
uusiin organisaatioihin siirtymisen kannalta.
Kaiken kaikkiaan voisin sanoa näin, että hallituksen
esitys on saanut erittäin huolellisen käsittelyn
ja tältä pohjalta selkeän tuen, koska
mietintö oli siis yksimielinen. Voin sanoa näin,
että kyllä valiokunta ansaitsee kiitokset siitä,
että näin iso urakka on käsitelty huolella,
mutta myös erittäin ripeästi. Tämähän
liittyy siis budjettilakeihin, ja on hyvä, että saadaan
tämä tästä kiireellisestä sumasta
pois.
Nyt ainoa valiokunnan tekemä muutos koskee siis tätä Varustamoliikelaitoksen
2 §:n 1 momentissa lopussa olevaa lausetta, josta valiokunta
on poistanut maininnan siitä, että valtioneuvosto
antaa tarvittaessa määräyksiä liikelaitoksen
ulkomaanliiketoiminnan laajuudesta ja riskienhallinnasta.
Voi sanoa, että tältäkin osin valiokunnan
perustelu on aivan oikea. On tärkeää,
että kun valtioneuvostolla on liikelaitosyleislain perusteella kattava
mahdollisuus antaa kaikkia liikelaitoksia koskevia määräyksiä ja
ohjeita, toimitaan yhtenäisesti yleislain säännöksen
mukaisesti kaikkien liikelaitosten osalta. Todella voi sanoa, että valtioneuvostolla
on siis kattava mahdollisuus tällaiseen toimintaan. Valtioneuvostolla
on sama valvontavalta ja valtuutus kuin muiden liikelaitosten osalta,
kuten valiokunta aivan oikein toteaa, joten ihan hyvä näin.
Valiokunnan mietinnössä kiinnitetään
myös huomiota henkilöstön asemaan ja
erityisesti siirtymiseen virkasuhteista työsuhteisiin.
Siirtymisiin liittyvistä, muun muassa näistä luotsien
työaikaa koskevista, yksityiskohdista tullaan neuvottelemaan
henkilöstön kanssa, aivan kuten valiokuntakin
mietinnössään toteaa.
Sitten turvallisuuskysymys, josta oli jo etukäteen
lehdistössäkin suurta huolta. Merenkulun turvallisuus
on ollut siis valiokunnan käsittelyssä esillä ja
myös Merenkulkulaitoksen nykyisin sisäisesti eriytetyn
merenkulkuosaston osalta. Tästä täytyy
todeta ja aivan linjassa valiokunnan käsitysten ja mietinnön
kanssa: Merenkulkuosastohan eriytettiin sisäisesti alun
perin juuri siksi, että Merenkulkulaitos valvoo myös
Merenkulkulaitoksen omia aluksia. Vuodenvaihteen jälkeen tätä rakenteellista
ongelmaa ei siis ole. Tämä oli siis eriyttämisen
syy ja peruste, ja tätä syytä ei siis
enää ole vuodenvaihteen jälkeen.
Samalla totean sen, että merenkulun turvallisuustoiminnan
kehittämiseksi on tärkeää, että se on
selkeä osa koko virastoa, uutta Merenkulkulaitosta, nyt
kun turvallisuustehtävän suhteen jääviysongelmia
aiheuttaneet toiminnat on siirretty liikelaitoksiin. Turvallisuuden
kokonaisuutta voidaan ja sitä tulee kehittää osana
Merenkulkulaitoksen keskeistä toimintaa. On tässä tietysti se
todettava, että meriturvallisuus on hyvin tärkeä ja
näin sille voidaan taata riittävän suuret
ja monipuoliset resurssit.
Täällä kiinnitettiin aivan oikein
monessakin puheenvuorossa huomiota jääviysongelmiin
ja siihen, että kun uutta johtokuntaa nimitetään, näihin
jäsenten jääviysongelmiin on todella
paneuduttava. Tämä on ihan oikea havainto. Tässä voi
tietysti sen vaan todeta, että nyt tämän
uuden organisaatiouudistuksen myötä uuden Merenkulkulaitoksen
johtokunnan kokoonpano kokonaisuudessaan tulee siis tarkasteltavaksi.
Ilman muuta näen asian niin, että kun tätä uutta
johtokuntaa kootaan, sen lähtökohta on se, että nyt meillä on
siis erilainen organisaatio. Se kootaan niistä lähtökohdista,
ja voin sanoa sen, että näihin jääviysongelmiin,
ihan näidenkin evästysten myötä,
tulemme kiinnittämään huomiota.
Sitten lausumasta: Valiokunnan mietintöön siis
sisältyy ehdotus lausumaksi, joka koskee näitä väylämaksuepäselvyyksiä.
Tähän voin sanoa sen, että kyllähän
näitä on selvitelty jo aiemminkin ministeriössä ja
jos kohta aiemmin myös valiokunnassa eri asioihin liittyen.
Omasta puolestani voin vaan todeta sen, että tähän
valiokunnan lausumaehdotukseen liittyen minä olen tänään kirjeelläni
pyytänyt Merenkulkulaitokselta kahden viikon kuluessa tästä lausunnosta
selvitykset ja sellaiset tarvittavat toimenpide-ehdotukset, joitten
pohjalta voidaan lähteä selvittämään
väylämaksuihin liittyviä epäselvyyksiä.
Tässä tietysti voisi todeta senkin, että valiokuntahan
ei ihan täsmällisesti sano sitä, mitä nämä epäselvyydet ovat,
mutta lähden siitä, että epäselvyydet
selvitetään. Se on se lähtökohta.
Tämä selvitetään niin kattavasti
kuin ikinä mahdollista. Valiokunnan lausumaehdotukseen,
kun se täällä hyväksytään, tulemme
suhtautumaan riittävällä vakavuudella. Näin
tässä voi sanoa.
Vielä voi tässä tietysti sen todeta,
että kun selvitystyö on Merenkulkulaitoksessa
ollut jo siis vireillä eri tavalla ja kun me vielä tätä nyt
kiirehdimme, niin voin sanoa näin, että uskon,
että tämä asia tulee selvitettyä,
ja pidän tärkeänä tietysti sitä,
että kun hallinto tällä tavalla nyt uudistetaan
ja selkiinnytetään ohjausmallien, vastuiden, valvonnan
ja myös johtamisen tasolla, niin on hyvin tärkeää,
että joka suhteessa lähtisimme puhtaalta pöydältä liikkeelle.
Täällä on tuotu esille tähän
liittyviä asioita, muun muassa ed. Tiusasen puheenvuorossa
kysymys monitoimimurtajista ja siitä viivästyksestä,
mitä voisi aiheutua tästä organisaatiouudistuksesta.
Minä en nyt kyllä ihan yhtäläisyyttä näe tähän
organisaatiouudistukseen monitoimimurtajien aikataulun suhteen.
Voin vain todeta sen, että hallitusohjelman mukaisestihan
monitoimimurtajia selvittämään asetettiin
työryhmä, jota johtaa kansliapäällikkö Hautojärvi.
Tämä työryhmä asetettiin liikenneministeriöstä,
ja tästä on juuri ilmestynyt välimietintö.
Se seikka, mikä kenties tätä hankintaa
sitten niin sanotusti viivästyttää, on
se, että tässä on tietysti aika tavalla pohtimista
jo tämmöisen monitoimimurtajan teknisten mahdollisuuksien
ja kulkumahdollisuuksien ja näiden suhteen, koska monitoimimurtaja on
ihan erilainen kuin joku toisenlainen alus. Mutta kyllä näihin,
totta kai, pitää kiinnittää huomiota
ja viivästykset ja mahdolliset aikataulut pitää ottaa
huomioon.
Tässä vielä voisi todeta, kun ed.
Kuosmanen kysyi tästä lauttaliikelaitoksesta,
että kyllähän se on esillä ollut.
Se alkuperäinen esitys ja monta luonnosta lähti
siitä, että lauttaliikelaitos olisi myös
osa tätä esitystä, mutta näinhän
ei siis ole. Lähdemme siis toisenlaisella mallilla, ja
syy lyhyesti sanottuna oli se, että kun lauttaliikelaitos olisi
perustettu Tiehallinnon losseista ja näistä yhteysaluksista,
eräs lähtökohta oli se, että Tiehallinnon
organisaatiossa on vielä kyse niin sanotusta siirtymävaiheesta,
ja tässä tilanteessa kaikin tavoin näemme
parhaaksi sen, että lähdemme liikkeelle näillä liikelaitoksilla.
Täällä tuli esille myös
jäänmurtajien sijoituspaikka. Tästä voisi
todeta sen, että niiden jäänmurtajien,
jotka Helsingissä nyt tällä hetkellä ovat,
vuokrasopimus päättyy 2004 lopussa ja sitten järjestetään
kilpailu siitä, mihinkä nämä jäänmurtajat
sitten voidaan sijoittaa.
Arvoisa puhemies! Voisin vaan todeta sen, että kyllä näin
on, että merenkulun parissa riittää työtä.
Merenkulku on erittäin tärkeä Suomen
kilpailukyvyn ja myös koko elinkeinoelämän
kannalta. Vielä korostan, että valiokunta on tehnyt erittäin
hyvää työtä tässä asiassa,
ja haluankin korostaa, että nyt on hyvin tärkeää se,
että saamme tämän organisaation sellaiseksi
rakenteeltaan, että se takaisi hyvät ja toimivat
edellytykset merenkulun haasteiden toteuttamiseksi.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama kommentti käytyyn keskusteluun.
Olen aivan vakuuttunut siitä, että ed. Saarikangas
kyllä täällä tietää,
mistä puhuu. Kun oikein tarkoin luetaan mietintöä,
niin kyllähän täällä valiokunta
hyvin selkeästi avaa tavallaan ikkunan englannin kielen
käyttöönotolle myöskin luotsauskielenä sillä tavoin,
että tarkoitus ei olekaan, että se korvaa suomen
tai ruotsin kielen, vaan tulee yhdeksi kansainväliseksi
luotsauskieleksi, mitä ed. Saarikangaskin tässä tarkoittaa. Tässä nyt
vaan varmasti on niin, että nyt haluttiin loppuun asti
varjella sitä kokonaisuutta, mikä tässä lakivalmistelussa
syntyi, jonka kokonaisuuden keskeisenä elementtinä oli
sitten henkilöstöjärjestöjen
yhteinen näkemys. Tässähän eräällä tavalla
vähän jäljet pelottavat.
Ed. Kuosmanen täällä kehui, että oli
tärkeää, että vihdoinkin saadaan
aikaan liikelaitos. Varmasti näin on, että se
on tärkeää. Mutta kyllä täytyy
myöskin sanoa, että ministeri Luhtasen kädenjälki
tässä lakivalmistelussa on aivan eri näköistä,
kuin mitä on ollut viime vuosina toteutetuissa liikelaitosmalleissa.
Ne ongelmat, mitä joudutaan vaikkapa Tieliikelaitoksen
tiimoilta kaiken aikaa selvittelemään tänä päivänä,
olivat sen kaltaisia, että tiettyä varovaisuutta
varmasti monella taholla ja epäluuloa, jopa pelkoakin, tunnettiin
tätä uudistusta kohtaan, mistä nyt puhumme.
Siinä katsannossa oli hyvin tärkeää tämä kokonaisuus
synnyttää ja viedä se kokonaisuudessaan
eteenpäin ja toteuttaa siltä pohjalta.
Lopuksi, arvoisa puhemies, vielä tästä ponnesta
ja sen taustasta. Taustallahan on juuri se, että nimenomaan
kun väylämaksuja on jäänyt perimättä siitä johtuen,
että jääluokkaselvityksessä oli
epäselvyyksiä ja siinä määrittelyssä. Vaikka
tehtiin jälkiperintää, niin me tiedämme oikein
hyvin, että eivät kaikki toimijat ole olleet samalla
viivalla. Jos näin toimijat itse sen kokevat, niin silloin
me hyvin tiedämme, että siellä on tavattoman
paljon sellaista epäselvyyttä, että on hyvä,
niin kuin tässä käytettiin ilmaisua,
putsata pöytä.
Sillä tavoin kiinnitin myönteisesti, arvoisa
puhemies, huomiota ministerin toteamukseen, että tänään
on asiaa koskeva kirjelmä lähtenyt liikkeelle,
ja toivon, että ministeri ottaa todellakin vakavasti tämän
valiokunnan lausumaehdotuksen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vuodesta toiseen rannikon satamien meriväyliä joudutaan
syventämään, ja lasku on miljoonia euroja
vuodessa. Kysyn ministeri Luhtaselta, että nyt kun Merenkulkulaitoksesta
tulee viranomaistoimija ja tavallaan näitten väylien
rakennuttaja, onko siellä sen verran viisautta, että kun
nämä väylän rakentamisurakat
kokonaisurakkana annetaan, urakoitsijalta edellytettäisiin,
että se väylä — vaikka nyt 10
metriä syvyydeltään — toimisi
seuraavat kymmenen vuotta, että siihen urakkaan sisältyisi
tämä huolto urakoitsijalta. Tämmöinen
epäkohta pitäisi poistaa, koska kustannusvastuu
kuitenkin väylistä on ja sitten se vaikeuttaa
merenkulkua sillä tavalla, että laivat rupeavat
kiertämään Suomen satamia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan tuohon ed. Kuosmasen huomioon se, että etenkin
sellaisissa satamissa kuin vaikkapa Kotka, joka on joen suistossa,
kyllä pitää ruopata väyliä koko
ajan johtuen joen tuomista sedimenteistä.
Mutta vielä itse tähän asiaan, mihinkä ministeri
viittasi, siis monitoimimurtajaan ja sen ominaisuuksiin. Mielestäni
on erittäin hyvä, että tuo väliraportti
on ollut laajassa jakelussa, mikä liittyy tämän
toimikunnan työhön. On kuitenkin tärkeätä,
että ne varustetaan mahdollisimman hyvätasoisesti,
ja ympäristöministeriön puolelta on kiinnitetty
huomiota nimenomaan tähän varustelutasoon ja sen
tärkeyteen. Se nostaa hintaa luonnollisesti, mutta tosipaikan
tullen, jota me kukaan emme halua, mutta josta kaikki tietävät,
että se vielä tulee, on kiinni hyvin paljon kapasiteetista,
nopeudesta, että mahdollisimman nopeasti pystytään
perusteellisesti estämään öljyvahingon
laajeneminen. Se on se ykkösasia, ajan voittaminen ja nopeus
ja tehokkuus. Ne ovat niitä avainsanoja todella. Tässä toivon,
että liikenneministeriö ja ympäristöministeriö pystyvät
hyvin toimimaan ja hyvätasoisen hankkeen käynnistämään
toteutukseen saakka.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Siitä, mikä tulisi olla
linjaluotsauksen kieli, onko se englanti vai ruotsi taikka suomi,
toteaisin, että kun tavattiin tässä satamajohtajia
ja siellä kyselin heiltä, niin kyllä he
kaikki olivat sitä mieltä, että sen pitäisi
olla englanti, niin kuin täällä ed. Saarikangas
totesi. Mutta valiokunnassa kuultiin näitä asioita
ja todettiin, että siihen ei ehkä tällä hetkellä olla
vielä valmiita. Luotsit varmaan suosivat ruotsia, he ovat
rannikkoseudulta ja tällaista lukkarinrakkautta on. Minunkin
mielestäni tulisi lähiaikoina päätyä siihen,
että se on englanti. Yksi kieli on turvallisin kieli. Jos
siellä on kolmea neljää kieltä,
niin ei tiedä aina kenen kanssa puhuu.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän kielikysymykseen
haluan vain todeta sen, että kun perusteluksi mainittiin,
että päädyttiin tällaiseen ratkaisuun,
jotta järjestöt olisivat tyytyväisiä,
niin eihän tämä voi olla lainlaadinnan
lähtökohta, vaan eiköhän tässä ole
turvallisuus, joka tulee ottaa huomioon. Suomi on kansainvälisen
järjestön Imo:n jäsen, ja siellä velvoitetaan,
että niillä aluksilla, jotka tulevat meidän
satamiin, tulee olla asianmukainen luotsaus, ja niin kuin totesin,
valtaosa Suomen satamissa käyvistä laivoista ei
purjehdi Suomen eikä Ruotsin lipun alla, vaan siellä on
englanti tai joku muu kieli vallitseva.
Arvoisa ministeri Luhtanen, tästä jäänmurtajakysymyksestä:
En kyllä jaksa oikein hyväksyä perusteluksi
sitä, että tämä murtaja, joka
nyt tulee kyseeseen, on niin erilainen. Telakka Helsingissä teki
keväällä sopimuksen Venäjälle
monitoimiöljynkerääjä-jäänmurtajasta,
ja minä uskon, että se on varmasti sen teknologian
kehityksen mukainen. Tämä työryhmä kyllä tekee
sen, että ruohon kasvaessa lehmä kuolee.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Asia on juuri näin, että Suomessa
varmasti pystytään tekemään
ja nopeasti ja tehokkaasti. Nyt kuitenkin työryhmä on
vasta tehnyt välimietintönsä. Minun henkilökohtainen
kantani ja totta kai käsitykseni on se, ja tulen siitä myös
sanomaan tarvittaessa, että meillä Suomessa on
nimenomaan erittäin hyvää ammattitaitoa,
osaamista ja korkeata teknologiaa tehdä tämän
kaltaiset alukset varmasti parhaiten, paremmin kuin missään
muualla, ja näin pitäisi tehdä, koska
se voisi olla meille vientivaltti muun muassa. Tarkoitin sitä näin,
että tämä työryhmä tietysti
pohtii ja valtiontalouden kannalta näitä joutuu
pohtimaan moneltakin näkökulmalta, esimerkiksi
siltä, että joku monitoimimurtaja vaatii erilaiset
väyläsyvyydet kuin pelkkä öljyntorjunta-alus.
Tämän kaltaisia asioita näissä joudutaan
ottamaan huomioon, ja ne vaikuttavat tähän kokonaisuuteen
ja käyttöisyyteen. Toivon todella, että voisimme
mahdollisimman pikaisesti tehdä päätökset
tästä monitoimimurtajasta, ihan ehdottomasti.
Mutta ed. Kuosmasen kysymykseen en osaa vastata muuta kuin sen,
että täytyy vaan luottaa, että meillä on
sitä asiantuntemusta ja osaamista ja taitoa myös
silloin, kun näitä sopimuksia tehdään,
ja myös luottamusta, että sopimuksessa pysytään
ja tehdään kunnollista. Siinähän
ed. Kuosmanen on itse avainasemassa.
Yleiskeskustelu päättyy.