Marja Tiura /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kunnioitan sitä isää tai äitiä,
joka tänä päivänä tekee
harkitusti valinnan ja jää kotiin lapsia ja perhettä hoitamaan.
Tämä valinta on hatunnoston arvoinen etenkin,
kun otamme huomioon sen, millaiseksi kotiin jäävän
puolison sosiaalinen turva muodostuu.
Pääministeri Matti Vanhasen hallitusohjelman
kohdassa 4.6. todetaan: "Lapsiperheiden aseman parantaminen, vanhemmuuden
tukeminen sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen
ovat hallituskauden keskeisiä tehtäviä. Päätöksenteossa
otetaan huomioon lapsen näkökulma ja etu - -."
Herääkin kysymys, eikö ole nimenomaan
lapsen edun mukaista lapsen oikeus omiin vanhempiinsa.
Kotiin jäävän puolison eläkekertymään
liittyvä epäkohta on todellinen. Tämä on
myöskin asia, josta on puhuttu pitkään.
Jo Sylvi Kekkonen aikoinaan patisti päättäjiä toimenpiteisiin. Kun
nopeasti katsoin tästä aihepiiristä viime
kaudella tehdyt lakialoitteet, kirjalliset kysymykset ja toimenpidealoitteet,
on niitä toistakymmentä. Onkin todella aika kummallista,
että vielä nyt 2000-luvullakin työeläke
kertyy lastenhoidosta, siivouksesta ja pyykinpesusta vain siinä tapauksessa,
että työ tehdään oman kodin
ulkopuolella. Kuitenkin me kaikki tiedämme, ettei työ käytännössä ole
yhtään erilaista riippuen siitä, tapahtuuko
se oman perheen hyväksi vai kodin ulkopuolella.
Lapsiaan kotiin hoitamaan jäävälle
vanhemmalle, kotiäidille tai -isälle, kuten muillekin
kokonaan työelämästä poissa
oleville henkilöille, taataan tällä hetkellä vähimmäistoimeentuloturva
kansaneläkejärjestelmän kautta. Työeläkejärjestelmän
tarkoituksena on puolestaan taata vakuutetun elintason säilyminen
eläkeaikana. Lasten ja perheen hoitaminen kotona on raskasta
ja vastuullista työtä, jota meidän pitää kunnioittaa.
Nyt tässä vaiheessa todettakoon, että viime kaudella
tilanne on jonkin verran parantunut, sillä sosiaali- ja
terveysministeri Maija Perho ajoi läpi uudistuksen, jonka
mukaan opiskelun ja hoitovapaan ajalta kertyy eläkettä niin,
että 500 euroa on pohja. Tämä on osa
suurta eläkeuudistusta, joka astuu voimaan vasta vuonna
2005. Tästä huolimatta voidaan todeta, että tämä on
tosi alhainen, täysin riittämätön.
Lasten kotihoito, jos mikä, on suuri, antoisa ja haastava
työ, mutta totuus tänä päivänä on
myös se, että työn arvostus mitataan
pitkälti rahassa periaatteella samasta työstä sama
palkka ja eläke kertyy työtä tekemällä.
Minun mielestäni kotiäidit ja -isät,
jos ketkä, ovat todella eläkekertymänsä ansainneet.
Arvoisa puhemies! Tutkimusten mukaan lapselle paras kasvuympäristö on
koti ja paras hoitaja oma isä tai äiti. Olen sitä mieltä,
että satsaamalla lapsiin ja nuoriin ja perheisiin nyt poistammekin
monta ongelmaa tulevaisuudessa. Tämän päivän
lapsiperheille pitää antaa oikeita valinnanmahdollisuuksia,
lisää joustavuutta työelämään
ja päivähoitomahdollisuuksiin, osa-aikatyöhön,
lyhennettyyn työaikaan, kotivanhemman eläkekertymään,
vuorotteluvapaisiin ja etätyömahdollisuuksiin.
Me kaikki täällä salissa tiedämme
hyvin kuntatalouden tämänhetkisen tilanteen. Totuus
on se, että kotona hoidettu lapsi maksaa alueellisesti myös
kunnille huomattavasti vähemmän kuin lastentarhassa
tai perhepäivähoidossa hoidettu lapsi. Monissa
kunnissa lisätäänkin kotihoidon houkuttelevuutta
maksamalla erityistä kuntalisää niille
perheille, jotka eivät käytä kunnallista päivähoitoa.
Kuntalisän maksaminen toisaalta lisää ja
toisaalta vähentää kansalaisten tasa-arvoa. Se
lisää kotihoidon valinneiden perheiden tasa-arvoa
suhteessa kunnallisen päivähoidon valinneisiin,
vaikkakin kunnallisen päivähoidon valinneet perheet
saavat edelleen julkista tukea enemmän. Toisaalta kuntalisä aiheuttaa
alueellista epätasa-arvoa: toisissa kunnissa lisää maksetaan,
toisissa ei.
Arvoisa puhemies! Kotiin lapsia hoitamaan jäävän
eläkekertymän puutteen lisäksi on olemassa
toinen epäkohta, joka on onneksi jo tänä päivänä tiedostettu.
Tämä epäkohta koskee avioerotilannetta.
Avioeron sattuessa kotona ollut puoliso jää usein
täysin tyhjän päälle. Kotona palkatta
perheen hyväksi työskennelleen puolison taloudellisen
toimeentulon turvaaminen avioerotilanteessa edellyttääkin
lainsäädännön tarkistamista.
Eritoten tätä ongelmakenttää koskee
nyt jättämäni lakialoite avioliittolain
48 §:n muuttamisesta.
Avioeron sattuessa erityisen heikossa tilanteessa oikeudellisesti
on äiti tai isä, joka on hoitanut kotona lapsia
ja perhettä eikä ole avioliiton aikana käynyt
työssä kodin ulkopuolella. Hänelle ei
kerry tekemästään työstä työeläkettä,
kuten asiallisesti samoja töitä kodin ulkopuolella
tekevälle kertyy. Niinpä kotiäiti tai
-isä saa lähtökohtaisesti vain kansaneläkejärjestelmän
mukaisen eläketurvan kotona työskenneltyjen vuosien osalta.
Avioliittolain puolisoiden elatusvelvollisuutta koskevan 48 §:n
pääsääntö on, että avioeron jälkeen
kummankin puolison tulee vastata elatuksestaan itse. Tuomioistuin
voi tälläkin hetkellä 48 §:n
1 momentin mukaan velvoittaa toisen puolison suorittamaan toiselle
elatusapua sen mukaan kuin se hänen kykyihinsä ja
muihin seikkoihin nähden harkitaan kohtuulliseksi. Tällä hetkellä kuitenkin
tämä tuomioistuimen harkintavalta on puolison
elatusapua koskevassa asiassa todella laaja. Tämä oli
myös viime kerralla oikeusministeriön vastauksessa
perusteluna sille, miksei lakimuutosta muka toteuteta. Käytännössä elatusapua
toiselle puolisolle on tuomittu maksettavaksi vain hyvin poikkeuksellisesti
ja harvoissa tapauksissa. Kun tutkin tätä asiaa,
sain selville, että on olemassa vain kaksi ennakkopäätöstä siitä,
että tuomioistuin on tuominnut toisen puolisoista maksamaan
tasinkoa.
Avioero on henkisesti erittäin raskas prosessi. Monissa
tilanteissa kotiin jäänyt puoliso on huolimatta
hyvästä koulutustasostaankin pudonnut täysin
pois työelämän rattailta ja hänen
on avioeron sattuessa vaikea hankkia nopeasti työpaikkaa
ja toimeentuloa. Näin ollen avioliittolain pääsääntö siitä,
että kotona palkatta työskennelleen puolison tulee
vastata kokonaisuudessaan itse avioeron jälkeisestä elatuksesta,
voi ollakin täysin kohtuuton. Kyse tässä lakialoitteessani
on oikeudenmukaisuudesta ja puolisoiden välisestä tasa-arvoisesta
kohtelusta avioeron sattuessa. Ei vanhaa puolisoa voi vaihtaa kuin
päällystakkia tai vanhaa kodinkonetta. Molemmilla
on oikeus saada osuutensa perheen yhteisestä, vuosien varrella
hankitusta pääomasta. Kotona lapsia hoitanut puoliso
on mahdollistanut toisen työssäkäynnin
ja siten oikeutettu osuuteensa tästä yhteisestä hyvinvoinnista.
Lainsäädännön pitää huolehtia kotona
työskennelleen puolison taloudellisesta asemasta kussakin
avioerotilanteessa toisen puolison työskenneltyä kotona
palkatta.
Ratkaisuna tähän ongelmaan on tarjottu myöskin
vapaaehtoista eläkevakuutusta, mutta harvapa on se aviopuoliso,
joka vaatii siinä tilanteessa, kun keskustellaan toisen
jäämisestä kotiin, että toisen
on maksettava kotiin jäävälle avioeron
varalta etukäteen vapaaehtoinen eläkevakuutus.
Surullista on se, että tässäkin asiassa Suomi
on kansainvälisesti katsottuna huomattavasti heikommalla
tasolla kuin esimerkiksi Ruotsi tai Norja. Saksassa esimerkiksi
avioeron sattuessa puolisot jakavat avioliiton aikana karttuneen
eläkeoikeutensa.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Pääministerimme Matti
Vanhanenkin on kiinnittänyt julkisuudessa huomiota siihen,
että meillä täällä Suomessa
lapsiperheiden määrä vähenee,
syntyvyys laskee ja synnyttävien naisten ikä kasvaa.
Tähän vaikuttaa muun muassa huoli toimeentulosta
ja oman aseman säilyttämisestä työelämässä.
Pätkätyöt ovat muodostuneet todelliseksi
ongelmaksi Suomessa. Suomessa tehdään tällä hetkellä pätkätöitä kolmanneksi
eniten EU-maista. Edellämme ovat ainoastaan Espanja ja
Portugali.
Haluankin kiittää tässä yhteydessä kaikkia kollegoitani,
jotka ovat allekirjoittaneet tämän lakialoitteen.
Oikeastaan tänä iltana uudistan vuonna 2001 jättämäni
lähes saman sisältöisen lakialoitteen.
Tuolloin aloitteen allekirjoitti 103 kansanedustajakollegaa ja aloite
lähetettiin lausunnolle oikeusministeriöön.
Tuolloin ministeriön vastauksessa todettiin, että selkeä epäkohta
on olemassa, mutta jo nykyinenkin lainsäädäntö mahdollistaa
sen, että erikoistapauksissa tasinkoa voidaan maksaa. Näitä ennakkotapauksia, kuten
aikaisemmin jo totesin, on ollut tasan kaksi kappaletta.
Vuonna 2001 aloitteessani asetin markkarajan puolison vähimmäistoimeentulolle.
Tässä aloitteessani lähdenkin nyt siitä,
että tuomioistuin aina erotilanteessa harkitsisi tätä tasingon mahdollisuutta,
jos puoliso on ollut pitkään kotona.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on aivan oikeata
asiaa, mitä ed. Tiura puhui. Siksi olenkin hieman pahoillani,
että osanotto on näin vähäinen
tähän tärkeään asiaan.
Haluan lyhyesti todeta, että kotiäitien panos
meidän kaikkien hyvinvoinnissa on ollut hyvin tärkeä,
eli kun Suomi oli sodissa, niin naiset tekivät töitä kotona
ja myös valmiustöitä ja tekivät
myös miesten työt. Jälleenrakennuksen
aikana tämä sama raatajapolvi oli jälleenrakennuksessa
mukana, kasvatti suuret ikäluokat. Se on juuri se kotiäitien
määrä ja juuri se porukka, joka tällä hetkellä on
kaikkein pienimmällä kansaneläkkeellä, siis
ilman työeläkettä. He ovat juuri sitä porukkaa,
jota on hieman toistasataatuhatta tässä maassa
tällä hetkellä.
Tämä pitää huomioida, ja
perhe on yhteinen hanke. Kukaan ei voi olla kylliksi kiitollinen
siitä, jos on ollut sellaiset olosuhteet, että on
ollut onni pitää molemmat vanhemmat ja ollut turvallinen
kotiyhteisö. Samoin sitten, jos ero tulee, kyllä tehty
työ siihen yhteiseen hyvään pitää eron hetkelläkin
huomioida. En oikein tiedä muuta tapaa kuin sellainen tapa,
että tällä lailla taloudellisesti tasattaisiin.
Toivottavasti kukaan pariskunta oltuaan yhdessä 30—40
vuotta ei lähde monot eri suuntiin, koska usein käy
niin, että vanhassa vara parempi.
Keskustelu päättyy.